'Ik speel mezelf zo goed mogelijk' 'Amsterdamned' nog niet te zien in earnavalsplaatsen Bioscoopbedrijf leeft weer op OPNIEUW HOOFDROL VOOR HUUR STAPEL IN FILM VAN DICK MAAS i HUUB Stapel (33) speelt voor de derde keer een hoofdrol in een film van Dick Maas. Na 'De lift' en 'Flodder' (goed voor drie miljoen bezoekers) is hij nu te zien als de onderkoelde politieman Eric Visser in 'Amsterdamned'. ÏST-^'V Doorbraak Samenleving Schoppen Steenburgen ONVERWACHTE SUCCESSEN VULLEN DE KASSA'S VRIJDAG 12 FEBRUARI f iTHRTEM GIDS 2 SPEELFILMS OP TV NEDERLAND 1 23.00 BELGIE NED 1 20.55 DUITSLAND 1 00.05 DUITSLAND 2 20.15 OOK IN DE BIOSCOOP NIEUW OP VIDEO DE STEM T2Z Van onze filmredactie De voorbereiding heeft hij wederom zeer serieus geno men: „Voor de film heb ik vier weken meegedraaid als politie-agent op het bureau Warmoesstraat, de zwaarste politiepost van Amsterdam. Je proeft de sfeer en leert om je rol vanuit een bepaalde grondhouding te spelen". „Ik speel mezelf", zegt hij over ten. Op mijn zeventiende heb ik zijn manier van acteren. „Kruipen in de huid van een ander is larie. Ik vergroot één facet van mezelf uit. Een mens heeft veel facetten. En naar mate je ervaringen in het leven op doet, wordt de bron waaruit je kunt putten groter. Ik ben nieuwsgierig naar mensen en hun gedrag. Dat is nog steeds de basis van mijn spel. Ik zoek altijd naar één wezenskenmerk in mijn rol. Ik geef voor mezelf een kader aan en dan pas kan ik de scène invullen". „Met succes omgaan is wel eens moeilijk. Niemand leert je dat. Succes komt gewoon. Bij mij was het er opeens. Ik speelde en speel mezelf zo goed mogelijk. Dat komt over bij de mensen. Vooral de laatste tijd merk ik dat. Het lijkt wel of iedereen wakker wordt. Ik krijg van alles aangeboden, tot de meest bescheten toneelseries toe. Ja, ik zit in een luxe positie. Sinds ik slaagde aan de acade mie in Maastricht heb ik nog niet hoeven te knokken voor werk". Huub Stapel haalt glimla chend de schouders op. Alsof hij het ook niet kan helpen dat hij momenteel een van de meest gevraagde acteurs van ons land is. Hij laat zich ach terover vallen in zijn stoel en staart naar boven naar het rose plafond. De kamer is strak mo dern ingericht met een voor keur voor rose. Dan, weer naar voren schie tend: „Ja, je zit in een luxe po sitie als je gevraagd wordt. Maar van de andere kant is er ook een ontzettende druk op je. Dat heb ik me nooit zo gereali seerd. Ik heb altijd gedacht: het zal wel meevallen. Maar nu weet ik hoe zwaar het is als veel mensen menen een claim op je te kunnen leggen". Het succes voor Huub Stapel begon vijf jaar geleden, toen de film 'De Lift' met in première ging. De film betekende een doorbraak in de carrière van de acteur uit het Limburgse Tege- len. Een carrière waarvan hij op school in elk geval niet had gedroomd. „Ik was een middel matige leerling. Aan schoolto- neel deed ik niet mee. Ik dacht altijd: als ik hier eenmaal weg ben, dan zie ik het wel. Ik heb me nooit zo goed thuis gevoeld in instituten waar ze je zeggen wat je wel en wat je niet moet doen. Ik had er geen idee van wat ik later zou gaan doen. Een be roepskeuzetest leverde sociaal werk als uitkomst op, omdat ik goed met mensen kan opschie- overigens wel aan amateurto neel gedaan. Och, ik vond het wel leuk. Maar het