Nieuwe Fiat Tipo gaat
concurreren met Golf
rele Reuzen van de Weg
log een stukje sterker
I Prijs
NISSAI
DE STEM
Zuinigheidsrecord
in de VW Caravelle
TERREINWAGENS KRIJGEN STEEDS MEER COMFORT
bouwjr.
IEUWE ONTWIKKELINGEN BIJ MOTOREN
VRIJDAG 5 FEBRUAR11988
6-84
7.250.-
1-86
13.250.-
9-82
4.750
8-82
8.500.-
5-86
29.000.-
1-87
26.750.-
9-85
16.000.-
11-83
12.900.-
1-85
13.750.-
2-82
3.750.-
2-83
5.250.-
12-85
16.500.-
6-85
13.750.-
2-79
3.250.-
11-84
18.500.-
1-85
15.500.-
1-86
18.900.-
6-86
19.500.-
4-82
9.750.-
1-86
18.750.-
7-83
9.850.-
12-82
7.500.-
7-81
7.500.-
4-87
23.750.-
10-85
16.750.-
Klein opdondertje
blijft beresterk
erneuzen
Door Jan van Zuilen
Toen eind van de jaren ze
ventig terreinauto's popu
lair werden bij een breder
publiek, vertoonden ze stuk voor
stuk nog veel overeenkomsten met
de oervaders van de jeep-achtigen,
de echte Jeep en de Landrover.
Maar al snel openbaarde zich een
groot nadeel. Ze waren veel te Spar
taans voor alledaags gebruik op de
verharde weg.
De ene na de andere terreinwagen
veranderde drastisch van uiterlijk en
innerlijk, alleen het concept van de
vier-wiel-aandrijving bleef en daar
mee ook de grote vaardigheid in het
terrein. Een modern uiterlijk, het
comfort van een gemiddelde perso
nenwagen, daar gaat het bij de he
dendaagse terreinauto's in de eerste
plaats om.
Ook de Suzuki-Jeep heeft die me
tamorfose ondergaan. De SJ 410/
413-serie had nauwelijks nog iets ge
meen met de eerste Suzuki-Jeep die
in Nederland rondreed, de LJ 80. De
SJ-serie is onlangs vervangen door
de Samurai die weer een beetje com
fortabeler is. Van een ingrijpende
vernieuwing is overigens geen spra
ke.
Op het eerste gezicht lijkt de Sa
murai zelfs als twee druppels water
op zijn voorganger. Bij nadere be
schouwing ontdekt men een andere
grille, in de kleur van de carroserie
meegespoten spatbordverbreders en
andere, mooiere velgen met bredere
banden. Van binnen is de auto wel
totaal vernieuwd met als voornaam
ste doel de berijders meer comfort te
bieden en uitzicht te geven op een
veel completer dashboard (vooral in
de De Luxe-uitvoering) met onder
meer een midden-console met
ruimte voor geluidsapparatuur en
een toerenteller. In de De Luxe-uit
voering onderscheidt de Samurai
zich in niets van de gemiddelde mo
derne personenauto, behalve dan
het dubbele versnellingspookje voor
het inschakelen van de hoge en lage
gearing en de vierwielaandrijving.
PRIMA WEER
Zoals gezegd geen schim meer van
de LJ 80, behalve dan dat ook de Sa
murai verbluffend goed kan meeko
men in onherbergzaam terrein. We
hadden ruim een uur de tijd om de
Samurai te testen. We hadden ons
voorgenomen die tijd fifty-fifty te ver
delen tussen het terrein en de ver
harde weg, maar we hadden het op
het 4x4-traject op het terrein van de
oude steenfabriek aan de Antwerpse
Straatweg in Hoogerheide zo goed
naar onze zin, dat we daar al de tijd
zijn blijven crossen. We troffen het
daarbij buitengewoon goed met het
weer. Dat wil zeggen, het regende
onophoudelijk zodat het parkoers
optimaal slecht was, uitstekend dus
om de terrein-capaciteiten van de
Samurai te beproeven.
GEWICHT
Al zolang de Suzuki-Jeeps in Neder
land op de markt zijn hebben ze be
wezen hun mannetje te staan in het
terreinrijden. Menige bezitter van
een veel grotere, zwaarder gemotori
seerde en navenant duurdere ter
reinauto heeft bij trials tot zijn
schande moeten ervaren dat hij niet
in het spoor kon blijven van dat
kleine opdondertje. Het succes van
de Suzuki in het terrein zit hem
vooral in het lichte eigen gewicht.
