IAAM. erste prijs voor kunstkalender mm «8» Switch lijkt nu al klaar voor toptien De Dolly Dots stoppen ermee mm WmËÊÊËÊÊÊm fa-Jr^JÊj rORMGEYER KEES ZWART: 'MOEDIGE DAAD VAN BREDASE BEDRIJVEN' Si? T2 DONDERDAG 11 FEBRUARI 1988 NCRV-DRAMASERIE OVER POPGROEP ^bedrijf evers b.v., Yrum", BREDA BAARN - In asteel Groeneveld te aam is gisteren de erste prijs in de natio nale kalenderwedstrijd egekend aan de ka- ender 'Rotterdam ver- eldt zich'; een pro- Jukt van drie Bredase Irijven. Kees Zwart }VN is de bedenker en tormgever ervan. Vrij kunstwerk gemeente aardenburg 'ASSING ART. 19-19A WET OP DE MTEUJKE ORDENING Bloemen van Andriesse Egypte gespiegeld EXP0SITIES Stan Goes E - pipi jt ■■■- - j| -"» .l I Ll_ -■*»-' ,Tot nu toe heb ik vrij wel niet in vreemde talen gezongen. Niet eens in het Waals" Will Tura, Vlaamse zanger DE STEM Door Mart van der Sanden HILVERSUM - Een popgroepje van vijf man dat van eenvoudig coverbandje op bruiloften en partijen uit groeit tot de nationale topper Switch, die regelmatig hits scoort en op televisie te zien is. Groepsleden die elkaar bestoken met roddel en achterklap, worden verteerd door jaloezie en ambitie, worden belaagd door de roddelpers en uiteindelijk geen van allen echt hun doel bereiken. 52-4622. 101650-51785. 10-12321. orHenkEgbers (Het meest wezenlijke daarbij i het vernieuwende karakter an deze kalender: de moed an twee grafische bedrijven m werk van kunststudenten j promoten", aldus Rien Be- ends, hoofdredacteur van het lad Graficus, dat de wedstrijd u voor de vijfde keer organi- eerde. „We zijn erg blij dat deze ka- inder, door de onafhankelijke iry dit jaar de hoofdprijs ge regen heeft", aldus Berends, der jaar zat hij al in de prij st. In 1984 met een eervolle melding; in '85 met een arde prijs; in '86 met een eer ie prijs in de categorie grafi- he bedrijven en in '87 met een lelprijs. Nu is er sprake van overall-prijs. De tweede dit jaar ging naar de Ko- lijke Zeelandia; de derde aar de PTT; de vierde naar HGO en de vijfde naar Océ letterland I Sedert 1983 maakt Kees (wart uit Breda kalenders die verschillende vakgroepen de Academie van Beel- nde Kunsten Rotterdam als na hebben. Hij is docent iische vormgeving aan die ademie. De nu bekroonde ka nder heeft de, twee jaar gele ien uit de afdeling architecto- ische ontwerpen gegroeide, kgroep design als beeldend derwerp. Een fraaie promo van het kunstonderwijs, aar niet alleen dat. i Kees Zwart: „In het begin n de tachtiger jaren her- ifde de kalender weer. Toen Bredase Koninklijke druk- jerij Broese en Peereboom mij ontwerpburo, benaderde ïer een samen te stellen heb t voorgesteld om de vakgroe- ffl van de academie daarmee promoten. Dus geen foto's drukpersen van het eigen ijf, maar een thema dat serie-opbouw mogelijk aakt. Indirect wordt door een stuk drukwerk de eigen derneming onder de aan lacht gebracht. Ook het litho- rijf van Max Hoenke de- Kees Zwart bij de zes kalenders, die onderzijn supervisie tot stand kwamen tussen 1983-1988 monstreert via dit medium zijn reproduktie-techniek. Ik denk dat het heel moedig is om dit zó te doen. De academie vindt het uiteraard fantastisch. Het pro fijt is voor allen moeilijk te me ten. de kalender verschijnt in een oplage van 2000 en die zijn steeds grif weg", aldus Zwart. Met hun specifiek uiterlijk trekken zij ook een specifiek publiek. Er zijn er die 'er niets aan' vinden, terwijl anderen ze weer verzamelen Achtereenvolgens zijn sedert 1983 aan de beurt geweest de afdelingen illustratieve vorm geving, fotografie, mode, sculp