DE STEM
T
'Het moet dubbelzinnig blijven'
rap
AGENDA
Arabische belangei ra.idrimi.BW
in TV-AM verkoch
HARRY TOUW DRAAIT ZIJN GRAPPEN GRIJS
De leuke popmuziek
van Brendan Croker
Cohen en Taylor: teksten nog steeds in orde
WOENSDAG 24 FEBRUARI
ffilSTEM GIDS 2
„Twee reebruine ogen, die keken de jager aan..."
Harry Touw draait de Selvera's wat zachter en
vraagt wat er gedronken gaat worden. „Fris?
Bier? Echte Franse cognac? Of zullen we naar
mijn stamcafé gaan, dat is hier maar een paar
minuten vandaan."
Smerig
Vulgair
Vroeger
'M
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
Suske en Wiske:
„Toch vind ik dat we Hein Vergeer een
kans moeten geven op de zomerspelen
in SeoulDat zijn we aan een
wereldkampioen verplicht"
Drs. Flip de WIJ# (500 m. in 7 min.)
23.35
Gemene
verhalen
T2
je serie 'Gemene verha-
zendt Veronica de afle
zing 'De tandarts' uit
Door onze correspondent Roger Simons
LONDEN - De belangen van de Saoudiarabische Jtf^arts, Theo. is getouwd
ninklijke familie van 15 procent in de Britee maa j£a™lattè met buuSnan
schappij voor commerciële ontbijt-tv TV-AM w0 onderhoudt Robert,
den verkocht. Zij zouden 3,5 miljoen pond sterlii °n cocaïnedealer, zou dol-
DoorMick Salet
Harry Touw. In de jaren vijftig en zestig was hij het hu
moristische hoogtepunt op bruiloften en partijen. Nu
kennen veel mensen hem als een vieze ouwe man. Hoe
versleten zijn de pikante grappen van de platte Haagse
moppentapper, die via de tv bekend werd als Fred Ha-
ché?
„Jongen, ik was me populair. In
Den Haag, Scheveningen, het
Westland, ze moesten me altijd
hebben voor bruiloften en par
tijen. Hoeveel polonaises ik niet
gelopen heb...Als ik bezet was,
dan veranderden ze hun
trouwdag.
We trokken met het hele
schnabbelcircus door het land.
De Wama's. De Selvera's.
Conny Vink. Corry Brokken.
Frans Vrolijk. Ronnie Tober.
Het Cocktail Trio. Dat was toen
the top of the bill, hoor.
De mensen gingen toen de
deur nog uit. Maar nu? Ze han
gen maar voor die televisie.
Vergif voor de samenleving is
het.
Als ik minister zou worden,
het zal nooit gebeuren, maar
als ik minister zou worden, dan
zou ik de televisie twee avon
den in de week verbieden. Dan
zouden de mensen weer eens
gezellig gaan klaveijassen.
Spelletjes doen. Ouderwets uit
gaan. Naar zo'n gezellig avond
je. Met een accordeonist Een
goochelaar. Een zangeresje. En
een humorist.
De bejaarden zouden wel
willen. Want wat is er nou voor
bejaarden op tv? Niks toch. Het
is één brok ellende. Niks gezel
ligs. Maar ja, de bejaarden
moeten wel tv kijken. Die dur
ven 's avonds de deur niet meer
uit Met al die criminaliteit".
„Maar ze vragen me nog steeds,
hoor. Of die ouwe grijze niet
langs kan komen om een paar
van die geile grappen te vertel
len. Dan klim ik weer op het
biljart en vertel een paar
schuine grappen.
Ik hou van een pikante mop.
Niet van een smerige grap. Wat
het verschil is? Een pikante
mop kim je vertellen waar da
mes bij zij a Een smerige grap
is alleen iets voor gabbertjes
onder elkaar.
Ik ben een volkshumorist. Ik
ben de zoon van een bouwvak
ker en weet heel goed wat ge
wone mensen leuk vinden. Ik
heb laatste Jules Deelder op tv
gezien. Daar walg ik dus van.
André van Duin. Dat is een
goeie humorist. Die is ook voor
de massa. Toon Hermans, die is
voor mij God.
