>e schrijvers kwamen later, aangeschoten Hoe Vlaams wordt de Boekenweek )E WOELIGE GESCHIEDENIS VAN DE BOEKENFEESTEN icht naar Imfestival werkt reede nel Uitgevers willen af van BTW op boeken Van Dis en Nooteboom in Nacht van het Boek Jeroen-Faust Brouwers als literaire alchemist ïoeten weg GESCHENKEN VAN MAARTEN BIESHEUVEL EN JEROEN BROUWERS EN EEN SCHOOLPROJECT 5 12 MAART 198È1 ffftTEM BOEKENGIDS ZATERDAG 12 MAART 1988 Kovan Dijk Afschuwelijk Geloofsleer Minimaal 19,50 Beginnelingen Meewarigheid Biesboek ACTIE IN BOEKENWEEK 16-26 MAART G2 r of de BET? Woens- eters en op Nederland1 Iben een flinke vinger tv. Maar hoe doen 2» poor Dirk VeUenga et niet goed doen, mo- mjsLUKTE toneelstukken, glurende auteurs achter ta- |>ns dan schuldig aan voi drank, lonkende dames op de dansvloer, ver- kunstwerken, boycots en rellen. Dat beeld krijg je 18onnde legendarische boekenbals na het lezen van 'Het ge- zich een beetje ge- J^goekenfeesten', dat Wim Schouten schreef voor de I vrienden en relaties van de CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) bij de jaarwisseling 1987-1988. Wim Schouten was jarenlang „Victor van Vriesland^ Jany jl5 vice-voorzitter van CPNB ;ze,.r. lat 'ultra's' (een nieuvy uitgeven, zei Goedele: 1?" Van de laatste gast dam, kreeg ze een ontvangst met de woor. j ik gesteld", erhockeyer reageerde u ver de 'ultra's' sloot ze fuk voor jullie komst", en in de Himalaya en?" Het antwoord je toch je broek uit „dat lijkt me span- verantwoordelijk voor de boe kenfeesten die als opening gol den van de boekenweken. Hoe- I wel schrijvers de feesten ken- neivjk altijd hebben beschouwd als dé gelegenheid om de natie te shockeren en daarna op nootse wijze door te zakken, J ?ioofde Schouten zich jaarlijks Goedele en wordt ze 1 mooie, artistiek ver Waarom laat ze onmo. --- noli tover kleine criminali- zegt dat hij een boek anekdote. „Het lijkt me |rdt", is het enige wat erpen. j op het andere net, is ooit oy'. Zijn shows bij Veto- liddelmatigheid. Een activiteiten, dat had Ruif 1 dringt zich ook de ver- vonden van Eddie Becker, or. Peeters praat met een 1 en mannen die een („Dan ga ik nu weer ntir Verder zien we 'the one art Peeters zelf wat in 1 zijn ogen verhult niet de show nog suffer en on. ?1 Belgen in huis? „Er ligt )k", zegt Mike Verdrengh, enteert, in de VARA- |ie nadering van de com- sten. Daar zal iets van j k niet meetellen in de of- en beetje anders en dat vin- bben dat charmante argelo- n, maar men vergeet dat |dingen verdwenen zijn. igenheid soms niet veel ateurisme. Bart en Goedelt de BRT, in hun eigen na- ij en, niet in het gezel- jioofdcommissaris Blauw. |nier uitstekende tv maken. ordt argeloosheid bijvoor- kunst verheven. raatzucht voorlopig niette r de schrijver Herman Bros- Taams zat te zijn. Hij zal 1 tv wel een gloednieuw boe eren, want zo is Goedele ook nu al het zoeken na>t Ipersoonlijkheid die de ko- ?hap van de Filmbiennalé mde filmmakers als Fede- n Liliana Cavani hebben riële voordracht bedankt Roland Holst, Anthonie Donker en Kees Kelk keken aan een ta feltje, een glas drinkend, met jaloezie naar de schuifelende jonge garde", noteerde Schou ten. Het was een traditioneel beeld tijdens de Boekenbals. Ook traditie werd het dat Metten Koomstra de zalen ver sierde met allerlei opvallende