UITBLAZEN
Euroforum sluit wetenschap en bedrijfsleven kortl
Nederlandse kippemest op Noordfranse akkers!
Voor lang leven moeten mannen naar Polsbroek Regent Gmutei
even.i
PROF. DUM(
COMMERCIËLE OPLOSSING VOOR NEDERLANDS MESTOVERSCHOT
„Mij past
slechts het
stilzwijgen"
SCHIERMONNIKOOG PARADIJS VOOR LEVENMINNENDE VROUWEN
DE STEM COM
120 km
per uur
GROEIENDE MARKT IN OVERDRACHT VAN LAATSTE KENNIS-ONTWIKKELING
DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 12 MAART 1988
WIM KOCK
-DESTEM-
PARTEM BINNENLAN
LUBBERS:
Woede
Burengerucht
Sportvrouw
JE MAG in Nederland
officieel maar hon
derd, maar gewoonlijk
rij ik honderdtwintig op
de autosnelweg. Voor
bruggen, tunnels en
knooppunten neem ik
doorgaans wat snelheid te
rug. Waarom honderd
twintig? Niet vanwege de haast
want ik weet dat ik met die
twintig kilometer per uur méér
weinig opschiet. Die tijdwinst
raak ik weer kwijt in een file,
achter langzaam rijdend en niet
in te halen verkeer en bij ver
keerslichten. Om snelheid als
zodanig gaat het dus niet, al
schiet ik graag op, net als de
meeste automobilisten.
Ik rijd honderdtwintig om
dat ik dat een prettige snelheid
vind. Het gevoel van de sukkel
gang, dat bij honderd hoort,
ben ik kwijt en ik heb tegelijk
het idee dat het nog lang niet
zo hard gaat dat er brokken
van moeten komen. De weglig-
ging van de auto voelt even so
lide aan als bij honderd. Wat
de veiligheid betreft geloof ik
niet echt dat het veel uitmaakt:
honderd of honderdtwintig.
Honderd is ook al heel hard,
zoals de mannen die de vang
rails repareren soms letterlijk
aan den lijve ondervinden.
Het gebeurt overigens ook
wel dat ik het voortdurend ge
manoeuvreer -in spiegels kij
ken, richtingwijzers aan en uit -
op midden- en linkerbaan even
beu word. Dan laat ik me zak
ken naar de rechterbaan, pas
m'n snelheid aan aan die van
de voor mij rijdende vrachtwa
gen en steek ik een sigaret op.
Soms overschrijd ik de ma
ximumsnelheid op een weg
waar je maar tachtig mag rij
den. Als de weg 'lekker ligt' en
niet druk is dan gebeurt dat
meestal ongemerkt. Het
vreemde is dat ik me er dan zel
den op betrap negentig of vijf
ennegentig te rijden, maar al
tijd rond de honderd. Opzette
lijk de maximum snelheid van
tachtig kilometer overschrijden
doe ik vrijwel nooit. Dat komt
niet omdat ik zo'n fatsoenlijke
automobilist of zo'n brave bur
ger ben, maar omdat mijn auto
motor rond de tachtig zo soepel
en zacht loopt. Dus ook hier
weer is het een kwestie van rij-
comfort.
Terug naar de autosnelweg:
Tijdens het voortjakkeren' met
hppderdtwintig heb ik nooit
last van schuldgevoelens. Zelfs
als ik in de spiegel een Porsche
van de verkeerspolitie zie nade
ren, laat ik het gaspedaal niet
los. Ik verkeer namelijk in de
veronderstelling dat ik hon
derdtwintig rijden mag. De
hoogste verkeersautoriteit in
het land, de minister van Ver
keer en Waterstaat zegt het zelf
keer op keer. Honderdtwintig
moet mogen. Wat moet moet,
dus mag honderdtwintig. Ook
dé verkeerspolitie, de sterke
arm van de minister van Ver-
keef: en Waterstaat, maakt er al
jaren geen geheim van dat ik
wat haar betreft m'n gang kan
gaan, als ik het maar bij die
honderdtwintig laat.
