DE STEKF 'Die stress, dat is niks voor mij' »e schr GEORGE HARRISON KAN WEER LACHEN OM DE BEATLE-PROBLEMEN Venetië op jacht n< voorzitter filmfestiva België-Frans werkt volwaardig tweede nt Goedele en Bart moeten weJ IpffSTEM boekengid: WOELIGE GESCHENKEN VJ ZATERDAG 12 MAART 13? G1 HET water van de Amstel klotst. In het gelijkna mige Amsterdamse hotel staart George Harrison zwijgend naar buiten. De woelige Amstel is een van de weinige dingen die hij zich van de Gouden Tijden herinnert: die ene grachtentocht in 1964. „Voor de rest lijkt die tijd een film die versneld wordt afgedraaid. En alle scènes zitten er ver keerd-om in", lacht hij wat schaapachtig. Turbo Advocaat Bloesjes Kroeg Spiegel Bloemen Gat Magneet Oude geiten Roerei Moord Prins Charles Aandacht „De gemiddelde Amerikaan is niet het naar geld graaiende monster, zoals het cliché wilIn Holland heb j e meer miljardairs dan in Amerika" Michael Douglas, filmacteur NOOIT worden ze vergeten, de Beatles. Onlangs werden er weer twee nieuwe CD's uitgebracht: verzamelingen met al lerlei bijzondere uitvoeringen van de be kende nummers. Duitstalig, korter, lan ger dan het origineel, noem maar op. De Beatles doen ook solo weer van zich spreken. McCartney had zijn zoveelste kerst-hit. Maar op nummer 1 stond 'Got my mind set on you' van George Harri son. En een tweede single 'When we was fab' scoort momenteel hoog. Een gesprek met de stille Beatle over het nieuwe suc ces, de Tijden van Weleer, zijn zoon, zijn vrienden van vele levens, LSD, Dylan, en de moord. Door Max Steenberghe De wereld lijkt ook wat moeite te hebben met de herin neringen aan George. Altijd de Stille Beatle. De wat we reldvreemde figuur met z'n Oosterse tik: sitar-muziek, yogi's en Krishna-filosofieën. mezelf. Ik begon dingen zonni ger te zien, en kreeg weer zin om een plaat te maken Het was er de tijd voor." De plaat zelf heeft een jaar in beslag genomen. Belangrij ker was het voorwerk, oftewel de speurtocht naar een goede partner. „De grote fout van mijn recente verleden is dat ik het allemaal in mijn eentje wilde doen Maar dat werkt niet. Je schrijft, je speelt, je ar rangeert, produceert, neemt het op. Ik merkte dat ik aanvanke lijk de details vergat en zo steeds meer dingen uit het oog verloor. Op het laatst maakte ik m'n songs en platen maar half af." „Ik heb een muzikale part ner nodig, een soort sprekend geweten. Niet iemand die me zou overvleugelen, maar ook niet iemand die me slaafs zou volgen, zonder commentaar. Iemand die me de ruimte geeft om mezelf te zijn en het beste uit me haalt." De partner werd Jeff Lynne, ooit leider van het Electric Light Orchestra (ELO). George en Jeff trokken twee jaar met elkaar op 'om vrienden te wor den'. „We gingen naar de kroeg en naar concerten en uiteinde lijk naar de studio. Het was perfect. Ik heb nooit zo fijn met iemand samengewerkt sinds de Beatles. We vonden dezelfde dingen goed en dezelfde dingen slecht." Onder slechte dingen blijkt George het merendeel van de hitparade te scharea „Compu termuziek", zegt hij met een vieze trek om de mond. „Je hoort geen mensen meer, je hoort computers en de drum machines. Er zit geen emotie meer achter, het is een fabriek gewordea" Duidelijker dan in woorden laat George in de clip van 'When we was fab' zien wat hij bedoelt. Terwijl hij, gitaar in de hand, pet op de grond, zijn liedje speelt, dragen musici een meterlange synthesizer voor bij type DX1600 Turbo. Het zal George wel extra pijn doen, veronderstellen we, want hij stond samen met die andere drie immers aan de wieg van de popmuziek. Ja toch? „Nee hoor", schrikt hij. „Wij? We begonnen niks, we haakten gewoon in op een ont wikkeling die lang voor ons was begonnen. We wilden hele maal niet de beste groep ter wereld