DE STEM
Er ligt nog 100 miljoen klaar'
SMEEKES VAN DE STER IS BLU MET DERDE NET, MAAR
I've Got The
Bulletsnet geen
losse flodders
15,-
Vroege Mondriaans
op veiling Laren
Conamus gaat maken
van videoclip in
Nederland stimuleren
1-320.322.99
tOOMLIJN
:NTE OOSTBURq
NDMAKING
5REIDING
STENEN HEULE"
WOENSDAG 2 MAART 1988
HILVERSUM - Wie de tarieven van het zwe
tende STER-blok op Nederland 3 bekijkt, krijgt
sen aardig inzicht in onze maatschappij.
Oorlog
I De onlangs verschenen
I e'Pees van I've Got
Climie Fisher
Kijkdichtheid
A63
phouders van Oostburg maken
plan zijn aan mevrouw J.s.
mdijk 7 te Nieuwvliet vrijstelling
sld in artikel 19 van de Wet op
ling, dit voor net uitbreiden van
jnen Heule" op voornoemd
tend gemeente Oostburg sectie
,Ik werk veel en graag. Toch heb ik
vaak het gevoel van: wat komt er toch
weinig uit mijn handen"
Ad Visser, showman
T2
ikking hebben op de uitbreiding
Tijstellingen liggen met ingang
aart 1988 gedurende 14 dagen
larie (sectie Ruimtelijke Orde-
1 te Oostburg, voor een ieder
nijn is een ieder bevoegd even-
i het verlenen van deze vrijstel-
3 college in te dienen.
|988.
|ster en wethouders voornoemd,
'burgemeester
I, secretaris
immer van Nederland dag en nacht
50 c. p/m.
joor JanKoesen
Een reclameseconde bij het 8 uur- en het %6 Journaal
can enorm in prijs variëren
Zo kost die seconde in de va-
antiemaand juli, op de dins-
jag, als de hoofdmoot van de
vond een concert of een doku-
nentaire is, ƒ80. Adverteren
we daarentegen de rest van het
aar op een woensdag of zater-
ag, als 3 sport brengt, een zelf-
emaakt stukje toneel en/of
en speelfilm, dan moeten we
raor die seconde tussen de 450
n 470 neertellen,
iet is duidelijk dat de ad ver
eerders een realistisch beeld
;oesteren van ons culturele le
ren. DrsC.J.Smeekes, direc-
eur van de STER, vindt het
erde net een aanwinst, want
ïjj kan nu meer STER-spots
ierkopen. Zijn STER ver-
iende netto in 1986 325 mil-
oen. Toen het zwevende blok
r het vorige jaar bijkwam (en
>en ander tarief werd gehan-
aerd) steeg die winst met 50
liljoen.
Nu we per 4 april met 3 net
en gaan starten, komt er nog
ens 5 minuten reclame per dag
ij alsmede 40 miljoen gulden,
is alles goed gaat, voor de
TER, staat er het volgend
lar, als het derde net volledig
raait, een winst van 425 mil-
in op stapel. „Ik ben hier re-
ilijk zelfverzekerd over", zegt
leekes. „Maar er is nog een
it in de reclamemarkt van
itens honderd miljoen. Die
loeten we ook pakken. Re-
lame is goed voor de nationale
lonomie, daar profiteert
lereen van, ook de pers (daar
inkt diezelfde pers overigens
anders over, red.). TV-re-
ime trekt bedrijvigheid aan,
lat is de vliegwielfunctie van
Smeekes heeft niet voldoende
aan de 5 procent zendtijd die
hij mag vullen. „Dat vind ik
veel te weinig. De Europese
richtlijn is 15 procent. 10 pro
cent, als bij de Britten, zou ik
voor Nederland redelijk vin
den."