Het motortje (de 1300cc uit de SJ
413 met 63 of 58 pk al naar gelang er
een katalysator op zit, de 1000cc uit
de SJ 410 is niet langer leverbaar)
hoeft aan eigen wagen-gewicht maar
goed 900 kg mee te sjouwen. Dat is
goed de helft van de meeste andere
terreinwagens.
BAGGEREN
De Samurai stelt ons niet teleur. Het
wagentje baggert werkelijk overal
ogenschijnlijk moeiteloos doorheen.
We stuiteren van een steile helling
af, waden door een diepe plas water
en klauteren weer even steil de kuil
uit. De eerste hindernis nemen we
iets te voorzichtig, dat wil zeggen we
maken onderaan de helling onvol
doende snelheid met als gevolg dat
de motor in de tweede versnelling
laag smoort. In de eerste versnelling
laag was ons dat niet gebeurd, maar
dan waren de wielen gaan spinnen.
Want dat is het belangrijkste foefje
van het terreinrijden: een zo hoog
mogelijke versnelling kiezen en het
toerental zo laag mogelijk houden,
dat de motor net niet smoort. Dan
houden de wielen grip en blijft de
auto rollen. De tweede poging ma
ken we meer vaart. Nu halen we het
moeiteloos. Meteen ook weer weten
we hoe het moet. De rest van het
parkoers is een fluitje van een cent.
We blijven nergens steken. Dat is
maar goed ook want de omstandig
heden zijn zo slecht dat we zonder
lieslaarzen en duikpakken de auto
niet hadden kunnen verlaten om
sleephulp te halen.
SNAAKS
We reden de Samurai Cabrio de
Luxe met - uiteraard - de linnenkap
gesloten. Echt dicht was die kap in
ons exemplaar niet. Hier en daar sij
pelde wat regenwater langs de na
den. Ook klapperde het zeil wat. De
geluidsproduktie is onvergelijkbaar
veel minder dan in de oude LJ, maar
echt stil is het in de Cabrio niet. We
nemen aan dat de Samurai in de Me
tal Top wel wat minder lawaaierig zal
zijn.
Al met al is de Samurai net als zijn
voorgangers een bijzonder snaaks
wagentje. Het zou nog snaakser zijn
als er een klein dieselmotortje in lag,
die doet het in het terrein namelijk
nog beter en stuurbekrachtiging zou
fijn zijn, want in het terrein is het
hard werken aan het stuur. We reali
seren ons echter dat de Samurai dan
meteen een paar duizend gulden
duurder zou zijn. En hij is al aan de
dure kant. De uitvoeringen op geel
kenteken lopen in prijs uiteen van
ƒ25.495,- tot ƒ27.495,-. Op grijs
kenteken kost de Samurai rond de
20.000,-. Door de wettelijke bepa
lingen is het aantal uitvoeringen op
grijs kenteken overigens drastisch
beperkt.
Hl] baggert
overal lekker
doorheen.
FOTO
DE STEM/
DICK
DE BOER
liter) of dieselmotor (2.0 liter). 5-bak.
Nuttig laadvermogen van 980 kg, laad
volume 4,7 m
Aërodynamische vormgeving met spoi
ler-achtige daklijn.
Groot raamoppervlak,
voorruit van gelaagd glas.
Ruime cabine met veilig-
heidskooi. c/jtfiuwg»
GJaarcarrosseriegarantie. L®Ï?AN3-
Uitgebreid ombouwprogramma
porteur.
Uiterst scherpe prijs,
al vanaf
l-ry" i-rnl RTH'.nrl ■flcMrtmftawlrn. U'
U klaar voor een proefrit bij:
Terneuzen - Schuttershofweg 15
Telefoon 01150-126612
Sluiskil - Pierssenpolderstraat 25
Telefoon 01157-2710
De achterkant van de Flat Tipo Is door de extra ruit en de stek aflopende achterkant, heel erg opvallend.
Door Jack Arentsen
Met de nieuwe Fiat Ti
po, die in de loop van
volgende maand in
ons land verschijnt, slaat de Turijnse
autofabrikant een totaal andere weg
in. De Tipo kan namelijk de komende
tijd wel eens een goed alternatief
worden voor de steeds duurder wor
dende VW Golf; de nu 10 jaar oude
Ritmo - die door de Tipo wordt afge
lost - heeft die rol nooit kunnen ver
vullen.