tuur, computer-vormgeving en nu in '88 dus design en inte rieur ontwerpen. „Het ge bruiksvoorwerp van de 80er- j aren-vormgeving heeft de nei ging zich te presenteren als een vrij kunstwerk", schrijft aca demie-directeur Hein van Haaren op het schutblad. De vakgroep-coördinatoren A. Bos en F. Hooykaas noteerden daarbij dat 'de vaktechnische kennis opnieuw gegroepeerd en aangevuld is en nu bestaat uit de studievakken bouwkunde, constructie- en materialenleer'. De kalender laat bijvoor beeld zien een hangende stoel, zwevende dagdromen en bewe- gingsstoelen. Maar de vormge ver van deze afdeling beweegt zich ook op terreinen, die zeer dicht tegen de architectuur aanliggen. Dat is op de kalen der te zien aan ontwerpen voor een warenhuis van de toe komst, plannen voor het met sloop bedreigde Blaak-station in Rotterdam en een tot restau rant omgebouwd raadhuis. Kees Zwart: „Ik kijk welke groep er goed bezig is en vraag dan werk op. Stapels tekenin gen, dia's, maquettes etc. zijn het gevolg. Enerzijds probeer ik daaruit een representatief overzicht samen te stellen, an derzijds moet het wel een ka lender blijven, waarmee het goede litho- en drukwerk aan getoond wordt. Voor de vorm gever, voor mezelf laat ik maar een kleine marge. Er zijn vormbureaus die de nadruk leggen op hun eigen identifica tie. Ik doe dat niet op de eerste plaats, maar probeer in de huid van de opdrachtgever te krui pen en kijk dan wat ik daarmee kan binnen mijn eigen verant woordelijkheid. Het gebeurt veel dat ontwerpbureaus als stoorzender werken omdat hun eigen manifestatie voorop staat." Zwart heeft in zijn leven al heel wat kalenders gemaakt en daarmee ook de nodige prijzen behaald. Hij vindt deze prijs leuk, omdat hij 25 jaar geleden ook een prijs haalde voor een kalender van het Thieme- fonds. Het blad voor de grafi sche en communicatie-indu strie 'Graficus' organiseert als enige nog een kalenderwed strijd in Nederland. In de afle vering van februari 1986 staat al te lezen dat 'Breda' zich op dit gebied best iets mag gaan verbeelden en dat deze kalen der stimulerend kan werken op andere kalenderuitgevers. Ontwerper Ad Vriends van het bureau Zwart krijgt plui men en directeur Van Dongen van Broese en Peereboom zegt: „De telefoon staat aan het einde van het jaar roodgloeiend. Veel mensen kennen onze kalender inmid dels en willen graag een exem plaar ontvangen om de verza meling compleet te houden. We houden het tien jaar achtereen vol, waarbij de tiende uitgave een terugblik moet worden over de afgelopen jaren." Voor de kalender van vorig jaar kreeg de kalender van de vakgroep Computergraphics de deelprijs in de categorie Her haald Concept. Er zijn behalve de bekroonden, één tot vijf, voor het totaalconcept nog drie deelprijzen (terugkerend con- - foto de stem dick de boer cept; éénbladskalenders en fo tografie). Vorig jaar waren er 120 inzendingen. Er zit maar één 'fout' aan deze kalender. Hij heet nu al voor de zesde keer 'Rotterdam verbeeldt zich'. De titel 'Breda verbeeldt zich' zou ook te rechtvaardigen zijn; drie Bre dase bedrijven in dienst van de Rotterdamse academie. Maar straks kunnen ze hun vruchten plukken van de vakmensen die deze kunstopleiding aflevert. De kalender laat dat nu al zien. Ziedaar de stof voor de nieuwe NCRV dramaserie 'Switch'. En, wat belangrij- i:$: ker is, dit gegeven is profes- sioneel uitgewerkt door de makers, met schrijfster jS: Hetty Heyting en regisseur Jelle van Doornik voorop. Si:;!; De NCRV, die al enige tijd aan een verjonging