objecten. Lang hielden zijn kunstwerken het nooit uit in de zaal en de gangen. In de feest vreugde werd alles gesloopt, het leek of iedereen een leuk aandenken aan het bal mee wilde nemen voor zijn of haar werkkamer. Koomstra denkt dan ook met gemengde gevoe lens terug aan zijn activiteiten: „Half twaalf ben je klaar en om één uur is het kaalgesplukt Dan sta je voor lui". Er werd elk jaar gevochten om de entreekaartjes, ondanks slechte toneeluitvoeringen en liederlijk gedrag van colega's. Soms waren er ook succesvolle voorstellingen. Wim Sonneveld en Wim Kan traden zonder wanklank op voor de mensen uit het boekenvak. Met Willen Frederik Hermans ging het weer minder goed. Hij schreef een eenakter over een slechte uitgever. „Iedereen begreep dat hij daarmee Geert van Oor schot bedoelde", schrijft Wim Schouten. Ko van Dijk zou de hoofdrol spelen, maar het stuk werd uiteindelijk afgekeurd en nooit opgevoerd. Regelmatig kwam koningin Juliana kijken. Ze maakte ooit een praatje met Bert Schier- beek, die net de Van der Hoogt- prijs had gekregea „Mijn ge- ï1 is hier al te veel gesproken", lukwensen, meneer Schierbeek, donk er in de zaal een luid "ja', bent u er blij mee?" Schierbeek legde uit dat schrijvers het niet best hadden, maar dat hij niks anders kon dan doorgaan met schrijven. „O, ja meneer Schierbeek", zei de koningin en antwoorde avonden. De eerste rel na de oorlog ontstond toen burgemeester d'Ailly van Amsterdam vlak voor de openigsvaond van de ikenweek het stuk 'Jan Pie- szoon Coen' van Slauerhoff verbood. Bliksemsnel werd toen door Carel Briels 'Het Kind van Staat' van Schimmel op de planken gezet De schrij vers kwamen uit protest niet kijken Ze meldden zich later aangeschoten op het bal in de Stadsschouwburg in Amster dam. Een der officials liet in De Groene Amsterdammer weten: „Ik was diep getroffen. Ge moet weten dat ik door het ap- jalus juist wakker was ge- ichrokken uit het gezonde dutje dat Schimmels door wrocht toneelstuk bij mij had aangericht. Nauwelijks had ik de ogen geopend en mij ver- Geert Luberhuizen op het Boekenbal van 1957 en worden van een Neder- trouwd gemaakt met de ge- J dachte dat ik niette bed lag, of is dat de Nederlandse tv hten en nieuwe stemmen, 1 beetje uit de klauw dreigt en onbezoedeld. Op elk Ne e: oh, hij zong laatst dat ie stomme kwis, of: hij obers gezegd. ie stoet der protesterende drijvers drong de zaal bi- ten". 'De ondergang van de Arma- la' van Jeff Heyendaal stond n 1950 op het programma, met lor Hermus als Philips de Pweede. Het stuk was aan de aaie kant Toen 'de kardinaal' bp het podium zei: „Majesteit, )e spelers weigerden na de lauze voor dit publiek op te reden, maar konden toch over, worden om verder ze maakte einde aan gesprek door te zeggen: „Ga zo voort, meneer Schierbeek en gij zult spinazie eten". Schierbeek was zeer verbaasd: „Wat Majesteit, spinazie? Daar hou ik niet van". Chris Leeflang, lang voorzitter van de CPNB en voorganger van Geert Lubberhuizen en Paul Brand constateerde met spijt dat de jaren zestig van de Boekenbals niets heel lieten: „Het echte, leuke elitaire Boe kenbal is overleden aan de tijd geest. De koningin, dat vond fenomeen dat men met het woordje 'democratisering' be stempelt, maar dat men demo cratie niets te maken heeft, dat fenomeen heeft