c
s
DESTEM
CP E
I
I
Watergordijn: spatls
ipgeen<
jplossing
SS
Open asfaltbeton lijkt enig aan
gewezen weg
Gevaarlijk
Testen
Nooit 100
Bijdrage
Asfaltbeton
Minder last
Voordelen
Geen heil
S4
K||
VRIJDAG 5 FEBRUAR11J S5
Opspattend water, veroor
zaakt door bedrijfsvoertuigen,
zorgt niet alleen voor een bron
van ergernis voor de personen-
automobilist. het vaak erg
dichte watergordijn levert
vaak ook situaties op die tot
grote verkeersonveiligheid op
autosnelwegen leiden.
Uit een onderzoek in Groot-
brittanië is bekend dat 82 van
de automobilisten en motorrij
ders grote problemen heeft met
spatwater van bedrijfsvoertui
gen: 31 van hen vond het spat
water zelfs de grootste bron van
ergernis op de weg.
Hoe gevaarlijk spatwater is,
kwam eveneens in Grootbrittanië
aan het licht. In Engeland worden
al verschillende jaren de ongeval
len geregistreerd als gevolg van
sproei- en spatwater: gemiddeld
per jaar zo'n 7.000 ongevallen
met lichamelijk letsel.
Engeland is op dit moment het
enige land in Europa waar be
drijfsvoertuigen verplicht zijn om
spatlappen te monteren. In an
dere landen wordt al jaren over
het probleem gesproken, maar op
aandrang van de Europese Com
missie is deze verplichting (nog)
niet ingevoerd.
De Europese Commissie wil -
na eerst de zaak uitvoerig onder
zocht te hebben - tot een alge
mene richtlijn komen. Daardoor
mocht de Belgische overheid, die
al een wettelijke regeling voor
ogen had. de actie tegen het
sproei- en spatwater van bedrijfs
wagen niet ten uitvoer brengen.
Eind vorig jaar kwam ook van
het Amerikaanse ministerie van
Verkeer een studie beschikbaar,
waaruit duidelijk bleek dat noch
spatlappen, noch speciale zij
schermen leiden tot een aanzien
lijke terugdringen van de water
overlast van vrachtwagen.
Gezien de uitkomst van deze
studie besloot het Amerikaanse
ministerie om het oorspronke
lijke voorstel om dit soort voor
zieningen verplicht te stellen, in
te trekken.
Vergelijkingstesten in Enge
land hebben zelfs aangetoond dat
er nauwelijks of geen verschil
valt te ontdekken als gereden
wordt met of zonder spatlappen.
Soms veroorzaakt zelfs een
volledig met spatwatervoorzie-
ningen uitgerust voertuig, meer
spatwater dan wagens zonder die
extra voorzieningen.
Nederlands Transport, het ma
gazine van de Koninklijke Neder
landse Vereniging van Transport-
Ondernemingen, publiceerde
enige tijd geleden resultaten uit
een Brits testonderzoek. De vol
gende conclusies konden getrok
ken worden:
spray absorberende spatlappen
hebben weinig of geen effect;
halfronde spatschermen redu
ceren de spray nog het beste,
maar echt bevredigend zijn ze
ockniet;
de snelheid van het voertuig is
een zeer belangrijke factor bij de
produktie van spatwater;
ook de aërodynamica van het
voertuig speelt een grote rol (o.a.
wel of geen open laadbak, wel of
geen windschermen).
Het is voorlopig duidelijk: de
sproeinevel kan nooit alleen door
de transportwereld voor 100
uitgeroeid worden.
Naast het aanbrengen van
spatlappen (ook zijflappen), heb
ben namelijk de hoeveelheid zij
wind, de gemonteerde banden en
de onderdruk die tijdens het rij
den ontstaat, invloed op de hoe
veelheid sproeinevel die een
vrachtwagencombinatie veroor
zaakt.
