'Ik speel mezelf zo goed mogelijk'
'Amsterdamned'
nog niet te zien in
earnavalsplaatsen
Bioscoopbedrijf leeft weer op
OPNIEUW HOOFDROL VOOR HUUR STAPEL IN FILM VAN DICK MAAS
i
HUUB Stapel (33) speelt voor de derde keer een
hoofdrol in een film van Dick Maas. Na 'De lift'
en 'Flodder' (goed voor drie miljoen bezoekers) is
hij nu te zien als de onderkoelde politieman Eric
Visser in 'Amsterdamned'.
ÏST-^'V
Doorbraak
Samenleving
Schoppen
Steenburgen
ONVERWACHTE SUCCESSEN VULLEN DE KASSA'S
VRIJDAG 12 FEBRUARI f
iTHRTEM GIDS 2
SPEELFILMS OP TV
NEDERLAND 1
23.00
BELGIE NED 1
20.55
DUITSLAND 1
00.05
DUITSLAND 2
20.15
OOK IN DE BIOSCOOP
NIEUW OP VIDEO
DE STEM
T2Z
Van onze filmredactie
De voorbereiding heeft hij wederom zeer serieus geno
men: „Voor de film heb ik vier weken meegedraaid als
politie-agent op het bureau Warmoesstraat, de zwaarste
politiepost van Amsterdam. Je proeft de sfeer en leert om
je rol vanuit een bepaalde grondhouding te spelen".
„Ik speel mezelf", zegt hij over ten. Op mijn zeventiende heb ik
zijn manier van acteren.
„Kruipen in de huid van een
ander is larie. Ik vergroot één
facet van mezelf uit. Een mens
heeft veel facetten. En naar
mate je ervaringen in het leven
op doet, wordt de bron waaruit
je kunt putten groter. Ik ben
nieuwsgierig naar mensen en
hun gedrag. Dat is nog steeds
de basis van mijn spel. Ik zoek
altijd naar één wezenskenmerk
in mijn rol. Ik geef voor mezelf
een kader aan en dan pas kan
ik de scène invullen".
„Met succes omgaan is wel
eens moeilijk. Niemand leert je
dat. Succes komt gewoon. Bij
mij was het er opeens. Ik
speelde en speel mezelf zo goed
mogelijk. Dat komt over bij de
mensen. Vooral de laatste tijd
merk ik dat. Het lijkt wel of
iedereen wakker wordt. Ik
krijg van alles aangeboden, tot
de meest bescheten toneelseries
toe. Ja, ik zit in een luxe positie.
Sinds ik slaagde aan de acade
mie in Maastricht heb ik nog
niet hoeven te knokken voor
werk".
Huub Stapel haalt glimla
chend de schouders op. Alsof
hij het ook niet kan helpen dat
hij momenteel een van de
meest gevraagde acteurs van
ons land is. Hij laat zich ach
terover vallen in zijn stoel en
staart naar boven naar het rose
plafond. De kamer is strak mo
dern ingericht met een voor
keur voor rose.
Dan, weer naar voren schie
tend: „Ja, je zit in een luxe po
sitie als je gevraagd wordt.
Maar van de andere kant is er
ook een ontzettende druk op je.
Dat heb ik me nooit zo gereali
seerd. Ik heb altijd gedacht: het
zal wel meevallen. Maar nu
weet ik hoe zwaar het is als
veel mensen menen een claim
op je te kunnen leggen".
Het succes voor Huub Stapel
begon vijf jaar geleden, toen de
film 'De Lift' met in première
ging. De film betekende een
doorbraak in de carrière van de
acteur uit het Limburgse Tege-
len. Een carrière waarvan hij
op school in elk geval niet had
gedroomd. „Ik was een middel
matige leerling. Aan schoolto-
neel deed ik niet mee. Ik dacht
altijd: als ik hier eenmaal weg
ben, dan zie ik het wel. Ik heb
me nooit zo goed thuis gevoeld
in instituten waar ze je zeggen
wat je wel en wat je niet moet
doen.
