De Pel, de koning van de combine :mise in weekamp 4Weg naar finish is lang en zwaar' PLOEGLEIDER AAN BASIS VAN NEDERLANDSE PROFWIELERSPORT DE STEM SPORT 5 MAANDAG 1 FEBRUAR11988 ver Rijkaard J twee miljoen toe sdse allround-titel ïemen teveel risico Kransjka Gora f in Schladming BREDA - Met Kees Pellenaars is een man heengegaan, die van grote betekenis is geweest voor het prof- wielrennen in Nederland. Hij legde in de vijftiger jaren, toen hij als ploegleider met de nationale forma tie furore maakte in de Tour de France, in feite de basis. Doorbraak In opspraak Water en vuur Slimheid Opschudding Rechtlijnig Wereldkampioen Autoritair Zwaar gewond Lachen Televizierploeg Goed ploegleider 'ERZICHT heeft de gesprekken met Jorg Sporting Lissabon wil verwer andaag in de middag zal waar ;en. „Wij moeten wachten," steld at is tenslotte niet zo'n heel een gaat niet rechtstreeks tussen d het spel, PSV is belanghebbend len aan de datum van 31 januai rop volgens de eisen van de Am ïg geregeld had moeten zijn. „D rnmogelijk gemaakt," verklaard an. „Wij praten nog verder en o te geven wanneer de gesprekke jf afgebroken worden. Evenmii ite wat er zal moeten gebeurer ■tugal toch afketst". 'dsponsor BMW Nederland heel «nde contract met de Koninklijk KNHB) nu al te verlengen tot e van 1992 in Barcelona. Met d bedrag van circa twee miljoe n het geld zal worden aangewen geleiding van de nationale dames aereiden op de Olympische Spele al sedert 1983 financiële steun va Gustafson en Jasmin Krohn hel lag gelegd op de Zweedse schaat ieide kampioenen wonnen in en. Gustafson behaalde de titel 41,09 - 7.20,72 - 2.02,68 - 15.08,3) wa l tijdens de Europese titelstrijd i kwam de Zweedse stayer nirnnw voorsprong op Karlberg. Nederlandse viermansbob heeft ie NOC-limiet voor de Olympiscl enomen. In de derde en laatste on >trijd op de Olympische baan va e laatste bocht onderuit. Ernsti| niet voor, maar van kwalificatie ;elijke eis - was geen sprake. I Westduitse B-ploeg, die evenmi ng naar Calgary. B 2.30,72, 2. Oost-Duitsland A 2.31,37, nrijk B 2.31,79, 5. Roemenië A 2.32,48, Skiën voor eigen publiek is opiui oslavische vedette behaalde afgek a Gora een dubbele overwinnin ilom, zondag de slalom. In beide r: erd de Zwitserse Vreni Schneidf ITSLAGEM 75,2. Schneider (Zwi) 2.17,41,3. Fernai (Oos) 2.17,92, 5. Quittet (Fra) 2.19,14, (Oos) 2.19,74, 8. Nilsson (Zwe) 2.19,76, tignard (Fra) 2.2026. ider (Zwi) 1.26,05,3. Steiner (Oos) 1.26, nandez-Ochoa (Spa) 1.26,70,6. Kinshoi Dos) 1.27,04, 8. Guignard (Fra) 1.27,29, Maier (Oos) 1.27,87. 1. Figini (Zwi) 185 punten, 2. Oer ernandez Ochoa en Walliser (Zwi) 143. Oostenrijkse skiërs hebben zate ie reuzeslalom in Schladming. Ru istrijd om de wereldbeker. Hij wei ten Strolz, Mayer en Mader. 54, 2. Strolz (Oos) 2.45,63, 3. Mayer (Oo Pieren (Zwi) 2.46,91,6. Wasmeier (WE Zurbriggen (Zwi) 2.47,61, 9. Tomba (It 1. Zurbriggen 219 punten, 2. Tomba asmeier 1OT, 6. Mayer 76. Door Hein Groothuis Voor het tijdperk Pellenaars stelde het profwielrennen in Nederland bitter wei nig voor, althans wat de weg betreft. De Koninklijke Nederlandse Wielrenunie (KNWU) negeerde de beroepsrenners en gaf de genen die zich aan een Tour-avontuur waagden, nota bene soms onder begeleiding van journalis ten, geen enkele ondersteuning. De Pel zorgde voor een doorbraak, nadat hij door een journalist (Rud de Grood) was aange zocht een ploeg voor de Tour van 1951 te