s p E C I F I E K Winst van 50% Bedrijfsauto staat voor een splitsing van wegen lil Openings tijden DE STEM NEDERLANDSE VERVOERDERS STOEIEN MET RUIMTE den komen oi gen op Zoom DIENSTEN JK NIEUWS VRIJE VERVOERSMARKT, ELEKTRONIKA EN FILES STAAN CENTRAAL Op het gebied van goederentransport zijn de Nederlanders al jaren een nijver en inventief volkje. De nationale transporteurs nemen naar schatting 35 procent van het Europese vervoer voor hun rekening. De neergaande economie van het vorige decenium werd beantwoord met maatregelen en uitvindingen die borg staan voor een optimaal gebruiken van de beschik bare ruimte. Vooral op het gebied van het volume transport zijn enorme vorderingen gemaakt. LANDCONTAINER GAAT WERELD VEROVEREN 1 m urn 4 t/m 13 februari '88 AMSTERDAM rai V pen inspreken op antwoord raat). Oost Zeeuwsch Vlaanderi Voor spoedgevallen dag en bereikbaar onder tel. nr. oil 12191 (boodschap inspreker! antwoordapparaat). Krulsver. Zeeuwsch-Vlaanderen - Daj nacht bereikbaar voor drin^ hulpverlening, onder tel. ol 19049. U kunt naam en teletj nummer inspreken, zodat] dienstdoende wijkverpleegl dige u kan bereiken. VERLOSKUNDIGEN Zeeuwch Vlaanderen - Mevr H. Haak, St Maartenlaarl Axel, tel. 01155-3982. DIERENARTSEN Goes, Heinkenszand en Ngj Beveland - Dierenarts M. 's-H.H. Kinderendijk' Goes, tel. 01100-20656. Ovezande, Goes, Kapelle en j merswaal - Dierenarts J. Gal. Bloemenstr. 4, Ovezande, 01195-283. Hulst en Hengstdijk - Dier E. de Nijs, Wilhelminalaanl Hulst, tel. 01140-13004. Spr za. en zo. om 13 u. Breskens - Dierenarts G.A.K Bruijckere, Dorpsstraat 1: 01172-2769. Spreekuur za. 11.30 u. en volgens afspraak. Mldden-Zeeuwsch-Vlaandei Terneuzen en Axel - Dien J. Kop, Bastionstr. 3, Axel,] 01155-1488, zaterdag; Terneu W. de Zwijgerlaan 2b, tel. 0lJ 95017, spreekuur 13.30-14 u| Axel Dierenkliniek, Bastion tel. 01155-1488. Spreekuur 11-1 Verder volgens afspraak, T 01150-95017, 01155-1488 en Oil 1366. Terneuzen e-o. - Peter de j Polikliniek voor kleine hu ren 'De Steenberghe', v. bergenlaan 7, Terneuzen, I 01150-96425. Spreekuur: zat lf u. Verder na telefonische] spraak. J.P. de Vos, Kliniek van 1 huisdieren en bijzondere die! v. Diemenstr. 83, TerneuzenJ 01150-19628. Spreekuur zat. 1 14 u. en na telefonisch overleg Sluis, Aardenburg en Oosthia Dierenarts W. Kapsenberg, ij vemberstr. 1, Sluis, tel. 1225. Spreekuur zat en zond| 13 uur. Praktijk IJzendijke - Dieri H.v.d. Vijver, IJzendijke, 01176-1388. Spreekuur zat. otl uur en zond. om 12 uur in del renküniek Minnepoortstr. U,| zendijke. TANDARTSEN West-Zeeuwsch-Vlaanderen Tandarts D. Balk, Nassau IJzendijke, tel. 01176-lfl Spreekuur zat. en zond. 12-lf uur. Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen I Tandarts J. Nijsten, HondiiJ 2, Terneuzen, tel. 01150-1)1 Spreekuur zat. 10-10.30 en) 18.30 u. zond. 12-12.30 u. Walcheren - Tandarts Vi l Haes, J.W. Schuurmanstri Domburg, tel. 01188-2304. Spnf uur zat. en zond. 11-12 uur. - Zuid- en Noord-Bevelani| Tandarts P. Frantzen, jestr. 307, Goes, tel. 01100-1| Spreekuur zat. en zond. i] uur. APOTHEKEN Axel - Apotheek Axel, Orai 6, tel. 01155-2888. Geop. zat 11 en 16-17 uur. Verder uitslull voor spoedgevallen en receplf Goes - Apotheek Goese de Spinne 1162, tel. 28228. Hulst - Apotheek Hulst. zat 11-12 uur en 15.3O-17.30l zond. 11-11.30 u. en 16.30-171 Voor spoedgevallen buiten! ningstijden is de dienstdol apothekersassistente thuis I reikbaar tel. 01140-14255. Middelburg - Apotheek ling, Lange Delft 133, tel. 1 (vanaf vrijd. 17.30 uur). Terneuzen - Apotheek Ham tel. 01150-12060. Geop. zatl 8.30-17.30 u, zond. ll.30-12.30l 17-18 u. I Vlisslngen - Apotheek J.v.d.J de, Badhuisstr. 