s
p
E
C
I
F
I
E
K
Winst van 50%
Bedrijfsauto staat voor een splitsing van wegen
lil
Openings
tijden
DE STEM
NEDERLANDSE VERVOERDERS
STOEIEN MET RUIMTE
den komen oi
gen op Zoom
DIENSTEN
JK NIEUWS
VRIJE VERVOERSMARKT, ELEKTRONIKA EN FILES STAAN CENTRAAL
Op het gebied van goederentransport zijn de Nederlanders al
jaren een nijver en inventief volkje. De nationale transporteurs
nemen naar schatting 35 procent van het Europese vervoer
voor hun rekening. De neergaande economie van het vorige
decenium werd beantwoord met maatregelen en uitvindingen
die borg staan voor een optimaal gebruiken van de beschik
bare ruimte. Vooral op het gebied van het volume transport zijn
enorme vorderingen gemaakt.
LANDCONTAINER
GAAT WERELD
VEROVEREN
1
m
urn
4 t/m 13 februari '88
AMSTERDAM rai
V
pen inspreken op antwoord
raat).
Oost Zeeuwsch Vlaanderi
Voor spoedgevallen dag en
bereikbaar onder tel. nr. oil
12191 (boodschap inspreker!
antwoordapparaat).
Krulsver.
Zeeuwsch-Vlaanderen - Daj
nacht bereikbaar voor drin^
hulpverlening, onder tel. ol
19049. U kunt naam en teletj
nummer inspreken, zodat]
dienstdoende wijkverpleegl
dige u kan bereiken.
VERLOSKUNDIGEN
Zeeuwch Vlaanderen - Mevr
H. Haak, St Maartenlaarl
Axel, tel. 01155-3982.
DIERENARTSEN
Goes, Heinkenszand en Ngj
Beveland - Dierenarts M.
's-H.H. Kinderendijk'
Goes, tel. 01100-20656.
Ovezande, Goes, Kapelle en j
merswaal - Dierenarts J. Gal.
Bloemenstr. 4, Ovezande,
01195-283.
Hulst en Hengstdijk - Dier
E. de Nijs, Wilhelminalaanl
Hulst, tel. 01140-13004. Spr
za. en zo. om 13 u.
Breskens - Dierenarts G.A.K
Bruijckere, Dorpsstraat 1:
01172-2769. Spreekuur za.
11.30 u. en volgens afspraak.
Mldden-Zeeuwsch-Vlaandei
Terneuzen en Axel - Dien
J. Kop, Bastionstr. 3, Axel,]
01155-1488, zaterdag; Terneu
W. de Zwijgerlaan 2b, tel. 0lJ
95017, spreekuur 13.30-14 u|
Axel Dierenkliniek, Bastion
tel. 01155-1488. Spreekuur 11-1
Verder volgens afspraak, T
01150-95017, 01155-1488 en Oil
1366.
Terneuzen e-o. - Peter de j
Polikliniek voor kleine hu
ren 'De Steenberghe', v.
bergenlaan 7, Terneuzen, I
01150-96425. Spreekuur: zat lf
u. Verder na telefonische]
spraak.
J.P. de Vos, Kliniek van 1
huisdieren en bijzondere die!
v. Diemenstr. 83, TerneuzenJ
01150-19628. Spreekuur zat. 1
14 u. en na telefonisch overleg
Sluis, Aardenburg en Oosthia
Dierenarts W. Kapsenberg, ij
vemberstr. 1, Sluis, tel.
1225. Spreekuur zat en zond|
13 uur.
Praktijk IJzendijke - Dieri
H.v.d. Vijver, IJzendijke,
01176-1388. Spreekuur zat. otl
uur en zond. om 12 uur in del
renküniek Minnepoortstr. U,|
zendijke.
TANDARTSEN
West-Zeeuwsch-Vlaanderen
Tandarts D. Balk, Nassau
IJzendijke, tel. 01176-lfl
Spreekuur zat. en zond. 12-lf
uur.