werkt, heeft een bedrag van bijna twee miljoen gulden be- schikbaar gesteld om met ::Sj Switch de j eugd van pakweg 17, 18 jaar aan te spreken. Daar zijn tien afleveringen van elk bijna een half uur •j:;:;:: uitgerold. De eerste episode Wi is zaterdag te zien op Neder- land 1. Hoofdrolspelers zijn Hugo Haenen, Gwen Eckhaus, Kenneth Herdigein, Jaloe wS Maat en Hajo Bruins. De muziek is van de hand van Sjs de ex-Doe Maar-leden Jan. Hendriks en Ernst Jansz en •i:;:!;: lijkt rijp voor de hitparade. Platenmaatschappij CNR brengt in ieder geval een el- SS pee met de negen originele i:;:!::; Engelstalige nummers uit de serie uit. Verder wordt er een aantal singles van ge- Si;:? trokken, begeleid door een Sii;! videoclip (de tv-serie biedt wS; daarvoor materiaal te over). S;:;':; Jansz en Hendriks hebben gemikt op een soul-achtig i;!;!;:; repertoire. „Toen we de mu- ziek schreven, zo'n ander- jxjS half jaar geleden, hebben we op een revival van de soul gemikt. Die is er ook wel ge- komen, maar voor ons eigenlijk net iets te vroeg, ij:;:;: Maar ik denk dat de compo- ;SS sities sterk genoeg zijn om wS op eigen kracht succes te hebben", aldus Ernst Jansz. SS: De verantwoordelijke iëi; man voor de vormgeving is de Belgische art-director Dirk Debou, die met de koe- :;!;S; Ie, soms klinische sfeer in Switch trendgevoelig het in- S!;!; getreden tijdperk van de yuppie kenschetst. Het idee voor Switch is drie jaar geleden ontstaan. De bedenkers wilden met de serie inspelen op de belang stelling die de jeugd aan de dag legt voor Nederlandse popmuziek en het privé-le- ven van hun idolen: de intri ges en liefdesverhoudingen die zich afspelen tussen de groepsleden, de verleidingen van het succes en de conces sies die daaraan worden ge daan, de soms verderfelijke rol van commercie en media, waardoor de groepsleden te gen elkaar worden uitge speeld. Al deze facetten ko men aan bod in Switch. Toch zit er wel degelijk een boodschap in Switch, al dus regisseur Van Doornik, maar verstopt in een aan trekkelijk geheel. „Glamour, roem en bekendheid hoeven niet per se gekoppeld te zijn aan list en bedrog. Uiteinde lijk blijkt dat de basis van vriendschap en vertrouwen tussen de leden van Switch overeind blijft, hoewel die in het verloop van de serie da nig op de proef is gesteld. Het feit dat de leden geen van allen precies datgene bereiken wat hen aan het begin voor ogen stond, bete kent niet dat ze aan het eind ongelukkig zijn. De NCRV zou de NCRV niet zijn, als we het anders hadden ge daan", aldus Van Doornik. Hoewel de muziek is ge schreven en op de zang na ook is opgenomen door Ernst Jansz en Jan Hen driks, heeft Switch niets met Doe Maar te maken. De ver menging van fictie en reali teit bereikt een aantal aar dige hoogtepunten, bijvoor beeld tijdens een tv-show, waarin ex-Veronica-pre- sentator Adam Curry de band ontvangt of tijdens de opnamen van een videoclip in een vervallen waterlei dingbedrijf in Rotterdam. Door Tom Smeets AMSTERDAM - De Dolly Dots stoppen er mee. De vijf dames werken de komende weken de afgesproken concerten nog af en dan is het afgelopen.maart rest nog slechts één ascheidsconcert. Volgens het management van de groep bestaan er geen plannen voor solocarrières. Angela Groothuizen wil na een lange vakantie kijken of het mogelijk is in musicals te gaan spelen. Patty Zomer heeft alleen maar een lange reis door Europa gepland, terwijl Ria Brieffies, Esther Oosterbeek en Sjeel Kramer weliswaar allerlei plannetjes hebben, maar voorlopig ook alleen maar 