UITBLAZEN Euroforum sluit wetenschap en bedrijfsleven kortl Nederlandse kippemest op Noordfranse akkers! Voor lang leven moeten mannen naar Polsbroek Regent Gmutei even.i PROF. DUM( COMMERCIËLE OPLOSSING VOOR NEDERLANDS MESTOVERSCHOT „Mij past slechts het stilzwijgen" SCHIERMONNIKOOG PARADIJS VOOR LEVENMINNENDE VROUWEN DE STEM COM 120 km per uur GROEIENDE MARKT IN OVERDRACHT VAN LAATSTE KENNIS-ONTWIKKELING DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 12 MAART 1988 WIM KOCK -DESTEM- PARTEM BINNENLAN LUBBERS: Woede Burengerucht Sportvrouw JE MAG in Nederland officieel maar hon derd, maar gewoonlijk rij ik honderdtwintig op de autosnelweg. Voor bruggen, tunnels en knooppunten neem ik doorgaans wat snelheid te rug. Waarom honderd twintig? Niet vanwege de haast want ik weet dat ik met die twintig kilometer per uur méér weinig opschiet. Die tijdwinst raak ik weer kwijt in een file, achter langzaam rijdend en niet in te halen verkeer en bij ver keerslichten. Om snelheid als zodanig gaat het dus niet, al schiet ik graag op, net als de meeste automobilisten. Ik rijd honderdtwintig om dat ik dat een prettige snelheid vind. Het gevoel van de sukkel gang, dat bij honderd hoort, ben ik kwijt en ik heb tegelijk het idee dat het nog lang niet zo hard gaat dat er brokken van moeten komen. De weglig- ging van de auto voelt even so lide aan als bij honderd. Wat de veiligheid betreft geloof ik niet echt dat het veel uitmaakt: honderd of honderdtwintig. Honderd is ook al heel hard, zoals de mannen die de vang rails repareren soms letterlijk aan den lijve ondervinden. Het gebeurt overigens ook wel dat ik het voortdurend ge manoeuvreer -in spiegels kij ken, richtingwijzers aan en uit - op midden- en linkerbaan even beu word. Dan laat ik me zak ken naar de rechterbaan, pas m'n snelheid aan aan die van de voor mij rijdende vrachtwa gen en steek ik een sigaret op. Soms overschrijd ik de ma ximumsnelheid op een weg waar je maar tachtig mag rij den. Als de weg 'lekker ligt' en niet druk is dan gebeurt dat meestal ongemerkt. Het vreemde is dat ik me er dan zel den op betrap negentig of vijf ennegentig te rijden, maar al tijd rond de honderd. Opzette lijk de maximum snelheid van tachtig kilometer overschrijden doe ik vrijwel nooit. Dat komt niet omdat ik zo'n fatsoenlijke automobilist of zo'n brave bur ger ben, maar omdat mijn auto motor rond de tachtig zo soepel en zacht loopt. Dus ook hier weer is het een kwestie van rij- comfort. Terug naar de autosnelweg: Tijdens het voortjakkeren' met hppderdtwintig heb ik nooit last van schuldgevoelens. Zelfs als ik in de spiegel een Porsche van de verkeerspolitie zie nade ren, laat ik het gaspedaal niet los. Ik verkeer namelijk in de veronderstelling dat ik hon derdtwintig rijden mag. De hoogste verkeersautoriteit in het land, de minister van Ver keer en Waterstaat zegt het zelf keer op keer. Honderdtwintig moet mogen. Wat moet moet, dus mag honderdtwintig. Ook dé verkeerspolitie, de sterke arm van de minister van Ver- keef: en Waterstaat, maakt er al jaren geen geheim van dat ik wat haar betreft m'n gang kan gaan, als ik het maar bij die honderdtwintig laat. Jaar in jaar uit lees ik in de kranten, als het weer eens over §S de maximum snelheid gaat, dat IIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMllllllir^. een regel die massaal wordt overtreden een nutteloze regel is. Degenen op wie de regel van toepassing is zien er het nut blijkbaar niet van in. Dat op zich is nog geen reden om de regel af te schaffen of aan te passen. Maar ook de regelgever ziet er -even blijkbaar- het nut niet van in, want hij ver zuimt -en niet alleen uit on macht- gehoorzaamheid af te dwingen. Met