BRT grijpt gretig
terug naar
de jaren zestig
CONCURRENTIESLAG OM ABONNEES LAAIT WEER OP
DE
N
tochter van Lana Turner doet boekje open over de mannen van haar moeder
Terry Wogan lijkt uit
de gratie bij Britten
Geef nu een
cadeaukaart
S^rond°deteufstenterie d ^erlandse omroepen grijpen de komst
snuffeimarkt wordt gehouda n het derde televisienet in april aan om hun
Hobbyisten, hobbyclubs 0 (jio- en tv-gidsen aan een forse face-lift te on-
d^men6 Lief^btemewS werpen. De strijd om de leden speelt zich voor
voor kunnen zich aanmeidei [belangrijk deel af aan het front van de om-
bij de organisatie. Eerst een mhladen
aftasten of er genoeg belang
stelling voor bestaat, maar ii i abonnee is tenslotte ook lid van de omroep en telt
slaan Wel dat zoiets aan ka -;mee bij de verdeling van de zendtijd.
ARA
;eft
ito.
het
lan-
fitteman
Studio
VPRO
AVRO
Geheimzinnig
ion
irij-
ion.
aat,
Top
Openhartig
Begeleiding
DINSDAG 23 FEBRUARI 1988
MW© zouden in Nederland ook in schanss—
springen moeten investeren. Het vriest
hier toch ook?"
Gerrft-Jan Konijnenberg, «chansspringer
DE STEM
T2
april, is er een optreden
pland van de Axelse band
ven on a date'. Ook de jeugd
niet vergeten door organisat
Jaap Schieman. Maandag
april komt Meneer Kakt
met zijn show naar de Axels
beurstenten. 's Avonds spek
er in de feesttent enkele ban
uit de regio. Dinsdagavond
er een knallend slotbal ondc
leiding van De Havenzangers
Schieman: „Voorts wille
we iets nieuws introducerei
Bedoeling is dat er op tweed™
paasdag, maandag 4 april, 1 iMartvanderSanden
nog steeds de uitgifte van ca
Axel en te besteden bij all
Streekcentrum Axel.
mroepgidsen opgepept
jje keuze van een gids is het
de meeste mensen abso-
Iniet belangrijk welke pro-
jtima's een omroep uitzendt.
Itelt is hoe aardig het blad
itziet en, vooral, hoe goed-
het is. Het is dan ook lo-
AXEL - De Stichtin j dat de omroepen elkaar
Streekcentrum Axel verzorg bijlopen om hun gids zo
Kallend en aantrekkelijk
df.a„u?.aarten ff? vïl gelijk te maken en daarvoor
vijf, tien en vijfentwintig gul guldens uittrekken.
den.
De cadeaukaarten zijn ver ,ucll)
krijgbaarbij de Amro-bankii ferland 3 is voor VARA,
concurrentieslag woedt
jaren, maar de komst van
BV, KRO en ook VPRO
middenstanders die zijn aan ^ding hun gidsen een 'ge-
gesloten bij de Stichtin ,|vernieuwd' aanzien te ge
en, zo verzekeren de om-
ipen, alle programma's ko-
a er nog overzichtelijker in
slaan dan nu al het geval is.
meest ingrijpende wijzigin-
ondergaat de VARA-gids.
gaat in maart VARA TV
agazine heten. Hoofdredac-
nHans Wilbrink, vorig jaar
li van het weekblad Nieuwe
ra overgekomen om het ge
fit van het VARA-blad op te
heeft de beschikking
regen over miljoenen gul-
isextra per jaar.
|Daarvoor worden per week
a 10 pagina's meer gemaakt
nu met toelichtingen over
I-programma's. Er komt meer
in de gids en een uit-
mbaar spoorboekje voor de
|io, „Vroeger, toen de televi-
t en de radio nog in één
tidrneubel zaten, was het
probleem om één gids
lor zowel televisie als radio te
Ibben. Maar tegenwoordig,
per radio's staan in tienerka-
ïs, in de keuken en in de
iapkamer, moet je een apart
ftóte hebben met daarin
|e radioprogramma's".
