ANTOINE DENERT, DE BIJZONDERE BURGEMEESTER DE STEM ZATERDAG I 20 FEBRUAR119881 :ndbureau in Oostburg. n de schoot der Schelde woont een machtig mens. Die mens staat zijn politieke wedde af aan een bijstandsmoeder die geen kerst kan vieren. Priester worden was zijn wens, maar hij struikelde over het celibaat. Nu is hij burgemeester, zowat de be kendste in België. „Soms voel ik me gelukkig, maar nooit lang. Dan denk aan al die anderen die het min der hebben. Je moet daar mee uitkijken. Het kan tot zelfvernietiging leiden". Antoine Denert, burgemeester van het Belgische Kruibeke. Wie is die man die op ge meente-recepties zelf koffie schenkt en de kopjes wast, die baardige duivel die veerboten entert, rijks wachters gijzelt en zandzakken uitdeelt omdat z'n dorp bedreigd wordt door de Schelde? 'Lieve mensen' Veerdiensten Opdracht Geen cent 130 September 1987. Antolne Denert heelt die dag uitgeroepen tot 'Zwarte woensdag'. Gesierd met sjerp, megafoon In de hand gaat hij voor In een demonstratie voor de veerverbinding. - FOTO WIM VAN CAPELLE vanmorgen. regelmatig veel werk bij Hulst en Oostburg. werk zoekt én u woont :om dan even langs voor n/of inschrijving. en wij elke maandag- 10.00 tot 13.00 uur in "iffanys' op Vismarkt 1. zijn wij elke woensdag- 10.00 tot 13.00 uur in 3e Eenhoorn', Markt 1. l 4531 GD Terneuzen 150 - 18600 Door Paul de Schipper Je kent de tien plagen van Egypte. Wei- san, we hebben hier in Kruibeke ver schillende problemen, 't Zijn er niet wel geteld tien, in feite hebben we er niet meer dan een ander, maar wij brengen ze naar buiten. We werken met een open beleid. We leggen de zaken voor aan de bevolking. En bij hen die dat niet ken nen komt het zo over van: god wat ge beurt daar in Kruibeke allemaal". Kruibeke, een klein dorp in Oost- vlaanderen, een dorp in een bocht van ne Schelde. Bij een oostenwind hangen ue cadmium- en looddampen boven de 'age huizen achter de dijk. Waait het uit bet westen dan ruik je er de weiden, slo ten, wilgen en populieren, de volle na tuur van het Vlaamse land. De bewo- bers, op de grens van stad en land, ver staan zich dagelijks met het moderne le ven, maar wonen nog in landelijke rust. In dat dorp zit Antoine Denert (41) al sinds 1971 in de gemeenteraad. Hij ver tegenwoordigt er de fel Vlaams georiën teerde Volksunie. In zijn jeugd is hij nog r? geweest van de extreem rechtse aamse Militanten Orde, uit haat je- gfns alles wat Frans was. Geen schande tb hij achteraf, omdat hij zichzelf af kerig oordeelt van enigerlei. In 1982 slaagt Denert er na de verkie zingen in om een meerderheidsblok te vormen met de Socialistisch Partij. De met de politieke macht vergroeide chris tendemocratische CVP'ers verschieten alle kleuren van de Belgische vlag, kla gen bij de rechter over valse volmachten, maar het mag hen niet baten, Antoine Denert wordt burgemeester en België zal het weten. Hij heeft zijn sjerp nog niet omgeknoopt of hij richt zich al direct tot de bevol king. Het pamflet draagt de kop 'Lieve mensen'. Daarmee introduceert hij een politiek die hij praktiseert als ware het de roeping van een missionaris. Bij een burenruzie laat hij de veldwachter thuis en gaat zelf met de betrokkenen praten. De burgemeester die nog altijd zegt lie ver pastoor dan politieker te zijn jaagt het volk naar de barricaden. De mensen lezen meer demonstratieve teksten dan vermaningen in het parochieblad. Kaart avonden maken plaats voor volksverga deringen. Denert praat en luistert. Bij vergaderingen is er eerder sprake van een spreekplicht dan van een