Niet alleen als naar het uiterlijk wordt
gekeken, zijn er tussen de Tipo en
de Golf overeenkomsten te ontdek
ken, ook in het interieur lopen de af
metingen niet zoveel uit elkaar. De
nieuwe vijfdeurs middenklasser uit
Italië heeft, weer in vergelijking met
de Golf, een veel interessantere ach
af 95-serle Is uitgeroepen tot Truck van het Jaar 1988"
terkant. De extra derde ruit (velen
zullen hem de vierde ruit noemen)
geeft de Tipo een heel eigen gezicht.
Dat kan niet gezegd worden van
de sterk aflopende voorkant, die in
één woord onopvallend genoemd
moet worden en duidelijke overeen
komsten heeft met de gekozen vorm
bij heel wat 'Japanners'. Een opti
male stroomlijn heeft bij de Tipo dui
delijk vooropgestaan. En dat doel
Door Jack Arentsen
Alle 'Reuzen van de Weg'
onder één dak. Eens in de
twee jaar is dat het geval
in de RAI. Maar de bedrijfswagenten
toonstelling heeft er dit jaar nog een
speciale attraktie bij nu de Neder
landse DAF 95 tot 'Truck van het
Jaar '88' is uitgeroepen.
De serie, die ontwikkeld werd voor
het zware vervoer op de lange af
stand, heeft niet alleen bij de interna
tionale jury grote waardering gekre
gen (met 67 stemmen één van de
hoogste scores uit de 12-jarige ge
schiedenis van deze verkiezing) ook
de verkoopcijfers in deze serie
vrachtauto's en trekkers met moto
ren van 306 pk/225 kW, 352 pk/259
kW en 383 pk/282 kW, tonen het
doorslaggevende succes aan. Sinds
de introduktie (augustus vorig jaar)
zijn al meer dan 3.900 95-chassis
verkocht.
De tweede generatie van het
turbo-intercool-systeem waardoor
een heel gunstig brandstofverbruik
hebben de Italianen heel goed kun
nen bereiken, want in vergelijking
met heel wat rechtstreekse concur
renten moet gesproken worden over
een geringe luchtweerweerstand:
met een Cw-waarde van 0,31 scoort
de Tipo zelfs het laagst onder de hui
dige hatchback-uitvoeringen.
COMPACT
Met een lengte van nog geen 4 meter
mag de Tipo een compacte midden
klasser genoemd worden, voorzien
van een carrosserie waarbij echt veel
aandacht is geschonken aan maxi
male bescherming tegen roest. Meer
dan 70 van het plaatwerk is gegal
vaniseerd, terwijl ook nieuwe kunst
stof-materialen zijn gebruikt voor de
vijfde deur en de voorste wielkasten.
Deze vijfde deur geeft overigens ge
makkelijk toegang tot een heel ruime
kofferbak, die nog vergroot kan wor
den door het wegklappen van de
achterbank.
Bij de Tipo kan gekozen worden
uit vier verschillende motoren: twee
benzine-en twee dieselkrachtbron
nen. De belangrijkste uitvoering
wordt ongetwijfeld de 1372cc ben
zineversie. Deze motor is uitgevoerd
met een tweetraps carburateur en le
vert goede presaties (topsnelheid
mogelijk is, de fraaie cabine en de
vele uitvoeringsmogelijkheden,
staan ongetwijfeld aan de basis van
het succes voor de Nederlandse fa
brikant.
Volvo
Maar niet alleen DAF zorgt voor
spectaculaire wegreuzen. In dat op
zicht roert bijvoorbeeld ook Volvo de
trom met de nieuwe zuinige motor
voor de FL10 Intercooler. Daarnaast
komen de Zweden met een nieuwe
generatie versnellingsbakken, een
gewijzigd front en een combinatie
van achterassen en veersystemen.
Op de RAI introduceert Volvo zijn tot
op heden sterkste truck, de F16. De
16. liter 6-cilinder in lijn dièselmotor
met een vermogen van 465 pk/342
kW, heeft een volledig gesynchroni
seerde 12-versnelingsbak.
Scania
Herfst vorig jaar zorgde Scania voor
nieuws door de nieuwe Serie 3. In
deze reeks zijn vrachtwagens te vin
den die de trucks uit de 82-, 92-, 112-
161 km/u) en is aan de andere kant
zuinig: volgens fabriekscijfers: 1 op
14,5. De 4 cilinder is uitgevoerd met
contactloze ontsteking en levert 72
pk/53 kW.
