ENZO FERRARIDE 90-JARIGE 'KLUIZENAAR VAN MARANELLO' esultaten ulsterse üinischool DE STEM SPORT 3 DONDERDAG 10 MAART 1988 T49 OOIT liep de sjah van Perzië, toen op het hoogtepunt van zijn macht, met zijn eerste echtgenote, de mooie Soraya, door de be roemde fabriekshallen in Maranello. Ooit be wonderde prins Bern- hard er zijn eerste Fer rari en kwamen Aris- toteles Onassis en Fra- ngoise Sagan de sport wagen waar ze verliefd op waren persoonlijk afhalen. Gemengd De Paus komt Beeldmerk Beroemde piloten Tragedies pESTEM SPORT 4 Huldebetoon ugd RKHAV oort vier ubrecords ENZO Ferrari, de wereldberoemde constructeur van de rode bolides, is nu negentig jaar. Zowat de halve wereld wilde de afgelopen weken de 'invloedrijkste man in de geschiedenis van de Formule I' interviewen. Zijn perschef wees 882 verzoeken van journalisten uit alle werelddelen -tot in China toe- af. Geen televisie- of radiostation, geen tijdschrift, geen krant werd toe gelaten. Niet in de villa Ferrari in Modena en niet in de fabriekshallen in Maranello. Het Italiaanse televisie station RAI had in het 'Palazzo dello Sport' van Mo dena een enorm feest voor de jarige 'Commendatore' gepland met optredens van vermaarde sterren als Jerry Lewis en ex-Beatle Paul McCartney. De 'oude' liet zich niet vermurwen. Was het uit piëteit met de coureurs die in een van zijn elegante snelheidsmon sters hun dood tegemoet raasden? Of met de toeschou wers die bij deze crashes hun leven verloren? Ferrari deed er het zwijgen toe. Het gevolg is dat de legende vorming alsmaar groter wordt. Enzo Ferrari negentig. De balans van een rijk, avontuurlijk, succesvol, maar ook tragisch leven. De man die met de doden moet leven Door Jean Nelissen De meestal fel rood gespo ten Ferrari's met het beeldmerk van het steige rende paard waren voor de groten der aarde. Voor hun romantische uren en voor hun imago. De auto van Roberto Rossellini, Gianni Agnelli en Gratia van Mo naco. Maar ook de auto van de doden. Van graaf Wolfgang Berghe von Trips, die in 1961 bij zijn crash op Monza dertien mensen mee de dood in sleepte. Van Giuseppe Farina, Luigi Musso, Peter Collins, Gilles Villeneu ve, Alberto Ascari, Lorenzo Bandini die in een Ferrari stierven. Ferrari: een naam die ge mengde gevoelens oproept. Verraderlijk mooi en snel. De bolide voor de happy few. Maar ook gevaarlij^^Zq^s,]ts geble ken. De schepper* Van deze droomauto is dus negentig. Destijds in 1898, toen hij gebo ren werd, woedde een zware sneeuwstorm over het noorden van Italië. Vader Stefano Fer rari, die een bedrijfje had dat overkappingen voor de spoor wegen maakte, waagde eerst twee dagen na de geboorte van zijn zoon de gang naar het ge meentehuis. Negentig jaar later verkoos hij een verjaardag zonder glit ter. Niettemin zijn toch nog 1742 gasten in de fabriekshal len van Maranello uitgenodigd. Invitées van de eenvoud. De 1742 werknemers van de 'Com mendatore', onder wie zestien ingenieurs. De mannen en vrouwen die de Ferrari's dag in dag uit bouwen. De oude Enzo heeft opdracht gegeven in zijn hallen, het werkterrein van zijn gasten, een gigantische ta fel in elkaar te timmeren, waarop een magnifiek koud buffet wordt uitgestald en vele flessen van de edele Lambrus- co, jaargang 1985. Een paar duizend telegrammen en brieven kwamen in Mara nello aan. De Paus beloofde in april op bezoek te komen. Maar voor buitenstaanders bleef Enzo Ferrari dezer dagen on