Nieuwe Fiat Tipo gaat concurreren met Golf rele Reuzen van de Weg log een stukje sterker I Prijs NISSAI DE STEM Zuinigheidsrecord in de VW Caravelle TERREINWAGENS KRIJGEN STEEDS MEER COMFORT bouwjr. IEUWE ONTWIKKELINGEN BIJ MOTOREN VRIJDAG 5 FEBRUAR11988 6-84 7.250.- 1-86 13.250.- 9-82 4.750 8-82 8.500.- 5-86 29.000.- 1-87 26.750.- 9-85 16.000.- 11-83 12.900.- 1-85 13.750.- 2-82 3.750.- 2-83 5.250.- 12-85 16.500.- 6-85 13.750.- 2-79 3.250.- 11-84 18.500.- 1-85 15.500.- 1-86 18.900.- 6-86 19.500.- 4-82 9.750.- 1-86 18.750.- 7-83 9.850.- 12-82 7.500.- 7-81 7.500.- 4-87 23.750.- 10-85 16.750.- Klein opdondertje blijft beresterk erneuzen Door Jan van Zuilen Toen eind van de jaren ze ventig terreinauto's popu lair werden bij een breder publiek, vertoonden ze stuk voor stuk nog veel overeenkomsten met de oervaders van de jeep-achtigen, de echte Jeep en de Landrover. Maar al snel openbaarde zich een groot nadeel. Ze waren veel te Spar taans voor alledaags gebruik op de verharde weg. De ene na de andere terreinwagen veranderde drastisch van uiterlijk en innerlijk, alleen het concept van de vier-wiel-aandrijving bleef en daar mee ook de grote vaardigheid in het terrein. Een modern uiterlijk, het comfort van een gemiddelde perso nenwagen, daar gaat het bij de he dendaagse terreinauto's in de eerste plaats om. Ook de Suzuki-Jeep heeft die me tamorfose ondergaan. De SJ 410/ 413-serie had nauwelijks nog iets ge meen met de eerste Suzuki-Jeep die in Nederland rondreed, de LJ 80. De SJ-serie is onlangs vervangen door de Samurai die weer een beetje com fortabeler is. Van een ingrijpende vernieuwing is overigens geen spra ke. Op het eerste gezicht lijkt de Sa murai zelfs als twee druppels water op zijn voorganger. Bij nadere be schouwing ontdekt men een andere grille, in de kleur van de carroserie meegespoten spatbordverbreders en andere, mooiere velgen met bredere banden. Van binnen is de auto wel totaal vernieuwd met als voornaam ste doel de berijders meer comfort te bieden en uitzicht te geven op een veel completer dashboard (vooral in de De Luxe-uitvoering) met onder meer een midden-console met ruimte voor geluidsapparatuur en een toerenteller. In de De Luxe-uit voering onderscheidt de Samurai zich in niets van de gemiddelde mo derne personenauto, behalve dan het dubbele versnellingspookje voor het inschakelen van de hoge en lage gearing en de vierwielaandrijving. PRIMA WEER Zoals gezegd geen schim meer van de LJ 80, behalve dan dat ook de Sa murai verbluffend goed kan meeko men in onherbergzaam terrein. We hadden ruim een uur de tijd om de Samurai te testen. We hadden ons voorgenomen die tijd fifty-fifty te ver delen tussen het terrein en de ver harde weg, maar we hadden het op het 4x4-traject op het terrein van de oude steenfabriek aan de Antwerpse Straatweg in Hoogerheide zo goed naar onze zin, dat we daar al de tijd zijn blijven crossen. We troffen het daarbij buitengewoon goed met het weer. Dat wil zeggen, het regende onophoudelijk zodat het parkoers optimaal slecht was, uitstekend dus om de terrein-capaciteiten van de Samurai te beproeven. GEWICHT Al zolang de Suzuki-Jeeps in Neder land op de markt zijn hebben ze be wezen hun mannetje te staan in het terreinrijden. Menige bezitter van een veel grotere, zwaarder gemotori seerde en navenant duurdere ter reinauto heeft bij trials tot zijn schande moeten ervaren dat hij niet in het spoor kon blijven van dat kleine opdondertje. Het succes van de Suzuki in het terrein zit hem vooral in het lichte eigen gewicht. Het motortje (de 1300cc uit de