DE STEM
De Nacht van Karin en Adelheid
Plankenkoorts van musici onderzocht
Batmobile kij kt om
naar de glitter-rock
Johan Kaartprijsj
voor John Lantiiia,l
EROTIEK. ROMANTIEK EN VARIÉTÉ BU DE VARA
Ook Parijs heeft 'n
Van Gogh-expositie
I
WOENSDAG 10 FEBRUARI J
eSTEM GIDS 2
Dood hout
Pin Up Club
Alice
BELGIE NED 2
DUITSLAND 2
Japans
StaTS'SCSlhskeen Wiske:
„Mensen vinden het milieu
belangrijker. Verkeersveiligheid
spreekt de maatschappij niet aan,
totdat iemand zelf slachtoffer of
nabestaande wordt"
Pieter van Vollenhoven
T2
Door Mart van der Sanden
DE Nachtshow voldeed vorig jaar in ieder geval aan één
doelstelling van VARA-baas Marcel van Dam; het pro
gramma was spraakmakend. De eerste aflevering die op
televisie werd uitgezonden, was meteen al goed voor op
schudding en trammelant.
Een sado-masochistische act,
waarin de kijkers konden mee
genieten met een vrouw die
door haar echtgenoot hardhan
dig, maar toch liefdevol met
een zweepje werd bewerkt,
deed de feministische achter
ban van de VARA op haar ach
terste poten staan. Van Dam
sprak sussende woorden en be
sloot De Nachtshow pas op te
doeken als 20.000 VARA-leden
zouden bedanken. Dat ge
beurde niet en dus mochten de
makers - Titus Tiel Groeneste-
ge, Bavo Galama (samen het
duo De Frisse Jongens), Jack
Spijkerman en Adelheid Roo-
sen - het seizoen afmaken.
Nog sterker, er komt de ko
mende maanden een vervolg op
De Nachtshow, zij het dat er
flink is gesleuteld aan de for
mule. De eerste verandering zit
in de naam van de show, die
kortweg De Nacht is gedoopt.
Verder is het aantal uitzendin
gen teruggebracht van zes tot
vier en er is een nieuwe produ
cent aangetrokken, Gied Jas-
pars, die het programma vers
bloed moet toedienen. Vrijdag
avond is de eerste uitzending
(Nederland 2, van 23.35 tot 1.15
uur).
Het dode hout is eruit gekapt;
de keukenscènes zijn ge
schrapt. De Frisse Jongens en
Jack Spijkerman in zijn rol
stoel doen niet meer mee, ter
wijl Adelheid Roosen meer
naar de zijlijn wordt gedron
gen. Dit viertal krijgt dit sei
zoen een ander programma bij
de VARA, 'Ravotta Bizarra'
geheten, dat een satirische kijk
op de wereld moet gaan bieden
a la Verona van Henk Spaan en
Harry Vermeegen.
„Wat in De Nacht blijft, is de
nachtclub, die als spil voor de
programma's dient", zegt pro-
duktiemedewerker Arjen
Stuurman. „Karin Bloemen
wordt de zetbazin van de club,
die voortdurend overhoop ligt
met haar buurvrouw, Adelheid
Roosen, die een galerie voor
erotische kunst drijft. Karin
Bloemen geeft in elke show een
imitatie weg van een bekende
popartiest, Boy George bij
voorbeeld of Madonna. Ze zingt
een Nederlandstalige medley
van de grootste succesnum
mers van die zanger of zange
res. De nadruk komt te liggen
op de acts. Het moet een rari
teitenkabinet van het variété
worden met exotische en bi
zarre artiesten; erotische op
tredens natuurlijk, maar ook
fakirs, degenslikkers en dat
soort figuren".
'De Nacht' wil de kijker de
ideale nachtclub voorspiegelen,
zoals je die in Nederland ner
gens vindt. Stuurman; „In dit
land is er een beperkt aanbod
van artiesten in dit genre; de
stripteasetenten hier bieden al
lemaal meer van hetzelfde. De
artiesten die er werken, maken
vaak een hele trieste indruk. Ze
leiden een dubbelleven en hou
den hun werk voor hun omge
ving geheim. Ze zijn vaak niet
gemotiveerd om van een ero
tisch optreden iets artistieks te
maken. Ze zeggen: 'De mensen
komen toch alleen maar om
naar mijn tieten te kijken'. Dus
zijn we in Frankrijk en België
op zoek gegaan, waar de nacht
clubcultuur bloeiender is dan
in Nederland".
