c s DESTEM CP E I I Watergordijn: spatls ipgeen< jplossing SS Open asfaltbeton lijkt enig aan gewezen weg Gevaarlijk Testen Nooit 100 Bijdrage Asfaltbeton Minder last Voordelen Geen heil S4 K|| VRIJDAG 5 FEBRUAR11J S5 Opspattend water, veroor zaakt door bedrijfsvoertuigen, zorgt niet alleen voor een bron van ergernis voor de personen- automobilist. het vaak erg dichte watergordijn levert vaak ook situaties op die tot grote verkeersonveiligheid op autosnelwegen leiden. Uit een onderzoek in Groot- brittanië is bekend dat 82 van de automobilisten en motorrij ders grote problemen heeft met spatwater van bedrijfsvoertui gen: 31 van hen vond het spat water zelfs de grootste bron van ergernis op de weg. Hoe gevaarlijk spatwater is, kwam eveneens in Grootbrittanië aan het licht. In Engeland worden al verschillende jaren de ongeval len geregistreerd als gevolg van sproei- en spatwater: gemiddeld per jaar zo'n 7.000 ongevallen met lichamelijk letsel. Engeland is op dit moment het enige land in Europa waar be drijfsvoertuigen verplicht zijn om spatlappen te monteren. In an dere landen wordt al jaren over het probleem gesproken, maar op aandrang van de Europese Com missie is deze verplichting (nog) niet ingevoerd. De Europese Commissie wil - na eerst de zaak uitvoerig onder zocht te hebben - tot een alge mene richtlijn komen. Daardoor mocht de Belgische overheid, die al een wettelijke regeling voor ogen had. de actie tegen het sproei- en spatwater van bedrijfs wagen niet ten uitvoer brengen. Eind vorig jaar kwam ook van het Amerikaanse ministerie van Verkeer een studie beschikbaar, waaruit duidelijk bleek dat noch spatlappen, noch speciale zij schermen leiden tot een aanzien lijke terugdringen van de water overlast van vrachtwagen. Gezien de uitkomst van deze studie besloot het Amerikaanse ministerie om het oorspronke lijke voorstel om dit soort voor zieningen verplicht te stellen, in te trekken. Vergelijkingstesten in Enge land hebben zelfs aangetoond dat er nauwelijks of geen verschil valt te ontdekken als gereden wordt met of zonder spatlappen. Soms veroorzaakt zelfs een volledig met spatwatervoorzie- ningen uitgerust voertuig, meer spatwater dan wagens zonder die extra voorzieningen. Nederlands Transport, het ma gazine van de Koninklijke Neder landse Vereniging van Transport- Ondernemingen, publiceerde enige tijd geleden resultaten uit een Brits testonderzoek. De vol gende conclusies konden getrok ken worden: spray absorberende spatlappen hebben weinig of geen effect; halfronde spatschermen redu ceren de spray nog het beste, maar echt bevredigend zijn ze ockniet; de snelheid van het voertuig is een zeer belangrijke factor bij de produktie van spatwater; ook de aërodynamica van het voertuig speelt een grote rol (o.a. wel of geen open laadbak, wel of geen windschermen). Het is voorlopig duidelijk: de sproeinevel kan nooit alleen door de transportwereld voor 100 uitgeroeid worden. Naast het aanbrengen van spatlappen (ook zijflappen), heb ben namelijk de hoeveelheid zij wind, de gemonteerde banden en de onderdruk die tijdens het rij den ontstaat, invloed op de hoe veelheid sproeinevel die een vrachtwagencombinatie veroor zaakt. Eén ding is uit alle onderzoe ken wel duidelijk geworden: niet alleen de