i Wilbrink krijgt de
A-abonnee binnenkort te
ton met een 'geheel ver-
luwd produkt dat past in het
leid om de VARA aantrekke-
pf te maken voor een breed
fffiek'. Bovendien moet
1TV Magazine een jour-
pistiek blad worden. Wil-
„Het journalistieke
o van de omroepbladen is
dit moment niet erg best.
proberen daar stapje voor
|Pje verandering in te bren-
1 Witteman, eindredacteur
van VARA's actualiteitenpro
gramma Achter het Nieuws, is
ingehuurd om het journalis
tieke gehalte mede op te vijze
len. Hij maakt een reeks inter
views met prominente politici
en mensen uit het bedrijfsleven
over het onderwerp 'televisie
en macht'. Wittemans eerste
'slachtoffer' is mediaconsultant
Ton Planken, voorheen redac
teur van Den Haag Vandaag,
tegenwoordig adviseur van on
der meer politici bij het om
gaan met het medium televisie.
„Verder proberen we met
Karin Bloemen wat leuke din
gen te doen", aldus Wilbrink.
„Zij zal vakgenoten intervie
wen en we hopen dat zo'n ge
sprek tussen tv-makers onder
ling een bepaalde meerwaarde
krij gt boven een interview door
een 'gewone' verslaggever'. In
het eerste VARA TV Magazine
voelt Karin Bloemen haar col
lega Peter Jan Rens, die spel-
programma's voor de VARA
presenteert, aan de tand.
Ook de KRO gaat flink aan zijn
gids Studio sleutelen. Op ver
zoek van de lezers komt er
meer kleur ('maar niet
schreeuwend') in Studio, vooral
op de dagelijkse pagina's met
toelichtingen, en een apart, uit-
neembaar radiokatern (ook
al!). „Daardoor kunnen we
beide groepen, de tv-kijkers èn
de radioluisteraars, beter be
dienen", aldus eindredacteur
Eimer Wieldraaijer.
De NCRV lanceert haar ver
nieuwde gids op 19 maart. Dan
komt de gerestylede (zo heet
dat in marketing-kringen,
want de veranderingen zijn
natuurlijk op basis van lezers
onderzoek bedacht door mar
ketingbureaus) NCRV-gids uit.
„Wij gaan in de vormgeving en
de inhoud mikken op de jon
gere lezers. De NCRV heeft een
tamelijk solide ledenbestand,
maar dat is aan het vergrijzen.
In de programmering zie je dan
ook dat wij een jonger publiek
willen aanspreken, met de
shows van Frank Masmeijer en
Jan Rietman bijvoorbeeld, of
met de nieuwe serie Switch.
Dat gaat u straks ook in de gids
terugzien.
Een geheel vernieuwde om
slag en een andere vormgeving
binnenin, en meer kleurge
bruik om de losse verkoop te
Karin Bloemen: interviews in de vernieuwde VARA-gids.
foto anp
Jan Rietman: aandacht in de NCRV-gids, die meer gaat
mikken op jonge lezers.
stimuleren in de hoop dat die
losse kopers na een aantal we
ken vaste abonnees worden.
Onze gids moet in de rekken
opvallen tussen de andere om
roepbladen, maar we gaan ons
zelf niet overschreeuwen. Wij
kiezen voor een subtiele aan
pak, die past bij de NCRV-tra-
ditie en de oudere lezers niet
voor het hoofd stoot", aldus
eindredacteur Wim van den
Dool.
De VPRO komt met een gids op
een groter formaat. Hoofdre
dacteur Boudewijn Paans:
„Wij hebben al een jaar of vijf
tien een kleine gids, een uit
vloeisel uit de jaren zestig zeg
maar. Later zijn de Mikro-gids
en TROS-Kompas gekomen.
