DE STEM De Nacht van Karin en Adelheid Plankenkoorts van musici onderzocht Batmobile kij kt om naar de glitter-rock Johan Kaartprijsj voor John Lantiiia,l EROTIEK. ROMANTIEK EN VARIÉTÉ BU DE VARA Ook Parijs heeft 'n Van Gogh-expositie I WOENSDAG 10 FEBRUARI J eSTEM GIDS 2 Dood hout Pin Up Club Alice BELGIE NED 2 DUITSLAND 2 Japans StaTS'SCSlhskeen Wiske: „Mensen vinden het milieu belangrijker. Verkeersveiligheid spreekt de maatschappij niet aan, totdat iemand zelf slachtoffer of nabestaande wordt" Pieter van Vollenhoven T2 Door Mart van der Sanden DE Nachtshow voldeed vorig jaar in ieder geval aan één doelstelling van VARA-baas Marcel van Dam; het pro gramma was spraakmakend. De eerste aflevering die op televisie werd uitgezonden, was meteen al goed voor op schudding en trammelant. Een sado-masochistische act, waarin de kijkers konden mee genieten met een vrouw die door haar echtgenoot hardhan dig, maar toch liefdevol met een zweepje werd bewerkt, deed de feministische achter ban van de VARA op haar ach terste poten staan. Van Dam sprak sussende woorden en be sloot De Nachtshow pas op te doeken als 20.000 VARA-leden zouden bedanken. Dat ge beurde niet en dus mochten de makers - Titus Tiel Groeneste- ge, Bavo Galama (samen het duo De Frisse Jongens), Jack Spijkerman en Adelheid Roo- sen - het seizoen afmaken. Nog sterker, er komt de ko mende maanden een vervolg op De Nachtshow, zij het dat er flink is gesleuteld aan de for mule. De eerste verandering zit in de naam van de show, die kortweg De Nacht is gedoopt. Verder is het aantal uitzendin gen teruggebracht van zes tot vier en er is een nieuwe produ cent aangetrokken, Gied Jas- pars, die het programma vers bloed moet toedienen. Vrijdag avond is de eerste uitzending (Nederland 2, van 23.35 tot 1.15 uur). Het dode hout is eruit gekapt; de keukenscènes zijn ge schrapt. De Frisse Jongens en Jack Spijkerman in zijn rol stoel doen niet meer mee, ter wijl Adelheid Roosen meer naar de zijlijn wordt gedron gen. Dit viertal krijgt dit sei zoen een ander programma bij de VARA, 'Ravotta Bizarra' geheten, dat een satirische kijk op de wereld moet gaan bieden a la Verona van Henk Spaan en Harry Vermeegen. „Wat in De Nacht blijft, is de nachtclub, die als spil voor de programma's dient", zegt pro- duktiemedewerker Arjen Stuurman. „Karin Bloemen wordt de zetbazin van de club, die voortdurend overhoop ligt met haar buurvrouw, Adelheid Roosen, die een galerie voor erotische kunst drijft. Karin Bloemen geeft in elke show een imitatie weg van een bekende popartiest, Boy George bij voorbeeld of Madonna. Ze zingt een Nederlandstalige medley van de grootste succesnum mers van die zanger of zange res. De nadruk komt te liggen op de acts. Het moet een rari teitenkabinet van het variété worden met exotische en bi zarre artiesten; erotische op tredens natuurlijk, maar ook fakirs, degenslikkers en dat soort figuren". 