Ik had er geen idee van wat
ik later zou gaan doen. Een be
roepskeuzetest leverde sociaal
werk als uitkomst op, omdat ik
goed met mensen kan opschie-
overigens wel aan amateurto
neel gedaan. Och, ik vond het
wel leuk. Maar het was niet zo
van: ik word acteur".
„De mensen kunnen zich niet
voorstellen dat je drie maan
den thuis je tekst wiskundig zit
te ontrafelen. Maar ik moet
eerst kijken wat de rol is. Dat is
een kwestie van hard werken
en dat heeft niets met glamour
of zo te maken".
Huub wil zichzelf blijven,
hoezeer de buitenwacht hem
ook in een bepaalde positie wil
drukken nu hij beroemd is. „Ik
heb laatst tussen twee Oscar
winnaars gestaan. Ook maar
gewone, aardige mensen van
het niveau van Mary Dressel-
huys en Guus Hermus. Ze zijn
alleen beroemder, omdat ze
Engels spreken".
„Ik ben niet tevreden. Ik wil
verder en hoger. Wat dat is,
weet ik niet. Ik weet alleen dat
het met geld niets te maken
heeft. Ik ben voortdurend bang
dat het morgen afgelopen is.
Dat is een constante angst. Ik
denk elke dag: morgen ontdekt
iemand dat die Huub Stapel er
geen kloten van kan.
Een deel van die angst wordt
veroorzaakt door het feit dat ik
een perfectionist ben. Ik spring
nooit zomaar ergens in. Ik wil
een serieuze voorbereiding. Er
mag geen schroefje los zitten,
waardoor de motor er af kan
vallen. Dat perfectionisme is
wel eens lastig".
„Ik maak gebruik van mijn be
kendheid om dingen te doen die
ik zinnig vind. Op maffe aan
vragen ga ik niet in. Wel als het
gaat om ons milieu en om een
eerlijke samenleving. Vroeger
stemde ik op de PvdA. Of op de
CPN, toen Marcus Bakker nog
in de Kamer zat. Ik ben lid ge
weest van de Marxistisch-Le-
ninistische Jeugd. Weet je
waar ik de laatste keer op heb
gestemd? Op de Groenen. We
zijn met ons allen verantwoor
delijk voor de natuur, voor het
milieu. Als we onze gifbelten
en vuilstortplaatsen willen sa
neren hebben we 30 miljard no
dig. En kijk eens naar de maat
schappij. Die verrechtst toch
zienderogen. Kijk naar de so
ciale voorzieningen, de gezond
heidszorg. De klok wordt te
ruggedraaid".
Een scene uit 'Amsterdamned' met Huub Stapel en Monique van de Ven
FOTO FIRST FLOOR.
Van onze filmredactie
DE nieuwe film van Dick
Maas, 'Amsterdamned', is
deze week in ruim 50
plaatsen in Nederland
gaan draaien. Een aantal
carnavalsplaatsen in het
zuiden moet nog een
weekje wachten. De op
volger van 'De Lift' (1983)
en 'Flodder' (1986) is wel te
zien in De Koning van En
geland in Hulst, Luxor in
Terneuzen en Midi in Til
burg, maar niet in de
Westbrabantse bioscopen.
'Amsterdamned' is een komi-
sche thriller die zich afspeelt
in en op het water van de
Amsterdamse grachten,
waar een moordenaar in dui-
kerspak af en toe gruwelijk
toeslaat. De film heeft 4,2
miljoen gekost en aan het
stuntwerk en de speciale ef
fecten is voor Nederlandse
begrippen veel zorg besteed.
Voor een ton werd zelfs een
compleet riool in een fa
brieksgebouw nagebouwd.
Tijdens een grote achter
volging door de grachten zien
we Bertt Haanstra met een
'Fanfare'-gezelschap en Si
mon van Collem op een wa
terfiets. Opmerkelijk is ook
dat Jules Croiset optreedt als
de burgemeester van Am
sterdam. Zijn aandeel was al
opgenomen voor hij op een
pijnlijke wijze in de het
nieuws kwam.
De vrouwelijke hoofdrol is
voor Monique van de Ven. Ze
speelt een gids van hé Rijks-,
museum, die in haar vrije
tijd aan duiken doet. De an
dere hoofdrol is voor Huub
Stapel, die de jonge commis
saris inspecteur van politie
speelt. Volgende week komen
we terug op de inhoud van
'Amsterdamned', vandaag
plaatsen we een interview
met Huub Stapel.
