'WEER IN HET WRAK VOELDE IK DAT MIJN LEVEN OP 6 MAART 1987 IS STOPGEZET' ZATERDAG] MAART 19881 IDERZOEK KLIMAAT UTOREN »nselijking n Engeland is de Herald of Free Enter prise nog dagelijks nieuws. Een nationaal rouwproces wordt zo zichtbaar in kolommen. Voor Herald-overle- venden is het leven soms doelloos geworden. Velen zitten met schuldgevoelens. Waarom leven zij nog en stierven anderen? Vrijwel zonder uitzondering hebben ze psychische steun nodig gehad, geredden maar ook geharde redders. En de politiemensen die aan de deur klopten, de wrede boodschap brachten. Zij leven op kalmeringsmiddelen, nu nog. Sommigen vinden een nieuw doel. Eleanor Parker overleefde de Herald en collecteert nu voor 'de wezen van de Dona Paz', de Filipijnse rampveerboot, die met duizenden mensen ten onder ging. Voor de Engelsen werd de Herald- ramp een breuk in de tijd. Zoals 10 mei '40 of de moord op Kennedy. En niet alleen voor de Engelsen. Het is een dag die we ons altijd zullen herinneren. Wat deed u op die vrijdagavond van 6 maart 1987? Ramp-stress Bedevaart Trauma's Nooit meer Schoonmaak Stuurloos S Herdenking i.e van Sociale Zaken kent van het 'sick building syn- «ft enkele cijfers daarover, Nederlanders werken on 1975 bleek al dat meer dan de werknemers ontevreden binnenklimaat. Veertig pro- er zelfs regelmatig over. Dit 1 betekenen dat minstens toorwerkers regelmatig kla ren? Ook het ministerie van ;n moet erkennen dat 'sick ïdrome' een complex pro- arvoor geen eenvoudige op- nden is. In een brief aan de den van de arbeidsinspecties jk: „Van het schoonmaken] de ventilatiesystemen mag I meer worden verwacht dan I in een enkel geval de klach- :rminderen. Voor de arbeids- er dan ook geen reden om ;ht aan ventilatiesystemen te en dan op dit moment". betekent niet dat er niets I 1 wordt. De klachten blijven. I ;n is eind vorig jaar de Land- rsiteit in Wageningen op. Iven een onderzoek te starten, :al bekeken worden volgens dode de klachten het beste seerd kunnen worden. Verder ierzoek zich richten op nog onderzochte aspecten'van k eu in kantoren. pakt. De een krijgt dan hoofd- ider wordt moe en weer £t last van z'n ogen. Er bestaat I terband tussen datgene waar- otgesteld bent en de manier klachten zich manifesteren, gezegd geloof ik ook niet directe klachten zorgt". jlijking, dat is volgens Vanl pergh de grote ziekte van deze I is mijn persoonlijke mening, I et je eens kijken naar al die Voorgebouwen. Daar kan toch I zien lekker in voelen. Je bent I n. Ik heb zelf bij Akzo in Am- f Irkt. Weet je hoe we het daar De ambtenarensilo. Nee, er I nschaliger gebouwd worden, I 1 het bouwen, alles moet naar I schaal worden teruggebacht, I massaliteit bestaan er latent I Stgevoelens. Je hebt geen greep de situatie. Individuele vrijheid f rijk". Een eigen kamer? „Ja, zei I c dat ook al? Ja hoor, daar ben I 'ertuigd. Je moet je situatie zelf I egelen. Een eigen plekje. Ver-I raam, en dan kun je nog altijd I beetje extra frisse lucht toevoe-1 ■n ventilatiesysteem", het belangrijkste, vindt Macke-1 iedere werknemer moet zijn I kunnen maken. „Wil je ;r werk, dan moet je 't kunnen I Vil je een raam openzetten, dan I e gang kunnen gaan. Neem dat I it je hier beneden in de receptie I fen. Dat doet ze maar twee uur I na werkt ze weer twee uur L :n beeldscherm. Op en af. Zo is I 'nste de broodnodige variatie, I belangrijk voor beeldscherm- r je, wat ik nu net allemaal I laar kan toch ieder bedrijf aan I Dat soort praktische dingen, die I iptimaliseren. Bovendien, bevalt I enklimaat' je niet en merk je dat I ie er niets aan doet om de situa-1 rbeteren, dan is er nog