BRT grijpt gretig terug naar de jaren zestig CONCURRENTIESLAG OM ABONNEES LAAIT WEER OP DE N tochter van Lana Turner doet boekje open over de mannen van haar moeder Terry Wogan lijkt uit de gratie bij Britten Geef nu een cadeaukaart S^rond°deteufstenterie d ^erlandse omroepen grijpen de komst snuffeimarkt wordt gehouda n het derde televisienet in april aan om hun Hobbyisten, hobbyclubs 0 (jio- en tv-gidsen aan een forse face-lift te on- d^men6 Lief^btemewS werpen. De strijd om de leden speelt zich voor voor kunnen zich aanmeidei [belangrijk deel af aan het front van de om- bij de organisatie. Eerst een mhladen aftasten of er genoeg belang stelling voor bestaat, maar ii i abonnee is tenslotte ook lid van de omroep en telt slaan Wel dat zoiets aan ka -;mee bij de verdeling van de zendtijd. ARA ;eft ito. het lan- fitteman Studio VPRO AVRO Geheimzinnig ion irij- ion. aat, Top Openhartig Begeleiding DINSDAG 23 FEBRUARI 1988 MW© zouden in Nederland ook in schanss— springen moeten investeren. Het vriest hier toch ook?" Gerrft-Jan Konijnenberg, «chansspringer DE STEM T2 april, is er een optreden pland van de Axelse band ven on a date'. Ook de jeugd niet vergeten door organisat Jaap Schieman. Maandag april komt Meneer Kakt met zijn show naar de Axels beurstenten. 's Avonds spek er in de feesttent enkele ban uit de regio. Dinsdagavond er een knallend slotbal ondc leiding van De Havenzangers Schieman: „Voorts wille we iets nieuws introducerei Bedoeling is dat er op tweed™ paasdag, maandag 4 april, 1 iMartvanderSanden nog steeds de uitgifte van ca Axel en te besteden bij all Streekcentrum Axel. mroepgidsen opgepept jje keuze van een gids is het de meeste mensen abso- Iniet belangrijk welke pro- jtima's een omroep uitzendt. Itelt is hoe aardig het blad itziet en, vooral, hoe goed- het is. Het is dan ook lo- AXEL - De Stichtin j dat de omroepen elkaar Streekcentrum Axel verzorg bijlopen om hun gids zo Kallend en aantrekkelijk df.a„u?.aarten ff? vïl gelijk te maken en daarvoor vijf, tien en vijfentwintig gul guldens uittrekken. den. De cadeaukaarten zijn ver ,ucll) krijgbaarbij de Amro-bankii ferland 3 is voor VARA, concurrentieslag woedt jaren, maar de komst van BV, KRO en ook VPRO middenstanders die zijn aan ^ding hun gidsen een 'ge- gesloten bij de Stichtin ,|vernieuwd' aanzien te ge en, zo verzekeren de om- ipen, alle programma's ko- a er nog overzichtelijker in slaan dan nu al het geval is. meest ingrijpende wijzigin- ondergaat de VARA-gids. gaat in maart VARA TV agazine heten. Hoofdredac- nHans Wilbrink, vorig jaar li van het weekblad Nieuwe ra overgekomen om het ge fit van het VARA-blad op te heeft de beschikking regen over miljoenen gul- isextra per jaar. |Daarvoor worden per week a 10 pagina's meer gemaakt nu met toelichtingen over I-programma's. Er komt meer in de gids en een uit- mbaar spoorboekje voor de |io, „Vroeger, toen de televi- t en de radio nog in één tidrneubel zaten, was het probleem om één gids lor zowel televisie als radio te Ibben. Maar tegenwoordig, per radio's staan in tienerka- ïs, in de keuken en in de iapkamer, moet je een apart ftóte hebben met daarin |e radioprogramma's". i Wilbrink krijgt de A-abonnee binnenkort te ton met een 'geheel ver- luwd produkt dat past in het leid om de VARA aantrekke- pf te maken voor een breed fffiek'. Bovendien moet 1TV Magazine een jour- pistiek blad worden. Wil- „Het journalistieke o van de omroepbladen is dit moment niet erg best. proberen daar stapje voor |Pje verandering in te bren- 1 Witteman, eindredacteur van VARA's actualiteitenpro gramma Achter het Nieuws, is ingehuurd om het journalis tieke gehalte mede op te vijze len. Hij maakt een reeks inter views met prominente politici en mensen uit het bedrijfsleven over het onderwerp 'televisie en macht'. Wittemans eerste 'slachtoffer' is mediaconsultant Ton Planken, voorheen redac teur van Den Haag Vandaag, tegenwoordig