Ook de STER-direeteur is
weinig onder de indruk van
Sky Channel en Super Chan
nel, al klaagt hij regelmatig
steen en been dat er miljoenen
reclameguldens de grens over
vliegen. „Hun kijkdichtheid is
absoluut miniem. Het is een
mythe dat elke Nederlander
Engels verstaat. Maar Benelux
tv van Willem van Kooten kan
best succes hebben als hij de
wettelijke klippen weet te om
zeilen en de steun van de ban
ken heeft. De transponder van
de satelliet heeft hij al.
Ik onderschat hem niet. Hij
denkt dat hij 50 miljoen per
jaar kan pakken. Dat is te wei
nig om de STER te beconcurre
ren, daarvoor moet hij min
stens 100 miljoen vangen. Maar
ik zal niet verbaasd opkijken
als Van Kooten over drie jaar
tientallen miljoenen verdient.
Ik zie overigens absoluut niet
gebeuren dat hij de STER be
schadigt. En ik geloof ook niet
dat de omroepen slapend zullen
toezien hoe Van Kooten groeit.
De omroep is bezig aardig alert
te worden. Verder zit ik niet op
commerciële televisie te wach
ten, maar als die komt, wil ik er
wel bij zijn".
C.J. Smeekes, direkteur van Stichting Ether Reclame:
clame dan televisie".
,Er is geen beter medium voor re-
- FOTO ANP
De STER is een zendgemach
tigde en mag daarom niet voor
iedereen spots verkopen. „Dat
is in strijd met de Wet. Het
staat mij niet vrij om voor Van
Kooten en anderen aan adver
tentiewerving te doen."
Veronica, die af en toe brult
commercieel te willen worden,
moet niets van de STER heb
ben en zal, wanneer zij zo ver
komt, indien zij zo ver komt,
een eigen reclamebureau ge
bruiken, buiten de STER om
dus. Smeekes haalt zijn schou
ders op. „Ze doen maar. Dan
wordt het oorlog. Andere net
ten vercommercialiseren met
de dag, neem maar de VARA.
AVRO, TROS en Veronica
moeten zichzelf verkopen als ze
het commerciële pad opgaan.
Veronica wil niet met ons sa
men, de AVRO wel, de TROS
weifelt. Maar adverteerders op
het profielnet (Ned 1. KRO,
VARA en NCRV) komen toch
eerst bij mij. Ik zie niet in
waarom de STER niet alles
voor de netten 1, 2 en 3 kan
doen."
Maar als de STER serieuze
concurrentie krijgt, wat dan?
„We gaan alleen in onze tarie
ven omlaag," zegt Smeekes
knarsetandend, „als de markt
dat eist. Dat is natuurlijk niet
uitgesloten bij een heftige con
currentie met een zeer hoge
kijkdichtheid ten koste van de
Nederlandse zenders. Dan zul
len onze tarieven wel omlaag
moeten, maar dat moet er nog
verdomd veel gebeuren. Want
daar is ons produkt veel te
sterk voor. Er is geen beter me
dium voor reclame te bedenken
dan televisie. Wij verkopen
Blouse, 100% polyester,
wit/marine en
wit/zwart, PQ
36-48
Korte rok, polyester/
viscose, marine en
zwart, /|Q
38-48 t+Df-
Blazer met pastel-
strepen, 100% katoen,
wit/lila en wit/
lichtgrijs, /i i-
38-48
Aktuele souspull,
zonder mouwen, 100%
katoen,
wit, S.M.L.
Bermuda,
polyester/katoen, wit
en lichtgrijs,
38-50 OÏ7,—
j I've Got The Bullets was een
paar jaar geleden dé aange
name verrassing van de
Grote Prijs Van Nederland-
j wedstrijd en de uit 1986 date
rende debuut-elpee liet horen
dat de groep ook op de plaat
mogelijkheden had. I've Got
j The Bullets getuigde onver-
i bloemd van een grote voor-
I liefde voor rhythm and blues
j en soul.
Zangeres Frederique Spigt
had precies het juiste stemge
luid en de overige acht
groepsleden zorgden voor een
massaal R& B-geluid,
I waarin vooral de blazers op-
I vielen. Sterke singles als 'In
I the middle of the night' en de
I Gladys Knight-cover 'It
I should have been me' lieten
I horen dat I've Got The Bul-
I ets ook in de hitparade wat
j kon betekenen.
