even. UITBLAZEN SER steggelt over koppeling loon-uitkering Niet geschoten is ook nooit raak 'Vergoeden vrijwilligerswerk wordt noodzaak' Rest y 0NDERN UITKERINGEN IN ACHT JAAR VIJFTIEN PROCENT ACHTERGEBLEVEN HANNIE VAN LEEUWEN IN NIEUWE RAAD VOOR OUDERENBELEID DES Fusies en plu| Te hoog gegrepen als minis DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 25 FEBRUAR11988 -DE STEM- RUDING BESTOOKT KABINET MET MILJARDENTEGENVALLERS QË STEM BIN DEN HAAG - Het miljard gulden extra dies (investerinhgspr mers. T5 WIM KOCK EEN hele tijd geleden alweer ontving ik een brief van een lezer uit Roosendaal. Het was een uitvoerige brief en hij was geschreven naar aanlei ding van de repliek, waar van ik in deze kolom een aantal ingezonden brie venschrijvers had gediend die van mening waren dat ik te vaak over de Engelsen en an dere Britten schreef. De brief, die ik niet meer kan vinden en die ik dus uit het hoofd moet aanhalen, begon heel vriende lijk. De schrijver (met het oog op wat verder nog komt zal ik het hem niet aandoen zijn naam hier te vermelden) com plimenteerde mij met deze ru briek die hij soms wel goed vond. Lang niet altijd dus. Wat de briefschrijver vooral op prijs stelde was dat ik in mijn rubriek had gereageerd op wat andere lezers in de inge zonden brievenrubriek hadden geschreven. Hij hoopte, schreef hij, dat ik ook op zijn schrijven openlijk zou reageren. Vervol gens begon hij aan het eigen lijke onderwerp van zijn brief: hijzelf en zijn schrijftalent. Hij klaagde dat hij bij de media nergens aan bod kwam. Dat vond hij eigenaardig, want hij schreef toch heel goed, meende hij. Ook had hij de mensheid meer te vertellen dan de 'ge middelde Nederlandse colum nist', die hij maar middelmatig vond. Om mij van dat laatste te overtuigen had hij wat werk meegestuurd; doorslagen van getypte stukjes voor een club blad, van ingezonden brieven en nog het een en ander. Of ik er mijn oordeel maar eens over wilde geven. Als ik ergens verlegen van word dan is het wel van dit soort verzoeken. Als iemand mij zijn of haar pennevruchten geeft of opstuurt met het ver zoek om mijn oordeel, dan weet ik nooit goed wat ik ermee aan moet. Mijn oordeel geven ja. Maar beoordelen is heel iets anders dan schrijven. Ik vind het vreselijk moeilijk. Je wekt misschien valse hoop of je slaat hoop - nodeloos? - de bodem in. Wat doe je dus als je oordeel negatief uitvalt? Liefst niets. In het geval van de man uit Roosendaal besloot ik af te wachten of hij er nog op terug zou komen om dan pas te hoe ven zeggen wat ik ervan dacht. Laf maar lonend, want hij kwam er niet meer op terug. iemand ergens op staande voet E Ik had hem moeten schrij ven dat zijn stukjes, zelfs als ze over sport gingen, een nega tieve instelling en gequeru- leerde mentaliteit onthulden. Dat ze warrig van inhoud wa ren en aan elkaar hingen van standaardopinies. Dat ze soms de merkwaardige indruk boden dat ze waren samengesteld uit fragmenten van andere stuk ken. Zoals lappendekens uit verschillende rollen stof wor den vervaardigd. Enzovoorts. Niet veel positiefs dus. Goed, ik schreef dus niet te rug en ik ging ook niet in op E zijn verzoek om in deze rubriek op zijn brief te reageren. Sinds vorige week echter denk ik over dat laatste anders en ik vraag E me tevens af of ik hem, door H iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimil destijds wel te reageren, zou hebben kunnen behoeden voor een nóg beklagenswaardiger avontuur in media-land. Ik neem maar aan van niet. Vorige week zat ik met onze jongste zoon