adviseur van on der meer politici bij het om gaan met het medium televisie. „Verder proberen we met Karin Bloemen wat leuke din gen te doen", aldus Wilbrink. „Zij zal vakgenoten intervie wen en we hopen dat zo'n ge sprek tussen tv-makers onder ling een bepaalde meerwaarde krij gt boven een interview door een 'gewone' verslaggever'. In het eerste VARA TV Magazine voelt Karin Bloemen haar col lega Peter Jan Rens, die spel- programma's voor de VARA presenteert, aan de tand. Ook de KRO gaat flink aan zijn gids Studio sleutelen. Op ver zoek van de lezers komt er meer kleur ('maar niet schreeuwend') in Studio, vooral op de dagelijkse pagina's met toelichtingen, en een apart, uit- neembaar radiokatern (ook al!). „Daardoor kunnen we beide groepen, de tv-kijkers èn de radioluisteraars, beter be dienen", aldus eindredacteur Eimer Wieldraaijer. De NCRV lanceert haar ver nieuwde gids op 19 maart. Dan komt de gerestylede (zo heet dat in marketing-kringen, want de veranderingen zijn natuurlijk op basis van lezers onderzoek bedacht door mar ketingbureaus) NCRV-gids uit. „Wij gaan in de vormgeving en de inhoud mikken op de jon gere lezers. De NCRV heeft een tamelijk solide ledenbestand, maar dat is aan het vergrijzen. In de programmering zie je dan ook dat wij een jonger publiek willen aanspreken, met de shows van Frank Masmeijer en Jan Rietman bijvoorbeeld, of met de nieuwe serie Switch. Dat gaat u straks ook in de gids terugzien. Een geheel vernieuwde om slag en een andere vormgeving binnenin, en meer kleurge bruik om de losse verkoop te Karin Bloemen: interviews in de vernieuwde VARA-gids. foto anp Jan Rietman: aandacht in de NCRV-gids, die meer gaat mikken op jonge lezers. stimuleren in de hoop dat die losse kopers na een aantal we ken vaste abonnees worden. Onze gids moet in de rekken opvallen tussen de andere om roepbladen, maar we gaan ons zelf niet overschreeuwen. Wij kiezen voor een subtiele aan pak, die past bij de NCRV-tra- ditie en de oudere lezers niet voor het hoofd stoot", aldus eindredacteur Wim van den Dool. De VPRO komt met een gids op een groter formaat. Hoofdre dacteur Boudewijn Paans: „Wij hebben al een jaar of vijf tien een kleine gids, een uit vloeisel uit de jaren zestig zeg maar. Later zijn de Mikro-gids en TROS-Kompas gekomen. De VPRO is eigenwijs en wil dus weer een afwijkend for maat. Verder krijgen we een full-colour voorplaat en kleu- radvertenties. Het blad zal er meer als een omroepgids gaan uitzien. Inhoudelijk houden we vast aan de huidige formule. Alleen zullen we nog iets meer aan serieuze programma's gaan doen, vooral op de radio en op de buitenlandse zenders. Aan de andere Nederlandse omroepen zullen we nog spora- discher dan nu aandacht beste den. Wij kunnen toch ook niet nog een keer Gerard Cox gaan interviewen. Daar word ik per soonlijk dus niet goed van". Bij AVRO's Televizier doet men het rustig aan. De enige wijziging is een aparte kolom voor de programma's van Ne derland 3 en acht extra pagi na's in april over het derde net. „Maar maakt u zich vooral geen zorgen over ons. Wij doen het heel goed, hoor", zegt hoofdredacteur Rein van Rooij. En inderdaad, de hoge oplage cijfers van AVRO's Televizier, mede te danken aan de gulle hand waarmee premies worden gegeven en het onderbrengen van de gids in leesportefeuilles, doen de concurrenten vaak met een scheef oog kijken. „Met enige arrogantie zeg ik dat wij de anderen voor zijn geweest. Wij hebben vorig jaar oktober al het nodige veran derd. We hebben full-colour ingevoerd en de toelichtingen zijn bondiger geworden. Dat sluit aan bij het raadpleegge- drag van de lezers, die al na 3 a 4 regels tekst willen weten waar een programma precies over gaat". EO-Visie verandert evenmin veel. Adjunct-hoofdredacteur Sikking. „Wij vinden het niet nodig om aan die concurrentie slag mee te doen. Die is voor ons minder urgent omdat de abonnees ons toch