AGENDA FRITS SPITS EN DE PRIKKEL VAN EEN NIEUWE GENERATIE Mammoetproj ekt met Gurrelliederei in Vlaamse steden Australië heeft weinig te bieden Roland Holst Penning voor dichteres Gerlach I UJH22EHSEH John Denve in Nederlaö WOENSDAG 9 MAART Belazerd ^.ftTEM GIDS 2 WO DUITSLAND 1 Party Boys Noiseworks Flash The Pan Midnight Oil Dave Dobbyn Mental As Any thing Wa Wa Nee DUITSLAND 2 „Mijn boeken worden steeds kleiner en dunnerDe gedachte dat het opraakt is wel angstig" Maarten Blesheuvel, schrijver - DE STEM T2 'Ik maak tv zonder franje' Als leraar Nederlands in Eindhoven was hij nog gewoon Frits Ritmeester. Hij werd als Frits Spits bekend, toen hij in 1973 bij de NOS zijn eerste ra dioprogramma kreeg, Popfantasie op - toen nog - Hilversum 3. Sinds mei 1978 presenteert hij van maandag tot en met zaterdag De Avondspits op Radio 3, een van de best beluisterde radioprogram ma's in Nederland. In april stopt hij ermee. Spits heeft het te druk met zijn televisieprogramma Nieuwsspits, dat straks op Nederland 3 elke zater dagavond veertig minuten zendtijd krijgt. Een in terview met een presentator, die door veel luiste raars en collega's als de 'grand old man' van de Ne derlandse popradio wordt beschouwd. Door Mart van der Sanden Bijna 10 jaar lang, zes dagen per week een uur lang recht streeks een popprogramma voor de radio maken. Daar moet een mens op den duur toch op uitgekeken raken, hoe populair hij er ook mee is ge worden. Frits Spits: „Ach nee, ik heb het nooit als een verplichting ge zien. Integendeel, ik heb De Avondspits soms op vleugels van geluk gepresenteerd, van wege de muziek zelf en de reac ties van de luisteraars. Ik heb bij geen enkele uitzending het gevoel gehad: 'Wat zit ik hier eigenlijk te doen?'. Wel: Wat was dat slecht', vaak genoeg zelfs. Het laatste half jaar kon ik aan mezelf merken dat ik scherpte miste in mijn teksten en dat ik wat minder alert was tijdens de uitzendingen, kleine foutjes ging maken. De Avond spits en Nieuwsspits allebei goed doen was gewoon niet mo gelijk. Het was te veel". Spits geeft daarmee meteen de reden aan waarom hij na 15 jaar stopt als discjockey. In die periode heeft hij uitbundig lof toegezwaaid gekregen. Hij wierp, zo luidt het vaak geuite compliment, samen met een aantal VARA-collega's op Ra dio 3 een dam op tegen de 'diar- radio', waarmee vooral de TROS op donderdag zoveel luisteraars trekt. Spits draaide wel platen die nog niet in de hitlijsten stonden, en hij gaf ook onbekende Nederlandse bands een kans. „Ik vind het moeilijk daarover iets te zeggen", aldus Spits. „Ik ben niet zo hoge-borst-opzette- rig. Dat is geen valse beschei denheid, hoor. Maar ik vind dat de luisteraars maar moeten uitmaken of iets goed is of niet. Voor mij geldt alleen dat een dj van muziek moet houden, er belangstelling voor moet heb ben en er ook nog aardig over moet kunnen vertellen. Mijn luisteraars hebben al die jaren gemerkt dat ik ze nooit bela zerd heb, dat ik altijd alleen maar platen draaide die ik zelf ook goed vond. Het belangrijkste van dj-zijn is met vuur en verve vertellen welke emotie je voelt bij het luisteren naar muziek. Het ge voel dat je krijgt van 'moet je nou toch 'ns horen wat er op deze plaat gebeurt', zoals ik dat had toen ik voor het eerst, 'Ma ma' van Génesis hoordé, of 'In the air tonight' van Phil Col lins, of 'België' van Het Goede Doel. Die prikkel die muziek je kan geven, overbrengen op de luisteraar, zodat die zelf ook naar die plaat gaat luisteren, Frits Spits: geen autoriteiten. dat is de essentie van het werk van een dj". Volgens Spits gebeurt dat te