SJ 413 met 63 of 58 pk al naar gelang er een katalysator op zit, de 1000cc uit de SJ 410 is niet langer leverbaar) hoeft aan eigen wagen-gewicht maar goed 900 kg mee te sjouwen. Dat is goed de helft van de meeste andere terreinwagens. BAGGEREN De Samurai stelt ons niet teleur. Het wagentje baggert werkelijk overal ogenschijnlijk moeiteloos doorheen. We stuiteren van een steile helling af, waden door een diepe plas water en klauteren weer even steil de kuil uit. De eerste hindernis nemen we iets te voorzichtig, dat wil zeggen we maken onderaan de helling onvol doende snelheid met als gevolg dat de motor in de tweede versnelling laag smoort. In de eerste versnelling laag was ons dat niet gebeurd, maar dan waren de wielen gaan spinnen. Want dat is het belangrijkste foefje van het terreinrijden: een zo hoog mogelijke versnelling kiezen en het toerental zo laag mogelijk houden, dat de motor net niet smoort. Dan houden de wielen grip en blijft de auto rollen. De tweede poging ma ken we meer vaart. Nu halen we het moeiteloos. Meteen ook weer weten we hoe het moet. De rest van het parkoers is een fluitje van een cent. We blijven nergens steken. Dat is maar goed ook want de omstandig heden zijn zo slecht dat we zonder lieslaarzen en duikpakken de auto niet hadden kunnen verlaten om sleephulp te halen. SNAAKS We reden de Samurai Cabrio de Luxe met - uiteraard - de linnenkap gesloten. Echt dicht was die kap in ons exemplaar niet. Hier en daar sij pelde wat regenwater langs de na den. Ook klapperde het zeil wat. De geluidsproduktie is onvergelijkbaar veel minder dan in de oude LJ, maar echt stil is het in de Cabrio niet. We nemen aan dat de Samurai in de Me tal Top wel wat minder lawaaierig zal zijn. Al met al is de Samurai net als zijn voorgangers een bijzonder snaaks wagentje. Het zou nog snaakser zijn als er een klein dieselmotortje in lag, die doet het in het terrein namelijk nog beter en stuurbekrachtiging zou fijn zijn, want in het terrein is het hard werken aan het stuur. We reali seren ons echter dat de Samurai dan meteen een paar duizend gulden duurder zou zijn. En hij is al aan de dure kant. De uitvoeringen op geel kenteken lopen in prijs uiteen van ƒ25.495,- tot ƒ27.495,-. Op grijs kenteken kost de Samurai rond de 20.000,-. Door de wettelijke bepa lingen is het aantal uitvoeringen op grijs kenteken overigens drastisch beperkt. Hl] baggert overal lekker doorheen. FOTO DE STEM/ DICK DE BOER liter) of dieselmotor (2.0 liter). 5-bak. Nuttig laadvermogen van 980 kg, laad volume 4,7 m Aërodynamische vormgeving met spoi ler-achtige daklijn. Groot raamoppervlak, voorruit van gelaagd glas. Ruime cabine met veilig- heidskooi. c/jtfiuwg» GJaarcarrosseriegarantie. L®Ï?AN3- Uitgebreid ombouwprogramma porteur. Uiterst scherpe prijs, al vanaf l-ry" i-rnl RTH'.nrl ■flcMrtmftawlrn. U' U klaar voor een proefrit bij: Terneuzen - Schuttershofweg 15 Telefoon 01150-126612 Sluiskil - Pierssenpolderstraat 25 Telefoon 01157-2710 De achterkant van de Flat Tipo Is door de extra ruit en de stek aflopende achterkant, heel erg opvallend. Door Jack Arentsen Met de nieuwe Fiat Ti po, die in de loop van volgende maand in ons land verschijnt, slaat de Turijnse autofabrikant een totaal andere weg in. De Tipo kan namelijk de komende tijd wel eens een goed alternatief worden voor de steeds duurder wor dende VW Golf; de nu 10 jaar oude Ritmo - die door de Tipo wordt afge lost - heeft die rol nooit kunnen ver vullen. Niet alleen als naar het uiterlijk wordt gekeken, zijn er tussen de Tipo en de Golf overeenkomsten