DE STEM Er ligt nog 100 miljoen klaar' SMEEKES VAN DE STER IS BLU MET DERDE NET, MAAR I've Got The Bulletsnet geen losse flodders 15,- Vroege Mondriaans op veiling Laren Conamus gaat maken van videoclip in Nederland stimuleren 1-320.322.99 tOOMLIJN :NTE OOSTBURq NDMAKING 5REIDING STENEN HEULE" WOENSDAG 2 MAART 1988 HILVERSUM - Wie de tarieven van het zwe tende STER-blok op Nederland 3 bekijkt, krijgt sen aardig inzicht in onze maatschappij. Oorlog I De onlangs verschenen I e'Pees van I've Got Climie Fisher Kijkdichtheid A63 phouders van Oostburg maken plan zijn aan mevrouw J.s. mdijk 7 te Nieuwvliet vrijstelling sld in artikel 19 van de Wet op ling, dit voor net uitbreiden van jnen Heule" op voornoemd tend gemeente Oostburg sectie ,Ik werk veel en graag. Toch heb ik vaak het gevoel van: wat komt er toch weinig uit mijn handen" Ad Visser, showman T2 ikking hebben op de uitbreiding Tijstellingen liggen met ingang aart 1988 gedurende 14 dagen larie (sectie Ruimtelijke Orde- 1 te Oostburg, voor een ieder nijn is een ieder bevoegd even- i het verlenen van deze vrijstel- 3 college in te dienen. |988. |ster en wethouders voornoemd, 'burgemeester I, secretaris immer van Nederland dag en nacht 50 c. p/m. joor JanKoesen Een reclameseconde bij het 8 uur- en het %6 Journaal can enorm in prijs variëren Zo kost die seconde in de va- antiemaand juli, op de dins- jag, als de hoofdmoot van de vond een concert of een doku- nentaire is, ƒ80. Adverteren we daarentegen de rest van het aar op een woensdag of zater- ag, als 3 sport brengt, een zelf- emaakt stukje toneel en/of en speelfilm, dan moeten we raor die seconde tussen de 450 n 470 neertellen, iet is duidelijk dat de ad ver eerders een realistisch beeld ;oesteren van ons culturele le ren. DrsC.J.Smeekes, direc- eur van de STER, vindt het erde net een aanwinst, want ïjj kan nu meer STER-spots ierkopen. Zijn STER ver- iende netto in 1986 325 mil- oen. Toen het zwevende blok r het vorige jaar bijkwam (en >en ander tarief werd gehan- aerd) steeg die winst met 50 liljoen. Nu we per 4 april met 3 net en gaan starten, komt er nog ens 5 minuten reclame per dag ij alsmede 40 miljoen gulden, is alles goed gaat, voor de TER, staat er het volgend lar, als het derde net volledig raait, een winst van 425 mil- in op stapel. „Ik ben hier re- ilijk zelfverzekerd over", zegt leekes. „Maar er is nog een it in de reclamemarkt van itens honderd miljoen. Die loeten we ook pakken. Re- lame is goed voor de nationale lonomie, daar profiteert lereen van, ook de pers (daar inkt diezelfde pers overigens anders over, red.). TV-re- ime trekt bedrijvigheid aan, lat is de vliegwielfunctie van Smeekes heeft niet voldoende aan de 5 procent zendtijd die hij mag vullen. „Dat vind ik veel te weinig. De Europese richtlijn is 15 procent. 10 pro cent, als bij de Britten, zou ik voor Nederland redelijk vin den." Ook de STER-direeteur is weinig onder de indruk van Sky Channel en Super Chan nel, al klaagt hij regelmatig steen en been dat er miljoenen reclameguldens de grens over vliegen. „Hun kijkdichtheid is absoluut miniem. Het is een mythe dat elke Nederlander Engels verstaat. Maar Benelux tv van Willem van Kooten kan best succes hebben als hij de wettelijke klippen weet te om zeilen en de steun van de ban ken heeft. De transponder van de satelliet heeft hij al. Ik onderschat hem niet. Hij denkt dat hij 50 miljoen per jaar kan pakken. Dat is te wei nig om de STER te beconcurre ren, daarvoor moet hij min stens 100 miljoen vangen. Maar ik zal niet verbaasd opkijken als Van Kooten over drie jaar tientallen miljoenen verdient. Ik zie overigens absoluut niet gebeuren dat hij de STER be schadigt. En ik geloof ook niet dat de omroepen slapend zullen toezien hoe Van Kooten groeit. De omroep is bezig aardig alert te worden. Verder zit ik niet op commerciële televisie te wach ten, maar als