De leukste vrouw vind ik Ti
neke Schouten. Die heeft ook
een heel boek vol grappen van
mij gekregen. Nee, dat lees je
nergens, maar het is wel zo. Ti
neke Schouten. Robert Paul.
Als ze een grap nodig hebben,
dan bellen ze me. En dan krij
gen ze van mij een paar grap
pen. Voor niks.
Auteursrecht? Dat kan toch
niet. Als ik een mop verzin over
Aatje in het Zuiderpark, dan
maakt iemand anders daar
Pietje in het Vondelpark van.
Dat is dan zogenaamd een
nieuwe grap en kan ik fluiten
naar mijn auteursrecht."
„Ik verzin zelf niet zo veel
moppen. Als ik een grap hoor,
in het café of zo, dan schrijf ik
die zo snel mogelijk op. Som
mige neem ik zo over. Andere
pas ik aan. Van mijn repertoire
Harry Touw met zijn platinaplaat: „Ik word. een vieze ouwe man, ja. Maar wat geeft dat.
Ik ben geen smeerlap". foto archief de stem
en dan de volgende dag zeiden
dat ze weer zo geschokt waren
door al die smerigheid.
Maar ik ben niet smerig. Ik
zal het uitleggen met een voor
beeld. Komen twee mannen
elkaar tegen. Vraagt de een:
'En hoe is het met huwelijk?'.
'Nou, niet zo best', zegt de an-
der.'Waarom niet? Kookt je
vrouw niet goed?' 'Dat is het
niet, over het eten heb ik geen
klachten' Waarop de eerste
weer vraagt: 'Wat is het dan?
Is ze niet goed in bed?' Waarop
de tweede zegt: 'Goed in bed?
Tja, de één zegt van wel, de an
der zegt van niet.'
Dat is toch niet goor? Dat is
nou pikant. Ik gebruik geen
woorden als kut, lui en neuken.
Dat doe ik nooit. Dat vind ik
nou vulgair. Ik hou het bedekt.
De mensen snappen toch wel
wat ik bedoel. Als ik zeg dat
een man met een vrouwtje
naar bed gaat, dan weet ieder
een genoeg. Die gaan natuur
lijk niet naar bed om thee te
drinken. Maar wat ze wel doen,
déar gebruik ik geen gore
woorden voor. Het moet dub
belzinnig blij ven,anders is het
niet leuk meer."
heb ik maar een klein deel zelf
verzonnen.
Kijk, ik heb daar een boekje
liggen uit 1911. Die grappen
zijn oud, maar dat is aan te
passen. Van een fiets maak je
een auto. En van een cent maak
je een gulden. Dan is die mop
weer als nieuw. Maar de on
derwerpen blijven toch altijd
hetzelfde. Vroeger hadden ze
ook schoonmoeders. En deden
ze ook aan seks. Je hoeft het al
leen maar aan te passen aan de
tijd. Eigenlijk is geen enkele
grap echt nieuw.
Ik zal een voorbeeld geven.
Nijpels komt een restaurant
binnen waar hij regelmatig di
neert. 'Wat wilt u vandaag
eten', vraagt de ober. Tets dat
ik nog nooit heb gehad', zegt
Nijpels. Waarop de ober ant
woordt: 'Hersens.'
Nou, die grap vertelde ik
vroeger over Luns."
Maar het is toch geen kunst
om andermans moppen uit je
hoofd te leren? Een echte hu
morist verzint zelf toch iets? Is
ad rem.
„Dat ben ik. Sta ik in een
zaal, zit er een hele vervelende
kerel in het publiek. Zo eentje
die de leukste wil wezen. Die er
de hele tijd tussen door zit te
kletsen. Gaat die man naar de
WC, zeg ik: 'Zet wel je bril op,
dan lijkt -ie wat groter.' Dan
ligt zo'n zaal dubbel, hè."
Maar die grap is toch ook
niet echt nieuw? Of hoeft dat
niet? Mag een grap een baard
hebben?