een einde aan het Boekenbal gemaakt Ik denk dat het ook iets te maken heeft met de stimulerende tij den, die we na de Tweede we reldoorlog beleefden, alles was in opbouw, ook de boeken". In 1963 waren er acties tegen stipendiabeleid van CRM. De schrijvers wilden een boycot van het Boekenfeest, maar kre gen een paar dagen voor de openingsavond hun zin en alles kon gewoon doorgaan. men niet meer nodig; de prij- Rlr)Ot zen, die vond men ook niet meer nodig. Het afschuwelijke In 1965 ging de hele club naar - foto edoy postwma de boer. de RAI in Amsterdam, waar Studio 'De koning komt voor bij' van Sybren Polet speelde. Tijdens de repetities bleek dat een van de acteurs open en bloot een plas op het toneel deed. En Hare Majesteit zou komen! Er werd snel een oplos sing bedacht 's Avonds deed de acteur het met zijn rug naar het publiek. Maar er waren meer problemen. De koningin moest door een gang vol foto's van blote vrouwen Op het laatste moment werd een kleine omweg gevonden, zodat de koningin al die schunnighe den bespaard bleven. „Het was het laatste bezoek van een ko ninklijke gast aan het Boeken feest", meldt Schouten. In 1970 gooide men het over een hele andere boeg. Er was een forum onder leiding van W.L. Brugsma met Mary McCarthy en Günter Grass. De pers was erbij en men sprak van een 'Lezersfeest' in plaats van een 'Boekenfeest'. De fo rumdiscussies was echter on verstaanbaar vanwege de vre selijke akoestiek. Daarna zaten de genodigden aan aan een 'Bourgondisch Diner' met paté, speenvarken en Limburgse vlaai. Een van de gasten, Henk Kersting was baas van het persbureau AP in A'dam en hij gaf een bericht door dat de New York Herald Tribune haalde. Het was een ironisch ooggetuigeveslag. Er werd een levend varken rond de tafel ge reden, volgens een oude tradi tie. Gasten keken verbaasd toe. Walgelijk, werd er gemompeld. Een van de serveersters kreeg het te kwaad en riep in de mi crofoon: „Het is een schande. Dat is nu wat jullie gaan eten". De gasten uitten hun afkeu ring door borden en glazen naar tafelvoorzitter Wim Schouten te werpen De trai teur wilde de zaak kalmeren en zei dat de serveerster was ont slagen en naar huis gezonden Dat maakte alles alleen nog maar erger. Harry Mulisch deed met satanisch plezier een voorstel: hij wilde al collecte ren voor de ontslagen serveer ster. Schouten probeerde zaak te sussen, schrapte het varken van het menu en zei dat hij aUe schade op zich nam. Daarna verdwenen de rok- kostuums, smokings en opwin dende damestoUetten vor enige tijd om in jaren '80 weer lang zamerhand terug te keren. Dit jaar is er weer een Boekenbal: dinsdagavond (i5 maart) om 21 uur in de Staddschowuburg in Amsterdam. In het voorpro gramma treden op Marijke Boon, Montezuma's Revenge en In Memoriam Generaal Heus- denbroeck en het Bal wordt 'op toon gezet door het Groot Niet Te Vermijden Dans Showor kest, la Strada, de Berini's en De Disco'. Het boekje 'Het ge woel om Boekenfeesten' wordt een dezer dagen door De Bezige Bij (opnieuw) op de markt ge bracht partijtl an het beeld dat de oor ogen staat Nadat de communist Ca» izzani en Gianluigi Rondi, christendemocratie na sta»} Biennale hadden gel ïoesten de socialisten aan eurt komen - jammer all< at hun kandidaten tot nu liiet zwaar genoeg bleken elf niet