IAAM.
erste prijs voor kunstkalender
mm
«8»
Switch lijkt nu al
klaar voor toptien
De Dolly Dots stoppen ermee
mm
WmËÊÊËÊÊÊm
fa-Jr^JÊj
rORMGEYER KEES ZWART: 'MOEDIGE DAAD VAN BREDASE BEDRIJVEN'
Si?
T2
DONDERDAG 11 FEBRUARI 1988
NCRV-DRAMASERIE OVER POPGROEP
^bedrijf evers b.v.,
Yrum",
BREDA BAARN - In
asteel Groeneveld te
aam is gisteren de
erste prijs in de natio
nale kalenderwedstrijd
egekend aan de ka-
ender 'Rotterdam ver-
eldt zich'; een pro-
Jukt van drie Bredase
Irijven. Kees Zwart
}VN is de bedenker en
tormgever ervan.
Vrij kunstwerk
gemeente aardenburg
'ASSING ART. 19-19A
WET OP DE
MTEUJKE ORDENING
Bloemen van
Andriesse
Egypte gespiegeld
EXP0SITIES
Stan Goes
E
-
pipi
jt ■■■-
- j| -"» .l
I Ll_ -■*»-'
,Tot nu toe heb ik vrij wel niet in
vreemde talen gezongen. Niet eens in
het Waals"
Will Tura, Vlaamse zanger
DE STEM
Door Mart van der Sanden
HILVERSUM - Een popgroepje van vijf man dat van
eenvoudig coverbandje op bruiloften en partijen uit
groeit tot de nationale topper Switch, die regelmatig
hits scoort en op televisie te zien is. Groepsleden die
elkaar bestoken met roddel en achterklap, worden
verteerd door jaloezie en ambitie, worden belaagd
door de roddelpers en uiteindelijk geen van allen echt
hun doel bereiken.
52-4622.
101650-51785.
10-12321.
orHenkEgbers
(Het meest wezenlijke daarbij
i het vernieuwende karakter
an deze kalender: de moed
an twee grafische bedrijven
m werk van kunststudenten
j promoten", aldus Rien Be-
ends, hoofdredacteur van het
lad Graficus, dat de wedstrijd
u voor de vijfde keer organi-
eerde.
„We zijn erg blij dat deze ka-
inder, door de onafhankelijke
iry dit jaar de hoofdprijs ge
regen heeft", aldus Berends,
der jaar zat hij al in de prij
st. In 1984 met een eervolle
melding; in '85 met een
arde prijs; in '86 met een eer
ie prijs in de categorie grafi-
he bedrijven en in '87 met een
lelprijs. Nu is er sprake van
overall-prijs. De tweede
dit jaar ging naar de Ko-
lijke Zeelandia; de derde
aar de PTT; de vierde naar
HGO en de vijfde naar Océ
letterland
I Sedert 1983 maakt Kees
(wart uit Breda kalenders die
verschillende vakgroepen
de Academie van Beel-
nde Kunsten Rotterdam als
na hebben. Hij is docent
iische vormgeving aan die
ademie. De nu bekroonde ka
nder heeft de, twee jaar gele
ien uit de afdeling architecto-
ische ontwerpen gegroeide,
kgroep design als beeldend
derwerp. Een fraaie promo
van het kunstonderwijs,
aar niet alleen dat.
i Kees Zwart: „In het begin
n de tachtiger jaren her-
ifde de kalender weer. Toen
Bredase Koninklijke druk-
jerij Broese en Peereboom mij
ontwerpburo, benaderde
ïer een samen te stellen heb
t voorgesteld om de vakgroe-
ffl van de academie daarmee
promoten. Dus geen foto's
drukpersen van het eigen
ijf, maar een thema dat
serie-opbouw mogelijk
aakt. Indirect wordt door een
stuk drukwerk de eigen
derneming onder de aan
lacht gebracht. Ook het litho-
rijf van Max Hoenke de-
Kees Zwart bij de zes kalenders, die onderzijn supervisie tot stand kwamen tussen 1983-1988
monstreert via dit medium zijn
reproduktie-techniek. Ik denk
dat het heel moedig is om dit zó
te doen. De academie vindt het
uiteraard fantastisch. Het pro
fijt is voor allen moeilijk te me
ten. de kalender verschijnt in
een oplage van 2000 en die zijn
steeds grif weg", aldus Zwart.
