ZIJN Dingen groeien toch weer inders uit mijn vingers' ERDIEN STENBERG OVER AANKLEDING VAN HAAR MUZIEK 'Day After' op Duitse tv Nominaties voor de 'slechtste films' kunststof Mart vindt het wel lekker ZATERDAG 20 FEBRUARI 1988 verkoopcijfers tonen het zonneklaar aan: de uziek van Berdien Stenberg is bestemd voor breed publiek en niet alleen voor de selecte oep liefhebbers van klassieke muziek. ■ouden stoeltjes CHOON IS MOOI, V., Spijkerbroek Balletles Londen tANKA WOLKE OP PAD MET NBKS-EXPOSITIE: Vrieskou „Als showmaster blijf je het best tussen de mensen staanNiet erbovenGewoon een aardige vogel wezen" Frank Maameljer, tv-presentator DE STEM Wavin Repox bv, Hardenberg Glasvezelversterkte epoxy leidingen voor hoogwaardige toe passingen. T2 I zijn doorgroeimoge- jleiding en bij voorkeui :n expeditie-ervaring, ranche. U kunt leiding ver teamgeest, flexibi- che kwaliteiten, jen wij uw kontaktueli Jdagmatineee, feit met kommercie. )en Bosch of u bent rhuizen en u bent niet 15 jaar. :itatie kunt u richten nder vermelding van j54 t.a.v. de heer Irsoneelszaken, lardenberg Mensen zijn kijkdieren' (iTomSmeets ,Ik merk dat ook aan beetje in de sfeer van het al bum te trekken." dien: publiek dat naar de concer tant Het gaat om kin- jes van vier tot en met om- van 94. Als we met de groep toer zijn, dan zie je hoe je lliek er uitziet Zo'n zondag dat is onge- iQijk. Heel veel kinderen, t lijn echt gezinsconcerten, itwee de ouders met de kin- ten Dat is vreselijk leuk." ierdien was al eens langs de derlands concertzalen op p met vier heren. Daar heeft iuzeven strijkers aan toege- |i „We moesten iets iws gaan doen. Met het vo- e repertoire hadden we ruim ee jaar getoerd, dan heb je k»„, u b.ta jszaken, telefoon is opleidingsinstituut elf de training van isito is opgericht in en staat ons hoofdkan- unt is uurt. Ons sterkste zit altijd in stepi de bi r heeft u ervaring in de nstverlening, of zelfs diensten. Wij zorgen opleiding om zonodig nnis op peil te brengen, op middelbaar niveau it u representatief en d onze diensten te u ook nog kennis van voor geautomatiseerde ring heeft is dat prettig, fministratieve onder computer opgeslagen, reveer 30 jaar. ekenen op een goed kende secundaire rden, waaronder een s, telefoonkostenvergoe- aa omzetprovisie. wat meer wilt weten et mr. G.J. Sleumer, ïeelszaken, telefoon w schriftelijke sollicitatie ittenrie sturen naar Asito postbus 375, ib ander repertoire kunnen in brengen, maar m'n voor- i' ging uit naar een grotere iep." Berdien schreef audities uit selecteerde streng. „Met een groep strijkers heb je tde nodig. Niemand kan zich «huilen achter z'n buur- We hebben mensen die aal net zijn afgestudeerd 'westigde namen duiken na- rüjk niet in een orkest on- r, Ze hebben nog niet zo gek ervaring. Maar deson- is is het een duur grapje, tmagje wel stellen, ja." r|dens de concerten speelt idien niet alleen het reper- evan 'Pirouette', maar ook izart. En hoe! „Mozart ver- we aUeen met strijkers, ar klassiek, dus zonder iims. Maar we spelen ook #r populair repertoire. We aken echt theater. Bij ons at het zaallicht uit Dus echt: lit uit, spot aaa We hebben a eigen licht- en geluidsman, i ook een kleedster. Mozart elen we helemaal in Mozart- stuum, met pruiken op. En (zitten op gouden stoeltjes". De sfeer van pruiken en gou- stoeltjes is niet toevallig kozen. 