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen I
Tandarts J. Nijsten, HondiiJ
2, Terneuzen, tel. 01150-1)1
Spreekuur zat. 10-10.30 en)
18.30 u. zond. 12-12.30 u.
Walcheren - Tandarts Vi l
Haes, J.W. Schuurmanstri
Domburg, tel. 01188-2304. Spnf
uur zat. en zond. 11-12 uur.
- Zuid- en Noord-Bevelani|
Tandarts P. Frantzen,
jestr. 307, Goes, tel. 01100-1|
Spreekuur zat. en zond. i]
uur.
APOTHEKEN
Axel - Apotheek Axel, Orai
6, tel. 01155-2888. Geop. zat 11
en 16-17 uur. Verder uitslull
voor spoedgevallen en receplf
Goes - Apotheek Goese
de Spinne 1162, tel. 28228.
Hulst - Apotheek Hulst.
zat 11-12 uur en 15.3O-17.30l
zond. 11-11.30 u. en 16.30-171
Voor spoedgevallen buiten!
ningstijden is de dienstdol
apothekersassistente thuis I
reikbaar tel. 01140-14255.
Middelburg - Apotheek
ling, Lange Delft 133, tel. 1
(vanaf vrijd. 17.30 uur).
Terneuzen - Apotheek Ham
tel. 01150-12060. Geop. zatl
8.30-17.30 u, zond. ll.30-12.30l
17-18 u. I
Vlisslngen - Apotheek J.v.d.J
de, Badhuisstr. 30-34, tel. la
VRIJDAG 5 FEBRUARI 1988
Revolutie
in transport
B-
ZIEKENHUIZEN ZEEL
VLAANDEREN
Voor eerste hulp bij ongelull
eerst dienstdoende hui
raadplegen
Hulst - St. Liduinaziekenhui
01140-12651.
n Oostburg - St Antoniuszia
huis, tel. 01170-3355. 1
Terneuzen - Julianaziekffl
01150-12851
el. sluiskil - St Elisabethziek
01157-1451
O-
AMBULANCE EN BB
- WEER
ij Zeeuwsch-Vlaanderen -
)- 01150-12200.
soos. Woensdagmorgen 1
9.30 uur tot 11.15 uuil
e woensdagavond van 19.451
tot 21.30 uur. Voor inliet
•t gen en opgaven kan menl
,p len naar Den Hoekzak of
n L. Spieringhs in Hoofdpij
BRIDGE - De OostM
Bridgeclub speelde een J
strijd voor de competit»
Du Commerce. Er nan
ig paren aan deel. Uitslai
d groep: 1. echtpaar Br
"g dames Barendregt-De
in 3. dames Plasschaert-Vat
f- Vijver. B-groep: 1 en 2J
el deeld dames Buysrogge
renburg en echtpaar
in grand, 3. dames Risseeuïj
i- Zeeuw.
Daar wordt onder anderfl
sproken over de Zoomwet
uitbreiding van General t
trie Plastics en de ontwikt]
van de Binnenschelde.
Daarna praat de Brat*
Statenfractie met lokale e
gionale partijbestuurders!
fractieleden, 's Avonds sprf
de Brabantse PvdA'ers jn|
Markiezenhof met partij?
ten uit de Zeeuwse Staten-1
Door Ad Pertijs
Het laatste nieuwtje is een
volumineuze wissellaad
bak, die echter in allerlei
afmetingen op de markt is gekomen.
Philips wil van die variëteit af en gaf
(een aantal vervoerders de opdracht
een standaard-wissellaadbak te ont
werpen.
Vier Westbrabantse ondernemingen
zaten in de breinbazenclub die de
nieuwe 'landcontainer' hebben ont
worpen. Philip van Eekelen van de
Roosendaalse firma Rijnart is ervan
overtuigd dat de nieuwe landcontai
ner binnen een aantal jaren wereld
wijd net zo befaamd zal zijn als de uit
Amerika stammende zeecontainer.