'niets doen' in de agenda hebben staan. De echte doorbraak hebben de Dolly Dots nooit mogen beleven. Eind vorig jaar werd de single 'What a night' uitgebracht, bedoeld om een internationale doorbraak te forceren. Het nummer werd niet voor niets geproduceerd door het Britse top-trio Stock, Aitken en Waterman, die zelf momenteel op de hitparade staan met 'Packjammed'. Ook al scoorde het nummer in Nederland aar dig, het beoogde doel werd niet bereikt. Van bui tenlandse belangstelling was nauwelijks sprake. Dat was voor de vijf dames de definitieve aan leiding een punt achter hun Dolly Dot-carrière te zetten. Bij de platenmaatschappij heerst begrip voor dat besluit, al vindt men het natuurlijk jammer. „Ze hebben in hun negenjarige bestaan inder daad alles al een keer meegemaakt. Hun hoogte punt is voorbij. Dan kun je je met recht afvragen hoelang je nog kimt doorgaan?", aldus woord voerster Koos Zuydwijk. De groep bestond oorspronkelijk uit zes leden. Anita Heilker stapte er als eerste uit Ze timmert als Anita redelijk succesvol aan de weg als solo zangeres. De popgroep in de tv-serie Switch: v.l.n.r. Hajo Bruins, Jaloe Maat, Kenneth Herdigein, Hugo Haenen en Gwen ISckhatis fotoncrv ^ster van Aardenburg maakt ter voldo^ bepaalde in artikel 19a, lid 4 van de Wet Blijke Ordening bekend, dat met ingang ari 1988 ter gemeentesecretarie, afoe- le Zaken, gedurende veertien dagen de touwplannen voor een ieder ter inzage er L. Daansen voor het oprichten van j aan het adres Binnenweg 7 te Aarden bouwplan voldoet niet aan het Uitbrei- in Hoofdzaak der gemeente Aarden- A. Jansen voor het oprichten van een het adres Romanlaan 21 te Aarden- Douwplan voldoet niet aan het bestem- Kom Aardenburg „West"; ■rs B.V. voor het uitbreiden van een win- magazijn aan het adres Brieversweg1 'e bouwplan voldoet niet aan het Wederop- Eede. er en wethouders van Aardenburg 2jln met toepassing van artikel 19 W.n-U- I 50, lid 8 van de Woningwet vrijsteinny Üende bestemmingsplannen c.q. bouw- te verlenen. de termijn van terinzagelegging kan etjj de bouwplannen schriftelijke bezware burgemeester en wethouders. II februari 1988 De burgemeester voornoemd, Mr. E.F. Jongmans Erik Andriesse, schilderijen, luseum voor hedendaagse kunst, Het Kruithuis, Citadel- laan 7, Den Bosch. Open; di.- H». 11.00 (zo. I3.00)-17.00 uur. Tot en met 28 februari. Het Kruithuis kan zich, nu duidelijk wordt wat het Noordbrabants Museum wil op gebied van de actuele kunst (hedendaagse Braban ders) steeds beter profileren; een proces dat al geruime tijd bezig is grensoverschrijdende (zowel provinciaal als soms landelijk) te produceren. Waar Erik Andriesse thuis doort is moeilijk te bepalen (zo dit al gewenst zou zijn). Wat is er dan te zien? Een witte zaal met vierkante me ters grote en fleurige bloemen (acryl op linnen) en kleinere doeken alsmede relatief grote noutdrukken waarop met name schedels voorkomen. Bood en leven. Maar dat is al te simpel. Galerie Paul Andriesse uit ™nsterdam levert er een 5°ckje 18,50) bij waarin be- naivr e een overzicht van zijn S 'jen "it de periode 1S82-87 ook enkele teksten die oe diepere roerselen achter dit ptk proberen te analyseren Wordt onder meer betoogd, schoonheid en dood zo in- "•gmet elkaar verweven zijn, de dood stuiptrekkend an zijn eind komt; een ster- otide dood laat het leven ^iinen. Wel zo interessant is J. beschouwing (uit Kunst drift van Openbaar Kunst bezit) over Andriessens ma- .fr van werken, die be'in- schijnt te zijn door de zeventiende eeuwse Chinese monnik