aan tafel koffie te drinken. Ik met de krant, hij met zijn net door de post be zorgde lijfblad Voetbal Interna tional. „Hé pa", zei zoon op eens, „lees dit eens!". Hij hield me zijn voetbalblad voor, open geslagen bij de pagina met in gezonden stukken. Ik begon het door mijn zoon aangewezen stuk, getiteld 'Leed', te lezen. „Komt het je al bekend voor?" vroeg hij. Dat kwam het zeker. Al na enkele regels. Snel schoot mijn oog naar de naam van de ondertekenaar. Hij wés het. Dezelfde die me had geschre ven dat hij zo goed was, beter dan de gemiddelde Neder landse columnist, die volgens hem maar middelmatig pres teerde. Mij had hij in elk geval bovenmiddelmatig genoeg ge vonden om uitgebreid plagiaat (letterdieverij) te plegen op mijn column 'Zonder Cruijff van 7 januari j.l. Niet alleen de strekking van 'zijn' verhaal was identiek aan die van het mijne. Hele passa ges waren vrijwel letterlijk overgeschreven. Hij had, net als ik, het gerucht van Cruijffs ont slag op straat gehoord, „waar groepjes ontstelde mensen sa menschoolden". Hij dacht pre cies hetzelfde als ik toen de NOS-nieuwslezeres in beeld verscheen, namelijk dat je al voor ze begon te praten aan haar holle oogopslag kon zien dat het gerucht op waarheid moest beruchten. Alleen had de Roosendaler van de holle een bedroefde oogopslag gemaakt. Hij was me gevolgd naar het café, „waar de stamgasten roer loos en zwijgend in hun glazen zaten te staren.. Hij had zelfs de zelfde hoopvolle droom als ik: „dat Cruijff slechts ontslag had genomen als zet in een tactisch spel om de media te bespelen en Ajax onder druk te zetten." Zo ging het 't hele stuk doof, tot en met de laatste zin: „Er heeft iemand ergens op staande voet ontslag genomen." Niets meer en niets minder! had de Roo sendaler er met naar alle zeker heid strevende kracht nog aan toegevoegd. Ik kan me, denk ik, enigs zins indenken wat het betekent wanneer je ambities torenhoog uitstijgen boven je capaciteiten. Dan vind je nooit vrede met je eigen bestaan. Dat lijkt me ver schrikkelijk. Daarom heb ik wel een beetje te doen met die Roosendaler. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. f 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Thom Meens en Pieter Eggen DEN HAAG - De sociale uitkeringen zijn de laatste acht jaar gemiddeld zeker vijftien procent achterge bleven bij het minimum loon. Veel uitkeringsge rechtigden weten er alles van. Kabinet, Tweede Kamer én sociale partners ruzieën al geruime tijd over de vraag hoe voorkomen kan worden dat deze achter stand - die de politiek zelf heeft gewild - nog groter wordt. Negen jaar geleden werd daartoe de 'WAM' (wet aan passingsmechanismen) inge steld. Die wet voorzag in een netto-netto-koppeling van so ciale minima aan het mini mumloon. CDA'er Steef Weij- ers noemde die koppeling in 1982 nog „een uiting van be schaving". Maar erg be schaafd is politiek Den Haag klaarblijkelijk niet: de WAM is slechts éénmaal (1980) ge bruikt en daarna als 'te duur en te log' aan de kant gescho ven. Sindsdien zijn de uitkerin gen ieder jaar 'bevroren' en zelfs eenmalig (in 1984) ver laagd met drie procent. Het argument voor bevriezen en verlagen was telkenmale de positie van 's Rijks financiën, aangevuld met het ideologi sche verhaal dat de verschil len tussen uitkering en inko men van werkenden te klein waren en dus vergroot moes ten worden. De WAM bleef in al die ja ren formeel van kracht in af wachting van een 'betere' re geling - eentje waarmee de politiek la Lubbers beter uit de voeten kan. In het regeer