Jaar in jaar uit lees ik in de
kranten, als het weer eens over §S
de maximum snelheid gaat, dat
IIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMllllllir^.
een regel die massaal wordt
overtreden een nutteloze regel
is. Degenen op wie de regel van
toepassing is zien er het nut
blijkbaar niet van in. Dat op
zich is nog geen reden om de
regel af te schaffen of aan te
passen. Maar ook de regelgever
ziet er -even blijkbaar- het
nut niet van in, want hij ver
zuimt -en niet alleen uit on
macht- gehoorzaamheid af te
dwingen. Met de huidige stand
van de techniek zou dat heel
gemakkelijk kunnen. Verdekt
opgestelde kastjes met camera's
erin langs de wegen bijvoor
beeld. Ik weet dat het uitzoeken
van foto's en het uitschrijven
van bonnen tijd en mankracht
kosten, maar dat geld kan wor
den terugverdiend met een toe
slag op de te betalen boetes.
Wie zich graag spiegelt aan de
ordentelijkheid van het Ameri
kaanse autoverkeer, zal er ook
geen bezwaar tegen hebben het
daarbij horende, Amerikaanse
boeteniveau in te voeren.
Ik begrijp niet goed waarom
er zo lang en zo veel moet wor
den gedelibereerd over die re
gel. Ik begrijp überhaupt niet
waarom de regel moet worden
veranderd. Wat is er mooier
dan een regel met een ruime,
maar toch vrij scherp afgeba
kende marge? Een regel waar
aan de preciezen én de rekkelij-
ken zich gelijkelijk kunnen
houden zonder zich eraan te
hoeven storen. Wat is er tegen
een regel waaraan de meerder
heid van autorijdend Neder
land zich al sinds jaar en dag
braaf houdt en waarmee de ver
keerspolitie noch de minister
van Verkeer en Waterstaat
moeite hebben, namelijk de re
gel dat honderd kilometer per
uur het officiële maximum is en
dat je dat maximum met niet
meer dan twintig kilometer
mag overschrijden.
Wat er tegen is, natuurlijk,
is dat zo'n regel in Nederlandse
ogen geen regel is. Een Neder
landse regel is iets waar je Punt
UitI en Basta! achter kunt zet
ten. Ik geef toe dat de regel zo
als ik hem hief heb uitgelegd
een enigszins latijnse indruk
wekt. Zo'n regel is te soepel. Je
kunt er te weinig mensen mee
om de oren slaan en vooral
daarvoor hebben wij regelzuch
tige Nederlanders onze regels
nodig. Om er een ander mee
om de oren te kunnen slaan.
Als honderdtwintig morgen
mag zal ik me netjes aan dat
maximum proberen te houden.
Intussen volg ik het goede
voorbeeld van het kabinet en
houd ik me, vooruitlopend op
de nieuwe maximum snelheid,
nu reeds aan die honderdtwin
tig kilometer per uur. Dat is be
loofd.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H, Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Telefax redactie 076-236309.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 1, 01100-28030.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5,® 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen:
f 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand,
1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25.
Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Centrale reclame-afdeling 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en
zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Jan van de Ven
Managers willen bijblijven. Wetenschappers spuien
graag kennis. En Euroforum organiseert studiedagen
waarop de wetenschap managers van kennisverrij kende
ontwikkelingen op de hoogste stelt. Een winstgevende
manier van kortsluiten. In de acht jaar van het bestaan
groeide Euroforum naar een omzet van vijftien miljoen
in 1987.
Top-functionarissen hebben
lang moeten leren om de top
te bereiken. Eenmaal boven
schiet er geen tijd over om al
lezend bij te blijven. Snel even
bijtanken lijkt alleen moge
lijk met een studiedag. Vol
gens mevrouw A. van Belle-
kom, directeur van Eurofo
rum in Eindhoven, geven dag
bladen ontwikkelingen te
fragmentarisch door en bie
den vaktijdschriften ook niet
de gewenste alomvattende in
formatie over een bepaald on
derwerp.