zwijg- De liefde als machtsmiddel plicht. De media gebruikt hij in ruime mate als 'het ware instrument van de de mocratie'. Veel Kruibekenaren bezien verwonderd maar goedkeurend de vitali teit. Een reactie: „Eindelijk een burge meester met kloten aan zijn lijf'. Als in de herfst de Schelde boos in haar bedding woelt, doet Antoine Denert pas echt de stormklok luiden. Voor het eerst gebeurde dat in 1986. „We hebben de zwakste dijken van het hele Scheldebekken. Ik was gewaar schuwd door de bevolking die aan de dijk woont en die vreesde voor proble men. De mensen kennen die dijk. Ze za gen verzakkingen en aan de voet van de dijk uitstulpingen, bulten. Ik heb de mi nister verwittigd. Geen reactie. Tot 20 oktober vorig jaar. Bij een lichte storm steeg het water bij ons enorm. Net toe vallig op die dag hadden we een (lijk schouwing van het polderbestuur en de Dienst van de Zeeschelde. Het water steeg zo snel kwam en zo hoog dat het angstaanjagend werd. De golfslag had een ander karakter dan we hier gewoon waren. Het gaf me meer de indruk van een zee, dan van een stroom. Affijn, iedereen is van de dijk gaan lopen en toen we bij het veer van Kallebeek kwa men, bij onze auto's, stonden die al tot de portieren in het water". „Dan heb ik contact opgenomen met de Dienst Zeeschelde in Antwerpen. Zij hadden nog altijd geen waarschuwing gegeven voor springvloed. Normaal krij gen we bij gevaar een 'telegram met staatsvoorrang'. Dat krijg je dan twee dagen te laat. Ja, echt, 't is met spoed, maar 't komt twee dagen later, da's nor maal. Maar goed, op het moment dat wij de voeten spoelden bij onze auto's, zei men in Antwerpen dat er geen gevaar was. Die mannen heben knappe appara tuur en computers, maar 't gebeurt dat ze dat even met in het oog houden en zo doende wisten ze daar van niks". „Achteraf verneem ik dat op dat ogen blik in Nederland de stormstuw voor de eerste maal echt gesloten is, een proef- sluiting. Het sluiten van de Ooster- schelde heeft z'n invloed op de water hoogte in de Westerschelde. Dat geloof ik vast. De deskundigen zijn het er niet over eens. Sommigen zeggen dat het maar vijf centimeter kan schelen. Vijf centimeter kan veel verschil uitmaken.'t Kan er over of het kan er niet over lo pen". „Ik heb de koning uitgenodigd om langs te komen. Hij is niet geweest. Spij tig genoeg. Als we onder waren gegaan of op de dakpannen hadden gezeten was hij wellicht wel gekomen, 's Anderen daags heeft de Dienst Civiele Verdedi ging gebeld en gevraagd: Wat hebt ge nodig. Ze zijn gekomen met tienduizen den zandzakken en die zijn op de kruin van de dijk gelegd. Dit jaar dreigde het water opnieuw. Dan is op 17 augustus de gouverneur van Oost-Vlaanderen in ac tie gekomen. Vorige keer, met die brief aan de koning, voelde hij zich voorbijge stoken. Nu heeft hij zich ingespannen om de dijken met vette klei op te hogen". De veerdiensten over de Schelde. Denert vertelt soms het verhaal van de verliefde koppeltjes die 's avonds laat aan het veer afscheid nemen: „Als koningskinderen voor wie het water veel te diep is". Al sinds 1368 worden er bij Kruibeke geregelde veerdiensten over de Schelde onderhouden. Momenteel verzorgt de re derij Flandria 750.000 overzetten per jaar. Brussel heeft uit bezuinigingsover wegingen de post 'Conssessies Kruibeke' uit de Belgische rijksbegroting geschrapt. Naderhand zou pas blijken dat het hier om overzet-vergunningen van de rederij Flandria betrof. Dertig september 1987. Antoine De nert heeft die dag uitgeroepen tot 'Zwarte woensdag'. Gesierd met