De VPRO is eigenwijs en wil
dus weer een afwijkend for
maat. Verder krijgen we een
full-colour voorplaat en kleu-
radvertenties. Het blad zal er
meer als een omroepgids gaan
uitzien. Inhoudelijk houden we
vast aan de huidige formule.
Alleen zullen we nog iets meer
aan serieuze programma's
gaan doen, vooral op de radio
en op de buitenlandse zenders.
Aan de andere Nederlandse
omroepen zullen we nog spora-
discher dan nu aandacht beste
den. Wij kunnen toch ook niet
nog een keer Gerard Cox gaan
interviewen. Daar word ik per
soonlijk dus niet goed van".
Bij AVRO's Televizier doet
men het rustig aan. De enige
wijziging is een aparte kolom
voor de programma's van Ne
derland 3 en acht extra pagi
na's in april over het derde net.
„Maar maakt u zich vooral
geen zorgen over ons. Wij doen
het heel goed, hoor", zegt
hoofdredacteur Rein van Rooij.
En inderdaad, de hoge oplage
cijfers van AVRO's Televizier,
mede te danken aan de gulle
hand waarmee premies worden
gegeven en het onderbrengen
van de gids in leesportefeuilles,
doen de concurrenten vaak met
een scheef oog kijken.
„Met enige arrogantie zeg ik
dat wij de anderen voor zijn
geweest. Wij hebben vorig jaar
oktober al het nodige veran
derd. We hebben full-colour
ingevoerd en de toelichtingen
zijn bondiger geworden. Dat
sluit aan bij het raadpleegge-
drag van de lezers, die al na 3 a
4 regels tekst willen weten
waar een programma precies
over gaat".
EO-Visie verandert evenmin
veel. Adjunct-hoofdredacteur
Sikking. „Wij vinden het niet
nodig om aan die concurrentie
slag mee te doen. Die is voor
ons minder urgent omdat de
abonnees ons toch trouw zijn".
Veronica doet uiterst geheim
zinnig over de veranderingen
die op stapel staan. „Daar kun
nen wij nog niets over zeggen",
laat een brave medewerkster
van directeur Rob Out weten.
Maar waarom eigenlijk niet?
„Ja, dat weet ik ook niet, ik heb
mijn orders".
De TROS ten slotte, de om
roep die de hoogste kijkdich-
theden haalt met zijn program
ma's, maar in ledental terrein
verliest op de grote concurrent
Veronica, is zich aan het bezin
nen. „Het is nog niet helemaal
na 'turner op de set van de tv-serie 'Falcon Crest'. - fotoap
SAN FRANCISCO (RTR) -
Waren de memoires van de
dochters van Joan Craw
ford en Bette Davis wraak
nemingen voor wat htm
moeders hen in hun jeugd
onthouden zouden hebben,
die van Cheryl Crane zijn
meer een duiveluitdrijving.
En daarbij gaat het niet om
een boze moeder, maar om
spoken uit het eigen verle
den.
De dochter van Lana Turner
hoefde 'Detour: A Hollywood
Story' niet te schrijven om
naam te maken. Dat had zij 30
jaar geleden als meisje van 14
al gedaan, toen zij op Goede
Vrijdag 1958 ingreep in een
steeds dreigender ruzie tussen
Turner en haar minnaar, de
Mafioso Johnny Stompanato,
en deze doodstak.
Hoewel Cheryl werd vrijge
sproken, bleef het incident
haar voor de rest van haar
jeugd achtervolgen. Zij liep
weg van huis, probeerde zelf
doding en zat een tijd in een
psychiatrisch ziekenhuis en
twee verbeteringsgestichten.
Crane vertelt dat zij het boek
eerst had willen schrijven om
de legenden te ontzenuwen die
rond het drama van Goede
Vrijdag zijn ontstaan en die het
uitgangspunt vormen voor ver
schillende romans en filmsce
nario's, waaronder, het meest
recent, Woody Aliens film
'September'.