worden, we wilden eigenlijk alleen maar Elvis zijn, of Chuck Berry." Kom George, we zitten hier tussen vier muren, geef nou eens toe hoe geweldig jullie waren. De wereld zou er anders uitzien zonder de Beatles. Hij kijkt haast smekend. „Mis schien wel, maar dat kwam echt niet alleen door ons. Het enige wat wij waarschijnlijk wel hebben gedaan, is laten zien dat iedereen liedjes kon maken, dat elke knaap van de straat een ster kon worden. Voor wij onze hits hadden, had je begeleidingsgroepen met professionele zangers, die werk van professionele songschrij vers zongen. Maar wij schreven zelf en zongen zelf. Dus ieder een kon het." Na de roemruchte breuk bleek hij zo mogelijk nog stiller. Paul en John ruzieden er openlijk op los. Maar George wilde geen woord zeggen. Geen inter views. En die ene keer dat z'n mond wel openging waren de Beatles taboe. Maar tijden veranderea George praat George praat zelfs over de Beatles. Wat heet, hij heeft momenteel een we reldhit met 'When we was fab', een nummer over de gouden tijd. „Een grapje", zegt hij zelf. George is over de pijn heenge- groeid, bekent hij even later. „De jaren na het eind waren heel pijnlijk. Veel zakenproble- mea Iedereen liep met een ad vocaat naast zich, iedereen zwaaide met dreigementen en deed elkaar processen aaa Het was een vreemd einde van wat toch een mooie tijd is geweest. Dat gaf een vieze smaak in m'n mond." De verbazing om het geruzie werd een zwart gordijn voor George. „Ik vergat de leuke kanten van de Beatles. Maar er is nu heel wat tijd overheen ge- gaaa Er is veel gebeurd, we zijn allemaal een stuk volwas- sener geworden. Normaler ook en de zaken zijn niet zo drin gend meer. Nu kan ik weer la chen als ik aan die tijd terug denk. Ik kan er zelfs weer van genieten en er dus ook een song over schrijven." Hij heeft er wel eens slechter uitgezien. Maar toch is het wel even schrikken, George Harri son van dichtbij. Akelig mager onder het bolgeföhnde grijze haar. En diepe groeven in het gezicht Maar het zijn lachrim- pels. „En dan ben ik nog de jongste van het stel, moet je nagaan hoe oud de rest is", grapt hij. Het lijkt lang geleden dat George heeft gelachen. Door de jaren was hij niet alleen de se rieuze van de vier, maar ook heeft hij altijd iets tragisch ge had. Een halve mislukkeling, de man die vrijwel alles net aan zijn neus voorbij zag gaan. Gitaarspelen was geen aange boren talent, maar heeft jaren lang oefenen gekost, tot bloe dens toe. Hij werd lid van de Beatles, omdat deze bij hem thuis mochten oefenen. Maar dan: bij de beste groep ter we reld zitten, die echter niet meer dan een of twee Harrison- nummertjes per elpee wilde opnemen. Niet echt leuk. En zo ging het met alles. George geloofde in de Maharis- hi, die zelf echter meer in de knoopjes van de Indiabloesjes geïnteresseerd bleek. George's vrouw Patty werd ingepikt door z'n beste vriend Eric Clap ton. Het hartverwarmende Bangla-Deshconcert, een voor loper van Live-Aid, ging ten onder aan oplichting. Zijn grootste hit 'My sweet Lord' le verde plagiaatprocessen op. De pechlijn lijkt eindelijk doorbroken. Eind vorig jaar kwam de elpee 'Cloud Nine' uit. Die bracht George in een keer weer terug aan de top, de eerste single 'Got my mind set on you', was een wereldhit, de tweede 'When we was fab' ook. George is niet echt verbaasd over het succes. „Ik voelde het aankomen", zegt hij met een wat mysterieuze blik in de ogen. „Drie jaar geleden voelde ik een positieve verandering in George propageert het dan niet, maar 't klinkt toch wel als een smakelijke ervaring. „Ook gevaarlijk. En overbodig", zegt hij bestraffend. „Ach, we rei zen in dit leven allemaal naar hetzelfde punt. Alleen doet de ene 't per vliegtuig en de an dere per boot of per fiets. Ver