Pa-ta-shan-jen; niet alleen mentaal maar ook in de penseelvoering. Wat zag ik? Knap en met verve geschilderde bloemen, waarbij de penseelstreek in derdaad iets van genoemde techniek heeft. De flam boyante kleuren worden op gevangen in schetsmatige streken waaruit bloemen op bloeien. Heel mooi, maar nei gend naar het decoratieve, waaraan diepzinnige be schouwingen niets verande ren. Bij mij overheerste het gevoel van vrijblijvendheid. Meer indruk maken de sche dels; niet vanwege hun aard, maar omdat er meer mee ge beurt. Hun suggestieve kracht is groter. Ik geloof niet dat het bewust symbolisme is, maar wel een puren vanuit verdor ven schoonheid naar een vorm van esthetiek. Als het meest zuiver ervaar ik de houtdrukken, die met een pure en eenvoudiger lijnvoe- ring de duisternis proberen te doorgronden. H.E. Gea Karhof, etsen met re liëfdruk. Galerie De Ark, DIT is een van de portretten van de hand van Aat Veld hoen, die te zien zijn op zijn portrettenexpositie in 't Mey- huis te Helmond. Veldhoen werd in de vijftiger jaren be kend door zijn etsen/rota prints met erotische portret ten, die hij met een bakfiets in Amsterdam verkocht. Dat le verde in die tijd een 'zeden- schandaal' op. Na die periode is hij vooral blijven schilde ren. Op deze tentoonstelling is werk van dertig jaar bijeen gebracht. Veldhoen schilderde wel wat officiële figuren als Sandberg, Carmiggelt, Wil link en Johnny van Doorn, maar veelal waren het fami lieleden, vrienden, buurvrou wen etc. Zijn schilderwerk heeft niet het kaliber van zijn rotaprints, waarmee hij be kend werd of beter een feno meen. En dat is hij gebleven. Vandaar. Tot en met 28 fe bruari di.-zo. 10.00 (za.-zo. 14.00-)17.00 uur. Veemarktstraat 17, Breda. Open: normale winkeltijden. Tot 28 februari. Ook Gea Karhof (1945) is na reizen in Zuid-Amerika, Australië en Griekenland in Egypte terecht gekomen. De etsen die hier te zien zijn, be vatten een reactie op haar er varingen in Egypte. Deze leerling van Berserik, Sok en Gordijn werkt met een type rende techniek. Zij tekent op de etsplaat op een realistische manier herinneringen aan goden en godinnen, farao's en andere Egyptische historische relicten; de tekeningen ade men de sfeer van hele oude prenten, zoals je die in kunst boeken over dit thema vindt. AMSTERDAM: Vrijdag 26 februari om 20.00 uur veilt Christie's werk van zestig he dendaagse Nederlandse kun stenaars ten bate van chro nisch zieke kinderen (zo'n 400.000 onder de 20 jaar in Ne derland). Onder de 90 door ga leries en kunstenaars aange boden werken is dat van bij voorbeeld Eric Andriesse, Charlotte van Pallandt, Kees Verweij, Kees Verkade, Cor- neille, Lotti van der Gaag, Eugene Brands, Marinus Kuit, Jaap Hillenius, Jan Montijn, Gerard Verdijk en Jan Snoeck. Kijkdagen 24,25 en 26 februari 10.00-16.00 uur, Cor nells Schuytstraat 57. EINDHOVEN: 'Theorie is praktisch' is een tentoonstel ling met werk van 15 oud-stu denten (waaronder geen West-Brabander of Zeeuw) die in de periode 1980-1985 af gestudeerd zijn aan de 75-ja- rige Katholieke Leergangen in Tilburg. Tot 11 maart is dat te bezichtigen bij Tegenbosch aan de Keizersgracht 1. DEN HAAG: in de Konink- t Ze gebruikt bewust de ets techniek om deze tekeningen een soort 'tand des tijds' mee te geven. Soms brengt ze er met textielgaas nog een extra raster in. Verder kleurt ze de afdrukken met de hand mooi en aangepast in. Dat is de helft van het verhaal, want op basis van deze tekeningen maakt ze er varianten bij in blind- of reliëfdruk. Daarbij wordt de