Eén ding is uit alle onderzoe
ken wel duidelijk geworden: niet
alleen de automobilist die een be
drijfsvoertuig nadert op een natte
weg, heeft voordeel van een be
tere watergeleiding rond wielen
en assen, maar ook de vrachtwa
genchauffeur zelf ondervindt be
langrijk voordeel. Het zicht naar
achteren wordt aanzienlijk beter.
Naast de verbetering van de
aërodynamica die voor rekening
van de fabrikanten komt, kan ook
de overheid een aanzienlijke bij
drage leveren aan de verkeers
veiligheid op autosnelwegen door
het oppervlak van het wegdek
een andere structuur te geven.
Het lijkt op dit moment zelfs
de meest aangewezen en effec
tieve manier om de bestrijding
van de af en toe levensgevaarlij-
kesproeinevel te starten.
Op verschillende plaatsen in
ons land zijn al wegdekken aange
bracht die minder overlast bezor
gen. De deklaag van deze trajec
ten bestaat uit zogenoemd open
asfaltbeton; een asfaltmengsel
dat zich kenmerkt door een rela-
Bi] regenachtig weer Is het zicht altijd al beperkt, maar wanneer men een vrachtwagen voorbij wil,
dan slaat door het nevel- en sproeiwater de voorruit helemaal 'dicht'.
tief grote hoeveelheid holle
ruimte (20 en grote poriën die
het regenwater snel verwerken.
Daarnaast heeft open asfaltbe
ton de zeer prettige bijkomstig
heid dat het geluidsreducerend
werkt. Dit laatste betekent dat bij
een verhoging van de maximum
snelheid, de bestaande geluidwe-
rende construckties (wallen en
schermen langs de snelwegen) in
de toekomst ook niet aangepast
hoeven te worden.
Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft al kenbaar ge
maakt dat in de loop van de jaren
bij onderhoud- en construktie-
werkzaamheden meer gebruik
wordt gemaakt van het duurdere
open asfaltbeton.
De praktijk heeft al bewezen
dat de stukken weg die voorzien
zijn van open asfaltbeton (b.v. de
Utrechtse Baan Voorburg - Den
Haag, de Provinciale Weg Raven-
stein - Uden ter hoogte van Zee
land, de A 27 bij Amelisweerd tus
sen Utrecht en Zeist en op de
A4/A3 rond Ypenburg), minder
water- en geluidsoverlast bezor
gen, waardoor dus niet alleen de
veiligheid, maar ook het milieu
wordt gediend. Daarnaast wordt
de file gevoeligheid duidelijk be
streden.
Omdat op open asfaltbeton het
water geen gelegenheid krijg
zich tot een waterfilm op het weel
dek te vormen, liggen de voj
gende voordelen voor de hand:
Bij regen blijft het wegdek zijl
stroefheid behouden, waard®
slipgevaar minder wordt;
in het natte wegdek spiegelj
de lampen 's nachts niet;
geen verblinding door 1;
staande zon na een regenbui
de markeringen langs de we|
blijven goed zichtbaar;
spat- en stuifwater doet zit]
niet voor, waardoor het zicht i.
de weg en het overige verket
ook bij regenachtig weer eri
goed blijft.
In Nederland houdt de Tech
cal Road Transport Associati]
(TRTA) zich al lange tijd be:j
met de problemen rond de spro
nevel.
De TRTA (ondanks de
gelse naam een Nederlandse o
ganisatie) ziet als enige oploss
gen voor het terugdringen van k
spat- en nevelwater, naast de n
betere aërodynamica van
voertuigen, ook het kiezen vod
het duurdere open asfaltbeton al
wegdeklaag.
In spatlampen, die al eens e
der door de overheid in ons I
verplicht zijn gesteld, ziet mi|
geen heil.
De spatlap zou, net als bij i|
eerdere invoering in ons land tod
het op een volledig fiasco uitlij
opnieuw een smartlap kui
worden.