'Pirouette' is een lp 1 romantische balletmuziek dat is muziek die je volgens réien niet in een spijker- oek kunt vertolken. «De balletwereld heeft toch is van een sprookjeswereld, t heeft iets van glamour om h heen hangen. Dat probeer te benaderen. De lp-hoes ziet »k sprookjesachtig uit en ik !jt op tv altijd schitterende i aan en zorg er voor dat n haar fantastisch zit Dat ik met opzet om het een aar ck- vfidden- afnemers belangrijkste ten deze markt lit professionele en gezond ewerkers ia secundaire e stap in Uw brief met c.v. .nr. 63.5356 naar Het dragen van die mooie kle ren vindt ze Vreselijk leuk', al loopt ze normaal gewoon in een spijkerbroek. „Als ik niet met m'n vak bezig ben, dus als ik echt thuis privé ben, dan wil ik ook niet over kleding hoeven na te denken. Dan trek ik een sweatshirt en een spijkerbroek uit de kast en dat vind ik heer lijk." Het idee een lp met ballet muziek te maken is van haar zelf. De eerste gesprekken had den al plaats tijdens het opne men van de kerst-lp, een pro- duktie van de fameuze Britse arrangeur Tom Parker, de man die al veel klassieken in een modern jasje heeft gestoken. Berdien: „We hebben toen al afgesproken dat we de vol gende lp ook samen zouden doem Dan ga je je afvragen wat er op moet staan. We wilden er allebei een rode draad door heen hebben lopen, een concept zeg maar. Tom kwam met een idee, maar daar kon ik niet zo veel mee. Ik vertel het liever niet, misschien komt het nog eens in een andere versie." Als klein meisje wilde Berdien altijd al op balletles. „Ballet heeft me altijd ontzettend geïn trigeerd", benadrukt ze. „Van mijn ouders mochten alle kin deren bij ons thuis drie dingen doen. Bij mij was dat turnen, tennissen en muziekles. Aan balletles ben ik dus nooit toege komen. Totdat ik vorig jaar dacht 'en nu ga ik op balletles'. Ik ben naar de muziekschool in Zeist gestapt en heb me aange meld als leerling, als amateur natuurlijk. Ik doe heel dapper alle oefeningen mee. En ik vind dat leuk..." Terug naar het afgewezen idee van Tom Parker: „Ik kon daar niet mee uit de voeten en toen dacht ik: waarom doen we niet een ballet-lp? Op een nieuwjaarsreceptie zei ik dat tegen Tom en die zei onmiddel lijk ja'. Toen hadden we een concept waar we allebei en thousiast over waren en dat we zo verder konden invullen." Berdien ging onmiddellijk op zoek naar geschikte stukken, want ze wilde niet alleen maar terugvallen op het overbekende 'Zwanenmeer'. „Ik heb werke lijk alle platenwinkels in de grote steden afgestruind Ik Berdien Stenberg: „Ik heb voor duizenden guldens aan Ip's gekocht en die heb ik allemaal afgedraaid". - foto archief de stem heb echt voor duizenden gul dens aan lp's gekocht, ja echt, zonder gekheid. En die heb ik ook allemaal afgedraaid." Na vele selecties bleven er nog vijf cassettes met stukken over. „Dan begin je aan de defini tieve selectie. Tom is ook op zoek gegaan, maar ik heb toch wel het meeste bij elkaar ge scharreld. Het was zeer tijdro vend Maar ik had zoiets van: dit wil ik echt, ik wil de leukste stukken die er zijn." Gewapend met de vijf cas settes gingen Berdien en Tom bij elkaar zitten. „Dan ga je draaien en draaien. Dan vallen sommige stukken vanzelf af. Sommige zijn wel mooi, maar lenen zich bijvoorbeeld niet zo goed voor fluit Als bijvoor beeld iets heel groots instru mentaal wordt uitgevoerd, zo'n uitpakstuk, dat vind ik te gek, maar met fluit erbij slaat het helemaal nergens op. Want dan moet je die fluit er nog eens bo