altijd de I mingsraad, of welk instantie dan r nen het bedrijf die zich bezig- iet de arbeidsomstandigheden". Ie bedrijven in Nederland eigen-1 wel gezond te noemen? Volgens I .ckelenbergh wel. „Ik heb de in-1 tt de meeste bedrijven gezond I aar er valt nog heel wat te verbe-1 indt hij. „Vaak wordt er nogz01 haal gedacht. Wat ik daarmee Directeuren die denken te weten I beste is voor hun werknemers-1 een simpel voorbeeld geven. De 1 fwet stelt eisen voor de hoeveel- iglicht en uitzicht. Ik heb 't mee-1 :t dat een directeur zei: 'hou toen I al die mooie praatjes, als ze naar I kunnen kijken, leidt dat alleen P fWeet je wat ik toen zei? 'Me' I heeft gelijk. Ik laat morgen u»' ichttimmeren'". een glansrol gemaakt. Uit rijn muil vloeit goud. Door Paul de Schipper „We voelen onszelf schuldig dat we nog leven. Het is een schuld aan hen die stierven in de romp van dat schip. Steeds hebben we ons afgevraagd waarom God ons heeft laten leven. Met die vraag heb ik geworsteld, de hele zomer. Ik ben bij dokters geweest, bij een psycho-thera- peut. Ik was zenuwachtig. Ik verloor het vertrouwen in het leven. kon niet goed meer praten, dacht alleen maar aan dode lichamen, had nachtmerries. En ik niet alleen, m'n man ook, m'n dochter ook". Eleanor Parker woont in de Londense wijk Heme Hill. Op vrijdagavond 6 maart 1987 zat Eleanor in de cafetaria van de Herald of Free Enterprise, samen met haar man, haar dochter en twee vrienden. Het verhaal kennen we. De veerboot schepte water door de open staande boeg en sloeg binnen enkele mi nuten om. 193 Mensen verdronken. De vijf uit de scheepscafetaria overleefden. Andrew, de man van Eleanor, maakte van z'n lichaam een brug. Over zijn rug ontsnapten twintig mensen. Sindsdien staan er achter de naam van 'de mense lijke brug" Andrew Parker de letters GM. Dat betekent George Medal. Het is een van de hoogste vredesonderscheidingen van Groot-Brittannië. Rampen zoals de ondergang van de He rald of Free Enterprise hebben een ver regaande invloed op het menselijk be staan. Het is een alles overweldigende gebeurtenis die een intens gevoel van machteloosheid combineert met totale ontwrichting En dan gaat het niet om individuele getroffenen. Na de nacht van Zeebrugge is er in Groot-Brittanië sprake van een nationaal verwerkings proces. Waarom heeft de ramp-stress van de Herald-catastrofe eigenlijk zijnweerslag op een heel volk? Vooral omdat de slachtoffers afkomstig zijn uit steden en dorpen in heel Groot-Brittanië. 193 Do den geeft een veelvoud aan nabestaan den. Daarbij komt nog de betrokkenheid van de redders, hun families, van de po- htie-agenten die langs de deur moesten en die verplicht de lijkschouwingen in Een andere factor is het media-spekta- "1- Het ongeluk gebeurde op onze stoep, voor de Belgische kust, binnen be reik van alle Westerse tv-camera's. Iedereen keek er naar, iedereen was tfbij. Familieleden van opvarenden kon- waar de ramp met rilipijnse verboot Dona Paz slechts enkele ko tommen kreeg beheerste de Herald we kenlang de voorpagina's. Het bergen van de slachtoffers duur- verhouding erg lang. Het laatst geborgen slachtoffer werd pas zes weken de ramp aan land gebracht. Een aan- toi slachtoffers is nooit gevonden. ®°vendien is elke Brit doordrongen v de wetenschap dat hij, wil hij ooit 8n z n eiland af, in eerste instantie aan- raiH6?" op een veerboot. Vóór de He- "tobben de Britten nooit enige twij- gehad over de veiligheid van hun ver- ™ng met 'the continent'. Deze onaan- bare zekerheid is door de ondergang Jimmy Swaggert: uit zijn muil vloeit goud. - FOTO AP Zekerheid en angst zijn de emoties