der heb ik 't zelf niet genomen. Iemand deed het in mijn koffie. Anders had ik het nooit ge durfd." George Harrison in Amsterdam: „Je hoort tegenwoordig alleen computers en drummma- chines. Je hoort geen mensen meer". - foto archief de stem Iedereen kon het. En de Beatles konden het 't beste. De wereld stond op z'n kop, trok het drie delig pak uit en stak bloemen in het haar. Wist George des tijds hoe groot ze waren? „Nee, niet echt. We hebben er eerst jarenlang bewust aan gewerkt. Succes kwam minder spontaan dan iedereen dacht. Maar toen het eenmaal liep, ging het zo snel dat we alle overzicht ver loren." „In 1967 zag ik eigenlijk pas wat er aan de hand was. Voor die tijd hadden we het te druk met Beatle zijn. We Beatle-den maar raak, auto in, auto uit. Ik herinner me bar weinig. Be paalde beelden, meer niet. De grachten hier. Het lijkt me ook wat overdreven allemaal. Maar nog steeds komen er mensen op me af die zeggen dat ik hun le ven heb veranderd. Dat zal dan wel. Maar zo uniek is het niet. Je ziet het ook elke generatie weer terugkomen. Elke gene ratie ontdekt de Beatles weer opnieuw." Elke generatie ontdekt de Beatles en de Beatlemuziek, en dus ook een beetje George. Hij schreef ook songs. Maar ze kwamen slechts mondjesmaat op de plaat. „Zelf vond ik het logisch. Paul en John waren immers de beroemde song schrijvers. Probeer daar maar eens tussen te komen", lacht hij breed. Nou, hoe ging dat? Hoe kwam George er tussen? Zijn lach verstrakt. „In het begin probeerde ik het niet eens", zegt hij. De eerste elpee was helemaal voor John en Paul. Bij de tweede dacht ik: laat ik eens kijken of ik dat truucje ook ken. En bij de volgende el pee had ik zelfs twee songs klaar. Maar toen begon Ringo ook te schrijven. En toen had den we weer veel te veel songs, dus maakten John en Paul een keus. En, ach, meestal kozen ze zichzelf", lacht hij ongemakke lijk. „Ach, ik weet niet meer pre cies hoe het ging, Je bleef stil tijdens de opnames. Pas als er een gat viel, kwam je aanzetten met: ik heb ook nog wel een nummertje, en dan schoof je je allerbeste song naar voren, in de hoop dat ze er iets aan von den. Ik had natuurlijk veel meer geschreven. Dat bleef lig gen tot na de split. Toen heb ik het in een ruk allemaal opge nomen. Zat ik opeens met acht tien songs. De rest maakte een soloplaat. Maar ik zat met drie platen vol materiaal. Die heb ik toch maar in een keer uitge bracht. Ze moesten uit de weg, voordat ik weer wat nieuws kon schrijven." De songs van George, de Harri- songs, waren altijd te herken nen aan de oosterse invloeden. Sitars enzo. Het kwam naar boven in de film 'Help'. George had een sitar gezien en wilde erop spelen. Door toeval ont moette hij Ravi Shankar, die hem ook iets vertelde over oos terse filosofieën. Sindsdien lijkt George de aarde vanaf een klein wolkje te bekijken. „Ik denk niet dat het toeval was", zegt hij aarzelend, met een blik die wat vager wordt, maar tegelijkertijd dieper gaat branden. „Ik geloof dat, als je echt heel graag iets wilt, het op een of andere manier tot je komt. Als een magneet. Onont koombaar. Hoe kwam ik bij de Beatles? Weet ik veel! Hoe kwam ik bij Ravi? Ik weet dat ik die muziek absoluut niet kon begrijpen met mijn hoofd, maar dat ze me heel diep raak te, in mijn hart." „Ravi was heel belangrijk voor me. Nog steeds. En dat zal al tijd zo blijven. Ook na dit le ven. Onze band blijft bestaan. Ik ga hem achterna in de dood en zal hem blijven ontmoeten in andere levens, andere werel den, andere tijden, andere li chamen. Mensen waar je van houdt blijven bij je. Mensen die je haat trouwens ook, net zo lang tot je in harmonie met elkaar bent. En dan blijf je ze ontmoeten als vriend." „Ik merk het nog elke dag", zegt hij op een vragende