akkoord dat CDA en WD in de zomer van 1986 sloten wordt gesproken van een 'be leidsmatige koppeling'. Ach ter dat dure begrip gaat niets meer of minder schuil dan de rek van Rudings portemon nee. Van hem weten we hoe groot die rek isLubbers en staatssecretaris De Graaf (So ciale Zaken) willen de uitke ringen wel verhogen, maar alleen als de lonen in de marktsector niet te sterk stij- Weijers beschaving - FOTO 0ESTEM/J0HAN VAN GURP gen en die hogere uitkeringen de sociale fondsen niet te veel kosten. Bijkomend probleem voor het kabinet is dat de uitkerin gen zijn gekoppeld aan de sa larissen die de overheid zijn eigen dienaren betaalt. Bij een bevriezing van de uitke ringen snijdt het mes aan twee kanten en houdt ook mi nister Van Dijk (Binnen landse Zaken) geld over. Om de problematiek van de koppeling aan te vatten heeft het kabinet advies gevraagd aan de Sociaal-Economische Raad (SER); het hoogste ad viescollege op sociaal-econo misch terrein. De SER bestaat voor eenderde uit vakbonds vertegenwoordigers, voor eenderde uit werkgevers en voor eenderde uit Kroonleden (die onafhankelijk zijn). De werkgevers hebben het veruit het gemakkelijkst met de koppeling: ze zijn tegen. Voor hen kan de afstand tus sen loon en uitkering eigenlijk niet groot genoeg zijn. De vakbonden daarentegen wil len liefst de WAM in zijn oude glorie herstellen en dus ook uitvoeren. Zij beroepen zich daarbij op de veelgeroemde solidariteit tussen degenen met en de degenen zonder baan. Die verdeeldheid speelt het kabinet al jaren in de kaart. Komt de SER er (volgens tra ditie) niet uit en adviseert hij verdeeld, dan kan het kabinet zijn eigen zin doorzetten. Om die impasse te doorbreken hebben de Kroonleden de koppen bijeen gestoken en een compromisvoorstel bedacht. Zij willen de WAM in stand houden, maar het kabinet het recht geven in 'noodgevallen' daarvan af te wijken. De kop peling zou dan alleen achter wege mogen blijven als de werkloosheid explosief toe neemt of de lonen in de be drijven te zeer stijgen. Op dat moment hoeft het kabinet de uitkeringen niet mee te ver hogen. De Kroonleden beschouwen hun compromis als het maxi maal haalbare. Omdat de werkgevers hoe dan ook tegen zijn is dit de enige manier om nog tot een meerderheids standpunt binnen de SER te komen, houden ze de vakbon den voor. Maar de vakbonden voelen - met de FNV voorop - niet zoveel voor dit plannetje. Ze vrezen de uitkeringsge rechtigden in de kou te zetten zonder het kabinet te hebben gebonden aan een daadwer kelijke koppeling. Want of het daar bij het voorstel van de Kroonleden ook van komt, hangt toch weer af van wat het kabinet vindt van de ont wikkelingen aan het loon- front en van de werkloosheid. Vooral met dat laatste is het somber gesteld. De bonden zijn daarnaast bang dat ze met "ja' te zeggen tegen dit voorstel, hun positie in de cao-onderhandelingen onderuit halen. Vraagt en krijgt de bond daar een ste vige loonsverbetering, dan le vert dat het kabinet de argu menten op om de uitkeringen opnieuw op de nul te zetten. Dan treedt de nu al fameuze uitzonderingspositie op. De Kroonleden vinden dit een vorm van koudwatervrees, maar de FNV houdt in ieder geval zijn poot stijf, totdat er van het kabinet signalen ko men dat het voorstel van de Kroonleden kan rekenen op uitvoering. Die zekerheid zal het kabinet - met een beroep op de economische situatie - niet willen geven. En dus zal het er wel van komen dat de SER half maart verdeeld ad viseert. De uitkeringsgerechtigden worden zodoende toch weer 