venop gaan leggen en dat kan niet. Dat is onlogisch." De keus is bepaald en dan? „Dan ga je toonzetten en daarna ga je schrijven. Bij alle arrangementen ben ik betrok ken geweest. En dan zijn we weer een stap verder. Dan ga ik naar Londen. Waarom Lon den? Op de eerste plaats omdat daar fantastische muzikanten zitten, zonder dat ik Neder landse muzikanten te kort wil doen. Maar het belangrijkste is eigenlijk nog dat ik weg ben uit Nederland." Nadere uitleg lijkt hier gebo den. Berdien: „Gek genoeg kan ik, omdat ik niet thuis slaap, me helemaal concentreren. Kort geleden zat ik twee dagen in een studio in Hilversum. Ik denk dat ik gemiddeld drie te lefoontjes per uur kreeg. Ik kan niet geconcentreerd werken als ik constant voor iets wordt weggeroepen. Een belletje zus, of even een klusje daar. Er was een Belgisch orkest dat voor een concert muziek nodig had en of ik ze kon helpen.Dat heb ik tussendoor ook nog lo pen regelea" In Londen is Berdien onbe reikbaar. „Daar slaap ik ge woon in een hotel. Daar staat 's ochtends m'n ontbijt klaar. Ik hoef dus niet de avond van te voren zelf naar de winkel. Ik hoef geen was te draaien. Als iets vies is, gaat het naar de ho telwasserij. Ik heb geen post, heb geen brieven te beant-j woorden. Dat werkt fantas tisch." Ook bij de opnamen zat ze er Het heeft er alle schijn van dat voor Berdien Stenberg 1988 niet anders wordt dan 1987. Er staat voor dit jaar een nieuwe lp gepland, waar over ze nog geheimzinnig doet „Het wordt een hele an dere lp, maar daar wil ik lie ver nog niets over zeggen." Bovendien maakt ze spe ciaal voor de Japanse markt een lp. Een Japanse arran geur komt er voor naar Ne derland. Ze is al twee keer in dat land op tournee geweest In 1984 zes weken samen met het orkest van de Fransman Paul Mauriat, het jaar daarna met haar eigen kwartet Haar lp's verkopen goed in Japan. Dit jaar hoopt ze opnieuw naar Japan te gaan met haar nog grotere eigen ensemble. Daarmee toert ze momenteel door Nederland. Centraal tij dens dit optreden staat het repertoire van "Pirouette'. Haar succes begon in 1982 met Hondo Russo', een lp waarvan inmiddels meer dan 150.000 exemplaren zijn ver kocht Maar ook haar klas sieke lp 'Ode aan Amadeus' sloeg aan. Daarvan gingen Inmiddels 75.000 lp's over de toonbank. De kerst-lp die in 1986 het levenslicht zag, is in middels goed voor 53.000 ex emplaren. dag en nacht met haar neus bo venop. Berdien is niet het soort solist dat pas komt om de eigen partij in te blazen als alle an deren allang naar huis zijn. Berdien: „Dat vind ik geen mu ziek maken. Als het orkest op neemt, sta ik er bij. Ik fluit mee, zodat het orkest mij kan horen en de dirigent mijn tempo kan aanhouden. Zo klinkt het warmer, muzikaler. Want iedereen speelt met elk aar in plaats van na elkaar." Maar ook als de muziek op de band staat, is het werk nog niet klaar. Integendeel, laat niemand zich vergissen in het werk dat komt kijken voor een hoes. Dat is niet zo maar iets, daar is lang over nagedacht Bij Berdien zit achter de hoes zelfs een complete filosofie, want een lp van Berdien Sten berg is een gewild cadeau-arti kel. Met een Stenberg-plaat als cadeautje schijn je altijd goed te zitten. Berdien: „Met de kerst-lp is het begonnen. Dat was de eerste met zo'n mooie klaphoes en toen bleek dat de mensen de plaat alleen al gingen kopen vanwege de hoes. Mensen zijn nog steeds plaatjesdieren, kijk dieren. Hoe