Merk
Type
Motorinhoud
Aantal cilinders
Vermogen
Afmetingen
Carrosserie
Max. snelheid
Versnellingen
Brandstof
Verbruik
Prijs
Afleverlngskosten
Wegenbelasting
Merk
Type
Motorinhoud
Aantal cilinders
Vermogen
Afmetingen
Carrosserie
Max. snelheid
Versnellingen
Brandstof
Verbruik
Prijs
Afleverlngskosten
Wegenbelasting
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Audi
Austin
Austin
Austin
Austin
331.3
751.6
75 Turbo 0
Spider 2.0
164
801.0
80 Diesol
90
1001.8
1000
200
Mini Magie
Metro Magie
Maestro Magie
Montego Ijl
1350
1567
1995
1962
1962
1781
1588
1994
1781
1986
2226
998
1275
1275
1275
4
4
4
4
4
4
4
5
4
5
5
4
4
4
4
58
52
70
94
107
55
40
85
66
51
121
35
44
49
49 I
402x161x131
433x163x140
433x163x140
425x163x129
456x176x140
439x170x140
439x170x140
439x170x140
479x181x142
479x181x142
481x181x142
305x141x135
340x155x136
399x169x142
447x171|
4d.
4d.
4 d
2d.
4 d.
4 d.
4 d.
4d.
4 d.
4 d.
4d.
2d.
3d.
5d.
4d.
170
180
175
190
210
167
153
196
176
158
216
140
152
155
154
5
5
5
5
5
4
4
5
4
4
5
4
4
4
5 1
S
S
D
S
S
N
D
S
N
D
N
S
S
S
S
1:12.2
1:10.4
1:12.9
1:10.1
1:10.4
1:12.4
1:16.2
1:12.4
1:13.1
1:14.9
1:10.2
1:11.1
1:13.8
1:13.2
1:13.2 1
21.900
30.990
46.230
51.990
58.000
35.325
43.075
57.150
49.295
72.635
104.000
11.995
14.995
19.995
25.1951
ƒ486
ƒ486
ƒ480
ƒ486
ƒ486
ƒ455
ƒ455
455
505
ƒ505
ƒ505
ƒ425
ƒ425
ƒ425
ƒ425 I
454
ƒ652
1237
652
ƒ752
553
958
652
ƒ652
1237
851
274
ƒ384
454
454 1
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
BMW
Cilroéo
Citroéu
CitroAn
Citroin
Citroin F
3161
318 i
320 i
325 i
324 0
520 i
525 i
530 i
524 TD
730 i
AX 10 E
Visa
Visa 17 RD
Axel 11
BX
Voor het eerst sinds een
groot aantal jaren ontbreken
op de prijslijsten van een aan
tal auto-importeurs bekende
namen als de Citroën 2CV (Le
lijk Eendje), de BMW 518, de
Peugeot 305, de Seat Ronda, de
Renault 4, de Poolse Polonez en
b.v. de Alfa Romeo 90. In de
loop van vorig jaar zijn deze
wagens uit produktie genomen.
Bij de 60 importeurs die Neder
land kent, is het keuze-pakket des
ondanks niet kleiner geworden. De
fabrikanten hebben stuk-voor stuk
voor aanvullingen gezorgd. Alfa
Romeo doet dat met de Alfa 164,
Motorinhoud: Het aantal ku
bieke centimeters (cc) dat de to
tale inhoud vormt van alle cilin
ders.
Aantal cilinders: In de meeste
gevallen 4, soms ook 3,5,8 of 12.
Vermogen: Weergegeven in kW
(Kilo-Watt). Eén kW komt over
een met 1,36 DIN-pk.
Afmetingen: lengte x breedte x
hoogte in centimeters.
Carrosserie: 2-, 3-, 4- of 5-d. (2-
deurs, 3-deurs etc.).
Maximum snelheid: De topsnel
heid die een auto vaak met pijn
en moeite kan halen.