„Er waren zoveel misvattin
gen", aldus Cheryl. „Of mijn
moeder had het gedaan en ik
nam de schuld op mij, of ik had
een verhouding met Stompa
nato en was buiten mezelf van
jaloezie, of mijn moeder was
dol van jaloezie, of er was een
onbekende derde in het spel".
Wat vooral om woedend van
te worden was geweest, was
een lezing van B.D. Davis in
haar memoires over hakr moe
der, Bette Davis. „Ik duik mid
den in het boek op en ik heb,
zonder dat mijn moeder het
weet, een verhouding met die
man. En ik heb haar (Davis)
zelfs nog nooit gezien", zegt
Crane.
Crane vond op zeker ogenblik
dat zij sterk genoeg was om de
gebeurtenissen van weleer op
nieuw te beleven en naar
waarheid op te schrijven.
In het penthouse in Pacific
Heights in San Francisco dat
zij met haar lesbische vriendin
deelt, praat Cheryl Crane
openhartig over haar boek -
dat al is verkocht aan een film
producer -, haar verleden en
haar moeder, die nu bijna niet
meer filmt.
Crane (44) werd geboren als
dochter van Turner en haar
tweede echtgenoot, de restau
rateur en wereldse-man-van-
Hollywood Stephen Crane. Al
vóór de moord op Stompanato
waren de relaties tussen Cheryl
en de mannen in het leven van
haar moeder gespannen.
Crane zegt dat Turners
vierde man, Lex Barker - de
ster in een aantal Tarzanfilms
-, haar seksueel begon te mis
bruiken toen zij 10 was. Zij ver
droeg het bijna drie jaar en het
schrijven erover was het moei
lijkste van het boek.
Zij schrijft dat zij, niet-be-
grijpend, betrokken werd bij
een stiekeme samenzwering
rond iets dat pijnlijk en ver
keerd was en dat Barker van
zijn macht had geprofiteerd en
haar had gedreigd met weg
zending uit het gezin, wat haar
het ergste leek dat iemand kon
overkomen.
Bij het bestuderen van het
molesteren van kinderen, aldus
Cheryl Crane, was het haar
duidelijk geworden dat wat zij
had ervaren meer regel dan
uitzondering was.
Toen Crane tenslotte haar
moeder in vertrouwen nam
over Barkers stiekeme bezoek
jes aan haar kamer, gooide de
actrice hem het huis uit.
De incidenten werden in den
huize Turner nooit besproken.
Crane kreeg geen begeleiding.
Haar moeders wens was dat
Van onze correspondent Roger Simons
LONDEN - De praatgrage Ier Terry Wogan, wiens
tv-show op BBC1 driemaal in de week minstens II
miljoen Britse kijkers aan de buis placht te lijmen,
verliest de laatste tijd steeds meer aan populariteit.
Begin januari van dit jaar keken nog 8,3 miljoen Britten ge
regeld naar de praatshow 'Wogan'. Volgens de laatste be
schikbare gegevens bedraagt het cijfer van de kijkdichtheid
momenteel *nauwelijks 6 miljoen'.
De kijkers hebben het gevoel, dat Terry de meesten van
zijn gasten behandelt met neerbuigende minzaamheid. De
Britse kijkers hebben het Wogan onlangs bijzonder kwalijk
genomen dat hij in een van zijn shows met als gast de zwaar
gehandicapte Ierse auteur Christie Nolan, die net de Whit-
bread-prijs had gewonnen, zich geen enkele keer recht
streeks richtte tot de jongeman in de rolstoel.
Het is dan ook duidelijk dat het BBC-programma 'Wo
gan' zijn beste tijd heeft gehad Het populairste Britse
praatprogramma van tegenwoordig heet 'Aspel Compa
ny'. Het beleeft momenteel zijn vijfde seizoen en wordt elke
zaterdagavond op de Britse buis gebracht door de commer
ciële tv-maatschappij London Weekend Televison (LWT),
een van de vier groten. Presentator is de onverstoorbare
Engelsman Michael Aspel.