was niet zo van: ik word acteur". „De mensen kunnen zich niet voorstellen dat je drie maan den thuis je tekst wiskundig zit te ontrafelen. Maar ik moet eerst kijken wat de rol is. Dat is een kwestie van hard werken en dat heeft niets met glamour of zo te maken". Huub wil zichzelf blijven, hoezeer de buitenwacht hem ook in een bepaalde positie wil drukken nu hij beroemd is. „Ik heb laatst tussen twee Oscar winnaars gestaan. Ook maar gewone, aardige mensen van het niveau van Mary Dressel- huys en Guus Hermus. Ze zijn alleen beroemder, omdat ze Engels spreken". „Ik ben niet tevreden. Ik wil verder en hoger. Wat dat is, weet ik niet. Ik weet alleen dat het met geld niets te maken heeft. Ik ben voortdurend bang dat het morgen afgelopen is. Dat is een constante angst. Ik denk elke dag: morgen ontdekt iemand dat die Huub Stapel er geen kloten van kan. Een deel van die angst wordt veroorzaakt door het feit dat ik een perfectionist ben. Ik spring nooit zomaar ergens in. Ik wil een serieuze voorbereiding. Er mag geen schroefje los zitten, waardoor de motor er af kan vallen. Dat perfectionisme is wel eens lastig". „Ik maak gebruik van mijn be kendheid om dingen te doen die ik zinnig vind. Op maffe aan vragen ga ik niet in. Wel als het gaat om ons milieu en om een eerlijke samenleving. Vroeger stemde ik op de PvdA. Of op de CPN, toen Marcus Bakker nog in de Kamer zat. Ik ben lid ge weest van de Marxistisch-Le- ninistische Jeugd. Weet je waar ik de laatste keer op heb gestemd? Op de Groenen. We zijn met ons allen verantwoor delijk voor de natuur, voor het milieu. Als we onze gifbelten en vuilstortplaatsen willen sa neren hebben we 30 miljard no dig. En kijk eens naar de maat schappij. Die verrechtst toch zienderogen. Kijk naar de so ciale voorzieningen, de gezond heidszorg. De klok wordt te ruggedraaid". Een scene uit 'Amsterdamned' met Huub Stapel en Monique van de Ven FOTO FIRST FLOOR. Van onze filmredactie DE nieuwe film van Dick Maas, 'Amsterdamned', is deze week in ruim 50 plaatsen in Nederland gaan draaien. Een aantal carnavalsplaatsen in het zuiden moet nog een weekje wachten. De op volger van 'De Lift' (1983) en 'Flodder' (1986) is wel te zien in De Koning van En geland in Hulst, Luxor in Terneuzen en Midi in Til burg, maar niet in de Westbrabantse bioscopen. 'Amsterdamned' is een komi- sche thriller die zich afspeelt in en op het water van de Amsterdamse grachten, waar een moordenaar in dui- kerspak af en toe gruwelijk toeslaat. De film heeft 4,2 miljoen gekost en aan het stuntwerk en de speciale ef fecten is voor Nederlandse begrippen veel zorg besteed. Voor een ton werd zelfs een compleet riool in een fa brieksgebouw nagebouwd. Tijdens een grote achter volging door de grachten zien we Bertt Haanstra met een 'Fanfare'-gezelschap en Si mon van Collem op een wa terfiets. Opmerkelijk is ook dat Jules Croiset optreedt als de burgemeester van Am sterdam. Zijn aandeel was al opgenomen voor hij op een pijnlijke wijze in de het nieuws kwam. De vrouwelijke hoofdrol is voor Monique van de Ven. Ze speelt een gids van hé Rijks-, museum, die in haar vrije tijd aan duiken doet. De an dere hoofdrol is voor Huub Stapel, die de jonge commis saris inspecteur van politie speelt. Volgende week komen we terug op de inhoud van 'Amsterdamned', vandaag