ROTE RETROSPECTIEVE IN PARUS EE0323 Mes-Minri George Burns rookt, drinkt en danst zich naar de 92 toe Youp van't Hek begint met eenmansactie voor Kleine Komedie gerend )b Scholte Ring kor Gerard Cox Eigentijd Pino Daniele: smeltkroes van stijlen Vasco Rossi Toto WOENSDAG 17 FEBRUARI 1988 Gejuich Aangever aat 30 - Hulst at 84-86 - Terne'uzeri ^musstr. 2 - Oostburg m SS*#*»* W f077St Aasurim P&tus$643, fOOT Af toamkm jm»-. m603 mxctmtY.r ntwmctv.ta numi» «Ktéwm leAlgemeene 7A 3 Puöfio fttfallor» Urtrt»- vetzoKflrtog Süixwdtwta Postt>wi8 S430MNwwsa«in TeLG34Ö2-W04 S8@SS5@5SSS^S5^5@^ IK ben altijd bangBang dat iemand morgen ontdekt dat ik überhaupt niets kandat ik een hype ben Huub Stapel DE STEM T2 e 'slavinnen' van Degas 7-8-10 daagse reizen Vraag ons reisprogramma HOEFNAGELS REIZEN Spoorstraat 302-314 Roosendaal Tel. 01650-34635 inrBobvanHuët Darijs - Balletdanseresjes zijn het handelsmerk geworden van Edgar De- is, De lichtvoetige sterren en 'kleine ratten' (leerlingen) van de Parijse era inspireerden de Franse schilder tot meer dan 1500 schilderijen, teke- gen, gravures en beeldhouwwerken; bijna de helft van zijn totale oeu- apopulair thema, want tot op de dag van vandaag worden Degas' 'vlinders', zoals hij ^danseressen zelf eens noemde, gebruikt door chocolade- en koekfabrikanten voor de akking van hun lekkernijen. de latere pralinenblik- illu ster toch een buitengewoon Jlder was wordt duidelijk op a grote aan hem gewijde re spectieve in het Grand Pa- s in Parijs. Verspreid over i etages zijn meer dan 400 rken van de all-round schil- ir-beeldhouwer-fotograaf te wonderen, waarvan som- K stukken na lange tijd jor het eerst weer in Frank je Flink wat schilderijen ko- uit Amerikaanse collec ts. Na Parijs zullen ze de oce- weer oversteken. De ko- ende zomer en herfst zal deze [pte Degas-expositie te zien n in respectievelijk het Mu- i beaux-arts du Canada Ottawa en in het New Metropolitan Museum ■Art Hortense Valpingon. Geschilderd in 1869. i de welgestelde -net als ne, zoon van een bankdi- TRECHT (ANP) - De gou- Bob Scholte Ring is ror 1988 toegekend aan ferard Cox. Dit heeft het snografisch Museum gis- |ren bekendgemaakt, s wisselprijs wordt om het _;kend aan een zan gles) die met het Nederlands- lied op de voorgrond is Itreden. De ring werd voor ft eerst uitgereikt in 1984, een r na het overlijden van de Bob Scholte. De trofee g toen naar Benny Nijman. '1986 kwam hij in het bezit Harry Slinger van de oep Drukwerk. De ring wordt Cox op 29 fe- lari in het Fonografisch Mu il in Utrecht uitgereikt. recteur- Degas wordt gezegd dat hij per se niet bij de im pressionisten gerekend wilde worden. Zijn werk is toch type rend voor de stroming, al was hij in tegenstelling tot de meeste impressionisten dan be slist geen landschapsschilder. Op zijn beroemde renbaan schilderijen lijkt het landschap een verplicht nummer, een on geïnspireerd decor voor paard en mens. Als een fotograaf (De- gas was zeer geïnteresseerd in 'moderne' expressietechnieken en gebruikte die ook voor zijn schilderijen) joeg hij op het moment van de beweging. Vanuit de orkestbak, tussen de muzikanten, 'knipt' hij zo het moment waarop het toneeldoek aan het einde van de voorstel ling valt. We zien nog net de benen van de ballerina's. Een revolutionaire invalshoek en een