automobilist die een be drijfsvoertuig nadert op een natte weg, heeft voordeel van een be tere watergeleiding rond wielen en assen, maar ook de vrachtwa genchauffeur zelf ondervindt be langrijk voordeel. Het zicht naar achteren wordt aanzienlijk beter. Naast de verbetering van de aërodynamica die voor rekening van de fabrikanten komt, kan ook de overheid een aanzienlijke bij drage leveren aan de verkeers veiligheid op autosnelwegen door het oppervlak van het wegdek een andere structuur te geven. Het lijkt op dit moment zelfs de meest aangewezen en effec tieve manier om de bestrijding van de af en toe levensgevaarlij- kesproeinevel te starten. Op verschillende plaatsen in ons land zijn al wegdekken aange bracht die minder overlast bezor gen. De deklaag van deze trajec ten bestaat uit zogenoemd open asfaltbeton; een asfaltmengsel dat zich kenmerkt door een rela- Bi] regenachtig weer Is het zicht altijd al beperkt, maar wanneer men een vrachtwagen voorbij wil, dan slaat door het nevel- en sproeiwater de voorruit helemaal 'dicht'. tief grote hoeveelheid holle ruimte (20 en grote poriën die het regenwater snel verwerken. Daarnaast heeft open asfaltbe ton de zeer prettige bijkomstig heid dat het geluidsreducerend werkt. Dit laatste betekent dat bij een verhoging van de maximum snelheid, de bestaande geluidwe- rende construckties (wallen en schermen langs de snelwegen) in de toekomst ook niet aangepast hoeven te worden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft al kenbaar ge maakt dat in de loop van de jaren bij onderhoud- en construktie- werkzaamheden meer gebruik wordt gemaakt van het duurdere open asfaltbeton. De praktijk heeft al bewezen dat de stukken weg die voorzien zijn van open asfaltbeton (b.v. de Utrechtse Baan Voorburg - Den Haag, de Provinciale Weg Raven- stein - Uden ter hoogte van Zee land, de A 27 bij Amelisweerd tus sen Utrecht en Zeist en op de A4/A3 rond Ypenburg), minder water- en geluidsoverlast bezor gen, waardoor dus niet alleen de veiligheid, maar ook het milieu wordt gediend. Daarnaast wordt de file gevoeligheid duidelijk be streden. Omdat op open asfaltbeton het water geen gelegenheid krijg zich tot een waterfilm op het weel dek te vormen, liggen de voj gende voordelen voor de hand: Bij regen blijft het wegdek zijl stroefheid behouden, waard® slipgevaar minder wordt; in het natte wegdek spiegelj de lampen 's nachts niet; geen verblinding door 1; staande zon na een regenbui de markeringen langs de we| blijven goed zichtbaar; spat- en stuifwater doet zit] niet voor, waardoor het zicht i. de weg en het overige verket ook bij regenachtig weer eri goed blijft. In Nederland houdt de Tech cal Road Transport Associati] (TRTA) zich al lange tijd be:j met de problemen rond de spro nevel. De TRTA (ondanks de gelse naam een Nederlandse o ganisatie) ziet als enige oploss gen voor het terugdringen van k spat- en nevelwater, naast de n betere aërodynamica van voertuigen, ook het kiezen vod het duurdere open asfaltbeton al wegdeklaag. In spatlampen, die al eens e der door de overheid in ons I verplicht zijn gesteld, ziet mi| geen heil. De spatlap zou, net als bij i| eerdere invoering in ons land tod het op een volledig fiasco uitlij opnieuw een smartlap kui worden. Merk Type