'De Nacht' wil de kijker de ideale nachtclub voorspiegelen, zoals je die in Nederland ner gens vindt. Stuurman; „In dit land is er een beperkt aanbod van artiesten in dit genre; de stripteasetenten hier bieden al lemaal meer van hetzelfde. De artiesten die er werken, maken vaak een hele trieste indruk. Ze leiden een dubbelleven en hou den hun werk voor hun omge ving geheim. Ze zijn vaak niet gemotiveerd om van een ero tisch optreden iets artistieks te maken. Ze zeggen: 'De mensen komen toch alleen maar om naar mijn tieten te kijken'. Dus zijn we in Frankrijk en België op zoek gegaan, waar de nacht clubcultuur bloeiender is dan in Nederland". Arjen Stuurman wijst een ver gelijking met de Pin Up Club, het seksprogramma van Vero nica, enigszins verongelijkt van de hand. „De enige over eenkomst is dat er bloot in voorkomt. Maar de Pin Up Club is softer, meer een bewe gende Playboy. Bij ons is hu mor belangrijker, een relative rende toon, terwijl we tegelij kertijd ook verder gaan dan Veronica. In de Pin Up Club zie ik nog niet zo gauw een sm-act. Bij ons zijn er ook grenzen, hoor. Hele banale dingen, een erotische scène met beesten bijvoorbeeld, zullen we niet doen. Je moet oppassen dat het geen harde porno wordt, want je slingert het wel bij wijze van spreken na Jos Brink de huis kamers in. Tussen porno en erotiek ligt een heel groot, grijs gebied, waarin iedereen zijn eigen grenzen trekt. Wij probe ren tegen die grenzen aan te duwen en dingen te laten zien die andere omroepen niet in hun programma's willen of durven stoppen". „Daarnaast is er ook plaats voor serieuze onderwerpen. We Karin Bloemen, bazin van nachtclub 'De Nacht' - fotoanp willen de kijkers confronteren met wat er zich 's nachts af speelt, wanneer de meeste mensen slapea We hebben in elke uitzending een interview met iemand, die in de erotische business werkt of er een hobby van maakt. En ook de ware ro mantiek komt aan bod. In een van de afleveringen zit een vrouw in verwachting, die een wiegje voor de aanstaande baby klaarzet. Je ziet, 'De Nacht' wordt een afspiegeling van het nachtleven in al zijn facetten. Sommige onderdelen zullen daarom vast wel weer kritiek oproepen, maar het zou hypocriet zijn om ze er daarom op voorhand maar uit te laten". STANFORD (UPI) - Het begon een paar jaar geleden toen Duncan Clark op de te levisie vergat welke noten hij op zijn xylofoon moest spelen. Hij is nu dr. Duncan Clark van het Medical Cen ter van Stanford in Califor- nië, en hij stelt een onder zoek in naar plankenkoorts onder musici. „Zangeres Carly Simon zegt dat de rustpauze van zeven jaar die zij, hoewel zij graag optreedt, nam, door planken koorts was ingegeven", aldus Clark. „De cellist Pablo Casals heeft eens gezegd dat hij nooit vrij van zenuwen en planken koorts was". Wat zijn eigen ervaring be treft, vertelt hij dat hij zich als gevolg van angstige spanning niet meer kon herinneren wat hij spelen moest. „Ik rolde er doorheen, maar vergeten doe ik het niet meer". Volgens dr. Clark zijn de verschijnselen van planken koorts 'beven, zweten, een droge mond en een hart dat zo snel klopt dat je bang bent dat het uit je borst barst'. „De ergste plankenkoorts doet zich gewoonlijk voor op audities, waar musici juist graag de prestatie van hun le ven zouden willen leveren", al dus Clark. Uit een studie die vorig jaar werd gemaakt bleek dat een derde van de leden van het Ko ninklijk Filharmonisch Orkest van Londen en het Londens Carly Simon: zeven jaar in angst - fotowea Symfonieorkest aan grote ang stige spanning leed; bij zeven tien procent was het zelfs zo erg dat zij een kalmeermiddel gebruikten. Musici die door planken koorts worden geteisterd, heb ben de neiging negatief te zijn, naar volmaaktheid te streven en terug