origineel werkstuk. De schilder verbracht min der uren in de Opera dan vaak wordt verondersteld. Slechts weinig danstaferelen blijken ontleend aan werkelijke uit voeringen. Degas 'gebruikte' voor zijn schilderijen meer dan eens dezelfde personages; van de danseressen maakte hij te keningen tijdens de repetities. Het oog van de meester zoekt en vindt het detail. Op zijn be roemde doek 'De dansklas' uit 1876 geeft een op een stok steu nende, oude, dansmeester aan wijzingen aan een klas ver moeide leerlingen. De meisjes kunnen hun aandacht er nog moeilijk bij houden. Ze pluk ken aan hun haar, frummelen aan een oorbel of krabben hun rug. Hun ambitieuze moeders wachten aan de kant. Het tafe reel is met een kil scepticisme vastgelegd. Opvallend is dat Degas' balletmeesters bijna al lemaal op een stok steunen. De meisjes lijken te zweven, de le raar staat daarentegen vastge nageld aan de grond. Hun tijd is voorbij. Op het beroemde doek 'De dansklas' uit 1876 geeft een op een stok steunende, oude, dans meester aanwijzingen aan een klas vermoeide leerlingen. Net als veel tijdgenoten begon Degas carrière met academi sche thema's. Uit een werk als 'Semiramis sticht Babyion' kan men afleiden dat de schilder niet echt geboeid is door het verleden. Snel loopt zijn ont wikkeling naar het uitbeelden van zijn eigen tijd. Maar veel minder dan Cezanne heeft De- gas daarbij wegen geopend voor volgende generaties. Behalve balletmeisjes had hij ook een zwak voor was vrouwen en prostituees. Maar ze worden allemaal heel af standelijk geportreteerd. Enige erotische uitstraling is ver te zoeken. Volgense de dichter Paul Valéry probeerde Degas hardnekkig het beeld te recon strueren van het „gespeciali seerde vrouwelijke dier, slavin van de dans, het werk, of de stoep". De vrijgezelle schilder was een hardvochtig mens zo als blijkt uit zijn doek 'Inte rieur', ook wel 'De verkrach ting' genoemd. Niet verwon derlijk dat Degas voor vrou wenhater werd uitgemaakt. Degas was moeilijk voor zichzelf en zijn omgeving. In zijn lange leven (1834-1917) heeft hij veel vrienden verloren door zijn onhebbelijke gedrag. Kwam hij bij iemand dineren, dan eiste hij dat er geen bloe men in de kamer stonden, kat en hond werden buiten geslo ten, de dames zich niet parfu meerden en dat het eten klok slag half acht werd opgediend. Maar moeilijker dan dat alles verteerde zijn omgeving zijn stellingname in de roemruchte Dreyfus-affaire. De schilder maakte geen geheim van zijn anti-semitisme. Maar heel ontroerend en te der is ondanks alle verwijten het beeld van de 'Kleine danse- [iTIMETER LANGER EN 5 CENTIMETER [D VAN STANDAARD ABS. DE NlEUVVEb iRAAG MET DAT VAN U UITWISSELEN. 00N 076-22 35 49. BRESKEN !lNSENSINGEL101-m47ÖU HET IS in deze rubriek al Mder beweerd: popmuziek in het Italiaans is verder ge vorderd dan die in het Neder- s. Omdat veel Italiaanse muzikanten dusdanig slecht i» Engels waren, namen ze "iet eens de moeite om in die popmuziek-taal te schrijven. Daardoor heeft de doorsnee Miaanse popsong een tekst niveau, waaraan de Neder- "se tophits bij lange na Net kunnen tippen. Bovendien heeft de tekstuele vrijheid in Italië een positieve invloed gehad op de muziek. Ke Italiaanse popmuziek is j4e malen speelser dan de Nederlandse evenknie. Hoe ver je met popmuziek je eigen