„De grappen zelf hoeven niet
nieuw te zijn. Het vertéllen is
de kunst. Er zijn mensen die
iedere grap verpesten. Maar ik
heb het ook wel meegemaakt
dat iemand me een mop vertel
de, die ik zélf op de plaat heb
gezet, maar dat zó deed, dat ik
me toch bescheurde.
Kijk, ik heb daar een paar
multomappen vol met uitge
tikte moppen. Het zijn er denk
ik bij elkaar zo'n zes- a zeven
duizend. Als ik er weer een
paar nieuwe bij heb, dan ga ik
met de hond op het strand
wandelen en loop daar die
moppen zachtje op te dreunen
tot ik ze in mijn kop heb zitten.
Daarna ga ik naar huis en
overhoort mijn vrouw me.
Ik heb duizenden moppen in
mijn hoofd, maar nu ik ouder
word, 64, begin ik wat vergeet-
achtiger te worden. De slijtage,
hè.
Ik word een vieze ouwe man,
ja. Maar wat geeft dat? Ik ben
geen smeerlap. Ik vertel een pi
kante mop, daar is toch niks
smerigs aan. De mensen die
zeggen dat het smerig is, zijn
meestal dezelfde gluiperds die
stiekem een pornofilm in de vi
deotheek halen. Dezelfde die
altijd naar Fred Haché keken
Harry Touw staat op van zijn
op leer lijkende bank, loopt op
kousevoeten naar de cassette
recorder, draait het bandje met
Hollandse klassiekers om, wijst
vol trots op zijn platina plaat
en laat zich weer neerploffen
op de bank.
„De pikante mop is veran
derd omdat mensen anders
over seks zijn gaan denken. Er
wordt vrijer over gedacht en
gesproken. Als ik vroeger had
gevraagd: 'Paps, heb je een
condoom voor me', dan had hij
mijn kop er af geslagen. Nu
maken ze er reclame voor op tv.
Seks is niet vies meer. Vroe
ger was een mop veel eerder
pikant. Het is net zoals in die
mop van dat kleine meisje dat
haar grootmoeder vraagt of ze
vroeger ook zo van seks hield.
Waarop die oma zegt: „Seks?
Je opa en ik hadden veertien
kinderen. We hadden geen tijd
voor seks."
waard zijn.
Hoewel deze belangen date
ren van 1981, werd hun be
staan pas afgelopen jaar
onthuld aan de meerderheid
van TV-AM's raad van be
stuur. De Independent
Broadcasting Authority, het
overkoepelende orgaan van
de Britse commerciële tele
visie, vernam nauwelijks
twee weken geleden voor
het eerst dat Saoudiarabië
een vinger in de pap heeft
bij TV-AM.
Alle Britse commerciële
tv-maatschappijen zijn wet
telijk verplicht de IBA op de
hoogte te brengen van bui
tenlandse investeringen van
meer dan een procent in hun
bedrijven, gedaan door or
ganisaties of personen die
niet gevestigd zijn in een
lidstaat van de EG. De IBA
is gekant tegen vreemde be
langen in televisiemaat
schappijen die hoger liggen
dan 25 procent, vooral wan
neer de aandeelhouders
geen ingezetenen zijn van de
EG.
Hoewel het Saoudiarabi
sche belangenpakket een
stuk minder groot is dan de
limiet, voorgeschreven door
de IBA, acht het Londense
bankiershuis Henry Ansba-
cher, dat optreedt als agent
van de Saoudiarabische ko
ninklijke familie, het raad
zaam deze aandelen van de
hand te doen. Ansbacher
vertegenwoordigt in Londen
eigenllijk de Saoudiarabi
sche investeringsmaat
schappij Al Bilad, die eigen
dom is van het Saoudiarabi
sche vorstenhuis.
Achter het verlangen om
nu zo snel mogelijk af te ko
men van de Arabische be
langen in TV-AM, gaat Ans-
bachers voornemen schuil
de Londense maatschappij
Beaverbrook Investments
over te nemen. Deze hoort
toe aan TV-AM-directeur
Jonathan Aitken en diens
neef Timothy Aitken. De
Saoudiarabische konink
lijke familie, aandeelhoud
ster van TV-AM, heeft voor
67 procent belangen in Bea
verbrook Investments.
