DE STEM jlLM 'DE WITTE WAAN' VRIJDAGAVOND OP TELEVISIE et laatste teken van Ditvoorst Artiesten op zoek naar glas 1 Bond tegen het Vloeken wil code voor omroepen v' Fonds voor de Letteren geeft debutantenbeurzen )rig jaar augustus im filmer Adriaan itvoorst afscheid van in Amsteramse lenden. Hij verliet jn zolderkamer in de iurt van het Vondel- irk, leende geld van lereen die iets kon len en ging op pad ar onbekende be- jnmingen. DONDERDAG 18 FEBRUARI 1988 Champagne Bourgeois Wreedaard Koor Nieuwe Muziek in Concertgebouw George Michael vier maal in Rotterdam e? i de krant. 10 x Glas Kunst in Heusden Literaire vertel lingen „Ze zullen zeggenDie Van t Hek is een etterbak, maar hij heeft wel "gelijk". Youp van 't Hek (actie Kleine Komedie) 40. ,<vo°ó T2 40. |or Dirk Vellenga belandde in Bergen op jm, de plaats waar hij 47 ir eerder was geboren. iden herinneren zich dat j zichzelf ging verwaarlozen de dagelijks realiteit totaal langrijk vond. Hij ver- Ie naar een volmaakte, Ionische wereld. Ditvoorst zijn intrek in een pension, 4\| 'zakte wandelingen door de 'I yan zjjn jeugd en keek de Schelde, die hij zo vaak zijn tekeningen had vastge- A\. rv Op 26 oktober werd zijn li- aam gevonden. Adriaan Dit- jcrst was het water ingegaan, i kon geen meter zwemmen, ft was zelfmoord, zoals in de teven stond die hij aan fami- en vrienden had gezonden, ehet niet als een wanhoops- >ad, schreef hij, maar als de fitste consequentie van een ïshouding. „Alles is stilte, c is er niet", deelde hij het iduktiefonds voor Neder- e Films mee. over die levenshouding lordt duidelijk in de laatste n die Ditvoorst maakte, 'De ritte waan'. Deze film uit 1984 bidt vrijdagavond om 23.35 rdoor Veronica op Neder- d 2 gebracht. Hij noemde de n zelf een ode aan het ster- „Ik denk dat in een lief sfase de dood een schitterend ide kan zijn, het toppunt van lefde zelf is", zei hij in een in- view in Vrij Nederland, s je je kunt voorstellen dat i na liefde niets meer is, dan tan dat alleen nog maar wor- kn gevolgd door het element AMSTERDAM (ANP) - De Stichting Fonds voor de Letteren heeft besloten de debutantenbeur zen 1987 toe te kennen aan Nellebe Noordervliet voor haar roman 'De dalen waar het leven woont' en aan Rein van der Wiel voor de verha lenbundel 'Gezicht op Haarlem'. Ook Elly de Vries - Bovée De debutantenbeurs kreeg voor de vertaling bedraagt 9.400 gulden en van de Catelaanse roman is gelijk aan een drie- 'La placa del diamant' (Colometa) van Mercè Rodoreda een debutan tenbeurs, evenals Arie van der Wal voor de ver taling uit het Spaans van de roman *El Amor es un jeugo solitario' van Es ther Tusquets, versche nen onder de titel 'De liefde is een eenzaam spel'. maandse werkbeurs. Hij is bedoeld als stimulans en overbrugging tussen een debuut en een eerste werkbeursaanvrage. ïn totaal kwamen 29 aan vragen binnen van auteurs en vertalers die in de periode augustus 1986-augustus 1987 voor het eerst in boekvorm VEENENDAAL (ANP) - De Bond tegen het Vloeken heeft de Nederlandse omroepen opgeroepen vrijwillig een code af te spreken voor een aantal 'miminaal in acht te nemen grenzen van fatsoen en moraal' Filmer Adriaan Ditvoorst maakte vorig jaar oktober een einde aan zijn leven. - foto veronica Scene uit de film 'De witte waan' van Adriaan Ditvoorst, die vrijdag door Veronica wordt uitgezonden. Pim Lab eau speelt de moeder, Thorn Hoffman