25 Hardbox 4.25 Gladstonem* BREDASE GALERIE ORGANISEERT INTERNATIONAAL PROJECT Unieke uitvoering van Wagners complete Ring Kunstenaars op weg naar Japan ontwikkeling ligt Wandtapijten uit Oudenaarde Zeer boeiend Complexe vormen Aftandelij k VIER DAGEN IN ROTTERDAM Gladstone Mild Lekker Mild „Wij willen de kinderen niet opzade len met nog meer verleidelijke recla- meboodschapen" A. Heeselink, Kindemet (tv) T2 Terug naar de zuivere kunst Door Henk Egbers BREDA - Galerie Stalker in Breda organiseert met vijftien kunste naars uit België, Frankrijk, Duits land en de Verenigde Staten het kunstproject 'Het Onding Kunst'. „Het is een confrontatie waarbij ge probeerd wordt de beeldende kunst, die bedolven wordt door allerlei randverschijnselen, uit te zuiveren". Anna Thalia Benes, Peter van Houten en Henk Kooien, die Stalker drijven, ver wachten veel van deze manifestatie die zondag 13 maart om 15 uur aan de Kloos terlaan 138 officieel wordt geopend. Het is een samenwerkingsprojekt met Ruimte Morguen in Antwerpen die dit thema met een reeks exposities tussen 1985-87 organiseerde. „We zijn nu twee jaar verder en het leek ons goed de kunstenaars eens tegelijk in Breda bij elkaar te brengen. Soms maken ze hetzelfde ob ject, maar ook zijn er veranderingen". Terwijl we met elkaar praten zijn de Amerikanen Con nie Fitzsimonds en Bruce Meisner al aan het bouwen Als deze situatie in Breda slaagt, wordt er een boekwerk van gemaakt samen met Mor guen (het Belgische WVC subsidieert) en gaal het geheel naar Parijs. WVC gaf 12.000, maar er moeten nog andere sponsors aan te pas ko en Het gebouw aan de Kloosterlaan wordt op- euw in de verf gezet dankzij een verffabriek Breda. Wat is er bij Het Onding Kunst aan de hand? worden enkele lezingen gehouden die dat "en duidelijk maken. Vrijdag 11 maart om 20 ur doen Mare Scheepers van Morguen en ouke Kleerebezem en Hans Scholten van De ak uit Groningen hun zegje. Zaterdag 12 -art om 20 uur zijn de kunststudent Gert "eijerink en de filosoof Eric Bolle aan het rd, terwijl zondag na de opening Paul de ylder zich afvraagt: 'Het onding kunst, wat we ermee?' Galerie Stalker kan daarbij beschiken over de ruimte van Lokaal 01 in het zelfde gebouw. „De kunst bevat momenteel veel oneigenlijke elementen tengevolge van bepaalde produktie- en marktmechanismen. Ruimte Morguen zochl daarom weer aansluiting bij de zuivere volks kunst. Het modieuze van bijvoorbeeld De Nieuwe Wilden werd doorgeprikt. Zoeken naai herformulering van zuivere elementen is de op zet Het gaat daarbij om een kritisch-maat- schappelijke houding ten aanzien van het func tioneren van kunst", zo wordt gezegd. V.l.n.r. Anna Thalia Benes, Peter van Hou ten en Henk Kooien, organisatoren van Het Onding Kunst. Op de achtergrond zijn de uit de Verenigde Staten daarvoor overgeko men Bruce Meisner en Connie Fitzsimonds bezig hun object te installeren. - FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP In een bij de tentoonstelling mooi uitgegeven mapje met teksten lees je bij De Vylder: „Al meer dan 50 jaar bedrijft de Westerse Kunst het kunststukje van het overlevea Ze leeft het le ven van een Onding...Althans, dit wordt be- Deshima. Noordbrabants Museum Den Bosch. Open: dL-zo. 10.00 (zo. 13.00)-17.00 uur. Tot 10 april. Elf beeldende kunstenaars, met name uit Noord-Brabant, gaan met hun kunst naar Ja pan. het is de bedoeling om daar en hier met collega's tot uitwisseling te komen. Het publiek wordt daarvan op de hoogte gebracht via deze ex positie. Zoals bekend - er versche nen de laatste jaren nogal wat publikaties over - is Deshima een klein