plaatsen we een interview met Huub Stapel. „Wij hadden thuis een gezin dat intellectueel en sociaal ge zien in goede doen was. Maar financieel niet en daar wordt naar gemeten. Mijn vader werd vroeger uitgebuit door zijn baas. Ik heb er nog moeite mee mijn handen thuis te houden als ik die vroegere baas van pap zie. Dan denk ik: wacht maar eens, godverdomme. Kun je nagaan hoe ik me heb kun nen uitleven in mijn rol in de film Flodder. Schoppen tegen de klassenmaatschappij. Je moet er natuurlijk wel voor waken dat je niet alleen han delt uit gif. Gif alleen kan nooit een goede drijfveer zijn om te spelen. Maar je moet wel het idee hebben: ik laat me niet kennen". „Ik kom uit een nuchter ge zin, een katholiek gezin ook. Niet dat het geloof er zo inge- hamerd werd. We hadden een knusse familie, waarin ieder een dicht bij elkaar stond. We maakten samen muziek en we zongen samen. Vijfstemmig. Liedjes van de Beatles en de Stones, waar pap fa n van was. En we baden samen. Vanuit een onderlinge band. Dat had meer met religie te maken dan wat die lapzwansen deden die vooraan in de kerk zaten". „Ik ben ook misdienaar ge weest. En ik heb altijd met veel plezier 'O denneboom' gezon gen in het knapenkoor in de kerk. Het geloof zegt me nog steeds iets. Niet de bijbel of zo. Nee, misschien zit het alleen in mezelf. Misschien is het iets om me gerust te stellea Iets dat me houvast geeft. Ik kan nog wel het kruis van de muur bidden als het slecht gaat. Of als ik in een vliegtuig moet stappen. Dan sterf ik van angst, omdat ik me overgeleverd voel aan iets dat ik niet in de hand heb. Toch heb ik me suf gevlogen. Over de hele wereld. En gebe den dat ik heb..., man, schei uit". Dat vliegen gebeurt de laatste tijd steeds vaker, sinds Huub ook voor buitenlandse films wordt gevraagd. Voor 'Hiding Place' bij voorbeeld, een Ame rikaanse tv-film over Miep Gies, medebewoonster van het pand waar de familie Frank in de oorlog zat ondergedoken. De regisseur bood Huub de rol aan van de man van Miep Gies, op voorwaarde dat hoofdrolspeel ster Mary Steenburgen ak koord zou gaan. „We zouden 's zondags wat opnemen en dat bandje zou worden opgestuurd naar Los Angeles, waar Mary zat. Ik 's zondags met lood in de schoe nen naar de opnames. Zegt de regisseur 'Welcome to the fa mily'. Hij had Mary opgebeld met de mededeling dat hij een Nederlandse acteur had gevon den. Zegt zij'Is het soms Huub Stapel?' Bleek dat ze de Ameri kaanse versie van het mode blad Elle had gelezen, waarin een foto van mij stond. Ze was op mijn ogen gevallen, vertelde ze me later. Inmiddels is ze een goede vriendia In Amerika heeft ze zoveel reclame voor mij ge maakt, dat agenten mij opbel- lea Dan denk ik: hoe kan dat allemaal? Zij is zo beroemd. Jack Nicholson en Woody Allen zijn kennissen van haar. Wat bezielt haar om een jongen als Huub Stapel een veer in de vot te steken? Als ik de kans krijg ga ik naar het buitenland, hoewel ik het ook leuk vind om in ons land films te maken. Wel vind ik dat Nederland te klein is. Je ziet altijd dezelfde acteurs en actrices. Je hoort steeds de zelfde roddels en altijd is er die jaloezie. In het buitenland loop je elkaar niet zo voor de voeten. Ja, ik zou best naar het buiten land willen. Al was het alleen maar om verlost te zijn van al dat gezeik waar