Versnellingen: De goedkoopste
modellen zijn meestal uitgerust
met een 4-versnellingsbak. De 5-
Merk
Motorinhoud
Aantal cilinders
Vermogen
Afmetingen
Carrosserie
Max. snelheid
Versnellingen
Brandstof
Verbruik
Prijs
Afleverlngskosten
Wegenbelasting
Merk
Type
1766 1795 1990 2494 2443 1990 2494 2986 2443 2986 1129 652 1769 954 1360 I Motorinhoud
4466666666444441 Aantal cilinders
75 83 95 125 63 95 125 138 85 138 41 26 44 33 46 I Vermogen
432x165x138 432x165x138 432x165x138 433x165x138 433x165x138 472x175x141 472x175x141 472x175x141 462x170x142 491x185x141 373x154x142 369x151x141 369x151x141 350x156x135 423x165#Afmetingen *f.i«T
2d. 2d. 2d. 2d. 2d. 4d. 4d. 4d. 4d. 4d. 2d. 5d. 4d. 2d. 4 d. f Carrosserie
182 188 197 218 165 190 221 227 180 220 150 124 152 145 155 I Max. snelheid
44455555 Aut. 5 4 4 4 4 4 Versnellingen
NNNNDNNNDNSSDNSi Brandstof
1:11.6 1:11.2 1:10.8 1:9.9 1:14.0 1:12.6 1:12.2 1:12.3 1:13.7 1:8.8 1:12.4 1:15.1 1:16.8 1:12.9 1:14.2 Verbruik
ƒ35.910 33.500 ƒ49.350 ƒ64.110 47.580 61.500 75.000 88.800 ƒ69.000 102.060 15.450 15.350 23.325 13.350 22.650 Prijs
468 468 468 468 468 468 468 468 468 468 470 470 470 470 490 F' Afleverlngskosten
652 652 553 752 1237 950 950 1049 1376 ƒ1149 454 ƒ318 ƒ819 274 454 Wegenbelasting
11£
4
33
3621
3d.
143
4
N
1:1!
ƒ11
3<
ƒ3"
Merk
Type
Merk
Type
Citroin
BX 19 0
Citroin
CX 20 RE
Citroin
CX22TRS
Cilroên
CX25 GTi
Citroin
CX25RD
Dncia
1210
Daihatsu
Cuore 850 TG
Daihatsu
Charado TS
Daihatsu
Charido TS 0
Daihatsu
Chinoint
Hat
Panda 750 L
Hat
Una 45
Hat
DaoD
Fiat
Tipo
Fiat
Tipo D
Merk
Type
Motorinhoud
Aantal cilinders
Vermogen
Afmetingen
Carrosserie
Max. snelheid
Versnellingen
Brandstof
Verbruik
Prijs
Afleverlngskosten
Wegenbelasting
1905
4
47
423x165x136
4d.
157
5
D
1:14.4
32.450
490
958
1995
4
78
465x175x136
4d.
176
4
5
1:10.2
40.750
550
752
2165
4
83
465x175x136
4d.
186
5
S
1:10.4
47.175
550
ƒ851
2500
4
100
490x177x138
4 d.
195
5
D
1:10
56.850
550
ƒ851
2500
4
55
465x177x136
4d.
149
4
D
1:12.1
49.200
550
1376
1185
4
36
435x164x144
4d.
135
4
5
1:12.3
12.495
345
454
846
3
32
320x140x141
3d.
135
4
N
1:16.5
12.599
358
274
993
3
38
361x160x138
3d.
145
4
N
1:14.9
15.999
ƒ358
ƒ318
993
3
27
361x160x138
3d.
125
4
D
1:17.8
19.999
ƒ358
ƒ709
1290
4
48
415x162x138
4d.
150
4
N
1:14
19.999
ƒ438
384
769
4
25
341x150x142
2d.
125
4
N
1:16.1
13.150
ƒ420
318
903
4
33
364x155x143
3d.
145
4
5
1:16.3
17.190
ƒ420
ƒ318
1697
4
26
364x155x143
3d.