Arjen Stuurman wijst een ver
gelijking met de Pin Up Club,
het seksprogramma van Vero
nica, enigszins verongelijkt
van de hand. „De enige over
eenkomst is dat er bloot in
voorkomt. Maar de Pin Up
Club is softer, meer een bewe
gende Playboy. Bij ons is hu
mor belangrijker, een relative
rende toon, terwijl we tegelij
kertijd ook verder gaan dan
Veronica. In de Pin Up Club zie
ik nog niet zo gauw een sm-act.
Bij ons zijn er ook grenzen,
hoor. Hele banale dingen, een
erotische scène met beesten
bijvoorbeeld, zullen we niet
doen. Je moet oppassen dat het
geen harde porno wordt, want
je slingert het wel bij wijze van
spreken na Jos Brink de huis
kamers in. Tussen porno en
erotiek ligt een heel groot, grijs
gebied, waarin iedereen zijn
eigen grenzen trekt. Wij probe
ren tegen die grenzen aan te
duwen en dingen te laten zien
die andere omroepen niet in
hun programma's willen of
durven stoppen".
„Daarnaast is er ook plaats
voor serieuze onderwerpen. We
Karin Bloemen, bazin van nachtclub 'De Nacht' - fotoanp
willen de kijkers confronteren
met wat er zich 's nachts af
speelt, wanneer de meeste
mensen slapea We hebben in
elke uitzending een interview
met iemand, die in de erotische
business werkt of er een hobby
van maakt. En ook de ware ro
mantiek komt aan bod. In een
van de afleveringen zit een
vrouw in verwachting, die een
wiegje voor de aanstaande
baby klaarzet. Je ziet, 'De
Nacht' wordt een afspiegeling
van het nachtleven in al zijn
facetten. Sommige onderdelen
zullen daarom vast wel weer
kritiek oproepen, maar het zou
hypocriet zijn om ze er daarom
op voorhand maar uit te laten".
STANFORD (UPI) - Het
begon een paar jaar geleden
toen Duncan Clark op de te
levisie vergat welke noten
hij op zijn xylofoon moest
spelen. Hij is nu dr. Duncan
Clark van het Medical Cen
ter van Stanford in Califor-
nië, en hij stelt een onder
zoek in naar plankenkoorts
onder musici.
„Zangeres Carly Simon zegt
dat de rustpauze van zeven
jaar die zij, hoewel zij graag
optreedt, nam, door planken
koorts was ingegeven", aldus
Clark. „De cellist Pablo Casals
heeft eens gezegd dat hij nooit
vrij van zenuwen en planken
koorts was".
Wat zijn eigen ervaring be
treft, vertelt hij dat hij zich als
gevolg van angstige spanning
niet meer kon herinneren wat
hij spelen moest. „Ik rolde er
doorheen, maar vergeten doe ik
het niet meer".
Volgens dr. Clark zijn de
verschijnselen van planken
koorts 'beven, zweten, een
droge mond en een hart dat zo
snel klopt dat je bang bent dat
het uit je borst barst'.
„De ergste plankenkoorts
doet zich gewoonlijk voor op
audities, waar musici juist
graag de prestatie van hun le
ven zouden willen leveren", al
dus Clark.
Uit een studie die vorig jaar
werd gemaakt bleek dat een
derde van de leden van het Ko
ninklijk Filharmonisch Orkest
van Londen en het Londens
Carly Simon: zeven jaar in
angst - fotowea
Symfonieorkest aan grote ang
stige spanning leed; bij zeven
tien procent was het zelfs zo
erg dat zij een kalmeermiddel
gebruikten.
Musici die door planken
koorts worden geteisterd, heb
ben de neiging negatief te zijn,
naar volmaaktheid te streven
en terug te denken aan schoon
heidsfoutjes die het publiek
waarschijnlijk ontgaan zijn,
stelt Clark.