De Bedrijfsauto RAI, die momenteel
van 4 tot en met 13 februari wordt
gehouden in Amsterdam, wordt voor
een groot deel beheerst door de
nieuwe landcontainer.
Vooral de Nederlandse transpor
teurs stoeien al jaren met de vier
kante centimeters die binnen de
grenzen van de wet in een vracht
vervoerd mogen worden. De wet is
duidelijk. Een vrachtwagencombina
tie mag niet langer zijn dan 18 meter
(inclusief cabine, oplegger, tussen
ruimte en aanhanger), breder dan
2,50 meter en hoger dan 4 meter.
Daarbinnen heeft de constructeur
zijn speelruimte. In eerste instantie
werd de winst vooral gezocht in de
lengte. Resultaten waren ultrakorte
cabines (tot 1,33 meter toe) en het
zogenaamde kortkoppelsysteem. Bij
dat laatste systeem is de loze ruimte
tussen oplegger en aanhanger zo
extreem klein (ongeveer een halve
meter) dat met een normale trek-
stang de combinatie niet door de
bocht te sturen is. Beide wagens ko
men dan gewoon klem te zitten.
Door een uitschuifbare triangel is
echter ook met deze combinatie een
scherpe bocht te nemen.
WINST
De winst wordt uitgedrukt in minder
dan een meter. Op het oog een
kleine winst voor zo een fikse inves
tering. Maar wanneer door die in
greep twaalf in plaats van elf pallets
achter elkaar gezet kunnen worden
aarzelt de Nederlandse vervoerder
niet lang.
De afmetingen van een pallet dic
teren vaak de afmetingen van de op
bouw. Daar waar de techniek de ver
voerders niet verder kan helpen,
steekt de wetgever een handje bij.
Zoals bij het koeltransport. De dik
kere wanden van koelvoertuigen ver
kleinen het binnenwerk dusdanig dat
niet langer twee pallets naast elkaar
geplaatst kunnen worden. De ver
voerders vroegen de overheid
daarom om de maximum-breedte
van koelvoertuigen te verhogen tot
2.60 meter, waardoor de gewenste
binnenmaten gehandhaafd blijven.
De wet werd aangepast en inmiddels
volgen andere landen het Neder
landse voorbeeld.
HOOGTE
De laatste tijd wordt de winst vooral
in de hoogte gezocht. Een hoge wis
sellaadbak is een mogelijkheid om
het te vervoeren volume procentueel
fors (tot 30 procent) te verhogen. Het
rijden met speciale containers (gro
ter uiteraard dan de kleinere minder
rendabele zeecontainers) heeft een
enorme vlucht genomen. Het grote
voordeel is dat de bakken zo opge
pikt kunnen worden en ook weer in
een handomdraai bij de klant wor
den afgeleverd. De winst zit hem dus
vooral in de laad- en lostijden. Het
was echter met name Philips een
doorn in het oog dat er met verschil
lende maten landcontainers werd
gereden. De Eindhovenaren riepen
tien zogenaamde huisvervoerders
bijeen om voor eens en voor altijd
eenheid te krijgen in de landcontai-
nermarkt. De 'Club van Tien' be
stond uit louter zuidelijke transpor
teurs, een Belgische en negen Ne
derlandse. West-Brabant was met de
firma's Heijnen (Roosendaal), Rijnart
(Roosendaal), Intramast (Oud-
Gastel) en Jan de Rijk (Hoeven) sterk
vertegenwoordigd. Namens Rijnart
had Philip van Eekeren zitting in de
commissie. En die commissie was er
volgens hem snel uit.
TELEVISIES
„Het concept was snel gevonden.
Philips wilde niet langer geconfron
teerd worden met allerhande afme
tingen. Zij willen daar hun totale ver
voer zo optimaal mogelijk maken.
