DE STFivr IACKFOOT-INDIAKEN-OPPERHOOFD STRATER CROWFOOT: 2% BO b.y. lienst erker 'Ik ben een mazzelaar9 (XPEDIT1E BV RUUD MICHELS EN ZN janedeclarant/e IRDENHURG B.V. SICHEN (BLACK FOOT RESERVAAT) - kree spreuken, die de 32-jarige Strater Crowfoot hrtaald Kraaiepoot), opperhoofd sinds drie laanden van de 27.000 Blackfoot-indianen in het ervaat op 90 kilometer van Calgary, na aan It hart liggen: rendement |EN EXPLOITATIEMIJ. bv elletjes tovrède In beraad Prairies Lacherig Branden Pow Wow ZATERDAG 27 FEBRUARI 1988 CHEF DE MISSION WIM CORNELIS: Bliksemstart Kritiek Einde zoek Van de gekke A5II OP KWALITEIT KUNT U REKENEN MULTI-TAPIJT'BEDDEN-ZONWERING j 32 4815 HB Breda Tel. 076-711134 «Ham 107 5104 JD Dongen Tel. 01623-21241 gingshuis dat plaats biedt phuis met 60 psychogeria- len fulltime dienstverband. Ide centrale keuken. pand. [H.) tige diensten en weekend- Bzen. Het salaris bedraagt feeftijd. hoofd voedingsdienst, tel. iaris personeelszaken op in. jSpelen lijn goed oor ons nzien agt met spoed: dagdienst m rijbewijs i Duitse taal |ring als declarant 3n 078-100733 na 19 uur IA. Hermans pllicitatie richten aan: OA Zwijndrecht Is ik geen grote dingen kan doen; doe ik kleine dingen een grote manier". leelname in as onroerend goed porbeeld: lem./jr. Rendem./m. •200.- 100.- 000.- J 500.- -000.- 1.000.- i verantwoorde belegging, ladere informatie aan: 191 -9750 AB Haren „Wat is het leven? Het is i flits van een vuurvliegje in nacht Het is de adem van d bison in de wintertijd. Het Ie schaduw, die over het gras en die verloren gaat in het ondrood". later Crowfoot, gestoken in donkergrijs pak, zittend iter zijn bureau van de Uiting, die in het Canadese ilgary en omgeving fondsen idit te verwerven om de oor- ronkelijke bewoners van het bied, de indianen, een kans te mnen bieden in de blanke latschappij, zegt lachend: Sjn voorvaderen liepen in le- n hemden en met verentooi, in een net kostuum. Dat is ijn oorlogskleding in de strijd ;en onze vijand in deze mo- me tijd, de armoede". >Leur - Roosendaal IEBRUIKTE BEDRIJFSWAGENS 5CHENHOOFD 1654-1485-2379 Indaalsebaan 15a ichinale hout- en rijf voor vervaardiging en ewerkingsgereedschappen ofverwerkende industrie. 0 vestigingen slijpservice cedienst van de vestiging didaat (m/v) gevraagd als nt. ft een goede technische itaktuele eigenschappen en ïewerking; kan zelfstandig een gezonde dosis door- 22-30 jaar. fi werk met een grote mate i een jong team. Goede idsvoorwaarden. len aan de bovengestelde orden gevraagd hun eigen- tatiebrief, vergezeld van aan de direktie van en rond het Olympische Cal- ly hielden de indianen zich lens de vijftiende Olympi- te Winterspelen opmerkelijk itig. Goed, hier en daar bra- d in de straten soms wat rel- uit, maar de politie wist i uitspattingen grotendeels »r de horde toegestroomde Hollanders met de mantel i liefde te bedekken. De Blackfoots, de Bloods en igans en de Blackfeets vor- m ten zuiden van Calgary de aekloot-natie. Strater Crow- ot is een van de vier opper- ofden (chief in het Engels), binnen dat land, dat zich zuiden van de Olympische l uitstrekt tot ver in de Ver- ;de Staten, de dienst uit- lakt. Tenminste wat het in- anse deel van de bevolking toeft. Zijn getrouwen worden imers nog met de nek aange ven door de blanken, die ids 1884 langzaam maar heel tker bezit namen van het ge- Met de komst van de Olym- Spelen zouden de in- tanse stammen wel eens la- n zien dat zij het er beslist mee eens waren. Immers, it grootste deel van de ge luwde accommodaties staat hun land, zo zeiden zij. De gering van de Canadese staat •berta en het gemeentebe- s duur van Calgary wilden daar Jditer niets van weten en be- ïpelden de claims tot onzin, tater Crowfoot (doctorandus Anomie) spande inmiddels Rechtelijke procedures aan. I> die manier wist hij zijn volk overtuigen dat geweld niet ÜI" We weg van eventueel resul- •at lag, maar de keus moest ®Uen op het pad van de ge- Rhtelijke geleidelijkheid. 