P I F I E K Valérie Roussez staat mooi model DE STEM ITALIAANSE TOPMODE GROTE MATEN 0t>£ 8 8 yOt KINDEREN HEBBEN HUN IDOLEN EN EIGEN WETTEN -2 DINSDAG 15 MAART 1988 Si Door Carta Wijnstroot Het heeft de copywriters van de reclamebureau's in de loop der tijden al heel wat hoofdbrekens gekost: hoe breng je een mode voor de grote ma ten bij de doelgroep? Woorden als 'dik', 'fors' en 'zwaar' dienen natuur lijk vermeden te worden want al zou den ze terecht zijn, dan nog mag dat niet zo recht voor zijn raap gezegd worden. Ook werden modieuze kleren voor bovenstaande doelgroep vaak geas socieerd met vrouwen met een leef tijd van ver boven de veertig, en in de meeste gevallen zelfs veel ouder. Alsof er geen jongere vrouwen met maat 50 zouden bestaan. Die, net als hun leeftijdgenoten, ook ge woon een vlotte spijkerbroek en ka toenen jack willen dragen, maar die steevast bij elke boetiek met een 'sorry, maar in jouw maat hebben we niets!' de knip op de neus kregen. En als ze niet het geluk troffen bij een toevallig ontdekt speciaalwinkeltje in de buurt, dan waren ze aangewezen op onopvallendheid. Kleren waren er altijd wel te vinden. Maar mode? Echte sjieke, fraaie topmode? Marina Rinaldi is de jongste telg van de Max Mara Group S.P.A., marktleider van de Italiaanse confec tie. Sinds 1980 als collectie samen gesteld door een team van ontwer pers uit het concern. En al door vele Italiaanse 'volle' vrouwen gedragen. Met succes. Niet in de laatste plaats door het imago van het merk Marina Rinaldi, dat zo perfect in beeld wordt gebracht door Valérie Roussez. BEELDSCHOON Valérie komt uit het Zuidfranse Tou louse, is nauwelijks twintig en is ronduit beeldschoon. Ze behoort tot het type vrouw, waar kunstschilders en beeldhouwers lyrisch van wor den, en ook Vogue-fotograaf Eddie Kohli zag haar graag voor de came ra. „Ga alsjeblieft nooit aan de lijn doen, blijf zoals je nu bent!" riep hij enthousiast en hij introduceerde haar in de modewereld. Sindsdien staat ze voor elke nieuwe Marina Rinaldi-collectie mo del en haakt daarmee in op de le venswijze en smaak van elke moder ne, actieve vrouw, die toevallig een maatje meer draagt dan de gemid delde vrouw, maar die daarom nog niet 'anders' is. De totale collectie is gebaseerd op het leven van elke dag en de kleding die daarbij past. Van sportieve vrijetijdscombinaties tot aan geraffineerde cocktail- en avondjurken. Elke seizoencollectie is weer opgebouwd uit minstens acht thema's waarvan nagenoeg alle on derdelen, - inclusief de accessoires! - met elkaar te combineren zijn. De kleren stralen die typische Italiaanse allure uit, en de stoffen die zijn ge bruikt zijn met zorg gekozen. LUCHTIG Cool wool, dunne crêpes, maar ook klassieke gabardines voor de jasjes en crêpe de Chine voor de blouses, fraaie georgettes in liberty prints en prachtige katoen- en linnensoorten zijn kenmerkend voor het luchtige karakter van de verschillende 'looks'. Kleurcombinaties als kaki met oran je, of tropische madrasruiten in bruin en blauw, en een sjiek zwart met rood en fuchsia bewijzen dat een grotere maat bepaald niet hoeft te worden weggemoffeld uit het mode beeld. „Ik heb niets te verbergen", zegt een naakte vrouw in de toekom stige paginagrote advertenties in de modebladen dan ook. En ook Valérie straalt, als ze voor de camera nog eens die zwierige draai met haar heupen maakt. Ze is 'grande e bella', zeggen ze in Italië, waar het label Marina Rinaldi inmiddels al zo'n 500 verkooppunten telt. Sjiek, comfortabel en zeer 'en vogue': een combinatie van een linnen geruite blazer en een zijden lurk In een brushed bloemen- streepprlnt Uit de lente- zomercollectie van Marina Rlnaldl.FOTO'S MARINA RINALDI Deze maand zullen zowel in Londen, Parijs als Amsterdam de exclusieve Marina Rinaldi boetieks worden ge opend. De complete collectie heeft een maatbereik dat overeenkomt met de Nederlandse maten 42 tot en met 52. De prijzen van de collectie liggen ongeveer gelijk met die van Max Ma- ra, die begint bij 130 voor de blou ses en shirts, en stopt bij 1.000 voor de mantels en de cocktailjur ken. Grote kleine-mensen-mode Een comfortabele brushed zijden combinatie. Het uitgevoerd In raglan lijn met een shawl kraag. De rok Is