Met hun specifiek uiterlijk
trekken zij ook een specifiek
publiek. Er zijn er die 'er niets
aan' vinden, terwijl anderen ze
weer verzamelen
Achtereenvolgens zijn sedert
1983 aan de beurt geweest de
afdelingen illustratieve vorm
geving, fotografie, mode, sculp
tuur, computer-vormgeving en
nu in '88 dus design en inte
rieur ontwerpen. „Het ge
bruiksvoorwerp van de 80er-
j aren-vormgeving heeft de nei
ging zich te presenteren als een
vrij kunstwerk", schrijft aca
demie-directeur Hein van
Haaren op het schutblad. De
vakgroep-coördinatoren A. Bos
en F. Hooykaas noteerden
daarbij dat 'de vaktechnische
kennis opnieuw gegroepeerd en
aangevuld is en nu bestaat uit
de studievakken bouwkunde,
constructie- en materialenleer'.
De kalender laat bijvoor
beeld zien een hangende stoel,
zwevende dagdromen en bewe-
gingsstoelen. Maar de vormge
ver van deze afdeling beweegt
zich ook op terreinen, die zeer
dicht tegen de architectuur
aanliggen. Dat is op de kalen
der te zien aan ontwerpen voor
een warenhuis van de toe
komst, plannen voor het met
sloop bedreigde Blaak-station
in Rotterdam en een tot restau
rant omgebouwd raadhuis.
Kees Zwart: „Ik kijk welke
groep er goed bezig is en vraag
dan werk op. Stapels tekenin
gen, dia's, maquettes etc. zijn
het gevolg. Enerzijds probeer
ik daaruit een representatief
overzicht samen te stellen, an
derzijds moet het wel een ka
lender blijven, waarmee het
goede litho- en drukwerk aan
getoond wordt. Voor de vorm
gever, voor mezelf laat ik maar
een kleine marge. Er zijn
vormbureaus die de nadruk
leggen op hun eigen identifica
tie. Ik doe dat niet op de eerste
plaats, maar probeer in de huid
van de opdrachtgever te krui
pen en kijk dan wat ik daarmee
kan binnen mijn eigen verant
woordelijkheid. Het gebeurt
veel dat ontwerpbureaus als
stoorzender werken omdat hun
eigen manifestatie voorop
staat."
Zwart heeft in zijn leven al
heel wat kalenders gemaakt en
daarmee ook de nodige prijzen
behaald. Hij vindt deze prijs
leuk, omdat hij 25 jaar geleden
ook een prijs haalde voor een
kalender van het Thieme-
fonds. Het blad voor de grafi
sche en communicatie-indu
strie 'Graficus' organiseert als
enige nog een kalenderwed
strijd in Nederland. In de afle
vering van februari 1986 staat
al te lezen dat 'Breda' zich op
dit gebied best iets mag gaan
verbeelden en dat deze kalen
der stimulerend kan werken op
andere kalenderuitgevers.
Ontwerper Ad Vriends van
het bureau Zwart krijgt plui
men en directeur Van Dongen
van Broese en Peereboom zegt:
„De telefoon staat aan het
einde van het jaar
roodgloeiend. Veel mensen
kennen onze kalender inmid
dels en willen graag een exem
plaar ontvangen om de verza
meling compleet te houden. We
houden het tien jaar achtereen
vol, waarbij de tiende uitgave
een terugblik moet worden
over de afgelopen jaren."
Voor de kalender van vorig
jaar kreeg de kalender van de
vakgroep Computergraphics de
deelprijs in de categorie Her
haald Concept. Er zijn behalve
de bekroonden, één tot vijf,
voor het totaalconcept nog drie
deelprijzen (terugkerend con-
- foto de stem dick de boer
cept; éénbladskalenders en fo
tografie). Vorig jaar waren er
120 inzendingen.
Er zit maar één 'fout' aan
deze kalender. Hij heet nu al
voor de zesde keer 'Rotterdam
verbeeldt zich'. De titel 'Breda
verbeeldt zich' zou ook te
rechtvaardigen zijn; drie Bre
dase bedrijven in dienst van de
Rotterdamse academie. Maar
straks kunnen ze hun vruchten
plukken van de vakmensen die
deze kunstopleiding aflevert.
De kalender laat dat nu al zien.
Ziedaar de stof voor de
nieuwe NCRV dramaserie
'Switch'. En, wat belangrij-
i:$: ker is, dit gegeven is profes-
sioneel uitgewerkt door de
makers, met schrijfster
jS: Hetty Heyting en regisseur
Jelle van Doornik voorop.