bereikbaar. Tot wanhoop van zijn perschef Franco Gozzi, die de ondankbare taak had de we reldpers op een afstand te hou den. Hetgeen ongeveer gelijk staat met broedermoord voor iemand die betaald wordt om public relations te bedrijven. De 'oude' had echter zo beslist. Het was voor zijn intimi geen verrassing. Ze weten dat hij gruwt van elk optreden in het openbaar. In de loop der jaren is hij min of meer een zonder ling geworden die urenlang kan zitten aan z'n donkere bu reau met de brandende kaar sen, waarop de foto staat van zijn in 1956 aan een spierziekte gestorven zoon Dino, dan pas 24 jaar oud. De enige, zo wordt ge zegd, waarvan Enzo Ferrari echt gehouden heeft. Hij wilde vroeger eigenlijk operazanger of sportjournalist worden. Maar kwam al vroeg in de automobielindustrie te recht. In 1918 weigerde Fiat hem, ondanks de aanbeveling van een bevriende kolonel, aan te stellen op de afdeling waar de motoren werden gemaakt. Enzo Ferrari moest op een kantoortje administratief werk verrichten. Niet voor lang. Hij stapte over naar Alfa waar hij chef werd van de wereldbe- loopbaan begon pas in novem ber 1928 toen hij z'n eigen auto's ging ontwerpen. Als beeldmerk koos hij een steige rend paard. Een herinnering aan zijn beste vriend, Fran cesco Baracca, die jachtvlieger was in de eerste wereldoorlog. Baracca had de beeltenis van een steigerend paard op de romp van zijn vliegtuig ge plakt. Het steigerende paard bracht hem in 63 luchtgevech ten geluk. Toen werd Baracca door het Oostenrijkse artille rie-geschut geraakt. De familie Baracca schonk de talisman aan Enzo Ferrari. Hij zou het beeldmerk gebruiken voor zijn bolides. Het werd het synoniem voor elegantie en succes, voor een nieuwe levenstijl. De eerste coureur die voor de Scuderia Enzo Ferrari de we reldtitel in de Formule I ver overde werd Alberto Ascari in een Ferrari 500. Drie jaar later was Alberto Ascari dood. Hij stierf in het ongeluksjaar 1955, waarin ook de Amerikaan Bill Vukovich, de Fransman Pierre Levegh en zijn landgenoot Louis Rosier de dood vonden. Deze tragische gebeurtenis weerhield Enzo Ferrari er niet van zijn greep op de Formule I- races te verstevigen. De be roemdste coureurs reden zijn auto's. De vijfvoudige Argen tijnse wereldkampioen Juan- Manuel Fangio in de Ferrari- Lancia D 50, Mike Hawthorn in de Ferrari 246, Phil Hill in de Ferrari 156, John Surtees in de Ferrari 158, Lorenzo Bandini in de Ferrari 512, Jackie Ickx in de Ferrari 312 B2, Mario An- dretti in de Ferrari 312B2B, rrari Juda illes Ville- 312T5, Di- dier Pironi in de Ferrari 126 02, René Arnoux in de Ferrari 126 03 en vorig jaar de Oostenrij ker Gerhard Berger in de Fer rari F187. Zij bouwden aan een lange reeks van successen. Liefst 24 wereldtitels werden behaald, waarvan negen in de Formule I, en 93 Grand Prix- zege's. In totaal 5000 overwin ningen. Van onze biljartmedewerker SLUISKIL - De teamwed- •ijden van het district euwsch-Vlaanderen van Koninklijke Nederlandse jart Bond van het seizoen _)7-1988 zijn vrijwel verle- En tijd. De winnaars in de «rschillende groepen zijn >kend, maar in het drie inden moet nog een beslis- -swedstrijd worden ge- ^ld tussen de kampioen in poule 1, Dow Terneu- i en die van poule 2, De lickel 2 Hulst. Irooral in het driebanden heb- de teamwedstrijden een jrme vlucht genomen. Dit Den heb ik zoveel inschrij- -en binnen gekregen, dat ik Enzo Ferrari, de grijze eminentie van de