de zoon, - foto veronica die in die jaren ook op de Film academie zat, omschrijft hem in de KRO-gids 'Studio' als 'een gesloten, moeilijke jongen, die weinig contact had met zijn toekomstige collega's'. In 'De witte waan' speelt Thorn Hoffman een jongeman die zijn intrek heeft genomen op zolder boven een fabriek en zijn leven helemaal geeft aan kunst en heroïne. Hij is voelt zich verheven boven de gewone mensen, zijn doelen liggen veel hoger. Hij is het type van de ouderwetse kunstenaar die al lijdend tot de mooiste presta ties komt. Zijn moeder woont in een groot, vervallen landhuis en leeft het liefst in het verleden. De kunstenaar heeft met haar gebroken, maar als ze na een ongeluk volslagen hulpeloos wordt, gaat hij naar haar toe en geeft hij zijn eigen bezighe den op om haar te kunnen ver zorgen. Aan het eind van de film pleegt de man zelfmoord in grootse stijl. Hij neemt een pil in met champagne liggend in een bed omlijst met bloemen. Kaarsen flakkeren, er klinkt een pianoconcert van Mozart. Adriaan Ditvoorst stamt uit een eenvoudig milieu in Bergen op Zoom. Hij was een goede leerling en stond zijn mannetje op sportgebied. Daardoor kreeg hij vrienden in 'de betere krin gen', maar hij bleef een eenling. Hij las en tekende veel en leek genoeg te hebben aan zijn eigen gedachten. In het begin van jaren zestig werd hij ingeschreven als leer ling aan de Nederlandse Film academie die in die jaren in de publiciteit kwam als een brui sende leerschool voor grote filmtalenten. Fred van Doorn, Ditvoorst moest niets hebben van wat 'burgerlijkheid' noem de. „Eigenlijk keek hij neer op die jongens die naar de acade mie waren gegaan om later bioscoopfilms te gaan maken", schrift Van Doorn. „Dat was volgens hem een bourgeois-be- zigheid die tot niets zou leiden, omdat je als filmer hierdoor je eigen identiteit zou verliezen". Het oeuvre van Adriaan Dit voorst is niet groot. Hij oogstte roem met zijn korte film 'Ik kom wat later naar Madra' (1965) en werd ook in het bui tenland gerekend tot een op merkelijk groep filmers die in Nederland naar voren was ge treden en waartoe ook Wim Verstappen, Pim de la Parra, Renee Daalder en Nikolai van der Heyde behoorden. Een jaar later maakte hij zijn eerste speelfilm, 'Paranoia', geba seerd op een verhaal van Wil lem Frederik Hermans. Een jongeman woont op een boven verdieping en lijdt aan ach tervolgingswaan. Hij denkt dat de politie hem aanziet voor een oud-SS'er. Hij pleegt zelfmoord door uit het raam te springen. Na een aantal korte films kwam Adriaan Ditvoorst pas in 1975 weer tot een bioscoop film, 'Flanagan', naar het boek van Tim Krabbé, waarin een losgeslagen wreedaard zijn fa milie terroriseert. In 1978 maakte hij 'De mantel der lief de', een spel met de Tien Gebo den, dat hier en daar vrij ver ging (op seksueel gebied), maar zijn doel behoorlijk voorbij schoot. Tenslotte trok Ditvoorst zich helemaal niets meer aan van de smaak van het publiek en filmtrends. 