Si:;!; De NCRV, die al enige tijd
aan een verjonging werkt,
heeft een bedrag van bijna
twee miljoen gulden be-
schikbaar gesteld om met
::Sj Switch de j eugd van pakweg
17, 18 jaar aan te spreken.
Daar zijn tien afleveringen
van elk bijna een half uur
•j:;:;:: uitgerold. De eerste episode
Wi is zaterdag te zien op Neder-
land 1.
Hoofdrolspelers zijn Hugo
Haenen, Gwen Eckhaus,
Kenneth Herdigein, Jaloe
wS Maat en Hajo Bruins. De
muziek is van de hand van
Sjs de ex-Doe Maar-leden Jan.
Hendriks en Ernst Jansz en
•i:;:!;: lijkt rijp voor de hitparade.
Platenmaatschappij CNR
brengt in ieder geval een el-
SS pee met de negen originele
i:;:!::; Engelstalige nummers uit de
serie uit. Verder wordt er
een aantal singles van ge-
Si;:? trokken, begeleid door een
Sii;! videoclip (de tv-serie biedt
wS; daarvoor materiaal te over).
S;:;':; Jansz en Hendriks hebben
gemikt op een soul-achtig
i;!;!;:; repertoire. „Toen we de mu-
ziek schreven, zo'n ander-
jxjS half jaar geleden, hebben we
op een revival van de soul
gemikt. Die is er ook wel ge-
komen, maar voor ons
eigenlijk net iets te vroeg,
ij:;:;: Maar ik denk dat de compo-
;SS sities sterk genoeg zijn om
wS op eigen kracht succes te
hebben", aldus Ernst Jansz.
SS: De verantwoordelijke
iëi; man voor de vormgeving is
de Belgische art-director
Dirk Debou, die met de koe-
:;!;S; Ie, soms klinische sfeer in
Switch trendgevoelig het in-
S!;!; getreden tijdperk van de
yuppie kenschetst.
Het idee voor Switch is
drie jaar geleden ontstaan.
De bedenkers wilden met de
serie inspelen op de belang
stelling die de jeugd aan de
dag legt voor Nederlandse
popmuziek en het privé-le-
ven van hun idolen: de intri
ges en liefdesverhoudingen
die zich afspelen tussen de
groepsleden, de verleidingen
van het succes en de conces
sies die daaraan worden ge
daan, de soms verderfelijke
rol van commercie en media,
waardoor de groepsleden te
gen elkaar worden uitge
speeld. Al deze facetten ko
men aan bod in Switch.
Toch zit er wel degelijk
een boodschap in Switch, al
dus regisseur Van Doornik,
maar verstopt in een aan
trekkelijk geheel. „Glamour,
roem en bekendheid hoeven
niet per se gekoppeld te zijn
aan list en bedrog. Uiteinde
lijk blijkt dat de basis van
vriendschap en vertrouwen
tussen de leden van Switch
overeind blijft, hoewel die in
het verloop van de serie da
nig op de proef is gesteld.
Het feit dat de leden geen
van allen precies datgene
bereiken wat hen aan het
begin voor ogen stond, bete
kent niet dat ze aan het eind
ongelukkig zijn. De NCRV
zou de NCRV niet zijn, als
we het anders hadden ge
daan", aldus Van Doornik.
Hoewel de muziek is ge
schreven en op de zang na
ook is opgenomen door
Ernst Jansz en Jan Hen
driks, heeft Switch niets met
Doe Maar te maken. De ver
menging van fictie en reali
teit bereikt een aantal aar
dige hoogtepunten, bijvoor
beeld tijdens een tv-show,
waarin ex-Veronica-pre-
sentator Adam Curry de
band ontvangt of tijdens de
opnamen van een videoclip
in een vervallen waterlei
dingbedrijf in Rotterdam.
Door Tom Smeets
AMSTERDAM - De Dolly Dots stoppen er
mee. De vijf dames werken de komende
weken de afgesproken concerten nog af en
dan is het afgelopen.maart rest nog slechts
één ascheidsconcert.
Volgens het management van de groep bestaan
er geen plannen voor solocarrières. Angela
Groothuizen wil na een lange vakantie kijken of
het mogelijk is in musicals te gaan spelen. Patty
Zomer heeft alleen maar een lange reis door
Europa gepland, terwijl Ria Brieffies, Esther
Oosterbeek en Sjeel Kramer weliswaar allerlei
plannetjes hebben, maar voorlopig ook alleen
maar 'niets doen' in de agenda hebben staan.