de huidige stand van de techniek zou dat heel gemakkelijk kunnen. Verdekt opgestelde kastjes met camera's erin langs de wegen bijvoor beeld. Ik weet dat het uitzoeken van foto's en het uitschrijven van bonnen tijd en mankracht kosten, maar dat geld kan wor den terugverdiend met een toe slag op de te betalen boetes. Wie zich graag spiegelt aan de ordentelijkheid van het Ameri kaanse autoverkeer, zal er ook geen bezwaar tegen hebben het daarbij horende, Amerikaanse boeteniveau in te voeren. Ik begrijp niet goed waarom er zo lang en zo veel moet wor den gedelibereerd over die re gel. Ik begrijp überhaupt niet waarom de regel moet worden veranderd. Wat is er mooier dan een regel met een ruime, maar toch vrij scherp afgeba kende marge? Een regel waar aan de preciezen én de rekkelij- ken zich gelijkelijk kunnen houden zonder zich eraan te hoeven storen. Wat is er tegen een regel waaraan de meerder heid van autorijdend Neder land zich al sinds jaar en dag braaf houdt en waarmee de ver keerspolitie noch de minister van Verkeer en Waterstaat moeite hebben, namelijk de re gel dat honderd kilometer per uur het officiële maximum is en dat je dat maximum met niet meer dan twintig kilometer mag overschrijden. Wat er tegen is, natuurlijk, is dat zo'n regel in Nederlandse ogen geen regel is. Een Neder landse regel is iets waar je Punt UitI en Basta! achter kunt zet ten. Ik geef toe dat de regel zo als ik hem hief heb uitgelegd een enigszins latijnse indruk wekt. Zo'n regel is te soepel. Je kunt er te weinig mensen mee om de oren slaan en vooral daarvoor hebben wij regelzuch tige Nederlanders onze regels nodig. Om er een ander mee om de oren te kunnen slaan. Als honderdtwintig morgen mag zal ik me netjes aan dat maximum proberen te houden. Intussen volg ik het goede voorbeeld van het kabinet en houd ik me, vooruitlopend op de nieuwe maximum snelheid, nu reeds aan die honderdtwin tig kilometer per uur. Dat is be loofd. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H, Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5,® 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: f 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Jan van de Ven Managers willen bijblijven. Wetenschappers spuien graag kennis. En Euroforum organiseert studiedagen waarop de wetenschap managers van kennisverrij kende ontwikkelingen op de hoogste stelt. Een winstgevende manier van kortsluiten. In de acht jaar van het bestaan groeide Euroforum naar een omzet van vijftien miljoen in 1987. Top-functionarissen hebben lang moeten leren om de top te bereiken. Eenmaal boven schiet er geen tijd over om al lezend bij te blijven. Snel even bijtanken lijkt alleen moge lijk met een studiedag. Vol gens mevrouw A. van Belle- kom, directeur van Eurofo rum in Eindhoven, geven dag bladen ontwikkelingen te fragmentarisch door en bie den vaktijdschriften ook niet de gewenste alomvattende in formatie over een bepaald on derwerp. Om de kenniskloof te over bruggen hebben leidingge venden uit het bedrijfsleven en de ambtenaren-wereld er zo'n 700 gulden (excl. BTW) voor over om een studiedag bij te wonen. In de meeste ge vallen zal de 'baas' betalen en die beschouwt de kosten als een belastingtechnische af trekpost. Voor het niet wei nige leergeld volgen inschrij vers inleidingen, stellen zij vragen, worden op tijd voor zien van 'natje en droogje' en gaan na afloop met een dikke klapper vol nieuwe of te ver wachten ontwikkelingen naar huis. Euroforum heeft er de han den vol aan. Per jaar staan er 250 evenementen op het pro gramma, bestaande uit stu diedagen, cursussen, trainin gen. Het accent ligt echter op de studiedagen. Euroforum richt zich op vrouw en