weinig op de Nederlandse ra dio. „Ik luister niet zo vaak, maar ik ben niet enthousiast over wat ik wel hoor. Veel 'plastic' annonces. Het maakt voor de meeste dj 's niet uit of ze nou plaat A of plaat B draaien, het is allemaal hetzelfde. Van die nieuwe zender van Willem van Kooten, Cable One, ver wacht ik evenmin iets, hoewel ik hem nog niet heb gehoord. Op de eerste plaats geloof ik niet in kabelradio, want je hebt tenslotte geen kabelaansluiting in je auto of je tuin. Maar bovendien, dat pruttelt" maar aan zonder enige emotie, kabbelt maar door met middle- of-the-road-muziek. Dat is niet het soort radio dat rfflj uit mijn slaap houdt. Cable One is bo vendien een outlet voor de pla ten die Van Kooten op zijn pla tenlabel uitbrengt. Hij bepaalt uiteindelijk zelf wat zijn dj's moeten uitzenden". FOTO T STICK Frits Spits, sinds 1973 radioman in hart en nieren, maakte in september vorig jaar de over stap naar de televisie, het grote broertje bij de NOS. Dat was even wennen, niet alleen voor Spits zelf ('Het was een grap pige confrontatie met mezelf, ik wilde mezelf voortdurend anders in het beeld neerzet ten'), maar ook voor de kijker. Er werd, zeker in het begin, wat vreemd aangekeken tegen die man van 40 met zijn diep- doorleefde hoofd, die ineens een actualiteitenprogramma voor jongeren ging presente ren. Spits hoeft geen moment over een reactie na te denken: „Dat ik te oud zou zijn voor een jongerenprogramma vind ik echt flauwekul. Annie M.G. Schmidt hepft ook heel lang versjes Vóór kleine kinderen geschreven. Van haar heeft ook nooit iemand gezegd dat ze daar te oud voor was". Maar hoe kan een tv-presen- tator, keurig gesettled met een gezin en een ongetwijfeld dik inkomen, geloofwaardig zijn voor een jongere uit de punk- of kraakbeweging? Spits knikt iets bedachtzamer voordat hij zijn antwoord formuleert: „Als een punker of een kraker merkt dat hij serieus wordt ge nomen, doet het er volgens mij niet toe hoe oud degene is met wie hij praat. Als je je als pro grammamaker afsluit voor mensen, hen vreemd vindt om dat ze anders zijn dan jij, dan ligt het anders. Maar je moet echte belangstelling aan de dag leggen en je nieuwsgierig op stellen, dan werkt het. Anders kun je trouwens geen enkel programma op tv of radio pre senteren". De start van de Nieuwsspits, op dinsdagavond om 20.00 uur te genover het NOS-journaal op Nederland, was wat de kijkcij fers betreft niet voorspoedig, ondanks spotjes waarmee de NOS kijkers voor de 'buurman van het journaal' probeerde te lokken. Spits geeft dat volmon dig toe. De verdubbeling van de zend tijd voor de Nieuwsspits, vanaf april elke zaterdagavond 40 minuten lang te zien op Neder land 3, biedt Frits Spits in ieder geval de mogelijkheid wat meer rust in de presentatie te brengen. Verandert er verder nog veel aan het programma? Frits Spits: „De kunstmuur zal er waarschijnlijk uitgaan en er komt in ieder geval een mediarubriek bij. Verder heb ben we de Nieuwsspits een nieuw, uitnodigend motto mee gegeven: 'de weekendprikkel1 voor een nieuwe generatie'. De verhuizing naar de zaterdag brengt met zich mee dat je niet alleen kunt mikken op de groep kijkers tot pakweg 30 jaar. Nieuwsspits zal zich bezighou den met mensen die zich op een bepaald gebied voor het eerst manifesteren. Dat zullen in veel gevallen jongeren zijn, maar ook iemand van 35 die met een poëziebundel debu teert, kan erin terecht. Die hoort ook bij een nieuwe gene ratie". De Nieuwsspits moet een 'sprankelend en inspirerend platform' worden voor jonge mensen. „Zij moeten het idee krijgen dat er in dat pro gramma naar