Motorinhoud Aantal cilinders Vermogen Afmetingen Carrosserie Max. snelheid Versnellingen Brandstof Verbruik Prijs Afleverlngskosten Wegenbelasting Merk Type Motorinhoud Aantal cilinders Vermogen Afmetingen Carrosserie Max. snelheid Versnellingen Brandstof Verbruik Prijs Afleverlngskosten Wegenbelasting Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo Alfa Romeo Audi Audi Audi Audi Audi Audi Austin Austin Austin Austin 331.3 751.6 75 Turbo 0 Spider 2.0 164 801.0 80 Diesol 90 1001.8 1000 200 Mini Magie Metro Magie Maestro Magie Montego Ijl 1350 1567 1995 1962 1962 1781 1588 1994 1781 1986 2226 998 1275 1275 1275 4 4 4 4 4 4 4 5 4 5 5 4 4 4 4 58 52 70 94 107 55 40 85 66 51 121 35 44 49 49 I 402x161x131 433x163x140 433x163x140 425x163x129 456x176x140 439x170x140 439x170x140 439x170x140 479x181x142 479x181x142 481x181x142 305x141x135 340x155x136 399x169x142 447x171| 4d. 4d. 4 d 2d. 4 d. 4 d. 4 d. 4d. 4 d. 4 d. 4d. 2d. 3d. 5d. 4d. 170 180 175 190 210 167 153 196 176 158 216 140 152 155 154 5 5 5 5 5 4 4 5 4 4 5 4 4 4 5 1 S S D S S N D S N D N S S S S 1:12.2 1:10.4 1:12.9 1:10.1 1:10.4 1:12.4 1:16.2 1:12.4 1:13.1 1:14.9 1:10.2 1:11.1 1:13.8 1:13.2 1:13.2 1 21.900 30.990 46.230 51.990 58.000 35.325 43.075 57.150 49.295 72.635 104.000 11.995 14.995 19.995 25.1951 ƒ486 ƒ486 ƒ480 ƒ486 ƒ486 ƒ455 ƒ455 455 505 ƒ505 ƒ505 ƒ425 ƒ425 ƒ425 ƒ425 I 454 ƒ652 1237 652 ƒ752 553 958 652 ƒ652 1237 851 274 ƒ384 454 454 1 BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW BMW Cilroéo Citroéu CitroAn Citroin Citroin F 3161 318 i 320 i 325 i 324 0 520 i 525 i 530 i 524 TD 730 i AX 10 E Visa Visa 17 RD Axel 11 BX Voor het eerst sinds een groot aantal jaren ontbreken op de prijslijsten van een aan tal auto-importeurs bekende namen als de Citroën 2CV (Le lijk Eendje), de BMW 518, de Peugeot 305, de Seat Ronda, de Renault 4, de Poolse Polonez en b.v. de Alfa Romeo 90. In de loop van vorig jaar zijn deze wagens uit produktie genomen. Bij de 60 importeurs die Neder land kent, is het keuze-pakket des ondanks niet kleiner geworden. De fabrikanten hebben stuk-voor stuk voor aanvullingen gezorgd. Alfa Romeo doet dat met de Alfa 164, Motorinhoud: Het aantal ku bieke centimeters (cc) dat de to tale inhoud vormt van alle cilin ders. Aantal cilinders: In de meeste gevallen 4, soms ook 3,5,8 of 12. Vermogen: Weergegeven in kW (Kilo-Watt). Eén kW komt over een met 1,36 DIN-pk. Afmetingen: lengte x breedte x hoogte in centimeters. Carrosserie: 2-, 3-, 4- of 5-d. (2- deurs, 3-deurs etc.). Maximum snelheid: De topsnel heid die een auto vaak met pijn en moeite kan halen. Versnellingen: De goedkoopste modellen zijn meestal uitgerust met een 4-versnellingsbak. De 5- Merk Motorinhoud Aantal cilinders Vermogen Afmetingen Carrosserie Max. snelheid Versnellingen Brandstof Verbruik Prijs Afleverlngskosten Wegenbelasting Merk Type 1766 1795 1990 2494 2443 1990 2494 2986 2443 2986 1129 652 1769 954 1360 I Motorinhoud 4466666666444441 Aantal cilinders 75 83 95 125 63 95 125 138 85 138 41 26 44 33 46 I Vermogen 432x165x138 432x165x138 432x165x138 433x165x138 433x165x138 472x175x141 472x175x141 472x175x141 462x170x142 491x185x141 373x154x142 369x151x141 369x151x141 350x156x135 423x165#Afmetingen *f.i«T 2d. 2d. 2d. 2d. 2d. 4d. 4d. 4d. 4d. 4d. 2d. 