wilden. Ondertus» vordt de tijd van voorbent, ling van het eerstvolgende I» lival van 31 augustus tot eptember steeds korter. V-redactie nstalige Belgische net gajj na's flink aanpassen en uw snder, die nu vrij spaarzawj 1st vooral vullen met spoj" ingen. De huidige naam ngen de concurrentie te lijf *3 lie in Beïgië te ontvangen rélé 21 bovenal een tv-net erlangende kijker die op zoe fende documentaires, exob Door Henk Egbers Dinsdag 15 maart is het Boekenbal in Amsterdams Stadsschouwburg; start voor de 53e Boekenweek die duurt van 16 tot en met 26 maart. De 'Relatie Ne derland-Vlaanderen' is het thema van deze week, waarin het (literaire) boek om bijzondere aandacht vraagt. In Vlaanderen we ten ze van niets. Afgelopen week was ik in Antwerpen op een perspre sentatie van de 'Aktie Salto's', waarmee tien jonge en kleine Vlaamse uitgevers van 14 maart tot en met 1 april zich in Vlaanderen presenteren. Niemand had gehoord van de aandacht voor Vlaanderen tijdens de Nederlandse Boe kenweek; laat staan dat ze er bij betrokken zijn. Het lijkt er een beetje op bat de relatie Nederland- «aanderen door het CPNB (Collectieve Propaganda van bet Nederlandse Boek) op zijn ^ntje wordt beleden. Dat gaat dan via een essay-op dracht aan de Vlaamse ka- bonnier Jeroen Brouwers, een ™um voor ingewijden in De orakke Grond te Amsterdam een schoolprojekt met de brochure 'Van Flapzeilen tot kaatsen', die begint met de constatering dat 'De gemid- tSfe .Hollander evenveel van telgië begrijpt als een blinde v® Rubens'. de perspresentatie van ue Boekenweek mocht de sar- 'astische Kas Deprez uit Ant- werpen de media toespreken y®uit zijn Vlaamse frustra- waarna de Nederlandse lournabsten weer overgingen de orde van de dag. De tot op heden een ab- ®act begrip voor de meeste ensen, betaalt Maar wat ze- ,als positief gezien kan »wden is het feit dat dit in- wuut ter bevordering van rvmtegratie tussen Neder- n Europees karakter krijgt- om 20 uur in samenwerking even van nieuwe films die op draaien. Verder komen er v j.a. het Koningin Elizabeth^ ipees Kampioenschap voetbal september. *1 reportages en thema-weken ey° Aan r] d pK samenwerking met de reeds «j acuL veel aan hitparademuziek t* gaat ontwikkelen (o.a. Ld voor lezingen door Letlandse en Vlaamse jWs.over en weer) die r bij de 'gewone' men- staan (telefoon 070- vetfi aan zuijjaiducimu^v.- .dynamische en flitsende te»" t eerste net blijft in gebruik v(* uwsuitzendingen en tv-series j activiteiten in Ne tland, die het CPNB meldt, r zijn er slechts vier, waarop aandacht geschonken wordt aan het boek uit Vlaanderen: in boekhandel Bellemans te Axel treden een Nederlandse en Vlaamse boekverkoper op; bij boekhandel Belle in Hel mond signeert Jos Vandeloo; bij Dekker en Van de Vegt in Nijmegen Hugo Claus en in Hoofddorp wordt in de open bare bibliotheek een panel ge houden met vier schrijvers uit Vlaanderen. Verder zijn er onder meer zes 'avonden met Biesheuvel', een boekenfeest in Ede zonder één Vlaming; een boekenbal in Rotterdam zonder één Vla ming; de Nacht van het boek in Tilburg, waarbij van de twaalf schrijvers alleen Jos Vandeloo het thema van de boekenweek waar moet ma ken etcetera. Vlaanderen-Ne- derland? Een wassen neus! Of een 'grensgeval'; in Baarle-Nassau-Hertog treedt in ieder geval op 16 