autosport, twee jaar geleden tijdens zijn 88ste verjaardag in Maranello, Italië. - FOTOARCHIEF DE STEM roemde Scuderia Alfa Romeo, was Ferrari zelf coureur ge- had, voor het eerst deel aan de loor. Als piloot bereikte Ferrari Totdat hij, na ernstige me- worden. In 1919 nam hij met beruchte Targa Florio. Hij ein- -ondanks 31 zege's-nooit de top ningsverschillen met de direk- een knetterende CMN, die digde als laatste omdat hij on- Hij verdiende in die tijd 45.000 tie, z'n ontslag kreeg. Inmiddels slechts een vermogen van 60 pk derweg z'n benzinetank ver- iire per jaar. Zijn eigenlijke De successen eisten echter hun tol. Het drama hing als een zware hypotheek boven Ferra ri. Niet alleen leed Enzo Ferrari onder persoonlijke tragedies in de privé-sfeer (in 1916 stierf z'n vader aan longontsteking, kort erop overleed zijn broer, in 1923 verongelukte zijn vriend Si- vocci, die hem in de autosport had geholpen, in 1956 stierf dus zijn zoon Dino (aan multiple sclerosis), maar ook zijn beste coureurs vonden de dood op de circuits. Eugenio Castellotti Nikï Lauda werd door Ferrari betiteld als een 'verrader, die erger is dan Judas'. Ferrari zei dit nadat Lauda ontslag bij de Italiaanse renstal had genomen. - foto archief de steh (1957), Alfonso de Portago (1957 in de Mille Miglia met negen dode toeschouwers), Luigi Musso (1958), Peter Collins (1958), Wolfgang von Trips (1961 op Monza met dertien dode toeschouwers), Ricardo Rodriguez (1962), Ignatio Giunti (1971) en Gilles Ville neuve (1982). Na de dramati sche crash van Alfonso de Por tago moest Enzo Ferrari zijn Dit bleef er over van de Ferrari van Gilles Villeneuve. Op 8 mei 1982 kwam Villeneuve op het circuit van Zolder om het leven toen zijn bolide ih botsing kwam met de wagen van Jochem Mass. Enzo Ferrari zal moeten leven met 'ziin' doden. foto archief de stem pas bij de politie inleveren. He! zag er even naar uit dat lij aansprakelijk zou worden ge steld voor de dood van f mensen. Bij Ferrari heette meestal dat de ongelukken ver-I oorzaakt werden door 'mense-l lijk falen'. Ooit vertelde Phïl Hill: „Enzo Ferrari is slectel geïnteresseerd in auto's, niet ill mensen". Hill verliet de Fer-l rari-stal na een knetteren«| ruzie. Dit geschiedde ook John Surtees, Jackie Ickx, Claj| Regazzoni en...Niki Lauda. Op 1 augustus 1976 raakte Nils Lauda in zijn Ferrari op Nürburgring in de tweeö ronde van het parcours, ft auto vloog in brand en Laud) liep zeer ernstige brandwondei op die hem voor het leven ver minkten. Op 7 september daar opvolgend verscheen Lauda vijf weken nadat hij het zie kenhuis verlaten had, voor het eerst weer op de testpiste val Ferrari in Maranello. Hij wild! in alle stilte proberen of hij nog kon autoracen. Lauda: stond doodsangsten uit voor vuur. Ik wilde alleen zijn me! mijn auto om de stress te over winnen". Enzo Ferrari had echter persoonlijk toegangsbe wijzen tot de testbaan voor journalisten getekend. De pers moest er getuige van zijn da1 Lauda een wrak was gewor den. Want de opvolger val Lauda stond al klaar: Carlos Reutemann. Toen Lauda einde 1977 ontslag nam bij Ferrari vertelde de oude Enzo: „Laud» is een verrader, hij is erger dal Judas". De afgelopen dagen versche nen vele extra pagina's over Ferrari in de Italiaanse kran ten. Eén huldebetoon aan dt grijze eminentie van de auto sport. Maar geen woord over de coureurs die in zijn bolides de dood vonden. Enzo Ferrari draagt deze zware