sjerp, megafoon in de hand loopt hij voor een stoet van 1800 demonstranten door het dorp. Het mag niet baten. Van staats wege wordt de veerman van Kallebeek sinds 1 oktober niet meer betaald. De Schelde-veren Bazel-Hemiksem en Lillo- Doel zullen half '88 en november '89 ver dwijnen. Denert: „Dat is slordigheid op kosten van de kleine man. Die moet straks om rijden naar z'n werk. De Gewestelijke Ontwikkelings Maatschappij heeft bere kend dat opheffen van veren een econo misch verlies is. Als ze mochten verdwij nen, dan gaan we ze bezetten, dan gaan we er zelf mee varen. Nee, echt, daar gaan we niet voor achteruit. Het is een taak van de plaatselijke overheid om het belang van de bevolking te verdedigen, een vorm van burgerplicht. Dat heb ik gezworen op de wetten van het Belgische volk, aan de koning en aan de grond wet". Er zijn weinig burgemeesters die zo optre den? „Ik kan alleen voor België spreken. Bij ons bekijken politiekers, een burgemees tersambt, als een beloning voor het werk binnen hun partij. Ze zeggen dankjewel en zitten neer. Maar zo'n mandaat is juist een opdracht om te gaan werken. Daar sta je kandidaat voor." „Politiek is een rotboel, maar dat wil niet zeggen dat je er buiten moet blijven. Kuis het dan op, stel je kandidaat. Heel veel mensen die het goed menen stellen zich geen kandidaat omdat ze er niks mee te maken willen hebben. Jammeren en klagen en aan den dijk staan klagen helpt niet. Wees consequent en zeg: laat ons dat beter doen. Zo lang ik idealist kan zijn, blijf ik in de politiek. Ik ga di rect afstappen op het moment dat ik zeg: ik krijg de neiging om te gaan profite ren". „De politiek kan mij nu niks verwijten, want ik wil er geen cent aan verdienen. Dat komt vanuit m'n persoonlijke christelijke visie. Ik zal je dat uitleggen. Normaal was ik pastoor geweest, maar ik had moeite met het celibaat. Veel mannen die willen, kunnen geen pastoor worden vanwege het celibaat. Ze lijden daar onder, 't Is mijn leed ook, ik reageer me stiekem af in het burgemeester sambt door ook pastoor te spelen. Naar mensen luisteren, mensen helpen. Ik mis geloof van mensen in mij. Ze den ken: waarom doet hij dat. Als ik hier nu zit en ik help iemand. Die zit in de mi sère en ik help die mens met tienduizend francs, dan slaat-ie in paniek en zegt: ge hebt me geholpen, maar hoe ga ik dat te rug kunnen geven? Hij wil wat terug doen. Ik zeg, nee, ge moet dat niet terug gegeven. 't Is gedaan. Maar hoe kan dat, vraagt die mens. Dan zeg ik: Kent u de woorden van Jesus: 't Is om de liefde van God gegeven". En dat zegt de burgemeester? „Ja, mijn wedde als burgemeester houd ik apart. Ik wil daar geen franc van hebben. Daar betaal ik zaken van die de gemeente niet kan regelen, in hoofdzaak probleemgevallen. De weg is te lang, de administratie te moeilijk, paniek bij die mensen. Rond kerstmis, nieuwjaar ko men er mensen af waarvan je weet: ze hebben een gezin en ze kunnen geen kerstmis vieren. De man heeft maar zo veel 'dop', de huishuur eraf. Het is niet fijn van mij om te vertellen, zo van ik deel ze maar uit. Ik doe het voor mensen, niet terwille van die stem. De mensen denken zo gauw: ik moet voor hem stem men. Ze kunnen niet geloven dat dit ont staat uit een onweerstaanbare drang die zegt: ik wil iets doen voor anderen, voor mensen die ongelukkig zijn". De oppositie vindt u een wolf in schaapskleren. „Daar heb je het: het ongeloof, de achterdocht. Zo gaat het. De mensen kunnen het zich niet voorstellen. Ze den ken dat je bijbedoelingen hebt. Maar let op, als de kerk mensen blijft