te ontdek ken, ook in het interieur lopen de af metingen niet zoveel uit elkaar. De nieuwe vijfdeurs middenklasser uit Italië heeft, weer in vergelijking met de Golf, een veel interessantere ach af 95-serle Is uitgeroepen tot Truck van het Jaar 1988" terkant. De extra derde ruit (velen zullen hem de vierde ruit noemen) geeft de Tipo een heel eigen gezicht. Dat kan niet gezegd worden van de sterk aflopende voorkant, die in één woord onopvallend genoemd moet worden en duidelijke overeen komsten heeft met de gekozen vorm bij heel wat 'Japanners'. Een opti male stroomlijn heeft bij de Tipo dui delijk vooropgestaan. En dat doel Door Jack Arentsen Alle 'Reuzen van de Weg' onder één dak. Eens in de twee jaar is dat het geval in de RAI. Maar de bedrijfswagenten toonstelling heeft er dit jaar nog een speciale attraktie bij nu de Neder landse DAF 95 tot 'Truck van het Jaar '88' is uitgeroepen. De serie, die ontwikkeld werd voor het zware vervoer op de lange af stand, heeft niet alleen bij de interna tionale jury grote waardering gekre gen (met 67 stemmen één van de hoogste scores uit de 12-jarige ge schiedenis van deze verkiezing) ook de verkoopcijfers in deze serie vrachtauto's en trekkers met moto ren van 306 pk/225 kW, 352 pk/259 kW en 383 pk/282 kW, tonen het doorslaggevende succes aan. Sinds de introduktie (augustus vorig jaar) zijn al meer dan 3.900 95-chassis verkocht. De tweede generatie van het turbo-intercool-systeem waardoor een heel gunstig brandstofverbruik hebben de Italianen heel goed kun nen bereiken, want in vergelijking met heel wat rechtstreekse concur renten moet gesproken worden over een geringe luchtweerweerstand: met een Cw-waarde van 0,31 scoort de Tipo zelfs het laagst onder de hui dige hatchback-uitvoeringen. COMPACT Met een lengte van nog geen 4 meter mag de Tipo een compacte midden klasser genoemd worden, voorzien van een carrosserie waarbij echt veel aandacht is geschonken aan maxi male bescherming tegen roest. Meer dan 70 van het plaatwerk is gegal vaniseerd, terwijl ook nieuwe kunst stof-materialen zijn gebruikt voor de vijfde deur en de voorste wielkasten. Deze vijfde deur geeft overigens ge makkelijk toegang tot een heel ruime kofferbak, die nog vergroot kan wor den door het wegklappen van de achterbank. Bij de Tipo kan gekozen worden uit vier verschillende motoren: twee benzine-en twee dieselkrachtbron nen. De belangrijkste uitvoering wordt ongetwijfeld de 1372cc ben zineversie. Deze motor is uitgevoerd met een tweetraps carburateur en le vert goede presaties (topsnelheid mogelijk is, de fraaie cabine en de vele uitvoeringsmogelijkheden, staan ongetwijfeld aan de basis van het succes voor de Nederlandse fa brikant. Volvo Maar niet alleen DAF zorgt voor spectaculaire wegreuzen. In dat op zicht roert bijvoorbeeld ook Volvo de trom met de nieuwe zuinige motor voor de FL10 Intercooler. Daarnaast komen de Zweden met een nieuwe generatie versnellingsbakken, een gewijzigd front en een combinatie van achterassen en veersystemen. Op de RAI introduceert Volvo zijn tot op heden sterkste truck, de F16. De 16. liter 6-cilinder in lijn dièselmotor met een vermogen van 465 pk/342 kW, heeft een volledig gesynchroni seerde 12-versnelingsbak. Scania Herfst vorig jaar zorgde Scania voor nieuws door de nieuwe Serie 3. In deze reeks zijn vrachtwagens te vin den die de trucks uit de 82-, 92-, 112- 161 km/u) en is aan de andere kant zuinig: volgens fabriekscijfers: 1 op 14,5. De 4 cilinder is uitgevoerd met contactloze ontsteking en levert 72 pk/53 kW. De 1585cc motor met twee