meer plaatjes, hoe mooier. Als je een krant ziet, dan blader je die toch ook even door, je wilt gewoon plaatjes zien. Hoe het komt, ik weet het niet en je zult er ook wel nooit achterkomen, maar die kerst plaat hebben we in het voor jaar en zelfs in de zomer nog verkocht." Het kon dus niet missen dat 'Pirouette' een dubbele hoes zou krijgen. Berdien: „Je gaat er van uit dat het iets extra's moet zijn, dat het een cadeautje moet zijn, dus iets meer dan zo maar een hoes. Een portret voorop is het duidelijkst Dus dat is ook snel beslist Dan moet je het over de kleur heb ben. De tendens is een beetje geweest blauwe hoezen te ma ken, maar dat vind ik persoon lijk een kouwe kleur. Je moet een kleur hebben waarvan de mensen denken 'dat is warm'. Dat is rose. Daarom hebben we daar bewust voor gekozen. Bo vendien past rose heel goed in de ballet-sferen." Op de hoes staan klinkende componistennamen als Grieg, Tchaikovsky, Bizet, Strauss, Gounod en Delibes. Maar ze worden steevast gekoppeld aan die van Tom Parker en Berdien zelf. Op de vraag of dat niet van zelfoverschatting getuigt, want wat valt er aan de origi nele werken nog toe te voegen, zegt Berdien onmiddellijk: „Nee hoor en ik zal je eens ver tellen waarom niet" Als voorbeeld neemt ze 'Danzas Espanolas', dat geba seerd is op het werk van Gra- nados. „Dat stuk bestaat uit twee dansen. Het eerste is ge schreven voor piano, het tweede gedeelte is een heel oud melodietje dat ik van een plaat heb opgediept. Daar stond het op voor viool en piano. Ik maak een fluitplaat. Het eerste ge deelte hebben we ingevuld met fluit, piano en Spaanse akoesti sche gitaar. Aan de renaissance dans die daarna komt, hebben we een heel strijkorkest toege voegd. Dat moet toch worden geschreven. In die zin durf ik te zeggen dat we er toch iets aan toevoegen." Als het om het toevoegen van modern ritme gaat, zijn Ber dien en Tom uiterst terughou dend te werk gegaan. Berdien: „Dat hebben we met opzet ge daan. Ik denk dat de stukken zo beter tot hun recht komen. Maar ik ben er niet tegen. Neem 'De notenkraker'. Dat begint heel sec en op gegeven moment komt er een beetje ritme onder. Dat klinkt dan zo schattig... Daar zal niemand bezwaar tegen maken, het ver rijkt alleen maar." Ze waakt er nauwlettend voor 'te ver' te gaaa „Dan zou ik mijn eigen publiek voorbij schieten", vreest ze. Het duet uit 'De parelvissers' als disco- dreun, is volgens haar dan ook voor een 'iets ander publiek'. °r Henk Egbers lijkt me leuk om aan jideren op scholen te ver ten over mijn manier van ™st-maken en samen met n iets te doen". Franka °lke uit Breda is één van drie kunstenaars die or de Nieuwe Brabantse rist Stichting bijeenge- acht zijn in een rondrei sde expositie over 'Ruim- werk'. „Tot nu toe heb alleen met papier ge- •j*t Het is zo'n gewillig ateriaal". '980 studeerde ze af op de 'Oemie St. Joost in Breda. «Wel ze 'monumentaal' als ^afdeling had gekozen zegt i«Ik was altijd aan het prie- Als kind bracht ik rom- '9es mee naar huis - takjes «ndere dingen die ik buiten "9-om er dingen van te ma- Dat bleef ik doen toen ik ris mijn studietijd werkte camping in Chaam. Weg, gras, plastic, folie... Was ook een beetje de trend we tijd om daarmee objecten «it u '">e Afrikaanse cul- 5: het archaïsche, kreeg meer belangstelling. Zo kwam ik automatisch bij pa pier terecht. Het is ook nog eens gemakkelijk te transporteren materiaal!", zegt ze. En dat is