zinkplaat niet geïnkt, maar de uitgeëtste te keningen worden in dik pa pier blank gedrukt. In de combinatie wordt als het ware het verleden in het he den gespiegeld. Het is alle maal bekwaam en fijnzinnig gedaan. H.E. Stan Goes, schilderijen. Ga lerie Segeren, Raadhuisstraat 8-10, Breda-Gimteken. Open: normale winkeltijden. Tot 13 maart. Het hangt er allemaal wat brutaal tegen de verfijnde meubels aan. Goes is duide lijk aanwezig. Niet alleen in deze zaak (die het al zeven jaar consequent heeft volge lijke Bibliotheek is tot 26 fe bruari een tentoonstelling te zien van 'Boekbanden in Tex tiel'; resultaten van een wed strijd door de Nederlandse Handboekbinders- en Boek bandontwerpersgroep. Ze ventig deelnemers zonden honderdtwintig werkstukken in; boekbanden met als ver plicht materiaal textiel. Er werd deelgenomen door ama teurs en professionals. De jury meldt dat het technisch vermogen gegroeid is, maar de esthetische verzorging van de bandenn iet (vaak kitsch). Verder wordt gezegd dat dit geen representatief beeld geeft van hetgeen er in Ne derland op dit gebied aan de hand is, omdat vele profs ver stek lieten gaan. Desondanks komen liefhebbers van boek bandenmaken op deze ten toonstelling aan hun trekkea Hierna gaat de expositie naar het Palthe-huis in Oldenzaai. Er is een catalogus (te bestel len 020-5475678) voor ƒ29,50. Voor zover we kunnen na gaan is het - wat deelnemers betreft - een nogal boven- Moerdijk-g ebeuren. ROOSENDAAL: Kunstkijk St.-Franciscus heeft in gelijk namig ziekenhuis werk opge hangen van Alike Daikman, grafiek; Jeroen Olthof, goua ches; Franca Beijers, acryl- schilderijen, Carien Bol, ge mengde technieken en Mels Dees, etsen en reliëfs. In de polikliniek van Oudenbosch hangen aquarellen van Henny van Leeuwen. Tot en met maart. UITWIJK: In dit plaatsje in de gemeente Woudrichem heeft galerie 'Op de deel' aan de Langstraat 4, tot en met 5 maart, tekeningen, litho's en aquarellen van Riky Schel- lart-van Deursen uit Tilburg. Dieren en bloemen zijn de fa voriete thema's. Open do., vr. en za. 13.00-18.00 uur. houden om samen met Ber- tine Vorstenbosch beeldende kunst te brengen), maar ook op de schilderijen zelf. Vaak worden de letters Goes als beeldend element in de com posities opgenomen. Waar komt die behoefte vandaan? Wil ik als kijker voortdurend zo nadrukkelijk zijn naam kaartje boven mijn bank heb ben? Alsof dat zonder die let ters niet het geval zou zijn. Maar toch. Nu gebruikt Stan (niet in letters als beeld gebruikt) vele middelen om zijn col- lage-achtige schilderijen sa men te stellen; hij knutselt en frutselt met uitgeknipte stuk ken papier, met de spuitbus en acryl, totdat hij zijn rudi mentaire taferelen bijeen heeft. Hij zegt dat Miro, Ma tisse en Hockney zijn grote voorbeelden zij a Het meest duidelijk lijkt Miro dat te zijn, al mis ik diens humor. Goes' tekentaal is veel drei gender dan die van Miro. Zijn thema's ontleent hij nogal eens aan de klassieke wereld. Er is een Achilles bij, als voelt de schilder zich ver want met zijn hiel; bij de val van Miros dondert de hele klassieke wereld, waarop onze beschaving gebouwd moet zijn, in elkaar. Prome theus staat model als de ver standige en bekwame kunste naar. Opvallend vaak komt de titel 'sprookje' voor, alsof hij niet gelooft in zijn eigen werkelijkheid. Of misschien zie ik er mijn eigen ongeloof in betreffende dit werk, dat zo weinig coherent, getuigt van een letterlijke en figuur lijke versnippering. H.E.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21