die komt, wil ik er wel bij zijn". C.J. Smeekes, direkteur van Stichting Ether Reclame: clame dan televisie". ,Er is geen beter medium voor re- - FOTO ANP De STER is een zendgemach tigde en mag daarom niet voor iedereen spots verkopen. „Dat is in strijd met de Wet. Het staat mij niet vrij om voor Van Kooten en anderen aan adver tentiewerving te doen." Veronica, die af en toe brult commercieel te willen worden, moet niets van de STER heb ben en zal, wanneer zij zo ver komt, indien zij zo ver komt, een eigen reclamebureau ge bruiken, buiten de STER om dus. Smeekes haalt zijn schou ders op. „Ze doen maar. Dan wordt het oorlog. Andere net ten vercommercialiseren met de dag, neem maar de VARA. AVRO, TROS en Veronica moeten zichzelf verkopen als ze het commerciële pad opgaan. Veronica wil niet met ons sa men, de AVRO wel, de TROS weifelt. Maar adverteerders op het profielnet (Ned 1. KRO, VARA en NCRV) komen toch eerst bij mij. Ik zie niet in waarom de STER niet alles voor de netten 1, 2 en 3 kan doen." Maar als de STER serieuze concurrentie krijgt, wat dan? „We gaan alleen in onze tarie ven omlaag," zegt Smeekes knarsetandend, „als de markt dat eist. Dat is natuurlijk niet uitgesloten bij een heftige con currentie met een zeer hoge kijkdichtheid ten koste van de Nederlandse zenders. Dan zul len onze tarieven wel omlaag moeten, maar dat moet er nog verdomd veel gebeuren. Want daar is ons produkt veel te sterk voor. Er is geen beter me dium voor reclame te bedenken dan televisie. Wij verkopen Blouse, 100% polyester, wit/marine en wit/zwart, PQ 36-48 Korte rok, polyester/ viscose, marine en zwart, /|Q 38-48 t+Df- Blazer met pastel- strepen, 100% katoen, wit/lila en wit/ lichtgrijs, /i i- 38-48 Aktuele souspull, zonder mouwen, 100% katoen, wit, S.M.L. Bermuda, polyester/katoen, wit en lichtgrijs, 38-50 OÏ7,— j I've Got The Bullets was een paar jaar geleden dé aange name verrassing van de Grote Prijs Van Nederland- j wedstrijd en de uit 1986 date rende debuut-elpee liet horen dat de groep ook op de plaat mogelijkheden had. I've Got j The Bullets getuigde onver- i bloemd van een grote voor- I liefde voor rhythm and blues j en soul. Zangeres Frederique Spigt had precies het juiste stemge luid en de overige acht groepsleden zorgden voor een massaal R& B-geluid, I waarin vooral de blazers op- I vielen. Sterke singles als 'In I the middle of the night' en de I Gladys Knight-cover 'It I should have been me' lieten I horen dat I've Got The Bul- I ets ook in de hitparade wat j kon betekenen. The Bullets heet net als de huidige single 'Wounded'. Die I elpee valt me eerlijk gezegd «gen. Dat komt vooral door de overwegend zeer matige I teksten van de zelfgeschreven j [temmers. Op de eerste elpee j kon je die zwakte nog voor I hef nemen, omdat er toen nog I sPpake was van veelbelo vende perspectieven. Wat de I teksten betreft, zijn die belof- I tes dus niet ingelost. Nauwkeurig luisteren of I meelezen op het tekstvel geeft I *e z.° nu en dan het gevoel I weliswaar Engels te lezen, I ™.aar d.an van een soort dat i [heen in Nederland gespro- I ken wordt. I've Got The Bul- I p n°g net geen Jan I Wetman-Engels horen, maar h vlagen wordt er toch een krampachtig taaltje gebezigd, lm, g daarvan is dat de Ij™!?., het zichzelf onnodig I Xü maakt. In plaats van Iv/r, te maken, waarin InÜt- klank van woorden I j hdhal wordt benut - ook in 1,6 ™ythm and blues is dat linrf belangrijk-, duiken nu j urverse nummers her- rin rv krachteloze zinnen L?u- e binnen maken mis- en de strekking van de EINDREDACTIE WIM VAN LEEST tekst wel duigelijk, maar ze zijn funest voor het ritme en veel te ingewikkeld voor blues. Ergerlijk is het wan neer er in de teksten sprake is van regelrecht jatwerk. 