te denken aan schoon heidsfoutjes die het publiek waarschijnlijk ontgaan zijn, stelt Clark. Clark zoekt voor zijn studie 60 musici, vooral musici die audities moesten afzeggen of afbreken omdat zij planken koorts hadden. De groep zal raad krijgen en anti-stressme dicatie. „Aan mijn project ligt de aan hen over te dragen opvatting ten grondslag dat volmaakt heid in muziek niet te bereiken is", aldus Duncan Clark. DE BREDASE groep Bat mobile heeft erg veel suc ces. Van de voor een klein label opgenomen elpee 'Bambooland' werden maar liefst vijfduizend stuks verkocht. Dat is een groot aantal als je bedenkt dat veel in progressieve kring gewaardeerde bui tenlandse bands dergelijke verkoopcijfers niet eens halen. Batmobile heeft dat succes zelf afgedwongen. Wat als een geintje begon, is inmiddels uitgegroeid tot een professio nele band. Jeroen (giaar en zang) en Eric Haamers (bas) en Johnny Zuidhof (drums) kunnen inmiddels van hun muziek bestaan en al liggen hun salarissen maar net iets boven het uitkeringsniveau, het is toch een bewijs dat pop- De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Depeche Mode, 22 februari in Rotterdam (Ahoy) Stevie Ray Vaughan, 23 februari in Rotterdam (Ahoy) Heart en Hooters, 24 februari in Rotterdam (Ahoy) Toto, 2 maart in Rotterdam (Ahoy) Supertramp, 7 maart in Rotter dam (Ahoy) Joe Cocker, 6 maart in Rotterdam (Ahoy) Eddie Floyd, 13 februari in Rot terdam (Rotown) Fischer Z, 12 februari in Tilburg (Noorderligt) Whodini, Fresh Prince, Jazzy Jezz en Kool Moe Dee, 15 februari in Amsterdam (Paradiso) INXS. 16 februari in Utrecht (Vredenburg) Bhundu Boys, 19 februari in Rot terdam (Hal 4) en 25 februari in Den Bosch (Willem II) Red Hot Chilli Peppers, 18 fe bruari in Eindhoven (Effenaar) Jimmy Cliff, 1 maart in Utrecht (Vredenburg) muziek ook in Nederland le vensvatbaar kan zijn. Van je muziek leven kun je niet als er geen sprake is van kwaliteit. 'Bambooland' liet al horen dat Batmobile tot de opwindend ste bandjes van Nederland ge rekend mag worden. De plaat liet tevens een enorme muzi kale progressie horen. Dat Batmobile het afgelopen jaar alleen maar beter is gewor den, zal later in dit jaar blij ken als de nieuwe elpee ver schijnt. Die plaat wordt bin nenkort in de studio van Nor maal in het Gelderse Zelhem opgenomen. Bertus Borgers zal die plaat produceren. De eerste proefopnamen klonken veelbelovend. Batmobile-liefhebbers kun nen de tussenliggende tijd vullen met luisteren naar het dubbele 12-inch-album 'Bu ried alive'. Op dat album is demo-werk van de groep te horen, alsmede live-opnamen. De kwaliteit van die opnamen is niet altijd perfect, maar de tomeloze inzet van het Batmo bile-drietal vergoedt veel zo niet alles. 'Buried alive' laat naast de van Batmobile be kende opvatting van rocka billy een voorkeur voor de glitter-rock uit het begin van de jaren zeventig horen. Op 'Bambooland' stond al de Garry Glitter-hit 'Do you wanna touch'. 