30-34, tel. la VRIJDAG 5 FEBRUARI 1988 Revolutie in transport B- ZIEKENHUIZEN ZEEL VLAANDEREN Voor eerste hulp bij ongelull eerst dienstdoende hui raadplegen Hulst - St. Liduinaziekenhui 01140-12651. n Oostburg - St Antoniuszia huis, tel. 01170-3355. 1 Terneuzen - Julianaziekffl 01150-12851 el. sluiskil - St Elisabethziek 01157-1451 O- AMBULANCE EN BB - WEER ij Zeeuwsch-Vlaanderen - )- 01150-12200. soos. Woensdagmorgen 1 9.30 uur tot 11.15 uuil e woensdagavond van 19.451 tot 21.30 uur. Voor inliet •t gen en opgaven kan menl ,p len naar Den Hoekzak of n L. Spieringhs in Hoofdpij BRIDGE - De OostM Bridgeclub speelde een J strijd voor de competit» Du Commerce. Er nan ig paren aan deel. Uitslai d groep: 1. echtpaar Br "g dames Barendregt-De in 3. dames Plasschaert-Vat f- Vijver. B-groep: 1 en 2J el deeld dames Buysrogge renburg en echtpaar in grand, 3. dames Risseeuïj i- Zeeuw. Daar wordt onder anderfl sproken over de Zoomwet uitbreiding van General t trie Plastics en de ontwikt] van de Binnenschelde. Daarna praat de Brat* Statenfractie met lokale e gionale partijbestuurders! fractieleden, 's Avonds sprf de Brabantse PvdA'ers jn| Markiezenhof met partij? ten uit de Zeeuwse Staten-1 Door Ad Pertijs Het laatste nieuwtje is een volumineuze wissellaad bak, die echter in allerlei afmetingen op de markt is gekomen. Philips wil van die variëteit af en gaf (een aantal vervoerders de opdracht een standaard-wissellaadbak te ont werpen. Vier Westbrabantse ondernemingen zaten in de breinbazenclub die de nieuwe 'landcontainer' hebben ont worpen. Philip van Eekelen van de Roosendaalse firma Rijnart is ervan overtuigd dat de nieuwe landcontai ner binnen een aantal jaren wereld wijd net zo befaamd zal zijn als de uit Amerika stammende zeecontainer. De Bedrijfsauto RAI, die momenteel van 4 tot en met 13 februari wordt gehouden in Amsterdam, wordt voor een groot deel beheerst door de nieuwe landcontainer. Vooral de Nederlandse transpor teurs stoeien al jaren met de vier kante centimeters die binnen de grenzen van de wet in een vracht vervoerd mogen worden. De wet is duidelijk. Een vrachtwagencombina tie mag niet langer zijn dan 18 meter (inclusief cabine, oplegger, tussen ruimte en aanhanger), breder dan 2,50 meter en hoger dan 4 meter. Daarbinnen heeft de constructeur zijn speelruimte. In eerste instantie werd de winst vooral gezocht in de lengte. Resultaten waren ultrakorte cabines (tot 1,33 meter toe) en het zogenaamde kortkoppelsysteem. Bij dat laatste systeem is de loze ruimte tussen oplegger en aanhanger zo extreem klein (ongeveer een halve meter) dat met een normale trek- stang de combinatie niet door de bocht te sturen is. Beide wagens ko men dan gewoon klem te zitten. Door een uitschuifbare triangel is echter ook met deze combinatie een scherpe bocht te nemen. WINST De winst wordt uitgedrukt in minder dan een meter. Op het oog een kleine winst voor zo een fikse inves tering. Maar wanneer door die in greep twaalf in plaats van elf pallets achter elkaar gezet kunnen worden aarzelt de Nederlandse vervoerder niet lang. De afmetingen van een pallet dic teren vaak de afmetingen van de op bouw. Daar waar de techniek de ver voerders niet verder kan helpen, steekt de wetgever een handje bij. Zoals bij het koeltransport. De dik kere wanden van koelvoertuigen ver kleinen het binnenwerk dusdanig dat niet langer twee pallets naast elkaar geplaatst kunnen worden. De ver voerders vroegen de overheid daarom om de maximum-breedte van koelvoertuigen te verhogen tot 2.60 meter, waardoor de gewenste binnenmaten gehandhaafd blijven. De wet werd aangepast en inmiddels volgen andere landen het Neder landse voorbeeld. HOOGTE De laatste tijd wordt de winst vooral in de hoogte gezocht. Een hoge wis