ik niks mee te maken wil hebbea Ik heb me ik elk geval al opgegeven voor een cursus om vliegangst te overwinnen". Door Marjan Mes MET het Nederlandse bio scoopbedrijf gaat het weer wat beter dan in voor gaande jaren. Voor het eerst in tien jaar doet er zich weer een stijging van het bioscoopbezoek voor. De laatste weken is er boven dien een opvallende toe name van de kaartverkoop dank zij drie kassuccessen: 'Dirty Dancing', 'Fatal At traction' en 'The Last Em peror'. Deze week is daar nog de nieuwe film van Dick Maas, 'Amsterdamned', bij gekomen, waarvan de verwachtingen bij de bioscoopexploitanten hoog gespannen zijn. De komende weken, wellicht maanden, wordt een miljoenenpubliek voor deze komische thriller verwacht. Het bioscoopbezoek nam in 1987 vergeleken met het jaar daarvoor toe van 14,9 miljoen naar 15,5 miljoen; een stijging van 4,3 procent. Sinds 1978 was het bioscoopbezoek alleen maar gedaald, moesten theaters wor den gesloten en heerste onrust onder de exploitanten. Sommi gen waren zelfs bang dat door de komst van de videofilm en de speelfilms op televisie de bioscoop tot ondergang ge doemd zou zijn. Op dit moment krijgt het bioscoopbedrijf weer meer ver trouwen in de toekomst. „Ik denk", zegt Rudie Bakker, „dat de opleving nu eindelijk door zet en dat we uit het dal zijn". Hij is programmeur in Utrecht van de belangrijkste Neder landse filmtheaters. „Je merkt dat de mensen toch weer naar de bioscoop komen als er een bijzondere film draait. Met 'Flodder' deed zich hetzelfde voor. Maar nu lijkt er toch ein delijk een opwaartse lijn in het bezoek waar structuur in zit. We kunnen dus weer wat opti mistischer worden". Overigens betekent het niet dat de bioscoop nu plotseling weer alleenzaligmakend is. Nog altijd worden er de helft minder bioscoopkaartjes ver kocht dan tien jaar geleden. De video is nog altijd een geduchte concurrent. Maar het is wel zo dat de bioscoopfilm veel meer aandacht in de media krijgt dan de videofilm, die immers pas na de bioscooproulatie uit komt of beperkt blijft tot films van mindere kwaliteit. De afgelopen weken blijkt die tendens duidelijk uit de be langstelling voor drie films, die 'ouderwetse' bezoekersaantal len trekken. 'Dirty Dancing', waarin een tiener uit de jaren zestig haar onschuld kwijt raakt door de opwindende 'dirty mambo', zorgt voor spec taculaire bezoekcijfers. In de weekends staan er lange rijen voor de kassa van de bioscopen die 'Dirty Dancing' in huis heb ben, zelfs tot vele honderden meters op straat. De jonge Jen nifer Grey als de tiener Baby Een beeld uit het kassucces 'Dirty Dancing'. Patrick Srvayze leert Jennifer Grey (midden) dansen - FOTO ARCHIEF DE STEM die door 'working class hero' Patrick Swayze tot dansfeno- meen wordt opgeleid, doet het niet alleen goed bij jongeren. Ook een wat ouder publiek vindt deze handig gemaakte muziek- en dansfilm, die zich in een vakantie-oord afspeelt, kennelijk de moeite waard om er de deur voor uit te gaan. De zeker niet aangename, maar wel uiterst spannende thriller 'Fatal Attraction' loopt eveneens als een trein, net als in Amerika, en levert de bio scopen eindelijk weer eens de langverwachte hoge recettes op. Een onverwacht kassucces is ook 'The Last Emperor' van Bernardo Bertolucci, de Ita liaanse filmer die voorheen toch