'De witte waan', zijn allerlaatste film, trok in heel Nederland nog geen 2.000 bezoekers. „Ach, dat burgerlijke gedoe", riep Ditvoorst als zijn technici hem vroegen naar een duide lijk draaiboek. Zijn script be stond uit een paar aantekenin gen, verder stond er niets vast. Enkele maanden voor zijn dood had hij nog plannen voor nieuwe films. Hij bleef fanta seren en ideeën spuien. Juist daarom waren zijn vrienden zo verbaasd over zijn definitieve afscheid. Thorn Hoffman, een van die vrienden, vertelt in de VPRO- gids: „Voor mij is de grote schok dat de scheidslijn tussen kunst en leven bij Adriaan zo flinterdun was. Wij trapten daar allemaal in. Wij dachten: het is allemaal mooi bedacht en mooi gestyleerd, maar het was allemaal vrij echt". Hoffman kan zich herinne ren dat Ditvoorst dingen zei als: „Ik wil zien hoever de spe lonken van droom en nacht merrie gaan". Hij veronderstelt dat Ditvoorst verwachtte dat 'om het leven heen een veel groter, schoner en reiner ge bied ligt'. De aanleiding voor de oproep is de nieuwste elpee van Robert Long, waarop volgens de Bond geloofsbegrippen en passages uit de Bijbel bewust in een on- MIDDELBURG - Het in 1986 door de stichting Nieuwe Muziek Zeeland, in samenwerking met Gaude- maus, opgerichte Koor Nieuwe Muziek (KNM) geeft op 21 februari om 20.15 uur een concert in het Con certgebouw te Amsterdam. De doelstelling van het KNM is het ten gehore brengen van he dendaagse koorcomposities en het stimuleren van desbetref fende koorwerken. Het koor bestaat uit zestig leden en staat onder leiding van Huub Ker- stens. Componisten die binnen afzienbare tijd voor KNM gaan componeren zijn onder meer K. Boehmer, J. Bons, Vasques Dias, O. Ketting, T. Keuris, T. Loevendie, D. Porcelijn, E. Ra- xaeh en K. de Vries. Bij het concert in Amster dam staan op het programnma werken van Johnson, Pende- recki, Jolivet, Feldman, Shos- takowitch en Davies. Het vol gende concert vindt plaats op 13 en 14 mei in respectievelijk Middelburg en Amsterdam. juiste context worden ge plaatst. Het album zou daarom 'grievend en beledigend' zijn voor christenen. De Bond, die 15.000 leden heeft, meent dat een vrijwillige af spraak effectiever is dan ge rechtelijke vervolging op basis van artikel 137 van het wet boek van strafrecht, waarin wordt gesproken over opzette lijke belediging van een groep mensen wegens ras, godsdienst of levensovertuiging. ROTTERDAM (ANP) - De Britse popzanger George Michael zal 12, 13, 14 en 16 april optreden in Ahoy in Rotterdam. De Maasstad heeft daarmee de Europese primeur van de eerste we- reldtoernee die het popidool als solo-artiest maakt. Michael begon zijn toernee de zer dagen in Amerika. Het laatste optreden daar is op Ha- wai. Daarna wordt de gehele produktie overgevlogen naar Rotterdam. De voorverkoop voor de vier shows gaat zeer binnenkort van start 'Tien jaar De Oude Horn. Hofje van Van Aerden, Vlietskant 6, Leerdam. Open: woensdag-zaterdag 14-17 uur. Tot en met 6 maart Leerdam beseft, dat zijn image met 'glas' méér dan economisch belang kan uit- stralen. De laatste jaren zijn er ook op artistiek-cultureel terrein glas-initiatieven ge nomen die het melden waard rijn. Bekend is de glas-mani festatie in en rond fort Aspe- 'en en glasateleier De Oude Hom, twee jaar geleden. De ®arbij opgerichte stichting ®as, onder leiding van Piet Oeveringa heeft de relatie beeldende kunst en glas ver sterkt. Hoewel er artiesten zijn, die allang met glas werken in de vrije kunst (bv Piet-Hein Stalemeijer), komen er steeds "jeer die dit materiaal koud °f warm onder handen ne men. Wat blijkt (en bleek al »i Asperen) Je moet tech- aisch het een en ander in huis hebben om met glas om te kunnen gaan en dat ont weekt nogal eens. Daarom ®rd onlangs de stichting 17122)' 0pge"c^ 034551- Haar voorzitter