blik. „Dat gevoel ken je vast wel. Je ontmoet iemand voor de eerste keer, maar binnen 'n kwartier is het of je elkaar al door en door kent, al jarenlang. Ik had het laatst nog met Tom Petty. Gaf hem voor het eerst in m'n leven een hand en even later waren we aan het feesten." „Je merkt het ook bij concer ten. Musici kunnen onderling een band hebben, terwijl ze de cennia ouder zijn, of in totaal andere werelden leven. Ik speelde laatst in een liefdadig heidsconcert. En dan merk je, dat oude geiten als Clapton, Collins en ik dezelfde taal spre ken als modernere groepen, zo als Level 42, of zelfs splinter nieuwe popgroepjes als Cu- riousity Killed the Cat. Ik ken die zanger nog als baby. Nu staat hij naast me op het po dium. Nee, gelijkgestemde geesten treffen elkaar altijd." Het verhaal is niet geheel nieuw. En George vergeet een detail. Ooit zei hij de wijsheid te danken aan LSD. Een schaapachtige lach. „Ik praat er niet graag over, want ik wil het niet propageren. Het is ge vaarlijk. Maar, eh", lacht hij breeduit, „ik leerde die nacht iets waar ik anders twintig jaar voor nodig zou hebben ge had." „Ik had nog nooit nagedacht over God. Maar toen nam ik LSD en vroeg, als er een God bestaat, laat Hem dan nu een teken geven. Jeetje, ik had 't nog niet gezegd of alles, de hele wereld, het hele heelal, begon te flikkeren, te knipperen, te seinen en te bellen: DINGE- DINGEDINGEDING. Ha! Sindsdien heb ik nooit meer om een teken gevraagd. Maar on dertussen waren mijn hersens wel een roerei. En ik had dagen nodig om ze weer aan elkaar te puzzelen." Elders in het hotel moet een 9- jarig jochie rondlopen. Dhani, of Danny, Harrison. Zijn zoon Wat zegt George als Dhani vraagt naar de drugs-ervarin gen van Paps, of zelf ideeën krijgt in die richting? Hij kan overal lezen hoe het z'n vader op een hoger plan heeft gehol pen. George kijkt wat moelijk. „Daar heb ik nog niet bij stilge staan", zegt hij. „En nogmaals: het kan ook zonder LSD. Medi teren betekent in feite meer voor me. Maar dat merkte ik pas nadat ik via drugs er van hoorde. Niemand heeft drugs nodig. Alles zit al in je geest, in je bewustzijn, we zijn allemaal potentiële goden Maar dat is niet altijd even duidelijk. Soms zit er wat stof op de spiegel, dat je er eerst af moet poetsen Maar Dhani.Ik weet 't niet. Maar dat zie ik wel als het zover is. Ik beklim de heuvel pas als ik aan de voet sta, zei Dylan ooit al." Dylan Ooit een groot idool van George. Is dat nog steeds zo? „Natuurlijk. Een groot man Ik ben een echte fan Dat vroeg hij laatst nog: ben jij een echte fan? Ja, zei ik, een geweldige fan. Maar wees gerust, ik ben niet zo'n grote fan dat ik je er voor vermoord. George vertelt het half-la- chend. Maar het slaat natuur lijk op de moord op John, door een 'trouwe fan'. Hij lijkt met een spijt te hebben van de op merking. Want als we John ten tonele willen voeren, kapt hij opeens het gesprek af: „Ik moet zo weg hoor. Heb je nog se rieuze vragen?" Natuurlijk zijn er nog se rieuze vragen. Zo'n driedui zend, als-ie wil. Eenlje over Li ve-Aid? George gaf zelf het voorbeeld voor liefdadigheids concerten met het oude Bangla-Deshconcert, maar was op de allergrootste benefiet niet aanwezig. En Live-Aid was dé gelegenheid voor een Beatle- reunie. „Ik wist van niks", zegt hij droog. „Ik zat in Australië en kwam een dag ervoor pas terug in Engeland. Toen zat al les al vol. Ach, en ze hebben me niet gemist, denk ik." I 1 WIE is er Vlaamser, de Nederlandse tv of de BRT? Woens. dagavond was op Nederland 1 Bart Peeters en op Nederlj-.l 2 Goedele. Vlaamse presentatoren hebben een flinke vi%| in de pap gekregen op de Nederlandse tv. Maar hoe doen I het eigenlijk? En vraag twee: als ze het niet goed doen,me.I gen wij het dan zeggen of maken