hen wordt ge luisterd. Het wordt dan ook een niet-autoritair programma. Dat is trouwens iets anders dan een anti-autoritair program ma. Maar autoriteiten wil ik in de Nieuwsspits absoluut niet horen. Die bepalen wel voor een belangrijk deel wat er in Nederland gebeurt, ook voor jongeren, maar komen op tele visie al ruimschoots aan hun trekken Neem die ontgroeningsrel, laatst in Rotterdam, waar eer stejaars-studenten door slach tafval moesten kruipen. Dan zie je in het journaal wel de rector magnificus van de Eras mus universiteit, maar niet die student die ziek is geworden van dat slachtafval. Die jonge ren zelf, die moeten in Nieuws spits aan het woord komen". „Ik wil televisie zonder franje maken. De kijker moet het idee hebben dat hij er zelf had kunnen zitten, net als met de ontbijtshow van Koos Pos- tema tijdens de Olympische Spelen. Daarom hebben we in de Nieuwsspits ook dat sobere decor. We moeten niet net doen alsof televisie maken iets heel bijzonders is. Televisie moet uit de ivoren toren, uit de sfeer van glamour en glitter, dan wordt het medium vanzelf vertrou wenwekkender. Ik denk dat Nederland 3 op dit punt gaat winnen. Ik geloof in de programmamakers die op dat net actief zullen zijn. Op Nederland 3 worden de kijkers niet voortdurend op de knieën gedwongen met nog grotere ijskasten Nieuwsspits moet daarin gaan meedraaien. De ideeën daarvoor heb ik in mijn hoofd zitten. Nu moet ik er al leen voor zorgen dat die er ook uitkomen. Maar daarvoor gun ik mezelf nog even tijd. Op de radio was ik tenslotte ook niet meteen goed". AMSTERDAM (ANP) - Dichteres Eva Gerlach I krijgt de A. Roland Holst Penning 1988 van het I gelijknamige fonds. Een jury onder voorzitter-1 schap van Wam de Moor koos haar uit circa inzendingen, aldus gisteren het fonds. Gemene verhalen De penning is een oeu- vreprijs en werd in 1986 voor de eerste keer uitge reikt. Bij voorkeur wordt een dichter voorgedragen die niet of weinig met andere prijzen is bedacht en tenminste twee bun dels op zijn of haar naam heeft staan. De bundels mogen niet langer dan 15 jaar geleden zijn ver schenen. Roland Holst nam in 1958 zelf het initiatief voor 'de oprichting van het naar hem genoemde fonds. Hij wilde hiermee financiële steun geven aan kunstenaars in Ber gen (N-H) en omgeving. Talrijke kunstenaars werden op deze wijze ge holpen. Roland Holst overleed in 1976 en schonk zijn nalatenschap aan het fonds, dat sinds dien over ruimere mid delen beschikt. Eva Gerlach (pseudo niem) werd in 1948 in Amsterdam geboren. Ej| is volgens het fonds v nig over haar bekend I omdat ze geen publieke belangstelling wil. Haar ware identiteit houdt op de achtergrond. Op 8 juni zal de dichte-1 res toch in de 'schijnwer pers' staan, want de Ro-1 land Holst-penning wordt haar dan in Ber- gen uitgereikt in aanwe- zigheid van onder ande ren koningin Beatrix en minister Brinkman van cultuur. Gerlach begon ruin I tien jaar geleden met het publiceren van gedichten in het Hollands Maand blad. Zij debuteerde in| 1979 met 'Verder g leed'. Voor deze bundei I 'kreeg zij de Van der Hoogtprijs. Gerlachs tweede bundel verscheen in 1983: 'Een kopstaand beeld'. In 1984 en 1987 volgden nog respectieve lijk 'Dochter' en 'Domici- lie'. milieu-organisatie "Blue voert actie tegen de ver- ng van de zee. Fabrieken «„men nog steeds ongestraft kun plutoniumhoudend wa- lozen, waardoor alles in - bijna onmiddellijk sterft, ueeften zijn de enige dieren, i]e iets langer blijven leven m daarna een des te gruwe- jkere dood te sterven. Het bip van Ulue Sea' ligt voor e kust, maar het moet vol- ,ens de bazen