eilandje voor Naga saki (70x180 meter). Toen Ja pan in 1641 de deur voor bui tenlanders dicht deed, hebben eeuwenlang de Nederlanders via dit Deshima een voet tus sen de deur kunnen houden. Vooral de economie stond daarbij op het spel, maar ook de kunst sijpelde over en weer naar binnen. De schilder Shiba Kokan verwierf op deze manier in 1788 het Groot Schildersboek van Gerard de Lairesse. De Japanse kunst heeft tot op de dag van van daag veel invloed gehad op kunstenaars en vormgevers in Nederland Het Museum voor Volkenkunde in Rotter dam had daarover vorig jaar een interessante expositie. Omgekeerd heeft, met name na de Tweede Wereld oorlog, 'het westen' Japan zo overspoeld dat de eigen beel dende kunst er behoorlijk uit gehold is. Het voorwoord van Rudi Fuchs in de catalogus is wat dat betreft, hoop ik, niet representatief voor de hou sing van de 'groep', die er on der de vlag van Deshima heengaat. Jos Poodt probeert m zijn tekst gelukkig wat te relativeren als hij schrijft over de impliciete veronder stelling dat het primaat bij de westerse kunsthistorische Afgezien van de vraag waarom de transculturele Perspectieven op de eerste Plaats in Japan worden ge acht (economie of kunst?) - er zjjn op dit moment interes santere confrontaties te be denken - ben ik ook niet zo org enthousiast over de in- noud van de missie zoals die n-Pfn Bosch getoond wordt kan verschillende oorza- hebbea Op de eerste J™ de expositie gerang- v hikt rond die van Theo Auypers. De neiging om te «ggen: 'stuur deze expositie aar is groot, maar daarom Saat het niet Op de tweede plaats is de Jan van den Berg: zonder titel; inkt op Japans papier, 1987; 65x101 cm. bovenzaal geen gelukkige omgeving als expositieruimte voor deze kunst En deze ten toonstelling blijkt slechts een derde deel te bevatten van wat er mee gaat naar exposi ties in vijf Japanse steden. Het is dus moeilijk oordelen. De kunstenaars die meegaan zijn: Leon Adriaans, Jan van den Berg, Paul van Dijk, Bert Hermens, Frank van den Heuvel, J.C.J. van der Hey- den, Richard Menken, Ogura, Anneli Ohvo, Jacqueline Pee tere en Dick Verduit; kunste naars uit voornamelijk Den Bosch en Eindhoven (alleen de coördinatie ligt in West-Bra bant: Bakker Borghans, Roosendaal). De totale indruk is die van poverheid; van veel preten tieuze doeleinden, maar van weinig diepgravende inhou den. Er wordt leuk bedacht en gespeeld met materiaal, maar de resultaten liggen gespan nen tussen narcisme en mora liteit. Interessant is wel een Koji Ogura, die in de ogen van de Japanners verwesterd is, maar er hier duidelijk in onze westerse ogen uitspringt als Japanner. Ook het 'schrift' van Jan van den Berg heeft een verwant gevoel met Ja pan, maar hij vertaalt deze in fraaie ritmes terug. De naar binnen gekeerde schilderijen van Frank van den Heuvel met zijn zichtbare intense processen staan tegenover het chaotisch expressionisme van Bert Hermens etc. In de lange museumgang hangen de resultaten van twee grafiekmappen, die ook meegaan. Deze bevatten ook werk van andere kunstenaars (bijv. Berkulin en Silawane- bessy). Eerlijk gezegd is dat totaalbeeld indrukwekkender dan van de 'echte' expositie. HE. Wandtapijten uit Oude naarde. Het Markiezenhof in Bergen op Zoom, Steenberg- sestraat 8. Open dagelijks van 14-17 uur, behalve maandag, tot en met 2 mei. Er ligt een voor de Zuide lijke Nederlanden zeer ty pisch stuk geschiedenis in de dertien wandkleden verscho len. De 16-de en 17-de eeuwse kleden op het formaat van kasteelmuren zijn de neerslag van een economische situatie, die 300 jaar lang voor wel vaart in Vlaanderen heeft