Dus vanaf de aanvoer van grondstof
fen vi? het interne transport binnen
de bedrijven tot het vervoer naar de
klant. Philips wil één type afzetbak
en daar in de toekomst alles op af
stemmen. Een voorbeeld. Televisies
worden verpakt in dozen. In de toe
komst wordt de maat van die doos
afgestemd op de formaten' van de
nieuwe landcontainer. En zo gaat
dat in de toekomst met alles.
„We waren het er snel over eens
dat er slechts één maatbak moest
komen voor zowel de oplegger als
de aanhanger. We reden al met bak
ken van 6.40 m voor en 9.60 m op de
aanhanger. Jan de Rooy, een van de
grootste huisvervoerders van Phi
lips, reed al met vóór 8.10 m en ach
ter 8.10 m. Dat concept hebben we
in principe overgenomen. Daarna
waren we er snel uit. De maten zijn
wel extreem gekozen. Een hoogte
van 3.00 m. bijvoorbeeld is wettelijke
gezien nog niet toepasbaar. Daar
heb je een verlaagd chassis en spe
ciale banden voor nodig. Alleen
Volvo levert dat chassis momenteel,
maar de lage banden blijven een
probleem. Momenteel rijdt iedereen
met die bakken dan ook hoger dan
vier meter. Maar we moesten de
hoogte van de bak wel op drie meter
zetten. We dagen daarmee de
vrachtwagen- en bandenfabrikanten
uit met aangepast materiaal op de
markt te komen."
Bedrijfsleider A. de Bot springt zijn
technische chef bij: „Vergis je niet in
de winst die we met zo'n hoge bak
boeken. We kunnen daardoor twee
pallets op elkaar stapelen en zo een
ruimtewinst boeken van ongeveer
dertig procent. Het moeilijke punt is
nog het gewicht. Doordat het volume
toeneemt, stijgt ook het gewicht. En
dan kom je in de knoei met je laad
vermogen, wat weer gekoppeld is
aan de soort banden. Het wachten is
dus op de fabrikanten die lage ban
den leveren, die een typegoedkeu
ring hebben voor een grotêr ge
wicht. In Nederland is het nog geen
probleem omdat we de wet anders
benaderen, maar in het buitenland is
dat anders. Stel dat je met een be
paald type band 30 ton mag vervoe
ren. Wanneer je niet meer dan 30 ton
vervoert, ben je in ons land niet straf
baar. Maar nu het buitenland. Daar
zegt men: „Meneer, u vervoert wel
precies 30 ton, maar de wagen van u
kan wel 40 ton bergen, dus u bent
strafbaar".
AFSPRAKEN
De club van tien zette na het kiezen
van een bak met de afmetingen 8.10
x 2.60 x 4.00 m de nodige technische
afspraken op papier. De belangrijk
ste was het kiezen van de bevesti
gingspunten, zodat de bakken snel
en gemakkelijk van de ene op de an
dere truck te laden zijn. Het is vol
gens De Bot nu aan de vervoerders
om de mogelijkheden van de nieuwe
landcontainer verder uit te buiten.
„Alleen de buitenmaten en bevesti
gingspunten staan vast. Binnenin
ben je vrij om te doen wat je wilt. Je
kunt er een tank in leggen, je kunt
hem van lichtmetaal maken of juist
van staal, maakt niet uit zolang je
maar uitgaat van de standaard
grondmaat. Open bakken, dichte
bakken, ga zo maar door. Deze land
container die we gekozen hebben
zal snel gemeen goed worden in
Europa, daar ben ik van overtuigd. In
1992 krijgen we een vrije Europese
markt en dan worden de mogelijkhe
den enorm. Je rijdt een container
naar Marseille en pikt er daar ge
woon weer eentje op. Ook vervoer
over zee is mogelijk. De bevesti
gingspunten zijn zo gekozen dat
land- en zeecontainer door elkaar te
gebruiken zijn. De landcontainer is
uiteraard optimaler te beladen."
De Bot twijfelt er niet aan dat de
hele vervoerderswereld in gaat spe
len op het nieuwe concept. „De
landcontainer wordt net zo'n ge
meengoed als de zeecontainer, tot in
Amerika toe."