verantwoor ding met zich mee. Hij moet le ven met 'zijn' doden. IT - Stefan Buijsse goed op dreef in de trijdgroep van de ten- ooi Hulst. Na een 4-7- erlaag tegen Ronald van iortel speelde bij met 6- ;elijk tegen Evert van pen. Gyon Asselman jlde in de hoogste poule •s uit tegen Mark Leenk- 6-1. hoogste poule bij de dames iloeg Ella Neefs met 9-2 ie Dobbelaar, terwijl irije Soons een 6-4-over- jiing realiseerde tegen inne Cosijn. Bij de jeugd was iandro Nanna succesvol, [a een 3-3-gelijk spel tegen irco Baart, won hij met 9-1 Guido Rombout. UITSLAGEN a: Theo Heijndrickx-Jan van Goe- 9-4, John Durinck-Marc de Bleijser Sebastien Rottier-Harold de Puijs- 8-2, Ronnie van Groenestijn-Wim ekoorn 8-6, Ger Spork-Peter Bleij- ■gh 7-6, Mare de Brouwer-Theo ighers 0-3, Alex Fassaert-Tonnie 8-3, Wim Wuijts-Donna Nanna 7-4, i Asselman-Mark Leenknecht 6-1, ild de Puij sseleir-Donna Nanna 8-6. i: Nicole Maenhout-Jolanda d'O- „er 7-5, Annemie van Eijk-Karin Herder 8-2, Christianne Maas-Ria |n 5-4, Marian Dröge-Rianne van 7-1. Markwin van Geel-Ester Scheele strid Koen-Simone Tijssen 5-3, Si- Tij ssen-Stephanie Verstraeten 5-5, Maas-Bram Hetfnen 6-5, Patrick e-Franóne van Dierendonck 8-3, van Kampen-Maikel van Jole 9-3, ;r Vervaet-Patrick Verstraeten 6-4. ssdubbel: Kramers/Soons-Cosijn/ jaminsen 9-3, Bonsel/Janssen-Mor- Iggink 10-7, Kindt/Haayer-Agter- Lockefeer 9-1, Steel/Ducheine-De iper/Heijndrickx 6-4, Buijs/De iper-Van Duijse/Colijn 7-4, J Lockef eer-Buij s/ De Schepper 8-4, d'Olieslager-Kuijpers/Van Hooye ijsel/Donze-Bun/Maes 8-3. BOKEN - Tijdens in- ir-atletiekwedstrijden in Belgische Hoboken ves- le de jeugd van het Hul- 'se RKHAV vier elubre- ïs. [neisje Susan van Acker dit bij het verspringen, ar ze drie keer het clubre- brak. Eerst met een af- hd van 5.18 meter, vervol- is 5.29 en 5.30 meter, wat ar een vierde plaats oplever- jupil Diana Seegers was d voor een clubrecord bij hoogspringen met 1.00 me- Het leverde haar een ze tlende plaats op. Danielle ?srs pakte een clubrecord het kogelstoten met 10.65 «r en werd tweede. Het rde clubrecord kwam op fn van Erwin Mortier bij de pngens hoogspringen, waar ivufde werd met 1.45 meter, prestatie betekende ove- s een evenaring van het il®c°rd in de boeken van _HAV. ■aast deze records kon trai- Biet Lossie met tevreden- i terugblikken op deze wed- aen, want er waren onder eerste plaatsen van ui (na een langdu- blessure weer terug) en i Geqsels. Die geleverde naties gaven het volgende ijarhij opgemerkt moet ai --I i het kogelstoten algie de kogel 1 kilogram ;™er 18 dan volgens de Ne- 'ndse normen. uitslagen «ld» o'„^!>ana Sogers, hoog 1.00 ze- tofcf" 8» meter n.l ivende. fenkocï??!!, Arens 80 meter 9.4 Uw!!,180°' negentiende, "el» SSïï Van Acker 60 meter 7.9 J 5.30 vierde. Da- 1 meter ?n^f,?Jstolen 1085 tweede Jter 9 0 de?rfl Verstraeten u erde en verspringen 4.33 •efe'en^vSfth van Acker 60 meter «eiw&Si!?Ben 511 "Ij tde. en k<W«„fc^'?le 80 meter 7.7 elfde. Siefan en kogewJambont 60 meter 8.0 88 miter n o £?I te*"16- Stefan de httiende Hnn2rt r* en k°8elstoten "te en knSfw Janssen 60 meter 6.99 dprtiomrt en kogel- IYan Casteels 60 fry deKeri-fin0 .St°ten 7.64 tien- toten meter 9.0 vijfde en I meter va^emte- Miehei Geij- ■tiende Loren™ r en verspringen ede en veïS2^ Janssen 60 meter verspringen 4.98 21e Um £•- Hvv.CS Ae Door Onde: en Bon gradati van de ters m

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 12