155
5
D
1:18.6
ƒ23.150
420
709
1108
4
41
396x170x145
4d.
150
5
N
1:14
onbekend
ƒ470
ƒ454
1697
4
42
396x17ft
4d.
150
5
D
1:15
onbeke
ƒ470
1097
j Motorinhoud
Aantal cilinders
Vermogen
I Afmetingen
1 Carrosserie
j Max. snelheid
j Versnellingen
Brandstof
I Verbruik
I Prijs
I Afleverlngskosten
I Wegenbelasting
Merk
Fiat
Fiat
Hat
Fiat
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
Ford
Type
Regata 70
Regata 0
Croma CHT
Croma 0
Fiesta 1.0 C
Fiesta 0
Escort 1.3
Escort 0
Orion
Orion 0
Siorra 1600
Sierra 0
Scorpio
Scorpio 0
TaurusGl
Motorinhoud
1301
1697
1995
2499
957
1598
1297
1608
1392
1608
1597
2304
1993
2499
2979
Aantal cilinders
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
6
Vermogen
48
44
66
55
33
40
44
40
55
40
55
49
75
51
140
Afmetingen
426x165x142
426x165x142
450x176x144
450x176x144
365x155x133
365x155x133
402x164x140
402x164x140
422x164x140
422x164x140
443x169x140
443x169x140
467x176x139
467x176x139
480x180)
Carrosserie
4d.
4d.
4d.
4 d.
3d.
3d.
4 d.
3d.
4 d.
4 d.
3d.
3d.
4d.
4 d.
4d.
Max. snelheid
155
150
180
185
136
148
157
146
167
146
165
155
188
158
Versnellingen
4
5
5
5
4
5
5
5
5
4
4
5
5
5
4
Brandstof
S
D
S
D
N
D
S
D
S
D
S
D
S
D
S
Verbruik
1:13.4
1:13.6
1:13.7
1:14.1
1:13.6
1:15.9
1:13.8
1:16.9
1:14.7
1:18.3
1:10.6
1:12.9
1:11.1
1:12.8
Prijs
23.990
28.770
36.690
41.150
17.884
21.846
21.566
25.069
23.998
26.438
30.922
36.533
37.452
46.445
58.963
Afleverlngskosten
470
470
ƒ525
ƒ525
410
410
410
410
ƒ455
455
455
455
500
500
ƒ750
Wegenbelasting
384
ƒ819
ƒ652
ƒ1237
ƒ318
709
384
819
ƒ454
819
ƒ553
1237
ƒ752
1237
1049
Merk
Honda
Honda
Honda
Honda
Honda
Huyndai
Hyundai
Jaguar
Lada
Lada
Lada
Lada
Lancia
Lancia
Lancia
Type
Civic 1.3 L
Integra t.5
Accord 1.6
Prelude 2.0 EX
Legend 2.5 i
Pony XP 1.3
Stellar 1600 L
XJ6
1200 S
2105 1.3
2107
Samara 1.3
Ypsilon
Delta 1300
Prisma
Motorinhoud
Aantal cilinders
Vermogen
Afmetingen
Carrosserie
Max. snelheid
Versnellingen
Brandstof
Verbruik
Prijs
Afleverlngskosten
Wegenbelasting
1343
1488
1598
1958
2493
1298
1597
2919
1198
1294
1442
1288
4
4
4
4
6
4
4
6
4
4
4
4
55
63
65
84
127
50
54
123
44
48
55
48
397x168x133
435x167x134
454x170x136
446x170x130
481x174x139
399x160x138
442x172x137
499x180x138
407x161x138
413x168x145
415x162x143
400x175*
3d.
4 d.
4 d.
3d.
4 d.
5d.
4 d.
2d.
4d.
4 d.
4 d.
2d.