borg gestaan. Vanaf halverwege de 15-de eeuw zijn er in Oudenaarde zeer bloeiende tapijtweve rijen geweest, die ondanks het politieke strijdgewoel en de economische restricties, ver buiten de grenzen naam heb ben gemaakt. Opstanden, godsdiensttwisten, strenge gildebepalingen en keizerlijke edicten hebben de tapijtin dustrie in Oudenaarde gevoe lige knauwen gegeven. Maar dankzij het hoge niveau aan kwaliteit (in tegenstelling met andere steden hield men zich in Oudenaarde strikt aan de gildebepalingen) hebben de weverijen zich tot aan het einde van de 15-de eeuw staande weten te houden. In de catalogus wordt dit woelige stuk geschiedenis, toegespitst op het onderwerp, weergegeven. Al lezend ont stond er bij mij grote bewon dering voor de taaiheid van die wevers, die in de voorbije eeuwen niet alleen wevend .voor hun bestaan vochten, maar dat vaak wanneer zij zich bedreigd of onrechtvaar dig behandeld voelden ook letterlijk moesten doen. Kunst heet de neerslag van een tijdbeeld te zijn. Wie de makers van de cartons voor deze tapijten waren is (nog?) niet bekend. De afbeeldingen zouden vanuit de humanisti sche filosofie ontstaan kun nen zijn waar onderwerpen als contemplatie, natuur en schoonheid in die dagen pole mieken veroorzaakten. Met het dagelijks leven hebben deze afbeeldingen weinig van doen. Maar ook in die histori sche tijd wilde men graag wegdromen. En de weinigen die zich dat konden veroorloven lieten zich een verdure weven, een geidealiseerd landschap met bomen, bloemetjes en beesten en een fraai vergezicht, zoiets als de kamerbrede landschap sposter van nu. En voor de echte intellectuele waren er de allegorieën, complexe his torische of mytologische af beeldingen, waarvan in de ca talogus al wel de iconografi sche betekenis maar nog niet de iconologische context wordt gemeld. Mooi materiaal voor verder kunsthistorisch onderzoek. De tapijten die zorgvuldig geconserveerd en gerestaureerd zijn verkeren nu in een zeer goede en schone staat. Op de bovenverdieping van het Markiezenhof kan men aan de hand van foto's en teksten zien hoe dit monni kenwerk gebeurt. LR. Jan Hooimeijer, schilderijen en pastels; Monika Lenssens, schilderijen en zeefdrukken en Frank Steyaert, kerami sche containers. Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle-Hertog-Nassau. Open: vrij. za. en zo. 13.30- 17.00 uur en op afspraak (09- 3214699216). Tot en met 27 maart. Een hele mooie expositie. Jan Hooimeijer uit Tilburg is zeer intensief en verstild met het materiaal bezig. Heel ge nuanceerd hanteert hij pen seel en krijt op het ritme van zijn polsslag en laat daaruit 'vormen' groeien die enkel dat ritme en de stille kleuren ac centueren. Meestal geeft hij geen titels, maar een keer spreekt hij van een 'ikoon'. De sfeer van deze religieuze beel tenissen kun je bij zjjn werk mogelijk ook ondergaan. Monika Lenssens, die direc teur is van de Koninklijke Academie voor Schone Kun sten in Dendermonde, toont, wat betreft het omgaan met het materiaal, enige verwant schap met Hooimeijer. Maar ze doet er andere dingen mee. Simpel gezegd verbindt zij het stilleven met het ruimtelijk- landschappelijke. Ze wil blijkbaar wat vertellen zon der anecdotisch te worden; ze illustreert zonder illustratief te zijn. Het worden sprookjes achtige sferen, ondersteund door lieve kleuren. Uiterst merkwaardig en zeer boeiend zijn de kerami sche containers van Frank Steyaert, docent aan de aca demies van Dendermonde en Deinze. Het zijn vrij grote 'ar ken', die functioneren als pot, doos, schrijn e.d. Ze zijn strak architectonisch van bouw, maar kegen een barokke