Volgens insiders kwamen
de Saoudi's pas zes maanden
geleden volledig in het bezit
van dit aandelenpakket. Be
averbrook Investments be
sefte toen, dat TV-AM in de
problemen kon komen bij de
IBA. Daarom bracht BI deze
laatste ervan op de hoogte,
jjgg met Caroline een
dat de Saoudiarabische aai euW beginnen, maar
delen zouden worden vt genoeg geld ver
kocht. Maar Beaverbr# J»eleIY daarom besluit hij
verzuimde daarbij dead jeen deal eenparig coke te
tergrond van de geplanl iderscheppen. Het is alleen
verkoop te vermelden, n jzond<;r vervelend, dat hij
verzwijging van de feit unet ??r ^en bevige kies-
veroorzaakt momenteelijn wordt gekweld.
fikse ruzie tussen de TV-A Tn7T7!WIÜTÏU
en de IBA, die onder me it
bij machte is om zendve
gunningen in te trekken 9(1 Leve? 'n j!e
De raad van bestuur va f J Gouden Eeuw
TV-AM komt morgen bijet wr de basisscholen wordt
om de situatie te bespreke [enige tijd de boeiende serie
Op de agenda staat natuuj .ven in de Gouden Eeuw1
lijk de komende overnat [[gezonden. In het begin
van Beaverbrook Inves de zeventiende eeuw was
ments door Ansbacher. BI i «n aantal kleine meren
dus onrechtstreeks aandet rWggelegd, zoals de Beem-
houdster van de Bril eren de Schermer. De grote
maatschappij voor comma ,[erbouwkundige Jan
ciele ontbijt-televisie. ^water wilde in 1640 ook
Verwacht wordt dat Jo de Haarlemmermeer
nathan Aitken (een Lage, Me beginnen,
huislid van Thatchers c»
servatieve partij) tijdens ij
overleg de definitieve
koop van de Arabische
langen in TV-AM zal
kondigen. Insiders "rnn..B A
den dat Aitken terzelfde de 1938 gemaakte film
tijd de raad van bestuur zij M P^ot' speelt Clark Ga-
ontslag zal aanbieden als 4 te ee11 stoere vlieger uit een
recteur van TV-AM. tng vervlogen periode. Jim
Die maatschappij ane is een piloot, die niet te-
trouwens nog verward i ugdeinst voor de meest ge-
andere problemen. Haar a iwlijke opdrachten. Hij
gemene directeur, d teft volledig voor zijn werk.
Australiër Bruce Gynge Us 'bn op een dag weer een
ontsloeg afgelopen weeki 'euw ^P® t®8*» 's bij ge-
229 technici met wie h wongen een noodlanding te
sinds afgelopen novemlx i^en- "U komt in een wei-
gewikkeld is in een bitter 6 ®d terecht bij de boerderij
nancieel geschil dat onde an de Bartons en wordt ver
meer leidde tot een komplei M ®P de dochter des hui-
lock-out van alle technisch
personeel en de snelle ot
scholing van alle directed
ren en hun secretaressen H
verlichtingsspecialisten, cal 20.15
Der Fall
Bachmeler
meramen, regisseurs en h
dienaars van de apparatuu jnnenkort is het zeven jaar
in de regiekamer. Bij Tï sleden, dat Marianne Bach-
AM is sindsdien nog steed ieier in de rechtszaal te Ltt-
een noodregime van kracht eek de vermoedelijke moor-
Maar de afgedankte tech enaar van haar dochtertje
nici hebben nu bij het Hoi oodschoot. De gebeurtenis
Gerechtshof van Londen ee ispireerde de filmindustrie
eis tot schadeloosstelling it et twee reconstructies,
gediend ten belope van raaronder 'Der Fall Bach-
miljoen pond. Bovendie icier - Keine Zeit für Tra-
blijft het conflict onopgelos en', die vanavond op het
Gyngell weigert hardnekki erste Duitse net wordt uit
zijn tegenstanders opnies; ezonden. In de middaguren
in dienst te nemen. TV-AM i bovendien een herhaling te
raad van bestuur roept hei ien van de documentaire
morgen op het matje om Bachmeier-Story'.
komen vertellen wat hij
deze uitzichtloze situatie,!
op de koop toe bijzone
duur dreigt te wordei
denkt te kunnen beginnen.