„Wij hadden thuis een gezin
dat intellectueel en sociaal ge
zien in goede doen was. Maar
financieel niet en daar wordt
naar gemeten. Mijn vader werd
vroeger uitgebuit door zijn
baas. Ik heb er nog moeite mee
mijn handen thuis te houden
als ik die vroegere baas van
pap zie. Dan denk ik: wacht
maar eens, godverdomme. Kun
je nagaan hoe ik me heb kun
nen uitleven in mijn rol in de
film Flodder. Schoppen tegen
de klassenmaatschappij. Je
moet er natuurlijk wel voor
waken dat je niet alleen han
delt uit gif. Gif alleen kan nooit
een goede drijfveer zijn om te
spelen. Maar je moet wel het
idee hebben: ik laat me niet
kennen".
„Ik kom uit een nuchter ge
zin, een katholiek gezin ook.
Niet dat het geloof er zo inge-
hamerd werd. We hadden een
knusse familie, waarin ieder
een dicht bij elkaar stond. We
maakten samen muziek en we
zongen samen. Vijfstemmig.
Liedjes van de Beatles en de
Stones, waar pap fa n van was.
En we baden samen. Vanuit
een onderlinge band. Dat had
meer met religie te maken dan
wat die lapzwansen deden die
vooraan in de kerk zaten".
„Ik ben ook misdienaar ge
weest. En ik heb altijd met veel
plezier 'O denneboom' gezon
gen in het knapenkoor in de
kerk. Het geloof zegt me nog
steeds iets. Niet de bijbel of zo.
Nee, misschien zit het alleen in
mezelf. Misschien is het iets om
me gerust te stellea Iets dat me
houvast geeft. Ik kan nog wel
het kruis van de muur bidden
als het slecht gaat. Of als ik in
een vliegtuig moet stappen.
Dan sterf ik van angst, omdat
ik me overgeleverd voel aan
iets dat ik niet in de hand heb.
Toch heb ik me suf gevlogen.
Over de hele wereld. En gebe
den dat ik heb..., man, schei
uit".
Dat vliegen gebeurt de laatste
tijd steeds vaker, sinds Huub
ook voor buitenlandse films
wordt gevraagd. Voor 'Hiding
Place' bij voorbeeld, een Ame
rikaanse tv-film over Miep
Gies, medebewoonster van het
pand waar de familie Frank in
de oorlog zat ondergedoken. De
regisseur bood Huub de rol aan
van de man van Miep Gies, op
voorwaarde dat hoofdrolspeel
ster Mary Steenburgen ak
koord zou gaan.
„We zouden 's zondags wat
opnemen en dat bandje zou
worden opgestuurd naar Los
Angeles, waar Mary zat. Ik 's
zondags met lood in de schoe
nen naar de opnames. Zegt de
regisseur 'Welcome to the fa
mily'. Hij had Mary opgebeld
met de mededeling dat hij een
Nederlandse acteur had gevon
den. Zegt zij'Is het soms Huub
Stapel?' Bleek dat ze de Ameri
kaanse versie van het mode
blad Elle had gelezen, waarin
een foto van mij stond. Ze was
op mijn ogen gevallen, vertelde
ze me later.
Inmiddels is ze een goede
vriendia In Amerika heeft ze
zoveel reclame voor mij ge
maakt, dat agenten mij opbel-
lea Dan denk ik: hoe kan dat
allemaal? Zij is zo beroemd.
Jack Nicholson en Woody Allen
zijn kennissen van haar. Wat
bezielt haar om een jongen als
Huub Stapel een veer in de vot
te steken?
Als ik de kans krijg ga ik
naar het buitenland, hoewel ik
het ook leuk vind om in ons
land films te maken. Wel vind
ik dat Nederland te klein is. Je
ziet altijd dezelfde acteurs en
actrices. Je hoort steeds de
zelfde roddels en altijd is er die
jaloezie. In het buitenland loop
je elkaar niet zo voor de voeten.