in vulling; in de hand gehouden emoties. Gouden biezen, 'fres- co'-achtige vlakken, talrijke deksels sieren de rechtlijnige monumentale 'schepen', die sf-allures hebben en knap ge maakt zijn. H.E. John Maters, beelden, teke ningen en collages. Galerie 47, Dubbelstraat 4, Bergen op Zoom. Open van donderdag tot en met zaterdag van 13 tot 17 uur.Tot en met 1 april. Ruimtelijke Arte Povera, wonderlijk gecomponeerde collages en door het begrip ruimte bepaalde tekeningen. Beeldhouwer-tekenaar John Maters uit Den Bosch wint er geen doekjes om. Ik bedoel dat in de meest letterlijke zin. Het materiaal dat nodig is om een ruimtelijke vorm tot stand te brengen mag niet alleen ge zien worden, nee het moet zelfs eer aan gedaan. Of het nu gaat om een kapot stuk spaanplaat, een triplex rugge- leuning van een stoel of hard board restanten, het is Maters om het even. Object door John Maters. Dit is het materiaal dat hij nodig had voor zijn beelden en dat mag niet verhuld wor den. Zijn vormen zijn uiter mate complex en vele theo- riën over wat beeldhouw kunst behoort te zijn, zijn er toepasbaar. Er is sprake van binnen- en buitenruimtes, beelden die dominant de ruimte vullen en die vanuit iedere hoek een eigen gezicht hebben. De wonderlijke con structies zijn niet alleen inte ressant maar ook fraai. En daarin zit het probleem want esthetica is niet een erg popu lair begrip bij John Maters. De vloeiende lijnen van het hardboard dat bijna elke ge wenste welving mogelijk maakt, passen zich perfect aan bij de harde onbuigzame, al dan niet van een coating voorziene spaanplaat. De vieze floddertjes roze schuim rubber vormen zelfs een sen sueel object samen met het drellerige stukje geplooide plastic. Aantrekkelijke vor men in afstotend lelijk mate riaal is een formule die Ma ters nodig had (alhoewel hij zelf het materiaal mooi vindt) om los te komen van een vroe gere visie waarin vooral de vorm bepalend was en het materiaal daaraan desnoods verhullend werd aangepast. Tussen de tekeningen en collages bestaat een opvallend verschil. De eerste zijn hel dere architectonische vlak verdelingen in rechte lijnen en sobere kleurstellingen, de tweede zijn ingewikkelde puzzels van golvende bewe gingen, ingehouden van kleur, waarin met twee (de vorm) en drie dimensies (de achter grond) binnen een blad wordt gespeeld. Hierin blijkt niets van een discrepantie tussen doel en middel: de vorm is hier gelukkig waar het om gaat. LR weerd En niet enkel beweerd, dit onding-be staan wordt geanalyseerd, gekommentarieerd, bezongen en beschreven in alle formaten, letter types, in bijlagen en bibliografische verwijzin gen allerhande. Het wanstaltige van deze omge keerde retoriek schijnt het onding niet aan te tasten. Integendeel, de hyperbolische omkering wordt vlag en wimpel...". Installaties, objecten, assemblages, diaprojek- ties, scènes e.d. analyseren beelden en commen tariëren verschijnselen. Er wordt afstandelijk gekeken of autobiografisch gewerkt; niet altijd volgens het geijkte begrip kunst en kunstenaar. Daarnaar kijken en discussiëren om te ontdek ken of het hele kunstbedrijf van dit moment goed bezig is. Of niet! „Wij zijn in Breda de enige galerie, die pro fessioneel bezig is. Dat er op misschien wel vijf tien plaatsen geëxposeerd wordt in de stad vin den we best, maar Stalker is andere. We zijn geen verlengstuk van een boekenzaak, kappers zaak of lij stenwinkel, die via kunst alleen maar proberen hun zaak een meerwaarde te geven. Kunst ligt goed op dit moment Ons anders-zijn heeft vooral te maken met intensiever bezig- zijn met kunstenaars. We tonen niet