De landcontainer levert ten op
zichte van de zeecontainer een
ruimtewinst op van 50 procent.
Op een vrachtwagencombinatie
kan één zeecontainer vervoerd
worden van 40 voet (12.2 meter)
of twee van 20 voet. Het in een rit
mee te torsen volume is 85 m*.
De nieuwe landcontainer is goed
voor 63 m3, maar daarvan kun
nen er wel twee tegelijkertijd
worden meegenomen. Totaal vo
lume: 126m3.
De afmetingen van de zeecontai
ner: 12.20 m lang, 2.50 breed,
2.80 hoog.
De afmetingen van de landcon
tainer: 8.10 m lang, 2.50 breed,
3.00 hoog.
De firma Rijnart Internationaal
Transport uit Roosendaal laat
25 vrachtwagencombinaties
rondrijden. De orderportefeuille
bestaat voor 40 45 procent uit
Phllipsopdrachten. Rijnart ver
voert voor 60 70 procent wis
selbakken. De Roosendalers ver
wachten dat percentage binnen
een half jaar op te voeren tot 90
procent.
Nu nog
verschillende
soorten
laadbakken.
Straks wordt
dat anders.
Uiteindelijk
komt het ook
de consument
ten goede.
FOTO
DE STEM/
BENSTEFFEN
Door Jack Arentsen
De afgelopen tien jaar zijn
weliswaar de technische
ontwikkelingen rond de
bedrijfsauto in een stroomversnel
ling terecht gekomen, dit alles bete
kent nog lang niet dat het eind van
de vernieuwingen in zicht is. Op het
gebied van uitlaatgas-emissie, toe
passing van elektronika en verdere
verhoging van de efficiëntie in het al
gemeen, gaat de komende jaren nog
veel gebeuren.
De vaak gigantische combinaties
mogen dan visueel duidelijk over
heersen, de technische ontwikkelin
gen die vaak al in prototypen zijn te
vinden, de schematische tekeningen
op de wanden van de stands en de
video-beelden in de 'stille hoekjes'
van de expositieruimten, laten zien
dat er achter de schermen hard ge
werkt wordt aan een nieuwe toe
komst voor de vrachtwagen/-combi-
natie.
Het gaspedaal is een van de zaken
die in de transportwereld aan ver
vanging toe is. de toeleveringsindu-
'ml
HU!
m
i
P^/iend maar zeker niet meer zeldzaam Is deze combinatie. De op de trailer meegevoerde elf-
jvrachtwagen wordt In het alzetgebied algeladen, waardoor er met twee voertuigen tegelijk
e bloemen afgeleverd kunnen worden. Wanneer de vrije vervoersmarkt In 1992 een leit Is
wen deze combinaties meer op de weg verschijnen.
strie is al klaar met de ontwikkeling
van een elektronisch gaspedaal,
maar de introduktie wordt nog tegen
gehouden omdat te weinig fabrikan
ten dergelijke systemen vanaf de fa
briek in de wagens leveren. Door het
elektronisch gaspedaal zijn toeren-
en snelheidsbegrenzing, maar ook
cruise-controle (het programmeren
van een bepaalde rijsnelheid) heel
simpel onder controle te houden.
Zaken die bedrijfszekerheid en effi
ciënt gebruik van de combinatie dui
delijk verhogen.
INSPUITPOMP
De elektronika in de bedrijfswagen
wereld beperkt zich voorlopig nog
tot zaken als anti-blokkeer- en anti-
wielspinsystemen, terwijl kort gele
den elektronisch gestuurde schake
ling van de versnellingsbak en gere-
Liefst 264 fabrikanten uit 27 lan
den zijn van 4 tot en met 13 fe
bruari op de Bedrijfsauto RAI in
Amsterdam te vinden.
Naast alle Westeuropese fabri
kanten, laten ook Rusland, Joe
goslavië, Oost Duitsland en bij
voorbeeld Roemenië hun nieuw
ste ontwikkelingen zien.