1H Inderdaad, er heerste zeker et afgelopen jaar grote onvre- Toch heb ik mijn mensen en inzien dat de Winterspe- ti ook voordelen kunnen ople- eten. Financieel met handel in 'uvenirs; moreel, omdat we de I ins krijgen de gehele wereld te laten zien dat de indianen van Alberta geen wilden meer zijn. In Europa denkt men nog steeds dat wij in wigwams wo nen en ons verplaatsen op paarden. Maar we hebben hui zen met stromend water en de toiletten zijn binnen, zo kan ik de Europeanen verzekeren. Deze Spelen helpen ons om meer aanzien te krijgen. Zodat we in staat zijn bedrijven voor indianen op te zetten. Ook de blanken in Canada zelf kunnen we nu beter bereiken. Hier in het land dat wij iets meer dan een eeuw geleden voor ons zelf hadden, worden we beschouwd als tweederangs burgers. De blanken weigeren ons te zien als gelijken. In de kranten lees ik vaak over Zuidafrika, de apartheid daar. We hebben het niet veel beter dan de zwarten. De blanke wil onze cultuur niet begrijpen. Ze vergeten dat we honderd jaar geleden nog van plaats naar plaats trokken, dat we nomaden waren, die de kuddes bisons volgden om te eten te hebben. En wat beteke nen nu honderd jaar op de to tale geschiedenis van de mens heid? Niets toch. Ze stopten ons in reservaten. Pikten ons land af en vergaten ons. De blanke maatschappij is een vreemde voor de indiaan. Zelfs na een eeuw, twee tot drie generaties, moet dat begrijpelijk zijn". Strater Crowfoot dwaalt af met zijn gedachten. De vraag of er indianen als deelnemers bij de Winterspelen op zijn grondge bied zijn, houdt hij even in be raad. En dan: „We houden van sport Nee, we hebben geen deelnemer. Mijn stam bracht geen sportheld voort Wel Deerfoot Die liep in het verle den de afstand tussen Calgary en Edmonton over 320 kilome ter binnen twee dagea Van daar de Deerfoot-trial, zo heet de weg tussen de twee steden nu. Vergeet niet dat we andere sporten hebben. Jagen, lasso- werpen. Jim Gladstone werd wereldkampioen op de lasso. Hij is bij ons een held, maar niet in de blanke maatschappij. We hebben geen geld om ons te bekwamen in blanke sporten. De meesten van ons leven van de bijstand. Ik maakte 50.000 dollar (ongeveer 70.000 gulden, red) vrij voor sport. Dat is niet veel, nee. Meer is er niet We betalen daar wat kleine sala rissen van, zorgen voor wat uitrusting en brengen jongeren naar sportevenementen, als pa en ma geen eigen vervoer heb ben. Sommige van onze jongens zijn goed in ijshockey. Dat le ren ze als ze op de middelbare school in de stad Calgary zelf zitten. We hebben er een paar gehad, dat een contract van profclubs kreeg. Maar de aan passing verliep niet goed. Ze misten de bescherming van de eigen cultuur en keerden te rug". Naar de reservaten wel te ver staan. Dat van de Blackfoot- indianen, 90 kilometer buiten Calgary bij Gleichen (Crow foot: „Je ziet een zilveren wa tertoren vanaf de grote weg. Daar moet je de spoorbaan over en dan ben je er".), is on geveer zo groot als de provincie Utrecht Eenmaal aangekomen, is het niet moeilijk om een voorstelling te maken van het leven van de indianen van vroeger. Uitgestrekte prairies, waar voorheen gejaagd werd op de bison. Hier en daar een houten huis, aan de hoofdstraat het kantoor. Andrew Baerroop (berenvel) kijkt binnen wat on wennig. Je hoort hem denken: alweer van die nieuwsgierige, Europese pottekijkers. „Het wantrouwen valt te verklaren", zegt Crowfoot. „Vergeet niet, tot 1968 toe zaten we in dit reservaat opgesloten. We mochten er alleen uit als we aan de blanke bewakers een pasje vroegen. En als je dat kreeg, moest je op tijd terug zijn; anders werd je zonder pardon in de gevangenis ge smeten. De blanken dachten dat we ons zelf niet konden verzorgen. Dat we de verant