'uitgeleverd' aan de reken kunde van Ruding en de poli tieke moraal van het moment Door Thom Meens en Pieter Eggen NIET geschoten is ook nooit raak. Dat lijkt het parool van minister Ru- ding (Financiën) dezer da gen meer dan ooit te zijn. Ruding bestookt zijn colle ga's met brieven vol on heilstijdingen over nieuwe overschrijdingen op hun begrotingen. De miljar dentekorten vliegen laag door de lucht. En Ruding laat niet na zijn collega's fijntjes te wijzen op de af spraken van eind januari over de begrotingsdiscipli ne. Toen werd op voorstel van diezelfde Ruding be sloten dat ministers die het ene jaar te veel uitgeven, dat het jaar daarna op de zelfde post moeten bezui nigen. Ruding moet hebben geweten welke tegenvallers hij zijn collega's nog had voor te scho telen. De tegenvallende eco nomische ontwikkeling, de lage dollarkoers, de blijvend hoge werkloosheid en de gi gantische overschrijdingen bij de uitkeringen waren be gin dit jaar al bekend of te voorzien. De optelsom van Rudings sombere gedachten beloopt ruim 6,5 miljard gul den. Dat de klappen hard zijn aangekomen, mag blijken uit het feit dat minister De Ko ning (Sociale Zaken en Werk gelegenheid) - doorgaans zeer lakoniek en niet de geringste onder de ministers - via de krant liet uitlekken dat hij van Ruding volgend jaar 3,5 miljard gulden moet snoeien op de uitkeringea En dat nog maar net één jaar nadat het kabinet 'rust op het front van de sociale zekerheid' had be loofd, na een ingrijpende her ziening van het sociale stelsel. De Koning vertrouwt de dis cussie in het kabinet kenne lijk niet voldoende en roept alvast de publieke opinie te hulp. Het CDA in de Senaat pikte de noodkreet op en liet deze week op krachtige toon weten dat 3,5 miljard bezuini gen op de uitkeringen alléén uit den boze is. Dan moet ook Rudings zorgenkind, het fi nancieringstekort, er maar aan geloven. De Koning heeft waar schijnlijk een goede inschat ting gemaakt van de komende politieke stormen in het kabi net, want hij is niet de enige die nog forse openstaande re keningen heeft. Zo kreeg Deetman (Onderwijs) maan dag vanaf een CDA-spreek- gestoelte in Leidschendam te horen dat zijn zorgenkind, de studiefinanciering, flink duurder uitpakt. Deetman moet nogmaals 236 miljoen gulden snoeien op de studen ten, zo liet Ruding weten. Fi nanciën heeft al een invul- linkje gemaakt van de manier waarop de tegenvaller 'pijn loos' kan worden wegge werkt; iedere student levert honderd gulden per jaar op zijn beurs in. Een vorm van solidariteit met de schatkist. Van Dijk (Binnenlandse Zaken) heeft het slimmer ge daan. Om te voorkomen dat Ruding hem een tegenvaller Minister Ruding - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP de Centraal Economische Commissie (CEC), onder lei ding van EZ-topman F. Rut ten. De CEC rekende begin ja nuari het kabinet voor dat er tenminste nog eens 6 miljard, kan presenteren, bedacht hij - maar liefst nog meer zou al een meevaller voor Ruding. moeten worden bezuinigd om De ambtenaren worden niet de doelstellingen van het ka- in 1989 in de nWW (werkloos- "binet voor 1990 in' beeld te heidwet) ondergebracht, houden. maar pas in 1990. Ambtenaren hebben nu nog een eigen werkloosheidsstelsel. Het uit stel scheelt de schatkist 600 miljoen gulden aan premie en dus Van Dijk aan bezuinigin gen. De paniekzaaierij van Ru ding wordt gevoed door een handvol topambtenaren van verschillende departementen, Die doelstellingen zijn: te rugdringen van werkloosheid en het financieringstekort en lastenverlaging voor burgers