DE STEM W E E K E BLIK OP DE DERDE WERELD IS NOG ALTIJD EENZIJDIG' e derde wereld. Laat het woord maar eens vallen op een verjaardagfeestje. Je krijgt twee reacties. Onmiddelijk kijkt iedereen heel ernstig. Want derde wereld is zielig; of niet soms? En vervol gens wordt de portemonnee getrokken: derde wereld is betalen." Het hulpsyndroom noemt Jan Landman dat. „Onze blik op de derde wereld is nog altijd eenzij dig. De hulpacties hebben de mensen meer beïnvloed dan de bewustmakingsbeweging." Waarmee de heer Landman niet wil zeggen dat de hulp niet nodig zou zijn. Integendeel. Open opstelling Akelig sterk ZATERDAGIO 13 FEBRUAR119881 Moeite lijk toilet in de buur j ker vandaag en de mensen voor de ke het café-toilet of mé boom of tegen de k zijn in de stadscer schap een probleer zonder honger of d blissement of het van de winkelier. D pen jaren verdwene in onderhoud en oi selen. De oplossing vandal isme-bestenc stoken de Nederlar tijd hoeft ook CDA meer te zoeken teg Betrokkenheid t Meer licht D Door Jan Bouwmana Jan Landman is het journalistieke hoofd van het maandblad BijEEN, dat dit jaar 20 jaar bestaat. Dat wil zeggen, 20 jaar informatie over 'de derde wereld en wij'. Nou is BijEEN niet het enige tijdschrift op dat gebied. Maar het neemt wel een eigen plaats in. De herkomst maakt dat al duidelijker. In de jaren zestig gaf elke missionerende orde en congregatie van paters, broeders en zusters een eigen missieblaadje uit. Die stonden bol over de blanke missio narissen zelf; wat ze in de verre landen allemaal beleefden en tot stand brach ten. Het jaar 1968. Landman: „Niet alleen de universiteiten stonden toen op hun kop. De hele samenleving was in bewe ging. Ook de kerk. Er leefden hele grote verwachtingen. In dat jaar besloten 22 missionerende orden en congregaties hun eigen missieblaadje in te ruilen voor één journalistiek tijdschrift. Vandaar de naam 'BijEEN'. Maar bij die naamge ving zat ook de gedachte dat missie/zen ding de wereld, de volken bedoelt bijeen te brengen." Wat wilden die 22 instellingen met dat nieuwe blad. Missie, vertelt de heer Landman, was tot dan toe een eenzijdig gebeuren geweest. Men bracht vanuit het westen het geloof. Punt. „Men voelde dat er iets moest veranderen. Maar men zag het allemaal nog niet. Voor het blad is toen gekozen voor een heel open op stelling. Men zei: 'We gaan gewoon in de ontwikkeling van 1968 staan en samen met de lezers luisteren'. Men wilde gaan deweg een nieuwe visie op missie ont wikkelen." Luisteren naar wie? „Dat heeft zich pas in de loop van de zeventiger jaren ontwikkeld. Bij ons heeft de derde we- De omslag van het Jubileum-num mer van BIJEEN. reld dat in feite zelf ingevuld. De derde wereld beluisterde in het evangelie de voorkeur van God voor de armen. Die ontdekte dat verandering van de samen leving de bevrijding inhoudt van mensen die onder liggen. Dat heeft de derde we reld ons aangereikt. En dat missie dus niet alléén iets is voor mensen ver weg, maar ook op onszelf slaat. Want een be tere, rechtvaardigere wereld-en daar gaat het om-heeft alles te maken met onze politieke keuzen." In BijEEN gaat het niet óver de derde wereld, maar voert die wereld er zélf het woord. Luisteren naar wat de derde we reld ons te zeggen heeft, is een van de kernelementen van de hedendaagse mis sionaire beweging. De rollen zijn omge keerd. Vangt dit missionaire tijdschrift dan geluiden op die andere derde we reldbladen voorbijgaan? Landman: „De bevrijdingskrachten in de derde wereld zijn zo geladen met reli gieuze motivaties, dat wij vinden dat wij die hier veel sterker onder de aandacht moeten brengen dan anderen doen. Er is in Nederland lang gepraat over derde wereld en bevrijding, zonder dat iets ge zegd werd over de religieus-culturele achtergrond ervan. Die religieuze achter grond is echter in de derde wereld van zelfsprekend. Wij zagen dat niet door onze eigen secularisatie. Dat heeft in veel gevallen geleid tot een vertekend beeld van wat er in de derde wereld werkelijk gaande is." Het neo-kolonialistische denken, ervaart de heer Landman, is bij ons nog altijd akelig sterk. Wij menen toch de waar heid in pacht te hebben. Maar: „Er is van de mensen in de derde wereld zoveel te leren. De manier waarop je met ge meenschap, met godsdienst, met gene zing omgaat. De derde wereld is niet zo maar een bodemloze 'Afrika Nu' put, waarin je geld stort. Die wereld is zoveel