Ja, ik zou best naar het buiten
land willen. Al was het alleen
maar om verlost te zijn van al
dat gezeik waar ik niks mee te
maken wil hebbea Ik heb me
ik elk geval al opgegeven voor
een cursus om vliegangst te
overwinnen".
Door Marjan Mes
MET het Nederlandse bio
scoopbedrijf gaat het weer
wat beter dan in voor
gaande jaren. Voor het eerst
in tien jaar doet er zich
weer een stijging van het
bioscoopbezoek voor. De
laatste weken is er boven
dien een opvallende toe
name van de kaartverkoop
dank zij drie kassuccessen:
'Dirty Dancing', 'Fatal At
traction' en 'The Last Em
peror'.
Deze week is daar nog de
nieuwe film van Dick Maas,
'Amsterdamned', bij gekomen,
waarvan de verwachtingen bij
de bioscoopexploitanten hoog
gespannen zijn. De komende
weken, wellicht maanden,
wordt een miljoenenpubliek
voor deze komische thriller
verwacht.
Het bioscoopbezoek nam in
1987 vergeleken met het jaar
daarvoor toe van 14,9 miljoen
naar 15,5 miljoen; een stijging
van 4,3 procent. Sinds 1978 was
het bioscoopbezoek alleen maar
gedaald, moesten theaters wor
den gesloten en heerste onrust
onder de exploitanten. Sommi
gen waren zelfs bang dat door
de komst van de videofilm en
de speelfilms op televisie de
bioscoop tot ondergang ge
doemd zou zijn.
Op dit moment krijgt het
bioscoopbedrijf weer meer ver
trouwen in de toekomst. „Ik
denk", zegt Rudie Bakker, „dat
de opleving nu eindelijk door
zet en dat we uit het dal zijn".
Hij is programmeur in Utrecht
van de belangrijkste Neder
landse filmtheaters. „Je merkt
dat de mensen toch weer naar
de bioscoop komen als er een
bijzondere film draait. Met
'Flodder' deed zich hetzelfde
voor. Maar nu lijkt er toch ein
delijk een opwaartse lijn in het
bezoek waar structuur in zit.
We kunnen dus weer wat opti
mistischer worden".
Overigens betekent het niet
dat de bioscoop nu plotseling
weer alleenzaligmakend is.
Nog altijd worden er de helft
minder bioscoopkaartjes ver
kocht dan tien jaar geleden. De
video is nog altijd een geduchte
concurrent. Maar het is wel zo
dat de bioscoopfilm veel meer
aandacht in de media krijgt
dan de videofilm, die immers
pas na de bioscooproulatie uit
komt of beperkt blijft tot films
van mindere kwaliteit.
De afgelopen weken blijkt
die tendens duidelijk uit de be
langstelling voor drie films, die
'ouderwetse' bezoekersaantal
len trekken. 'Dirty Dancing',
waarin een tiener uit de jaren
zestig haar onschuld kwijt
raakt door de opwindende
'dirty mambo', zorgt voor spec
taculaire bezoekcijfers. In de
weekends staan er lange rijen
voor de kassa van de bioscopen
die 'Dirty Dancing' in huis heb
ben, zelfs tot vele honderden
meters op straat. De jonge Jen
nifer Grey als de tiener Baby
Een beeld uit het kassucces 'Dirty Dancing'. Patrick
Srvayze leert Jennifer Grey (midden) dansen
- FOTO ARCHIEF DE STEM
die door 'working class hero'
Patrick Swayze tot dansfeno-
meen wordt opgeleid, doet het
niet alleen goed bij jongeren.
Ook een wat ouder publiek
vindt deze handig gemaakte
muziek- en dansfilm, die zich
in een vakantie-oord afspeelt,
kennelijk de moeite waard om
er de deur voor uit te gaan.