voornamelijk 'filmliefheb bers' aansprak. Maar die nu voor het eerst de 'massa' heeft bereikt met zijn spectaculaire beelden over het leven van Pu Yi, de laatste keizer van China, die als driejarig kind op de troon komt, vervolgens een tra gische marionet van de wisse lende machthebbers wordt en ten slotte gehersenspoeld door de communisten van Mao. Het gevolg van het commer ciële succes van deze drie films was dat de eerste week van fe bruari een even druk bioscoop bezoek te zien gaf als de kerst vakantie, de drukst bezochte bioscoopperiode van het jaar. Volgens de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmonderne mingen (NBB) bedroeg de to tale omzet in 1987 165,8 miljoen gulden tegen 155,2 miljoen in 1986. Een nieuwe stijging in 1988 lijkt een gerechtvaardigde verwachting. „Maar we blijven wel afhankelijk", zegt Rudie Bakker, van het filmaanbod. Komen er weinig films uit die het grote publiek aanspreken dan merk je dat onmiddellijk aan de bezoekcijfers". W •Xy ZATERDAG I-Man (USA 1986, Ned. 1, 20.28 uur). Bij een poging chauffeur van een verongelukte tankwagen te redden kei Scott Bakula in aanraking met een speciaal gas, hij later onkwetsbaar blijkt te zijn. Gastspiel im Paradies (Duitsland 1938, Did. 1,15.55 uur). 4 solute jongedame werpt zich op om een hotel met financi; problemen zo snel mogelijk uit de malaise te halen Hï Krahl in een komedie van Karl Hartl. Inside the mafia (USA 1959, Did. 1,01.00 uur). Gangster® met Cameron Mitchell, die zijn baas de alleenheerschapj in het syndicaat wil bezorgen. Schrammeln (Duitsland 1944, Did. 2,14.30 uur). Hans Men en Paul Hörbiger in een film over het ontstaan van Weense 'Schrammel'-muziek. They live by night (USA 1949, Did. 2, 23.00 uur). Nicholi Ray's eerste film met Farley Granger en Cathy O'Donnellj de belangrijkste rollen. De thriller is later 00k door Robe, Altman verfilmd (zie vrijdag Did. 2). Charley Varrick (USA 1973, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Wain Matthau in de rol van een bankrover, die tot zijn schrik m dekt, dat hij van de mafia heeft gestolen. Thriller vant, Siegel. Teresa Venerdi (Italië 1941, België 1,16.00 uur). Jonge aj raakt diep in de schulden, maar een eenvoudig volkmei( weet orde op zaken te stellen. Vittorio de Sica in een hemzelf geregisseerde komedie. ZONDAG Regalo di Natale (Italië 1986, Ned. 2, 23.09 uur). Op Kets avond ontmoeten vijf mannen elkaar voor een onthulj pokeravondje. Film van Pupi Avati, die ook het schreef. Die Wirtln zum Weissen Rössl (Duitsland 1943, Did. 1, uur). Komedie, waarin een gevierde actrice incognito werken in het beroemde hotel Tm Weissen Rössl'. Met Marenbach. Inspecteur Lavardin (Frankrijk 1985, Did. 1,23.35 uur). Poiret als een Parijse inspecteur, die naar een kustplaat^ in Noord-Frankrijk wordt gestuurd om de moord schrijver te onderzoeken. Mogambo (USA 1953, Did. 2,15.15 uur). Jager in Afrika a zijn eenzaamheid plotseling doorbroken door twee vrouwa die verliefd op hem worden. Clark Gable, Grace Keil; Ava Gardner in film van John Ford. Drei gegen drei (W.