die het bestaan van de Herald-overleven- den, ook na maanden, nog beheersen. En ongeloof! Op zaterdag 20 juni 1987 stapt Eleanor Parker met haar man en haar dochter Ja nice in het vliegtuig naar Brussel. Van daar reist ze naar Vlissingen, naar de Sloehaven. Daar ligt op dat moment nog het wrak van de Herald of Free Enterpri se. Waarom maakt ze die lugubere bede vaart? Omdat ze niet kan geloven dat het allemaal echt gebeurd is. Omdat ze leeft met het idee dat het een afschuwelijke nachtmerrie is geweest. De reis naar de Sloehaven brengt haar terug naar de werkelijkheid. „Daar lag het wrak van de Herald in de haven, verschrikkelijk vernield. Ik ben naar binnengegaan om me te herin neren wat er echt gebeurd was. Ja, in de romp van dat kapotte schip. Ik wilde het verleden beleven, zien dat het echt was geweest en geen waanbeeld. Ik ben op nieuw naar boven gegaan naar de cafeta ria en heb daar gezeten op de plaats waar ik toen zat. En daar heb ik gevoeld dat het leven voor mij op 6 maart ge stopt was". In het geval van de Herald is sprake van een grootschalige aantasting van het sociale leven. Veel mensen worden tege lijk getroffen. En niet alleen directe na bestaanden. Ook hun families. Kinderen die voor Zeebrugge hun ouders verloren, worden nu verzorgd door opa en oma. Er staan huizen leeg, andere huizen zijn verkocht. In één geval hebben grootou ders hun huis verkocht. Om hun klein kinderen van 10 en 12 naar de volwas senheid te begeleiden, offeren ze hun eigen stabiele woonomgeving. Voor drie of vier jaar en wat dan? Hoe hebben de overlevenden het voor bijejaar gereageerd? In een aantal geval len beleefden ze de ramp opnieuw. Sla peloosheid, rusteloosheid, geheugen- en denkstoornissen en nachtmerries beho ren tot de meest voorkomende klachten. Bij een aantal is sprake van totale trau ma's. De overlevenden hebben zich moe ten realiseren dat een aantal zekerheden De Herald of Free Enterprtee bete kende de dood voor 183 menton. De Herald Families Association spant zich tot het uiterste In om dergeU/ke ram pen In de toekomst te voorkomen. - POTOAP FOTOMUKOOUMAN Eleanor Parker kort na de ramp In een opvangcentrum In Zeebrugge. Ze kan nog niet bevatten wat er gebeurd Is. Leven na de Herald-ramp uit hun leven verdwenen is, dat dierba ren voorgoed verdwenen zijn. Afgelopen zondag hebben Eleanor en Andrew Parker vijf missen bezocht in verschillende Londense kerken. Het le ven dat aanvankelijk zo nutteloos leek heeft voor hen een nieuw doel. Eleanor Parker is Filipijnse. „Ik heb me het afgelopen jaar honderden keren afgevraagd waarom ik leefde. In decem ber ging m mijn vaderland de Dona Paz ten onder. Toen heb ik begrepen waarom God onze levens bij Zeebrugge gespaard heeft". In haar gezin zijn nu twee van de erg ste vredesrampen van deze eeuw ver enigd: de Herald of Free Enterprise en de Dona Paz. Geholpen door kalme ringsmiddelen heeft ze er inspiratie uit geput. Met haar man collecteert Eleanor nu elke dag en elk weekend voor de nabe staanden van de slachtoffers van de ramp met de Filipijnse veerboot Dona Paz. Die ramp, 20 december 1987 eiste tussen de twee- en drieduizend doden. Andrew Parte werkt in Londen. Tij dens de middagpauze verlaat hij zijn kantoor en gaat de straat op om geld in te zamelen voor de nieuwe veerboot weeskinderen op de Filipijnen. In de weekend staat hij met z'n vrouw op de markt om tweedehands kleren te verko pen. Dat alles ten bate van de Philippine Ferry Disaster Fund. Andrew Parker is ook actief lid van de Herald Families Association. Deze orga nisatie van nabestaanden van de ramp met de Herald of Free Enterprise is op gericht in augustus 1987. Eén van de op richters is de 6S-jarige Peter Spooner uit Londen. Hij verloor zijn zoon Martin op de Herald. Spooner over het doel van de organisatie: „Allereerst willen we met elkaar praten om het leed te leren ver dragen. Daarnaast doen we iets con structiefs. We zoeken naar veranderin gen aan boord van de veerboten, veran deringen in het ontwerp. We moeten de kans reduceren dat dit nog een keer ge beurt Dit mag nooit meer!''