we ons dan schuldig aan Hollandse hoogmoed? Het programma van Goedele Liekens is nog even genantiL in het begin. Slechts twee keer toonde ze zich een beetje je. I vat, Toen een marktonderzoeker zei dat 'ultra's' (een nieuJ groep consumenten) graag veel geld uitgeven, zei Goedele: I „En die heb je gevonden in Nederland?" Van de laatste g hoofdcommissaris Blauw van Rotterdam, kreeg ze een ouderwetse fietsbel en die nam ze in ontvangst met de woe den: „Als ik er een fiets bij krijg, ben ik gesteld". Op een verhaal van een onderwaterhockeyer reageetdej met: „Nou,leukHet gesprek over de'ultra's'sloot a af met: „Nou, goed dan, hartelijk dank voor jullie komst", Aan de zes vrouwen die gaan klimmen in de Himalaya vroeg ze: „Hoe gaat dat dan met plassen?" Het antwoord kwam na enig aandringen: „Dan zal je toch je broek uit moeten trekken". „Nou", zei Goedele, „dat lijkt me span- nend". Wie bedenkt de onderwerpen voor Goedele en wordt a eigenlijk wel begeleid, vraag je je af. Waarom laat zeonjjw gelijke vragen als 'Hoe staat u tegenover kleine criminal;, i teit' los op politieman Blauw? Blauw zegt dat hij een boel gaat schrijven en vertelt een melige anekdote. „Het lijktm dat dat een heel interesant boek wordt", is het enige wat Goedele dan in het midden weet te werpen. Bart Peeters, tegelijkertijd actief op het andere net, is over de grens gehaald als 'wonderboy'. Zijn shows bij Ven nica zijn echter een toonbeeld van middelmatigheid. Een groot decor met veel verschillende activiteiten, dat had HiL Carrell 20 jaar geleden ook al. Vaak dringt zich ook de verl gelijking op met de bonte NCRV-avonden van Eddie Becke De interviewtjes stellen niets voor. Peeters praat met» vishandelaar, een zeehondenvriend en mannen die een scheepje in een fles kunnen persen („Dan ga ik nu weern de sympathieke meneer De Haan"). Verder zien we 'the» and only Havenzangers' en zingt Bart Peeters zelf wat in I gekke uitmonstering. Het gerol van zijn ogen verhult niet dat het allemaal play-back is, wat de show nog suffer en« echter maakt. Waarom haalt Hilversum zoveel Belgen in huis? „Erlijtl daar een flink terrein kijkers braak", zegt Mike VerdrenjiJ die voor de BRT een praatshow presenteert, in de VARA- gids. Het komt volgens hem door de nadering van de com merciële tv en de reclame-opbrengsten. Daar zal iets van waar zijn, hoewel Belgen natuurlijk niet meetellen in dei ficiële kijkcijfers en niet lid kunnen worden van een Nri landse omroep. Een andere belangrijke oorzaak is dat de Nederlandset! al jaren snakt naar nieuwe gezichten en nieuwe stemmen J omdat de inteelt in Hilversum een beetje uit de klauw c te lopen. Belgen zijn onbevangen en onbezoedeld. OpelkS derlands gezicht zit al een etiketje: oh, hij zong laatst dat flauwe liedje, zij deed mee aan die stomme kwis, of: hij heeft ooit iets ten gunste van Lubbers gezegd. Belgen zijn blanco, ze praten een beetje anders en dahïj den Nederlanders grappig, ze hebben dat charmante argdi ze. Zo redeneert men in Hilversum, maar men vergeet dat die voordelen na een paar uitzendingen verdwenen zijn. Dan zie je dat die frisse onbevangenheid soms niet veel meer is dan stunteligheid en amateurisme. Bart en r moeten onmiddellijk terug naar de BRT, in hun eigen na tuurlijke omgeving kunnen ze gedijen, niet in het gezel schap van de Havenzangérs en hoofdcommissaris Blauw Belgen kunnen op hun eigen manier uitstekende tv mal In 'Terloops' op zaterdagavond wordt argeloosheid bijv beeld op onnavolgbare wijze tot kunsWerheven. Ik vrees dat de Nederlandse vraatzucht voorlopig nietkl stuiten is. In RUR zat woensdag de schrijver HermanBr-f selmans, die droogkomisch en Vlaams zat te zijn. Hij zal volgend jaar op de Nederlandse tv wel een gloednieuw tr kenprogramma mogen