meer. Jazeker, de derde wereld is arm en dat is heel erg. Armoede stinkt en is ver drietig. Maar er ontstaat een negatief beeld als je het daar alleen over hebt. De manier waarop met armoede wordt om gegaan, getuigt van creativiteit, inventi viteit en levensmoed. Zowel de gods dienst als de cultuur spelen daarin een grote rol. Maar voor ons is luisteren naar de derde wereld nog zo moeilijk. Want wij, die het goed hebben, willen eigenlijk niet veranderen." Dat roept de vraag op naar de achter ban van BijEEN. Die blijkt inderdaad voor het grootste deel in het katholieke volksdeel te liggen. Twintig jaar geleden begon het blad met ongeveer 80.000 abonnees. Dat is intussen gehalveerd. De daling tot ongeveer 40.000 abonnees ging wel geleidelijk. En echt gestopt is die terugloop nog niet. Maar het blad kan zich bedruipen. Heeft dit verloop „Jazeker, de derde wereld Is arm en dat Is heel erg. Armoede stinkt en Is verdrlétig. Maar er ontstaat een negatief beeld als Je het daar alleen over hebt." - FOTO ARCHIEF DE STEM BijEEN: mondiaal denkraam Jan Landman: niet veranderen" Voor ons Is luisteren naar de derde wereld nog zo moeilijk. Want wij, die het goed hebben, willen eigenlijk - FOTO BIJEEN iets te maken met de koers Landman: „Enerzijds zien wij een oudere groep, de generatie van vijftigers en zestigers, die meegegroeid is. Dat is wellicht nog de grootste prestatie van BijEEN geweest: mensen die uit een traditionele kerk kwamen, een mondiaal denkraam helpen geven. Deze mensen zijn daardoor an ders tegen kerk, wereld en hun eigen le ven aan gaan kijken. De groep nieuwe le zers bestaat vooral uit vrouwen van de generatie dertigers, veertigers. Die wor den door hun kinderen nogal eens op het spoor van de wereldproblemen gezet." Maar Landman verheelt niet dat zijn blad moeite heeft om met nieuwe lezers de afkalving te stoppen. Het aantal men sen dat BijEEN te links, te politiek be trokken of te weinig katholiek vindt, is te verwaarlozen. Wat het blad echter grote parten speelt, is de aversie tegen kerk in onze tijd. Hoewel in die afkeer beweging begint te komen. De mensen die in de af gelopen twintig jaar het blad de rug heb ben toegekeerd, deden dat hoofdzakelijk omdat ze van de kerk weg groeiden. „Dan komt zo'n blad als het onze na tuurlijk onder spanning te staan. Een niet geringe groep heeft afgehaakt omdat de associatie met kerk en missie frustre rend werkte. Dat speelt overigens onder de jongere generaties steeds minder." Er zijn ook nog altijd mensen die den ken dat BijEEN een soort donateursblad is. Dat ze het krijgen als tegenprestatie voor giften aan de missie. Het gebeurt dan ook nog, dat mensen menen BijEEN met opzegging van het abonnement een dienst te bewijzen. Ze delen dan mee dal ze ook zonder de ontvangst van het blad I gewoon aan de missie zullen blijven ge-1 ven. Ervan uitgaande dat ze zo helpen kosten te besparen. „Dit", zegt Jan Landman, „heeft It I maken met mondiale onderontwikkeling I Want de donateursgedachte duidt op heil oude denken:Wij zijn er om hen te hel-1 pen'. Twintig jaar zijn we in Nederland I bezig te werken aan bewustwording 1 Maar de groep die bereikt wordt, is i klein." Bespeurt hij soms iets van vermoeidheid, I verzadiging, scepticisme misschien teal aanzien van de derde wereld Landman I zegt dat wel te bespeuren in derde we-1 reldkaders in het Haagse wereldje. Die I kaders blijven ook te veel steken in pa-1 pieren. In dat wereldje bestaat ook onge-1 loof in het belang van bewustwording I van gewone mensen in den lande. Maar I juist onder gewone mensen, ervaart Bij-1 EEN, groeit de betrokkenheid bij de I derde wereld. „In de jaren zeventig ging I dat nog moeizaam: kleine groepjes die I met de derde wereld bezig gingen. Nu zie I je steeds meer mensen belangstelling krijgen voor derde wereldproblemen. I Vooral vrouwen. Het begint "met activi-1 teiten rond een wereldwinkel, een I gergroep, landengroepen, kerk samen-1 levingsgroepen, Missie-Ontwikkeling-1 Vredegroepen. Vredes- en milieugroepen I gaan ook steeds meer verbanden I met derde wereldproblemen. Die j_ pen kennen een behoorlijke doorstro-1 ming. Mensen zijn er een tijdlang actief I in. Maar ze gaan bewuster weg. Dat I werkt door, al gaat het langzaam. De I derde wereldbeweging moet ook een van I de plekken zijn waarop mensen elkaar I leren bewuster keuzen te maken die naai een ander soort samenleving voeren." BijEEN draagt hierin