'elt raadsel Groot Eiland .w&ïsÊr Ie tijd. aatfMinNNTE DONEGAN WAANT ZICH VOLSLAGEN ONBEKEND IN NEDERLAND ROOM LAND TV-documentaire over tekenaar Robert Crumb Op naar de kijkmoeheid 5EEUWEN AAN HET WOORD OVER ZAAK VAN VERDWENEN 'MOFFENMEIDEN' ZATERDAG 5 MAART 1988 acht in de krant. ite woord. Lonnie inegan is oprecht irbaasd dat een Ne- irlandse verslaggever iteresse in hem toont. Te serieus pport Napoleon Gemeentehuis Die Fransendaar moet ik niks van heb ben. Jezus, wat een klootzakken. Alle maal dikke nekken" JlpJ Twun van Vliet, wielrenner G1 'Muziek is er puur voor de lol' Lonnie Donegan er toch niet geweest was... Paul [cCartney zou hoogstwaarschijnlijk dixieland-muzi- ant zijn geworden, Lennon had zich denkelijk aan de itteren gewijd, Harrison was elektricien geworden en jngo Starr dameskapper gebleven. [edio jaren '50 kreeg jazzmuzikant Lonnie Donegan het lee om in de pauzes van optredens zgn. skiffle-nummers spelen. Eenvoudige songs: vier maten, drie akkoorden, up-tempo uitgevoerd. Hij putte daarbij uit het enorme reservoir van Amerikaanse folk- en bluessongs uit de ja ren '30, een genre waarmee de Britten destijds geheel on bekend waren. Met zijn pakkende repertoire en enthousiaste vertolkin gen brachtDonegan prompt een nieuwe rage op gang. Honderdduizenden Britse jongeren kochten zijn singletjes, tienduizenden gingen op zoek naar Ameri kaanse platen en vormden bandjes. Iedereen kon skiffle spelen op een gitaar, wasbord of theekist-bas. De Britse jeugd had haar eigen muziek ontdekt. Zes jaar later, rond '62, was een eerste grote generatie popmuzikanten ontstaan. Toen die massaal uit hun 'ca verns' en beatkelders kwamen gekropen, drongen zij hun King of Skiffle subiet op dood spoor. En kon de 'British Invasion' -onder aanvoering van het eertijdse skiffle- bandje The Beatles- beginnen. is- ÜHfCis-' ."TL" 31-ij pen. Doen we dat? net stotterproblemen lof naaste omgeving: Itbus 119, 3500 AC Maar ook als apt van brommer van occasion op èin op iets lezers in de naar de dealer die ze weg helpt. wrLeoNierse ERBAASD is het gelooft stellig dat de iage Landen compleet on- kend zijn met zijn be- aan - en al helemaal niet de hoogte van zijn pop- istorisch belang. bescheidenheid van de nu ■jarige King of Skiffle is wel rklaarbaar. Zo populair en vloedrijk als hij in zijn va lland, Engeland, ook mag n geweest, hij beseft terdege tlüj in zijn ruim dertigjarige bestencarrière geen enkele aal de Nederlandse hitparade eft gehaald. Met uitzonde- ng van drie luttele minuten ij Sonja Barend, in '78is hij niet op de Nederlandse buis zien geweest en een concert eft hij hier, zover hij weet, al enmin gegeven Vorige week kwam in dat atste tenminste verandering. Chris Barber Jazz and lues Band gaf een door JtOS-radio live uitgezonden treden in de Dordtse fiouwburg Kunstmin. Het 'c Barber wel een leuk idee fn voormalige bandlid -net s dertig jaar geleden- te be- Heiden in enkele skiffle-num- jers. En dus werd Donegan uit igeland overgevlogen voor gastoptreden van een tier. i Skiffle-koning verwacht Istrekt anoniem zijn Neder- fidse podiumdebuut te ma- Als we hem aanspreken, at hij het noemen van zijn pen naam zelfs maar achter- ige. Stelt zich voor als een fle vriend van Chris Barber biedt aan te bemiddelen jor een interviewmet Bar- Hij reageert bijna ge petst als we dat aanbod af- Tan: hoe kun je zijn oudste izikale kameraad, de trnd- e-coryfee, nou negeren! De ntse roek-pionier moet er nog aan wennen dat de be langstelling naar hém uitgaat... Straks in zijn kleedkamer dan maar? Eerst repeteren. it "it ft Hij is kort van stuk, nauwelijks kalend, niet dik, en toont daar door flink jonger dan hij is. Af gezien van zijn beweeglijke motoriek, oogt hij in zijn grijze pantalon en gele pullover als het prototype van de oersaaie Brit Evenveel uitstraling als Fred Oster naast een koelkast