Clark zoekt voor zijn studie
60 musici, vooral musici die
audities moesten afzeggen of
afbreken omdat zij planken
koorts hadden. De groep zal
raad krijgen en anti-stressme
dicatie.
„Aan mijn project ligt de aan
hen over te dragen opvatting
ten grondslag dat volmaakt
heid in muziek niet te bereiken
is", aldus Duncan Clark.
DE BREDASE groep Bat
mobile heeft erg veel suc
ces. Van de voor een klein
label opgenomen elpee
'Bambooland' werden
maar liefst vijfduizend
stuks verkocht. Dat is een
groot aantal als je bedenkt
dat veel in progressieve
kring gewaardeerde bui
tenlandse bands dergelijke
verkoopcijfers niet eens
halen.
Batmobile heeft dat succes
zelf afgedwongen. Wat als een
geintje begon, is inmiddels
uitgegroeid tot een professio
nele band. Jeroen (giaar en
zang) en Eric Haamers (bas)
en Johnny Zuidhof (drums)
kunnen inmiddels van hun
muziek bestaan en al liggen
hun salarissen maar net iets
boven het uitkeringsniveau,
het is toch een bewijs dat pop-
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Depeche Mode, 22 februari in
Rotterdam (Ahoy)
Stevie Ray Vaughan, 23 februari
in Rotterdam (Ahoy)
Heart en Hooters, 24 februari in
Rotterdam (Ahoy)
Toto, 2 maart in Rotterdam
(Ahoy)
Supertramp, 7 maart in Rotter
dam (Ahoy)
Joe Cocker, 6 maart in Rotterdam
(Ahoy)
Eddie Floyd, 13 februari in Rot
terdam (Rotown)
Fischer Z, 12 februari in Tilburg
(Noorderligt)
Whodini, Fresh Prince, Jazzy Jezz
en Kool Moe Dee, 15 februari in
Amsterdam (Paradiso)
INXS. 16 februari in Utrecht
(Vredenburg)
Bhundu Boys, 19 februari in Rot
terdam (Hal 4) en 25 februari in
Den Bosch (Willem II)
Red Hot Chilli Peppers, 18 fe
bruari in Eindhoven (Effenaar)
Jimmy Cliff, 1 maart in Utrecht
(Vredenburg)
muziek ook in Nederland le
vensvatbaar kan zijn. Van je
muziek leven kun je niet als er
geen sprake is van kwaliteit.
'Bambooland' liet al horen dat
Batmobile tot de opwindend
ste bandjes van Nederland ge
rekend mag worden. De plaat
liet tevens een enorme muzi
kale progressie horen. Dat
Batmobile het afgelopen jaar
alleen maar beter is gewor
den, zal later in dit jaar blij
ken als de nieuwe elpee ver
schijnt. Die plaat wordt bin
nenkort in de studio van Nor
maal in het Gelderse Zelhem
opgenomen. Bertus Borgers
zal die plaat produceren. De
eerste proefopnamen klonken
veelbelovend.
Batmobile-liefhebbers kun
nen de tussenliggende tijd
vullen met luisteren naar het
dubbele 12-inch-album 'Bu
ried alive'. Op dat album is
demo-werk van de groep te
horen, alsmede live-opnamen.
De kwaliteit van die opnamen
is niet altijd perfect, maar de
tomeloze inzet van het Batmo
bile-drietal vergoedt veel zo
niet alles. 'Buried alive' laat
naast de van Batmobile be
kende opvatting van rocka
billy een voorkeur voor de
glitter-rock uit het begin van
de jaren zeventig horen. Op
'Bambooland' stond al de
Garry Glitter-hit 'Do you
wanna touch'. 'Buried alive'
bevat de Garry Glitter-num
mers 'Rock 'n' roll party' en
'Hello, hello I'm back again'.
Beste nummer en tevens uit
smijter van dit album is 'Ball
room blitz' van The Sweet.
Of het bewust gedaan is
weet ik niet, maar Batmobile
snijdt met die glitter-verheer
lijking een leuk onderwerp
aan. Als er over invloeden in
de popmuziek wordt gespro
ken, wordt vaak als vanzelf
sprekend uitgegaan van mu
ziek die van zeer lang geleden
is. De gloriedagen van de glit
ter-rock liggen inmiddels een
jaar of vijftien achter ons.