voor een kunstenares op een fiets ook van belang. Papier is licht; beweegt. Dat haar eindexamenprojekt te maken had met ballet is dan ook niet zo vreemd. Ze maakte met dit materiaal décors bij een ballet van Margriet Fran ken op muziek - 'En passant' - van Daan Manneke. „En ik ben de afgelopen acht jaar met pa pier bezig gebleven". Wie in de kunstwereld een beeije thuis is en de naam van Franka Wolke noemt, denkt dan ook onmid dellijk aan papier. Het is een materiaal dat de laatste tijd sterk in de belangstelling komt. Denk aan het "papier-sympo sium' vorig jair in Maastricht en het papieren labyrinth van Jurriaan Schrofer dat momen teel in Breda's Beyerd te zien is. Het klinkt helemaal niet blasé als Franka Wolke zegt dat het symposium in Maastricht eigenlijk geen nieuws voor haar opleverde. Toen ze acht jaar geleden in een gekraakt atelier in de vrieskou zelfstan dig papieren objecten begon te maken, betekende dat het be gin van een reeks van jaren re search met dit materiaal. Ze maakte soms ook zelf het pa pier dat ze nodig meende te hebben. Met haar lichtgewicht objecten trad ze regelmatig .naar buiten, in het hele land, op tentoonstellingen. De meeste mensen vinden haar papieren plastieken mooi, interessant en hoe noem je dat nog meer. Toch... De meeste mensen die kunst kopen, den ken ook in materiaal dat de eeuwen trotseert (brons, steen e.d.), want is kunst niet eeuwig! Zoals er aanvankelijk ook een wantrouwen was ten aanzien van de relatie kunststof-kunst, zo moeten er bij het papier door het publiek soms nog drempels genomen worden. Franka: „Af en toe verkocht ik aan particulieren; vooral de wat kleinere objecten. Ze zijn ook kwetsbaar en vaak niet ge schikt voor kleine huisruimten. Ze vragen bij het ophangen of neerzetten om een uiterste ba lans. Ja, in grote ruimten func tioneren ze gemakkelijker. De gemeente heeft, via de BKR, verschillende papiersculpturen Franka Wolke aan het werk in haar atelier. - foto de stem johan van gurp. aangekocht. Nu de BKR is weggevallen, probeer ik wel met kleinere maten of 'ver koopbare' vormen te werken, maar het lukt me niet. De din gen groeien toch weer anders uit mijn vingers". Franka tekent soms vooraf datgene wat ze wil maken, maar het maken zelf is voor haar zo'n creatieve daad op zich geworden, dat het nama ken van een getekend model dwars ligt op haar scheppend bezig zijn. Wel is er een kentering. „Eerst was ik vooral geboeid door het fladderige, het lichtvoetige van papieren objecten; het zweven de. Nu dringen zich steeds meer duidelijke vormen op, die om steviger materiaal vragen. Dat is karton en het gaat in de rich ting van hout. Nee, metaal ligt me niet. Ik vind het niet lekker; het is te stug. Papier is gewil lig; voelt warm aan en er is veel mee uit te drukken. Ik maakte bijvoorbeeld twee plas tieken waarvan de een hard heid en de andere zachtheid tot uitdrukking brengt. De struc- De taal die je om je heen hoort, komt voor een heel groot deel uit ons televisietoestel. Als Jaap van der Scheur in het Journaal over 'verrader' Pont zegt: „Hij mot weg, het liefst volgende week nog. Ik ga geen stennis maken, ik hoef geen bloed te zien, maar hij mot weg", dan weet je dat de vol gende dag de woorden 'stennis' en 'bloed' over duizenden vergadertafels vliegen. Tijdens de carnavalsdagen bleek hoe gretig men de kreten overneemt uit 'Verona' van Spaan en Vermeegen. 