Totdat Donegan de snaren op zijn gitaar aanslaat en begint te zingen met die snerpend hoge stem waarmee hij in zes korte jaren dertig hits scoorde. Het is maar een repetitie, maar de onttroonde skiffle-koning speelt al op het publiek als de zaal nog leeg is. In de kleedkamer is dat fleg matieke van vóór de repetitie rap verdwenen. Donegan praat snel en tegen iedereen tegelijk. Als zijn collega-muzikanten al niet binnen zijn, schreeuwt hij ze toe op de gang, wisselt sterke verhalen af met pikante mop pen en geeft tussendoor - in st accato-zinnen - het interview. „De Beatles? Hou op man, ze hebben me 't brood uit de mond gestotem Terrible Nee, ik ben nooit wat anders gaan doen, ad- tijd blijven optreden. Zanger, komiek, tv-acteur in politiese ries van de BBC. Overal ge weest Ik reis nog steeds overal naartoe: binnenkort naar Ca nada met Acker Bilk, daarna weer Australië. De afgelopen 15 jaar heb ik in de State ge woond. Heb net m'n huis in Lake Tahoe verkocht en woon nu in Spanje, Marbella. Nee, die comeback in '78 is dus niet gelukt, anders had je wel meer van me gehoord, hatha. M'n laatste lp? Vorig jaar, 'Lonnie Donegan's Dancing Sunshine Band'. Verkocht voor geen me ter. Wablief? Nee, geen skiffle, 't was een dixielandplaat. Zeg ken je die mop van die twee Pfoe. Vermoeiende man. Totdat de kleedkamer zomaar plotseling leeg is. Op slag be daard en ernstig, vertelt Done gan desgevraagd hoe hij des tijds de hand wist te leggen op het toen in Engeland volstrekt onbekende materiaal van Amerikaanse folkzangers als Lonnie Donegan: „Ik begrijp werkelijk niet waarom jullie niet veel meer naar muziek in je eigen taal luisteren" - FOTO ARCHIEF DE STEM Woody Guthrie en Leadbelly. ,3111 Colyer, de broer van mijn bandleider (Ken Colyer -LN) werkte in Londen in een boek handel. De bedrijfsleider, Ken Lindsey, was een politiek geën gageerde man en stond in con tact met Woody Guthrie, ook een politiek dier. Hij was de man die platen voor mij in de VS bestelde. Nee hoor, politiek heeft mij altijd Siberisch gela ten." Maar wat ik nu zo fascinerend vind, is dat jij, een Nederlander 20 jaar jonger dan ik, diezelfde songs uit de Amerikaanse cri sisjaren blijkt te kennen. Zo zie je weer hoe universeel de mu ziek is. En hoe weinig onder scheid er wezenlijk tussen de genres bestaat. Ikzelf speel nog steeds traditionele jazz, rock-a- billy, skiffle, blues - alles door elkaar. De etiketten worden geplakt omdat dat makkelijk is in de omgang met de media. Muzikanten zelf zien geen on derscheid." Bent U in later jaren muzikaal beïnvloed door uw na- en op volgers, de Beatles 'bijvoor beeld?' „Nee, daar was ik al te oud voor. Na je dertigste word je niet meer beïnvloed. Je oor spronkelijkheid en de jeugdige naïviteit om er iets mee te doen zijn dan ook verdwenen. Je kunt alleen nog je techniek en arrangementen verbeteren. Je krijgt maar één keer de kans om iets nieuws te brengen." „Leuke theorie, maar de Beatles vernieuwden zich halverwege hun carrière... „...Maar deden dat wel vóór hun dertigste! Nee, ik heb de Beatles indertijd nooit ontmoet Ik heb pas vrij recentelijk ken nis met ze gemaakt, tijdens het huwelijk van Eric Clapton." „Het frappeert me trouwens dat mensen zoals jij zo serieus over muziek kunnen doen, vooral hier op het vasteland valt me dat op. Muziek is om lol te maken, man. Zo is die hele skiffle ook ontstaan: 'having a party!'" Hoe staat u tegenover de hui dige muziekindustrie? „Praat me er niet van. Maakt niet uit over welk facet je be gint. Een voorbeeld? Die ellen dige disc-jockeys, met hun macht over de publieke smaak en de platenreleases. Toen die aan de macht kwamen, ging 't grondig verkeerd. Ze worden gedreven door de waan van de dag, omdat ze steeds iets nieuws moeten vinden, anders raken ze uitgepraat. Zij hebben de trends belangrijker dan de muziek gemaakt." Akkoord, maar