De zeker niet aangename,
maar wel uiterst spannende
thriller 'Fatal Attraction' loopt
eveneens als een trein, net als
in Amerika, en levert de bio
scopen eindelijk weer eens de
langverwachte hoge recettes
op. Een onverwacht kassucces
is ook 'The Last Emperor' van
Bernardo Bertolucci, de Ita
liaanse filmer die voorheen
toch voornamelijk 'filmliefheb
bers' aansprak. Maar die nu
voor het eerst de 'massa' heeft
bereikt met zijn spectaculaire
beelden over het leven van Pu
Yi, de laatste keizer van China,
die als driejarig kind op de
troon komt, vervolgens een tra
gische marionet van de wisse
lende machthebbers wordt en
ten slotte gehersenspoeld door
de communisten van Mao.
Het gevolg van het commer
ciële succes van deze drie films
was dat de eerste week van fe
bruari een even druk bioscoop
bezoek te zien gaf als de kerst
vakantie, de drukst bezochte
bioscoopperiode van het jaar.
Volgens de Nederlandse Bond
van Bioscoop- en Filmonderne
mingen (NBB) bedroeg de to
tale omzet in 1987 165,8 miljoen
gulden tegen 155,2 miljoen in
1986. Een nieuwe stijging in
1988 lijkt een gerechtvaardigde
verwachting. „Maar we blijven
wel afhankelijk", zegt Rudie
Bakker, van het filmaanbod.
Komen er weinig films uit die
het grote publiek aanspreken
dan merk je dat onmiddellijk
aan de bezoekcijfers".
W
•Xy
ZATERDAG
I-Man (USA 1986, Ned. 1, 20.28 uur). Bij een poging
chauffeur van een verongelukte tankwagen te redden kei
Scott Bakula in aanraking met een speciaal gas,
hij later onkwetsbaar blijkt te zijn.
Gastspiel im Paradies (Duitsland 1938, Did. 1,15.55 uur). 4
solute jongedame werpt zich op om een hotel met financi;
problemen zo snel mogelijk uit de malaise te halen Hï
Krahl in een komedie van Karl Hartl.
Inside the mafia (USA 1959, Did. 1,01.00 uur). Gangster®
met Cameron Mitchell, die zijn baas de alleenheerschapj
in het syndicaat wil bezorgen.
Schrammeln (Duitsland 1944, Did. 2,14.30 uur). Hans Men
en Paul Hörbiger in een film over het ontstaan van
Weense 'Schrammel'-muziek.
They live by night (USA 1949, Did. 2, 23.00 uur). Nicholi
Ray's eerste film met Farley Granger en Cathy O'Donnellj
de belangrijkste rollen. De thriller is later 00k door Robe,
Altman verfilmd (zie vrijdag Did. 2).
Charley Varrick (USA 1973, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Wain
Matthau in de rol van een bankrover, die tot zijn schrik m
dekt, dat hij van de mafia heeft gestolen. Thriller vant,
Siegel.
Teresa Venerdi (Italië 1941, België 1,16.00 uur). Jonge aj
raakt diep in de schulden, maar een eenvoudig volkmei(
weet orde op zaken te stellen. Vittorio de Sica in een
hemzelf geregisseerde komedie.
ZONDAG
Regalo di Natale (Italië 1986, Ned. 2, 23.09 uur). Op Kets
avond ontmoeten vijf mannen elkaar voor een onthulj
pokeravondje. Film van Pupi Avati, die ook het
schreef.
Die Wirtln zum Weissen Rössl (Duitsland 1943, Did. 1,
uur). Komedie, waarin een gevierde actrice incognito
werken in het beroemde hotel Tm Weissen Rössl'. Met
Marenbach.
Inspecteur Lavardin (Frankrijk 1985, Did. 1,23.35 uur).
Poiret als een Parijse inspecteur, die naar een kustplaat^
in Noord-Frankrijk wordt gestuurd om de moord
schrijver te onderzoeken.
Mogambo (USA 1953, Did. 2,15.15 uur). Jager in Afrika a
zijn eenzaamheid plotseling doorbroken door twee vrouwa
die verliefd op hem worden. Clark Gable, Grace Keil;
Ava Gardner in film van John Ford.
Drei gegen drei (W.-Duitsland 1985, Did. 2, 23.30 uur). den.
corrupte generaals in Zuid-Amerika laten in Duitsland ij
dubbelgangers opsporen, die hun plaats moeten innemen.