en bedrijven. De eerste baart de meeste zorgen en lijkt niet eens meer haalbaar. Lubbers, De Korte én De Koning gelo ven niet langer in maximaal 500.000 werklozen in 1990. Ze krijgen daarin steun van de WD in de Tweede Kamer en van de CEC. WD en CEC roe pen de laatste weken in koor dat alles op alles moet worden gezet om de andere twee doel stellingen wél te halen. En dat kan alleen door nog verder gaande bezuinigingen. Ruding (CDA) is in het ka binet de beste vertolker van de WD- en CEC-gedachten. Met de ambtelijke cijfers in de hand weet Ruding zijn col lega's aardig tegen elkaar uit te spelen, zoals de minister van Financiën verleden jaar rond deze tijd ook al deed. Toen ging het om 'slechts' drie miljard gulden in totaal (waar als uit de hemel ge schonken een belastingmee valler van 3,5 miljarcf giiBêtï tegenover stond); nu gaat hét om het dubbele bedrag pen CEC en Ruding. De Koning zou in deze ronde dus een even grote be zuiniging moeten slikken, als het kabinet verleden jaar in zijn geheel. Vandaar dat de minister wel even in het openbaar wilde piepen. Voor de flegmatieke be windsman op Sociale Zaken komt naast déze tegenvaller - veroorzaakt door het slecht inschatten van de gevolgen van de herziening van het stelsel van sociale zekerheid- nog een tweede om de hoek kijken. Als gevolg van de ge lijke behandeling van man nen en vrouwen en van ge huwden en ongehuwden loopt de Staat het risico dat hij en kele miljarden guldens moet nabetalen. Rechterlijke uit spraken en internationale verdragen lijken zeker enkele tienduizenden vrouwen het recht te geven achteraf alsnog geld op te vragen. Die laatste tegenvaller speelt in de huidige kabinets discussie nog niet eens een rol. De collega's lijken De Koning de tijd te willen geven hier voor een oplossing te zoeken Maar dan wel onder de voor waarde dat De Koning de rest van zijn vuile was zelf doet Wat - zo piepte De Koning - neerkomt op opnieuw snijden in de uitkeringen, óf op een verhoging- vau^-de.-premies.* Dat. laatste willen de WD- ministers en Ruding niet en ook Lubbers toonde zich over deze mogelijkheid niet en thousiast. Hij probeerde wel wat olie op de golven te gooien toen hij zei dat „we niet te dramatisch moeten doen" over de tegenvaller. Dat neemt niet weg dat in het kabinet de stellingen al zijn betrokken. Het echte schieten begint vrijdag. Mid den volgende maand blijkt wie het beste heeft geschoten. Door Pieter Eggen ZOETERMEER - Hannie van Leeuwen (62) is nooit te beroerd om krasse uit spraken te doen over za ken die haar niet aanstaan. Ook partijgenoten van de huidige CDA-wethouder van Economische Zaken en Volksgezondheid in Zoe- termeer moeten het dan ontgelden. Dat laatste we ten vooral mensen die in de politiek over gezond heidszorg praten maar al te goed. De bezuinigers in de politiek kunnen vaak op haar kritiek rekenen. Sinds verleden week zit ze sa men met negen andere promi nente Nederlanders in het jongste adviescollege van mi nister Brinkman (WVC), de (voorlopige) Raad voor het Ouderenbeleid. Niet haar uit gesproken ideeën, maar haar deskundigheid en haar be trokkenheid bij ouderenbon den hebben Hannie van Leeu wen in de adviesraad ge bracht. Vele jaren werkte ze in het Kruiswerk en de sectie verpleeghuizen van de zie kenhuisorganisatie en was ze als AR- en later CDA-politica in de jaren zestig en zeventig in de voorste gelederen van het debat over de gezond heidszorg te vinden. Zelf is ze lid van een ouderenbond („daar moet je vroeg bij zijn, dan heb je invloed"). Ze is zelf niet al