forme ren. Het samenstellen van een team kostte de oud-wielrenner nogal wat overredingskracht, want in het verleden had deelname aan de Grande Bouclé Nederlanders nooit meer dan een schijntje opgeleverd. De Pel ritselde even wel via een drietal sponsors, Pontiac, Ceylon en Joco, een garantie-verdienste van dertig gulden per man per dag en een premiepot voor goede resultaten. Peters, Wagtmans, Van Est, Dek kers, Schoenmakers, Dielissen en Faanhof gin gen met De Pel in zee. Het werd een opmerkelijk debuut voor de ex-timmerman uit Terheijden, want Wim van Est won een etappe in Dax en werd daar de eerste Nederlandse drager van een gele trui. Evenveel publiciteit leverde de dag erna op, toen Wim van Est tijdens de afdaling van de Aubisque 70 meter een ravijn in stortte. Het 'drama Van Est' resulteerde onder meer in een nog door velen gekende reclame-slogan - 'Zijn hart stond stil, maar zijn Pontiac liep nog' - en een schitterende uitspraak van Gerrit Pe ters: 'Als een boterbloem lag hij in de afgrond'. De Pel nam na het uitvallen van IJzeren Willem de Nederlandse ploeg, die in de bergen toch niets te zoeken had, uit de strijd. Het deerde totaal niet. Het succes van Van Est en zijn malaise sor teerden het gewenste effect. Nederland was op slag Tour-gek. Het maakte het voor Pellenaars in de jaren nadien een stuk gemakkelijker. On der andere door een grotere interesse van het bedrijfsleven. Zo diende de fietsenfabriek Loco motief zich meteen als sponsor aan, hetgeen ze ker geen overbodige luxe was, want in 1951 reed de Nederlandse ploeg op 'voorhistorisch mate riaal'. TANDEN Van Splunter - Kraajenbrink 2 0. ilai >•2, ide -1, •s - ijk -2. s - ö- 1- 3U— jnp ens c - ers )-2, sde ten 0-2, 1-1, ens /an ink nus 1-1, ■on- wen s - 0-2, SCHAATSEN Marathon in Eindhoven UITSLAGEN A-rijders: 1. Van Kemp* (Nieuwveen), 2. Kromkamp (O, deholtpade), 3. Kramer (Oude schoot), 4. Van den Boogei (Eindhoven), 5. Ruitenberg (O debroek), 6. Hagen (Lisse), 7. Kas per (Driel), 8. Jonker (Wijtgaard 9. Hopman ('t Zand), op één roi de: 10. Dijkstra (Pesse), 1 Vriend (Enkhuizen), 12. Boo (Hem), 13. Wedman (Amstei dam), 14. Van der Hoorn (Ti Aar), 15. Cazemier (Den Horn), 1 Manden (Wapserveen), 17. Nia ten (Heemskerk), 18. Pron (Oost-Graftdijk), 19. Veen (Zul phen), 20. Kleine (Kerkenveld). Dames: 1. Hoogendijk (Ermeli 2. Uitham (Zuidlaren), 3. Van T< (Nes aan de Amstei). STANDEN A-rijders: 1. Van Kempen 78 punten, 2. Kromkamp 72,0, Kasper 59,0, 4. Hagen 92,0, Pronk 41,0, 6. Cazemier 34,0, Boon 31,0, 8. Maarssen (Rijsser hout) 30,0,9. Jonker 26,0,10. Zoo (Rockanje) 25,1. Dames: 1. Hoogendijk 117,5 pui ten, 2. Van der Ploeg (Assen) 3. Van Tol 76,2. De de :n- ien ia- er. di- iag in- én- ste, rtig eu- ovs lag pen ilov ral- In ing Ni- eel- ula Vil h: Sax en Yasser Seirawan. confrontatie tussen de Russe Joesopov en Ehlvest werd b slist in het voordeel van eers genoemde. Bij Portisch - Vagi nian is de stand 3-2 in het voo: deel van de Hongaar. In overgebleven tweekamp doen Kevin Spraggett en tor Kortsjnoi het uiterste uitschakeling te voorkome Kortsjnoi zette Hjartarsson een Sj esnikov-opening in d tig zetten van het bord en ve: kleinde daardoor zijn achte stand tot 3-2. De Canade Spraggett won van Sokolov. Uitslagen vijfde ronde: Spragg' (Can) - Sokolov (Sov) 1-0 (sta' 2(4-2(4), Salov (Sov) - Timn" (Ned) (4-(4 (stand 2(4-2(4), Spef man (GBr) - Seirawan (VSt) (stand 4-1), Short (GBr) - (Hon) (4-ti (stand 3(4-1 (4), Joeso pov (Sov) - Ehlvest (Sov) (4* (stand 3(4-1(4), Hjartarson (IJsD Kortsjnoi (Zwi) 0-1 (stand 3-2). De Pel leidde de Nederlandse ploeg, die in 1953 het ploegenklassement won plus vijf etappes, tot en met 1957. In dat jaar werd hij door Locomo tief de laan uitgestuurd, waarbij de ploegleider via de rechter de sponsor wel een bedrag van 63.000 gulden als 'overbrugging' afdwong. De re den voor het ontslag van De Pel was dat hij in opspraak was geraakt. Diverse renners beweer den dat Pellenaars hen in financieel opzicht be lazerd had. Hij zou een speciale Tour-premie van Martini in eigen zak hebben gestoken - vol gens Pellenaars zelf is die premie nooit uitbe taald door de sponsor - en de coureurs ook met andere zaken hebben benadeeld. Het kwam de ploegleider zelfs op een bezoek van de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD) te staan. De belastingambtenaren, die geïnspireerd door publicaties in actie kwamen, pleitten De Pel vrij. De beschuldigingen zijn echter altijd blijven hangen. „De grootste fout die ik ooit be gaan heb, is dat ik die renners geen proces we gens smaad heb aangedaan. Er is een smet op mijn naam blijven kleven", verklaarde De Pel jaren later. Kees Pellenaars keerde in 1958 niet als ploeglei der van de Nederlandse formatie terug. Doordat hij in onmin met de KNWU leefde, werd Klaas Buchly als zijn vervanger aangewezen. Pelle naars en de KNWU waren als water en vuur. Heel zijn loopbaan ageerde hij tegen de wieler- unie, waarvan hij de bestuurders als nietsnut ten beschouwde, die meer voor eigen glorie in de weer waren dan voor het belang van de wiel renners. Kort voordat hij 65 jaar werd, zei hij zijn lidmaatschap uit ongenoegen op. Het ploegleidersbestaan van Pellenaars kreeg na een kortstondig avontuurtje met de kleine Sinalco-ploeg (1960) een glanzend vervolg met de Televizier-formatie (1964 t/m 1967), waarvan de renners als echte vrijbuiters in de Tour te keer gingen (in 1967 zat daarin overigens weer een nationale ploeg, zonder Pellenaars, die zich terugtrok na een partij bekvechten). In 1971 en 1972 kwam hij nog een keer op het toneel met de matige Goudsmit-Hoff-ploeg, min of meer ge noodzaakt door de financiële situatie. De grote kracht van Pellenaars als ploegleider was naast zijn kennis van zaken zijn slimheid. Hij bereikte veel succes door het sluiten van verbonden. Hij kan dan ook gerust de koning van de combine worden genoemd. „Ik heb altijd combine gereden. Wie bij mij koerste, kon wat verdienen, 't Is toch beroepssport", zei De Pel na zijn terugtreden. Meteen al bij zijn intrede als ploegleider er voer hij dat met praten veel te bereiken valt. Daaraan waren de etappe-overwinning en de gele trui van Wim van Est ook te danken. In dat jaar was Hugo Koblet de grote kanshebber voor te eindzege. De Zwitser, die ook eerste werd, had het niet begrepen op het voortdurende aan vallen van de Nederlanders en stuurde steeds een landgenoot mee. De dag nadat Pellenaars met Koblet had gesproken, was er groen licht voor de Nederlandse ploeg en sloeg Van Est zijn Een ander voorbeeld van combine. In het najaar Van 1954 logeerde Louison Bobet bij Pellenaars °m steun te zoeken voor de Tour van het vol gende jaar. De Pel maakte een deal en incas- 9 seerde nog geld ook van de Fransman. Helemaal vlekkeloos verliep de combine overigens niet. De samenwerking was zo opzichtig, dat de