woordelijkheid van het leven niet aankonden. En de 'white man' wilde ons zijn levensstijl opdringen. Plus het feit dat hij bang voor ons was". Vragen in Calgary aan de blanke bevolking over india nen worden meestal wat lache rig afgedaan. De Calgarians zijn al lang blij dat hun in landse buren niet te moeilijk doen. Eelco van der Veer, in door Rob van Deursen 1952 als zeventienjarige Neder lander naar Canada geëmi greerd, wil weinig kwijt Ten minste niet als zijn eigen me ning. Voorzichtig zegt hij: „Het verhaal gaat dat dertig jaar ge leden in het reservaat bunga lows voor de indianen werden gebouwd. Binnen een paar maanden woonden zij weer in de wigwams en stonden de paarden in de bungalows op stal. Die anecdote wordt hier nog veel aangehaald. En het feit dat indianen niet met drank weten om te gaaa Dat ze net zo lang blijven zuipen tot ze er bij neer vallen". Strater Crowfoot reageert als door een wesp gestoken. „Natuurlijk vinden de blanken het vervelend dat wij 26 claims op stukken land hebben laten leggen, waarvan zij denken dat de staat die in eigendom heeft Vandaar de verhalen, die de kop weer opsteken. Ik ontken niet dat we probleemgevallen hebben. Maar om te beweren dat we allemaal dronkaards zijn, vind ik zeer ergerlijk. Die zijn er bij ons, zeker wel, daar wind ik geen doekjes om. Maar in welke maatschappij niet. Kijk 's avonds in Calgary op straat eens goed rond. Dan zie je de dronkelappen van de blanken ook". Strater Crowfoot voelt zich kednnelijk in het defensief ge drongen en daar houdt hij dui delijk miet van. „Tot '68 hebben ze over onze schouders con stant meegekekea Ik zou ze willen vragen daar eindelijk eens mee op te houden". Opvallend tijdens de openings ceremonie van de vijftiende Olympische Winterspelen in het McHahon-stadion van Cal gary was dat de inbreng van de oorspronkelijke bevolking eigenlijk gering was. Twee keer traden de indianen even op de voorgrond om daarna snel 'weggedraaid' te worden. „We hadden meer kunnen doen, maar de coördinatie tus sen de vijf stammen in Zuid- A1 berta verliep niet vlekkeloos. Dus de schuld ligt bij ons in dianen zelf. Toch ben ik niet te leurgesteld Het waren india nen die als eersten het stadion binnenkwamen. Ik voelde me heel trots. Kreeg tranen in mijn ogen. Bij het ontsteken van de Olympische vlam werd 'Oh Ca nada' in onze Blackfoot-taal gezongen. En op de oorlog strommels geslagen. Prachtig. Op de Olympische medailles zelf staat het hoofd van een in- dianen-chief afgebeeld. Dat is een hele eer. Ik was heel ont roerd, toen ik dat voor het eerst zag". Allan Running Rabit (ren nend konijn) oftewel Allan Buffalo Cbat (bisonjas) hoort het allemaal stilzwijgend aan. Als lid van de Blackfoot-raad van indianen wil hij graag we ten wat zijn voor in totaal twee jaar gekozen opperhoofd alle maal te vertellen heeft Hij verbreekt zijn stilzwijgen met: „Crowfoot is voor ons een goede chief. Wij zijn door hem niet kwaad meer op de blanken van de Winterspelen. Hij leerde Indianen waren niet opvallend aanwezig bij de Winterspelen. Toeristen dosten zich evenwel graag uit met een verentooi FOTO AP zeven jaar in de Verenigde Sta ten. Kreeg meer dan wij de kans om aan de andere maat schappij te wennen. Hij spreekt zelf geen Blackfoots. Dat is uniek voor een chief, maar we nemen het op de koop toe. Via hem willen we naar een betere toekomst". Strater Crowfoot schiet op nieuw in de lach. „Spaans be heers ik uitstekend. En Engels natuurlijk", geeft hij aan. De vraag waar de naam Black foot-indianen vandaan komt, brengt hem echter in verlegen heid. „Er bestaan verschillende verhalen over. Ik ga er vanuit dat die van de branden op onze jachtvelden en dat onze voor ouders die met hun blote voe ten uittrapten en daarbij dus zwarte voeten kregen, de juiste is." Terug op weg naar Calgary geeft een politie-agent een an