De echte doorbraak hebben de Dolly Dots
nooit mogen beleven. Eind vorig jaar werd de
single 'What a night' uitgebracht, bedoeld om
een internationale doorbraak te forceren. Het
nummer werd niet voor niets geproduceerd door
het Britse top-trio Stock, Aitken en Waterman,
die zelf momenteel op de hitparade staan met
'Packjammed'.
Ook al scoorde het nummer in Nederland aar
dig, het beoogde doel werd niet bereikt. Van bui
tenlandse belangstelling was nauwelijks sprake.
Dat was voor de vijf dames de definitieve aan
leiding een punt achter hun Dolly Dot-carrière
te zetten.
Bij de platenmaatschappij heerst begrip voor
dat besluit, al vindt men het natuurlijk jammer.
„Ze hebben in hun negenjarige bestaan inder
daad alles al een keer meegemaakt. Hun hoogte
punt is voorbij. Dan kun je je met recht afvragen
hoelang je nog kimt doorgaan?", aldus woord
voerster Koos Zuydwijk.
De groep bestond oorspronkelijk uit zes leden.
Anita Heilker stapte er als eerste uit Ze timmert
als Anita redelijk succesvol aan de weg als solo
zangeres.
De popgroep in de tv-serie Switch: v.l.n.r. Hajo
Bruins, Jaloe Maat, Kenneth Herdigein, Hugo Haenen
en Gwen ISckhatis fotoncrv
^ster van Aardenburg maakt ter voldo^
bepaalde in artikel 19a, lid 4 van de Wet
Blijke Ordening bekend, dat met ingang
ari 1988 ter gemeentesecretarie, afoe-
le Zaken, gedurende veertien dagen de
touwplannen voor een ieder ter inzage
er L. Daansen voor het oprichten van
j aan het adres Binnenweg 7 te Aarden
bouwplan voldoet niet aan het Uitbrei-
in Hoofdzaak der gemeente Aarden-
A. Jansen voor het oprichten van een
het adres Romanlaan 21 te Aarden-
Douwplan voldoet niet aan het bestem-
Kom Aardenburg „West";
■rs B.V. voor het uitbreiden van een win-
magazijn aan het adres Brieversweg1 'e
bouwplan voldoet niet aan het Wederop-
Eede.
er en wethouders van Aardenburg 2jln
met toepassing van artikel 19 W.n-U-
I 50, lid 8 van de Woningwet vrijsteinny
Üende bestemmingsplannen c.q. bouw-
te verlenen.
de termijn van terinzagelegging kan etjj
de bouwplannen schriftelijke bezware
burgemeester en wethouders.
II februari 1988
De burgemeester voornoemd,
Mr. E.F. Jongmans
Erik Andriesse, schilderijen,
luseum voor hedendaagse
kunst, Het Kruithuis, Citadel-
laan 7, Den Bosch. Open; di.-
H». 11.00 (zo. I3.00)-17.00 uur.
Tot en met 28 februari.
Het Kruithuis kan zich, nu
duidelijk wordt wat het
Noordbrabants Museum wil
op gebied van de actuele
kunst (hedendaagse Braban
ders) steeds beter profileren;
een proces dat al geruime tijd
bezig is grensoverschrijdende
(zowel provinciaal als soms
landelijk) te produceren.
Waar Erik Andriesse thuis
doort is moeilijk te bepalen
(zo dit al gewenst zou zijn).
Wat is er dan te zien? Een
witte zaal met vierkante me
ters grote en fleurige bloemen
(acryl op linnen) en kleinere
doeken alsmede relatief grote
noutdrukken waarop met
name schedels voorkomen.
Bood en leven. Maar dat is al
te simpel.
Galerie Paul Andriesse uit
™nsterdam levert er een
5°ckje 18,50) bij waarin be-
naivr
e een overzicht van zijn
S 'jen "it de periode
1S82-87 ook enkele teksten die
oe diepere roerselen achter dit
ptk proberen te analyseren
Wordt onder meer betoogd,
schoonheid en dood zo in-
"•gmet elkaar verweven zijn,
de dood stuiptrekkend
an zijn eind komt; een ster-
otide dood laat het leven
^iinen. Wel zo interessant is
J. beschouwing (uit Kunst
drift van Openbaar Kunst
bezit) over Andriessens ma-
.fr van werken, die be'in-
schijnt te zijn door de
zeventiende eeuwse Chinese
monnik Pa-ta-shan-jen; niet
alleen mentaal maar ook in de
penseelvoering.