-Duitsland 1985, Did. 2, 23.30 uur). den. corrupte generaals in Zuid-Amerika laten in Duitsland ij dubbelgangers opsporen, die hun plaats moeten innemen. De aflevering 'Gevaarlijk spel' brengt de rechercheurs O'Brien en Giambone uit 'In holst van de nacht' in ijs- "hockey-kringen. De ijshoc keyer Mike Bell is tijdens een toernooi om het leven ge komen. De zaak blijkt niet eenvoudig te zijn, temeer daar ook nog een andere spe ler en zijn vriendin worden bedreigd. scenan Ui lye from ■m m*>; M M MAANDAG Obsession (USA 1976, Did. 1,23.15 uur). Thriller van Brian! Palma, die zich liet inspireren door Hitchcocks 'Ver®- Amerikaanse zakenman verliest bij een ontvoering 1 vrouw en dochtertje. Jaren later denkt hij in Florence q doodgewaande vrouw te herkennen. Met Cliff Roberfsoni Genevieve Bujold. Those magnificent men in their flying machines (USA 15; Did. 2,13.50 uur). Aan het begin van deze eeuw schrijft® Britse krantenmagnaat een luchtrace uit van Londen ik Parijs. Met Gert Fröbe, Red Skelton en Sarah Miles. Run, Simon, run (USA 1970, Did 2,00.55 uur). Een Papap Indiaan, die ten onrechte tien jaar heeft gezeten voor i moord op zijn broer, zweert wraak te zullen nemen. M? Burt Reynolds. DINSDAG Car-Napping (W.-Duitsland 1980, Did. 1, 23.00 uur). Jong mode-ontwerper laat zich door autodieven overhalen is hen mee te werken. Bernd Stephan in komedie van Wigbs Wicker. Mr. No Legs (USA 1976, Did. 2,00.40 uur). Twee politiew nen proberen een goed georganiseerde groep drugshandel: ren op te sporen. Richard Jaeckel en Ron Slinker spelend hoofdrollen. WOENSDAG Jeopardy (USA 1953, Did. 1, 01.00 uur). Thriller van Joh Sturges, waarin een man op een afgelegen strand beklem raakt. Zijn vrouw zoekt hulp, maar valt in handen vanei crimineel. Met Barbara Stanwyck. Hra o jablko (Tsjechoslowakije 1976, Did. 3 WDF, 22.45oir Jonge vroedvrouw krijgt een verhouding met een arts,4 als een rokkenjager bekend staat. Film van Vera Chytilowi Bellissima (Italië 1951, België 2, 21.50 uur). Psychology drama van Luchino Visconti met Anna Magnani als moede die alles in het werk stelt om voor haar zevenjarig tertje een filmrol te bemachtigen. DONDERDAG The clouded yellow (Engeland 1951, Did. 3 WDF, 20.00 uit Geheim agent Trevor Howard vindt na zijn ontslag t baantje op het landgoed van een zonderling, waar een moord wordt geconfronteerd. Otac na sluzbenom putu (Joegoslavië 1985, België 2, Arno Tucher reist naar Mttn- chen, omdat hij voor de offi cier van justitie een belang rijke verklaring moet afleg gen. Op het station wordt hij afgehaald door een zekere - - Brandstatter, die beweert, uur). Een zesjarig jongefje krijgt te horen, dat zijn vadeii dat hij voor Tuchers veilig- inlronynio 1 c T*i tirnvlroluIrVioirl 10 liin Tro/ior ole TfüriïlPPIÏ k„!Ja - - zakenreis is. In werkelijkheid is zijn vader als vermeel» Stalinist drie jaar verbannen. 20.28 Drie recht, één averecht Vanavond is de tweede afle vering van de advocatenserie <Drie recht, één averecht' te zien. Iedereen op het advoca tenkantoor kijkt verbaasd op als 's morgen de succes volle rokkenjager Lex Tigge- laar in zak en as op zijn werk verschijnt. Hij komt afscheid van zijn collega's nemen, om dat hij een einde aan zijn le ven wil maken. Zijn vriendin Charlotte heeft het uitge maakt. In 't holst van de nacht Pennies from heaven Herbert Ross regisseerde de unieke musicalfilm "Pennies heaven', die vanavond door de BRT wordt uitgezon- De film is gebaseerd op een Engelse tv-serie van Dennis Potter. De auteur liet zich inspireren door