De 1585cc motor met twee bo
venliggende nokkenassen heeft
elektronische ontsteking en benzine
inspuiting. Deze krachtbron is voor
zien van een geregelde drieweg ka
talysator.
DIESELS
De Tipo is het eerste model waarin
de nieuwe 1697cc diesel is te vin
den. De motor heeft nu een vermo
gen van 58 pk/43 kW bij 4.600 toe
ren en een maximum koppel van
10,2 Mkg (100 Nm) bij 2.900 toeren
per minuut. De topsnelheid ligt op
150 km/u; het verbruik moet uitko
men op ruim 1 op 15.
Veel meer vermogen levert de
1929cc turbodiesel met intercooler:
92 pk/68 kW bij 4100 toeren per mi
nuut en een maximum koppel van
190 Nm bij 2.400 t/m. Van 0 naar
100 km/u accelereert deze turbo in
precies 12 seconden.
HOGER
Omdat de Tipo nog hoger is dan de
Uno, kon Fiat in de nieuweling nog
en 142-range opvolgen. De Scania
Topline heeft ook een nieuwe cabi
ne. Het moderne dashbord valt op
door de gebogen vorm. In de cabine
zijn duidelijke overeenkomsten te
ontdekken met het topmodel van
Saab in de personenauto-klasse (de
9000) en met de technieken uit de
Saab vliegtuigdivisie.
De vermogens van de motoren
zijn verhoogd. De Scania DCS 14-03
levert nu een vermogen van 450 pk,
terwijl er in de loop van dit jaar ook
een krachtbron met een elektronisch
geregelde brandstofpomp en een
vermogen van 470 pk/346 kW op de
markt komt.
Steeds groter
Nieuwe trucks en technieken zijn er
ook bij MAN-VW Truck Bus. In de
gewichtsklasse van 6 tot 10 ton komt
MAN, met een steeds groter wor
dend marktaandeel in Nederland,
met de nieuwe G-90. Deze distribu
tietruck heeft in vergelijking met het
verleden, sterkere motoren gekre
gen: een 4-cilinder van 102 pk/75
kW (was 90 pk/66 kW) en een 6-ci-
hogere en rechtere stoelen monte
ren als bij de Uno. In het interieur
kan gekozen worden voor twee uit
rustingsniveaus, waarvan de meest
complete de naam Digist heeft ge
kregen. De Digist heeft boijvoorbeeld
digitale instrumenten, cruise-control,
elektrisch bediende ramen voor,
centrale deurvergrendeling, halo
geen koplampen en een in hoogte
verstelbaar stuurwiel.
Over de prijzen laat Fiat zich nog
niet uit.
De Oostenrijker Gerhard Plattner, die al verschil
lende lange afstandsrecords bezit, heeft nu met
een Volkswagenbus een opvallende zuinigheids-
rit gemaakt van Flensburg naar Klefersfelden
over een afstand van 1036 km.
Tijdens deze rit verbruikte de nieuwe 17 liter
dieselmotor in de VW Caravelle 5.05 liter per
100 km: bijna 1 op 20.
Plattner reed, dit in tegenstelling tot zijn voor
gaande records, niet alleen, want tijdens de rit,
die onder notariëel toezicht stond, had hij 6
dummies (levensgrote en 75 kg zware poppen)
in de VW Transporter.
Under van 150 pk/110 kW (was 136
pk/66 kW). De 4-cilinder is leverbaar
voor 6- en 8-tons chassis en de 6-ci-
linder voor 8-, 9- en 10-tons chassis.
De MAN G-90 is er als kipper (in 4x2
en 4x4 uitvoering), als trekker en als
chassis voor bakwagens.
Geweldenaar
Aan het topmodel, de MAN Com
mander, is een model toegevoegd
met korte cabine of met een slaapca-
bine. In de RAI staat een MAN-versie
in de F 90-reeks met de semi-auto-
matische Mechanische Transmissie.
Met deze elektronisch gestuurde
transmissie vervalt tijdens het rijden
het gebruik van het koppelingspe
daal.
Een nieuwe geweldenaar heeft
MAN voor het bouwvervoer: een 5-
asser als 10x8 (8 aangedreven wie
len) en als 10x4 (4 aangedreven wie
len). Het chassis heeft een GVW van
42 ton; de motor is uitgerust met 3
gestuurde voorassen, waarvan de 2
voorste en de 2 achterste bij de 10x8
versie, aangedreven zijn.