Om de kenniskloof te over
bruggen hebben leidingge
venden uit het bedrijfsleven
en de ambtenaren-wereld er
zo'n 700 gulden (excl. BTW)
voor over om een studiedag
bij te wonen. In de meeste ge
vallen zal de 'baas' betalen en
die beschouwt de kosten als
een belastingtechnische af
trekpost. Voor het niet wei
nige leergeld volgen inschrij
vers inleidingen, stellen zij
vragen, worden op tijd voor
zien van 'natje en droogje' en
gaan na afloop met een dikke
klapper vol nieuwe of te ver
wachten ontwikkelingen naar
huis.
Euroforum heeft er de han
den vol aan. Per jaar staan er
250 evenementen op het pro
gramma, bestaande uit stu
diedagen, cursussen, trainin
gen. Het accent ligt echter op
de studiedagen. Euroforum
richt zich op vrouw en man
aan de top. Zij hebben nauwe-
lijks nog cursussen nodig. Ge
vraagd wordt om een pakket
aanvullende kennis. Verder-
reikend dan een boek, omdat
de schrijver van een boek
vanwege schrijven en uitge
ven al gauw een jaar achter
loopt op de actualiteit van de
dag.
Mevrouw Van Bellekom
heeft een denktank van
twaalf mam Zij volgen de ac
tualiteit, bedenken het onder
werp van de studiedag, bren
gen wetenschap en top-func
tionarissen bij elkaar. De on
derwerpen van de denktank
zijn voor Euroforum winst
bepalend. Een eenmaal uitge
schreven studiedag gaat door.
Zelfs als er minimale belang
stelling voor bestaat. Voor
misgrepen draait Euroforum
zelf op. Zij komen echter zel
den voor. Op een dagje bijtan
ken schrijven over het alge
meen 80 tot 150 belangstellen
den in. Euroforum kan ervan
bestaan.
De twaalf winstgevende
breinen pakken niet alles aan.
Medische bijeenkomsten zijn
er (nog) niet gehouden. De
studiedagen gaan over fiscale,
juridische, financiële onder
werpen. Of betreffen automa
tisering, management, perso
neelsaangelegenheden.
„Overheid en bedrijfsleven
hebben veel brede informatie
Euroforum-directeur A. van Bellekom.
FOTO ZUID NEDERLANDS FOTOBUREAU
nodig", weet mevrouw Van
Bellekom. Voordat zij de lei
ding van het bedrijf overnam,
maakte ze zelf deel uit van de
denktank.
De behoefte aan informatie
heet groot te zij a Toch komen
er van overheid of bedrijfsle
ven nauwelijks signalen om
een bepaalde studiedag te
houden. Managers laten zich
als makke schapen door het
aanbod leiden. Van Bellekom
krijgt af en toe slechts een
verzoek voorgelegd. Een min
punt voor top-functionarissen
of een plus-punt voor de stu
diedagen bedenkende brei
nen?
Het service-pakket van
Euroforum bevat door de ja
ren heen niet een reeks van
verschillende titels. Sommige
onderwerpen veranderen zo
snel of het verloop in de doel
groep is zo groot, dat er jaar
lijks aandacht aan kan wor
den besteed. Aldus komen be
drijfsopvolging, pensioenen
en creativiteit elk jaar op de
lijst activiteiten voor. En tel
kens trekken de herhaalde,
aangepaste studiedagen volle
zalen.
Leergierigen krijgen waar
voor him geld. Bijeenkomsten
zijn zo georganiseerd, dat de
plaats van samenkomst ge
makkelijk per trein is te be
reiken. „De dagelijkse files
zijn voor velen een ergernis",
aldus mevrouw Van Belle
kom. Vandaar de service om
de afstand tussen woonplaats
cn plaats van de studiedag
vlot en comfortabel te kunnen
afleggen. Wie graag toch met
eigen vervoer reist mag - als
de mogelijkheid bestaat - re
kenen op een parkeerplaats.