er is toch zeker nog wel iets dat deugt? Luistert u naar eigentijdse muziek? „O ja. Veel shit, hoor. De eni gen die ik de moeite waard vind om naar te luisteren zijn nog altijd de jonge Amerika nen. Inderdaad, oude liefde roest niet. Maar wat wil je, het is hun eigen taal en die spreken ze beter dan ieder ander. „Wat mij in dat opzicht ook al tijd weer verwondert, is dat jullie buitenlanders zo op En gelstalige muziek kicken. Wij, Britten en Amerikanen, bele ven er plezier aan te horen hoe je eigen taal in de muziek ge bruikt wordt, hoe de betekenis van een woord beïnvloed wordt door klank en ritme van de muziek. Dat maakt dat neger- slang voor ons ook zo interes sant. Maar voor buitenlanders kan alleen de totale sound maar boeiend zijn. Ook al spreek je goed Engels, je mist een hoop nuances. Ik begrijp dan ook werkelijk niet, waarom jullie meer naar onze dan naar je eigen taal luiste ren." U lijkt me nog altijd gevoelig voor folklore. Hoe staan de za ken wat dat betreft in Spanje, uw nieuwe land? „O, dat is werkelijk gewel dig. De Spaanse popscene is buitengewoon creatief, daar heb je geen idee van. Heel ver nieuwend. Ze mengen er hun eigen Andalusische volkseigen met elementen uit de nieuwe poptrends. Daarbij maken ze gebruik van de heel eigen rit miek van hun taal. Die is even ritmisch als het Amerikaanse Engels, alleen meer verwant aan Noord-Afrika natuurlijk. Soms weet je niet of je Spaans of Amerikaans hoort, totdat je een Spaans woord hoort De Spaanse dj's hebben dezelfde brede instelling m.b.t hun mu ziekkeuze, die onderscheiden zich echt van hun buitenlandse collega's. Houd die Spaanse popscene maar goed in de ga ten!" En zo wordt Donegan toch nog serieus, voor hij zich in een flit send bühnkostuum hijst en zich opmaakt voor zijn Neder landse podiumdebuut Is een veteraan als u nog steeds nerveus als hij opmoet? Zijn bescheidenheid is ook weer terug: „Soms wel, nu niet. Nerveus ben je als je weet dat de men sen 'something wonderful' van je verwachten..Maar wie kent mij hier nu eigenlijk?" Wat willen die heren van elkaar, dacht ik toen in 'AVRO's Televizier' Wallis de Vries (AVRO) en Marcel van Dam (VARA) met elkaar in de clinch gingen. Wallis beweert dat hij goede programma's wil maken, Van Dam roept dat Wallis alleen goed geld wil verdienen. Waarom zeggen de omroepvoorzitters niet precies wat ze bedoelen? Dat ze in dit duizelingwekkende informatietijdperk him eigen clubje vast willen houden? Wallis de Vries beweert met een laag onschuldige nobelheid op zijn gelaat dat AVRO, Veronica en TROS met z'n drieën op de commerciële toer willen en dat de STER daarom op hun net minstens verdubbeld moet worden. Verwachtte hij echt dat Marcel van Dam zou zeggen: dat is goed, dan brengen VARA, NCRV en KRO op hun kanaal niks anders dan kerkdiensten en spreekbeurten van Wim Kok, zonder reclame natuurlijk? Het plan van de drie ATV-omroepen is halfslachtig. Echt commercieel, echt op eigen benen in het ondernemers slagveld, dat willen ze niet, zeker Wallis de Vries niet. De AVRO is de oudste omroep van Nederland en KLM, Sony en PTT zijn best tevreden met 'Sterrenslag' en 'Wedden dat'. Door het bedrijfsleven betaalde tv, zoals in Amerika en Engeland, is op dit moment niet mogelijk in Nederland. Dat komt omdat reclame nu al volop kansen krijgt en vooral omdat de bestaande omroepen hun bestaan willen rekken tot de eeuwigheid. Medium-piraten presenteren de wildste plannen, Jóóst den Draaijer komt met Cable One en Jeroen Soer en Ferry Maat maken zich sterk voor Radio 10. Het is opvallend dat al deze heren disc-jockeys zijn of zijn geweest. Is dat misschien het Rob Out-effect? André van der Louw vergeleek deze plannenmakers met Jacobse en Van Es van Koot en Bie en waarschijnlijk heeft hij gelijk. Er is een wildgroei in de ether. Overal duiken ondernemers op die prachtige dingen