The Bullets heet net als de
huidige single 'Wounded'. Die
I elpee valt me eerlijk gezegd
«gen. Dat komt vooral door
de overwegend zeer matige
I teksten van de zelfgeschreven
j [temmers. Op de eerste elpee
j kon je die zwakte nog voor
I hef nemen, omdat er toen nog
I sPpake was van veelbelo
vende perspectieven. Wat de
I teksten betreft, zijn die belof-
I tes dus niet ingelost.
Nauwkeurig luisteren of
I meelezen op het tekstvel geeft
I *e z.° nu en dan het gevoel
I weliswaar Engels te lezen,
I ™.aar d.an van een soort dat
i [heen in Nederland gespro-
I ken wordt. I've Got The Bul-
I p n°g net geen Jan
I Wetman-Engels horen, maar
h vlagen wordt er toch een
krampachtig taaltje gebezigd,
lm, g daarvan is dat de
Ij™!?., het zichzelf onnodig
I Xü maakt. In plaats van
Iv/r, te maken, waarin
InÜt- klank van woorden
I j hdhal wordt benut - ook in
1,6 ™ythm and blues is dat
linrf belangrijk-, duiken nu
j urverse nummers her-
rin rv krachteloze zinnen
L?u- e binnen maken mis-
en de strekking van de
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
tekst wel duigelijk, maar ze
zijn funest voor het ritme en
veel te ingewikkeld voor
blues. Ergerlijk is het wan
neer er in de teksten sprake is
van regelrecht jatwerk. 'You
could have told me yourself
that you love someone else' is
een opvallend sterke strofe in
het magere aanbod, maar die
zin is dan ook in zijn geheel
afkomstig uit 'I heard it
through the grapevine' van
Marvin Gaye.
Muzikaal gesproken is er
absoluut niks mis met I've
Got The Bullets. De door
George Kooymans geprodu
ceerde nummers staan als een
huis. Kooymans heeft geko
zen voor een open geluid.
Klonk de groep op de eerste
elpee erg massief, dit keer is
er veel meer ruimte voor de
individuele instrumentalis
ten. Zodoende vallen vooral
de kwaliteiten van gitarist
Peter van Gameren, toetse
nist Tijn Smit en saxofonist
Jan de Ligt op.
Frederique Spigt zingt
goed, maar genoemde manke
menten aan de teksten gooien
hier en daar net iets te veel
roet in het eten. Daardoor
komt de groep als geheel op
'Wounded' niet voldoende uit
de verf. 'Wounded' is niet echt
slecht. Het zijn bij wijze van
spreken geen losse flodders
die I've Got The Bullets hier
afvuurt, maar er wordt even-
I've Got The Bullet'-: matige teksten.
wel niet met scherp gescho
ten.
SOMMIGE biografietjes van
platenmaatschappijen over
beginnende groepen laten
zich lezen als spannende jon
gensboeken. Eind goed al
goed is meestal de strekking.
De biografie van Climie Fis
her heeft als moraal: de aan
houder wint. v
Climie Fisher (momenteel in
de hitparade met 'Rise to the
occasion') bestaat uit Simon
Climie en Rob Fisher. Eerst
genoemde leek aan het begin
van dit decennium door te
breken als liedjesschrijver en
muzikant. Hij werkte met
Roger Daltrey, Leo Sayer,
Frida van Abba, Kirsty
McColi, Pat Benatar, Smokey
Robinson, Jeff Beck en Scritti
Politti. Simon Climies groot
ste succes was evenwel het
nummer 'I knew you were
waiting' dat door Aretha
Franklin en George Michael
naar wereldfaam werd ge
zongen. De erkenning bleef
echter uit.
Rob Fishers carrière is iets
minder opmerkelijk. Hij rom
melde wat met de jongens
van Tears for Fears, voordat
die echt beroemd werden en
met het groepje Naked Eyes
was hij een tijdje succesvol in
Amerika.