maart Monika van Pamel op in de gemeenschappelijke biblio theek. Zo maar zelf georgani seerd. Kas Deprez: „Voor de Friezen interesseert buiten Friesland niemand zich. Zo is het met de Vlamingen in Nederland. Taalverhoudingen als machtsverhoudingen is een gegeven dat in Nederland to taal onbekend is. Nederland en Vlaanderen horen wel tot hetzelfde taal-, maar niet tot hetzelfde cultuurgebied. Er is geen taalpolitiek ten aanzien van het Nederlands in Vlaan deren, er is enkel de geloofs leer geformuleerd door een aantal hogepriesters van het monocentrisme: de Randstad en verder niks; pour les Fla- mands la même chose. Zij lij ken nog niet door te hebben dat hun calvinistische taaige loofsleer door het gros van de Vlaamse sprekers bij voor keur op een typisch katho lieke manier beleden wordt". Nederland heeft 12x meer uitgevers dan Vlaanderen; 65% van de omzet van de Ne derlandstalige boeken op de Vlaamse markt komt uit Ne derland, omgekeerd gaat het Jeroen Brouwers: Neder landse literatuur ontkiemd in Vlaanderen - foto chris van houts slechts om 5%. Deprez: „Zoiets heeft grote gevolgen. Het woord 'taalmacht' met be trekking tot het Nederlands is geen godsdienstige term en komt dus niet eens in de Vlaamse literatuur voor..." De meeste mensen merken de aanwezigheid van de Boeken week alleen aan hun porte- monnaie en - sinds vorig jaar - aan twee boekenweekge schenken (min of meer). Dit jaar gaat het om de verhalen bundel 'Een overtollig mens' van J.M.A. Biesheuvel dat je cadeau krijgt als je in de Boe kenweek voor minimaal ƒ19,50 boeken koopt (zolang de voorraad - 490.000 exem plaren - strekt) en het essay 'Sire, er zijn geen Belgen' door Jeroen Brouwers dat met de goed Vlaamse uitdrukking prix d'ami voor ƒ4,95 te koop is. De relatie van Brouwers met Vlaanderen mag als be kend worden verondersteld. Ook het feit dat Jeroen vanuit de Nederlandse Achterhoek met veel gal het Vlaamse lite raire leven, met een haat liefde houding, bestookt is be kend. In het essay 'Sire, er zijn geen Belgen' scheldt Brou wers weliswaar nog, maar zeer ingehouden. Trouwens Benno Barnard heeft deze taak ten dele van hem overge nomen. De spü van zijn be toog heeft hij gebaseerd op een door Ons Erfdeel uitgege ven studie van Omer Vander- putte 'Het verhaal van een taal'. Na een aantal platitudes over Belgen/Vlamingen aan de orde gesteld te hebben, probeert Wj duidelijk te ma ken dat de Nederlandse taal/ literatuur is ontkiemd uit de Vlaamse. Maar Vlaanderen is eeuwenlang bezet gebied ge weest, waardoor de taal daar onder druk kwam te staan. Bovendien gedroegen de Hol landers zich 'alsof de gewes ten beneden Wuustwezel een bezette kolonie vormden'. Brouwers vergelijkt het 'biedermeier slapstickoorlog je' dat Nederland in 1830 tegen België voerde met de politio nele acties in Indonesië. Toen daarna de Taalstrijd' een so ciale, economische en poli tieke strijd werd hebben Hol landers de Vlamingen laten barsten. Hoe dat tot op de dag van vandaag voortduurt, maakt Brouwers aan de hand van voorbeelden duidelijk. De Nederlanders als 'het botste volk ter wereld' speelde en speelt daarbij geen glansrol. Jeroen Brouwers noemt zijn essay 'een cursus Vlaanderen'. Het is een cursus voor begin nelingen, die hier en daar wat eenzijdig is. Maar de meeste Nederlanders