taal kunt gaan, *un je horen bij Pino Daniele. "»oi Daniele maakt popmu- "°k van uitmuntende kwali- I Zijn platen zijn altijd "ontuurlijk en niet zelden [wonderschoon. Daniele komt uit de ruigste stad van Italië: Napels. Na- Ws is dé plaats waar invloe- leri van buitenaf Italië bin- ®ndringen. Het Noordafri- JOanse vasteland en ook het •'lidden-Oosten zijn per boot "®t ver af. Napels is één Me smeltkroes van cultu- ;-n; Wie het lef heeft een ;'ldje in Napels te vertoeven, *omt er vogels van de meest onvoorstelbare pluimages te- Ook op muzikaal gebied fleert Napels als smelt- "~es. Afrikaanse en oriën- Ise muziek wordt er ge- ';fnd met jazz en funk uit f-merika en uiteraard met I ''Jditionele Italiaanse mu- üek. Pino Daniele geeft die Teltkroes op zijn platen Toto: geen verrassingen. klank. Zijn muziek is nauwe lijks in een hokje te stoppen. Er spreekt een enorme veel zijdigheid uit en meer dan eens wordt er volstrekt nieuwe muziek gecreëerd. Daarom oefent Daniele ook veel aantrekkingskracht uit op Engelse en Amerikaanse muzikanten met zin voor avontuur. Op Danieles laatste elpee 'Bonne soirée' spelen bijvoorbeeld de Engelse saxo fonist Mel Collins, de van Paul Young bekende bassist Pino Paladino en drummer Jerry Marotta (oa. Steely Dan) mee. 'Bonne soirée' is een te gekke plaat Pino Daniele laat universele muziek horen die in de verte doet denken aan de Braziliaanse muzi kanten Milton Nascimento, maar die meestal uniek is. Daniele zingt veelal in het Napolitaanse dialect en dat maakt er zijn teksten voor ons Nederlanders niet verst aanbaarder op, maar dat is eigenlijk niet zo erg. De mu ziek is het belangrijkste en foto cbs gecombineerd met de klank van Danieles stem bezorgt die muziek je bijna voortdurend een gevoel van opgewektheid. Als de zon muziek zou maken dan zou hij zo ongeveer als 'Bonne soirée' klinken. OOK DE elpee 'C'e' chi dice no' van de Italiaan Vasco Rossi mag er zijn. Rossi be weegt zich op iets platgetre- dener paden dan Pino Danie le. Zijn muziek is min of meer de Italiaanse opvatting van rockmuziek, maar daar waar die muziek bij veel Engelse of Amerikaanse bandjes veelal uiterst voorspelbaar is en niet zelden klinkt als dertien in een dozijn, daar voegt Vasco Rossi er iets extra's aan toe: persoonlijkheid. Rossi laat op 'C'e' chi dice no' de ene sterke melodie na de andere horen en hij is bo vendien begiftigd met een uiterst krachtig stemgeluid. EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Vooral in de rustige nummers klinkt hij heel indrukwek kend. Rossi slaagt erin een goed klinkende mixture van rock en typisch Italiaanse muziek te maken. In Italië zelf is hij inmiddels opge klommen tot de status van superster. Hij trekt er volle stadions en verkoopt er bui tengewoon goed. Hier zal dat er wel niet van komen, maar wie op zoek is naar goed ge zongen en lekker in het ge hoor liggende muziek, moet toch eens naar deze 'C'e' chi dice no' gaan luisteren. ALS GOEDVERKOPENDE popmuziek alleen een kwestie van perfect gespeelde, pak kende melodieën zou zijn dan verkocht Toto meer platen dan Michael Jackson en Ma donna samen. Als instrumen tale virtuositeit dé sleutel zou zijn tot succes dan bleef er voor Toto geen deur gesloten. Uit het feit dat Tot met een plaats op het tweede plan ge noegen moet nemen, blijkt