van de verant woordelijke fabriek zo snel aogelijk weg. [20.05 Bergerac 'olitieman Bergerac moet nwezig zijn bij de opening een familiegraf in ijk. In het graf zoekt b'en de oplossing voor de ude familievete tussen de oussUlons en de Lefèvres. jergerac dient ervoor te zor- len dat alles goed verloopt s tenslotte bet graf in aan- jgheid van de pers wordt èpend, gebeuren er plotse- I onvoorziene dingen. Vara- fashlon ANTWERPEN/LUIK/ BRUSSEL - Elk seizoen zet het Kon. Filharmonisch Or kest van Vlaanderen enkele speciale projecten op zijn programma. Dit jaar pakt het in maart uit met de uit voering van de 'Gurrelieder' van Arnold Schönberg. Een mammoetproj ekt dat meer dan 300 musici op het con certpodium brengt. Twee koren, vijf solisten en een recitant en twee orkesten zullen o.l.v. Günther Neu- hold dit unieke werk op nieuw tot leven wekken. Óp 10 maart in de Elisabethzaal in Antwerpen, op 11 maart in het Conservatorium in Luik en op 13 maart in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. In 1900 begon Schönberg met leisië en haar hoofdstad uala Lumpur dienen als ,r voor 'Varafashion'. De leuwe voorjaars- en zomer- !e wordt er getoond. Na- wordt de basiskieur. mantelpakken met ;e rokken tot net boven knie bepalen het straat- >ld. Voor de heren brengt natureltrend soepele on- ivoerde jasjes en wijde ken. Daarnaast gaat het buiten in de natuur veel uriger aan toe met origi- le batikdessins, kleine impatronen en romanti- e details. Zwel Leben des MattjaPascal Ho Mastroianni speelt de Italiaanse tv-film 'De ree levens van Mattia Pas- 1'. De VPRO zond de film rig jaar februari uil Het rhaai is van Luigi Piran- llo. De weinig uitvoerende ittia Pascal, zoon van een rgermansfamilie in goede en, wordt verliefd op de WIE ZICH op tv wel eens aan Sky Channel waagt, zal daar vast wel eens in een of andere wazige Australische serie zijn beland. Die series kenmerken zich door een soort ruwe-bol- ster-blanke-pit-karikaturen. Getoonde emoties worden weinig subtiel verwerkt in happy endings, waarin nog immer het spook van de ware pionier rondwaart. Voor ons hebben die series eigenlijk weinig te bieden, verwend als we zijn met ver fijnde BBC-produkties of zelf, in vergelijking met de Australische series, altijd nog betere Amerikaanse rommel. Met de Australische pop muziek is het nauwelijks an ders. Australië is weliswaar een Engelstalig continent, maar op het gebied van pop stelt het voor ons nauwelijks iets voor. Uitzonderingen als Nick Cave, AC/DC en The Triffids, Split Enz bevestigen die regel alleen maar. Split Enz, later uiteengevallen in de kwalitatief hoogwaardige splinters Tim Finn en Crow ded House, kwam trouwens oorspronkelijk uit Nieuwzee- land. Platenmaatschappij CBS poogt met het uitbrengen van een achttal elpees van Australische groepen dat beeld van Australische pop muziek hier te veranderen. Ter gelegenheid van het 200- jarig bestaan van Australië in de Britse jaartelling zijn die platen onder de noemer '1988 Australian rocks' hier uitge bracht. De reeks 'Australian rocks' zal echter niet tot een drasti sche herziening van onze kijk op de Australische pop leiden. Het zijn weliswaar stuk voor stuk platen waarop degelijke popmuziek te horen valt, maar we zijn in de popmuziek inmiddels op het punt aange land dat overal degelijke pop muziek wordt gemaakt. Met alleen degelijke popmuziek kom je er tegenwoordig niet meer. Je zult iets bijzonders in huis moeten hebben en he laas voor Australië ontbreekt die bijzonderheid bij het gros van de bands in deze 'Austra lian rocks'-reeks. Het ergste zijn wel The Party