willen doen op onze tv. Maar wordt ons iets gevraagd? Hebben wij behoefte aan een kaslje dat 64 programma's tegelijk te bieden heeft? Variatie is nu al een zwaar probleem in omroepland. De AVRO denkt een reuze-leuk pakket te hebben, maar Marcel van Dam kan met een twinkeling in zijn waterige oogjes constateren dat de VARA op zondagavond ook van wanten weet met 'Zeg 'ns Aa', 'Superfan', 'Achter het Nieuws' (Aids onder katten!) en 'Golden Girls'. Moeten we meer informatie krijgen, of sport? De schokkende beelden van de marteling van Palestijnen waren in verschillende Journaals te zien en kwamen terug in actualiteitenrubrieken. Je moet er niet aan denken dat er nog vijf of zes netten zijn die die ijzingwekkende opnamen op jou los willen laten. De herdenking van de ramp met de Herald of Free Enterprise werd door Brandpunt en TROS-Aktua helemaal uitgekauwd. Wat valt daar aan toe te voegen als je ook al de BBC kunt ontvangen? Van Yvonne van Gennep krijg je nooit genoeg, maar als Nederland 1,2 en 3 en een handvol piraten de Olympische kampioene de hele week blijven volgen, zegt zelfs de grootste fanaat: ja, hallo, nu heb ik het wel gezien. Laten de media-bazen eerst maar eens flink met elkaar in de slag gaan, met geldbuidels wapperen en hun programma's naast elkaar leggen. Als ze het maar buiten beeld doen. Net als in de computerhandel en in de video verhuur zullen de charlatans, windbuilen en praatjesmakers afvallen en houden we misschien één of twee geschikte kandidaten over. Tegen die tijd zijn we allemaal kijkmoe en besluiten we de televisie slechts één dag per week aan te zetten. Van onze rtv-redactie „Misschien zit er wel een steekje los bij me, is er iets mis met mijn genen. Ik heb jaren van mijn leven be steed aan het uit mijn hoofd drijven van alle gekte", zegt Robert Crumb over zichzelf in de Engelse documentaire The confessions of Robert Crumb. De VPRO zendt deze film over de legendari sche Amerikaanse stripte kenaar uit de hippietijd zondagavond uit. - De film, vijftig minuten lang en geschreven door Crumb zelf, biedt inzicht in de ideeënwe reld van de grondlegger van de undergroundstrip uit de jaren zestig. Crumb bedacht klassiek geworden stripfiguren als de geile kater Fritz the Cat en de halvegare hippiegoeroe Mr. Natural. Crumb vertelt in de docu mentaire ook over zijn huidige leven als 44-jarige huisvader op het platteland van Califor- nië met zijn echtgenote en col- Iega-striptekenares Aline Ko- minsky. >or Paul de Schipper LVERSUM - In de chaotische dagen na uolle Dinsdag verdwijnen in de buurt van ftxel twee vrouwen. Moffenmeiden zo wil pt gerucht. ifebruari 1946 worden bij het Groot Eiland, vcS.T bosgebied, twee lijken opgegra- thjst°Öelijke overschotten van Zus An- ..eums.en Debórah van Es, gewurgd met hun FjSen sjaals. Moord of liquidatie en waarom? Grnnti5ide vraSen rond het raadsel van het vw' Mand. Al meer dan veertig jaar rust in ^uwsch-Vlaanderen een taboe op dit onder- rerp. Het g6" VPRO radio-programma „llr bP°QT op Radio 1 een uitzending van een L ®1 de zaak van het Groot Eiland. Pro- latent'!)31*81' Kees Slager ging op bezoek bij iDfurt i. n en oud-verzetsmensen De fipmtT naar de waarheid; de daders,bracht nj iL? ^dka en Sri Lanka. ioiim.,ie!ai?,gstebing van de Zeeuwse radio- iawt s Slager voor het Groot Eiland lêrwnL van 29 september 1984. Op die dag kon'wfï111 De stem een reportage onder de 'taal'w a van het Groot Eiland'-Het ver- leurw 6611 eerste reconstructie van de ge il AyJ?w? zoals die zich in de september '44 lat vork afgespeeld. Met de bronnen uit verhaal ging de VPRO aan de slag. wPv0gramma Het Spoor houdt zich "»loe °fr°ber bezig met de tweede wereld- Ue wat merkwaardige aanleiding VPRO-radiomaker Kees Slager: „Deze dubbele moord in Axel kun je misschien beschouwen als een vorm van bijltjesdag gedrag". FOTO WILEM MIERAS daartoe