trouw zijn". Veronica doet uiterst geheim zinnig over de veranderingen die op stapel staan. „Daar kun nen wij nog niets over zeggen", laat een brave medewerkster van directeur Rob Out weten. Maar waarom eigenlijk niet? „Ja, dat weet ik ook niet, ik heb mijn orders". De TROS ten slotte, de om roep die de hoogste kijkdich- theden haalt met zijn program ma's, maar in ledental terrein verliest op de grote concurrent Veronica, is zich aan het bezin nen. „Het is nog niet helemaal na 'turner op de set van de tv-serie 'Falcon Crest'. - fotoap SAN FRANCISCO (RTR) - Waren de memoires van de dochters van Joan Craw ford en Bette Davis wraak nemingen voor wat htm moeders hen in hun jeugd onthouden zouden hebben, die van Cheryl Crane zijn meer een duiveluitdrijving. En daarbij gaat het niet om een boze moeder, maar om spoken uit het eigen verle den. De dochter van Lana Turner hoefde 'Detour: A Hollywood Story' niet te schrijven om naam te maken. Dat had zij 30 jaar geleden als meisje van 14 al gedaan, toen zij op Goede Vrijdag 1958 ingreep in een steeds dreigender ruzie tussen Turner en haar minnaar, de Mafioso Johnny Stompanato, en deze doodstak. Hoewel Cheryl werd vrijge sproken, bleef het incident haar voor de rest van haar jeugd achtervolgen. Zij liep weg van huis, probeerde zelf doding en zat een tijd in een psychiatrisch ziekenhuis en twee verbeteringsgestichten. Crane vertelt dat zij het boek eerst had willen schrijven om de legenden te ontzenuwen die rond het drama van Goede Vrijdag zijn ontstaan en die het uitgangspunt vormen voor ver schillende romans en filmsce nario's, waaronder, het meest recent, Woody Aliens film 'September'. „Er waren zoveel misvattin gen", aldus Cheryl. „Of mijn moeder had het gedaan en ik nam de schuld op mij, of ik had een verhouding met Stompa nato en was buiten mezelf van jaloezie, of mijn moeder was dol van jaloezie, of er was een onbekende derde in het spel". Wat vooral om woedend van te worden was geweest, was een lezing van B.D. Davis in haar memoires over hakr moe der, Bette Davis. „Ik duik mid den in het boek op en ik heb, zonder dat mijn moeder het weet, een verhouding met die man. En ik heb haar (Davis) zelfs nog nooit gezien", zegt Crane. Crane vond op zeker ogenblik dat zij sterk genoeg was om de gebeurtenissen van weleer op nieuw te beleven en naar waarheid op te schrijven. In het penthouse in Pacific Heights in San Francisco dat zij met haar lesbische vriendin deelt, praat Cheryl Crane openhartig over haar boek - dat al is verkocht aan een film producer -, haar verleden en haar moeder, die nu bijna niet meer filmt. Crane (44) werd geboren als dochter van Turner en haar tweede echtgenoot, de restau rateur en wereldse-man-van- Hollywood Stephen Crane. Al vóór de moord op Stompanato waren de relaties tussen Cheryl en de mannen in het leven van haar moeder gespannen. Crane zegt dat Turners vierde man, Lex Barker - de ster in een aantal Tarzanfilms -, haar seksueel begon te mis bruiken toen zij 10 was. Zij ver droeg het bijna drie jaar en het schrijven erover was het moei lijkste van het boek. Zij schrijft dat zij, niet-be- grijpend, betrokken werd bij een stiekeme samenzwering rond iets dat pijnlijk en ver keerd was en dat Barker van zijn macht had geprofiteerd en haar had gedreigd met weg zending uit het gezin, wat haar het ergste leek dat iemand kon overkomen. Bij het bestuderen van het molesteren van kinderen, aldus Cheryl Crane, was het haar duidelijk geworden dat wat zij had ervaren meer regel dan uitzondering was. Toen Crane tenslotte haar moeder in vertrouwen nam over Barkers stiekeme bezoek jes aan haar kamer, gooide de actrice hem het huis uit. De incidenten werden in den huize Turner nooit besproken. Crane kreeg geen begeleiding. Haar moeders wens was dat Van onze correspondent Roger Simons LONDEN - De praatgrage Ier Terry Wogan, wiens tv-show op BBC1 driemaal in de week minstens