man aan de top. Zij hebben nauwe- lijks nog cursussen nodig. Ge vraagd wordt om een pakket aanvullende kennis. Verder- reikend dan een boek, omdat de schrijver van een boek vanwege schrijven en uitge ven al gauw een jaar achter loopt op de actualiteit van de dag. Mevrouw Van Bellekom heeft een denktank van twaalf mam Zij volgen de ac tualiteit, bedenken het onder werp van de studiedag, bren gen wetenschap en top-func tionarissen bij elkaar. De on derwerpen van de denktank zijn voor Euroforum winst bepalend. Een eenmaal uitge schreven studiedag gaat door. Zelfs als er minimale belang stelling voor bestaat. Voor misgrepen draait Euroforum zelf op. Zij komen echter zel den voor. Op een dagje bijtan ken schrijven over het alge meen 80 tot 150 belangstellen den in. Euroforum kan ervan bestaan. De twaalf winstgevende breinen pakken niet alles aan. Medische bijeenkomsten zijn er (nog) niet gehouden. De studiedagen gaan over fiscale, juridische, financiële onder werpen. Of betreffen automa tisering, management, perso neelsaangelegenheden. „Overheid en bedrijfsleven hebben veel brede informatie Euroforum-directeur A. van Bellekom. FOTO ZUID NEDERLANDS FOTOBUREAU nodig", weet mevrouw Van Bellekom. Voordat zij de lei ding van het bedrijf overnam, maakte ze zelf deel uit van de denktank. De behoefte aan informatie heet groot te zij a Toch komen er van overheid of bedrijfsle ven nauwelijks signalen om een bepaalde studiedag te houden. Managers laten zich als makke schapen door het aanbod leiden. Van Bellekom krijgt af en toe slechts een verzoek voorgelegd. Een min punt voor top-functionarissen of een plus-punt voor de stu diedagen bedenkende brei nen? Het service-pakket van Euroforum bevat door de ja ren heen niet een reeks van verschillende titels. Sommige onderwerpen veranderen zo snel of het verloop in de doel groep is zo groot, dat er jaar lijks aandacht aan kan wor den besteed. Aldus komen be drijfsopvolging, pensioenen en creativiteit elk jaar op de lijst activiteiten voor. En tel kens trekken de herhaalde, aangepaste studiedagen volle zalen. Leergierigen krijgen waar voor him geld. Bijeenkomsten zijn zo georganiseerd, dat de plaats van samenkomst ge makkelijk per trein is te be reiken. „De dagelijkse files zijn voor velen een ergernis", aldus mevrouw Van Belle kom. Vandaar de service om de afstand tussen woonplaats cn plaats van de studiedag vlot en comfortabel te kunnen afleggen. Wie graag toch met eigen vervoer reist mag - als de mogelijkheid bestaat - re kenen op een parkeerplaats. Euroforum beschikt voor studiedagen over een draai boek. Niets mag aan het toe val worden overgelaten. Eigen geüniformeerde gast vrouwen vangen de gasten op. Een eigen staf heeft lang voor het uitspreken van het wel komstwoord de accommodatie gecontroleerd. Zijn er vol doende stoelen klaargezet, is de garderobe vrijgehouden, zal de koffie op tijd worden geserveerd? Duizend-en-een zaken vragen achter de scher men de aandacht. De gasten zijn wat gewend en mogen in geen enkel opzicht worden te leurgesteld. Een soortgelijke service wacht de inleiders. Die mogen tot enkele dagen voor de stu diedag hun tekst aanpassea Op het laatste moment draait de eigen drukkerij van Euro forum de informatie van de pers. „Onze hele organisatie is gewend onder hoogspanning te werken", vertelt Van Belle kom. „Nieuwelingen dreigen aan die spanning te bezwij ken." De medewerkers maken op een bezoeker aan de thuis basis in Eindhoven echter een ontspannen indruk. De eigen drukkerij moet voor de geldschietende bui tenwacht de stabiele factor van het bedrijf zijn „Het or ganiseren van studiedagen en cursussen maakt geen indruk op geldgevers", zegt mevrouw