gerimpeld. Valérie draagt verder een 100% kantoenen blouse met bloemenprlnt Valérie Roussez draagt hier een half lange cool wool demi salson mantel meteen elegante zijden nopjesprint Jurk (city look). De kleur Is bruin (collectie Marina Rinaldi). Ollvlero Toscanl zette voor Esprit de hele voorjaarscampagne op de kiek met Nederlandse modellen. De kleine Kevin Goel en de blonde Marle Cl al re Plalsler werden uitverkoren voorde 'Klds'- advertentles. Samen met de tientallen andere gefotografeerde kinderen en Jongeren zijn ze nu overal ter wereld te zien vla posters en advertentles.FOTO ESPRIT BIJ 'Yours', dejongerencollectle van HIJ Herenmode, houdt men het vooral op de makkelijke, wlsselbare combinaties met de betere broeken en Jacks, en sweaters met sportieve opdruk.FOTO HIJ Goltls In. Als pa en moe ontspannen langs de golfvelden lopen, zijn de kinderen ook In stijl gekleed. Op zijn zondags: geruite broeken "ef lange streep/esvesten en truien die de 'Yuppie-sport' benadrukken. Uit de Belgische collectie Trico Vem.FOTO TRICO VEM Door Carla Wijnstroot Kijk één keer naar een afle vering van Henny Huis mans Play Back Show en je bent volledig op de hoogte van waar kinderen van houden. Van Rick Astley, en van Dolly Parton, van George Michael en van Janet Jackson en je kunt als kind geen grotere gave bezitten dan het talent om deze idolen te imiteren. Vinden ze zelf. Vinden ook de televisiema kers want zoiets levert immers zulke aardige beelden op. Vinden ook de trotse ouders want die kunnen via hun kind de ooit zelf gemiste kansen en dromen verwezenlijken. En vinden ook de fabrikanten van kinderkleding, want die horen de kassa's rinkelen bij al deze senti menten en ze spelen gretig in op de steeds wisselende eisenpakketten van het minivolkje, dat gewend is om zo op de wenken bediend te worden, want ze delen het gezin met nog hooguit een of twee broertjes of zus jes, en hoeven de buit niet te delen met een pijporgeltje aan kroost, zo als dat vroeger het geval was. Heel wat ouders hebben er meer dan de kinderbijslag voor over om hun kinderen er zo fraai mogelijk bij te laten lopen. Met 'Snoopy'- schoentjes en 'Mickey Mouse'- truien, met Madonna-rokjes en Dolly Parton-krullen. Is het een afspiege ling van de grote-mensen-mode? Of is het juist andersom, loopt de jonge moeder al in de kleren van haar tie nerdochter? Het is voer voor mode psychologen. Maar het is duidelijk dat de tendenzen van dit modesei zoen het ook goed zullen doen op miniatuurformaat. Spijkergoedblauw is voorzien van kleurige regenboog stiksels, subtiele zand- en kiezelkleu- ren zullen, net als het gamma in ro ze, mint en geel de boventoon voe ren bij de meisjes, marine-blauw met wit en rood uit de 'nautic look', sym bolen uit de golf- en cricketsport en vooral ook uit de luchtvaart zien we veel terug in de kleren van jongens. STER Half hoge, gekleurde basketbal schoenen met een ster of een strip verhaalvoering zijn ongeveer ver plicht voor brugklassers, badges, lo go's en kleurige letters worden ge koesterd als trofeeën. Rokjes zijn kort en koket, strak of wijd met vele strookjes. Bretelletjes zijn hebbedin gen, waar je als bijna-tiener zelfs de slippen van je trui mee ophoudt. En ben je nog een pietsje ouder, dan staat de pot met gel voor je in de badkamer, dan laat je voorzichtig voor het eerst een kuifje blonderen en dan schilder je je op met je eerste make-up-spulletjes. Er is geen betere verjaarspartij te be denken dan een waarop je heel veel versierselen krijgt toebedeeld, van mini-mouwophouders tot rubberen krokodil-armbanden, en je ontwikkelt een ware passie voor oorbelletjes. Als je een jongen bent, kun je je zin nen wel eens gezet hebben op die bijzonder gave sportschoenen, die je moeder zes tientjes te duur vindt, en waarvoor je nu een fiks aantal auto's gaat wassen. Horloges en sokken, broeken en jacks, sportschoenen en versierselen, je kunt het als modebe wust kind er maar knap moeilijk mee hebben. Er zijn merken die kunnen, er zijn er nog veel meer die niet kun nen. Maar het zijn allemaal onge schreven wetten, die op een dag weer plotseling veranderd kunnen zijn Voor verkoop adressen zie pagina Specifiek 4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17