alleen maar beelden. In ons eenjarig bestaan hebben we vooral gekozen voor die kunstenaars, die de actuele kunstontwikke lingen ter diuscussie stellen met hun werk. Het publiek dat we hiermee trekken bestaat uit kunstenaars, kunstgeschiedenisstudenten, kunstfilosofen en mensen die zich zeer betrok ken voelen bij wat er aan de hand is in de kunst We hebben ondanks de subsidie van 6000,- van de gemeente het afgelopen jaar financieel aan een zijden draadje gehangen, maar momenteel zijn er gesprekken om de basis wat steviger te maken. Er is wel de overtuiging dat galerie Stalker, na het wegvallen van de BKR en hel ontbreken van een echt professioneel circuit in deze streek, redenen van bestaan heeft". Van 11 maart tot en met 1 mei wil Stalker mei Het Onding Kunst de kaf van het koren helper scheiden bij alles wat zich momenteel als 'kunst aandient.. Van onze verslaggever ROTTERDAM - De nieuwe Rotterdamse schouwburg, die op 15 april wordt geopend, gaat zeer ambitieus van start In mei wordt de eerste volledige uitvoering van Richard Wagners operacyclus Der Ring des Nibelungen sinds 1908 gebracht. Het wordt de derde keer dat deze 'opera der opera's' in Ne derland in zijn totaliteit voor het voetlicht komt Deze nieuwste productie is in han den van het Staatstheater Kas sei onder algehele leiding van Woldemar Nelson. Op 12 mei bijt Das Rheingold het spits af, op 15 mei gevolgd door Die Walkure, 25 mei Sieg fried en 28 mei tenslotte Göt- terdammerung. De opzet van Wagners 'Ge- samtkunstwerk' Der Ring des Nibelungen is dermate kolos saal, en de artistieke eisen zijn zo hoog dat een volledige uit voering van dit werk tot de grote zeldzaamheden behoort Afzonderlijk worden de vier opera's wel geregeld uitge voerd, ook in concert-vorm. Dat laatste is binnenkort het geval met Das Rheingold, die op maandag 14 maart tot klin ken wordt gebracht in het Mu ziekcentrum Vredenburg in Utrecht, onder leiding van Edo de Waart Richard Wagner (1813-1883) schreef Der Ring des Nibelun gen, een epos gebaseerd op Noorse en Germaanse sagen maar gelardeerd met heel veel 'Wagner', in de jaren 1848-1874, tussen de compositie van de opera's Tristan und Isolde en Die Meistersinger von Nürnberg door. De wereldpremière vond plaats in augustus 1876, ter in wijding van Wagners eigen Festspielhaus in het Beieree Bayreuth. In 1883, Wagners sterfjaar, werd de Ring voor het eerst in zijn geheel in Am sterdam geënsceneerd. De tweede en tevens laatste voor stelling was in 1908 in Rotter dam. Over de toegangsprijzen voor de Rotterdamse Ring staat nog niets definitief vast „Maar we verwachten dat de duurste rang ongeveer zestig gulden zal kosten Per avond", aldus woordvoerder Natascha Jansen van de Schouwburg. „Het wordt een vrij eigentijdse uitvoering van de Ring, wat betreft decors en aankleding. Ze hebben er daar in Kassei ja renlang aan gewerkt. In 1986 was hij helemaal klaar. De uit voerenden zijn stuk voor stuk onbekenden voor ons. De rol van Siegfried wordt bijvoor beeld vertolkt door ene Heri- bert Steinbach. Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets over hun capaciteiten". De nieuwe Rotterdamse Schouwburg (die op dezelfde plek staat als de oude naoor logse noodschouwburg) wordt op 15 april geopend met de pre mière van de opera Pol door het RoTheater. Deze opera is geba seerd op de echt-Rotterdamse romans over Polletje Piekhaar van Willem van Iependaal. De muziek is van Erik van der Wurf en Herman van Veea De Rotterdamse Schouwburg is te bereiken op nummer 010- 4116929. (ADVERTENTIE) NIEUW& MENTHOL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23