Van Bellekom. „Banken ste ken geen geld in onze dienst verlening. Een groeiende om zet alleen schenkt geen ver trouwen. We moeten ons be-l staansrecht elk jaar weer be| wijzen. Op 1 januari van r jaar beginnen we opnieuw:I Altijd moeten de 45 medewet! kers van Euroforum het bè-l staansrecht van het bedrijl waarmaken. Aan zichzelf, hel Engelse moederbedrijf (Inter-1 national Business Commurt cations), de beleggers, de bui tenwereld. Dankzij de eigen drukkerij I maakt het dienstverlenend; I bedrijf naar buiten wat meej indruk. „De effectenbeurs t gecharmeerd van uitgeverij. I en. We kunnen er onze geloof. I waardigheid mee opvijzelen"! meent de directie. Sinds tws jaar staat Euroforum aan 1 beurs genoteerd. De jaarlijkseI winst garandeert de beleggen I dividend. Een Engelse aange! legenheid, want de hoogte van I dividenden wordt in Enge! land bepaald en uitgedrukt it Britse valuta. Aan boeken waagt EurofoJ rum zich niet. Zij zouden g weid doen aan de bedrijfsfilo-l sofie: het laatste nieuws voor| top-functionarissen aan man brengen. Wel werpt heil bedrijf zich op nieuwsbrievenI Twee van die periodieken m I gen in vakkringen bekend he| ten: 'Beloning en belasting' e; 'Fiscaal up to date'. Naarmate I Euroforum de vleugels uit-1 slaat zullen er meer volgen. Mevrouw Van Bellekom I gelooft in verdere groei. Dezel tijd van snelle verandering®I geeft dienstverlening in wel tenschap ruime kansen. Zol ruim, dat Euroforum al nietl meereniginzijn soort is. Acht I jaar geleden kwam het be| drijf als een van de eerste o de Nederlandse markt Nii| zijn er meer. AMSTERDAM (ANP) - Binnenkort zullen niet al leen houders van een gi romaatpas van de Post bank, maar klanten van alle banken die een bank pas met PIN-code bezit ten, bij een aantal benzi nestations automatisch kunnen betalea Volgende week begint de verbouwing van ongeveer 350 betaalautomaten bij Shell-stations, verspreid over het hele land, die nu nog 'Dre Door Bob van Huët „THEORETISCH ZOU DEN we het Nederlandse mestprobleem in Frank rijk kunnen oplossen. Ons teveel is hier van harte welkom." Het is niet voor niets dat de Limburgse kippemest-exporteur Jan de Graaff een stand heeft betrokken op de grote landbouwbeurs in Parijs. Onder de daar verwachte één miljoen bezoekers lo pen volgens de Weertenaar flink wat potentiële klan ten. 'Fumier de poules' staat er op zijn monsterzakjes. Dat klinkt misschien mooier dan 'kippe mest', maar het is hetzelfde. Sinds twee jaar wordt er steeds meer van over de Noordfranse akkers ver spreid. De opzet van De Graaffs onderneming is origi neel. Het ging erom een com merciële oplossing te vinden voor de mestproblemen in Ne derland en dan met name die in Brabant en Limburg. „In ons land wordt jaarlijks 97 miljoen ton mest geprodu ceerd. De overproduktie heeft geleid tot nogal wat milieu problemen. De minister heeft de normen voor de versprei ding van de mest pas weer aangescherpt. Het overschot zal daardoor alleen maar toe nemen", zegt de oud-ambte naar van proviciale staten in Brabant. Samen met een aantal vrienden en met steun van het ministerie van Landbouw werd een gedeeltelijke oplos sing gevonden in de export van een bepaalde categorie mest naar Frankrijk. Jan de Graaff toont een zakje kippe- poep. „Dit is licht van gewicht en bevat alle mineralen en or- Kippen in een legbatterij. ganisch materiaal. Hiermee kun je afstanden overbrug gen. Onze filosofie is dat we de best bewerkbare mest ex porteren waardoor er bij de Nederlandse boeren meer - FOTO ARCHIEF DE STEM ruimte komt. Ze hoeven hun door transportkosten dure drijfmest dan niet meer naar Groningen en Zeeland te rij den." De bewerkingsmogelijkhe den van kippemest zijn