168
168
176
190
210
155
160
196
140
148
155
148
5
5
5
5
5
4
5
5
4
4
4
4
N
N
N
S
S
N
N
S
N
N
S
N
1:14.3
1:13.4
1:13.7
1:10.2
1:9.8
1:12.1
1:10.6
1:8.4
1:10.9
1:11
1:11
1:13.7
22.790
28.000
31.490
41.390
65.990
15.995
21.995
96.380
10.695
12.995
15.595
15.995
425
550
550
550
650
370
370
500
ƒ455
455
455
455
ƒ384
454
553
553
851
454
553
1248
454
553
553
454
999
1301
1301
3
4
4
33
57
58
339x151x143
389x162x138
418x16!
3d.
5 d.
4 d.
145
160
160
5
4
5
S
S
S
1:17.8
1:12.3
1:13
17.650
26.950
27.n
670
ƒ710
710
318
454
454
Motorinhoud
Aantal cilinders
Vermogen
Afmetingen
Carrosserie
Max. snelheid
Versnellingen
Brandstof
Verbruik
Prijs
Afleverlngskosten
Wegenbelasting
Lancia
Lancia
Lancia
Mazda
Mazda
Mazda
Mazda
Mazda
Mazda
Mercedas
Marcadas
Mercedes
Prisma Turbo 0
Thema
Thema Turbo 0
121
323 1.1 LX
323 1.7 0
626 1.8 DX
626 Diesel
929 2.2 LX
190
1900
200
1929
1995
2445
1138
1071
1720
1789
1998
2184
1997
1997
1997
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
59
88
74
40
40
43
66
45
85
66
53
80
418x162x139
459x176x143
459x176x143
348x161x145
399x165x139
399x165x139
452x169x140
443x169x135
449x171x143
442x168x138
442x168x138
474x174x144
4d.
4d.
4 d.
3d.
3d.
2d.
4 d.
4d.
4 d.
4d.
4d.
4 d.
170
195
185
150
140
145
170
152
180
175
160
187
5
5
5
4
4
5
4
5
5
4
4
4
D
S
D
N
N
D
N
D
S
S
D
S
1:16.4
1:10.7
1:14
1:13.2
1:14
1:15.1
1:13.1
1:14.7
1:10.7
1:11.4
1:14.3
1:11.5
40.650
49.600
57.790
18.000
18.695
24.895
27.995
36.695
39.995
54.695
56.610
61.945
710
770
770
ƒ395
ƒ395
ƒ395
671
671
671
1.000
1.000
1.000
1097
652
1237
ƒ318
454
819
652
1237
851
652
1097
851
Marcadas
200 D
Mercedes
250 D
1997
4
43
474x174x144
4d.
160
4
D
1:14.2
63.810
1.000
1376
2497
5
66
474x174x144
4d.
175
5
D
1:14.7
71.575
1.000
1376
2996
6
80
474x171
4d.
190
5
D
1:12.6
82.57
1.0
1515
Merk
Motorinhoud
Aantal cilinders
i Vermogen
'Afmetingen
Carrosserie
Max. snelheid
Versnellingen
Brandstof
[Verbruik
Prijs
Afleverlngskosten
Wegenbelasting
Motorinhoud
Aantal cilinders
Vermogen
Afmetingen
Carrosserie
«ax. snelheid
Versnellingen
Brandstof
Verbruik
Prijs
Afleverlngskosten
Wegenbelasting
Mercedas perk
300 0 Jype
Motorinhoud
Aantal cilinders
Vermogen
Afmetingen
Carrosserie
Max. snelheid
Versnellingen
prandstof
Verbruik
Prijs
Afleverlngskosten
Wegenbelasting
249
4
56
458
4 d.
160
4
D
1:1:
ƒ3!
ƒ5!
ƒ1
Saab
900(
198
4
96
462
4 d
190
5
N
1:9
ƒ6
ƒ8:
ƒ8!
Toyo
Corol
129
4
55
400
3d.
160
4
N
1:13
ƒ2!
ƒ3!
ƒ3!
Volks
Sciro
178
4
70
405>
3d.
181
5
N
1:13
ƒ41
ƒ45
45
J7
L