II miljoen Britse kijkers aan de buis placht te lijmen, verliest de laatste tijd steeds meer aan populariteit. Begin januari van dit jaar keken nog 8,3 miljoen Britten ge regeld naar de praatshow 'Wogan'. Volgens de laatste be schikbare gegevens bedraagt het cijfer van de kijkdichtheid momenteel *nauwelijks 6 miljoen'. De kijkers hebben het gevoel, dat Terry de meesten van zijn gasten behandelt met neerbuigende minzaamheid. De Britse kijkers hebben het Wogan onlangs bijzonder kwalijk genomen dat hij in een van zijn shows met als gast de zwaar gehandicapte Ierse auteur Christie Nolan, die net de Whit- bread-prijs had gewonnen, zich geen enkele keer recht streeks richtte tot de jongeman in de rolstoel. Het is dan ook duidelijk dat het BBC-programma 'Wo gan' zijn beste tijd heeft gehad Het populairste Britse praatprogramma van tegenwoordig heet 'Aspel Compa ny'. Het beleeft momenteel zijn vijfde seizoen en wordt elke zaterdagavond op de Britse buis gebracht door de commer ciële tv-maatschappij London Weekend Televison (LWT), een van de vier groten. Presentator is de onverstoorbare Engelsman Michael Aspel. Aspel geniet de laatste tijd meer bijval dan Wogan omdat LWT er geregeld in slaagt erg boeiende gasten naar zich toe te trekken, die kennelijk liever 's zaterdags komen praten met Michael dan een dag eerder met Terry. Onlangs was Elizabeth Taylor te gast bij 'Aspel Com pany'. Zij had botweg geweigerd zich te laten interviewen door Wogan. In 1984 was premier Thatcher de eerste Britse regeringsleidster die Michael Aspel van de commerciële tv - en niet Terry Wogan van de BBC - een apolitiek interview toestond in zijn praatshow. Het gerenommeerde Britse omroeptijdschrift The Broadcaster' voorspelt dat de dagen van 'Wogan', driemaal in de week en telkens te beginnen van 7 uur, wel eens geteld zouden kunnen zijn. Wogans vooruitzichten beloven er trouwens niet beter op te worden nu zijn producer, John Fisher, bij de BBC ontslag heeft genomen voor een betere baan bij de grote commerciële tv-maatschappij Thames Te levision. Het is mogelijk dat Terry Wogan het zekere voor het on zekere zal nemen en dat hij uiteindelijk met John Fisher zal overstappen naar Thames Television. Sinds het recente overlijden van de betreurde Ierse presentator Eamonn An drews zoekt deze tv-maatschappij een opvolger voor de pre sentatie van Andrews' evergreen This Is Your Life'. - foto anp definitief wat we gaan doen. Het is niet duidelijk hoeveel ruimte we precies nodig heb ben om de programma's van Nederland 3 en de toelichtingen daarbij op te nemen. We zijn er nog mee aan het stoeien", aldus eindredacteur Henk van Ber gen. Voorlopig gaat de slag om de lezer op de omroepbladen- markt onverdroten voort. Niet alleen met steeds fraaier uitge voerde gidsen met verhalen die zo in een willekeurig ander blad hadden kunnen staan, maar ook met kortingen, ca deautjes en premies. Iemand die gebruik maakt van alle aanbiedingen en regelmatig van blad verandert, kan voor een prikkie elke week een gids in huis hebben. Die premieja gers kosten de gidsen handen vol geld, want winst maken op een aanbieding van 26 weken AVRO's Televizier voor een tientje is er natuurlijk niet bij. Van Rooij„Tja, als het aan mij ligt, stoppen we daar morgen mee. Maar dan moeten de an dere omroepen dat natuurlijk ook doen". Ferre Frignard met muts) en zijn makkers tijdens een op treden in Breda in 1967. - foto archief de stem men het allemaal zou vergeten. Door de psychologische schade die door Barker was veroorzaakt en haar afge schermde leven als 'star baby', was Crane geestelijk en emo tioneel zonder afweer toen zij moest zien klaar te komen met Stompanato's dood en de gevol gen. „Ik vond me geen erg aardig of goed wezen", aldus Crane, die haar kinderjaren om schrijft als jaren van verwen ning, afscherming en domheid. „Toen werd ik opeens niet al leen voor de leeuwen gegooid, maar