13.45
LEUKE popmuziek is een
kwestie van de juiste men
taliteit. Wie snel rijk en/of
beroemd wil worden, kan
platen maken zoveel hij
wil, maar de doorgewin
terde luisteraar hoort vrij
wel meteen dat de bedoe
lingen niet helemaal zuiver
zijn.
Leuke popmuziek is ook mu
ziek zonder pretenties. Een ar
tiest die in staat is leuke pop
muziek te maken, hoeft zich
niet in allerlei bochten te
wringen om op te vallen of om
zijn muziek nader te verkla
ren.
Hele leuke popmuziek is
Brendan Croker The 5
O'Clock Shadows. De twee el
pees die dat gezelschap tot op
heden maakte, 'A close shave'
en 'Boat trips in the bay' zijn
van een zo ontwapenende en
oprechte eenvoud dat het ge
woon een genot is om er naar
te luisteren.
Brendan Croker is een En
gelsman die een paar jaar ge
leden nog met zijn gitaarlje de
cafés en jongerencentra af
struinde om daar zijn favo
riete muziek te spelen. Die
muziek was een mengeling
van blues, rhythm blues en
PR
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
folk in de allersimpelste vorm
van een man en zijn gitaar.
Croker was sympathiek, zon
der kapsones en vooral heel
goed. Het is aan het kleine En
gelse platenmaatschappij tje
Hot Shot Records te danken
dat Crokers muziek uit de be
trekkelijke anonimiteit van
het clubcircuit gehaald werd.
Voor de eerste elpee 'A close
shave' voorzag Croker zich
van een paar begeleiders die
hij de The 5 O'Clock Shadows
noemde. Dat is prachtig En
gels voor het soort baard dat
bijvoorbeeld onze minister
president tegen de avond op
zijn kaken heeft. De elpee 'A
close shave' laat horen dat je
met een minimum aan midde
len een maximum aan muziek
kunt maken. De plaat staat
stampvol schitterende liedjes
die met behulp van gitaar en
drums en een enkele mond
harmonica hoogst effectief
van begeleiding worden voor
zien.
Brendan Croker zou je in
zekere opzichten kunnen ver
gelijken met Ry Cooder. Net
als Cooder heeft hij zich ge
specialiseerd in uitzonderlijk
gitaarspel en net als Cooder
heeft hij een voorkeur voor
muziek met zwarte 'roots'. In
zijn nummers lijkt Croker zo
nu en dan ook op Mickey
Jupp, een andere Engelsman
die helaas zwaar onderge
waardeerd is.
Vorig jaar werd 'A close
shave' opgevolgd door de elpee
'Boat trips in the bay'. Die
plaat is volgens hetzelfde re
cept gemaakt, al zijn er dit
keer ook exotischer invloeden
(Afrikaans en Caraïbisch) te
horen. De doorbraak in ons
land kwam voor Brendan
Croker The 5 O'Clock Sha
dows vooral dank zij John
Hiatt. Brendan Croker The
5 O'Clock Shadows verzorg-
denv het voorprogramma tij
dens de uitverkochte John
Hiatt-toernee van vorig na-
Leonard Cohen en James 111 ziin band is BÜ1 pay'
Galileo
Brendan Croker the 5 O'Clock Shadows.
foto munich
jaar. Omdat er ook overeen
komsten zijn met John Hiatt,
kreeg Brendan Croker een
groot en vooral welwillend
publiek tegenover zich Een
van die toeschouwers was
KRO-disc jokcey Hubert van
Hoof. Hij bleek zo gechar
meerd van de groep dat hij
zich persoonlijk inspant om
Croker c.s. meer bekendheid
te geven.
Momenteel maken Brendan
Croker The 5 O'Clock Sha
dows een toernee door ons
land. Vanavond staat de groep
in Paradiso in Amsterdam,
donderdagavond is de groep
in 042 in Nijmegen, vrijdag
avond wordt er gespeeld in de
Vrije Vloer in Utrecht en za
terdagavond wordt het Paard
van Troje in Den Haag aange
daan. Zondagavond zijn Bren
dan Croker The 5 O'Clock
Shadows eregasten in het
KRO-radioprogramma 'Op
slag van maandag' van Hu-
bert van Hoof dat dat zijn ver
jaardag viert.