Aspel geniet de laatste tijd meer bijval dan Wogan omdat
LWT er geregeld in slaagt erg boeiende gasten naar zich toe
te trekken, die kennelijk liever 's zaterdags komen praten
met Michael dan een dag eerder met Terry.
Onlangs was Elizabeth Taylor te gast bij 'Aspel Com
pany'. Zij had botweg geweigerd zich te laten interviewen
door Wogan. In 1984 was premier Thatcher de eerste Britse
regeringsleidster die Michael Aspel van de commerciële tv -
en niet Terry Wogan van de BBC - een apolitiek interview
toestond in zijn praatshow.
Het gerenommeerde Britse omroeptijdschrift The
Broadcaster' voorspelt dat de dagen van 'Wogan', driemaal
in de week en telkens te beginnen van 7 uur, wel eens geteld
zouden kunnen zijn. Wogans vooruitzichten beloven er
trouwens niet beter op te worden nu zijn producer, John
Fisher, bij de BBC ontslag heeft genomen voor een betere
baan bij de grote commerciële tv-maatschappij Thames Te
levision.
Het is mogelijk dat Terry Wogan het zekere voor het on
zekere zal nemen en dat hij uiteindelijk met John Fisher zal
overstappen naar Thames Television. Sinds het recente
overlijden van de betreurde Ierse presentator Eamonn An
drews zoekt deze tv-maatschappij een opvolger voor de pre
sentatie van Andrews' evergreen This Is Your Life'.
- foto anp
definitief wat we gaan doen.
Het is niet duidelijk hoeveel
ruimte we precies nodig heb
ben om de programma's van
Nederland 3 en de toelichtingen
daarbij op te nemen. We zijn er
nog mee aan het stoeien", aldus
eindredacteur Henk van Ber
gen.
Voorlopig gaat de slag om de
lezer op de omroepbladen-
markt onverdroten voort. Niet
alleen met steeds fraaier uitge
voerde gidsen met verhalen die
zo in een willekeurig ander
blad hadden kunnen staan,
maar ook met kortingen, ca
deautjes en premies. Iemand
die gebruik maakt van alle
aanbiedingen en regelmatig
van blad verandert, kan voor
een prikkie elke week een gids
in huis hebben. Die premieja
gers kosten de gidsen handen
vol geld, want winst maken op
een aanbieding van 26 weken
AVRO's Televizier voor een
tientje is er natuurlijk niet bij.
Van Rooij„Tja, als het aan mij
ligt, stoppen we daar morgen
mee. Maar dan moeten de an
dere omroepen dat natuurlijk
ook doen".
Ferre Frignard met muts) en zijn makkers tijdens een op
treden in Breda in 1967. - foto archief de stem
men het allemaal zou vergeten.
Door de psychologische
schade die door Barker was
veroorzaakt en haar afge
schermde leven als 'star baby',
was Crane geestelijk en emo
tioneel zonder afweer toen zij
moest zien klaar te komen met
Stompanato's dood en de gevol
gen.
„Ik vond me geen erg aardig
of goed wezen", aldus Crane,
die haar kinderjaren om
schrijft als jaren van verwen
ning, afscherming en domheid.
„Toen werd ik opeens niet al
leen voor de leeuwen gegooid,
maar ook nog geconfronteerd
met de duisterder kant van de
maatschappij. Ik stond met één
been in Beverly Hills en met
het andere in de gevangenis".
Moeder en dochter bespra
ken de affaire-Stompanato pas
toen laatstgenoemde aan haar
boek begon. In een vakantie
weekeinde van 1986 las Crane
haar moeder de hoofdstukken
over Goede Vrijdag voor.
Turner, zegt zij, had haar
handen in de hare genomen en
gezegd: „Cheryl, heb ik je nooit
gezegd hoezeer ik op prijs
stelde wat je voor me deed?
Hoe ik hier nu niet zou zitten
als jij er niet geweest was? Heb
ik je nooit verteld hoe dank
baar ik was?"
Toen gingen zij over Stom
panato praten en over alles wat
zij meer dan 30 jaar niet be
sproken hadden.