Euroforum beschikt voor
studiedagen over een draai
boek. Niets mag aan het toe
val worden overgelaten.
Eigen geüniformeerde gast
vrouwen vangen de gasten op.
Een eigen staf heeft lang voor
het uitspreken van het wel
komstwoord de accommodatie
gecontroleerd. Zijn er vol
doende stoelen klaargezet, is
de garderobe vrijgehouden,
zal de koffie op tijd worden
geserveerd? Duizend-en-een
zaken vragen achter de scher
men de aandacht. De gasten
zijn wat gewend en mogen in
geen enkel opzicht worden te
leurgesteld.
Een soortgelijke service
wacht de inleiders. Die mogen
tot enkele dagen voor de stu
diedag hun tekst aanpassea
Op het laatste moment draait
de eigen drukkerij van Euro
forum de informatie van de
pers. „Onze hele organisatie is
gewend onder hoogspanning
te werken", vertelt Van Belle
kom. „Nieuwelingen dreigen
aan die spanning te bezwij
ken." De medewerkers maken
op een bezoeker aan de thuis
basis in Eindhoven echter een
ontspannen indruk.
De eigen drukkerij moet
voor de geldschietende bui
tenwacht de stabiele factor
van het bedrijf zijn „Het or
ganiseren van studiedagen en
cursussen maakt geen indruk
op geldgevers", zegt mevrouw
Van Bellekom. „Banken ste
ken geen geld in onze dienst
verlening. Een groeiende om
zet alleen schenkt geen ver
trouwen. We moeten ons be-l
staansrecht elk jaar weer be|
wijzen. Op 1 januari van r
jaar beginnen we opnieuw:I
Altijd moeten de 45 medewet!
kers van Euroforum het bè-l
staansrecht van het bedrijl
waarmaken. Aan zichzelf, hel
Engelse moederbedrijf (Inter-1
national Business Commurt
cations), de beleggers, de bui
tenwereld.
Dankzij de eigen drukkerij I
maakt het dienstverlenend; I
bedrijf naar buiten wat meej
indruk. „De effectenbeurs t
gecharmeerd van uitgeverij. I
en. We kunnen er onze geloof. I
waardigheid mee opvijzelen"!
meent de directie. Sinds tws
jaar staat Euroforum aan 1
beurs genoteerd. De jaarlijkseI
winst garandeert de beleggen I
dividend. Een Engelse aange!
legenheid, want de hoogte van I
dividenden wordt in Enge!
land bepaald en uitgedrukt it
Britse valuta.
Aan boeken waagt EurofoJ
rum zich niet. Zij zouden g
weid doen aan de bedrijfsfilo-l
sofie: het laatste nieuws voor|
top-functionarissen aan
man brengen. Wel werpt heil
bedrijf zich op nieuwsbrievenI
Twee van die periodieken m I
gen in vakkringen bekend he|
ten: 'Beloning en belasting' e;
'Fiscaal up to date'. Naarmate I
Euroforum de vleugels uit-1
slaat zullen er meer volgen.
Mevrouw Van Bellekom I
gelooft in verdere groei. Dezel
tijd van snelle verandering®I
geeft dienstverlening in wel
tenschap ruime kansen. Zol
ruim, dat Euroforum al nietl
meereniginzijn soort is. Acht I
jaar geleden kwam het be|
drijf als een van de eerste o
de Nederlandse markt Nii|
zijn er meer.