Boys. Op hun titelloze elpee proberen ze gespierde, aan R B verwante rock te spe len. Daartoe wordt gebruik gemaakt van klassiekers als 'Gloria' van Them en 'Hold your head up' van Argent. The Party Boys komen negen van de tien keren echter niet verder dan een karikatuur. Bij vlagen heb je het idee dat je naar het heropgerichte Engelse nonsens-bandje Mud zit te luisteren. Als je een feestje hebt kun je The Party Boys maar beter niet in huis halen, want him muziek draait al heel snel uit op alge hele meligheid. Noiseworks laat op de naar de groep vernoemde elpee melo dische hardrock horen. De groep onderscheidt zich in werkelijk niets van grote Amerikaanse en Engelse voorbeelden. Wat Noisworks doet, is niet slecht, maar het ontbeert elke originaliteit. Nu tref je die originaliteit bij de Amerikaanse en Engelse voorbeelden ook nauwelijks aan, maar die hebben het voordeel dat ze te maken heb ben met een enorme onder linge competitie. Daardoor willen er nog wel eens uit schieters voorkomen. Noise works kan in eigen land bij gebrek aan beter hoog scoren, maar hier in Europa voorzie ik vooralsnog geen door braak. Rouwig hoeven we daar niet om te zijn. Flash The Pan is het bandje van Harry Vanda en George Young. Dat tweetal is Mental As Anything: zo nu en dan iets te gewild leuk. FOTO CBS NP SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST bekend als producers van AC/DC (Georges jongere broertje Angus speelt daar de baas). Vanda en Young wer den echter vooral beroemd als het brein achter The Easy- beats. Die groep maakte met 'Friday on my mind' een van de allerbeste songs uit de popgeschiedenis. Als Flash The Pan boek ten Vanda en Young ook hier in Europa hits met nummers als 'Hey St. Peter' en 'Waiting for a train'. Op grond van die nummmers en de daaraan verbonden elpees kon je stel len dat Flash The Pan zich bezighield met hoogst door dachte popmuziek, waarin humor en het moeiteloos inte greren van diverse stijlen een belangrijke rol speelden. De elpee 'Nights in France' geeft je evenwel vaak het gevoel met bedachte popmuziek te maken te hebben. Flash The Pan slaagt er op het eerste gehoor wel in de juiste melodietjes bij elkaar te brengen, maar de diverse nummers klinken wel erg kunstmatig en variëren van domweg saai tot uitermate bloedeloos. Wat Vanda en Young doen zit muzikaal uit stekend in elkaar, maar het ontbreekt nogal eens aan overtuigingskracht. Ik krijg bij het beluisteren van 'Nights in France' net iets te vaak het idee een paar oude mannen te horen die nog een graantje mee willen pikken. Midnight Oil geniet in ons land al enige bekendheid. Die bekendheid werd verkregen met muziek die als twee druppels water leek op die van een van de beste Britse groepen aan het begin van dit decennium: The Clash. Net als The Clash houdt Midnight Oil van simpel ge ïnstrumenteerde, indringende rock en net als bij The Clash is er sprake van geënga geerde teksten. Midnight Oil gaat in de teksten zelfs nog een stapje verder en levert vaak regelrechte protestsongs af, waarin een lans gebroken wordt voor de aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van Australië. Vroeger was Midnight Oil zo nu en dan wat vermoeiend, omdat de groep net niet aan The Clash kon tippen, maar de nieuwe elpee 'Diesel Dust' is een voortreffelijke plaat geworden. De groep lijkt alsmaar aan geloof waardigheid te winnen. De in Big Audio Dynamite verza melde resten van The Clash kunnen hier nog veel van le ren. Midnight Oil verdient het om eindelijk eens door te stoten naar wereldwijde be kendheid. Dave Dobbyn komt oorspron kelijk uit Nieuwzeeland en na successen daar maakte hij de oversteek naar het grotere en dus aantrekkelijkere Austra lië. Ook daar oogstte hij suc ces. De elpee 'Loyal' moet er nu ons van overtuigen dat Dave Dobbyn een opmerke lijk talent is. 