ook nog geconfronteerd met de duisterder kant van de maatschappij. Ik stond met één been in Beverly Hills en met het andere in de gevangenis". Moeder en dochter bespra ken de affaire-Stompanato pas toen laatstgenoemde aan haar boek begon. In een vakantie weekeinde van 1986 las Crane haar moeder de hoofdstukken over Goede Vrijdag voor. Turner, zegt zij, had haar handen in de hare genomen en gezegd: „Cheryl, heb ik je nooit gezegd hoezeer ik op prijs stelde wat je voor me deed? Hoe ik hier nu niet zou zitten als jij er niet geweest was? Heb ik je nooit verteld hoe dank baar ik was?" Toen gingen zij over Stom panato praten en over alles wat zij meer dan 30 jaar niet be sproken hadden. Van onze rtv-redactie De Belgische tv houdt zich uitgebreid bezig met de ja ren zestig. 'Om een rijke schat aan beeldmateriaal aan te boren en opnieuw aan de kijkers voor te stel len', zoals de BRT zegt, maar waarschijnlijk ook omdat het in het algemeen om herhalingen gaat en de reeks, die na de zomer door loopt, de Vlaamse omroep niet al te veel kost. Zondagavond werden frag menten herhaald uit het pro gramma 'Echo' met 'nieuws in de marge'. Eerder deze maand werd als voorproefje al een te rugblik van de BRT-Nieuws- dienst getoond onder de titel 'Drempel van een nieuwe we reld'. Voor de komende maan den staan voor de zondagavon den gepland 'De opmars van de auto', 'Studentenleven', 'Het beeld van de vrouw', 'Het pro test', 'De bouwcode', 'De trek naar de kust' en 'Het succes van de show-business'. De meeste programma's die in de jaren zestig de studio van de BRT verlieten, zijn verloren gegaan. Soms werden pro gramma's van te voren op film vastgelegd, vooral opnamen die buitenhuis moesten worden ge maakt. Deze filmbanden zijn bewaard gebleven, 'omdat zij, in tegenstelling tot de latere beeldband niet gewist konden worden', zoals de BRT enigs zins ironisch toevoegt. De banden zijn hier en daar wat verminkt (krassen, losse kabels, plakkende lassen) en soms ontbreekt de commen taartekst. De BRT vertoont de beelden zoveel mogelijk in de originele vorm. Steeds wordt in de 'ondertiteling' aangegeven uit welk programma en uit welk jaar de gebruikte frag menten komen. De Dienst Kunstzaken van de BRT levert ook een bijdrage. Op zondag 13 maart wordt de film 'You're innocent when you dream' vertoond van Patrick Conrad, die de befaamde folk- singer Ferre Gignard als uit gangspunt heeft genomen. Grignard speelde een grote rol in de Antwerpse 'incrowd' in de jaren zestig. Hij maakte be kende nummers als 'Ring, ring, I've got to sing', 'Drunken Sai lor' en 'Yellow me, yellow you' en overleed op 8 augustus 1982. Patrick Conrad en producer Claude Blondeel zochten de oude makkers van 'de Ferre' op en brachten ze twee nachten bij elkaar in het Antwerpse café 'De Kat', die nog altijd de wat rauwe sfeer van twintig jaar geleden heeft. Het zijn Derrol Adams, Fred Bervoets, Hans Kusters, Gust Gils, Ann Salens en Adriaan Van Raemdonck. 'Wie schrijft die blijft' staat op woensdag 16 maart in het teken van de dichters, die in de eerste poëzienacht 'Poëzie in het Paleis' in 1966 voor op schudding zorgden, o.a. Simon Vinkenoog, Johnny van Doorn, Jules Deelder, Hugo Claus en Mgarcel van Maele. Ook de veelbekeken tv-se- ries uit de jaren zestig krijgen herhalingen. De serie 'The Long Hot Summer' (18 afleve ringen) kan vanaf half maart weer bekeken worden. Verder zijn er 3 afleveringen te zien van de series 'Bonanza', 'Dak- tari', 'The Untouchables', 'High Chapparal', 'Mannix' en 'The Man from Uncle'. Nog één keer komen 'Flipper' en 'Dr. Kilda- re' aan bod. In het najaar gaat de BRT vrolijk verder met het woelige verleden. Er staan program ma's gepland over o.a. het tie nerleven, revolutie in de kunst, onderwijs voor iedereen, kerk op de helling, gastarbeiders, ontwikkelingssamenwerking en het leger in vredestijd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21