Voor beginnende dertigers,
zelf ben ik er ook zo een, is dat
muziek uit de tienertijd. Het is
bovendien muziek die toen
nauwelijks serieus werd ge
nomen, omdat het (ook toen al,
ja) meer om uiterlijk dan om
inhoud leek te gaan. Ik heb
destijds nooit gedacht dat die
muziek ooit nog eens als inspi
ratiebron voor hedendaagse
muziek zou dienen.
Batmobile schaamt zich er
allerminst voor en brengt die
muziek van toen met het no
dige gevoel voor humor ten
gehore. Nou ik erover nadenk:
ik was destijds kapot van
groepen als Jethro Tuil, Yes,
King Crimson, Pink Floyd en
zo. Die ellende kan ik inmid
dels allang niet meer aanho
ren. Met een heruitvoering
van een Sweet-nummer heb
ik veel minder moeite.
Gek
hè? Wie weet ga ik op mijn
oude dag Duran Duran nog
wel eens leuk vinden.
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
DE ITALIAANSE zangeres
Alice verwent de liefhebber
van buitengewone popmuziek
al jaren met de ene prachtige
elpee na de andere. Op die
platen is steevast te horen hoe
Alice schitterende, hoogstper
soonlijke zang koppelt aan
sfeerrijke muziek vol van
dromerige, in aanleg typische
Italiaanse melodieën.
Na een elpee of vijf werd
het tijd voor een verzamel
plaat en die is onlangs onder
de titel 'Elisir' (Elixer) ver
schenen. Alice zou Alice niet
zijn als ze er niet naar ge
streefd zou hebben ook van
die verzamelaar iets buiten
gewoons te maken. Ze maakte
een selectie uit haar omvang
rijke repertoire en ze nam die
nummers opnieuw op. Doel
daarvan was de sfeer van de
nummers wat meer aan te la
ten sluiten bij de vorig jaar
verschenen elpee 'Park Ho
tel'. Bovendien bevat Elisir
een nieuw nummer en een
Engelstalige versie van de
Beatles-klassieker 'The fooi
on the hill'.
Bekendste nummer van
'Elisir' is het van het Eurovi
sie Songfestival bekende lied
Alice blijft een zeer aparte zangeres die, wars van heer
sende trends, haar weg gaat. - fotoemi-bovema
'I treni di Tozeur' dat Alice
destijds samen met Franco
Battiato zong. De nieuwe uit
voering mist de fraaie har
monieën van het origineel,
maar het klinkt niettemin
voortreffelijk. Dat geldt ook
voor de rest van de nummers
op deze elpee. 'Elisir' is een
prachtige plaat vol soms iet
wat mysterieuze sfeermuziek.
Het idee om favoriete num
mers van vroeger in een
nieuw jasje te steken heeft
goed uitgepakt. Er is nu in
ieder geval sprake van een
samenhangend geheel. Je zou
hooguit kunnen stellen dat de
historie geweld wordt aange
daan, maar omdat wij Neder
landers de meeste van de oor
spronkelijke nummers toch
niet kennen, is dat amper een
bezwaar.
Alice blijft een zeer aparte
zangeres die wars van heer
sende trends haar weg gaat.
Haar muziek wortelt in de
Italiaanse tradities, is altijd
uiterst smaakvol en ondanks
de 'roots' niet zelden zeer pro
gressief. Met Jo Lemaire, Sa-
pho en Antonella Rugghiero
van Matia Bazar vormt Alice
de voorhoede van de moderne
Europese pop-zangeressen
die inmiddels veel meer te
bieden heeft dan de overbe
kende en uitgekauwde rim
ram uit Engeland en verder
westelijk gelegen streken.
Bart
Peetere
AMSTERDAM (ANP) -
De Johan Kaartprijs voor
het seizoen 1986/1987 is
toegekend aan de acteur
John Lanting. Hij kreeg
de prijs gisteren in Am
sterdam uitgereikt door
W. Bary, voorzitter van
de Stichting ter Bevorde
ring van de Blijspel-
Klucht-Kunst die de prijs
jaarlijks toekent.