J. van «hooneveld, vertelde tijdens presentatie in Leerdam, de kunstenaars aldus de Mogelijkheid geboden wordt °m tot systematisch mate- faal-onderzoek te komea Er B een technische adviescom- "ussie in oprichting, samen- Eesteld uit Europese glasbe ken. Men wil dit niet doen I13 grote manifestaties, maar «oor een goed infrastructuur aJ> workshops, exposities e.d. Drs. Theo van Velen wees °P de belangstelling bij mu- sea voor glaskunst. Die is er *®Jd wel geweest, maar "™akt een evolutie door van ^gepaste kunst, via de ar- wtectuur naar nieuwe vor- en. Piet Cleveringa wees op feit dat Glas '86 (rond fort ffPnren) veel losgemaakt pleitte voor een glas- ntrum met workshops. Hij wierp de handschoen naar di visie-manager J. de Bruijn, van de Verenigde Konink lijke Glasfabriek Leerdam. Die pakte hem niet op De Bruijn zei: „Glas is voor ons een commercieel produkt Wij staan open voor de doel stellingen van de stichting 1000°C voor zover ze corres ponderen met onze eigen doelstellingen. We krijgen al veel vragen, die veel geld kos ten en dat kunnen we ons niet veroorloven." Hij kreeg bijval van glaskunstenaar Willem Heesen van de Oude Horn. Deze was van oordeel dat het geen goede zaak is als kunste naars zich op een glasfabriek als in Leerdam zouden kun nen bekwamen in de glas techniek. „De industriële belangen zijn anders dan die van kun stenaars. Het is een gezondere manier van met elkaar om gaan als de industrie zich be perkt tot sponseren", aldus Heesen, die een eigen artis tiek 'glasfabriekje' heeft met De Oude Hom. Maar Van Schooneveld was van oordeel dat kunst en bedrijf wel hand in hand moeten gaan. Hij wees op de Wiener Werkstat- ten, waar kunstenaars ont werpen maakten, die eerst nu - na ruim tachtig jaar - de in dustrie veel geld opbrengen. Dit alles was ook aanlei ding om de Vereniging Vrien den van Modem Glas op te richten (070-688120), dat een eigen bulletin heeft, bezig is met de opzet voor een Glasle xicon, jaarlijks een ledenob ject laat maken etc. Er zijn nu 175 leden, bestaande uit glas- verzamelaars, academies en galeries. De stichting 1000°C is be gonnen met een expositie rond het tienjarige bestaan van De Oude Hom van Wil lem Heesen. Er is werk te zien van tien kunstenaars, die al len ooit werkten of werken in deze werkplaats. Volwassen werk en probeersels van Jan Keuken, Herman Keijer, Hanneke Fokkelman, Mieke EXPOSITIES Groot, Jan van Munster, Ca- rel Visser, Andries Copier, Sybren Valkema, Hana Se- destikova en Gregor Bendel laten zien dat de glaskunst le vend is en er steeds nieuwe dimensies bijkrijgt. Na de hoos van kunststoffen lijkt glas, ook in de beeldende kunst, op zoek naar een nieuwe vormtaal. Daarom is dat wat in Leerdam gebeurt en te zien is heel boeiend. H.E. Glaskunst. Museum 'Dit is Bethlehem', Gasthuisstraat 25, Gorcum. Open: woensdag zondag 14-17 uur. Tot en met 13 maart. Sedert kort functioneert dit prachtige oude pand in Gor cum als een levend museum. De bescheiden, maar interes sante historische streekcol- lectie wordt nu telkens aan getrokken door min of meer actuele exposities. Dat er nu, onder de rook van Leerdam, een glasexpositie is, heet er een toevalligheid. Maar in combinatie met Leerdam (en een tocht door het rivierenge bied) zeer aan te bevelen. Er zitten enkele doublures met Leerdam in, maar die zijn en kel aanvullend goed. Een tiental glaskunste naars