Uit de Verenigde Staten, Hong
Kong, Taiwan en Zuid Korea ko
men ook een aantal nieuwe pro-
dukten.
De tentoonstelling in de RAI is
dagelijks geopend van 10.00 tot
1700 uur en maandag 8 tot en
met vrijdag 12 februari ook nog
's avonds van 19.00 tot 22.00
uur. Overdag is de toegangsprijs
15.-; 's avonds 12,50.
gelde luchtvering, daaraan zijn toe
gevoegd. Tijdens de Bedrijfsauto
RAI wordt aan deze serie een nieuwe
ontwikkeling toegevoegd: een elek
tronisch geregelde dieselinspuit-
pomp.
Bij dit nieuwe systeem wordt reke
ning gehouden met de temperatuur
van de buitenlucht en brandstof, de
samenstelling van de uitlaatgassen,
maar ook met de slijtage van de mo
tor of de afstelling van de motor. De
inspuitpomp houdt met al deze om
standigheden rekening en zorgt
automatisch voor noodzakelijke aan
passingen. Brandstofbesparing en
optimaal motorrendement zijn op die
manier verzekerd.
Toekomst
Als naar de toekomst van het inter
nationale vervoer wordt gekeken,
dan zal veel afhangen van de besluit
vorming rond de vrije vervoersmarkt
die in 1992 tot stand moet zijn geko
men. De rol van Nederland is in deze
sector erg groot. Alleen de cijfers
met de Bondsrepubliek bewijzen dat
al. In 1986 reden per dag bijna 7000
Nederlandse vrachtauto's West
Duitsland binnen. Op jaarbasis bete
kent dat een totaal van bijna 1,8 mil
joen wagens; in vergelijking met
1979 een toename met ruim 15
„Ervan uitgaande dat 1992 ge
haald wordt", zegt de heer A.C.M.
Beers als Algemeen voorzitter van de
RAI, „betekent dit dat de Neder
landse vervoerders niet alleen vanuit
Nederland naar een ander land mo
gen rijden, maar zij mogen dan ook
opdrachten binnen een lidstaat van
de EEG aannemen. Dit geldt uiter
aard ook voor wegvervoerders uit
andere landen. De concurrentie zal
dus scherper worden, maar wij gelo
ven dat de Nederlandse onderne
mingen, dank zij hun grote expertise,
beslist goed toegerust zijn voor deze
concurrentie", veronderstelt de heer
Beers.
PESSIMISTISCH
Heel pessimistisch is men bij de RAI
over de ontwikkelingen in eigen
land. „Veel te laat heeft de overheid
zich gerealiseerd dat na de jaren van
betrekkelijk geringe groei van het
autoverkeer, er met de economische
opleving weer een periode van snelle
toeneming zou komen", zegt RAI-
voorzitter Beers. „Het wegennet, dat
toch al niet adequaat was, blijkt nu te
klein om de verkeersstromen te kun
nen verwerken".
De RAI maakt zich ernstige zorgen
over de nieuwe regeringsplannen
die tot verbetering van het wegennet
moeten leiden en waarvoor de weg
gebruikers het geld moeten aandra
gen. „In dit licht", stelt de heer
Beers, „doet het wel wat merkwaar
dig aan dat in de begroting van Ver
keer en Waterstaat zulke mooie
woorden gesproken worden over het
economisch belang van het verkeer
en b.v. de bereikbaarheid van eco
nomische centra, zoals Rotterdam
en Schiphol. Als de regering dat
vindt", stelt de heer Beers, „dan
moet ze ook zelf haar verantwoorde
lijk op dat punt nemen en gelden uit
de algemene middelen ter beschik
king stellen, naast bijdragen van de
weggebruikers".
WEKELIJKSE CONSUMENTENBIJLAGE. EINDREDAKTIE HEIN SLUIJTER, VORMGEVING AD COUWENBERGH.