presenteren, want zo is Goedele o begonnen. VENETIë (DPA) - Méénden duurt nu al het zoeken i een voor iedereen aanvaardbare persoonlijkheid die del mende vier jaar het voorzitterschap van de Filmbienn van Venetië kan bekleden. Befaamde filmmakers als Fe rico Fellini, Lina Wertmüller en Liliana Cavani hebl onder dankzegging voor een officiële voordracht bedanktl George houdt niet zo van spe len, lijkt wel. Z'n laatste tour is al meer dan tien jaar geleden. Hij speelde alleen onlangs op een benefiet georganiseerd door Prins Charles. „Dat deed ik omdat ik 't een toffe vent vind. Hij doet goeie dingen. En, tja, Eric Clapton vroeg het me. En dat is zo'n ouwe vriend, die kon ik niet in de steek laten. Ik probeerde er nog af te komen door te zeggen dat ik geen hits kende. Maar toen moest ik Beatle-nummers spelen van hem. Die kende ik nog wel een beetje." Een tour zit er dus voorlopig ook niet in, begrijpen we. „Niet echt nee. Niet als ik het kan voorkomen. Maar Eric, Elton John en Phil Collins zijn bezig met een soort supergroep. En die is ontstaan tijdens de opna mes van mijn elpee. Dus ik vrees dat ze me al ingepland hebben. Misschien dat ik een paar shows meedoe. Maar het trekt me gewoon niet Maan denlang dag-in, dag-uit, reizen, hotels, bussen, auto's, slecht eten, je gezin niet zien, al die stress, nee, dat is niks voor mij. Ik werk liever aan een elpee, dat is een heel ander gevoel. Een elpee is meer een schilde rij, je zet iets op, voegt wat blauw toe, dan nog een tipje hier en een toefje daar. Alsof je een slagroomtaart versiert" Door het bestuur van de Biën nale al uitgekozen kandidaten, zoals oud-televisiedirectur Sergio Zavoli en filmweten schapper Giorgio Tinazzi, heb ben hun kandidatuur niet aan genomen omdat zij weten om streden te zijn of de functie niet bevredigend vinden. De partijloze Guglielmo Bi- raghi, die het festival in 1987 tot tevredenheid van de meesten een jaar als overgangskandi daat leidde, beantwoordt niet aan het beeld dat de voor ogen staat. Nadat de communist l Lizzani en Gianluigi Rondi.lj de christendemocratie na s' de Biennale hadden moesten de socialisten aan| beurt komen - jammer i dat hun kandidaten tot null niet zwaar genoeg blek»] zelf niet wilden. Onder! wordt de tijd van voorbl ding van het eerstvolgende W tival van 31 augustus tot september steeds korter. Van onze RTV-redactie BRUSSEL - Het tweede Franstalige ^Belgische net tf vanaf 21 maart zijn programma's flink aanpassen end] breiden. De RTBF wil de tv-zender, die nu vrij spaar» gebruikt wordt, in de toekomst vooral vullen met sp films en rechtstreekse uitzendingen. De huidige naam' 2 wordt veranderd in Télé 21. De RTBF wil met deze veranderingen de concurrentie te lii'*| de vele andere televisiezenders die in België te ontvangen Volgens de Waalse omroep moet Télé 21 bovenal een tv-netw den 'voor de nieuwsgierige, veel verlangende kijker die op#*J| naar aparte sporttakken, verbluffende documentaires, exof muziek en speciale films'. De bedoeling is dat Télé 21 een Europees karakter krijg*-] wordt vanaf 21 maart elke avond om 20 uur in samenwerking1! het Franse TV5 een overzicht gegeven van nieuwe films die opl verse plaatsen in Europa gaan draaien. Verder komen er >f rechtstreekse uitzendingen van o.a. het Koningin Elizabethtó nooi voor muzikanten, het Europees Kampioenschap voetb»| juni en de Olympische Spelen in september. De RTBF plant ook overzichtsreportages en thema-weken' bijvoorbeeld de jaren zestig. In samenwerking met de reeds] staande Radio 21 zal de zender veel aan hitparademuziek 6 doen. Het moet in alle gevallen „dynamische en flitsende tel sie" worden, aldus de RTBF. Het eerste net blijft in gebruikl' de reguliere programma's als nieuwsuitzendingen en tv-series I I Door Dirk