Als je de kans hebt om naar
Brendan Croker The 5
O'Clock Shadows te gaan kij
ken of als je zondagavond van
10 tot 12 uur tijd hebt om te
luisteren, dan moet je dat be
slist doen, want Brendan Cro
ker The 5 O'Clock Shadows
zijn live zo mogelijk nog beter
dan op de plaat.
Omdat het er naar uit ziet
dat Brendan Croker zich in
ons land in steeds meer be
langstelling mag gaan ver
heugen, is Munich Records zo
wijs geweest om de elpees 'A
close shave' en 'Boat trips in
the bay' in een Nederlandse
persing uit te brengen. Van 'A
close shave' is bovendien een
ceedee verschenen. Die ceedee
bevat twee bonus-nummers,
waarop de van Ry Cooder be
kende accordeonist Flaco Ji
menez meespeelt.
Binnen niet al te lange tijd
verschijnt er trouwens een
nieuwe Brendan Croker-el-
pee. Samen met Steve Philips
en met Mark Knopfler van
Dire Straits heeft hij opnamen
gemaakt voor een heuse gi
taar-plaat dus dat belooft
wat.
Wim van Leest
Leonard Cohen en James
Taylor, twee mannen op
jaren, mannen met achter
grond, mannen met tek
sten. Hoe staat het met ze
na zo'n 20 jaar ervaring in
de popwereld?
Leonard Cohen is weer een
beetje in de belangstelling ge
komen en dat heeft hij deels
te danken aan Jennifer War-
nes, die een plaat volzong met
Cohen-songs, 'Famous Blue
Raincoat', en hoog scoorde
met het beginnummer 'First
we take Manhattan'.
De nieuwe elpee van Leo
nard Cohen, 'I'm your man',
opent met twee nummers die
ook op het album van Warnes
staan. De oude meester duikt
dus in het kielzog van zijn
protégé en geeft zijn versie
van 'First we take Manhat
tan' en 'Ain't no cure for love'.
Vooral in 'Manhattan' merk
je het verschil, Jennifer War
nes' interpratte is melodieus
en eigentijds, terwijl Cohen
kort en bijtend zingt tegen
een sobere achtergrond.
De versie van Cohen sluit
beter aan bij de tekst, die
nogal dreigend begint en pla
gerig eindigt. Aanvankelijk
denk je dat er een politieke
terrorist aan het woord en
uiteindelijk gaat het om een
artiest die met zijn viool
Manhattan en Berlijn wil
veroveren.
De begeleiding op 'I'm your
man' bestaat uit subtiele rie
deltjes en tegenmelodietjes.
Je hoort dat er hard aan ge
werkt is om de monotone
James Taylor: teleurstelling
klank van Cohen op te fleu
ren zonder 'm in te pakken in
muzikale bombast. Er is ge
zocht naar variatie, 'Jazz Po
lice' klinkt (inderdaad) jazzy
en 'I can't forget', gesitueerd
in de droge prairies van Ari
zona, heeft meer de sfeer van
een country-nummer.
Maar uitiendelijk blijft Co-
hen altijd dezelfde, hij bast
zijn korte zinnen in de micro
foon, roept met verrassende
woordkeus intrigerende beel
den op en vermengt voortdu
rend zware romantiek en
lichte ironie. De songs zijn
simpel van opbouw, niet alle
nummers zijn even boeiend,
- foto cbs
maar Cohen slaat toch weer
behoorlijk toe in 'Take this
waltz' (gebaseerd op een ge
dicht van Federico Garcia
Lorca) en 'I'm your man'.
Drie jaar geleden maakte
James Taylor grote indruk
met 'That's why I'm here'. Nu
is hij terug met 'Never die
young', een plaat die uitvoe
rig getuigt van een gelukkige
periode in het leven van de
veelgeplaagde (depressies,
drugs, scheidingen) Taylor.