Wat zag ik? Knap en met
verve geschilderde bloemen,
waarbij de penseelstreek in
derdaad iets van genoemde
techniek heeft. De flam
boyante kleuren worden op
gevangen in schetsmatige
streken waaruit bloemen op
bloeien. Heel mooi, maar nei
gend naar het decoratieve,
waaraan diepzinnige be
schouwingen niets verande
ren. Bij mij overheerste het
gevoel van vrijblijvendheid.
Meer indruk maken de sche
dels; niet vanwege hun aard,
maar omdat er meer mee ge
beurt. Hun suggestieve kracht
is groter. Ik geloof niet dat het
bewust symbolisme is, maar
wel een puren vanuit verdor
ven schoonheid naar een
vorm van esthetiek. Als het
meest zuiver ervaar ik de
houtdrukken, die met een
pure en eenvoudiger lijnvoe-
ring de duisternis proberen te
doorgronden.
H.E.
Gea Karhof, etsen met re
liëfdruk. Galerie De Ark,
DIT is een van de portretten
van de hand van Aat Veld
hoen, die te zien zijn op zijn
portrettenexpositie in 't Mey-
huis te Helmond. Veldhoen
werd in de vijftiger jaren be
kend door zijn etsen/rota
prints met erotische portret
ten, die hij met een bakfiets in
Amsterdam verkocht. Dat le
verde in die tijd een 'zeden-
schandaal' op. Na die periode
is hij vooral blijven schilde
ren. Op deze tentoonstelling is
werk van dertig jaar bijeen
gebracht. Veldhoen schilderde
wel wat officiële figuren als
Sandberg, Carmiggelt, Wil
link en Johnny van Doorn,
maar veelal waren het fami
lieleden, vrienden, buurvrou
wen etc. Zijn schilderwerk
heeft niet het kaliber van zijn
rotaprints, waarmee hij be
kend werd of beter een feno
meen. En dat is hij gebleven.
Vandaar. Tot en met 28 fe
bruari di.-zo. 10.00 (za.-zo.
14.00-)17.00 uur.
Veemarktstraat 17, Breda.
Open: normale winkeltijden.
Tot 28 februari.
Ook Gea Karhof (1945) is na
reizen in Zuid-Amerika,
Australië en Griekenland in
Egypte terecht gekomen. De
etsen die hier te zien zijn, be
vatten een reactie op haar er
varingen in Egypte. Deze
leerling van Berserik, Sok en
Gordijn werkt met een type
rende techniek. Zij tekent op
de etsplaat op een realistische
manier herinneringen aan
goden en godinnen, farao's en
andere Egyptische historische
relicten; de tekeningen ade
men de sfeer van hele oude
prenten, zoals je die in kunst
boeken over dit thema vindt.
AMSTERDAM: Vrijdag 26
februari om 20.00 uur veilt
Christie's werk van zestig he
dendaagse Nederlandse kun
stenaars ten bate van chro
nisch zieke kinderen (zo'n
400.000 onder de 20 jaar in Ne
derland). Onder de 90 door ga
leries en kunstenaars aange
boden werken is dat van bij
voorbeeld Eric Andriesse,
Charlotte van Pallandt, Kees
Verweij, Kees Verkade, Cor-
neille, Lotti van der Gaag,
Eugene Brands, Marinus Kuit,
Jaap Hillenius, Jan Montijn,
Gerard Verdijk en Jan
Snoeck. Kijkdagen 24,25 en 26
februari 10.00-16.00 uur, Cor
nells Schuytstraat 57.
EINDHOVEN: 'Theorie is
praktisch' is een tentoonstel
ling met werk van 15 oud-stu
denten (waaronder geen
West-Brabander of Zeeuw)
die in de periode 1980-1985 af
gestudeerd zijn aan de 75-ja-
rige Katholieke Leergangen
in Tilburg. Tot 11 maart is dat
te bezichtigen bij Tegenbosch
aan de Keizersgracht 1.
DEN HAAG: in de Konink-
t
Ze gebruikt bewust de ets
techniek om deze tekeningen
een soort 'tand des tijds' mee
te geven. Soms brengt ze er
met textielgaas nog een extra
raster in. Verder kleurt ze de
afdrukken met de hand mooi
en aangepast in. Dat is de
helft van het verhaal, want
op basis van deze tekeningen
maakt ze er varianten bij in
blind- of reliëfdruk. Daarbij
wordt de zinkplaat niet
geïnkt, maar de uitgeëtste te
keningen worden in dik pa
pier blank gedrukt. In de
combinatie wordt als het
ware het verleden in het he
den gespiegeld. Het is alle
maal bekwaam en fijnzinnig
gedaan.