VeUenga MISLUKTE toneelstukken, gk feitjes vol drank, lonkende dame nielde kunstwerken, boycots en r van de legendarische boekenbals i woel om Boekenfeesten', dat Wim1 vrienden en relaties van de CPNB - van het Nederlandse Boek) bij de ja Wim Schouten was jarenlang „Vic als vice-voorzitter van CPNB Rolg verantwoordelijk voor de boe- en 1 kenfeesten die als opening gol- feit den van de boekenweken. Hoe- jalo Wel schrijvers de feesten ken- jonj. I nelijk altijd hebben beschouwd tea als dé gelegenheid om de natie te shockeren en daarna op grootse wijze door te zakken, Met (sloofde Schouten zich jaarlijks sier [tdt voor mooie, artistiek ver- obje antwoorde avondea De eerste rel na de oorlog zaa ontstond toen burgemeester vred d'Ailly van Amsterdam vlak het| voor de openigsvaond van de aan boekenweek het stuk'Jan Pie- wild >rszoon Coen' van Slauerhoff weif .érbood. Bliksemsnel werd toen door Carel Briels 'Het len iKind van Staat' van Schimmel op de planken gezet De schrij- éénj vers kwamen uit protest niet Da kijken. Ze meldden zich later langeschoten op het bal in de JAC idsschouwburg in Amster- (dam. Een der officials liet in De Iroene Amsterdammer weten: was diep getroffen. Ge ïoet weten dat ik door het ap- lus juist wakker was ge- nokken uit het gezonde lulje dat Schimmels door- mocht toneelstuk bij mij had langericht. Nauwelijks had ik we |de ogen geopend en mij ver- ouwd gemaakt met de ge- Ju ichte dat ik niet te bed lag, of m? le stoet der protesterende "ij vers drong de zaal bi- len". 'De ondergang van de Arma- we i' van Jeff Heyendaal stond 1950 op het programma, met >r Hermus als Philips de Ju -veede. Het stuk was aan de iaie kant. Toen 'de kardinaal' op het podium zei: „Majesteit, pr sr is hier al te veel gesproken", -du lonk er in de zaal een luid "ja', e spelers weigerden na de leg| auze voor dit publiek op te eden, maar konden toch overr and shaald worden om verder taan. Door Henk Egbers Dinsdag 15 maart is het Boekenbal in Amsterdams Stadsschouwburg; start voor de 53e Boekenweek ai die duurt van 16 tot en met at 26 maart. De 'Relatie Ne derland-Vlaanderen' is het thema van deze week, waarin het (literaire) boek ij om bijzondere aandacht bj vraagt. In Vlaanderen we ten ze van niets. Afgelopen week was ik in Antwerpen op een perspre- hq sentatie van de 'Aktie Salto's', waarmee tien jonge en kleine Vlaamse uitgevers van 14 maart tot en met 1 april zich in Vlaanderen presenteren Niemand had gehoord van de aandacht voor Vlaanderen tijdens de Nederlandse Boe kenweek; laat staan dat ze er bij betrokken zijn Het lijkt er een beetje op dat de relatie Nederland- viaanderen door het CPNB (Collectieve Propaganda van iet Nederlandse Boek) op zijn eentje wordt beleden Dat gaat dan via een essay-op- dracht aan de Vlaamse ka- nonnier Jeroen Brouwers, een Kirum voor ingewijden in De Brakke Grond te Amsterdam en een schoolprojekt met de brochure 'Van Flapzeilen tot chaatsen', die begint met de constatering dat 'De gemid- oeide Hollander evenveel van r~Sje begrijpt als een blinde van Rubens'. aJrP *?e Perspresentatie van l „f ?°ekenweek mocht de sar castische Kas Deprez uit Ant- I media toespreken ti<i? ^n Vlaamse frustra- in®f' vvaarna de Nederlandse tnÏÏa isten weer overgingen Taai e van de dag. De ïtnlïT' tot op heden een ab- begrip voor de meeste km- J1' betaalt. Maar wat ze- li Wnr ,als Positief gezien kan stihn^f1 het feit dat dit in- taai wL bevordering van lanri i^gratie tussen Neder- nen yjaanderen, ook plan- suhsi,?- ontwikkelen (o.a. voor lezingen door I schrii e en Vlaamse difcS°Ver en weer) die sen ,blJ de 'gewone' men- 46954fn n (telefoon 070- Iderianrf3^ activiteiten in rland, die het CPNB m Ne- het CPNB meldt,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 32