ideaai. De uitwerpselen worden ter plaatse, op de boerderij ge droogd. De mest valt op een band die onder de hokken doorloopt. „In de bio-indu- strie zit je al gauw met 80.000 kippen in één stal. Die produ ceren met z'n allen nogal wat warmte. Die warme lucht wordt opgezogen, over de mest heen geblazen zodat deze snel droogt. In vijf dagen ga je van 8 naar 45 procent vaste stof. Daarna wordt alles op een grote hoop gegooid. Door bacteriewerking ontstaat een broeiproces waardoor het produkt vanzelf verder droogt tot 60 70 procent. En dat is wat wij dan exporteren." De afzet van deze 'drie ster- renmest' blijkt gemakkelijker in Noord-Frankrijk dan in de rest van Nederland. Om de Franse boeren van de kwaliteiten van de Neder landse kippemest te o verte I gen werden voorlichtings| avonden georganiseerd proefvelden aangelegd. hebben gemerkt dat de jonjil generatie boeren in Noord- Frankrijk het begrip organi-1 sche mest helemaal niet 1 de. Hun vaders nog wel. Dooil de grote ruilverkavelingen! zijn de keuterboertjes ver-F dwenen en daarmee de orga-l nische bemesting. De grotel boeren met 200 tot 500 hectare! land gebruiken alleen kunst-1 mest, die is duurder dan c kippemest en er zit geen hu-I mus in. Tot hun niet geringe I verbazing bleken veel jonge I boeren plotseling veel betere! resultaten te scoren in hun I opbrengsten van aardappelen bieten en maïs." Vorig jaar exporteerde heil bedrijf van de Weertenaail 20.000 ton kippemest naar! Frankrijk. Dit jaar rekent hij op bijna het dubbele. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Premier Lubbers vindt dat oud staatssecretaris van Volkshuisvesting mr. G. Brokx ook na het harde oordeel over diens handelswijze door de enquêtecom missie bouwsubsidies nog best een openbare bestuursfunctie kan vervullen. Lubbers zei dat gisteren na afloop van het weke lijkse kabinetsberaad. Zo als bekend, is Brokx de belangrijkste kandidaat voor de burgemeesters post in Tilburg. De premier verwees naar uitlatingen van CDA- fractievoorzitter Bert de Vries, die na het verschij nen van het rapport con cludeerde dat Brokx als burgemeester van Tilburg „moest kunnen". „Als De Vries, die aan de voet van alle werkzaamheden door de bouwenquête zich kri tisch uitliet over Brokx in een mate die spoort met wat nu in het rapport staat en als diezelfde De Vries dan nu zegt dat Brokx best nog een open bare bestuursfunctie kan vervullen, past mij slechts stilzwijgen", reageerde Lubbers. Officieel reageert het ka binet nog niet op het rap port en de rol van Brokx hieria Dat doet het pas als de Tweede Kamer een oordeel over de bevindin gen van de enquêtecom missie heeft gegeven. E m PJ w D. Ie (t ht Dl da op sp da de cu vr be de ee de be dé as m vc w ve V< H: ge he E B P Vv d zi b '1 b fir KHANS UiRI II itcdo lo aI4üsi Door Boet Kokke MIKT U op een lang leven? Dan dient u onverwijld te verhuizen naar Polsbroek boven Schoonhoven, in het Utrechtse. Want volgens de jongste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, hebt u daér statistisch de kans om ouder te worden dan waar ook in Nederland. Tenminste als u een mén bent. Mocht uw echt genote eveneens de status van hoogbejaarde nastreven, dan zit er niets anders op dan een echtscheiding of tenminste een LAT-relatie. Want vrouwen hebben de grootste kans op een lang leven op het eiland Schiermonnikoog. Mocht dat wat al te ver uit de richting liggen, dan kunt u ook kiezen voor het Brabantse Oeffeit, dat op een goede tweede plaats komt. Cijfers zijn heilig, maar deze door het CBS opgestelde statistiek moet u wel met een kor reltje zout nemen. Want er zijn allerlei toeval lige factoren in het spel - het gaat immers maar om kleine getallen - en de conclusie dat Polsbroek 'gezonder' is dan Vinkeveen of Ohé en Laak, waar respectievelijk de mééste man nen en vrouwen sterven, lijkt wat gewaagd. En ook het leggen van een verband tussen het lage sterftecijfer van Polsbroek en de aanwe zigheid van veel ooievaars rond deze gemeen te, lijkt niet verantwoord Met veel èndere cijfers uit de CBS-statistiek valt wél te werken. Zo blijkt bijvoorbeeld dat op dit moment het aantal geboorten in Neder land zó laag is, dat de bestaande generaties slechts voor driekwart worden vervangen door de volgende. Als er dus in Den Haag nog maar lang genoeg over de filevorming in het verkeer wordt gedebatteerd, lost het probleem zichzelf op. Die vervanging is zo laag omdat er per vrouw in Nederland gemiddeld 1,55 kinderen worden geboren. Dat was rond 1960 twee maal zoveel, en in het begin van de eeuw drié maal zoveel. Opvallend is daarbij dat de gebieden waar vroeger veruit de meeste kinderen werden ge boren - in het katholieke zuiden - nu vrij laag op de lijst staan. De grootste gezinnen komen nu voor in Friesland, Flevoland, Overijssel en Gelderland, in die volgorde, terwijl Limburg nu na Noord-Holland de kléinste gezinsom vang heeft. Zeer snel stijgt in Nederland het aantal ge boorten van kinderen van een ongehuwde moeder. Négen procent vorig j aar, en dat cijfer I lag tien jaar eerder nog op drie. We hebben I hier overigens niet te maken met de klassieke I 'ongehuwde en verlaten' moeder: de stijging I van het cijfer wordt voornamelijk veroor-1 zaakt door stellen die ook na zwangerschap en I geboorte geen behoefte hebben aan het boter-1 briefje. Dat de bevolking voorlopig zal blijven I groeien heeft te maken met het grote migra-l tie-overschot. Het CBS verwacht dat de ko-l mende decennia nog veel buitenlanders hui heil zullen zoeken in Nederland, waardoor heil keerpunt pas in 2020 zal komen. De vergrijzin! van de bevolking zal, zo verwacht het CBS,| iets trager verlopen dan men tot nu toe I dacht had. Met woede en afkeer wil ik graag reageren op het bru tale optreden van het Israë lische leger tegen de Pales tijnse jongeren (vrijdag 26 februari). Eindelijk heeft de hele wereld kunnen zien hoe de onderdrukkingspraktij ken van de Israëlische be zetters in werkelijkheid er uit ziet. De joodse politici en de hooggeplaatste militaire leiding hebben, nadat zij op heterdaad zijn betrapt, zich leugenachtig voorgedaan, alsof het mishandelen en het onteigenen van de Pa lestij nen niet voorkomt. Het is toch niet rechtvaardig om de Palestijnse inwoners uit hun eigen vaderland te ver bannen om plaats te maken voor joodse kolonisten uit andere delen van de wereld. Zelfs de VN en de EG heb ben tot nu toe deze ver schrikkelijke onderdruk king niet kunnen tegenhou den. Is het daarom geen tijd geworden dat minister Lub bers en Van den Broek er over na gaan denken hun reis naar Israël af te zeggen. Zou een sanctie of een boy cot vanuit Nederland tegen Israël, de Israëliërs mis schien op een andere ge dachte brengen, wat betreft de rechten van de mens. Tenslotte hoop ik dat het Nederlandse volk meer be grip toont voor het Pales tijnse volk, dat nog steeds onderdrukt wordt. Breda J. Zekari De huidige editie van het verschijnsel mens stopt zichzelf als kistkalf of mest- varken in treurige rijtjes huizen en zelfmoord-hoog- bouw. Zo omgeeft hij zich noodgedwongen met mini maal 1 tot maximaal 8 naaste buren mét hun le vens, welke buren vaker dan hem lief is zomaar on gevraagd bij hem over de vloer komen middels hun geluidsapparatuur, blaf fende honden, jankende drilboren, etc. Ik vind het prima dat er meer geklaagd wordt over geluidsoverlast dan - vol gens de cijfers - 10 jaar ge