5d. 4d. 2d. 4 d. f Carrosserie 182 188 197 218 165 190 221 227 180 220 150 124 152 145 155 I Max. snelheid 44455555 Aut. 5 4 4 4 4 4 Versnellingen NNNNDNNNDNSSDNSi Brandstof 1:11.6 1:11.2 1:10.8 1:9.9 1:14.0 1:12.6 1:12.2 1:12.3 1:13.7 1:8.8 1:12.4 1:15.1 1:16.8 1:12.9 1:14.2 Verbruik ƒ35.910 33.500 ƒ49.350 ƒ64.110 47.580 61.500 75.000 88.800 ƒ69.000 102.060 15.450 15.350 23.325 13.350 22.650 Prijs 468 468 468 468 468 468 468 468 468 468 470 470 470 470 490 F' Afleverlngskosten 652 652 553 752 1237 950 950 1049 1376 ƒ1149 454 ƒ318 ƒ819 274 454 Wegenbelasting 11£ 4 33 3621 3d. 143 4 N 1:1! ƒ11 3< ƒ3" Merk Type Merk Type Citroin BX 19 0 Citroin CX 20 RE Citroin CX22TRS Cilroên CX25 GTi Citroin CX25RD Dncia 1210 Daihatsu Cuore 850 TG Daihatsu Charado TS Daihatsu Charido TS 0 Daihatsu Chinoint Hat Panda 750 L Hat Una 45 Hat DaoD Fiat Tipo Fiat Tipo D Merk Type Motorinhoud Aantal cilinders Vermogen Afmetingen Carrosserie Max. snelheid Versnellingen Brandstof Verbruik Prijs Afleverlngskosten Wegenbelasting 1905 4 47 423x165x136 4d. 157 5 D 1:14.4 32.450 490 958 1995 4 78 465x175x136 4d. 176 4 5 1:10.2 40.750 550 752 2165 4 83 465x175x136 4d. 186 5 S 1:10.4 47.175 550 ƒ851 2500 4 100 490x177x138 4 d. 195 5 D 1:10 56.850 550 ƒ851 2500 4 55 465x177x136 4d. 149 4 D 1:12.1 49.200 550 1376 1185 4 36 435x164x144 4d. 135 4 5 1:12.3 12.495 345 454 846 3 32 320x140x141 3d. 135 4 N 1:16.5 12.599 358 274 993 3 38 361x160x138 3d. 145 4 N 1:14.9 15.999 ƒ358 ƒ318 993 3 27 361x160x138 3d. 125 4 D 1:17.8 19.999 ƒ358 ƒ709 1290 4 48 415x162x138 4d. 150 4 N 1:14 19.999 ƒ438 384 769 4 25 341x150x142 2d. 125 4 N 1:16.1 13.150 ƒ420 318 903 4 33 364x155x143 3d. 145 4 5 1:16.3 17.190 ƒ420 ƒ318 1697 4 26 364x155x143 3d. 155 5 D 1:18.6 ƒ23.150 420 709 1108 4 41 396x170x145 4d. 150 5 N 1:14 onbekend ƒ470 ƒ454 1697 4 42 396x17ft 4d. 150 5 D 1:15 onbeke ƒ470 1097 j Motorinhoud Aantal cilinders Vermogen I Afmetingen 1 Carrosserie j Max. snelheid j Versnellingen Brandstof I Verbruik I Prijs I Afleverlngskosten I Wegenbelasting Merk Fiat Fiat Hat Fiat Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Ford Type Regata 70 Regata 0 Croma CHT Croma 0 Fiesta 1.0 C Fiesta 0 Escort 1.3 Escort 0 Orion Orion 0 Siorra 1600 Sierra 0 Scorpio Scorpio 0 TaurusGl Motorinhoud 1301 1697 1995 2499 957 1598 1297 1608 1392 1608 1597 2304 1993 2499 2979 Aantal cilinders 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 6 Vermogen 48 44 66 55 33 40 44 40 55 40 55 49 75 51 140 Afmetingen 426x165x142 426x165x142 450x176x144 450x176x144 365x155x133 365x155x133 402x164x140 402x164x140 422x164x140 422x164x140 443x169x140 443x169x140 467x176x139 467x176x139 480x180) Carrosserie 4d. 4d. 4d. 4 d. 3d. 3d. 4 d. 3d. 4 d. 4 d. 3d. 3d. 4d. 4 d. 4d. Max. snelheid 155 150 180 185 136 148 157 146 167 146 165 155 188 158 Versnellingen 4 5 5 5 4 5 5 5 5 4 4 5 5 5 4 Brandstof S D S D N D S D S D S D S D S Verbruik 1:13.4 1:13.6 1:13.7 1:14.1 1:13.6 1:15.9 1:13.8 1:16.9 1:14.7 1:18.3 1:10.6 1:12.9 1:11.1 1:12.8 Prijs 23.990 28.770 36.690 41.150 17.884 21.846 21.566 25.069 23.998 26.438 30.922 36.533 37.452 46.445 58.963 Afleverlngskosten 470 470 ƒ525 ƒ525 410 410 410 410 ƒ455 455 455 455 500 500 ƒ750 Wegenbelasting 384 ƒ819 ƒ652 ƒ1237 ƒ318 709 384 819 ƒ454 819 ƒ553 