Belgen Widen staken. Nadat de stoom weer wat van de ketel was, zorgde Adri Voorting voor opschud ding door bij Louison Bobet een fietspomp in het voorwiel te steken, waardoor de Fransman over de kop sloeg. Goddet riep Pellenaars ter verant woording en kreeg tot zijn verbazing te horen dat de ploegleider zelf verantwoordelijk was voor het gebeurde. „De Belgen zeggen immers dat we in combine rijden, dus..", legde De Pel er bij uit. „Vous êtes tres intelligent (U bent erg in telligent)", antwoordde de Tour-directeur. Pellenaars, die ook met Coppi zaken regelde, was het sluiten van verbonden ook nog niet ver leerd, toen hij met Goudsmit-Hoff op de markt kwam. Zijn ploeg won tot grote woede van de KAS-formatie de ronde van Andalusië. Het had onderhandelen over de Vuelta tot gevolg. Over eenstemming werd bereikt dat Goudsmit-Hoff KAS zou helpen met betrekking tot het alge meen klassement en dat de Nederlanders enkele etappes zouden mogen winnen. Bovendien werd de Nederlanders een extra premie in het voor uitzicht gesteld als de eindzege naar KAS zou gaan. „Er werd een contract van opgemaakt. Al les stond zwart op wit. Die premie hebben we pende band krachttermen als 'nondeju' ontrol den, en hij was zeer autoritair, niet gemakkelijk voor zijn omgeving. Inspraak duldde hij in feite niet. Hij zei eens: „Als je er koersen mee kon winnen, zou ik niet tegen inspraak zijn". Er bestond echter ook een andere Kees Pelle naars, iemand met een klein hartje en sociaal bewogen. Hij zorgde ervoor dat zijn coureurs het zo goed mogelijk hadden. Goede sociale voorzieningen waren voor hem een vereiste. Vandaar dat het ook niet vreemd is dat Televi- zier de eerste Nederlandse ploeg was, waarvan de renners aanspraken konden doen gelden op de verzekeringswetten. Voor renners die slecht wegkwamen sprong hij op de bres. Zo zorgde hij ervoor dat Cees Rentmeester destijds buiten de verzekeringsuitkering van 25.000 gulden een be drag van 12.500 gulden van Goudsmit-Hoff kreeg, hoewel het bedrijf geen enkele verplich ting had. Toen Pellenaars het bedrag ging bren gen, vroeg hij Rentmeester drie bolussen te ha len bij de bakker. Rentmeester voldeed aan het verzoek, maar liet De Pel de paar gulden wel betalen. Over dat soort dingen kon De Pel niet uit. Duivels was hij. Pellenaars, die jagen als grote hobby had, was een rechtlijnige man. Zwart of wit kende hij, maar geen grijsschakeringen. En hij zei wat hij dacht. Hij nam geen blad voor de mond. Met zijn uitspraken vergaloppeerde hij zich ook wel eens. Zo is zijn opmerking over de kwaliteiten van Jan Janssen legendarisch. „Als Jan Janssen de Tour kan winnen, kan mijn schoonmoeder het ook", zei De Pel. Jan Janssen won de Tour in 1968. Pellenaars wilde later niet toegeven zich vergist te hebben in de persoon van Janssen. „Ik heb hem er alleen maar mee willen prikkelen", beweerde De Pel. Pellenaars was ook voor de duvel niet bang. Hij schroomde niet Wim van Est thuis te laten voor de Tour van 1956. Supporters van de Wille- brorder dreigden zijn huis aan de rand van het Liesbos in brand te steken. Voor De Pel was het geen reden om op zijn beslissing terug te komen. Integendeel, hij provoceerde de aanhangers van Van Est zelfs door door 'Hier is 't' op zijn huis te kalken, hetgeen ook de officiële benaming werd. De vrouw van De Pel had het minder begrepen op de supporters. Zij sliep bij afwezigheid van De Pel met het j achtgeweer