DE STEM 'Wat is heerlijker dan hotels?' MARCELLO MASTROIANNI FILMT HET LIEFST BUITEN ROME Lol met advokaten in serie van KRO Films in Festival Cultureel Gekleurd Hard tegen hard op middelbare school n.Wie anders Meisje uit 'Poltergeist' dood ©rdeliger dan Hij kan nog een hele tijd mee, zo te zien. De haren worden bij de slapen wat grijs, maar het is nog steeds hetzelfde jongensachtige gezicht. Nieuw is de baard. Hij rookt de ene sigaret na de andere. De whisky laat hij onaangeroerd: „Het is nog wat vroeg". Marcello Mastroianni, de klassieke Latin Lover van het witte doek, is inmiddels 63 jaar. Minnaar Mopperaar Handdoeken Slaap 'DRIE RECHT, EEN AVERECHT' Grove grappen van Rosa von Praunheim VRIJDAG 5 FEBRUARI 1988 SPEELFILMS OP TV 00K IN DE BIOSCOOP 'THE PRINCIPAL' MET JAMES BELUSHI A5 een gewone Polo te kope ox is 't zeker zaak om er< ar in 'n 3-deurs uitvoeringi drie motorvarianten, 'e Volkswagendealer ofv u meer informatie inwinne an komt zo'n introduktie har :n in het toch al grote assor Victor heeft hierdoor dé conv tak tot en met de ware muHi' in heeft Victor de draagbar» iA met verwisselbare harde n die bijvoorbeeld thuis will®1 systeem komt de V286C go® puter die zijn mannetje sta® en. onderstaande bon in vo® Of bel: 076-224525 om oijzijnde dealer is gevestigd. T2 Door onze correspondent Gerard Kessels In Brussel werd hij pas uitge- impotent man, een vreetzak, roepen tot de beste Europese acteur van de laatste dertig jaar. Italië's beroemdste film acteur van na de oorlog heeft gewonnen wat er te win nen valt in filmland, behalve een Oscar. Volgende week zendt de BRT twee films met hem uit, woensdag 'II bell" An tonio' met Claudia Cardinale en donderdag 'Ginger e Fred' vanFellini. Mastroianni, die zichzelf steeds bestempelt als een luie donder, werkt hard en neemt nauwelijks vakantie. Hoeveel films hij precies gemaakt heeft, weet hij niet precies. Het zijn er in elk geval meer dan 120. De opvattingen van Ma stroianni op het gebeid van vrouwen zijn genoegzaam be kend. „Ik ben geen Casanova, eerder een pantoffelheld", zo heeft hij herhaaldelijk gezegd. Mastroianni is al 37 jaar ge trouwd met Flora Carabella, een vrouw die hij met grote hardnekkigheid uit de publici teit houdt. Hij heeft twee kin deren. Zijn dochter Barbara is 36. Chiara die hij bij Catherine Deneuve verwekte is 14. Mastroianni heeft er alles aan gedaan om van het imago van de onweerstaanbare Italiaanse minnaar af te komen. Hij figu reerde op het witte doek als een een ouwe gek, een homosexueel in 'Una giornata Particolare' van Ettore Scola. „Dat is mis schien wel mijn beste rol ge weest", zegt hij. Mastroianni heeft met veel regisseurs gewerkt. Maar één springt er uit: Fellini. Sinds de dagen van 'La Dolce Vita' is Mastroianni de lievelingsac teur van de maestro uit Cine- citta. Aan Fellini hoeft Ma stroianni niets te vragen op de set. De acteur voelt exact aan wat de regisseur wil. Het wa ren ook legendarische Fellini- films als 'La Dolce Vita' die Mastroianni het etiket van de onweerstaanbare Italiaanse playboy opplakten. Het duo Marcello Mastroianni-Sofia Loren was het handelsmerk van de Italiaanse film. De ouderdom is voor Ma stroianni geen gezegende leef tijd. „Ik heb er moeite mee hier door de stad te lopen. Ik word hardstikke gek van die drukte. Als men ouder word kan men niets meer goed. Alles kost veel meer inspanning. Ik was bang te laat hier te komen en was dus veel te vroeg. Ik dreig een oude mopperaar te worden Die winkels hier in het centrum: schoenen, schoenen, schoenen. Waarom, want mensen lopen niet meer, iedereen rijdt toch auto?" Marcello Mastroianni „Ik heb nooit het verlangen gehad bepaalde grote rollen te