H.E.
Stan Goes, schilderijen. Ga
lerie Segeren, Raadhuisstraat
8-10, Breda-Gimteken. Open:
normale winkeltijden. Tot 13
maart.
Het hangt er allemaal wat
brutaal tegen de verfijnde
meubels aan. Goes is duide
lijk aanwezig. Niet alleen in
deze zaak (die het al zeven
jaar consequent heeft volge
lijke Bibliotheek is tot 26 fe
bruari een tentoonstelling te
zien van 'Boekbanden in Tex
tiel'; resultaten van een wed
strijd door de Nederlandse
Handboekbinders- en Boek
bandontwerpersgroep. Ze
ventig deelnemers zonden
honderdtwintig werkstukken
in; boekbanden met als ver
plicht materiaal textiel. Er
werd deelgenomen door ama
teurs en professionals. De
jury meldt dat het technisch
vermogen gegroeid is, maar
de esthetische verzorging van
de bandenn iet (vaak kitsch).
Verder wordt gezegd dat dit
geen representatief beeld
geeft van hetgeen er in Ne
derland op dit gebied aan de
hand is, omdat vele profs ver
stek lieten gaan. Desondanks
komen liefhebbers van boek
bandenmaken op deze ten
toonstelling aan hun trekkea
Hierna gaat de expositie naar
het Palthe-huis in Oldenzaai.
Er is een catalogus (te bestel
len 020-5475678) voor ƒ29,50.
Voor zover we kunnen na
gaan is het - wat deelnemers
betreft - een nogal boven-
Moerdijk-g ebeuren.
ROOSENDAAL: Kunstkijk
St.-Franciscus heeft in gelijk
namig ziekenhuis werk opge
hangen van Alike Daikman,
grafiek; Jeroen Olthof, goua
ches; Franca Beijers, acryl-
schilderijen, Carien Bol, ge
mengde technieken en Mels
Dees, etsen en reliëfs. In de
polikliniek van Oudenbosch
hangen aquarellen van
Henny van Leeuwen. Tot en
met maart.
UITWIJK: In dit plaatsje in
de gemeente Woudrichem
heeft galerie 'Op de deel' aan
de Langstraat 4, tot en met 5
maart, tekeningen, litho's en
aquarellen van Riky Schel-
lart-van Deursen uit Tilburg.
Dieren en bloemen zijn de fa
voriete thema's. Open do., vr.
en za. 13.00-18.00 uur.
houden om samen met Ber-
tine Vorstenbosch beeldende
kunst te brengen), maar ook
op de schilderijen zelf. Vaak
worden de letters Goes als
beeldend element in de com
posities opgenomen. Waar
komt die behoefte vandaan?
Wil ik als kijker voortdurend
zo nadrukkelijk zijn naam
kaartje boven mijn bank heb
ben? Alsof dat zonder die let
ters niet het geval zou zijn.
Maar toch.
Nu gebruikt Stan (niet in
letters als beeld gebruikt)
vele middelen om zijn col-
lage-achtige schilderijen sa
men te stellen; hij knutselt en
frutselt met uitgeknipte stuk
ken papier, met de spuitbus
en acryl, totdat hij zijn rudi
mentaire taferelen bijeen
heeft. Hij zegt dat Miro, Ma
tisse en Hockney zijn grote
voorbeelden zij a Het meest
duidelijk lijkt Miro dat te
zijn, al mis ik diens humor.
Goes' tekentaal is veel drei
gender dan die van Miro.
Zijn thema's ontleent hij
nogal eens aan de klassieke
wereld. Er is een Achilles bij,
als voelt de schilder zich ver
want met zijn hiel; bij de val
van Miros dondert de hele
klassieke wereld, waarop
onze beschaving gebouwd
moet zijn, in elkaar. Prome
theus staat model als de ver
standige en bekwame kunste
naar. Opvallend vaak komt
de titel 'sprookje' voor, alsof
hij niet gelooft in zijn eigen
werkelijkheid. Of misschien
zie ik er mijn eigen ongeloof
in betreffende dit werk, dat
zo weinig coherent, getuigt
van een letterlijke en figuur
lijke versnippering.
H.E.