dat de muzikale werkelijk heid toch anders is. Het pu bliek wil kennelijk toch iets anders dan schitterend ver tolkte nummers. Wat mij be treft heeft het publiek daar groot gelijk in. Luisteren naar de nieuwe Tot-elpee 'The seventh one' leert dat Toto nog altijd in hetzelfde stijltje musiceert. De muziek van Toto ontwikkelde zich via hits als 'Hold the line' en sterke elpees tot en met 'Toto IV' voorspoedig. Het nummer 'Rosanna' is een van de abso lute hoogtepunten in de Ame rikaanse melodieuze rock. Sinds 'Toto IV' is er echter nauwelijks nog vooruitgang geboekt. Drie elpees later laat 'The seventh one' weliswaar horen dat de diverse Toto-le den zo mogelijk nog beter zijn gaan spelen en in staat zijn het ene kwalitatief hoog staande nummer na het an dere uit de mouw te schud den, maar er ontbreekt iets. Ik denk dat het het verras singselement is. 'The seventh one' bevat eigenlijk geen nummers die al niet op een eerdere elpee gestaan zouden kunnen hebben. We weten nu onderhand wel hoe de Toto- rock klinkt. Wat ik mis, zijn nieuwe muzikale paden of zelfs maar iets dat er op zou kunnen duiden dan het in de toekomst anders zal worden. Het is knap gespeeld, zeer ze ker en de CD-versie zal er on getwijfeld een zijn om je audiofiele vingers bij af te likken. Maar ook dat laatste zegt eigenlijk niet zoveel meer. De razendsnelle ont wikkeling in het kunstmatig reproduceren van muziek is al zo ver gevorderd dat de op deze plaat door Toto noot voor noot gespeelde muziek met een 'sampler' makkelijk nagemaakt kan worden. Vooral daardoor gaat de hoge graad van perfectie die Toto ontegenzeggelijk heeft be reikt, zo'n beetje in het nadeel van de groep werken. Het To to-geluid is niks bijzonders meer. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Depeche Mode, 22 februari in Rotterdam (Ahoy) Stevie Ray Vaughan, 23 februari in Rotterdam (Ahoy) Heart en Hooters, 24 februari in Rotterdam (Ahoy) Toto, 2 maart in Rotterdam (Ahoy) Supertramp, 7 maart in Rotter dam (Ahoy) Joe Cocker, 6 maart in Rotter dam (Ahoy) Bhundu Boys, 19 februari in Rot terdam (Hal 4) en 25 februari in Den Bosch (Willem II) Red Hot Chilli Peppers, 18 fe bruari in Eindhoven (Effenaar) Jimmy Cliff, 1 maart in Utrecht (Vredenburg) T°Pau, 5 maart in Utrecht (Vre denburg) AC/DC en Dokken, 15 maart in Arnhem (Rijnhal) Sinead O'Connor, 16 maart in Utrecht (Vredenburg) en 17 maart in Nijmegen (Vereeniging) Chris Rea, 19 maart in Den Bosch (Maaspoort) Saga en Loverboy, 25 maart in Den Haag (Congresgebouw) Def Leppard en McAuley Schen ker Group, 1 april in Amsterdam (Edenhal) Temptations, 11 april in Utrecht (Vredenburg) Leonard Cohen, 18 en 19 april in Amsterdam (Muziektheater) Al Di Meola, 24 april in Utrecht (Vredenburg) Rush, 2 mei in Rotterdam (Ahoy) Frank Zappa, 3 mei in Rotterdam (Ahoy) David Sylvian, 15 mei in Rotter dam (Ahoy) Michael Jackson, 5,6 en 7 juni in Rotterdam (Feyenoord-stadion) Pink Floyd, 13 en 14 juni in Rot terdam (Feyenoord-stadion) Astrud Gilberto, 20 februari in Tilburg (Noorderligt) Red Hot Chilli Peppers, 18 fe bruari in Eindhoven (Effenaar) Alex Chilton, 26 februari in Eindhoven (Effenaar) en 6 maart in Rotterdam (Hal 4) Kevin Ayers, 1 maart in Rotter dam (Lantaren) en 6 maart in Tilburg (Noorderligt) B.B. King, 1 maartv in Den Haag (Congresgebouw) Brendan Crocker The Five O'clock Shadow, 23 februari in Rotterdam (Lantaren) Manu Dibango, 23 februari in Breda (Concordia) AMSTERDAM (ANP) - De cabaretier Youp van 't Hek is een één- mansactie begonnen voor het behoud van de Kleine Komedie in Amsterdam. Dit vol gens hem „mooiste en leukste theater" wordt met sluiting bedreigd omdat de gemeente Amsterdam er vijf ton op wil bezuinigen. In een paginagrote ad vertentie die vandaag fe bruari in het Parool zal worden geplaatst, roept hij de Amsterdamse cul tuurwethouder, gemeen te- en kunstraadleden en Amsterdamse theaterdi recteuren op om op 22 fe bruari een openbare dis cussie met hem te voeren over de bezuinigings plannen. „Ze mogen dan uitleggen waarom het handjevol toneelliefheb bers meer dan dertien miljoen mag verdelen en De Kleine Komedie, het kleinkunsttheater bij uitstek, zich de fooi van 500.000 gulden moet laten afpakken", aldus de ca baretier. Hoewel al langer ge discussieerd wordt over het voortbestaan van de Kleine Komedie, zegt Youp van 't Hek: fooi. - foto pan sok Van 't Hek steeds te heb ben gedacht dat het „al lemaal zo'n vaart niet zou lopen, omdat de rede lijkheid op een bepaald moment wel zou zegevie ren". Nu volgens hem echter „de nood het hoogst is en de redding nog steeds niet nabij", heeft hij besloten op eigen naam en rekening te proberen de benodigde 500.000 gulden bij elkaar te krijgen. „Niemand kan die vijf ton vinden. Ik heb vier j aar mavo en zeg dat ik binnen een paar dagen dat half miljoen bij elkaar heb", aldus Van 't Hek in de adver tentie. res van veertien jaar', dat door de kunstenaar werd gepresen teerd op de zesde tentoonstel ling van de impressionisten in 1881. 'Een aap', zo vonden velen in die dagen. De schoonheid van de kunstwerk werd, even als de schepper ervan, niet be grepen. Een geshockeerde Pa rijse gravin adviseerde het beeld een plaats te geven in een museum gewijd aan de mense lijke pathologie... De expositie 'Degas' is tot 16 mei te zien in het Grand Palais in Parijs. Metro: Champs Elv- sées-Clémenceau. Het museum is dagelijks van 10.00 tot 20.00 uur geopend, woensdag tot 22.00 uur. Dinsdag gesloten. Toegang: 32 franc, zaterdag 21 franc. LOS ANGELES (RTR) - De Ameri kaanse komiek George Burns laat de rook van zijn si gaar in kringetjes naar buiten ko men, nipt aan zijn martini en ver strekt het geheim van zijn lange le- ven.„Ik rook er vijf tien forse havanna's op een dag van, ik drink vier of vijf glazen martini dit, ik hou van alles wat ik doe en ik dans dicht te gen haar aan", zegt hij. Burns heeft net al werkende zijn 92-e verjaardag gevierd met het propageren van zijn nieuwste film, '18 Again', in een restaurant in Beverly Hills. „Dit is mijn beste verjaars cadeau, niet te hoeven betalen voor mijn feestje", zegt hij grinnikend. „Er is maar één ding dat het slaat, nog een martini." Afgezien van zijn jongste film werkt Burns aan 'Gracie', een biografie van wijlen zijn vrouw, de comediènne Gracie Allen. Binnenkort gaat hij ook nog eens optreden in Las Ve- George Burns - - fotoap drinken. Ik zei ik weet 't niet. Twee dokters adviseerden me ermee op te houden, en ze zijn allebei al wijlen. De mensen vragen me waarom ik niet omga met vrouwen van mijn eigen leeftijd. Ik antwoord ze 'Wat graag, maar er zijn er geen'." Gracie Allen