AMSTERDAM (ANP) -
Binnenkort zullen niet al
leen houders van een gi
romaatpas van de Post
bank, maar klanten van
alle banken die een bank
pas met PIN-code bezit
ten, bij een aantal benzi
nestations automatisch
kunnen betalea
Volgende week begint de
verbouwing van ongeveer
350 betaalautomaten bij
Shell-stations, verspreid
over het hele land, die nu nog
'Dre
Door Bob van Huët
„THEORETISCH ZOU
DEN we het Nederlandse
mestprobleem in Frank
rijk kunnen oplossen. Ons
teveel is hier van harte
welkom." Het is niet voor
niets dat de Limburgse
kippemest-exporteur Jan
de Graaff een stand heeft
betrokken op de grote
landbouwbeurs in Parijs.
Onder de daar verwachte
één miljoen bezoekers lo
pen volgens de Weertenaar
flink wat potentiële klan
ten.
'Fumier de poules' staat er op
zijn monsterzakjes. Dat klinkt
misschien mooier dan 'kippe
mest', maar het is hetzelfde.
Sinds twee jaar wordt er
steeds meer van over de
Noordfranse akkers ver
spreid. De opzet van De
Graaffs onderneming is origi
neel. Het ging erom een com
merciële oplossing te vinden
voor de mestproblemen in Ne
derland en dan met name die
in Brabant en Limburg.
„In ons land wordt jaarlijks
97 miljoen ton mest geprodu
ceerd. De overproduktie heeft
geleid tot nogal wat milieu
problemen. De minister heeft
de normen voor de versprei
ding van de mest pas weer
aangescherpt. Het overschot
zal daardoor alleen maar toe
nemen", zegt de oud-ambte
naar van proviciale staten in
Brabant.
Samen met een aantal
vrienden en met steun van het
ministerie van Landbouw
werd een gedeeltelijke oplos
sing gevonden in de export
van een bepaalde categorie
mest naar Frankrijk. Jan de
Graaff toont een zakje kippe-
poep. „Dit is licht van gewicht
en bevat alle mineralen en or-
Kippen in een legbatterij.
ganisch materiaal. Hiermee
kun je afstanden overbrug
gen. Onze filosofie is dat we
de best bewerkbare mest ex
porteren waardoor er bij de
Nederlandse boeren meer
- FOTO ARCHIEF DE STEM
ruimte komt. Ze hoeven hun
door transportkosten dure
drijfmest dan niet meer naar
Groningen en Zeeland te rij
den."
De bewerkingsmogelijkhe
den van kippemest zijn ideaai.
De uitwerpselen worden ter
plaatse, op de boerderij ge
droogd. De mest valt op een
band die onder de hokken
doorloopt. „In de bio-indu-
strie zit je al gauw met 80.000
kippen in één stal. Die produ
ceren met z'n allen nogal wat
warmte. Die warme lucht
wordt opgezogen, over de
mest heen geblazen zodat deze
snel droogt. In vijf dagen ga je
van 8 naar 45 procent vaste
stof. Daarna wordt alles op
een grote hoop gegooid. Door
bacteriewerking ontstaat een
broeiproces waardoor het
produkt vanzelf verder droogt
tot 60 70 procent. En dat is
wat wij dan exporteren."
De afzet van deze 'drie ster-
renmest' blijkt gemakkelijker
in Noord-Frankrijk dan in de
rest van Nederland.
Om de Franse boeren van
de kwaliteiten van de Neder
landse kippemest te o verte I
gen werden voorlichtings|
avonden georganiseerd
proefvelden aangelegd.
hebben gemerkt dat de jonjil
generatie boeren in Noord-
Frankrijk het begrip organi-1
sche mest helemaal niet 1
de. Hun vaders nog wel. Dooil
de grote ruilverkavelingen!
zijn de keuterboertjes ver-F
dwenen en daarmee de orga-l
nische bemesting. De grotel
boeren met 200 tot 500 hectare!
land gebruiken alleen kunst-1
mest, die is duurder dan c
kippemest en er zit geen hu-I
mus in. Tot hun niet geringe I
verbazing bleken veel jonge I
boeren plotseling veel betere!
resultaten te scoren in hun I
opbrengsten van aardappelen
bieten en maïs."
Vorig jaar exporteerde heil
bedrijf van de Weertenaail
20.000 ton kippemest naar!