1237 ƒ752 1237 1049 Merk Honda Honda Honda Honda Honda Huyndai Hyundai Jaguar Lada Lada Lada Lada Lancia Lancia Lancia Type Civic 1.3 L Integra t.5 Accord 1.6 Prelude 2.0 EX Legend 2.5 i Pony XP 1.3 Stellar 1600 L XJ6 1200 S 2105 1.3 2107 Samara 1.3 Ypsilon Delta 1300 Prisma Motorinhoud Aantal cilinders Vermogen Afmetingen Carrosserie Max. snelheid Versnellingen Brandstof Verbruik Prijs Afleverlngskosten Wegenbelasting 1343 1488 1598 1958 2493 1298 1597 2919 1198 1294 1442 1288 4 4 4 4 6 4 4 6 4 4 4 4 55 63 65 84 127 50 54 123 44 48 55 48 397x168x133 435x167x134 454x170x136 446x170x130 481x174x139 399x160x138 442x172x137 499x180x138 407x161x138 413x168x145 415x162x143 400x175* 3d. 4 d. 4 d. 3d. 4 d. 5d. 4 d. 2d. 4d. 4 d. 4 d. 2d. 168 168 176 190 210 155 160 196 140 148 155 148 5 5 5 5 5 4 5 5 4 4 4 4 N N N S S N N S N N S N 1:14.3 1:13.4 1:13.7 1:10.2 1:9.8 1:12.1 1:10.6 1:8.4 1:10.9 1:11 1:11 1:13.7 22.790 28.000 31.490 41.390 65.990 15.995 21.995 96.380 10.695 12.995 15.595 15.995 425 550 550 550 650 370 370 500 ƒ455 455 455 455 ƒ384 454 553 553 851 454 553 1248 454 553 553 454 999 1301 1301 3 4 4 33 57 58 339x151x143 389x162x138 418x16! 3d. 5 d. 4 d. 145 160 160 5 4 5 S S S 1:17.8 1:12.3 1:13 17.650 26.950 27.n 670 ƒ710 710 318 454 454 Motorinhoud Aantal cilinders Vermogen Afmetingen Carrosserie Max. snelheid Versnellingen Brandstof Verbruik Prijs Afleverlngskosten Wegenbelasting Lancia Lancia Lancia Mazda Mazda Mazda Mazda Mazda Mazda Mercedas Marcadas Mercedes Prisma Turbo 0 Thema Thema Turbo 0 121 323 1.1 LX 323 1.7 0 626 1.8 DX 626 Diesel 929 2.2 LX 190 1900 200 1929 1995 2445 1138 1071 1720 1789 1998 2184 1997 1997 1997 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 59 88 74 40 40 43 66 45 85 66 53 80 418x162x139 459x176x143 459x176x143 348x161x145 399x165x139 399x165x139 452x169x140 443x169x135 449x171x143 442x168x138 442x168x138 474x174x144 4d. 4d. 4 d. 3d. 3d. 2d. 4 d. 4d. 4 d. 4d. 4d. 4 d. 170 195 185 150 140 145 170 152 180 175 160 187 5 5 5 4 4 5 4 5 5 4 4 4 D S D N N D N D S S D S 1:16.4 1:10.7 1:14 1:13.2 1:14 1:15.1 1:13.1 1:14.7 1:10.7 1:11.4 1:14.3 1:11.5 40.650 49.600 57.790 18.000 18.695 24.895 27.995 36.695 39.995 54.695 56.610 61.945 710 770 770 ƒ395 ƒ395 ƒ395 671 671 671 1.000 1.000 1.000 1097 652 1237 ƒ318 454 819 652 1237 851 652 1097 851 Marcadas 200 D Mercedes 250 D 1997 4 43 474x174x144 4d. 160 4 D 1:14.2 63.810 1.000 1376 2497 5 66 474x174x144 4d. 175 5 D 1:14.7 71.575 1.000 1376 2996 6 80 474x171 4d. 190 5 D 1:12.6 82.57 1.0 1515 Merk Motorinhoud Aantal cilinders i Vermogen 'Afmetingen Carrosserie Max. snelheid Versnellingen Brandstof [Verbruik Prijs Afleverlngskosten Wegenbelasting Motorinhoud Aantal cilinders Vermogen Afmetingen Carrosserie «ax. snelheid Versnellingen Brandstof Verbruik Prijs Afleverlngskosten Wegenbelasting Mercedas perk 300 0 Jype Motorinhoud Aantal cilinders Vermogen Afmetingen Carrosserie Max. snelheid Versnellingen prandstof Verbruik Prijs Afleverlngskosten Wegenbelasting 249 4 56 458 4 d. 160 4 D 1:1: ƒ3! ƒ5! ƒ1 Saab 900( 198 4 96 462 4 d 190 5 N 1:9 ƒ6 ƒ8: ƒ8! Toyo Corol 129 4 55 400 3d. 160 4 N 1:13 ƒ2! ƒ3! ƒ3! Volks Sciro 178 4 70 405> 3d. 181 5 N 1:13 ƒ41 ƒ45 45 J7 L

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 16