De aflevering 'Gevaarlijk
spel' brengt de rechercheurs
O'Brien en Giambone uit 'In
holst van de nacht' in ijs-
"hockey-kringen. De ijshoc
keyer Mike Bell is tijdens
een toernooi om het leven ge
komen. De zaak blijkt niet
eenvoudig te zijn, temeer
daar ook nog een andere spe
ler en zijn vriendin worden
bedreigd.
scenan
Ui
lye from
■m
m*>;
M
M
MAANDAG
Obsession (USA 1976, Did. 1,23.15 uur). Thriller van Brian!
Palma, die zich liet inspireren door Hitchcocks 'Ver®-
Amerikaanse zakenman verliest bij een ontvoering 1
vrouw en dochtertje. Jaren later denkt hij in Florence q
doodgewaande vrouw te herkennen. Met Cliff Roberfsoni
Genevieve Bujold.
Those magnificent men in their flying machines (USA 15;
Did. 2,13.50 uur). Aan het begin van deze eeuw schrijft®
Britse krantenmagnaat een luchtrace uit van Londen ik
Parijs. Met Gert Fröbe, Red Skelton en Sarah Miles.
Run, Simon, run (USA 1970, Did 2,00.55 uur). Een Papap
Indiaan, die ten onrechte tien jaar heeft gezeten voor i
moord op zijn broer, zweert wraak te zullen nemen. M?
Burt Reynolds.
DINSDAG
Car-Napping (W.-Duitsland 1980, Did. 1, 23.00 uur). Jong
mode-ontwerper laat zich door autodieven overhalen is
hen mee te werken. Bernd Stephan in komedie van Wigbs
Wicker.
Mr. No Legs (USA 1976, Did. 2,00.40 uur). Twee politiew
nen proberen een goed georganiseerde groep drugshandel:
ren op te sporen. Richard Jaeckel en Ron Slinker spelend
hoofdrollen.
WOENSDAG
Jeopardy (USA 1953, Did. 1, 01.00 uur). Thriller van Joh
Sturges, waarin een man op een afgelegen strand beklem
raakt. Zijn vrouw zoekt hulp, maar valt in handen vanei
crimineel. Met Barbara Stanwyck.
Hra o jablko (Tsjechoslowakije 1976, Did. 3 WDF, 22.45oir
Jonge vroedvrouw krijgt een verhouding met een arts,4
als een rokkenjager bekend staat. Film van Vera Chytilowi
Bellissima (Italië 1951, België 2, 21.50 uur). Psychology
drama van Luchino Visconti met Anna Magnani als moede
die alles in het werk stelt om voor haar zevenjarig
tertje een filmrol te bemachtigen.
DONDERDAG
The clouded yellow (Engeland 1951, Did. 3 WDF, 20.00 uit
Geheim agent Trevor Howard vindt na zijn ontslag t
baantje op het landgoed van een zonderling, waar
een moord wordt geconfronteerd.
Otac na sluzbenom putu (Joegoslavië 1985, België 2,
Arno Tucher reist naar Mttn-
chen, omdat hij voor de offi
cier van justitie een belang
rijke verklaring moet afleg
gen. Op het station wordt hij
afgehaald door een zekere
- - Brandstatter, die beweert,
uur). Een zesjarig jongefje krijgt te horen, dat zijn vadeii dat hij voor Tuchers veilig-
inlronynio 1 c T*i tirnvlroluIrVioirl 10 liin Tro/ior ole TfüriïlPPIÏ k„!Ja - -
zakenreis is. In werkelijkheid is zijn vader als vermeel»
Stalinist drie jaar verbannen.
20.28
Drie recht,
één averecht
Vanavond is de tweede afle
vering van de advocatenserie
<Drie recht, één averecht' te
zien. Iedereen op het advoca
tenkantoor kijkt verbaasd
op als 's morgen de succes
volle rokkenjager Lex Tigge-
laar in zak en as op zijn werk
verschijnt. Hij komt afscheid
van zijn collega's nemen, om
dat hij een einde aan zijn le
ven wil maken. Zijn vriendin
Charlotte heeft het uitge
maakt.