spelen, nooit. Ik heb wel eens gezegd dat ik graag Tarzan ge daan zou hebben. Een arme man, verdwaald in Siberië, ge naamd Tarzanov. Nee, dat kan natuurlijk niet, want de Ame rikanen hebben lang geleden al beslist dat Tarzan in Afrika woont. Maar alle gekheid op een stokje, ik zou best een goede film willen doen over de ouderdom, de eenzaamheid. Misschien wordt zo'n film nog ooit gemaakt." „Ik vind het leuk nu weer eens op het toneel te staan Ik ben een exhibitionist. Of ik er mee doorga, weet ik nog niet. Ik plan nooit op lange termijn. Zo ver vooruit kijken verkort het leven en het duurt toch al niet lang. Ik ben nu weer naar het toneel gegaan, niet omdat ik geen film onder handen had, maar omdat ik gevraagd werd door mijn goede vriend Michal- kov." „Ik ben maar weinig in Rome. Als het maar even kan, neem ik films die elders gedraaid wor den. Misschien omdat het voor een acteur een natuurlijkere manier van leven is: op reis gaan, mensen ontmoeten. En wat is er heerlijker dan hotels, waar je in bad kunt gaan, met zeep knoeien, handdoeken op de grond gooien? Niemand die - fotozoltannagy/rome) een woord zegt en wanneer je een uur later terugkomt is alles keurig opgeruimd. Dat is thuis toch anders. In een hotel zeg nooit iemand wat en dat vind ik heerlijk. Acteurs dat zijn van vroeger uit toch altijd no maden geweest, rondtrekkend volk." „Wanneer ik hier in Rome ben en in Cinecitta draai dan voel ik me een beetje als een fabrieksarbeider. Je gaat 's morgens naar je werk toe en 's avonds ga je naar huis. Buiten Rome is het toch anders. Ik draaide ooit een film in Grie kenland in de bergen. Het weer was verschrikkelijk en er wa ren een hoop ongemakken, maar toch, ik heb weer een an der land leren kennen, een an dere taal gehoord, de illusie ge had iets van de Griekse menta liteit te begrijpen." „Ik werk met alle regisseurs even graag. Regisseurs zijn ij- del en jaloers. Acteurs niet, want dat zijn hoeren, in de goede betekenis van het woord. Ze proberen zo goed mogelijk te doen wat hen gevraagd wordt. Ik heb er nooit ook maar een moment over gedacht een film te regisseren. Acteren is veel gemakkelijker, geen ver antwoordelijkheid, niets. Een regisseur moet zeer overtuigd zijn van zijn eigen ideeën en dat ben ik dus helemaal niet." „Acteurs, dat is heel gewoon volk. Jullie journalisten menen altijd maar dat acteurs god weet wat zijn. Maar wij zijn al lemaal kleine burgers, die graag wat tuinieren of een driestuiverromannetje lezen. Mensen die naast hun werk niks bijzonders doen." „Als het over toneel en film gaat heb ik een lichte voorkeur voor de film. Op het toneel her haal je avond aan avond de zelfde zinnen. Toneel heeft een logischere opbouw. Film is vreemder, intrigerender, be gint soms met het einde. Op het toneel zie ik mensen in de zaal soms langzaam wegzakken. Ik heb er alle begrip voor als iemand tijdens een toneelstuk in slaap valt. Het is een hele prestatie om na een maaltijd met een goed glas wijn drie uur naar een paar mensen te blij ven luisteren die roepen en schreeuwen, zonder dat je iets terug mag zeggen. Dat is een enorme krachtsinspanning. Ik heb altijd het idee dat degene die zich beste vermaakt, ik ben, de acteur." Door Jan Koesen HILVERSUM - Gerard Cox als onherkenbaar ver momde linkmiechiel in het gezelschap van drie advo caten. Vandaar de titel 'Drie Recht, Een Averecht', een zevendelige komedie waarmee de KRO vanavond start. 