der spoor aan. Omdat 180 gere den wordt, waar 100 is toege staan, springen langs de kant van de weg ineens blauwe zwaailichten aan. Stoppen lijkt het verstandigste. De om de nek hangende accreditatie- kaart van de Spelen doet echter wonderen. „Oh, ben je bij de Blackfoots geweest. Dat is de arme tak in indianenland. Je moet naar de Stoney's. Die doen het wel goed. Hebben van hun olie en gas onder hun land flink profijt getrokken", zegt de vertegenwoordiger van de Canadese wet Het Stoney-reservaat blijkt precies vijftig kilometer aan de andere kant van Calgary te lig gen. Maar de reis is de moeite waard. De Stoney's houden die avond een Pow Wow, een in diaans dansfeest, waarmee zij hun vreugde uitdrukken over de komst van de Spelen naar Calgary. Chief Silverfoot: „We gaan er niet zelf heen, maar blij zijn we wel. Vandaar dit feest. We willen liever onder elkaar blijven. Dat is voor de onderlinge verhoudingen be ter". De Pow Wow imponeert Prachtig uitgedoste indianen en indiaansen bestrijden elk aar in de oorlogsdans, de re- gendans en de dans van de lief de. Beelden, die in Europa slechts via de bioscoop of vi deotheek voor het netvlies te krijgen zijn. „Op deze manier houden we een stuk van onze eigen cultuur in ere. Voor onze jeugd. Dat die niet helemaal afdwaalt naar de blanke we reld". Chief Silverfoot heeft ge zegd. Oefff Wim Comelis: „Dit dorp is dan wel aan de buitenzijde zeer streng bewaakt, eenmaal binnen de hekken kun je je zelf zijn. Ik weet uit mijn eigen hockey-carrière dat je dat hard nodig hebt. Niet op gefokt bezig zijn, maar op z'n tijd kunnen ontspannen". Een van de weinige acties van de indianen, tijdens de openingsceremonie van de Winter spelen. - FOTOEPA Van onze speciale verslaggever Rob van Deursen CALGARY - De Zomerspelen van Seoul worden een heel ander karwei. Tot die conclusie kwam Wim Comelis, in het dagelijks leven algemeen chirurg in Utrecht, maar deze weken chef de mission van de Nederlandse afvaardiging in het Olympische Calga ry, waar de vierjaarlijkse winter-cyclus van het IOC zondag afloopt. „Ik heb nu met een kleine ploeg van elf schaatsers te maken. Dat is zeer overzichtelijk. In Seoul gaat het om veel meer Nederlandse sportlieden. Daar zal ik anders te werk moeten gaan. Hier kan ik alle officiële wedstrijden waar onze meisjes of jongens aan deelnemen, bezoeken. Zelfs ben ik in staat om zo nu en dan een training mee te pik ken. Dat vind ik nog leu ker dan een wedstrijd. Zo zie je beter de bele ving van de sport. Bij de Zomerspelen, waar ik ook chef de mission zal zijn, stel ik voor mezelf een strak schema op. Dat nam ik me in Cal gary voor. Elke sport verlangt aandacht. Zo intensief als hier kan het niet. De chefs d'equipe krijgen in Zuidkorea een belangrijkere taak. Zij zetten de lijnen uit, ik fungeer als de procesbe waker". De in Houten wonende Utrechter voelt zich in de Canadese Olympische stad als een vis in het water. Met zijn tred van een bokser, die vlak voor de beslissende k.o.-stoot nog even een blaasje ramt, davert hij door de Calgeryaanse porseleinkast Zwaai ende armen duwen bewakers weg als Comelis zijn zin niet krijgt. „Ik ben natuurlijk een mazzelaar. Een gouden plak en twee zilveren en twee bronzen medailles staan voorlopig al op ons conto. Ik kreeg dus een goede ploeg, waar ik zelf geen bal aan deed. Ja, we hebben vorig jaar zomer eens een etentje gehad met de potentiële kandidaten. Meer niet. Grei- danus, in Sarajevo vier jaar geleden op mijn post, heeft toen verschrikkelijk afgezien. Deze Spelen stralen vrolijkheid af; in Joegoslavië overheerste de grauwheid. Ik ben er zelf vier dagen geweest. Ik vond het heel mistroostig". Wim Comelis geeft toe dat de bliksemstart via de verras send uit de hemel gevallen zilveren plak van sprinter Jan Ykema op de 500 meter niet in de laatste plaats borg stond voor het