afstoten, ontstaat er een alternatief circuit van mensen die naastenliefde bedrijven. Het zijn uitspattingen van idealisme die heel nuttig kunnen zijn". „Ik ben voorstander van het in stand houden van de kerk. Ik ben er van over tuigd, heel sterk, dat God bestaat. Theo logen en bijbelkenners verwerpen dat. Ik heb de moed om te zeggen dat m'n twij fels bijna even sterk zijn als m'n zeker heid aan geloof. Ik geloof op 't risico af dat het niet waar is. Ik geloof op 't riscio af dat het misgaat. Het moet voor de godheid een enorm orgasme zijn om van mensen dat geloof te krijgen, om dat er varen. Dat geeft bevrediging, een kick, da's toch fantastisch!" Hij toont me een kalender met kleu renfoto' van 'Redt de veren-aktie' en op schriften, zijn filosofie en levenskunde voor 365 dagen: 'Denert met een hart, maar hard als het nodig is' en 'Jong en oud stemt voor iemand die van mensen houdt'. U kan het mooi vertellen, maar wat bent u nou eigenlijk een priester die met bid prentjes leurt of een politieker die aan zijn image werkt? „Ach, achterdocht honderd keer be drogen jawel, maar m'n vriendschap voor mensen blijft. Luister! De image is belangrijk, hè. Ik moet de pers halen, als ik geen show maak van 't overstromings gevaar, dan haal ik de televisie niet en dan verzuipen de mensen hier. We ken nen allemaal dat kind in de modder van die aardbevinging Columbia. D'r is een show rondgemaakt. De wereld schrok en hielp. D'r sneuvelen dagelijks kinderen op straat, d'r wordt niet overgepraat. Als ik mensen kan redden door show dan doe ik dat." Is dat uw 'lieve mensen doctrine'? „Ik spreek altijd mensen aan met de woorden 'lieve mensen', eender welke mensen, 't Is de hoogste onderscheiding die mensen kunnen krijgen. Tegen God zeggen we ook onze 'lieve heer' en we hebben het over 'onze lieve vrouw1. Wat betekent 'lieve mensen', 't Is geen vleie rij. Ik zal trachten uit te leggen wat ik er mee bedoel. Kijk, de een doet beroep op de kracht van een ander, of op z'n kapi taal. Ik doe een beroep op de kracht van liefde in een mens, tederheid, affectie. Liefde is niet alleen voor tussen de la kens. Het is een kracht die bruikbaar is in de dorpspolitiek, die bruikbaar is op nationaal vlak, maar ook internatio naal". „De mensen rondom mijn tegenstre vers zijn ook lieve mensen. Ze zijn op recht in hun denken dat hun kandidaat de goeie keus is. Ik weet dat m'n eigen moeder destijds redelijk fanatiek was als ze mij moest verdedigen, 't Was een fan tastisch lief mens, maar ik kan me inden ken dat de moeder van m'n tegenstander een enorm lief mens is en mocht ze to maat naar m'n oren gooien, ik zou er om kunnen lachen en het toch een lief mens vinden. Liefde is een macht, liefde is energie. Het maakt nieuw leven, waarom zouden we er geen gebruik van maken". „God en de kerk geven liefde. Er is plaats voor berouw, zelfs voor moord is vergeving. Ons systeem kent dat niet, het is gebaseerd op wraak. Een boef moet verstikken in 't gevang omdat hij het mispeuterd heeft. Dat is misbruik van macht over een medemens. Gezag moet gebaseerd zijn op vertrouwen. Ik ben uit principe tegen macht en gezag. Daarom juist wil ik zelf die macht in handen heb ben, om ze zo zacht mogelijk toe te pas sen". „Al wat macht is, is verkeerd. Gaat de macht te ver dan moeten wij als mensen opkomen voor onze rechten. Dat kan met de macht en de energie van de lief de. 't Gebeurt nog veel te weinig. tja.wij mensen zijn altijd te tam, veel te tam, Lamme Goedzakken zijn we".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 27