is de programma-indeling op Radio I. Het Spoor sluit aan op het sportprogramma Langs de Lijn Kees Slager: "We besloten toen om een programma te maken over 'de sport in de oorlog'. Dat was tamelijk onthullend, want het is toch aardig om te weten hoe de Neder landse sportjournalisten op uitnodiging van de bezetter tijdens een bijeenkomst in Valken burg ochtendgymnastiek deden op Duitse ach tergrondmuziek". Het Spoor richt zich op een vorm van radio- journalistiek die de Engelsen 'oral history' noemen, gesproken geschiedenis. „Over ge schiedenis wordt veel geschreven, saai vaak. We proberen een aanvulling op de geschiede nis te geven, zonder te pretenderen objectief te zijn. Ieder mens heeft z'n eigen verhaal en als je maar genoeg mensen aan het woord laat, dan krijg je toch een kleurrijk, levendig beeld van het nabije verleden. Het mooie is, dat je er stemmen bij hebt. Je hoort de emotie". De beperking van de 'oral history' is de nog ta melijk recente introductie van de opname techniek. Slager: „Ja, die is nog jong. Het zou fantastisch zijn als je soldaten aan het woord zou kunnen laten die nog met Napoleon over de Berezina zijn getrokken, maar helaas, toen waren er nog geen bandrecorders". Na 'Sport in de oorlog' behandelde Het Spoor nog onderwerpen als'de radio in de oorlog' en de behandeling van de foute Nederlanders na de bevrijding. In de elfdelige serie De Afreke ning komt ook het Groot Eiland aan bod. Kees Slager: „Nederland heeft geen echte bijltjesdag gekend, maar hier en daar zijn er excessen ge weest. Deze dubbele moord in Axel kun je mis schien beschouwen als een vorm van bijHjes- dag-gedrag". De dood van Zus Antheunis en Deborah van Es wekte destijds veel opschudding beneden de Westerschelde. Van Zus Antheunis, een onge huwde moeder, is bekend dat ze op haar fiets handel dreef met onder meer Duiteers van de Ortskommandantur in Terneuzen, maar ook met mensen uit het verzet Mensen die haar ge kend hebben beschrijven Zus Antheunis echter als 'volledig a-politiek'. Direct na de oorlog deelde haar wanhopigè vader pamfletten uit in heel Zeeuwsch-Vlaan deren. De zaak kwam in handen van justitie in Middelburg en van het Militair Gezag. Op aan wijzing van betrokkenen werden de lijken op gegraven op het Groot Eiland, maar justitie se poneerde de zaak. Over de verdwijning en de dood van de twee vrouwen doen in Zeeuwsch-Vlaanderen aller lei verhalen de ronde. Vast staat dat de twee op een boerderij bij het buurtschap Spui, in de buurt van Axel, gevangen zijn genomen door het regionaal verzet. Vervolgens zijn ze naar Axel gevoerd waar ze, samen met NSB-ers, korte tijd vast gezeten hebben in het gemeen tehuis. Wat er verder gebeurde is tot nu toe on duidelijk gebleven. Het Groot Eiland heeft het mysterie altijd gekoesterd. Het gebied is eigen dom van een Belgische grootgrondbezitter, een man die absoluut geen pottenkijkers toelaat. In Het Spoor doet Kees Slager morgen een zeer gedocumenteerde poging het raadsel ver der te ontrafelen. Behalve op reeds bekende, vaak overleden getuigen stuitte de radio-jour nalist na veel en moeizaam speurwerk ook op een aantal nieuwe bronnen. Een ervan is de Terneuzense oud-onderwijzer Geschiere. Hij was er bij toen de OD tijdens een stafvergade ring, na veel discussie besloot om de gevangen genomen vrouwen niet meteen te liquideren maar gevangen te houden in het voor Duitsers moeilijk toegankelijk gebied bos-en krekenge- bied van het Groot Eiland. De twee bewakers kregen van de onder grondse de instructie 'breng ze om, als je in ge vaar komt'. Een van die bewakers leeft nog en krijgt een verzetspensioen. Het Spoor vond hem terug in Californië. VPRO-radio, Het Spoor met De dubbele moord in Axel'. Zondag, 18 uur, Radio X. Dit pamflet werd na de oorlog vespreid in Zeewsch- Vlaanderen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 37