Frankrijk. Dit jaar rekent hij
op bijna het dubbele.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Premier
Lubbers vindt dat oud
staatssecretaris van
Volkshuisvesting mr.
G. Brokx ook na het
harde oordeel over
diens handelswijze
door de enquêtecom
missie bouwsubsidies
nog best een openbare
bestuursfunctie kan
vervullen.
Lubbers zei dat gisteren
na afloop van het weke
lijkse kabinetsberaad. Zo
als bekend, is Brokx de
belangrijkste kandidaat
voor de burgemeesters
post in Tilburg.
De premier verwees naar
uitlatingen van CDA-
fractievoorzitter Bert de
Vries, die na het verschij
nen van het rapport con
cludeerde dat Brokx als
burgemeester van Tilburg
„moest kunnen". „Als De
Vries, die aan de voet van
alle werkzaamheden door
de bouwenquête zich kri
tisch uitliet over Brokx in
een mate die spoort met
wat nu in het rapport
staat en als diezelfde De
Vries dan nu zegt dat
Brokx best nog een open
bare bestuursfunctie kan
vervullen, past mij slechts
stilzwijgen", reageerde
Lubbers.
Officieel reageert het ka
binet nog niet op het rap
port en de rol van Brokx
hieria Dat doet het pas
als de Tweede Kamer een
oordeel over de bevindin
gen van de enquêtecom
missie heeft gegeven.
E
m
PJ
w
D.
Ie
(t
ht
Dl
da
op
sp
da
de
cu
vr
be
de
ee
de
be
dé
as
m
vc
w
ve
V<
H:
ge
he
E
B
P
Vv
d
zi
b
'1
b
fir KHANS UiRI II itcdo lo aI4üsi
Door Boet Kokke
MIKT U op een lang leven? Dan dient u
onverwijld te verhuizen naar Polsbroek
boven Schoonhoven, in het Utrechtse.
Want volgens de jongste cijfers van het
Centraal Bureau voor de Statistiek, hebt
u daér statistisch de kans om ouder te
worden dan waar ook in Nederland.
Tenminste als u een mén bent. Mocht uw echt
genote eveneens de status van hoogbejaarde
nastreven, dan zit er niets anders op dan een
echtscheiding of tenminste een LAT-relatie.
Want vrouwen hebben de grootste kans op een
lang leven op het eiland Schiermonnikoog.
Mocht dat wat al te ver uit de richting liggen,
dan kunt u ook kiezen voor het Brabantse
Oeffeit, dat op een goede tweede plaats komt.
Cijfers zijn heilig, maar deze door het CBS
opgestelde statistiek moet u wel met een kor
reltje zout nemen. Want er zijn allerlei toeval
lige factoren in het spel - het gaat immers
maar om kleine getallen - en de conclusie dat
Polsbroek 'gezonder' is dan Vinkeveen of Ohé
en Laak, waar respectievelijk de mééste man
nen en vrouwen sterven, lijkt wat gewaagd.
En ook het leggen van een verband tussen het
lage sterftecijfer van Polsbroek en de aanwe
zigheid van veel ooievaars rond deze gemeen
te, lijkt niet verantwoord
Met veel èndere cijfers uit de CBS-statistiek
valt wél te werken. Zo blijkt bijvoorbeeld dat
op dit moment het aantal geboorten in Neder
land zó laag is, dat de bestaande generaties
slechts voor driekwart worden vervangen
door de volgende. Als er dus in Den Haag nog
maar lang genoeg over de filevorming in het
verkeer wordt gedebatteerd, lost het probleem
zichzelf op.
Die vervanging is zo laag omdat er per
vrouw in Nederland gemiddeld 1,55 kinderen
worden geboren. Dat was rond 1960 twee maal
zoveel, en in het begin van de eeuw drié maal
zoveel.