bo venliggende nokkenassen heeft elektronische ontsteking en benzine inspuiting. Deze krachtbron is voor zien van een geregelde drieweg ka talysator. DIESELS De Tipo is het eerste model waarin de nieuwe 1697cc diesel is te vin den. De motor heeft nu een vermo gen van 58 pk/43 kW bij 4.600 toe ren en een maximum koppel van 10,2 Mkg (100 Nm) bij 2.900 toeren per minuut. De topsnelheid ligt op 150 km/u; het verbruik moet uitko men op ruim 1 op 15. Veel meer vermogen levert de 1929cc turbodiesel met intercooler: 92 pk/68 kW bij 4100 toeren per mi nuut en een maximum koppel van 190 Nm bij 2.400 t/m. Van 0 naar 100 km/u accelereert deze turbo in precies 12 seconden. HOGER Omdat de Tipo nog hoger is dan de Uno, kon Fiat in de nieuweling nog en 142-range opvolgen. De Scania Topline heeft ook een nieuwe cabi ne. Het moderne dashbord valt op door de gebogen vorm. In de cabine zijn duidelijke overeenkomsten te ontdekken met het topmodel van Saab in de personenauto-klasse (de 9000) en met de technieken uit de Saab vliegtuigdivisie. De vermogens van de motoren zijn verhoogd. De Scania DCS 14-03 levert nu een vermogen van 450 pk, terwijl er in de loop van dit jaar ook een krachtbron met een elektronisch geregelde brandstofpomp en een vermogen van 470 pk/346 kW op de markt komt. Steeds groter Nieuwe trucks en technieken zijn er ook bij MAN-VW Truck Bus. In de gewichtsklasse van 6 tot 10 ton komt MAN, met een steeds groter wor dend marktaandeel in Nederland, met de nieuwe G-90. Deze distribu tietruck heeft in vergelijking met het verleden, sterkere motoren gekre gen: een 4-cilinder van 102 pk/75 kW (was 90 pk/66 kW) en een 6-ci- hogere en rechtere stoelen monte ren als bij de Uno. In het interieur kan gekozen worden voor twee uit rustingsniveaus, waarvan de meest complete de naam Digist heeft ge kregen. De Digist heeft boijvoorbeeld digitale instrumenten, cruise-control, elektrisch bediende ramen voor, centrale deurvergrendeling, halo geen koplampen en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. Over de prijzen laat Fiat zich nog niet uit. De Oostenrijker Gerhard Plattner, die al verschil lende lange afstandsrecords bezit, heeft nu met een Volkswagenbus een opvallende zuinigheids- rit gemaakt van Flensburg naar Klefersfelden over een afstand van 1036 km. Tijdens deze rit verbruikte de nieuwe 17 liter dieselmotor in de VW Caravelle 5.05 liter per 100 km: bijna 1 op 20. Plattner reed, dit in tegenstelling tot zijn voor gaande records, niet alleen, want tijdens de rit, die onder notariëel toezicht stond, had hij 6 dummies (levensgrote en 75 kg zware poppen) in de VW Transporter. Under van 150 pk/110 kW (was 136 pk/66 kW). De 4-cilinder is leverbaar voor 6- en 8-tons chassis en de 6-ci- linder voor 8-, 9- en 10-tons chassis. De MAN G-90 is er als kipper (in 4x2 en 4x4 uitvoering), als trekker en als chassis voor bakwagens. Geweldenaar Aan het topmodel, de MAN Com mander, is een model toegevoegd met korte cabine of met een slaapca- bine. In de RAI staat een MAN-versie in de F 90-reeks met de semi-auto- matische Mechanische Transmissie. Met deze elektronisch gestuurde transmissie vervalt tijdens het rijden het gebruik van het koppelingspe daal. Een nieuwe geweldenaar heeft MAN voor het bouwvervoer: een 5- asser als 10x8 (8 aangedreven wie len) en als 10x4 (4 aangedreven wie len). Het chassis heeft een GVW van 42 ton; de motor is uitgerust met 3 gestuurde voorassen, waarvan de 2 voorste en de 2 achterste bij de 10x8 versie, aangedreven zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 15