'Drie Recht, Een Averecht' zit van meetaf glad in elkaar. Het is lol van telkens een half uur, die verder geen betekenis heeft. De KRO kan er de strijd mee aangaan tegen VARA-topper 'Zeg 'ns AAA', die overigens drie seizoenen nodig had om warm te lopen. Behalve Cox zijn voor de hoofdrollen aange trokken Johnny Kraaykamp jr., Sjoerd Pleijsier en Inge Ipenburg. Het decor is een gebouw waarin beneden een fitness zaak annex sportschool, gedre ven door Bertus (Cox), die heeft gezeten, maar tamelijk recht schapen is geworden. Met de videocamera neemt hij de ver richtingen van zijn vrouwe lijke cliëntèle op, waarna de dames de bandjes van hun ont luikende soepelheid kunnen kopen. Heren kunnen aan de halter hijsen. Bertus heeft bo ven nog een ruimte, waarin een advokatencollectief zetelt. Dat is een gemengd trio. Pleysier is van hoge afkomst en laat dit doordringend weten, Kraay- Gerard Cox als Bertus in de nieuwe comedyserie 'Drie recht, één averecht'. - fotokro kamp jr. is een vrouwenjager die wat slordig is met zijn agenda en Inge is de professio nele feministe. Ook dwaalt nog Bertus' hulpje rond, Wendy, vertolkt door Janke Dekker. Bij elke aflevering is er een bekende gastspeler ingehuurd, zoals Frits Lambrechts, Gerard Joling, en Carol van Herwij nen. Elke aflevering heeft twee liedjes, gecomponeerd door Henny Vrienten. De teksten zijn van Jack Gadella en Ton de Vreede. De acteurs moeten kunnen acteren, zingen en dan sen en dat zijn strenge eisen, waaraan de vijf in afwisse lende mate voldoen. Van een musical is echter geen sprake. De verhaaltjes graven na tuurlijk niet diep, maar dat mag in dit genre ook niet. Zo is er in aflevering 1 gekibbel, als Sjoerd zonder overleg een dure computer aanschaft, terwijl de huur aan Bertus nog niet is be taald. In deel 2 beklaagt een meisje zich dat ze ontslagen is. Haar baas heeft een hand op haar schouder gelegd. 'Onge wenste intimiteiten' briest In ge, terwijl hier van ware liefde sprake is. Een andere afleve ring gaat over het een knok ploeg die een gekraakt pand wil ontruimen. En het collectie raakt verdeeld. De televisie-serie is voortge komen uit een komische hoor spelreeks, 'Het Collectief' met andere acteurs, maar dezelfde geestelijke vaders. Het script is enigszins herschreven omdat tv andere eisen dan radio stelt. Jack Gadella: „Zestig procent is nieuw. We hebben gepro beerd een serie te schrijven die niet alleen geschikt is voor de Volkskrantlezer, maar ook voor kijkers die houden van voor zijn raap.. Ikzel ben regis seur geweest en heb veel liedjes en sketches gemaakt, maar ik vind dat je niet tot je 65ste re gisseur kunt blijven. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Ik wil nu meer naar de schrijverskant tiegaan. Met onze serie zijn we overigens niet op de waan van de dag gaan zitten. In wezen is de serie bedoeld voor het grote publiek." Het meest opvallend is de vermomming van Gerard Cox. Die is zo goed dat een dame, werkzaam bij een sleutelgat blad, bij een bezoek aan de re petities toornig informeerde waarom Gerard Cox er niet bij was. Deze schijnt zich, aldus het verhaal, toen voorgesteld te hebben, waarna de journaliste het nog amper kon geloven. TIJDENS het Festival 'Cultureel Gekleurd', gewijd aan muziek en theater van culturele minderheden, worden in Filmhuis Concordia in Breda van 18 februari tot en met 2 maart films over of uit de Derde Wereld vertoond. De inmiddels beroemde Afri kaanse film 'Xala' van Ous- mane Sembene draait ter gele genheid van het festival (21-30 februari) in de filmhuizen Roosendaal (25 februari), Oos terhout (26 februari), Nieuwen- mjken Dongen (28 februari). Tijdens carnaval is het Bre dase Filmhuis gesloten. Op donderdag 18 februari begint bet programma Cultureel Ge beurd met 'Shirin's Hochzeit', de in Turkije verboden film van de Westduitse cineaste Helma Sanders uit 1976 over de kagische lotgevallen van een mtgehuwelijkt Turks meisje dat in Duitsland haar onder gang tegemoet