'Buried alive' bevat de Garry Glitter-num mers 'Rock 'n' roll party' en 'Hello, hello I'm back again'. Beste nummer en tevens uit smijter van dit album is 'Ball room blitz' van The Sweet. Of het bewust gedaan is weet ik niet, maar Batmobile snijdt met die glitter-verheer lijking een leuk onderwerp aan. Als er over invloeden in de popmuziek wordt gespro ken, wordt vaak als vanzelf sprekend uitgegaan van mu ziek die van zeer lang geleden is. De gloriedagen van de glit ter-rock liggen inmiddels een jaar of vijftien achter ons. Voor beginnende dertigers, zelf ben ik er ook zo een, is dat muziek uit de tienertijd. Het is bovendien muziek die toen nauwelijks serieus werd ge nomen, omdat het (ook toen al, ja) meer om uiterlijk dan om inhoud leek te gaan. Ik heb destijds nooit gedacht dat die muziek ooit nog eens als inspi ratiebron voor hedendaagse muziek zou dienen. Batmobile schaamt zich er allerminst voor en brengt die muziek van toen met het no dige gevoel voor humor ten gehore. Nou ik erover nadenk: ik was destijds kapot van groepen als Jethro Tuil, Yes, King Crimson, Pink Floyd en zo. Die ellende kan ik inmid dels allang niet meer aanho ren. Met een heruitvoering van een Sweet-nummer heb ik veel minder moeite. Gek hè? Wie weet ga ik op mijn oude dag Duran Duran nog wel eens leuk vinden. EINDREDACTIE WIM VAN LEEST DE ITALIAANSE zangeres Alice verwent de liefhebber van buitengewone popmuziek al jaren met de ene prachtige elpee na de andere. Op die platen is steevast te horen hoe Alice schitterende, hoogstper soonlijke zang koppelt aan sfeerrijke muziek vol van dromerige, in aanleg typische Italiaanse melodieën. Na een elpee of vijf werd het tijd voor een verzamel plaat en die is onlangs onder de titel 'Elisir' (Elixer) ver schenen. Alice zou Alice niet zijn als ze er niet naar ge streefd zou hebben ook van die verzamelaar iets buiten gewoons te maken. Ze maakte een selectie uit haar omvang rijke repertoire en ze nam die nummers opnieuw op. Doel daarvan was de sfeer van de nummers wat meer aan te la ten sluiten bij de vorig jaar verschenen elpee 'Park Ho tel'. Bovendien bevat Elisir een nieuw nummer en een Engelstalige versie van de Beatles-klassieker 'The fooi on the hill'. Bekendste nummer van 'Elisir' is het van het Eurovi sie Songfestival bekende lied Alice blijft een zeer aparte zangeres die, wars van heer sende trends, haar weg gaat. - fotoemi-bovema 'I treni di Tozeur' dat Alice destijds samen met Franco Battiato zong. De nieuwe uit voering mist de fraaie har monieën van het origineel, maar het klinkt niettemin voortreffelijk. Dat geldt ook voor de rest van de nummers op deze elpee. 'Elisir' is een prachtige plaat vol soms iet wat mysterieuze sfeermuziek. Het idee om favoriete num mers van vroeger in een nieuw jasje te steken heeft goed uitgepakt. Er is nu in ieder geval sprake van een samenhangend geheel. Je zou hooguit kunnen stellen dat de historie geweld wordt aange daan, maar omdat wij Neder landers de meeste van de oor spronkelijke nummers toch niet kennen, is dat amper een bezwaar. Alice blijft een zeer aparte zangeres die wars van heer sende trends haar weg gaat. Haar muziek wortelt in de Italiaanse tradities, is altijd uiterst smaakvol en ondanks de 'roots' niet zelden zeer pro gressief. Met Jo Lemaire, Sa- pho en Antonella Rugghiero van Matia Bazar vormt Alice de voorhoede van de moderne Europese pop-zangeressen die inmiddels veel meer te bieden heeft dan de overbe kende en uitgekauwde rim ram uit Engeland en verder westelijk gelegen streken. Bart Peetere AMSTERDAM (ANP) - De Johan Kaartprijs voor het seizoen 1986/1987 is toegekend aan de acteur John Lanting. Hij kreeg de prijs gisteren in Am sterdam uitgereikt door