zijn nog begin nelingen als het aankomt op een wezenlijk relatie Neder land-Vlaanderen, die een boe kenweekslogan overstijgt. In dit verband een aanbevolen boekje. Het Boekenweekgeschenk bestaat sedert 1984 uit litera tuurgevoelige opdrachten. Dat dit is aangeslagen bewijst onder meer het feit dat de op lage sedertdien met 100.000 exemplaren is toegenomen tot bijna een half miljoen. Na 't Hart, Campert, Minco en De Loo past Biesheuvel in de rij van de populaire literatuur- makers. Biesheuvel met zijn verhalen vol gefrustreerde nostalgie in een doorgaans burgerlijk décor van middel-, matige verzuchtingen heeft" een grote aantrekkingskracht Maarten Biesheuvel: cliché's over onvervulde verlangens - foto george verberne op een publiek dat zindert van beheerst genot Met andere woorden: hij ligt me niet zo; eerlijk is eerlijk. Na de eerste twee van de vijf verhalen uit 'Een overtollig mens' dacht ik mijn mening te moeten herzien, maar j ammer genoeg ging deze pret daarna niet door. Het titelverhaal en 'Een Job van onze tijd' (hoe kan het anders) gaan over twee meewarige mannen die hun hele leven achter zichzelf aanlopen; die Teven' van on vervulde of onvervulbare verlangens. Het lukt Biesheu vel om het ene cliché van meewarigheid na het andere echt en origineel tot leven te brengen. Johan Knipperling wordt opgevreten door angst en eenzaamheid. Zowel zijn scriptie als aanbeden vrouw blijven dromen. Johan is als de zwerfkatten bij wie hij tenslotte letterlijk in de smaak valt Maar dan is het te laat. Wreed roerend als een sprookje. Dat karakter heeft ook het Job-verhaal, waarin Hans Feinstich, eveneens student alles doet om het meisje van zijn leven te vinden, maar hij wordt als Job door God te grazen genomen. Dat is in het algemeen Biesheuvels' leefge- voel, zoals bekend. In de an dere verhalen komt schij nhei- ligheid aan de orde via een dorpsburgemeester die in Pa rijs op stap gaat; richten een wrede gouverneur en zijn vrouw in Maastricht in het midden van de vorige eeuw onderdanen ten gronde, waarna tenslotte meester Biesheuvel zich blijft verba zen over zijn bestaan. Die verhalen bezitten niet de spanning, het verrassende en het fijnzinnige van de eerste twee, die deze bundel met name de moeite waard ma ken. En wie er dan nog niet genoeg van krijgen; de vrouw van de auteur, Eva Biesheuvel-Güt- lich, is zo handig geweest om samen met Tilly Hermans het 'Biesboek' samen te stellen. Dat toont de wereld van de schrijver met 200 foto's, Ulu- straties en documenten, door hemzelf van commentaar voorzien. Deze 162 pagina's zijn aanmerkelijk duurder dan de 94 van het Boeken weekgeschenk; namelijk ƒ45,- gebonden en ƒ29,60 als paperback. Tenslotte de lesbrief 'Van flapzeilen tot schaatsen'. Deze is samengesteld door Daniel Billiet en Remco Ekkers en behandelt de cultuurverschil len tussen Vlaanderen en Ne derland. Dat gebeurt via frag menten uit proza van Walter van den Broeck, Gie Laenen en Monika van Paemel uit Vlaanderen en van Peter van Gestel, Renate Dorrestein en Bril en Van Weelden (Ar beidsvitaminen) uit Neder land. Poëzie wordt respectieve lijk aangeleverd door de Zeeuwen Johanna Kruit en Hans Warren, WUlem WU- mink en Jolanda Boomsma en Tom Lanoye, Luuk Gruwez en Hugo Claus. Voor de leer lingen zijn vragen toegevoegd die soms