te bescheiden over de mogelijkheden: „De minister verwacht kennelijk veel van de raad, gelet op de gebun delde deskundigheid die in de raad zit". De raad moet het kabinet (on)gevraagd advies geven over alle beleidsterreinen die gevolgen hebben voor het ouderenbeleid. „Het belang rijkste wat de raad moet doen is de samenhang van de be leidsonderdelen in de gaten houden. De samenhang is on voldoende aanwezig. Het gaat dus niet alleen om goede zorg, maar ook om goede en goed betaalbare huisvesting; juist van die zaken die invloed hebben op de positie van ouderen. Als de politiek de huursubsidie wil wijzigen, moet ook gekeken worden naar het effect van dergelijke maatregelen voor ouderen. Dat zijn toch degenen die veel gebruik maken van zo'n rege ling". „Bij gelegenheid van de eerste nota over de bejaar denzorg, die in de jaren ze ventig in de Tweede Kamer werd besproken, heb ik al een motie ingediend, om juist de samenhang in het beleid in de gaten te houden. En ik diende zeer spaarzamelijk moties in. Voldoende samenhang is er overigens nog steeds niet. Toch was het niet in eerste in stantie de politiek of minister Brinkman die op het idee van een dergeljke raad kwam. Dit kabinet en zijn voorganger hebben juist veel adviesorga nen opgedoekt in een poging de stortvloed aan (ongelezen) papier enigszins in te dam men en sneller besluiten te nemen. „Het idee van de ouderenraad was van de ouderenbonden afkomstig. De minister was aanvankelijk afhoudend, maar is er nu zelf toch ook zeer positief over en hij verwacht er geloof ik ook veel van", zegt Hannie van Leeuwen. Het gevaar dat het kabinet veel van de toekomstige ad viezen van de raad naast zich zal neerleggen, omdat uitvoe ring ervan te duur is of poli tiek slecht uitkomt, ziet ze Hannie van Leeuwen - FOTO ANP niet zo erg. „Ik ga ervan uit dat de minister wat doet met de adviezen. Die bereidheid moet er zijn. En als er niets wordt gedaan met een advies, moet hij dat kunnen uitleg gen. Ik ga er vanuit dat de ad viezen zelf ook goed door dacht zullen zijn en niet op pervlakkig". Drie jaar geleden haalde mi nister Brinkman het idee van de 'zorgzame samenleving' uit de kast. Niet langer moest de staat de zorg voor de ouderen en de zwakken op zich nemen. Dat zou hoe langer, hoe meer letterlijk en figuurlijk de zorg van de naaste omgeving moe ten zijn. Door die buren- en familiehulp een belangrijker rol toe te dichten, hoopte Brinkman bovendien de kos ten voor de armlastige BV Nederland te kunnen terug dringen. Van Leeuwen liet zich in die dagen al kennen als critica van deze beleids lijn, maar echt afwijzend staat de CDA-vrouw niet te genover de ideeën. „Ik wijs het idee niet van de hand, maar er is jaren lang wel te veel gedaan alsof het een bij drage aan de bezuinigingen was. Let wel: een samenle ving waarin mensen niet ver antwoordelijk zijn voor elk aar is een wrede en een harde samenleving. Vroeger deden we toch allemaal vrijwilli gerswerk. En nu heeft ieder een meer vrije tijd en is de neiging in de samenleving om geïsoleerd te willen leven. Dat heeft Brinkman vooral willen aanpakken, maar het is waar dat hij - onbedoeld - de 'ver antwoordelijke samenleving' ('verantwoordelijk' vervangt in het CDA-spraakgebruik de term 'zorgzaam', red.) als een etiketje heeft gebruikt Nu het daar een beetje van los komt, zeggen toch ook andere poli tieke partijen dat de mantel zorg weer een belangrijker plaats moet innemen". Hannie van Leeuwen er kent overigens dat het met Nederland nog niet zo slecht is gesteld, als Brinkman