naast het bed. De Pel, die een aantal jaren als columnist werk zaam was - voor zowel Televizier als deze krant; hij schreef zijn bijdragen voor De Stem zelf - had ook als renner een grote naam. In 1934 werd hij in Leipzig wereldkampioen bij de amateurs, hoewel hij al een aantal wedstrijden als onaf hankelijke had gereden. Na dat succesjaar (26 zeges) stapte De Pel, die een sterk eindschot had, over naar de profs, in welke categorie hij in 1936 de wegtitel veroverde. Omdat er op de weg niet bijster veel te verdienen viel, concentreerde De Pel zich het meest op de baan, waar hij goed boerde, ook tijdens de oorlogsjaren, toen hij een koppel vormde met Wals. Hij ontwikkelde zich tot een uitstekende zesdaagserenner. Hij nam in totaal aan 31 zesdaagsen deel en won er vier. Kees Pellenaars voor het huis in Breda aan het Liesbos waar hij jaren woonde. Nadat supporters van Wim van Est gedreigd had den het huis in brand te steken, omdat de Willebrorder in 1956 niet was opgenomen in de Tour-ploeg, kalkte de ploegleider 'Hier is 't' op de woning, die nadien zo is blijven he ten. FOTO DE STEM/ JOHAN VAN GURP ook nog opgestreken", verklaarde De Pel nader hand. Met zijn slimheid bespeelde Pellenaars ook als geen ander renners. Hij wist precies hoe hij hen aan moest pakken om succes te krijgen. Als hij mannen als Wout Wagtmans en Wim van Est kleineerde aan de vooravond van een wed strijd, 'vlogen' zij de volgende dag. Ook zette hij renners tegen elkaar op om zijn doel te bereiken. Kees Pellenaars was als ploegleider een mar kante figuur, die je nooit over het hoofd kon zien. Hij was een 'bullebak', aan wie aan de lo- Nadat de ontwikkeling van het Nederlandse profwielrennen op de weg in 1945 op gang was gekomen, boekte Pellenaars succes in de Rondes van Nederland en Duitsland. In de Ronde van Nederland van 1949 won hij twee etappes. In hetzelfde jaar behaalde hij de eindzege in de Ronde van Duitsland. Een jaar later kwam in diezelfde ronde een einde aan de actieve wieier- loopbaan van De Pel. Met een vaart van tachtig kilometer per uur botste hij tijdens een afdaling op een stilstaande Amerikaanse legerwagen. Hij raakte zwaar gewond. „Alleen het vel hield me nog bijeen", zei hij later. Het ongeluk leidde tot een geweldige canard van de Belgische journalist Achiel van den Broeck. Voor hem was Pellenaars, die aan zijn val een aanhoudende hoofdpijn, niet meer te ge bruiken spieren in de rechterbovenarm en een stijve rechterhand overhield, dood. Hij plaatste in zijn krant een in memoriam over de 'Leeuw van het Liesbos', dat nu pas op zijn plaats is. De Pel geeft aanwijzingen aan zijn renners tijdens een koers.- FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Door Peter Vierenhalm BREDA - De dood van Kees Pellenaars is bij veel oud-renners niet over als een schok overgekomen. Wim van Est, de eerste renner die een gele trui mee naar huis nam, maakte de langdurige doodsstrijd van Pelle naars van nabij mee. WIM VAN EST: „Hij heeft er lang over gedaan. De laatste negen, tien weken lag hij al heel slecht. Twee weken ge leden zei hij tegen vijf men sen die op dat moment op be zoek waren dat het met hem gedaan was. Net op dat mo ment kwam ik binnen en De Pel leefde meteen weer op. Ik zei: 'Kees, de weg naar de fi nish is zwaar en soms langer dan je denkt'. Hij heeft daarna nog twee weken te gen de dood gestreden". Onder leiding van ploeg leider Pellenaars, zorgden