. Mede door de activiteiten van de He rald Families Association worden de veerbootrederijen al maanden bestookt met nieuwe veiligheidsregels. Dinsdag 1 maart zijn drie maatregelen van kracht geworden: 1: Waarscnuwingslichten en een ver plicht video-circuit voor de bewaking van de boegdeuren. 2: Ben noodverlichting die ook blijft branden als motoren uitvallen en de ac cu's onklaar raken. 3: Invoering van het systeem van instap- kaarten, zoals dat in de luchtvaart ge bruikt wordt. De Herald-erfenis is binnen de kortst mogelijke tijd zo ver mogelijk wegge drukt. Ia de havens van Zeebrugge en Dover liggen geen rode schepen meer. De vroegere Townsend Thoresen ferries gijn iwb lauw gelakt en op de romp staat P O (Peninsular Oriental). P O is nu de moedermaatschapij van European Ferries, voorheen Townsend Thoresen. Onder druk van de nabestaanden heeft .P&O besloten het wrak van de Herald te laten slopen. Direct na de Herald-ramp hebben de Eleanor en Andrew Parker anno 1988. Andrew werd vooraf heldhaftige optre den onderschelden. Het echtpaar Is Inmiddels een actie gestart voor een nog veel grotere ramp met een veerboot de FUlpljnse Bona Pat die duizenden men sen mee de diepte In sleurde. nieuwe eigenaars grote schoonmaak ge houden onder TT-kaderpérsoneel. Vrij wel alle directeuren zijn op straat gezet of namen zelf ontslag. Alleen de vroe gere TT-directeur Peter Ford is nog in functie. Hij is nu de eerste man van European Ferries. Op de vraag of de veerdiensten nu veiliger zijn geworden antwoordt hij: „De kans dat er ooit nog zoiets gebeurt, is erg klein. Een ongeluk kan altijd natuurlijk, maar dat kan ook op de weg". Het Britse Lagerhuis behandelt op het ogenblik een nieuwe versie van de uit 1979 daterende Engelse scheepvaartwet. Volgens de oude wet was het varen met open boegdeuren, zoals de Herald deed, geen overtreding. Dat is de reden waarom de Engelse rechter Townsend Thoresen als maatschappij niet heeft kunnen veroordelen. Bij de parlementaire discussies speelt ook het ontwerp van de huidige genera tie veerboten een rol. Alle reders maken gebruikt van het economisch zeer effe- ciënte 'schoenendoos-concept'. De open dekken van deze schepen garanderen snel laden en lossen en dat is de eerste winst voor de reder. Maar komt er water op de dekken dan krijgt het schip de sta biliteit van een drijvende badkuip. Door het gebrek aan waterdichte schotten heeft het water vrij spel. De Herald of Free Enterprise kantelde binnen vijf mi nuten. En de TT-ferry European Gate way kapseizde voor Dover binnen vier minuten. Peter Spooner van de Herald Families Association vindt dat een veerboot in - FOTO AP een noodsituatie minstens dertig minu ten moet btijveta drijven. De internatio nale Scheepvaartwetgeving schiet volgens hem op vele punten tekort: „Het zijn vaak verouderde wetten, die niet zijn af gestemd op massale passagierstranspor ten". Hij bepleit de invoering van een ver gunningensysteem voor de ferry-rederij en. Spooner: „De schepen worden ge keurd door Lloyds, de individuele kapi- tens moeten papieren hebben, maar de rederijen stouwen zonder enige controle 2500 passagiers op één