Het album is helaas een stuk
minder dan de vorige. De tek
sten staan op een hoog peil,
maar de muziek is hier en
daar nogal saai.
In zijn band is Bill Payne
vervangen door toetsenspeler
Don Grolnick, die ook produ
cer van de elpee is (Peter As-
her is alleen nog managet
van Taylor). James Taylor
probeert voort te borduren op
'That's why I'm here' en in
het eerste nummer, 'Never die
young' herken je onmiddel
lijk veel van 'Only a dream in
Rio' van die vorige elpee. 'Ne
ver die young' gaat over het
behoud van de eeuwige jeugd
en van de idealen die je vroe
ger had.
Geluk en vooral verbazing
.over dat geluk bepalen de
teksten van Taylor. 'Sweet
Potatoe Pie' begint met 'Oh
Lord, I feel fine today' en is
een uitbundig jubellied. In
'Home by another way' zegt
Taylor dat er verschillende
manieren zijn om thuis te ko
men. Kennelijk voelt hij zich
zelf nu ook eindelijk thuis.
Hij blijft echer alert, want zo
veel geluk temidden van zo
veel gevaren, dat lean toch
eigenlijk niet?
Kunstig dichtwerk maakt
'Valentine's Day' tot een aar
dige uitschieter: 'I lost my
teeth, I lost my hair, I lost my
mind, you don't care, love is
war, all is fair, on Valentine's
Day'. Muzikaal gezien valt er
iets te beleven in 'T-Bone',
met een Tex-Mex-achtige
aanpak, en in 'Runaway Boy',
waarin de fiddle van Mark
O'Connor op cajun-wij ze uit
haalt. Verder vervalt James
Taylor in een teleurstellende
kleurloosheid.
DirkVellenga
serie Theatertreff im
DF' brengt Joseph Losey's
ilm 'Galileo' naar het to-
leelstuk 'Leben des Galilei'
ian Bertolt Brecht. De Israë-
ische acteur Topoi speelt de
ol van de Italiaanse natuur-
undige, die in de zeven
lende eeuw het hele maat-
chappelijke en filosofische
enken aan het wankelen
iracht. Volgens de toen gel
lende opvattingen was de
wde het middelpunt van
iet heelal.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Heart en Hooters, 24 februari in
Rotterdam (Ahoy)
Toto, 2 maart in Rotterdam
(Ahoy)
Supertramp, 7 maart in Rotter
dam (Ahoy)
Joe Cocker, 6 maart in Rotterdam
(Ahoy)
Jimmy Cliff, 1 maart in Utrecht
(Vredenburg)
TTau, 5 maart in Utrecht (Vre
denburg)
AC/DC en Dokken, 15 maart in
Arnhem (Rijnhal)
Sinead O'Connor, 16 maart in
Utrecht (Vredenburg) en 17 maart
in Nijmegen (Vereeniging)
Chris Rea, 19 maart in Den Bosch
(Maaspoort)
Saga en Loverboy, 25 maart in
Den Haag (Congresgebouw)
Def Leppard en McAuiey Schen
ker Group, 1 april in Amsterdam
(Edenhal)
Temptations, 11 april in Utrecht
(Vredenburg)
Leonard Cohen, 18 en 19 april in
Amsterdam (Muziektheater)
Al Di Meola, 24 april in Utrecht
(Vredenburg)
Rush, 2 mei in Rotterdam (Ahoy)
Frank Zappa, 3 mei in Rotterdam
(Ahoy)
David Sylvian, 15 mei in Rotter
dam (Ahoy)
Michael Jackson, 5, 6 en 7 juni
Rotterdam (Feyenoord-stadion)
Pink Floyd, 13 en 14 juni in Rot
terdam (Feyenoord-stadion)
Alex Chilton, 26 februari in Eino-
hoven (Effenaar) en 6 maart l»
Rotterdam (Hal 4)
Kevin Ayers, 1 maart in RowS'
dam (Lantaren) en 6 maart in Til
burg (Noorderligt)
B.B. King, 1 maart in Den Ha»»
(Congresgebouw)
Bobby Womack, 27 februari
Tilburg (Noorderligt)