overleed 23 jaar geleden op 58-jarige leeftijd, zes jaar nadat ze zich terugtrok om alleen nog grootmoeder te zijn. „Ik trouw nooit meer. Zij was de eerste en enige voor mij", zegt Burns. „Wanneer je de hele dag met iemand bent, kan er niemand anders zijn." Burns gaat nog wel met vrouwen uit, zegt hijen laat ze door zijn chauffeur thuisbren gen. „Ik hou er nooit mee op. Ik moet iets doen wat ik graag doe, en dat is show-business", zegt hij. Hij ziet er aan de tafel in het restaurent nietig uit. Wegge zakt in zijn stoel, met een jasje dat te groot lijkt voor zijn frêle figuur en verdrinkend in de mensen om hem heen. Zijn stem heeft het craquelé van de hoge leeftijd, maar wanneer zijn pianist het ref rein speelt van een van zijn songs, 'Old Bones', staat Burns op en zings met een stem die weer van fluweel en krachtig is. De gasten die hadden gedacht dat zij zouden moeten klappen, omdat hier nu eenmaal iemand staat die een groot artiest is ge weest, betrappen zich erop dat ze juichen. „Hij is nog altijd zo vreselijk goed", zegt Broad- wayster Carol Channing. Terwijl het applaus weg sterft, laat Burns zich lang zaam terugzakken in zijn stoel. „Vraag me naar de hoek te lo pen en het lukt me niet. Vraag naar iemand die twee uur lang 10.000 mensen kan vermaken en je hoeft niet verder te zoe ken", zegt hij. Over '18 Again' vertelt Burns het volgende: „Ze moesten me oud maken omdat ik moet doen of ik 81 ben. Ik mag een ver- jaarswens doen en leef korte tijd in het lichaam van mijn 18- jarige kleinzoon, gespeeld door Charlie Schlatter. Mijn klein zoon rookt niet, drinkt niet en heeft geen seks. Joh, wat ik niet doen kon als ik zijn lichaam had..." Burns pauzeert even voor het gegrinnik: „Een mevrouw vroeg me net wat mijn dokters zeggen over mijn roken en George Burns speelde de aan gever voor de kletsende Allen. „Het enige wat ik doen moest, was luisteren en af en toe 'nee, toch' zeggen," aldus Burns. „Toen Gracie ermee ophield, begon ik te werken." Maar het was de dood van Burns' vriend, de droogkomiek Jack Benny, die hem toen hij in de tachtig was beroemd maak te. Burns nam de rol op zich van de niet meer optredende komiek die Benny gespeeld zou hebben in 'The Sunshine Boys' met Walter Mathau. Hij kreeg er een Oscar voor. Hij werd herontdekt door een generatie die hem nooit had gezien. „Toen waren er de 'Oh God'-films, de boeken, de platen, de zaaloptredens. Ik ben sindsdien niet meer gestopt. De mensen klappen nu al voor me wanneer ik opsta. Dat is een van mijn grote talenten. Wan neer het publiek lacht, rook ik. Wanneer het met lachen op houdt, hou ik op met roken en praten." George Burns staat, wanneer hij niet vroeg op moet, toch al om acht uur op, doet een kwar tier ochtendgymnastiek en gaat naar zijn kantoor. Daar helpt men hem met de post van zijn bewonderaars. „Ik heb een contract gesloten met het Londense Palladium voor wanneer ik 100 ben, dus kan ik me overlijden niet ver oorloven. Ik ga door in de show business tot ik de enige ben die er nog is", aldus Burns. Hij heft zich op uit zijn stoel en loopt langzaam het restau rant uit. „Twee dingen in de show business die je moet le ren, zijn hoe je moet opkomen en hoe je moet afgaan," zegt hij. „Weggaan is het moei lijkst."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17