sellaadbak is een mogelijkheid om het te vervoeren volume procentueel fors (tot 30 procent) te verhogen. Het rijden met speciale containers (gro ter uiteraard dan de kleinere minder rendabele zeecontainers) heeft een enorme vlucht genomen. Het grote voordeel is dat de bakken zo opge pikt kunnen worden en ook weer in een handomdraai bij de klant wor den afgeleverd. De winst zit hem dus vooral in de laad- en lostijden. Het was echter met name Philips een doorn in het oog dat er met verschil lende maten landcontainers werd gereden. De Eindhovenaren riepen tien zogenaamde huisvervoerders bijeen om voor eens en voor altijd eenheid te krijgen in de landcontai- nermarkt. De 'Club van Tien' be stond uit louter zuidelijke transpor teurs, een Belgische en negen Ne derlandse. West-Brabant was met de firma's Heijnen (Roosendaal), Rijnart (Roosendaal), Intramast (Oud- Gastel) en Jan de Rijk (Hoeven) sterk vertegenwoordigd. Namens Rijnart had Philip van Eekeren zitting in de commissie. En die commissie was er volgens hem snel uit. TELEVISIES „Het concept was snel gevonden. Philips wilde niet langer geconfron teerd worden met allerhande afme tingen. Zij willen daar hun totale ver voer zo optimaal mogelijk maken. Dus vanaf de aanvoer van grondstof fen vi? het interne transport binnen de bedrijven tot het vervoer naar de klant. Philips wil één type afzetbak en daar in de toekomst alles op af stemmen. Een voorbeeld. Televisies worden verpakt in dozen. In de toe komst wordt de maat van die doos afgestemd op de formaten' van de nieuwe landcontainer. En zo gaat dat in de toekomst met alles. „We waren het er snel over eens dat er slechts één maatbak moest komen voor zowel de oplegger als de aanhanger. We reden al met bak ken van 6.40 m voor en 9.60 m op de aanhanger. Jan de Rooy, een van de grootste huisvervoerders van Phi lips, reed al met vóór 8.10 m en ach ter 8.10 m. Dat concept hebben we in principe overgenomen. Daarna waren we er snel uit. De maten zijn wel extreem gekozen. Een hoogte van 3.00 m. bijvoorbeeld is wettelijke gezien nog niet toepasbaar. Daar heb je een verlaagd chassis en spe ciale banden voor nodig. Alleen Volvo levert dat chassis momenteel, maar de lage banden blijven een probleem. Momenteel rijdt iedereen met die bakken dan ook hoger dan vier meter. Maar we moesten de hoogte van de bak wel op drie meter zetten. We dagen daarmee de vrachtwagen- en bandenfabrikanten uit met aangepast materiaal op de markt te komen." Bedrijfsleider A. de Bot springt zijn technische chef bij: „Vergis je niet in de winst die we met zo'n hoge bak boeken. We kunnen daardoor twee pallets op elkaar stapelen en zo een ruimtewinst boeken van ongeveer dertig procent. Het moeilijke punt is nog het gewicht. Doordat het volume toeneemt, stijgt ook het gewicht. En dan kom je in de knoei met je laad vermogen, wat weer gekoppeld is aan de soort banden. Het wachten is dus op de fabrikanten die lage ban den leveren, die een typegoedkeu ring hebben voor een grotêr ge wicht. In Nederland is het nog geen probleem omdat we de wet anders benaderen, maar in het buitenland is dat anders. Stel dat je met een be paald type band 30 ton mag vervoe ren. Wanneer je niet meer dan 30 ton vervoert, ben je in ons land niet straf baar. Maar nu het buitenland. Daar zegt men: „Meneer, u vervoert wel precies 30 ton, maar de wagen van u kan wel 40 ton bergen, dus u bent strafbaar". AFSPRAKEN De club van tien zette na het kiezen van een bak met de afmetingen 8.10 x 2.60 x 4.00 m de nodige technische afspraken op papier. De belangrijk ste was het kiezen van de bevesti gingspunten, zodat de bakken snel en gemakkelijk van de ene op de an dere truck te laden zijn. Het is vol gens De