schip. Dat is ab surd. Een vergunningensysteem is een dwangmiddel, niet alleen naar de reders, maar ook naar de aandeelhouders. Het kan slonzigheid en mismanagement zo als bij Townsend Thoresen in ieder geval voorkomen". Hoe is het ondertussen de Herald ver gaan? De rampferry is nog steeds niet gesloopt. Acht» sleepboten zwalkt de rampferry al maanden over de zuidelijke oceanen, op weg naar de Slop» in Tai wan. Op nog donkere ochtend, eind sep tember '87 vertrok de Herald uit Vhsrin- ;en, gesierd ffiet de gelegenheidsnaam brak het wrak twee keer los >t. In oktob» dreef de van Flushing Range enkele dagen stuurloos rond in de Golf van Biscaye. Een maand later raakte de sleep voor de Zuidafrikaanse kust de problemen. Een uit Kaapstad te hulp geschoten sleepboot vond na drie dagen zoeken de stuurloze sloopferry. Vervolgens legden De Zuidafrikaaen de sleepboot aan de ketting. Eind januari vertrok het transport weer. Op het ogen blik bevindt de sleep zich tea zuiden Sri Lanka. Op de kanaal veerboten van de P&O schepen gaat de vlag morgen halfstok. P&O is daarmee slechts ten dele tege moetgekomen aan het verzoek van de Herald Families Association. De organi satie wilde op alle P O-schepen en -ge- bouwen de vlaggen halfstok. De rederij heeft dat verzoek afgewezen „omdat Townsend Thoresen pas enkele weken vóór de veerramp van Zeebrugge door ons is ov»genomen". Contact tussen Spooner en de P O is er niet geweest. Woordvoerder CoHn Martin van P O in Dover: „Nee, bet ligt niet in de interesse-sfeer van het be drijf om in direct contact te treden me de organisatie van nabestaanden. Wel houdt de rederij aan boord van een van de kanaalferries een ceremoniële herden kingsdienst. Voor deze herdenking zijn tweehonderd mensen uitgenodigd. On der hen directe nabestaanden, familie van slachtoffers, redders, een camara- ploeg, één verslaggever en één foto graaf." Eleanor Parker is gisteren per vliegtuig in Brussel gearriveerd. Ze heeft een bijeekomst toegesproken van een aantal Filipijnse organisaties. Het begin van een actie om ook in Nederland en België geld in te zamelen voor de weeskinderen van de Utanic-achtige ferry-ramp op Fi- lipijnen. Haar doel is een bedrag van 75.000 Engelse ponden. „Ach Zeebrug ge?", zucht ze, „Zeebrugge is niets in ver met de Dona Paz. Hier in Europa is smartegeld, maar in mijn land is niets". En haar man Andrew Park»; „We vechten om ons leven opnieuw op te bouwen. Luister! Tot de H»ald was mijn eerste doel geld verdienen. Het le ven na de H»ala is anders. Ik hecht me» aan het leven, aan m'n gezin. Het leven en het gehik komen op de eerste plaats". Vandaag zijn Andrew en Eleanor in Zeebrugge. Namens de Herald Families Association zal Andrew Park» bloemen uitwerpen op het water voor de Belgi sche kust. „Nog een mind» prettig bericht", aai Joop van Zijl in het staartje van 8 uur journaal van die bewuste vrijdagavond. Het werd een avond om nooit te verge ten, vooral voor de Britten. Pet» Spoon er: „Het is net als met de Kennedy- moord. Vraag het een willekeurige En gelsman en bij kan je vertellen wat hij die avond deed". Spooner, Eleanor Parte en al die an deren blijven worstelen met vragen als: „Waarom trof het mij, m'n man en m'n kind?. Ben ik die nacht tekort gescho ten?" Zoals alle Herald-overleveaden tracht Eleanor we» greep te krijgen op de nieuwe situatie, wil ze de eigen wereld we» te ordenen: „Voor mij is het leven op 6 maart stilgezet. We moeten op nieuw beginnen'Morgen strooit haar man vanaf een sleepboot bloemen op het wat» voor Zeebrugge. Eleanor blijft aan wal.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33