vanuit vooroordelen geformuleerd zijn, maar te vens dwingen er andere lite ratuur op na te slaan. Kas De prez vertelt tenslotte wat er aan de Taalunie vooraf ging. Deze lesbrief is gratis verzon den naar alle 3600 scholen van het voortgezet onderwijs in Nederland. Docenten en leer lingen hebben er samen een goede handleiding aan. We zijn benieuwd of en hoe de flapzeilen in de Vlaamse wind gezet zuUen worden. In de boekenweekgeschenken van Biesheuvel wor den bladwijzers gestoken met een pleidooi voor af schaffing van BTW op boeken. - fotoanp AMSTERDAM (ANP) - In alle 490.000 exemplaren van het boekenweekgeschenk van dit jaar zit een bladw ijzer, waarin een BTW-nultarief voor boeken wordt bepleit. De bladwijzers werden onlangs allemaal met de hand ingestoken. Secretaris R. Vrij van de Konink lijke Nederlandse Uitgeversbond heeft dit meege deeld. De bladwijzeractie is onder deel van de eind vorig jaar gestarte campagne 'geen be lasting op lezen - zeg nee te gen BTW op boeken'. De KNUB werkt hierin samen met de Boekverkopersbond en de gezamenlijke Boek handels. De boekenweek 1988 vindt plaats van 16 tot en met 26 maart. Het geschenk werd dit jaar geschreven door J.M.A. Biesheuvel. De titel van het bijna honderd pagi na's teUende geschenk is 'Een overtollig mens'. De boekenbranche vindt dat boeken niet belast mo gen worden met BTW. Het lezen moet zoveel mogelijk worden gestimuleerd, vindt het boekenvak, omdat het boek een produkt is van 'vi taal cultureel en maat schappelijk belang' boeken zijn meer dan 'gewone con sumptiegoederen'. De uitge vers en boekverkopers we ten zich gesteund door auteurs, bibliotheken en Consumentenbond. Van onze kunstredactie TILBURG - In de Tilburgse Schouwburg wordt vrijdag 25 maart tussen 20.45 en 5 uur (de volgende ochtend) weer de Nacht van het Boek gehouden. Het thema is dit jaar 'Reizen door de Nacht'. Schrijvers als Adriaan van Dis en Cees Nooteboom, scheppers van reislitera tuur, lezen voor uit eigen werk. Andere schrijvers die in Til burg het woord nemen zijn Remco Campert, Annie M.G. Schmidt, Marijke Höweler, Jos Vandeloo, Mensje van Keulen, Bob den Uyl, Marjan Berk, Joost Zwagerman, Geerten Maria Meijsing, Didi de Paris, Jasper Mikkers (Tymen Trosl- ky) en Jaap Houdijk. Ischa Meijer interviewt auteurs. Voor vrolijkheid wordt verder gezorgd door het orkest 'In Memoriam Generaal Heusdenbroeck', zangeres Ine van den Bergh, cabaretier Mark van de Veerdonk, basklarinettist Hein Peijnen- burg en de Surinaamse zange res Gerda Havertong. Kaarten kosten 10 gulden en zijn o.a. te krijgen bij de Schouwburg in Tilburg (013-432220). Door Henk Egbers IN het Achterhoekse land waar de boer nog voortploegt, ploetert Jeroen Brouwers door met zijn leed. Behalve het tweede boekenweekgechenk maakte hij ook 'De oude Faust', deel twee van zijn 'Kroniek van een karakter'. Brouwers roert op zijn zolderkamer als een alchemist in de pot van zijn leven; verguldt met woorden de daaruit opstij gende stank. En och en och en och... Het levensleed is door Jeroen Brouwers vertimmerd tot een literaire stijl. Bij de verschij ning van deel 1 hebben we daaraan al aandacht besteed. Hij monteerde brieven aan vrienden en bekenden uit de perioden 1976-1981 en 1982-1986. Ook in deze tweede periode ba lanceert hij tussen drank