gaat. Vervol gens worden (in chronologische volgorde) vertoond: 'Les Prin ces' van Tony Gatlif, 'Two Stage Sisters' van Xie Jin, 'Ge nesis' van Mrinal Sen (muziek Ravi Shankar), 'Les baliseurs du désert' van Nacere Khemir, 'De Opstand' van Peter Lilien- thal en tenslotte 'Julia's Ge heim' van Hans Hylkema (25 februari tot en met 2 maart). Voor de in totaal acht speel films in het festival Cultureel Gekleurd is een passepartout van twintig gulden verkrijg baar aan de kassa's van de deelnemende filmhuizen. Vanonze filmredactie DE homoseksuele Ber- lijnse cineast Rosa von Praunheim heeft al heel wat bizarre films over ho mo's gemaakt. Hij was een van de eersten die waarschuwden voor het gevaar van aids en de re pressie die daaruit voort zou kunnen komen jegens homo's. In 1985 organi seerde hij in Berlijn de grote manifestatie 'Pro minente fiir Aids-Hilfe'. Zijn groteske, revue-achtige film 'Ein Virus kennt keine Moral' werd in 1986 met suc ces vertoond tijdens het Filmfestival Rotterdam. Ook met deze film wilde hij de discussie over aids aanzwen gelen. De cineast speelt zelf de rol van een door het virus besmette sauna-eigenaar wiens vriend, een theologies- tudent, eveneens besmet is. Op verzorging door zijn moe der hoeft hij niet te hopen, want ze lijdt aan kanker waarvoor hij zelf evenmin belangstelling heeft getoond. Van voorlichting hebben de vrienden niets willen we ten, dus was het te laat voor ze het wisten. De film is een aaneenschakeling van revue nummers vol groteske types, cabaret, grimmige satire en zelfs een live-show. Grove onsmakelijkheden worden niet geschuwd. Figuren van allerlei pluimage vertegen woordigen de verschillende maatschappelijke stromin gen. Zo zijn daar een sensa- tiejournaliste, een vrouwe lijke professor die de kuis heid propageert, een bi-sek suele psycho-therapeute en cynische nachtzusters. Liedjes worden gezongen door een groepje travestieten in wisselende uitmonstering. Aan het slot wordt een grie zelige toekomst geschetst; alle aids-paüënten worden naar het eiland Hell-Gay- land verbannen op voorstel van reactionaire regerings functionarissen. Juist voor dit gevaar wilde Von Praun heim waarschuwen, maar de grove en agressieve toon van de eerdere beelden schiet aan het doel voorbij. 'Ein Virus kennt keine Moral' van Rosa von Praunheim draait tot en met 10 februari (19.30 en 22.00 uur) in Filmhuis Concordia in Breda. lingen geterroriseerd door een jonge zwarte bendeleider en zijn jeugdgang. Gevechten en opstootjes teisteren de vertrek ken, waarbij het docentenkorps alleen maar tot de conclusie komt: 'vuilnis verlaat de belt nooit'. Belushi is een school hoofd met veel begrip, maar pakt het kwaad met dezelfde middelen aan als waarmee de criminele leerlingen strijden. Om respect af te dwingen gaat hij flink tekeer. Karate behoort daarbij tot een van zijn favo riete middelen. Wanneer een aardige lerares bijna wordt verkracht, komt hij met zijn motorfiets het klaslokaal bin nen scheuren om haar te be vrijden. Het lijkt alsof regisseur Christopher Cain een moderne variant op de aloude western heeft willen maken. Ook hier wordt kwaad met kwaad be streden ten behoeve van een goed doel. Het schoolhoofd krijgt daarbij hulp van een ruige concierge (Louis Gossett jr.), die het hart op de juiste plaats heeft zitten. Verder is er die idealistische lerares (Rae Dawn Chong) waarnaar de sympathie van de kijker kan uitgaan. The Principal' van Christopher Cain draait in Casino 4 in Breda. ZATERDAG Sabotage (Engeland 1936, Ned. 1,23.38 uur). Klassieke thril ler van Alfred Hitchcock. Bioscoopeigenaar Oscar Homolka leidt een dubbel leven. Zijn vrouw vermoedt niets tot haar broertje bij een bomexplosie om het leven komt Ach du lieber Harry (W.