In 't holst
van de nacht
Pennies from
heaven
Herbert Ross regisseerde de
unieke musicalfilm "Pennies
heaven', die vanavond
door de BRT wordt uitgezon-
De film is gebaseerd op
een Engelse tv-serie van
Dennis Potter. De auteur liet
zich inspireren door de harde
jaren dertig, waarin vrolijke
liedjes de werkelijkheid de
den vergeten. De hoofdrol
wordt gespeeld door komiek
Steve Martin. Als verkoper
van liedjesteksten ontvlucht
hij de realiteit door te dro
men van de wereld, die in de
liedjes wordt opgeroepen.
Tödllcher
Sturm
In een Zuidduitse stad is pro
fessor Roth zowel bij colle
ga's als studenten een ge
waardeerd en geliefd man.
Maar bij de machtsovername
van Hitier ervaart hij, dat
niet alleen zijn leerlingen,
maar ook zijn stiefzonen zich
tegen hem keren, omdat hij
van joodse afkomst is. Roth
troost zich met de gedachte,
dat het "bruine spook' spoe
dig zal overwaaien.
Der Alte
JU.
1AU
•x*:
M
'Fatal Attraction', de gruwelijke thriller van Adrian L]
blijft in Casino 1 in Breda en Cinem'actueel 2 in Berge»
Zoom.
The Last Emperor" van Bertolucci gaat weer door in Cas
3 in Breda. Luisterrijk filmepos over het leven van de lü
ste keizer van China, Pu Yi.
'Oei Ciornie' (Zwarte Ogen) van Nikita Mikhalkov is
longeerd in Cinésol 2 in Breda. Met Marcello Mastroiannii
een charmante nietsnut in een op Tsjechov gebaseerde
telling. Amusante, weemoedige komedie.
'Donna Donna' van Hans en Luc van Beek is nog stee)
zien in Cinésol 1 in Breda. Met René van 't Hof als een
doenlijke mislukkeling in de liefde.
'Hollywood Airforce' (Luchtmachtacademie) draait nog
Mignon in Breda. Klucht in 'Police Academy'-stijl.
'Hector", met Urbanus als geinig, volwassen kind in
smeuïg Vlaams verhaal, is niet weg te branden uit Cinfe
in Breda, de Nobelaer in Etten-Leur, Cinem'actueel 3
Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst-
'Stakeout' met Richard Dreyfuss en Emilio Estevez is vj
geprolongeerd in Casino 2 in Breda en in Cinem'actueel 1
Bergen op Zoom. Bedoeld als komische thriller maar wet
geestig noch komisch.
The Principal' gaat verder in Casino 4 in Breda. Met Ja»
Belushi als een hardhandig schoolhoofd, dat keihard or®
zaken stelt onder de criminele leerlingen van een ver»
derde highschool.
'Dirty Dancing", de opzwepende dansfilm, gaat verdei
City 2 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en Dei
ning van Engeland in Hulst.
'Havinck', de Nederlandse relatiefilm van Frans Weiszt
Willem Nijholt, is nog te zien in City 1 in Roosendaal. W'
zarre komedie The Witches of Eastwick' met Jack Nid»
son kan bekeken worden in Centraal in Geertruidenberg
beid moet zorgen. Korte tijd
later wordt Tucher verdoofd
en in een kelder opgesloten.
Brandstatter constateert tot
rijn schrik, dat zijn slachtof
fer dood is.
'Blue Velvet'. David Lynch
vermengde verschillende
stijlen in deze duistere mis
daadfilm. De onschuldige
sfeer van de jaren vijftig (de
titel slaat op een tophit uit
die tijd) gaat over in myste
rieuze sado-masochistische
beelden, als een jongen en
een meisje oog in oog komen
met lieden die leven van ge
weld, perversiteiten en
drugshandel. De spanning
grijpt je naar de keel, of
schoon de film wat gewild
artistiekerig is en op de
deoband letterlijk vee
het duister verborgen bul
Dennis Hopper spee
wrede Frank en Is
Rossellini de door hem 8
kwelde vrouw.
The Mosquito Coast'.
son Ford begint met zijni
zin een nieuw leven
rimboe en gaat zich vr®,
gedragen. Peter Weir,
met Ford ook •W»*
maakte, verfilmde een
haal van Paul Theroux