Daarna werd het
stiller rondom hem al bleef
hij wel sessiewerk doen. Het
bas-intro van Billy Oceans
'When the going gets tough' is
van Rob Fisher afkomstig.
Climie Fisher is op papier
een aardige combinatie van
talenten en de eerste elpee
'Everything' moet die papie
ren woorden waarmaken. Op
grond van 'Rise to the occa
sion' zou je wellicht kunnen
veronderstellen dat Climie
Fisher een oppervlakkig
bandje a la Pet Shop Boys is.
De elpee 'Everything' leert
dat dat niet het geval is. Ik
ben eerder geneigd de groep
te vergelijken met Talk Talk.
Climie Fisher heeft inhoud, al
vraag ik me af of de veelal
ijle pop die op 'Everything' te
horen is de muziek is waar
veel mensen om verlegen zit
ten.
Climie Fisher heeft als
grootste nadeel dat zanger Si-
- FOTO CBS
mon Climie niet gezegend is
met een gouden stem. Daar
door komen veel van de onte
genzeggelijk sterke composi
ties met het oog op de hitpa
rade niet helemaal' uit de
verf. Als elpee is 'Everything'
niettemin heel goed te prui
men. Producer Steve Lillyw-
hite heeft voor een subtiel,
helder geluid gekozen,
waarin het breekbare stem
geluid van Climie optimaal
tot zijn recht komt. 'Every
thing' is al met al een heel
aardig debuut van een paar
talentvoile mensen van wie
we ongetwijfeld nog meer
zullen horen.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Toto, 2 maart in Rotterdam
(Ahoy)
Supertramp, 7 maart in Rotter
dam (Ahoy)
Joe Cocker, 6 maart in Rotter
dam (Ahoy)
TTau, 5 maart in Utrecht (Vre-
denburg)
AC/DC en Dokken, 15 maart in
Arnhem (Rijnhal)
Sinead O'Connor, 16 maart in
Utrecht (Vredenburg) en 17
maart in Nijmegen (Vereeniging)
Chris Rea, 19 maart in Den Bosch
(Maaspoort)
Saga en Loverboy, 25 maart in
Den Haag (Congresgebouw)
Def Leppard en McAuley Schen
ker Group, 1 april in Amsterdam
(Edenhal)
Temptations, 11 april in Utrecht
(Vredenburg)
Leonard Cohen, 18 en 19 april in
Amsterdam (Muziektheater)
Al Di Meola, 24 april in Utrecht
(Vredenburg)
Rush, 2 mei in Rotterdam (Ahoy)
Frank Zappa, 3 mei in Rotterdam
(Ahoy)
David Sylvian, 15 mei in Rotter
dam (Ahoy)
Michael Jackson, 5,6 en 7 juni in
Rotterdam (Feyenoord-stadion)
Pink Floyd, 13 en 14 juni in Rot
terdam (Feyenoord-stadion)
Alex Chilton,maart in Rotterdam
(Hal 4)
Kevin Ayers, 6 maart in Tilburg
(Noorderligt)
Golden Earring en Powerplay, 11
maart in Tilburg (Noorderligt)
Black, 19 maart in Tilburg
(Noorderligt)
Ted Nugent en Krokus, 2 april in
Tilburg (Noorderligt, eenmalig
concert, voorverkoop begint op 11
maart)
Johnny Guitar Watson, 3 april in
Tilburg (Noorderligt, eenmalig
concert, voorverkoop begint op 11
maart)
midden in de huiskamer bij de
koffie en de borrel. De krant
doet dat ook, maar die moet
eerst in die huiskamer tot leven
worden gebracht."
De STER bepaalt zijn tarieven
aan de hand van de kijkdicht
heid. „We gaan uit van het ge
middelde aantal ingeschakelde
toestellen per reclameblok. Ais
het zwevende blok op een be
paalde zender gemiddeld 25
procent der toestellen haalt,
betaalt ook de adverteerder
voor die 25 procent."