Opvallend is daarbij dat de gebieden waar
vroeger veruit de meeste kinderen werden ge
boren - in het katholieke zuiden - nu vrij laag
op de lijst staan. De grootste gezinnen komen
nu voor in Friesland, Flevoland, Overijssel en
Gelderland, in die volgorde, terwijl Limburg
nu na Noord-Holland de kléinste gezinsom
vang heeft.
Zeer snel stijgt in Nederland het aantal ge
boorten van kinderen van een ongehuwde
moeder. Négen procent vorig j aar, en dat cijfer I
lag tien jaar eerder nog op drie. We hebben I
hier overigens niet te maken met de klassieke I
'ongehuwde en verlaten' moeder: de stijging I
van het cijfer wordt voornamelijk veroor-1
zaakt door stellen die ook na zwangerschap en I
geboorte geen behoefte hebben aan het boter-1
briefje.
Dat de bevolking voorlopig zal blijven I
groeien heeft te maken met het grote migra-l
tie-overschot. Het CBS verwacht dat de ko-l
mende decennia nog veel buitenlanders hui
heil zullen zoeken in Nederland, waardoor heil
keerpunt pas in 2020 zal komen. De vergrijzin!
van de bevolking zal, zo verwacht het CBS,|
iets trager verlopen dan men tot nu toe I
dacht had.
Met woede en afkeer wil ik
graag reageren op het bru
tale optreden van het Israë
lische leger tegen de Pales
tijnse jongeren (vrijdag 26
februari). Eindelijk heeft de
hele wereld kunnen zien hoe
de onderdrukkingspraktij
ken van de Israëlische be
zetters in werkelijkheid er
uit ziet. De joodse politici en
de hooggeplaatste militaire
leiding hebben, nadat zij op
heterdaad zijn betrapt, zich
leugenachtig voorgedaan,
alsof het mishandelen en
het onteigenen van de Pa
lestij nen niet voorkomt. Het
is toch niet rechtvaardig om
de Palestijnse inwoners uit
hun eigen vaderland te ver
bannen om plaats te maken
voor joodse kolonisten uit
andere delen van de wereld.
Zelfs de VN en de EG heb
ben tot nu toe deze ver
schrikkelijke onderdruk
king niet kunnen tegenhou
den. Is het daarom geen tijd
geworden dat minister Lub
bers en Van den Broek er
over na gaan denken hun
reis naar Israël af te zeggen.
Zou een sanctie of een boy
cot vanuit Nederland tegen
Israël, de Israëliërs mis
schien op een andere ge
dachte brengen, wat betreft
de rechten van de mens.
Tenslotte hoop ik dat het
Nederlandse volk meer be
grip toont voor het Pales
tijnse volk, dat nog steeds
onderdrukt wordt.
Breda
J. Zekari
De huidige editie van het
verschijnsel mens stopt
zichzelf als kistkalf of mest-
varken in treurige rijtjes
huizen en zelfmoord-hoog-
bouw. Zo omgeeft hij zich
noodgedwongen met mini
maal 1 tot maximaal 8
naaste buren mét hun le
vens, welke buren vaker
dan hem lief is zomaar on
gevraagd bij hem over de
vloer komen middels hun
geluidsapparatuur, blaf
fende honden, jankende
drilboren, etc.
Ik vind het prima dat er
meer geklaagd wordt over
geluidsoverlast dan - vol
gens de cijfers - 10 jaar ge
leden. Hoe je die cijfers ook
interpreteert, zij vormen
mede een aanzet tot voor
stellen onze manier van
bouwen en wonen drastisch
te herzien.
Eindelijk begint men de
jongste vorm van milieu
verontreiniging i.e. geluids
overlast in kaart te brengen.
Net als bij gif de grond af
graven hoeft niet. Een be
tere isolatie tegen geluids-
lekken in nog te bouwen
woningen of reeds be
staande zal het gek worden
van veel mensen voorko
men.
Als ik zo het stukje 'Bu
rengerucht' van mijnheer
Wim Koek lees, (De Stem
van 5 maart 1988) dan mag
hij zichzelf gelukkig prijzen.