Bot nu aan de vervoerders om de mogelijkheden van de nieuwe landcontainer verder uit te buiten. „Alleen de buitenmaten en bevesti gingspunten staan vast. Binnenin ben je vrij om te doen wat je wilt. Je kunt er een tank in leggen, je kunt hem van lichtmetaal maken of juist van staal, maakt niet uit zolang je maar uitgaat van de standaard grondmaat. Open bakken, dichte bakken, ga zo maar door. Deze land container die we gekozen hebben zal snel gemeen goed worden in Europa, daar ben ik van overtuigd. In 1992 krijgen we een vrije Europese markt en dan worden de mogelijkhe den enorm. Je rijdt een container naar Marseille en pikt er daar ge woon weer eentje op. Ook vervoer over zee is mogelijk. De bevesti gingspunten zijn zo gekozen dat land- en zeecontainer door elkaar te gebruiken zijn. De landcontainer is uiteraard optimaler te beladen." De Bot twijfelt er niet aan dat de hele vervoerderswereld in gaat spe len op het nieuwe concept. „De landcontainer wordt net zo'n ge meengoed als de zeecontainer, tot in Amerika toe." De landcontainer levert ten op zichte van de zeecontainer een ruimtewinst op van 50 procent. Op een vrachtwagencombinatie kan één zeecontainer vervoerd worden van 40 voet (12.2 meter) of twee van 20 voet. Het in een rit mee te torsen volume is 85 m*. De nieuwe landcontainer is goed voor 63 m3, maar daarvan kun nen er wel twee tegelijkertijd worden meegenomen. Totaal vo lume: 126m3. De afmetingen van de zeecontai ner: 12.20 m lang, 2.50 breed, 2.80 hoog. De afmetingen van de landcon tainer: 8.10 m lang, 2.50 breed, 3.00 hoog. De firma Rijnart Internationaal Transport uit Roosendaal laat 25 vrachtwagencombinaties rondrijden. De orderportefeuille bestaat voor 40 45 procent uit Phllipsopdrachten. Rijnart ver voert voor 60 70 procent wis selbakken. De Roosendalers ver wachten dat percentage binnen een half jaar op te voeren tot 90 procent. Nu nog verschillende soorten laadbakken. Straks wordt dat anders. Uiteindelijk komt het ook de consument ten goede. FOTO DE STEM/ BENSTEFFEN Door Jack Arentsen De afgelopen tien jaar zijn weliswaar de technische ontwikkelingen rond de bedrijfsauto in een stroomversnel ling terecht gekomen, dit alles bete kent nog lang niet dat het eind van de vernieuwingen in zicht is. Op het gebied van uitlaatgas-emissie, toe passing van elektronika en verdere verhoging van de efficiëntie in het al gemeen, gaat de komende jaren nog veel gebeuren. De vaak gigantische combinaties mogen dan visueel duidelijk over heersen, de technische ontwikkelin gen die vaak al in prototypen zijn te vinden, de schematische tekeningen op de wanden van de stands en de video-beelden in de 'stille hoekjes' van de expositieruimten, laten zien dat er achter de schermen hard ge werkt wordt aan een nieuwe toe komst voor de vrachtwagen/-combi- natie. Het gaspedaal is een van de zaken die in de transportwereld aan ver vanging toe is. de toeleveringsindu- 'ml HU! m i P^/iend maar zeker niet meer zeldzaam Is deze combinatie. De op de trailer meegevoerde elf- jvrachtwagen wordt In het alzetgebied algeladen, waardoor er met twee voertuigen tegelijk e bloemen afgeleverd kunnen worden. Wanneer de vrije vervoersmarkt In 1992 een leit Is wen deze combinaties meer op de weg verschijnen. strie is al klaar met de ontwikkeling van een elektronisch gaspedaal, maar de introduktie wordt nog tegen gehouden omdat te weinig fabrikan ten dergelijke systemen vanaf de fa briek in de wagens leveren. Door het elektronisch gaspedaal zijn toeren- en snelheidsbegrenzing, maar ook cruise-controle (het programmeren van een bepaalde rijsnelheid) heel simpel onder controle te houden. Zaken die bedrijfszekerheid en effi ciënt gebruik van de combinatie dui