laten in kleine kabinet ten, met informatieve teksten als begeleiding, zien wat je met warm en koud glas, met insmelten, emailleren, zand stralen, slijpen en polijsten kunt doen; zowel als pure 'Zacht glas met steen en water' (1987 van Bert Frijns, te zien in Gorcum). vorm als met de lust om het te sieren. Het resultaat is zeer divers. Soms staan de traditionele vormen (schalen, vazen e.d.) op de voorgrond. Dan kijk je vooral naar de ambachtelijke en decoratieve verwerking. De monumentale manier waarop bijvoorbeeld Bert Frijns het transparante matte glas omzet in schalen heeft verstilde schoonheid teweeg gebracht. Brigitte Klein Al tenburger moet het vooral hebben van haar in glas geëtse figuren (levensbomen e.d.) die een wat muf repre sentatief karakter hebben. Ook hier de Heesens (glas schijnt 'erfelijk', zoals bij de Valkema's). Heeft Willem hier zijn gave groene pomp- bladeren en grasstengels- plastieken neergezet, Bern- hard gebruikt glas als onder deel van abstraherende ob jecten waaraan bijvoorbeeld ook metaal besteed is. Sybren 'Rietveld' Valkema laat hier zijn perfecte geometrische vormen zien, die getuigen van een prachtige behandeling van het materiaal in functie van de vorm zelf. Even wennen is het bij de schaalachtigen van Mary Ann Toois Zynsky. Ze zijn heel knap opgebouwd uit glasdraden, waarbij zeer felle directe kleuren zijn toege past, die geïnspireerd heten te zijn door de culturen van West-Afrika. Binnen het kli maat van deze expositie wat vreemd en in relatie met het materiaal bijna wat kitsche rig. Maar de totale expositie heeft een sereen karakter en is van verfijnde schoonheid. H.E. Henri Bol, Ger Stallenberg en Jan Cuppen, schilderijen. Kunstkabinet Het Blaauw Laaken, Engstrat 14, Heus den. Open: woensdag-zondag 13.30-18 (zaterdag/zondag 17) uur. Tot 20 maart. Zou het artificiële stadje Heusden dan toch nog een echt kunstdorp worden, wat burgemeester Scholten er in dertijd van wilde maken Er lijkt iets te komen van een galerie-bestand. Zaterdag 20 februari vanaf 16 uur kimt u er terecht. Gerrie en Henri Bol beschikken over een zeer fraai historisch pand, waarin zij realisten willen brengen. Tot voor kort was deze gale rie Henri's atelier. Is Kees Bol, de bekende kunstschilder in Heusden, weliswaar zijn vader, zoon Henri gaat artis tiek en zakelijk zijn eigen gang. Kees was onlangs zeer succesvol bij kunsthandel Te- genbosch in Heusden en Henri moet nog bouwen aan succes. Hij schildert als een mon nik en met bewondering voor het naturalisme van Cara- vaggio zeer intensief de structuren van aardewerk, emaille, linnen en hout in stil leventaferelen, waarbij hij met een knipoog naar trompe l'oeil-effecten lijsten mee- schildert. Met een hang naar ambachtelijke vakbekwaam heid bouwt hij met overtui ging aan een artistieke meer waarde, die ambacht tot kunst verheft. Binnen dit genre een opbloeiend talent dat uitbreiding geeft aan Brabants artistieke families in de kunsthistorie. Ook Jan Cuppen is vooral met stillevens bezig, maar zijn toets is losser dna die van Bol. Daardoor is de sfeer van zijn stillevens zachter, doet BREDA - Galerie Kunst on der de Toren, de kunstenaar Paulus van de Voren en kunste naarscollectief Colommê uit Eindhoven presenteren op zater dag 27 februari om 14.30 uur 'in genoemde galerie een PRIMEUR. Het gaat hierbij om schilderin gen gemaakt met poederlakken op