Van onze rtv-redactie
De Belgische tv houdt zich
uitgebreid bezig met de ja
ren zestig. 'Om een rijke
schat aan beeldmateriaal
aan te boren en opnieuw
aan de kijkers voor te stel
len', zoals de BRT zegt,
maar waarschijnlijk ook
omdat het in het algemeen
om herhalingen gaat en de
reeks, die na de zomer door
loopt, de Vlaamse omroep
niet al te veel kost.
Zondagavond werden frag
menten herhaald uit het pro
gramma 'Echo' met 'nieuws in
de marge'. Eerder deze maand
werd als voorproefje al een te
rugblik van de BRT-Nieuws-
dienst getoond onder de titel
'Drempel van een nieuwe we
reld'. Voor de komende maan
den staan voor de zondagavon
den gepland 'De opmars van de
auto', 'Studentenleven', 'Het
beeld van de vrouw', 'Het pro
test', 'De bouwcode', 'De trek
naar de kust' en 'Het succes
van de show-business'.
De meeste programma's die
in de jaren zestig de studio van
de BRT verlieten, zijn verloren
gegaan. Soms werden pro
gramma's van te voren op film
vastgelegd, vooral opnamen die
buitenhuis moesten worden ge
maakt. Deze filmbanden zijn
bewaard gebleven, 'omdat zij,
in tegenstelling tot de latere
beeldband niet gewist konden
worden', zoals de BRT enigs
zins ironisch toevoegt.
De banden zijn hier en daar
wat verminkt (krassen, losse
kabels, plakkende lassen) en
soms ontbreekt de commen
taartekst. De BRT vertoont de
beelden zoveel mogelijk in de
originele vorm. Steeds wordt in
de 'ondertiteling' aangegeven
uit welk programma en uit
welk jaar de gebruikte frag
menten komen.
De Dienst Kunstzaken van
de BRT levert ook een bijdrage.
Op zondag 13 maart wordt de
film 'You're innocent when you
dream' vertoond van Patrick
Conrad, die de befaamde folk-
singer Ferre Gignard als uit
gangspunt heeft genomen.
Grignard speelde een grote rol
in de Antwerpse 'incrowd' in de
jaren zestig. Hij maakte be
kende nummers als 'Ring, ring,
I've got to sing', 'Drunken Sai
lor' en 'Yellow me, yellow you'
en overleed op 8 augustus 1982.
Patrick Conrad en producer
Claude Blondeel zochten de
oude makkers van 'de Ferre' op
en brachten ze twee nachten bij
elkaar in het Antwerpse café
'De Kat', die nog altijd de wat
rauwe sfeer van twintig jaar
geleden heeft. Het zijn Derrol
Adams, Fred Bervoets, Hans
Kusters, Gust Gils, Ann Salens
en Adriaan Van Raemdonck.
'Wie schrijft die blijft' staat
op woensdag 16 maart in het
teken van de dichters, die in de
eerste poëzienacht 'Poëzie in
het Paleis' in 1966 voor op
schudding zorgden, o.a. Simon
Vinkenoog, Johnny van Doorn,
Jules Deelder, Hugo Claus en
Mgarcel van Maele.
Ook de veelbekeken tv-se-
ries uit de jaren zestig krijgen
herhalingen. De serie 'The
Long Hot Summer' (18 afleve
ringen) kan vanaf half maart
weer bekeken worden. Verder
zijn er 3 afleveringen te zien
van de series 'Bonanza', 'Dak-
tari', 'The Untouchables', 'High
Chapparal', 'Mannix' en 'The
Man from Uncle'. Nog één keer
komen 'Flipper' en 'Dr. Kilda-
re' aan bod.
In het najaar gaat de BRT
vrolijk verder met het woelige
verleden. Er staan program
ma's gepland over o.a. het tie
nerleven, revolutie in de kunst,
onderwijs voor iedereen, kerk
op de helling, gastarbeiders,
ontwikkelingssamenwerking
en het leger in vredestijd.