-Duitsland 1981, Did. 1,16.00 uur). Berooide privé-detective laat zich contracteren om een be kroond konijn naar Zwitserland te begeleiden. Dieter Hal- lervorden in klucht van Jean Girault. Jeremiah Johnson (USA 1972, Did. 1, 22.50 uur). Robert Redford als jongeman, die genoeg heeft van de beschaving en de Rocky Mountains intrekt. Dankzij de oude trapper Will Geer kan hij het avontuur navertellen. Western van Sydney Pollack. Le jardinier d'Argenteuil (W.-Dld./Frankrijk 1966, Did. 2, 20.15 uur). Komedie over een oude tuinman, die vals geld maakt, dat voor eigen gebruik is bestemd. Als hij een grote som in het casino wint, denkt men dat het geld vals is. Met Jean Gabin. The shop around the corner (USA 1940, België 1, 16.00 uur). Margaret Sullivan en James Stewart als twee verko pers in een lederwarenzaak, die pennevrienden worden. Ko medie van Ernst Lubitsch. ZONDAG Born to dance (USA 1936, Did. 1,16.15 uur). Musicalfilm met muziek van Cole Porter en danswerk van Eleanor Powell. Kora Terry (Duitsland 1940, Did. 2, 15.15 uur). Revuefilm met Marika Rökk in een dubbellrol als een acrobatische tweeling. Beide zusters zijn verliefd op dezelfde man. Ragtime (USA 1981, Did. 2,21.25 uur). Verfilming van de ro man van E.L. Doctorow over het leven in Amerika aan het begin van deze eeuw. James Cagney maakte na twintig jaar zijn comeback in deze film van Milos Forman. MAANDAG Seems like old times (USA 1980, Ned. 2,19.27 uur). Bank- rover word door de politie achtervolgd. Hij verbergt zich bij zijn ex-echtgenote, die hertrouwd is met officier van justitie. Met Chevy Chase en Goldie Hawn. Feroz (Spanje 1984, Did. 1, 23.00 uur). Eerzuchtige psycho loog ontfermt zich over een volledig verwilderde jongen, van wie hij een beschaafd mens wil maken. DINSDAG For the love of Benji (USA 1977, Did. 2, 20.15 uur). Eerste van een serie Benji-films bij het ZDF. Het slimme hondje krijgt het moeilijk, omdat de boosaardige Ed Nelson een ge heime formule op zijn poot heeft aangebracht. Fabian (W.-Duitsland 1979, Did. 2, 22.55 uur). Verfilming van Erich Kastners satirische roman over een succesvolle reclameman, die verliefd wordt op een studente. Met Hans Peter Hallwachs en Silvia Janisch in de hoofdrollen. WOENSDAG Letyat zhuravli (Rusland 1957, Ned. 2, 20.20 uur). De tragi sche liefdesgeschiedenis van twee mensen, die door de Tweede Wereldoorlog worden gescheiden. Film van Mikhail Kalatozov kreeg in 1958 te Cannes de Gouden Palm. Sedmikrasky (Tsjechoslowakije 1966, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Twee knappe, maar zeer domme meisjes doen hun best net zo verdorven te worden als hun omgeving. Film van Vera Chytilova. 11 bell' Antonio (Italië 1960, België 2, 20.15 uur). Marcello Mastroianni als een knappe jongeman, die zijn reputatie van rokkenjager voornamelijk te danken aan de verhalen van zijn vader. Bittere satire van Mauro Bolognini met Claudia Cardinale als Barbara. DONDERDAG Meet Danny Wilson (USA 1952, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Een eerzuchtige artiest brengt het tot Hollywood-ster. Het ver haal vertoont parallellen met de carrière van hoofdrolspeler Frank Sinatra. Ginger e Fred (Italië 1986, België 2,20.15 uur). Twee oudere artiesten, die vroeger succes hadden met hun imitatie van Fred Astaire en Ginger Rogers, worden gevraagd hun num mer nog eens voor de camera's te brengen. James Belushi pakt twee jonge raddraaiers aan in 'The Principle' foto tri star pictures Van onze filmredactie 1 KOMIEK James Belushi speelt in 'The Principal' een mis lukt leraar en pas gescheiden man, die hardhandig orde op zaken stelt op een verloederde highschool. Een