ons wel eens wil doen geloven. „Miljoenen mensen doen vrij willigerswerk in dit land. En je ziet dat het goed kan. Als je weet dat de maaltijddiensten voor het grootste deel op vrij- wiligers draaien.Een aan tal jaren geleden dacht ieder een dat zorgverlening alleen met professionele krachten kon. Maar het grote punt is natuurlijk dat degene die vrijwilligerswerk doen er vaak geld op toe leggen". Hannie van Leeuwen bepleit een vergoedingensysteem voor vrijwilligerswerk of een groter fiscaal voordeel dan nu geldt (800 gulden per jaar). Op die manier kan de 'zorgzaam heid' van Brinkman aantrek kelijker worden gemaakt. Van Leeuwen denkt dat de noodzaak om veel meer van de zorg niet professioneel te doen groter wordt, naarmate er meer ouderen komen. En het aandeel van de ouderen in de bevolking neemt de ko mende tientallen jaren flink toe, terwijl het aantal jonge ren snel terugloopt. Er is werk voor iedereen aan de winkel. „Ook voor de oudere zelf. Op dit moment komen mensen met hun 61-ste of 62-ste jaar uit het arbeidsproces. Dat zijn nog heel vitale mensen, die nog heel wat kunnen beteke nen voor een ander. Vroeger gingen mensen met hun 65-ste naar een bejaardenhuis. Alsof ze dan ineens niet meer voor zichzelf konden koken". Die tijden keren niet weer, zo weet Hannie van Leeuwen zeker. De oudere van vandaag is mondig en blijft liever thuis wonen. Bejaardenoorden huisvesten alleen nog de zeer ouden, de tachtig-plussers. En in de zorg in de tehuizen en inrichtingen valt volgens haar in de komende jaren het geld weg te halen, dat elders in de zorg nodig is. „Iedereen weet dat de ouderenzorg meer geld zal kosten, maar het moet wel betaalbaar blijven. We moeten de zaken dus effi ciënter aanpakken. In het verleden hebben we met zijn allen als gekken ziekenhuizen en bejaardenhuizen gebouwd, omdat daar vraag naar was. En nu moet het de andere kant uit en dat gaat ook wel eens te hard. Het is nodig om de eerste-lijnszorg (huisarts, wijk- en gezinszorg e.d., red.) te versterken, maar als je weet wat er afgepraat wordt tussen de verschillende groe pen in de gezondheidszorg, huisartsen, wijkverpleging en noem maar op... Er is nog steeds niet veel van terecht gekomen om de zorg veel dichter bij huis te halen. We kennen allemaal de verhalen uit onze eigen omgeving. Toch zal het moeten lukken, om de zorg anders in te richten, want anders wordt de zorg onbetaalbaar". Van Leeuwen ziet met lede ogen gebeuren dat de kosten van de zorg worden afwenteld op de zwaksten, bijvoorbeeld door uitbreiding van het aan tal eigen bijdragen. „Ik ben niet tegen eigen bijdragen als zodanig, maar je moet wel uitkijken dat je ze niet laat betalen door de mensen die dat het slechtste kunnen. En dat zijn juist wel de ouderen en de zwaksten". Ook ongerust maakt Van Leeuwen zich over de discus sies over de AOW. In een re cent rapport pleit Drees jr. er voor de AOW voor een alleen staande geleidelijk aan van 70 procent te verlagen naar 50 procent van het minimum loon. Drees denkt dat al in de jaren negentig met die verla ging moet worden begonnen Alleen zo is de AOW op den duur bestand tegen de 'ver grijzing' van de samenleving. „Dat idee is strijdig met de oorspronkelijke opzet van de AOW en de bijstandsverle ning. Alleenstaanden zullen straks naar de bijstand moe ten voor een aanvulling. En dat is juist nooit de bedoeling geweest. De 70-procentsnorm is indertijd uitgevonden, om dat alleenstaanden nu een maal naar verhouding meer kosten moeten maken dan mensen die samenwonen". Van Leeuwen praat