Maar de adverteerder heeft
niet alles voor het zeggen. Op
de ene avond kan hij Ron
Brandsteder of Jos Brink tref
fen met hun miljoenenaan-
hang, maar op de andere dag
de EO met 300.000 kijkers. Dan
verandert het tarief niet.
Smeekes: „We gaan niet diffe
rentiëren. Ieder krijgt een mix
van reclameblokken aangebo
den. De computer rommelt die
door elkaar. De ene week krijg
je de maandag, de volgende de
woensdag, dan de donderdag.
Iemand van 1 a 2 spots per
week krijgt een mix van dagen
en van blokken. Dat betekent
dat een spot bij het Vï 6 Jour
naal goedkoper is dan bij het
drukker bekeken 8 uur Jour
naal."
Een advertentiereus als Phi
lips of Unilever krijgt van de
STER geen voorkeursbehande
ling. „Philips kan dus niet eisen
alleen bij het 8 uur Journaal te
staan. Want dat is onrecht
vaardig ten opzichte van de an
dere adverteerders."
Heeft hij nog een wijs woord
voor de lezer? „Ik heb het vol
ste vertrouwen dat de drie net
ten de concurrentie het hoofd
kunnen bieden. Wij hebben zo
veel ervaring in huis, ik kan
me niet indenken dat wij ver
liezen. Drie netten voor een
klein land is heel veel."
Piet Mondriaan (1872-1944).
LAREN (ANP) - Twee
vroege werken van schilder
Piet Mondriaan zullen on
der de hamer gaan op de
veiling van Loth Gijselman
op 17, 18 en waarschijnlijk
19 mei in het Singermuseum
te Laren (NH). Het ene
werk, 'Brabantse Boerderij'
toont nog verwantschap met
de Haagse School en is vol
gens Gijselman-woordvoer
der W. Laanstra uit de pe
riode 1903-1905.
Het andere schilderij 'Land
schap met twee hooimijten'
is een paar jaar later ge
maakt en daarin kondigt de
latere Mondriaan zich al
aan: bredere en forsere pen
seelstreken en een ander
kleurenschema, aldus
Laanstra.
Volgens een voorzichtige
schatting denkt hij dat de
werken een bedrag van
30.000 a 50.000 gulden zullen
opbrengen. De belangstel
ling voor de veiling is erg
groot, ook uit het buiten
land. Er zullen op deze vei
ling ook werken van andere
bekende schilders worden
aangeboden, zoals van
Schelfhout en Jan Sluyters.
De twee werken van
Mondriaan zijn afkomstig
uit de collectie van een
dame van ruim tachtig jaar,
is het enige dat de Gijsel-
man-woordvoerder over de
eigenaar kwijt wil. Over on
der meer de genoemde
schilderijen bestaat ook nog
een uitvoerige correspon
dentie tussen A.P. van den
Briel, een intieme vriend
- FOTO AP
van Mondriaan, en de eige
nares van de werken. Op
grond daarvan kon de echt
heid van de doeken worden
vastgesteld.
De kijkdagen in het Sin
germuseum zijn op 13,14 en
15 mei.
In het Haags Gemeente
museum (Stadhouderslaan
41, Den Haag) is tot en met
29 mei een Mondriaan-ten-
toonstelling te zien. Het
Haagse museum bezit een
wereldberoemde Mon-
driaan-collectie. Dit bezit
wordt gepresenteerd samen
met een Amerikaanse ver
zameling, de Sidney Janis
Family Collections uit New
York. Zo is dan de omvang
rijkste Mondriaan-tentoon
stelling aller tijden tot stand
gekomen.
Sidney Janis kocht in 1932
zijn eerste doek van Mon
driaan. Toen de Amerikaan
bij een Parijse bank het
door Mondriaan gevraagde
bedrag in dollars omgere
kend zag, wist hij niet wat
hem overkwam. Zeventig
dollar! Dat was krankzinnig
onder prijs.