en pen, onthouding en tabletten, vloeken en onderdanigheid, liefde en haat. Inhoudelijk, de feitelijkheden in de brieven, stelt het aUemaal niet zoveel voor. Voor de lezer is het nauwe lijks interessant, tenzij je het bijvoorbeeld leuk vindt om te lezen dat Sonja Barend een trut is, Aldert Walrecht een hans worst, Alstein een derderangs schrijver of over Herwig Wa- terscheet, Jos Vandelul en Ward Gruiselier, de geestelijke terreur van Konnie Koninks en Vader Abrahams, jeneverwin den en... enfin „Ik ben een ma sochist hoor!," roept hij uit Tot de mooiste regels behoren de laatste drie, maar die zijn van J.C. van Schagen: 'Sluit de ra men niet/ Straks zal het bin nenkomen/ het aUerstilste'... Maar Brouwers lees je niet om wèt hij schrijft, maar hoè hij het doet. Dat heet litera tuur. En als je dan een beetje mee kunt gaan met 'het doel heUigt de middelen' - een mooie drol kan kunst zijn - kun je genieten van zijn tirades aan Walter van den Broeck, Corine Spoor, Ton van Deel, René Stoute, Benno Barnard, Julien Weverbergh e.a. Voor de een zal er aUerlei onzin in staan, voor de ander zeer veel interes sante dingen. Die 'ander' is dan iemand die zich een beetje kan engageren met de literaire in crowd. „Schrijven doe je in je blote kont", heet het. Maar die ziet er bij Brouwers soms zeer fraai uit. Lees dit bijvoorbeeld over de receptie in Leiden bij het eredoctoraat van Rob Nieu- wenhuys: „De receptie: alles bleef maar plaatsvinden bo venop die grafzerken en temid den der gebeeldhouwde bon bondozen voor Beroemde Dode Vaderlanders. Daartussendoor zweefden de plateaus met Drank, vast- en voorgehouden door aanbiddelijke meiskes. Ik dronk tomatensaft, of sinaas- appelensaft, of druivensaft tot het mij (neemt u mij niet kwa lijk) de neusgaten uitstroomde. De oude kurkeik Van Oorschot verdacht ik ervan dat hij de plechtigheidzelve had uitgeze ten met de kruik jenever bij zijn stoelpoot, om zich uit die kruik menigviddig te laven bij wijze van troost en gelijkertijd bij wijze van voorschot: - hij was, toen ik hem ontmoette, al zo luidruchtig als een pauk en een keer zag ik hem zelfs bijna omvallen" etc. Wat betreft zijn schrijvers bestaan zijn in deel twee onder meer aan de orde de roman De Zondvloed, de biografie van Helène Swarth, Winterlicht, het zelfmoordboek en dit boek zelf. De barensweeën komen uitvoerig aan de orde. Hij klaagt en tilt af en toe zichzelf over het zelfbeklag heen als hij bijvoorbeeld René Stoute advi seert Maar Angèle (Manteau) die zich in Brussel door 'die zie- lepoot Klauw een lint van Oranje Nassau liet opspelden' wordt dan weer karakterloos heid verweten en nog meer schrijvers als Ruyslinck, Van deloo en Geeraerts in haar kielzog. Eigenlijk deugt er niemand in zijn Kroniek; het minst Je roen Brouwers zelf. Je kunt dat zielig vinden, maar dat is dan niet de manier waarop je met deze twee turven wegzakt in je stoel. Als je niet kunt gemeten van de manier waarop Brou wers als masochist opereert moet je het boek niet lezen. Misschien moet je zelf een beetje masochist kunnen zijn om de gezochte kwetsbaarheid van Brouwers als een verkwik kende donderbui over je heen te laten gaan. Jeroen Brouwers: 'Kroniek van een karakter', deel 2. Uitg. H, prijs 49,50).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33