W. Bary, voorzitter van de Stichting ter Bevorde ring van de Blijspel- Klucht-Kunst die de prijs jaarlijks toekent. Lanting kreeg de prijs voor zijn "jarenlange inspanning om middels het Theater van de Lach de kluchtkunst op zo'n professioneel hoog mo gelijk niveau uit te oefenen'. Met de toekenning zegt de jury tot uitdrukking te wil len brengen dat John Lan ting de initiatiefnemer is ge weest om de traditie van een vaak verguisd facet van het toneel voort te zetten en ver der uit te bouwen. Puttend uit de rijke En gelse historie van de klucht, heeft Lanting er een eigen Nederlandse en voor een breed publiek zeer herken bare signatuur aan gegeven, aldus het j uryrapport. Het is het twaalfde ach tereenvolgende theatersei- M lm een breder publiek te igen heeft Bart Peetere de Irojule van zijn vijfde Vero- lca-show enigszins gewij ld- Belg viert vanavond «een speciale manier car- Lal met een competitie van irnavalsschlagere, die de Je draad vormt in het pro- .anuna. In diverse creaties jeint hij aan de competitie jjl samen met o.a. Normaal, arry Hughes en Dolf Brou- »rs. Tijdens de jurering zai lieftallige Linda Dubbel- 'man het scorebord bijhou- Ln Als gasten treden de jeurzakkere op. John Lanting zoen dat de Johan Kaas prijs wordt uitgereikt. Vi jaar ging de prijs Jenny Arean. Door onze correspondent Bob van Huët rtig jaar geleden won de lm, die door velen als een jsoiuut meesterwerk wordt jschouwd, een Gouden sim in Cannes. Het verhaal iat over twee jonge mensen, oris en Veronika, die ver- Foro«|e(d worden en willen treu ren. Als de oorlog echter uit- reekt moet Boris naar het t Veronika verliest bij bombardement haar uders en wordt dakloos. Ze rekt bij de familie van haar erloofde in, waar ze kennis taakt met Boris' broer [ark. nat Adelheid Roosen, eigenaresse van galerie voor erotische kunst - FOTO ANEFO PARIJS - „Parijs lijkt groot als de zee. Maar men laat altijd een groot stuk van zijn leven", schreef Vincent VA Mastroianni speelt Gogh. Dat stuk leven heeft met alleen unieke werken opge ^^„1 de Italiaanse sa- leverd; het was ook een heel productieve tijd. Tuist: K -Dg mooie Antonio' van maart 1886 en 19 februari 1888 - zijn vertrek naar Arles auro Bolognini. Na een maakte Van Gogh liefst tweehonderd olieverfschilderijen erblijf van drie jaar in een herberg buiten de stad li ®m® J1®®^ AnJon*0 hij zich waarschijnlijk moeflij in geboorteplaats op Sicilië veroorloven. Dat resulteeri rug- Dankzij de verhalen ondermeer in een fraai ad m zljn Yader 18 roe™ van drie hoog op Parijs, g jeeds vooruitgesneld, schilderd vanuit zijn kamer. ^P8 de Siciliaanse De kunstenaars kwam «ditae vmM«t hoog wordt vaak in de kleine buurtó waardeerd, heeft vaderlief bijeen voor oneindige disa» Ude verhalen over zijn zoon sies over de jongste ontwikt! lingen in het impressionism Temidden van zijn vaak n ziënde collega's koestert Vi Gogh het verlangen om Vijftig daarvan als ook een tiental tekeningen zijn ten toongesteld in het Musee d'Or- say, de Parijse tempel van de impressionisten. Met deze door de cultuurminister Léotard ge opende expositie willen de Fransen op grootse wijze de honderdste verjaardag van Van Goghs zogeheten 'Parijse periode' herdenken. Een belangrijk deel van de getoonde werken is uitgeleend door Nederlandse musea. Opzet van de expositie is het werk van de Nederlandse