serieuze rol dus, die door de neiging tot grappenmakerij echter nooit echt serieus hoeft te worden genomen. Hij is het nieuwe hoofd van de Brandei High-school; een afge takeld gebouw waar drugshan del en geweld doodnormaal zijn. De docenten hebben hun goede bedoelingen allang opge geven. Zij worden mèt de leer- 1 JJL 'Dirty Dancing*, de muziek- en dansfilm met de nieuwe dans, de dirty mambo, blijft volle zalen trekken in Grand Theater in Breda, City 2 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en de Koning van Engeland in Hulst. Een tiener raakt begin jaren zestig jaar on schuld kwijt door deze dans. 'Oei Ciornie' van Nikita Mikalkov blijft nog in Cinésol 2 in Breda. Amusante Tsjechov-verfilming met Marcello Ma stroianni als een charmante nietsnut; een rol die in Cannes werd bekroond met de Gouden Palm. 'Fatal Attraction' van Adrian Lyne is geprolongeerd in Casino 1 in Breda en Cinem'actueel 1 en 3 in Bergen op Zoom. Onaangename, maar spannende thriller over de wraak van een teleurgestelde minnares (Glenn Close) op haar gehuwde minnaar (Michael Douglas). De wraakzucht gaat de normale proporties te boven, waardoor deze op een symbolische waarschuwing tegen overspel lijkt The Last Emperor* van Bernardo Bertolucci gaat door in Casino 3 in Breda. Magnifieke, grootschalige verfilming van het leven van de laatste keizer van China, Poe Yi (John Lo ne). 'Stakeout' van John Badham blijft in Casino 2 in Breda. Nogal statische, komisch bedoelde thriller met Richard Dreyfuss en Emilio Estevez als koppel politiemannen, dat een ontsnapte gevangenisboef moet opspeuren. 'Nadine' van Robert Benton (van 'Kramer vs. Kramer') draait in De Koning van Engeland in Hulst Kim Basinger en Jeff Bridges spelen echtelieden, die alles verknallen, maar juist daardoor dichter bij elkaar komen. 'Bigfoot and the Hendersons', waarin een familie zich ontfermt over een harig monster, is deze week te zien in Centraal in Geertruidenberg. 'Donna Donna' van Hans en Luc van Beek blijft onver wachts lang draaien in Cinésol 1 in Breda en in de Nobelaer in Etten-Leur. Met René van 't Hof als een aandoenlijke, broodmagere anti-held in een niet helemaal geslaagde ko medie. •Hector* met de Vlaamse komiek Urbanus is nog altijd niet weg te branden uit Cinésol 3 in Breda, City 1 in Roosendaal, de Nobelaer in Etten-Leur en de Koning van Engeland in Hulst. 'Luchtmachtacademie', variant op de 'Politie-academie'- kluchten, draait thans in Mignon in Breda. Een zooitje onge regeld uit de Hollywood-studio's anno 1961 maakt deel uit van de Nationale Garde en moet discipline worden bijge bracht. 'Ginger e Fred' van Fellini draaitr morgenavond in Film huis Oosterhout en zondag 28 februari bij Filmliga Dongen. Met Marcello Mastroianni en Giulietta Masina als voorma lig tapdansduo dat als bejaard paar zijn kunsten nog eens voor de televisie moet vertonen. Niet geheel geslaagde paro die op de vervuiling van media en milieu. LOS ANGELES (AFP) - Heather O'Rourke, die de rol van het meisje speelt dat in de 'Poltergeist'-films slachtoffer is van kwade geesten, is op 12-jarige leef tijd waarschijnlijk aan griep overleden. Dit heeft haar impresario deze week bekendgemaakt. „De doodsoorzaak is niet dui delijk", zei impresario Mike Meyer. „Men heeft mij gezegd dat zij tijdens de opnamen voor Poltergeist III een ziekte op liep. Zondag dacht men aan een griep". De eerste Poltergeistfilm was geproduceerd door Steven Spielberg, die het meisje, toen 5 jaar, ontdekte. Behalve voor de film speelde Heather O'Rourke in enkele televisieseries. De op namen voor Poltergeist III zijn in juni van het vorige jaar vol tooid. r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21