enthousiast uitroepen van 'bingo'. „Uiteraard, de sfeer in Sarajevo zakte met de dag naar een lager peil, om dat resultaten uitbleven. Maar wat ik van de sporters hoor, die daar ook geweest zijn, lag het vooral aan het keurslijf dat hen werd opgedrongen. Het gebouw waar ze in het Olympisch dorp zaten, mochten ze niet uit Alleen om te eten. Dit dorp is dan wel aan de buitenzijde zeer streng be waakt, eenmaal binnen de hekken kun je jezelf zijn. Ik weet uit mijn eigen hockey-carrière dat je dat hard nodig hebt. Niet opgefokt bezig zijn, maar op z'n tijd kunnen ontspan nen". Van de zijde van de Nederlandse demonstratie-sporters (short-track, free-style-skiën en skiën voor gehandicapten) werden emmers met kritiek over de hoofden van de be- stuurderen van het Nederlands Olympisch Comité geleegd. Een belangrijkste klacht; het NOC deed en doet niets voor deze vaderlandse sportlie den. Wim Comelis krabbelt eens even ach ter zijn hoofd. „Dat is niet waar", klinkt het dan fel. „Die mensen krijgen alleen gouden bergen voorgeschoteld, die door het Inter nationale Olympische Comité niet worden geserveerd. Via de internationale bonden verloopt de inschrijving rechtstreeks naar het IOC. In feite wordt het NOC juist buitenspel gezet. We hebben geprobeerd de demonstratie-sporters in de ope ningsceremonie met ons mee te laten lopen. Dat mocht al leen als ze dezelfde kleding als wij droegen. En die was er niet. Logisch, als een short-track-ploeg zeven dagen voor het begin van de Winterspelen pas definitief van samenstelling wordt Kijk, het IOC hinkt gewoon op twee gedachten. Om de plaatselijke organisatie tevreden te stellen, worden wat B-sporten, ie populair in het land zijn, toegevoegd. Prach tig, maar de beoefenaars sluit men overal van uit. Niet in het Olympisch dorp, geen echte Olympische medailles. Ik vrees bijvoorbeeld dat een meisje als de judoka Irene de Kok in Seoul de teleurstelling van haar leven zal krijgen. Ik hoorde dat zij keihard traint om in Korea goed voor de dag te kun nen komen, maar mijn ervaringen in Calgary zeggen: doe het maar rustig aan, want als demonstratie-sportster ben je bij Olympische Spelen net zo misbaar als een blindedarm in een mensenlichaam". De NOC-official, die in Calgary samen met jonkheer Rob von Bose en Tineke van de Mast-Hofland de lopende zaken regelt en die volgende week dinsdag op de dag van thuis komst de leeftijd van vijftig jaar bereikt, had graag gezien dat de vaderlandse equipe in Canada groter zou zijn ge weest. „Dat mis ik weieens. Het is al schaatsen wat de klok slaat. Een bobslee-team bijvoorbeeld. Dat had ik leuk ge vonden. Maar als niet aan de selectie-eisen wordt voldaan, houdt het verhaal op. Je kunt geen mensen meenemen, om dat het alleen maar leuk is. Als we als NOC zo zouden gaan werken, was het einde zoek". In de Canadese Olympische stad maakte Wim Cornelis van de gelegenheid gebruik om bij de Nederlandse landelijke overheid bewust op wat lange tenen te trappen. „Wat mij het meest steekt, is het gegeven dat iedereen aan amateursport geld verdient, behalve de beoefenaar zelf. De media, de fa brikant van sportkleding, die van sportschoenen, ga zo maar door. Dat vind ik echt van de gekke. De topsporter in Neder land zou op aantoonbare prestaties de A-status moeten kun nen krijgen. Voor mij houdt dat in dat hij of zij drie jaar lang een gegarandeerd inkomen tegemoet kan zien. Komt er na een jaar een eind aan de sportloopbaan, dan moet die uit kering nog twee jaar doorgaan. Op die manier ontstaat de mogelijkheid voor de topsporter om rustig naar een positie in de maatschappij om te kijken. Na die twee jaar houdt het dan op. Je kunt niet tot het graf verzorging blijven bieden. Dat is een van de weinige dingen die ik met staatssecretaris Dees van WVC eens ben

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 11