'You could have told me yourself that you love someone else' is een opvallend sterke strofe in het magere aanbod, maar die zin is dan ook in zijn geheel afkomstig uit 'I heard it through the grapevine' van Marvin Gaye. Muzikaal gesproken is er absoluut niks mis met I've Got The Bullets. De door George Kooymans geprodu ceerde nummers staan als een huis. Kooymans heeft geko zen voor een open geluid. Klonk de groep op de eerste elpee erg massief, dit keer is er veel meer ruimte voor de individuele instrumentalis ten. Zodoende vallen vooral de kwaliteiten van gitarist Peter van Gameren, toetse nist Tijn Smit en saxofonist Jan de Ligt op. Frederique Spigt zingt goed, maar genoemde manke menten aan de teksten gooien hier en daar net iets te veel roet in het eten. Daardoor komt de groep als geheel op 'Wounded' niet voldoende uit de verf. 'Wounded' is niet echt slecht. Het zijn bij wijze van spreken geen losse flodders die I've Got The Bullets hier afvuurt, maar er wordt even- I've Got The Bullet'-: matige teksten. wel niet met scherp gescho ten. SOMMIGE biografietjes van platenmaatschappijen over beginnende groepen laten zich lezen als spannende jon gensboeken. Eind goed al goed is meestal de strekking. De biografie van Climie Fis her heeft als moraal: de aan houder wint. v Climie Fisher (momenteel in de hitparade met 'Rise to the occasion') bestaat uit Simon Climie en Rob Fisher. Eerst genoemde leek aan het begin van dit decennium door te breken als liedjesschrijver en muzikant. Hij werkte met Roger Daltrey, Leo Sayer, Frida van Abba, Kirsty McColi, Pat Benatar, Smokey Robinson, Jeff Beck en Scritti Politti. Simon Climies groot ste succes was evenwel het nummer 'I knew you were waiting' dat door Aretha Franklin en George Michael naar wereldfaam werd ge zongen. De erkenning bleef echter uit. Rob Fishers carrière is iets minder opmerkelijk. Hij rom melde wat met de jongens van Tears for Fears, voordat die echt beroemd werden en met het groepje Naked Eyes was hij een tijdje succesvol in Amerika. Daarna werd het stiller rondom hem al bleef hij wel sessiewerk doen. Het bas-intro van Billy Oceans 'When the going gets tough' is van Rob Fisher afkomstig. Climie Fisher is op papier een aardige combinatie van talenten en de eerste elpee 'Everything' moet die papie ren woorden waarmaken. Op grond van 'Rise to the occa sion' zou je wellicht kunnen veronderstellen dat Climie Fisher een oppervlakkig bandje a la Pet Shop Boys is. De elpee 'Everything' leert dat dat niet het geval is. Ik ben eerder geneigd de groep te vergelijken met Talk Talk. Climie Fisher heeft inhoud, al vraag ik me af of de veelal ijle pop die op 'Everything' te horen is de muziek is waar veel mensen om verlegen zit ten. Climie Fisher heeft als grootste nadeel dat zanger Si- - FOTO CBS mon Climie niet gezegend is met een gouden stem. Daar door komen veel van de onte genzeggelijk sterke composi ties met het oog op de hitpa rade niet helemaal' uit de verf. Als elpee is 'Everything' niettemin heel goed te prui men. Producer Steve Lillyw- hite heeft voor een subtiel, helder geluid gekozen, waarin het breekbare stem geluid van Climie optimaal tot zijn recht komt. 'Every thing' is al met al een heel aardig debuut van een paar talentvoile mensen van wie we ongetwijfeld nog meer zullen horen. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Toto, 2 maart in Rotterdam (Ahoy) Supertramp, 7 maart in Rotter dam (Ahoy) Joe Cocker, 6 maart in Rotter dam (Ahoy) TTau, 5 maart in Utrecht (Vre- denburg) AC/DC en Dokken, 15 maart in Arnhem (Rijnhal) Sinead O'Connor, 16 maart in Utrecht (Vredenburg) en 17 maart in Nijmegen (Vereeniging) Chris Rea, 19 maart in Den Bosch (Maaspoort) Saga en Loverboy, 25 maart in Den Haag (Congresgebouw) Def Leppard en McAuley Schen ker Group, 1 april in Amsterdam (Edenhal) Temptations, 11 april in Utrecht (Vredenburg) Leonard Cohen, 18 en 19 april in Amsterdam (Muziektheater) Al Di Meola, 24 april in Utrecht (Vredenburg) Rush, 2 mei in Rotterdam (Ahoy) Frank Zappa, 3 mei in Rotterdam (Ahoy) David Sylvian, 15 mei in Rotter dam (Ahoy) Michael Jackson, 5,6 en 7 juni in Rotterdam (Feyenoord-stadion) Pink Floyd, 13 en 14 juni in Rot terdam (Feyenoord-stadion) Alex Chilton,maart in Rotterdam (Hal 4) Kevin Ayers, 6 maart in Tilburg (Noorderligt) Golden Earring en Powerplay, 11 maart in Tilburg (Noorderligt) Black, 19 maart in Tilburg (Noorderligt) Ted Nugent en Krokus, 2 april in Tilburg (Noorderligt, eenmalig concert, voorverkoop begint op 11 maart) Johnny Guitar Watson, 3 april in Tilburg (Noorderligt, eenmalig concert, voorverkoop begint op 11 maart) midden in de huiskamer bij de koffie en de borrel. De krant doet dat ook, maar die moet eerst in die huiskamer tot leven worden gebracht." De STER bepaalt zijn tarieven aan de hand van de kijkdicht heid. „We gaan uit van het ge middelde aantal ingeschakelde toestellen per reclameblok. Ais het zwevende blok op een be paalde zender gemiddeld 25 procent der toestellen haalt, betaalt ook de adverteerder voor die 25 procent." Maar de adverteerder heeft niet alles voor het zeggen. Op de ene avond kan hij Ron Brandsteder of Jos Brink tref fen met hun miljoenenaan- hang, maar op de andere dag de EO met 300.000 kijkers. Dan verandert het tarief niet. Smeekes: „We gaan niet diffe rentiëren. Ieder krijgt een mix van reclameblokken aangebo den. De computer rommelt die door elkaar. De ene week krijg je de maandag, de volgende de woensdag, dan de donderdag. Iemand van 1 a 2 spots per week krijgt een mix van dagen en van blokken. Dat betekent dat een spot bij het Vï 6 Jour naal goedkoper is dan bij het drukker bekeken 8 uur Jour naal." Een advertentiereus als Phi lips of Unilever krijgt van de STER geen voorkeursbehande ling. „Philips kan dus niet eisen alleen bij het 8 uur Journaal te staan. Want dat is onrecht vaardig ten opzichte van de an dere adverteerders." Heeft hij nog een wijs woord voor de lezer? „Ik heb het vol ste vertrouwen dat de drie net ten de concurrentie het hoofd kunnen bieden. Wij hebben zo veel ervaring in huis, ik kan me niet indenken dat wij ver liezen. Drie netten voor een klein land is heel veel." Piet Mondriaan (1872-1944). LAREN (ANP) - Twee vroege werken van schilder Piet Mondriaan zullen on der de hamer gaan op de veiling van Loth Gijselman op 17, 18 en waarschijnlijk 19 mei in het Singermuseum te Laren (NH). Het ene werk, 'Brabantse Boerderij' toont nog verwantschap met de Haagse School en is vol gens Gijselman-woordvoer der W. Laanstra uit de pe riode 1903-1905. Het andere schilderij 'Land schap met twee hooimijten' is een paar jaar later ge maakt en daarin kondigt de latere Mondriaan zich al aan: bredere en forsere pen seelstreken en een ander kleurenschema, aldus Laanstra. Volgens een voorzichtige schatting denkt hij dat de werken een bedrag van 30.000 a 50.000 gulden zullen opbrengen. De belangstel ling voor de veiling is erg groot, ook uit het buiten land. Er zullen op deze vei ling ook werken van andere bekende schilders worden aangeboden, zoals van Schelfhout en Jan Sluyters. De twee werken van Mondriaan zijn afkomstig uit de collectie van een dame van ruim tachtig jaar, is het enige dat de Gijsel- man-woordvoerder over de eigenaar kwijt wil. Over on der meer de genoemde schilderijen bestaat ook nog een uitvoerige correspon dentie tussen A.P. van den Briel, een intieme vriend - FOTO AP van Mondriaan, en de eige nares van de werken. Op grond daarvan kon de echt heid van de doeken worden vastgesteld. De kijkdagen in het Sin germuseum zijn op 13,14 en 15 mei. In het Haags Gemeente museum (Stadhouderslaan 41, Den Haag) is tot en met 29 mei een Mondriaan-ten- toonstelling te zien. Het Haagse museum bezit een wereldberoemde Mon- driaan-collectie. Dit bezit wordt gepresenteerd samen met een Amerikaanse ver zameling, de Sidney Janis Family Collections uit New