leden. Hoe je die cijfers ook interpreteert, zij vormen mede een aanzet tot voor stellen onze manier van bouwen en wonen drastisch te herzien. Eindelijk begint men de jongste vorm van milieu verontreiniging i.e. geluids overlast in kaart te brengen. Net als bij gif de grond af graven hoeft niet. Een be tere isolatie tegen geluids- lekken in nog te bouwen woningen of reeds be staande zal het gek worden van veel mensen voorko men. Als ik zo het stukje 'Bu rengerucht' van mijnheer Wim Koek lees, (De Stem van 5 maart 1988) dan mag hij zichzelf gelukkig prijzen. In vergelijking met onder getekende (flatbewoner) woont hij riant. Je zou hem een soort scharrelvarken, excusez-moi le mot, kunnen noemen, terwijl ik een kalf ben dat 24 uur per etmaal 8 andere beesten luidruchtig tegen zich aan voelt schu ren. Toch heeft ook hij last van fikse adrenaline-con- centraties in zijn bloedbaan, wanneer buurman hout hakt op de inpandige gara gevloer om maar 'n voor beeld te noemen van de irri taties, die hij opvoert. „Maar... overlast? Ach nee.", schrijft hij laconiek. Ik denk, dat dit een kwestie van gewenning is aan een situatie, die men liever an ders zag, maar waarvan men in hemelsnaam niet weet hoe die te realiseren. Wim Koek zou mijn sym pathie hebben gewonnen, wanneer hij had geschreven dat zijn Bredase paradijs nog verre van volmaakt is en dat hij nog dromen heeft. Nu zet hij een licht ironische en conservatieve toon, waar niemand wat aan heeft. In tegendeel: de klagers - men sen die voor zichzelf durven opkomen - krijgen stempel a-sociaal varken I opgedrukt. Ik ben blijdatis er zo een ben. Breda C. M. van de Heijkant Uw verslaggever 'Rond'j Binnenhof' lezende begin' het er op te lijken dat sportvrouw/sportman van alles mag zijn als zij of M vooral maar geen christen c.q. katholiek is. Het zou m.i. goed zijn uw verslaggever de vrijhei" die hij zelf geniet om zij" misselijkmakende taal tjj spuien, dezelfde vrijhei" ook aan anderen overlaat om naast hun sport hun pn; vé-leven in te delen zoals tb dat zelf verkiezen. Sas van Gent W. Colsen HANS GRUIJTERS is altijd een me van de publiciteit. In zijn woelige .damse gemeenteraad, als kroegb volkshuisvesting voor D66 was 1 naamsbekendheid nog verder op te uat hij niets van die drang om in h stelling te staan heeft verloren, be loor de Parlementaire Enquêtecc vijze van spreken met het ene oog 9 Perstribunes en met het ander voerde hij een verbaal perfecte vert oi) de in vergetelheid geraakte hui siaa weer het vuur van de briljante i heke dagen was. zjn betoog bleek dat Gruijters an democratie en rechtsbeginsele en interpreteren. Zijn sneer in de r fKlaas de Vries ('mijnheer de voc a poetsen, maar u vergeet de kist') ®r\sen over. Gruijters gaf zonder to vrijheid moet hebben om ber f® zetten. e commissie heeft teruggeslagen van w e vellen over het functions baar" il, vesting- ln het eindra on ™ndelen verweten omdat h ton s'd'ere9eling die op dat mor srhLzware aantiiging die om eer hooffh"^' Gruijters denkt daar ec ren 9eweigerd om op de inhou .ff,n„we er geen misverstand ove lip Sesproken het recht om te zw aanrifn!!??1 staat in een kwestie d lc,ipa2ht eft 9etrokken, is echte lat hu r?even- Door z'in zwijgzaam iem rL S se'ectief met de publier luis gunstige zaken aan wp®,rda9 maakte Gruijters het we e van h 6n een journalist van De ervuürt Publieke tribune van de e6*n' De zich zo graag als Bi lero rol e: nooi1 een geheim van h fschi^H nd°m in zijn geboorte en wann schroomt zelf niet orr )an no? r 1 hem uitkomt, itraawt? Wl' de voorkeur aan i jqhrww llln de aanva|. in a"a 1 «So dheid' Dat dwin9t meer "■«vijgen van Gruijters

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2