niet alleen met hel I tijdschrift bij, maar ook met de uitgave I van boeken, documentatiemateriaal en| tentoonstellingsmateriaal. Het tollet van Strvyk. De Sanlsette van Publex. U HEEFT zo'n muis grijze winterdepres sie. In Amerika noe men ze dat gruwelijk fenomeen 'the blahs'. Dat woord blah is verwant aan het hier te lande blatend klinkende blühr. Hoe voelt u zich? Bl&hr (de tong zakt naar het middenrif). Een gevoel van algehele malaise. In een put, die gegraven is in een tunnel, zit u triest te kniezen in de schaduw van uzelf. Nou, u heeft het behoorlijk te pakken. Ik weet wat het is. De gewone definitie voor de blah-gevoelens of het blühr- syndroom is voor mij niet eens toereikend. Ernstige winterde- symptomen terugtrekking, enorme slaapbehoefte, toene mende eetlust met een accent op zoetigheid en een gevoel van totale neerslachtigheid. Ik vreet me midden op de dag in kille eenzaamheid door een doos mierenzoete baklava heen, doe een comatose tuk en ontwaak in treurnis. Als extra last draag ik daarbij, als een habijt van ij zeren ketens, een gevoel van volstrekte overbodigheid. Ik verontschuldig me bij mezelf voor de plaats die ik inneem pardon. Ik wou dat ik een stukje opzij kon. Soms wil bij een ernstige aanval van de blahs of de win terdepressie wel eens een goed glas wijn helpen, de aanschaf van een exotische plant of een bad in schone muziek. Ik ben in de blührbui overgevoelig en als ik als kind maar goed had leren huilen zou ik nu baden in mijn tranen. Ik heb een artikel terzijde moeten leggen waarin gemeld wordt dat in Hongkong en Kanton alles gegeten wordt dat vier poten heeft, behalve tafels en stoelen. Tijgers, schildpad den, luipaarden, civetkatten en andere, veelal zeldzame dieren verdwijnen er in de soeppot. Er trekt een nevel voor de ogen bij het lezen van de zin: „Op een markt in Taiwan zit een tijger in een kooi, gekneveld als een misdadiger uit de middeleeu wen die op weg is naar de galg." Een rijk man zal voor het hart van de tijger een vermogen uittellen. Anderen slurpen van de hete tijgerbouillon. De lui paardstoofschotels van Kanton (ziet gij ze dampen?) dwingen mij het lezen te staken. Het grijpt me te zeer aan. Naar bui ten staren, in de grijsheid, waar de wind baldadig aan de kale struiken plukt, dat gaat me nog het beste af. Dat is typisch voor de blah, de blühr of de win- terd's. Er schijnt deze winter (die nauwelijks een winter is) op merkelijk diep gebaald te wor den. Volgens een gezagheb bende krant heeft dat te maken met de omstandigheid dat deze winter zo donker is. De vooraf gaande Elfstedenwinters had den opvallend veel heldere da gen, maar de huidige, wat En gels aandoende natte vaatdoek van een winter, heeft een groot tekort aan licht gebracht. Ge leerden in Groningen zijn nu aan het onderzoeken of het blootstellen van winters gede primeerden aan een lichtbad van zeg 2500 lux (tienmaal de lichtsterkte van een doorsnee huiskamer) positieve gevolgen heeft. Het lijkt erop. Zo'n licht bad zal wellicht faam gaan ver werven onder de officiële naam: fototherapie. Fotothera pie is een flink stuk goedkoper dan een vlucht naar de felle zon van zuidelijk Californië of de witte stranden van de Baha ma's. Het ligt niet in de aard van de winterblührlijder om nu on middellijk alle lichten in huis aan te draaien of een bak met een half dozijn tl-buizen te be stellen (alleen 'true light' is ge schikt) om de somberten te lijf te gaan. Niet dat we uit zuinig heidsoverwegingen gaan zitten wachten totdat het ziekenfonds de anti-winterdepressiebuiz® I in het verzorgingspakket heeft I opgenomen. Het is geen kwes-1 tie van verkeerd gerichte spaai-1 zin. Het hoort bij de blahs en I de blührs dat we die niet ff' I makkelijk loslaten. Wij en de I blühr zijn een soort geestelijk' I Siamese tweelingen, die niet I zonder dramatisch ritueel elkaar kunnen worden gesel den. De gehechtheid is verwant I aan die van Nero en zijn viool I In die kuil in dat zwarte gat I die doodlopende tunnel, waarin I het laatste lichtpuntje wegval11 in onze eigen schaduw en waai I we onszelf in de weg zitten I daar wachten wij op de lente Of op ons eerste lichtbad. et idee vj ®n Struyk, geld halen uit 'i behoefte, is niet van vanda teren. 'Pecunia non ole stinkt niet sprak keizer [jus, die van 69 tot 79 na net Romeinse rijk bestier begon belasting te heffen ten en urinoirs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 26