delijk verhogen. INSPUITPOMP De elektronika in de bedrijfswagen wereld beperkt zich voorlopig nog tot zaken als anti-blokkeer- en anti- wielspinsystemen, terwijl kort gele den elektronisch gestuurde schake ling van de versnellingsbak en gere- Liefst 264 fabrikanten uit 27 lan den zijn van 4 tot en met 13 fe bruari op de Bedrijfsauto RAI in Amsterdam te vinden. Naast alle Westeuropese fabri kanten, laten ook Rusland, Joe goslavië, Oost Duitsland en bij voorbeeld Roemenië hun nieuw ste ontwikkelingen zien. Uit de Verenigde Staten, Hong Kong, Taiwan en Zuid Korea ko men ook een aantal nieuwe pro- dukten. De tentoonstelling in de RAI is dagelijks geopend van 10.00 tot 1700 uur en maandag 8 tot en met vrijdag 12 februari ook nog 's avonds van 19.00 tot 22.00 uur. Overdag is de toegangsprijs 15.-; 's avonds 12,50. gelde luchtvering, daaraan zijn toe gevoegd. Tijdens de Bedrijfsauto RAI wordt aan deze serie een nieuwe ontwikkeling toegevoegd: een elek tronisch geregelde dieselinspuit- pomp. Bij dit nieuwe systeem wordt reke ning gehouden met de temperatuur van de buitenlucht en brandstof, de samenstelling van de uitlaatgassen, maar ook met de slijtage van de mo tor of de afstelling van de motor. De inspuitpomp houdt met al deze om standigheden rekening en zorgt automatisch voor noodzakelijke aan passingen. Brandstofbesparing en optimaal motorrendement zijn op die manier verzekerd. Toekomst Als naar de toekomst van het inter nationale vervoer wordt gekeken, dan zal veel afhangen van de besluit vorming rond de vrije vervoersmarkt die in 1992 tot stand moet zijn geko men. De rol van Nederland is in deze sector erg groot. Alleen de cijfers met de Bondsrepubliek bewijzen dat al. In 1986 reden per dag bijna 7000 Nederlandse vrachtauto's West Duitsland binnen. Op jaarbasis bete kent dat een totaal van bijna 1,8 mil joen wagens; in vergelijking met 1979 een toename met ruim 15 „Ervan uitgaande dat 1992 ge haald wordt", zegt de heer A.C.M. Beers als Algemeen voorzitter van de RAI, „betekent dit dat de Neder landse vervoerders niet alleen vanuit Nederland naar een ander land mo gen rijden, maar zij mogen dan ook opdrachten binnen een lidstaat van de EEG aannemen. Dit geldt uiter aard ook voor wegvervoerders uit andere landen. De concurrentie zal dus scherper worden, maar wij gelo ven dat de Nederlandse onderne mingen, dank zij hun grote expertise, beslist goed toegerust zijn voor deze concurrentie", veronderstelt de heer Beers. PESSIMISTISCH Heel pessimistisch is men bij de RAI over de ontwikkelingen in eigen land. „Veel te laat heeft de overheid zich gerealiseerd dat na de jaren van betrekkelijk geringe groei van het autoverkeer, er met de economische opleving weer een periode van snelle toeneming zou komen", zegt RAI- voorzitter Beers. „Het wegennet, dat toch al niet adequaat was, blijkt nu te klein om de verkeersstromen te kun nen verwerken". De RAI maakt zich ernstige zorgen over de nieuwe regeringsplannen die tot verbetering van het wegennet moeten leiden en waarvoor de weg gebruikers het geld moeten aandra gen. „In dit licht", stelt de heer Beers, „doet het wel wat merkwaar dig aan dat in de begroting van Ver keer en Waterstaat zulke mooie woorden gesproken worden over het economisch belang van het verkeer en b.v. de bereikbaarheid van eco nomische centra, zoals Rotterdam en Schiphol. Als de regering dat vindt", stelt de heer Beers, „dan moet ze ook zelf haar verantwoorde lijk op dat punt nemen en gelden uit de algemene middelen ter beschik king stellen, naast bijdragen van de weggebruikers". WEKELIJKSE CONSUMENTENBIJLAGE. EINDREDAKTIE HEIN SLUIJTER, VORMGEVING AD COUWENBERGH.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 13