Lanting kreeg de prijs voor
zijn "jarenlange inspanning
om middels het Theater van
de Lach de kluchtkunst op
zo'n professioneel hoog mo
gelijk niveau uit te oefenen'.
Met de toekenning zegt de
jury tot uitdrukking te wil
len brengen dat John Lan
ting de initiatiefnemer is ge
weest om de traditie van een
vaak verguisd facet van het
toneel voort te zetten en ver
der uit te bouwen.
Puttend uit de rijke En
gelse historie van de klucht,
heeft Lanting er een eigen
Nederlandse en voor een
breed publiek zeer herken
bare signatuur aan gegeven,
aldus het j uryrapport.
Het is het twaalfde ach
tereenvolgende theatersei-
M
lm een breder publiek te
igen heeft Bart Peetere de
Irojule van zijn vijfde Vero-
lca-show enigszins gewij
ld- Belg viert vanavond
«een speciale manier car-
Lal met een competitie van
irnavalsschlagere, die de
Je draad vormt in het pro-
.anuna. In diverse creaties
jeint hij aan de competitie
jjl samen met o.a. Normaal,
arry Hughes en Dolf Brou-
»rs. Tijdens de jurering zai
lieftallige Linda Dubbel-
'man het scorebord bijhou-
Ln Als gasten treden de
jeurzakkere op.
John Lanting
zoen dat de Johan Kaas
prijs wordt uitgereikt. Vi
jaar ging de prijs
Jenny Arean.
Door onze correspondent Bob van Huët
rtig jaar geleden won de
lm, die door velen als een
jsoiuut meesterwerk wordt
jschouwd, een Gouden
sim in Cannes. Het verhaal
iat over twee jonge mensen,
oris en Veronika, die ver-
Foro«|e(d worden en willen treu
ren. Als de oorlog echter uit-
reekt moet Boris naar het
t Veronika verliest bij
bombardement haar
uders en wordt dakloos. Ze
rekt bij de familie van haar
erloofde in, waar ze kennis
taakt met Boris' broer
[ark.
nat
Adelheid Roosen, eigenaresse van galerie voor erotische
kunst - FOTO ANEFO
PARIJS - „Parijs lijkt groot als de zee. Maar men laat
altijd een groot stuk van zijn leven", schreef Vincent VA Mastroianni speelt
Gogh. Dat stuk leven heeft met alleen unieke werken opge ^^„1 de Italiaanse sa-
leverd; het was ook een heel productieve tijd. Tuist: K -Dg mooie Antonio' van
maart 1886 en 19 februari 1888 - zijn vertrek naar Arles auro Bolognini. Na een
maakte Van Gogh liefst tweehonderd olieverfschilderijen erblijf van drie jaar in
een herberg buiten de stad li ®m® J1®®^ AnJon*0
hij zich waarschijnlijk moeflij in geboorteplaats op Sicilië
veroorloven. Dat resulteeri rug- Dankzij de verhalen
ondermeer in een fraai ad m zljn Yader 18 roe™
van drie hoog op Parijs, g jeeds vooruitgesneld,
schilderd vanuit zijn kamer. ^P8 de Siciliaanse
De kunstenaars kwam «ditae vmM«t hoog wordt
vaak in de kleine buurtó waardeerd, heeft vaderlief
bijeen voor oneindige disa» Ude verhalen over zijn zoon
sies over de jongste ontwikt!
lingen in het impressionism
Temidden van zijn vaak n
ziënde collega's koestert Vi
Gogh het verlangen om
Vijftig daarvan als ook een
tiental tekeningen zijn ten
toongesteld in het Musee d'Or-
say, de Parijse tempel van de
impressionisten. Met deze door
de cultuurminister Léotard ge
opende expositie willen de
Fransen op grootse wijze de
honderdste verjaardag van
Van Goghs zogeheten 'Parijse
periode' herdenken.
Een belangrijk deel van de
getoonde werken is uitgeleend
door Nederlandse musea. Opzet
van de expositie is het werk
van de Nederlandse schilder te
'confronteren' met dat van
Franse tijdgenotea Dank zij
zijn broer Theo (die in een
kunsthandel werkte) was Van
Gogh in contact gekomen met
de voornaamste impressionis
ten.