de harde jaren dertig, waarin vrolijke liedjes de werkelijkheid de den vergeten. De hoofdrol wordt gespeeld door komiek Steve Martin. Als verkoper van liedjesteksten ontvlucht hij de realiteit door te dro men van de wereld, die in de liedjes wordt opgeroepen. Tödllcher Sturm In een Zuidduitse stad is pro fessor Roth zowel bij colle ga's als studenten een ge waardeerd en geliefd man. Maar bij de machtsovername van Hitier ervaart hij, dat niet alleen zijn leerlingen, maar ook zijn stiefzonen zich tegen hem keren, omdat hij van joodse afkomst is. Roth troost zich met de gedachte, dat het "bruine spook' spoe dig zal overwaaien. Der Alte JU. 1AU •x*: M 'Fatal Attraction', de gruwelijke thriller van Adrian L] blijft in Casino 1 in Breda en Cinem'actueel 2 in Berge» Zoom. The Last Emperor" van Bertolucci gaat weer door in Cas 3 in Breda. Luisterrijk filmepos over het leven van de lü ste keizer van China, Pu Yi. 'Oei Ciornie' (Zwarte Ogen) van Nikita Mikhalkov is longeerd in Cinésol 2 in Breda. Met Marcello Mastroiannii een charmante nietsnut in een op Tsjechov gebaseerde telling. Amusante, weemoedige komedie. 'Donna Donna' van Hans en Luc van Beek is nog stee) zien in Cinésol 1 in Breda. Met René van 't Hof als een doenlijke mislukkeling in de liefde. 'Hollywood Airforce' (Luchtmachtacademie) draait nog Mignon in Breda. Klucht in 'Police Academy'-stijl. 'Hector", met Urbanus als geinig, volwassen kind in smeuïg Vlaams verhaal, is niet weg te branden uit Cinfe in Breda, de Nobelaer in Etten-Leur, Cinem'actueel 3 Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst- 'Stakeout' met Richard Dreyfuss en Emilio Estevez is vj geprolongeerd in Casino 2 in Breda en in Cinem'actueel 1 Bergen op Zoom. Bedoeld als komische thriller maar wet geestig noch komisch. The Principal' gaat verder in Casino 4 in Breda. Met Ja» Belushi als een hardhandig schoolhoofd, dat keihard or® zaken stelt onder de criminele leerlingen van een ver» derde highschool. 'Dirty Dancing", de opzwepende dansfilm, gaat verdei City 2 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en Dei ning van Engeland in Hulst. 'Havinck', de Nederlandse relatiefilm van Frans Weiszt Willem Nijholt, is nog te zien in City 1 in Roosendaal. W' zarre komedie The Witches of Eastwick' met Jack Nid» son kan bekeken worden in Centraal in Geertruidenberg beid moet zorgen. Korte tijd later wordt Tucher verdoofd en in een kelder opgesloten. Brandstatter constateert tot rijn schrik, dat zijn slachtof fer dood is. 'Blue Velvet'. David Lynch vermengde verschillende stijlen in deze duistere mis daadfilm. De onschuldige sfeer van de jaren vijftig (de titel slaat op een tophit uit die tijd) gaat over in myste rieuze sado-masochistische beelden, als een jongen en een meisje oog in oog komen met lieden die leven van ge weld, perversiteiten en drugshandel. De spanning grijpt je naar de keel, of schoon de film wat gewild artistiekerig is en op de deoband letterlijk vee het duister verborgen bul Dennis Hopper spee wrede Frank en Is Rossellini de door hem 8 kwelde vrouw. The Mosquito Coast'. son Ford begint met zijni zin een nieuw leven rimboe en gaat zich vr®, gedragen. Peter Weir, met Ford ook •W»* maakte, verfilmde een haal van Paul Theroux

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18