schilder te 'confronteren' met dat van Franse tijdgenotea Dank zij zijn broer Theo (die in een kunsthandel werkte) was Van Gogh in contact gekomen met de voornaamste impressionis ten. Na een jaar van armoede en teleurstelling in Antwerpen besloot Van Gogh begin maart 1886 naar Parijs te gaan om zich daar te bekwamen in het portretschilderen en het wer ken met kleuren. Theo werd door zijn onverwachte bezoek enigszins verrast en besloot te verhuizen naar een grotere wo ning. Vincent en Theo van Gogh gingen naar een vier ka merwoning in Montmartre: 54 rue Lepic. De latere toeristentrekpleis ter had in die dagen nog een landelijk karakter. Volgens sommige kunsthistorici zou het landschap met molens en moestuinen Vincent hebben herinnerd aan zijn jeugd in Brabant. Het inspireerde hem in ieder geval tot een serie prachtige schilderijen. Ook het vlakbij gelegen dorp Asnières, nu een troosteloze banlieu, werd in al zijn charmes ver eeuwigd. Van Gogh onderscheidde de Parijse impressionisten in twee groepen. Tot de succesvollen die zich wisten te verkopen in de kunsthandels aan de grote Boulevard (Montmartre) be hoorden volgens hem Monet, Renoir en Degas. Tot degenen van le Petit Boulevard (Clichy), de onbekenden, rekende hij Gauguin, Lautrec en zichzelf. In tegenstelling tot de eerste groep vond Van Gogh zijn the ma's betrekkelijk dicht bij huis. Een langdurig verblijf in De mooie Antonio Mutter Courage In het bruisende Parijs van jaren tachtig maakt Vii Japanse prentkunst heeft i oorlog verzeild kunnen bijzondere aandacht. Ink *eP ®n«^ondanksmets Louvre bestudeert hij Si n F^g" van Kesai Yeisen en Hota Oorl?8 Moeder „Ik benijd de Japanners oml fc®' extreme zuiverheid van b Fierlmg met 1(! Mr drie kinderen door het nd. Overal waar wat de ha- vormen", zo schreef hij in van zijn brieven. De kunst! naarsvriend en handelaar Tl der Tanguy' deelde Van Gogl passie voor de exotische kuis Gezeten voor een kleuiij n valt, is Moeder Courage vinden. keizer. Interessant op de tentoo: stelling in het Musée d'Orsaj te zien hoezeer de stijl vans vrienden Camille Pissarro vooral Paul Signac steeds iW beinvloed lijkt door die Van Gogh. Maar afgaande het ontroerende schilderij i Lautrec in die periode vanlw maakte - een eenzame Vint in een leeg restaurant - moei schilder zich toch ook in Pi onbegrepen hebben gevi Het vertrek naar Arles, Saint Rémy-de-Provence en uit® kü delijk Auvers-sur-Oise dan al onvermijdelijk. De expositie 'Van Gogh a Pin1 zal d'Orsay dagelijks, behalve maandi geopend van 9.30 tot 21.15 Zaterdag en zondag van 9.00' 17.30 uur. Toegang: 30 frank Gauguin en anderen een kt stenaarscommune te von Zijn scheppingsdrang wordt22.40 die dagen steeds sterker, desillusie over het niet doo: gaan van de commune zal lie andaag viert het ZDF de later een oor kosten. legentigste geboortedag van ertolt Brecht met een tv-re- stratie van 'Moeder Cou- ■e en haar kinderen'. In dit ieke anti-oorlogsdrama kemds met diverse f! «S* T, f"""1 nn AAVlAff TTAMffAflel Ireennnn ^expositie'VanGoghèN SindsjmUtrm. stut heel hel zal duren tot 15 mei. Het M VnttMm rep en roerDnie kissen d'Orsay (metro: Solfert» «n stukfesnfeten, tins ver/s rernieh OOM 1ULUE SCHULD Vincent van Gogh - 'Aan de rand van Parijs bij Montrt tre' - FOTO ARCHIEF CéH

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 16