'Koud hè', Tied veur 'n pafke' en 'Slaon pa' doken overal op. Op deze kreten rust dan ook nog auteursrecht en dat betekent dat ze goed kunnen zijn voor een rechtszaak. Harry Vermeegen bleek deze week de tekst op zijn muts veranderd te hebben in 'Out hè', met een knipoog naar Rob Out, die wordt opge voerd als eindredacteur van het onderdeel 'Bovenop het nieuws'. De serie 'Medisch Centrum West' heeft twee weken saaie hoofdpersonen en haastige, pointe-loze dialogen opgeleverd, maar ook een hele reeks ziekenhuiswoorden. „Maar ieder een weet toch dat mevrouw Oudenaar geen cardiale proble men had?" Moeten we naast de medicijnknaak en het spe cialistengeeltje nog een bedrag op tafel leggen om een ver taling van dit medische jargon te krijgen? Een hoofdverpleegkundige heeft een 'intraveneuze' injectie gegeven aan een oude dame, arts-assistent Jan (die bij een operatie een van 'testes' is kwijtgeraakt) heeft de papieren getekend, maar diens rivaal Eric (hé, diezelfde kop zit toch ook in 'St Elsewhere'?) gaat klikken bij de baas van het zie kenhuis (hoe kon die slome duikelaar zonder daadkracht en zonder meningen daar directeur worden?). Uiteindelijk komt het tot een 'obductie'. Spanning dus, ten minste de muziek zwelt even flink aan, dus het moet wel spannend zijn. Wat is 'obductie' eigenlijk? Ik heb het opge zocht, het is 'lijkopening'. Je vermoed iets in die richting, net als patiënten ip een ziekenhuis ongeveer vermoeden waar de dokter het over heeft als luj aan het voeteneind wat naar ether en chloor geurend Latijn mompelt en weer verdwijnt. Alle witj assen in 'Medisch Centrum West' spreken die ge wichtige geheimtaal en de angst om ziek te worden zal in Nederland schrikbarend toenemen. Is het leuk om op een operatietafel te liggen, terwijl boven je een dokter en een zuster, sorry, verpleegkundige, elkaar kussen omdat het zaad van de dokter toch vruchtbaar blijkt te zijn? Maar misschien vergis ik me en veranderen vaste kijkers na een half jaar in medische encyclopedietjes en roepen bouwvak kers elkaar op de steiger toe: „Uitkijken, jongen, anders ga ik eens obductie op jou toepassen". Nee, dan de sporttaal. Die is simpel, taalkundig wat lam, maar gemakkelijk voor alle lagen van de bevolking. „Ja, Gustafson, het is gedaanroept Heinze Bakker als de Zweed een misslag maakt. Mart Smeets vult dan meestal aan: met de oude sopraan" (naar het oude lied van Johnny Kraaykamp). Dat ze het helemaal mis blijken te hebben, doet er niet „Op de Nederlandse bank zit men rede lijk kapot", zegt Smeets als Gustafson goud heeft gewonnen. „Het is toch heel lekker, deze sport?", vroeg dezelfde Smeets aan Willem Alexander en de kroonprins ('de wijze kroon prins', zei Koos Postema aan de ontbijttafel) ging er serieus op in zei bijvoorbeeld niet dat het woord 'lekker' alleen van toepassing is op eten en drinken en nog wat aangename za ken. 'Lekker' moet je heel breed zien tegenwoordig en mooi' ook, want Mart Smeets roept *wat mooi' als Leo Visser uitgeput op het bankje zakt Tegen de taal van de tv kun je je niet verzettea Nee toch? Zeg maar nee, dan krijg je d'r twee. Slaon pa! tuur en de bouwstof van papier zijn fijn en in staat een ander uiterlijk aan te nemen. Boven dien is het voor mij betaalbaar materiaal. Ik maak mijri werk niet om er boodschappen mee uit te dragen". Op de rondreisexpositie van de NBKS is een aantal 'hemel lichamen' van de hand van Franka Wolke aanwezig. „Ik was bezig met de