aluminium. Het geheim van de kunstenaar is dat hij dit pro cédé, dat tot heden alleen indu strieel werd toegepast, gebruikt heeft om schilderijen van te ma ken. Gezegd wordt dat door deze werkwijze kleuren aan diepte winnen. Het procédé is inmiddels gedeponeerd. De pianist Rodol- phe Sernê en voordrachtskunste- nares Madeion Spoor omlijsten bij de opening de inleiding van Rob Funcke. AMSTERDAM - 'Stukken in verbeelding' heet een tentoon stelling met werk van vijf vrou welijke theatervormgevers (dé cors en aanverwante zaken). Deze expositie heeft behalve een artistiek- ook een emancipatoir karakter, omdat tot voor kort dit vak een echte mannenzaak was. Het werk van Judith Lansink, Mirjam, Grote Gansey, José Hui- bers, Trudi Maan en Marieke de Vogel is tot maart te zien bij de stichting Amazone, Singel 72. Tot 12 maart is bij Arti Amici- tiae aan het Rokin een tentoon stelling met dertig grote fotower ken, neerslag van een reis naar Japan door de Nederlandse kun- stenaars Jean Ruiter en Krys- tyna Ziach. ROTTERDAM - Het Museum voor volkenkunde toont tot 23 mei 'Magische weefsels'. Het gaat hierbij met name over Javaanse doeken, de betekenis van hun kleuren en motieven etc. De reli gieus-ceremoniële functie van kledingstukkken, stofversie- ringstechnieken als batik, tritik, ikat en plagi komen aan de orde. Er worden diverse workshops, demonstraties, lespaketten etc. bij verstrekt (inlichtingen: tel. 010-4111055). In Boymans- Van Beuningen houdt Auke de Vries op 20 februari om 11 uur a.m. een lezing over zijn 15 beel den uit de periode 1980-1987. bij eengebracht door Cor Blok. Van 21 februari tot 5 april zijn ze daar te beschouwen.. soms denken aan die van Mo- randi. Zijn wat afstandelijke werkelijkheid wordt echter niet tot de vervreemding van Ger Stallenberg doorgetrok ken. Zijn aquareltekeningen bezitten behalve een knap scheppend vermogen ook een wat technisch overtrokken realisme. Zijn beeldverhalen worden daardoor brutaler of pretentielozer dan hij moge lijk bedoelt. Aantrekkelijk en afstotend tegelijk. Werkelijk heid en vervreemding... werk vol tegendraadse krachten. H.E. Toussaint Essers, Imagique. Studiolo, Drietompetterstraat 8, Heusden. Open: donder dag-zondag 13-17 uur. Tot en met 28 februari. Ook Heusden. Een kunst kabinet, dat ruim een half jaar geleden door het kunste naarspaar De Visser werd ge opend. Hij heeft onder meer een populair geworden boek over kijken naar kunst ge schreven. Binnen een be scheiden bestek tonen zij kunst, waarnaar - in dit geval - het goed kijiken is, want Es sers vertelt hele verhalen. Zo'n kleine ruimte kan het kijken intensiveren. Toussaint penseelt met zwarte inkt beeldverhalen die geïnspireerd zijn door de Franse literatuur van het ka liber Voltaire e.d. Wil je die associatie zelf kunnen leggen dan is het nodig dat je thuis bent in die literatuur. Dat is dan een extra, want ook los daarvan is de taal die hij spreekt een boeiende. Hij speelt met zwart wit (buit de tegenstellingen uit via spie gelingen etc.), zodat je oog zich bj ieder tafereel binnen het blad (als bij een stripver haal) opnieuw moest instel len. Zijn manier van werken heeft iets grafisch waardoor het stripachtige versterkt wordt. Maar Essers houdt het totale blad goed in de gaten, zodat de losse prentjes zich oplossen tot één spannend beeld. H.E.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19