Maar Mondriaan wei
gerde meer te vragen. Ze
ventig dollar was voor hem
een topbedrag.
Mondriaan stierf in 1944
op 72-jarige leeftijd in New
York. Met voor het eerst van
zijn leven wat geld op bank.
Een laatste transactie had
hem 800 dollar opgeleverd.
Een paar maanden na zijn
dood bracht een onvoltooid
werk al het tienvoudige op.
Door Tom Smeets
„We hebben een ontzettend slecht jaar achter de rug. Kijk,
een produkt komt in het buitenland dan pas aan de orde als
het in eigen land op de hitlijsten voorkomt. Alleen dan is
het relatief goed te verkopen. Je moet met een eigen pro
dukt minstens een top vijf-hit hebben. Dat zijn zaken die
men in het buitenland in de gaten houdt".
Dat is de hartekreet van John ons eigen talent te vermoor
de Mol (sr.), de hoogste man
van de stichting Conamus, die
zich sterk maakt voor het Ne
derlandse lied. Het aantal hit
paradenoteringen van Neder
landse produkties was inder
daad niet om over naar huis te
schrijven. John: „Als ik naar
het afgelopen jaar omkijk en
zie dat we in het jaaroverzicht
van de honderd platen vijf hits
uit eigen land hebben gehad,
dan denk ik dat de industrie
het heeft laten liggen. Ik vind
dat de Nederlandse platenin
dustrie op het ogenblik te wei
nig investeert in nationaal pro
dukt."
Aan de lange rij oorzaken die
inmiddels bekend zijn (econo
mische recessie; felle concur
rentie van het buitenland; de
veel ruimere budgetten die
men daar heeft, zodat men ook
dure videoclips kan maken; het
laten afweten van Hilversum)
voegt John de Mol er nog een
toe: een achterstand op het ge
bied van de compact disc.
„Er is maar een beperkt con
tingent cd's dat men in eigen
land kan persen. En dan laat
men liever groepen als UB 40,
Duran Duran en Level 42 voor
gaan. Dat zijn platen die men
kan uitdelen als koekjes. En
dat komt dan in de plaats van
een Nederlandse groep. Zo is er
een achterstand ontstaan. De
Nederlandse artiesten delen
niet in voldoende mate mee in
het cd-produkt. Dat drukt de
verkoop ook heel erg naar be
neden. Als Nederland niet op
past om z'n creatieve talent, dat
absoluut aanwezig is, optimaal
te gebruiken, dan zijn we bezig
den."
Om verandering te brengen
in deze weinig florisante situa
tie, laat Conamus het niet al
leen bij woorden. Er zijn ook
daden om van 1988 een beter
jaar te maken. Een van de ini
tiatieven heeft met het maken
van videoclips te maken.
John de Mol: „Het produren
van een plaat voor de interna
tionale markt gaat gepaard
met het maken van een clip.
Dat kost een hoop geld.
Daarom hebben we een clip
stimuleringsfonds in het leven
geroepen. Er zit een halve ton
in de pot, enkel en alleen be
doeld om het maken van video
clips te stimuleren. En met sti
muleren bedoel ik dus domweg
het uitschrijven van cheques.
Dat moet op gegeven moment
gaan werken en meehelpen om
de internationale markt weer
een beetje terug te veroveren."
Er zijn meer mogelijkheden
om 'wat prikjes' te geven. Bij
voorbeeld in de begeleiding van
groepen. Het helpen van arties
ten. John: „Bijvoorbeeld om ze
te helpen uitermate selectief te
zijn in de keuze van het mate
riaal. Er wordt een hele hoop
geschreven dat best leuk lijkt,
maar ik denk dat er in veel ge
vallen heel wat selectiever ge
opereerd zou moeten worden.
Maar dat wil niet zeggen dat er
minder geopereerd moet wor
den. Wel selectiever, doelge
richter op die markt zitten.
Heel goed naar de trends kij
ken. Die composities en teksten
uitkiezen waarvan men denkt
dat men daarmee de markt kan
penetreren."