Na een jaar van armoede en
teleurstelling in Antwerpen
besloot Van Gogh begin maart
1886 naar Parijs te gaan om
zich daar te bekwamen in het
portretschilderen en het wer
ken met kleuren. Theo werd
door zijn onverwachte bezoek
enigszins verrast en besloot te
verhuizen naar een grotere wo
ning. Vincent en Theo van
Gogh gingen naar een vier ka
merwoning in Montmartre: 54
rue Lepic.
De latere toeristentrekpleis
ter had in die dagen nog een
landelijk karakter. Volgens
sommige kunsthistorici zou het
landschap met molens en
moestuinen Vincent hebben
herinnerd aan zijn jeugd in
Brabant. Het inspireerde hem
in ieder geval tot een serie
prachtige schilderijen. Ook het
vlakbij gelegen dorp Asnières,
nu een troosteloze banlieu,
werd in al zijn charmes ver
eeuwigd.
Van Gogh onderscheidde de
Parijse impressionisten in twee
groepen. Tot de succesvollen
die zich wisten te verkopen in
de kunsthandels aan de grote
Boulevard (Montmartre) be
hoorden volgens hem Monet,
Renoir en Degas. Tot degenen
van le Petit Boulevard (Clichy),
de onbekenden, rekende hij
Gauguin, Lautrec en zichzelf.
In tegenstelling tot de eerste
groep vond Van Gogh zijn the
ma's betrekkelijk dicht bij
huis. Een langdurig verblijf in
De mooie
Antonio
Mutter
Courage
In het bruisende Parijs van
jaren tachtig maakt Vii
Japanse prentkunst heeft i oorlog verzeild kunnen
bijzondere aandacht. Ink *eP ®n«^ondanksmets
Louvre bestudeert hij Si n F^g"
van Kesai Yeisen en Hota Oorl?8 Moeder
„Ik benijd de Japanners oml fc®'
extreme zuiverheid van b Fierlmg met
1(! Mr drie kinderen door het
nd. Overal waar wat de ha-
vormen", zo schreef hij in
van zijn brieven. De kunst!
naarsvriend en handelaar Tl
der Tanguy' deelde Van Gogl
passie voor de exotische kuis
Gezeten voor een kleuiij
n valt, is Moeder Courage
vinden.
keizer.
Interessant op de tentoo:
stelling in het Musée d'Orsaj
te zien hoezeer de stijl vans
vrienden Camille Pissarro
vooral Paul Signac steeds iW
beinvloed lijkt door die
Van Gogh. Maar afgaande
het ontroerende schilderij i
Lautrec in die periode vanlw
maakte - een eenzame Vint
in een leeg restaurant - moei
schilder zich toch ook in Pi
onbegrepen hebben gevi
Het vertrek naar Arles, Saint
Rémy-de-Provence en uit® kü
delijk Auvers-sur-Oise
dan al onvermijdelijk.
De expositie 'Van Gogh a Pin1
zal
d'Orsay
dagelijks, behalve maandi
geopend van 9.30 tot 21.15
Zaterdag en zondag van 9.00'
17.30 uur. Toegang: 30 frank
Gauguin en anderen een kt
stenaarscommune te von
Zijn scheppingsdrang wordt22.40
die dagen steeds sterker,
desillusie over het niet doo:
gaan van de commune zal lie andaag viert het ZDF de
later een oor kosten. legentigste geboortedag van
ertolt Brecht met een tv-re-
stratie van 'Moeder Cou-
■e en haar kinderen'. In dit
ieke anti-oorlogsdrama
kemds met diverse f! «S* T, f"""1
nn AAVlAff TTAMffAflel Ireennnn
^expositie'VanGoghèN SindsjmUtrm. stut heel hel
zal duren tot 15 mei. Het M VnttMm rep en roerDnie kissen
d'Orsay (metro: Solfert» «n stukfesnfeten, tins ver/s rernieh
OOM 1ULUE SCHULD
Vincent van Gogh - 'Aan de rand van Parijs bij Montrt
tre' - FOTO ARCHIEF CéH