geëmo tioneerd, maar als ze over de AOW is uitgesproken zegt ze: „Ik zeg dit alleen als een waarschuwing en als Hannie van Leeuwen. Niet als lid van de raad. Maar, het is wel een onderwerp waarop we gede gen moeten nadenken en pra ten. De inkomenspositie van ouderen wordt een heel be langrijke klus". V8I1 onze Haagse redactie DEN HAAG - Het (jeeite van Nederland komende jaren een van de Randstad. Veranderingen in wegen, en woningbouw in de oostelijke provincies zijn Behangen aan de interna potnische rol die Amsterdam, dam en Den Haag moeten vullen. De vierde nota ruimfc „ing, die op 17 maart door Nijpels (VROM) openbaar r maakt, is vooral gericht op nationale concurrentiepositie WI Dat is een miljard jaar herfst toegaf, toen regering daarover aan de In tegenstelling tot de schrijdingen op andere tingsposten weigert Ruding (Financiën) het tement van Economische Za ken op te laten draaien deze overschrijding. Volgens enkele Kamer' wil Ruding deze tegen- •wegstrepen' tegen een tingmeevaller over 1967 ruim een miljard gulden. Waarom de bewindsman deze zaak niet de discipline aan De Korte nomische Zaken) oplegt, hij wel met andere ministers doet, is niet bekend. Naar ver luidt heeft De Korte hem ervan weten te overtuigen dat overschrijding vooral "boek houdkundig' is en derhal eenmalig. Dit jaar zou, aldus De Korte, de overschrijding van de WIR-uitgaven weer worden terugggeschroefd. Een woordvoerder van Fi nanciën ontkent dat er al een definitieve beslissing over de WIR-overschrij ding is geno men. Pas de voorjaarsnota zal volgens hem duidelijkheid ver schaffen. Eerder deze week is staatsse cretaris De Graaf (Sociale Za ken) ook geconfronteerd met extra uitgaven op het terrein van de sociale zekerheid. In dat geval heeft Ruding verordon neert dat De Graaf daarom maar extra in die sector moet bezuinigea Ruding wil voor dit jaar bijna zeven miljard gulden be zuinigen. Daarvan moet 2£ tot 3,5 miljard gulden worden bin- HET OVERNAMEBOD dat uiig* bat regionale krantenconcern boort - deed, bracht aanvankel beroering. Het aangekondtj (Audet) en de miljardair (VNl sprekend. VNU was immers uit Poot. Het was niet meer dan I De droom van de beleidsma Proces van de overname tot he verlopen, werd echter wreed vG bouders die niet tevreden was1 gedane bod. Na de weigering brandde - kort na de oveman en Elsevier - opnieuw een grin uitr ot op de sluitingsdag van peze beursthriller een spannen- tante deel van het bod met vijftig werd VNU uiteindelijk de nieuwe Wij begroeten deze uitkomst i beeft Audet een sterke partner bedrijfscultuur binnen de dagbl •net die van Audet. Omdat vana lelijkheid van de dagbladredact j*n te veronderstellen dat de fus betrokken dagbladen geen j-elts tot kwaliteisverbetering va beschikbare middelen efficiënt Ondanks dit voorzichtige opti °at wij ons zorgen hebben get® name. Ook uitgeversconcerns •nje economische markt. Maar aantrekkelijke - regionale krant 18 grabbel heeft gelegen, geeft t veronderstel dat de onoekl in Nederland nog nooit gehant Pfhuwde om zijn doel te berel siaagd. Niemand kende zijn mol «hj omgaan met de eigen identit Daarom is het zo kwalijk dat C ïfant de speelbal kan zijn van I t6 Stem heeft een eigen plaats Jbocratie. Aan die onafhankelijk iSSrt 20 ver komen dat, om puur "iet een totaal verschillende cu w*gd. Aan de Tweede Kamer is het l Nd van een fusiecode voor uit ^ken. Het zal niet gemakkelijk «fuctie te komen. Het is echter P[°beren waard. De instandtxx "dijkeen groot goed.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2