In vergelijking met onder
getekende (flatbewoner)
woont hij riant. Je zou hem
een soort scharrelvarken,
excusez-moi le mot, kunnen
noemen, terwijl ik een kalf
ben dat 24 uur per etmaal 8
andere beesten luidruchtig
tegen zich aan voelt schu
ren.
Toch heeft ook hij last
van fikse adrenaline-con-
centraties in zijn bloedbaan,
wanneer buurman hout
hakt op de inpandige gara
gevloer om maar 'n voor
beeld te noemen van de irri
taties, die hij opvoert.
„Maar... overlast? Ach
nee.", schrijft hij laconiek.
Ik denk, dat dit een kwestie
van gewenning is aan een
situatie, die men liever an
ders zag, maar waarvan
men in hemelsnaam niet
weet hoe die te realiseren.
Wim Koek zou mijn sym
pathie hebben gewonnen,
wanneer hij had geschreven
dat zijn Bredase paradijs
nog verre van volmaakt is
en dat hij nog dromen heeft.
Nu zet hij een licht ironische
en conservatieve toon, waar
niemand wat aan heeft. In
tegendeel: de klagers - men
sen die voor zichzelf durven
opkomen - krijgen
stempel a-sociaal varken I
opgedrukt. Ik ben blijdatis
er zo een ben.
Breda
C. M. van de Heijkant
Uw verslaggever 'Rond'j
Binnenhof' lezende begin'
het er op te lijken dat
sportvrouw/sportman van
alles mag zijn als zij of M
vooral maar geen christen
c.q. katholiek is.
Het zou m.i. goed zijn
uw verslaggever de vrijhei"
die hij zelf geniet om zij"
misselijkmakende taal tjj
spuien, dezelfde vrijhei"
ook aan anderen overlaat
om naast hun sport hun pn;
vé-leven in te delen zoals tb
dat zelf verkiezen.
Sas van Gent
W. Colsen
HANS GRUIJTERS is altijd een me
van de publiciteit. In zijn woelige
.damse gemeenteraad, als kroegb
volkshuisvesting voor D66 was 1
naamsbekendheid nog verder op te
uat hij niets van die drang om in h
stelling te staan heeft verloren, be
loor de Parlementaire Enquêtecc
vijze van spreken met het ene oog
9 Perstribunes en met het ander
voerde hij een verbaal perfecte vert
oi) de in vergetelheid geraakte hui
siaa weer het vuur van de briljante i
heke dagen was.
zjn betoog bleek dat Gruijters
an democratie en rechtsbeginsele
en interpreteren. Zijn sneer in de r
fKlaas de Vries ('mijnheer de voc
a poetsen, maar u vergeet de kist')
®r\sen over. Gruijters gaf zonder
to vrijheid moet hebben om ber
f® zetten.
e commissie heeft teruggeslagen
van w e vellen over het functions
baar" il, vesting- ln het eindra
on ™ndelen verweten omdat h
ton s'd'ere9eling die op dat mor
srhLzware aantiiging die om eer
hooffh"^' Gruijters denkt daar ec
ren 9eweigerd om op de inhou
.ff,n„we er geen misverstand ove
lip Sesproken het recht om te zw
aanrifn!!??1 staat in een kwestie d
lc,ipa2ht eft 9etrokken, is echte
lat hu r?even- Door z'in zwijgzaam
iem rL S se'ectief met de publier
luis gunstige zaken aan
wp®,rda9 maakte Gruijters het we
e van h 6n een journalist van De
ervuürt Publieke tribune van de
e6*n' De zich zo graag als Bi
lero rol e: nooi1 een geheim van h
fschi^H nd°m in zijn geboorte
en wann schroomt zelf niet orr
)an no? r 1 hem uitkomt,
itraawt? Wl' de voorkeur aan i
jqhrww llln de aanva|. in a"a 1
«So dheid' Dat dwin9t meer
"■«vijgen van Gruijters