'Loyal' profileert Dobbyn als een hedendaagse singer- songwriter. Hij haalt niet het peil van een Costello of een Hiatt, maar ik kan me voor stellen dat hij het met dit soort muziek in Australië tot de status van pop-persoon lijkheid heeft gebracht. 'Loyal' is een gevarieerde plaat met goed in het gehoor liggende nummers. In de verte doet Dobbyn denken aan iemand als Mickey Jupp. 'Loyal' is best leuk, het gebo- dene is misschien niet echt modern, maar niettemin sterk genoeg om ook op ter mijn enige betekenis te heb ben. Mental As Anything is de band die wat Nederland be treft de allermooiste geflopte single van de laatste jaren op zijn naam heeft staan. Het nummer 'Live it up' had alles in zich van de onvergetelijke, klassieke popsong, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland bleef het in ons land een tamelijk onbekend nummer. 'Live it up' was afkomstig van de elpee 'Fundamental' en op die elpee toonde Mental As Anything zich een groep met een uitgesproken voor keur voor popsongs van het zuiverste water. Mental As Antyhing gaf aan de diverse nummers flink wat dubbele bodems mee en de groep pre senteerde zich aldus als een verzameling getalenteerde lolbroeken. De nieuwe elpee 'Mouth to mouth' is van hetzelfde laken een pak. De elpee bevat een aantal sterke nummers die onwillekeurig gedachten aan klassieke popsongs bij je doen opkomen. Jammer genoeg wordt er zo nu en dan wat al te gewild leuk gedaan. De cover van Elvis Presleys 'Love me tender' bijvoorbeeld is volstrekt achterlijk en overbodig. 'Mouth to mouth' haalt daardoor niet het peil van 'Fundamental', maar in dit Australische aanbod is het niettemin een van de sterkere platen. De grootste verrassing van deze lading Australische el pees is het bandje Wa Wa Nee. De titelloze elpee van deze groep dateert uit 1986, maar laat niettemin heel eigentijds danspop horen. Wa Wa Nee heeft iets weg van Prince en al is er geen sprake van een echt zwart geluid, toch heeft de groep een be hoorlijke portie soul in zijn muziek zitten. Wa Wa Nee houdt zich ook bezig met synthi-pop, maar waar dit bij bijvoorbeeld veel Britse bandjes verzandt in kleurloze deunijes, daar slaagt deze Australische band erin de nummers de nodige bezieling mee te geven. Bij vlagen slaagt Wa Wa Nee erin om het enorm hoge peil van wijlen Split Enz te halen en dat is heel knap voor een groep die nog niet zo gek lang bezig is. Al de voornoemde groepen zijn ook terug te vinden op de verzamelelpee '1988 Austra lian rocks' die in een beperkte oplage is uitgebracht. Je treft op die plaat de Australische single-hits van de diverse bands aan. Al is het zo nu en dan moeilijk om je aan de hand van een paar num mertjes een beeld van een be paalde groep te vormen, toch biedt deze elpee een aardig overzicht van de stand van zaken in de doorsnee Austra lische popmuziek. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die Australische pop zoals op deze elpee verza meld niet zo gek veel voor stelt. Er zitten een paar uit schieters bij in de vorm van Wa Wa Nee, Midnight Oil en Mental As Anything, maar vergeleken bij de rest van de wereld zijn dat niet meer dan sub-toppers. De overige groe pen en artiesten in deze 'Australian rocks'-reeks zijn ■nauwelijks opmerkelijk te noemen en zijn voor ver wende popliefhebbers die wij hier in Westeuropa zijn, niet of nauwelijks interessant. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: AC/DC en Dokken, 15 maart in Arnhem (Rijnhal) Sinead O'Connor, 16 maart in Utrecht (Vredenburg) en 17 maart in Nijmegen (Vereeniging) Chris Ilea, 19 maart in Den Bosch (Maaspoort) Saga en Loverboy, 25 maart in Den Haag (Congresgebouw) Def Leppard en McAuley Schen ker Group, 1 april in Amsterdam (Edenhal) Temptations, 11 april in Utrecht (Vredenburg) Leonard Cohen, 18 en 19 april in Amsterdam (Muziektheater) Al Dl Meola, 24 april in Utrecht (Vredenburg, voorverkoop begint 19 maart) Rush, 2 mei in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begint 12 maart) Frank Zappa, 3 mei in Rotterdam (Ahoy) David Sylvian, 15 mei in Rotter dam (Ahoy) Michael Jackson, 5, 6 en 7 juni in Rotterdam (Feyenoord-stadion) Pink Floyd, 13 en 14 juni in Rot terdam (Feyenoord-stadion) Golden Earring en Powerplay, 11 maart in Tilburg (Noorderligt) Black, 19 maart in Tilburg (Noor derligt) Ted Nugent en Krokus, 2 april in Tilburg (Noorderligt, eenmalig concert, voorverkoop begint op 11 maart) Johnny Guitar Watson, 3 april in Tilburg (Noorderligt, eenmalig concert, voorverkoop begint op 11 maart) Alice Cooper, 5 mei in Arnhem (Rijnhal, voorverkoop begint 19 maart) Manhattan Transfer, 23 april in Den Haag (Congresgebouw, voor verkoop begint 12 maart) Klaus Maria Brandam, Oostenrijkse topacteur, als recitant optreedt in Gurrelieder van Schönbei chtersdochter Olivia. Deze - foto archief mi^ouwt echter met rentmees- Malagna. De afgewezen vanflattia troost zich daarop it Romilda en zint op ■aak. het compositiewerk oratorium voor solisten, nen- en gemengde koren: ontzettend grote orkestbe®* ting. Deze buitensporig gr bezetting had het gevolg i het werk moeilijk uitvoer!* was. Schönberg schreef f jaar aan deze compositie 22.40 Brlefe eines Toten door die lange periode verst! de donkere kelderruimte lende drie delen qua sfeeri een museum leeft een van elkaar. De Gurrelie oep mensen. Er is geen ver werden voor het eerst uit lül meer tussen dag en voerd in 1913 en het com ,cht. De buitenwereld heeft werd een groot succes. gehouden te bestaan. Door De tekst is geschrevenn f0ut in het computersys- Jens Peter Jacobsen, de em hebben de supermach- kendste Deense auteur na» i elkaar met atoomraket- dersen en Kierkegaard l i vernietigd. De aardop- verhaal van het kasteel 'Gil rvlakte is verbrand en ra- gaat over de geheime Iiefffli «-actief besmet koning Waldemar voor jonge meisje Tovelille (kit duif). De beide orkesten die co-produktie uitvoeren, Koninklijk Filharmonisch kest voor Vlaanderen en Orchestre Philharmoniquf Liège et de la communautél nqaise, staan onder leiding' Günther Neuhold. Als sol' treden op Janis Martin praan), Ruthild Engert William Cochran (tenor] Chris de Moor (bas), tant werd de wereldbei topacteur Klaus Maria auer geëngageerd. Het geheel wordt no| versterkt met de stemmen zowel het Praags man» als van het Philips PI nisch koor uit Eindhoven. Aanvang van de concer Antwerpen 20.30 uur en en Brussel 20.00 uur. Ve informatie en reservatie vn| 32.3.2377900. DELFT (ANP) - John» ver zal in april en me' korte tournee door ons' maken. Hij is 19 april if Vereeniging in Nijmegej april in De Doelen in terdam, 22 april in het» gresgebouw in Den Ha' 3 en 4 mei in het RAI grescentrum in Amster» In de begeleidingsband twee legendarische naffl» respektievelijk gitaar en James Burton en Jerry S* 15.00 Afl.: 1 15.25 Ruxpi 15.45 Westd 16.40-1 Vands 1755 18.00 18.05 18.10 18.35 nieuw tiener 19.00 KTRC 19.40 medec 19.45 20.10 20.15 Duitse

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 20