York. Zo is dan de omvang rijkste Mondriaan-tentoon stelling aller tijden tot stand gekomen. Sidney Janis kocht in 1932 zijn eerste doek van Mon driaan. Toen de Amerikaan bij een Parijse bank het door Mondriaan gevraagde bedrag in dollars omgere kend zag, wist hij niet wat hem overkwam. Zeventig dollar! Dat was krankzinnig onder prijs. Maar Mondriaan wei gerde meer te vragen. Ze ventig dollar was voor hem een topbedrag. Mondriaan stierf in 1944 op 72-jarige leeftijd in New York. Met voor het eerst van zijn leven wat geld op bank. Een laatste transactie had hem 800 dollar opgeleverd. Een paar maanden na zijn dood bracht een onvoltooid werk al het tienvoudige op. Door Tom Smeets „We hebben een ontzettend slecht jaar achter de rug. Kijk, een produkt komt in het buitenland dan pas aan de orde als het in eigen land op de hitlijsten voorkomt. Alleen dan is het relatief goed te verkopen. Je moet met een eigen pro dukt minstens een top vijf-hit hebben. Dat zijn zaken die men in het buitenland in de gaten houdt". Dat is de hartekreet van John ons eigen talent te vermoor de Mol (sr.), de hoogste man van de stichting Conamus, die zich sterk maakt voor het Ne derlandse lied. Het aantal hit paradenoteringen van Neder landse produkties was inder daad niet om over naar huis te schrijven. John: „Als ik naar het afgelopen jaar omkijk en zie dat we in het jaaroverzicht van de honderd platen vijf hits uit eigen land hebben gehad, dan denk ik dat de industrie het heeft laten liggen. Ik vind dat de Nederlandse platenin dustrie op het ogenblik te wei nig investeert in nationaal pro dukt." Aan de lange rij oorzaken die inmiddels bekend zijn (econo mische recessie; felle concur rentie van het buitenland; de veel ruimere budgetten die men daar heeft, zodat men ook dure videoclips kan maken; het laten afweten van Hilversum) voegt John de Mol er nog een toe: een achterstand op het ge bied van de compact disc. „Er is maar een beperkt con tingent cd's dat men in eigen land kan persen. En dan laat men liever groepen als UB 40, Duran Duran en Level 42 voor gaan. Dat zijn platen die men kan uitdelen als koekjes. En dat komt dan in de plaats van een Nederlandse groep. Zo is er een achterstand ontstaan. De Nederlandse artiesten delen niet in voldoende mate mee in het cd-produkt. Dat drukt de verkoop ook heel erg naar be neden. Als Nederland niet op past om z'n creatieve talent, dat absoluut aanwezig is, optimaal te gebruiken, dan zijn we bezig den." Om verandering te brengen in deze weinig florisante situa tie, laat Conamus het niet al leen bij woorden. Er zijn ook daden om van 1988 een beter jaar te maken. Een van de ini tiatieven heeft met het maken van videoclips te maken. John de Mol: „Het produren van een plaat voor de interna tionale markt gaat gepaard met het maken van een clip. Dat kost een hoop geld. Daarom hebben we een clip stimuleringsfonds in het leven geroepen. Er zit een halve ton in de pot, enkel en alleen be doeld om het maken van video clips te stimuleren. En met sti muleren bedoel ik dus domweg het uitschrijven van cheques. Dat moet op gegeven moment gaan werken en meehelpen om de internationale markt weer een beetje terug te veroveren." Er zijn meer mogelijkheden om 'wat prikjes' te geven. Bij voorbeeld in de begeleiding van groepen. Het helpen van arties ten. John: „Bijvoorbeeld om ze te helpen uitermate selectief te zijn in de keuze van het mate riaal. Er wordt een hele hoop geschreven dat best leuk lijkt, maar ik denk dat er in veel ge vallen heel wat selectiever ge opereerd zou moeten worden. Maar dat wil niet zeggen dat er minder geopereerd moet wor den. Wel selectiever, doelge richter op die markt zitten. Heel goed naar de trends kij ken. Die composities en teksten uitkiezen waarvan men denkt dat men daarmee de markt kan penetreren."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21