spiraalvorm. De film La Luna deed de rest om me te inspireren tot het ma ken ervan. Bovendien boeit het begrip 'ruimte' me al lang. Mijn objecten hebben in het alge meen te maken met het vrijko men van de grond. Op de grond zijn ze onstabiel, in de ruimte vinden ze hun balans". Het be grip 'balans' is belangrijk voor haar. Ze leeft ermee ais met een haat-liefde-verhouding. Balans is aantrekkelijk, maar het fixeren van een balans be tekent verstarring. Met dit be sef blijft haar kunst levend. Franka verheugt zich dat ze met deze tentoonstelling straks overal in de provincie mee kan werken aan de bedoeling die de NBKS met 'Ruimtelijk werk' (waarop ook kunst van René Bogaerts en Victor Notermans te zien is) heeft: 'Kunst van nu uit Noord-Brabant wat dichter bij de mensen brengen'. En na tuurlijk kijkt ze ook uit naar opdrachtgevers, die haar vra gen om 'iets te doen' in een be paalde, ruime ruimte. Kunste naars mogen zwevende objec ten maken, ze moeten ook met beide benen op vaste grond kunnen staan. De expositie is aan te vragen bij de NBKS; tel. 04997-71075. De atoomoorlog is uitgebroken. Van onze rtv-reactie FOTO CONCORDE Duitsland 2 brengt zondagavond de Amerikaanse film The day after' over de gevolgen van een atoom oorlog. Deze oorspronkelijk voor de televisie ge maakte productie zorgde in Amerika voor veel sensa tie, toen de film op 20 november werd vertoond. Er ging een golf van paniekreacties over de Verenigde Staten. In Europa werd de film in bioscopen vertoond. Hier viel de beroering mee, op vangcentra die door som mige bioscopen waren in- steld, hadden bijna niets te doem Regisseur Nicholas Meyer en scenarioschrijver Ed ward Hume schilderen al lereerst het dagelijkse leven van de burgers van Kansas (City, waarna het uitbreken van de katastrofe in deze herkenbare en vertrouwde wereld des te schokkender werkt Wie de eerste kern raketten lanceert, wordt in de film niet duidelijk, maar de ramp is onvoorstelbaar. „Het is een prachtige dag", roept een meisje dat tenslotte uit de schuilkelder komt, maar dan liggen de koeien en paarden al te rot ten op de verschroeide ak kers. LOS ANGELES (AP) - In Los Angeles zijn de nomi naties bekend gemaakt voor de slechtste films, acteurs en actrices van 1987. De bij behorende prijs, de Golden Raspberry Award, wordt uitgereikt door de gelijkna mige stichting. Raspberry betekent in het Ameri kaanse taalgebruik behalve framboos ook gejoel of boe geroep. De prijs is een parodie op de jaarlijkse Oscar-uitreiking, die ook omstreeks deze tijd plaats vindt De slechste films van het af gelopen jaar waren 'Jaws, the Revenge', en Tough Guys Don't Dance' naar het boek van Norman Mailer. Deze films kregen ieder zeven nominaties. Bovendien kreeg Bruce, de me chanische witte haai uit Jaws, de nominatie voor de slechtste acteur. Bill Cosby kreeg drie nomi naties voor 'Leonard: Part 6', een film waar hij zelf inmid dels afstand van heeft geno men en waar bijna niemand naar is komen kijkea Madon na, die vorig jaar de prijs kreeg voor de slechtste actrice, ligt nu weer goed in de race met 'Who's That Girl?', die vijf no minaties kreeg voor de slecht ste film. Sylvester Stallone, die de ab solute kampioen is omdat hij de prijs al vier keer heeft gekre gen, doet dit jaar weer mee met 'Over the Top', 'een huilerig armworstelaars-melodrama', dat drie nominaties kreeg.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33