renners als Van Est, Wout Wagtmans, Gerrit Voorting en Jan Nolten in de jaren vijftig voor de eerste Tour koorts in Nederland. Van Est: „Als ploegleider wist Pellenaars ons heel goed te bespelen. Hij was altijd slim mer dan de anderen en moti veerde zijn renners zo, dat deze tot het uiterste gingen. De successen van ons toen waren ook te danken aan Pellenaars". Tot zijn zware ongeluk in 1950 was Pellenaars één van de grootste Nederlandse ren ners. Van Est over die tijd: „Kees had niet die geweldige klasse, maar had wel een ge weldig karakter. Hij gaf nooit op. Verder was zijn koersinzicht formidabel. Hij wist precies wanneer hij moest aanvallen. Die ijzeren wil en inzicht leverden hem vele overwinningen op". Ploegmaat van Van Est was GERRIT VOORTING. De Haarlemmer behoorde naast Van Est en Wagtmans tot de groten in de ploeg van leider Pellenaars. Voorting heeft minder goede herinne ringen aan Kees Pellenaars. „Ik heb niet zo'n hoge pet op van Pellenaars. Bij Wout, Wim en mij hield hij geen geld achter, maar vooral de jongeren in onze ploeg ont vingen soms een schijntje van hem. De jongens durfden er niets van te zeggen; anders lagen ze er uit. Hij is er rijk van geworden. Pellenaars was een dictator met> te veel macht. Toen ik een keer tij dens een rit in Italië voor lag, probeerde Pellenaars mijn ploeggenoten op te jutten om mij in te halen. Een Hollan der mocht niet winnen!". GERBEN KARSTENS, wiel renner van een latere gene ratie, bracht met oud-renner Leo Duindam, die nu in Zuid-Frankrijk woont, vo rige week nog een bezoekje aan Kees Pellenaars in het Bredase Diaconessenhuis. Pellenaars was in de jaren zestig de ploegleider van de Televizierploeg, waarin ook Karstens naam maakte. De Rijenaar kreeg in het Diaconessehuis de zwaar- zieke Pellenaars nog aan het lachen. Karstens: „Ik zei te gen Pellenaars: 'De Karst gaat weer goed rijden van daag'. De Pel moest lachen. Want die woorden zei hij vroeger ook altijd tegen mij. Een week eerder bracht ik hem ook een bezoekje. Hij liet me toen zijn benen zien en zei: 'Ik heb sterke benen vandaag'. Nou je had zijn be nen moeten zien, zo mager. Maar dat tekent de man wel. Hij was hard voor zichzelf en voor anderen. Hij stimu leerde de renners heel vak kundig, door ze tegen elkaar uit te spelen en vette premies uit te loven". „Pellenaars en ik waren eikaars tegenpolen", vervolgt Karstens. „We hadden alle bei een grote smoel. We kwa men vaak met elkaar in aan varing, maar hadden echt respect voor elkaar. Toen ik het eerste jaar bij Televizier Pellenaars als ploegleider had, won ik Parijs-Tours. Bij de finish stond hij op mij te wachten en gaf me een zoen. Daar is nog een foto van. Die heb ik hem in het ziekenhuis gegeven. Hij moest huilen, want hij had een dag eerder nog aan die rit teruggedacht. De foto werd als eerbetoon boven zijn ziekbed gehan gen". HENK NIJDAM uit Zundert reed in de beginjaren zestig vier jaar voor Kees Pelle naars. Hij was één van de renners van de beroemde Te levizierploeg. Henk Nijdam: „Het is wel bekend wat Kees Pellenaars voor de Neder landse wielersport beteken de. Hij heeft het wielrennen teruggebracht tot wat het nu is. Vooral dank zij hem raakte Nederland in de ban van het wielrennen. Pelle naars was een pionier, van een andere tijd. Toen hadden wielrenners het nog niet best. Nu verdienen de meeste ren ners goed en zijn de omstan digheden ook verbeterd. Het is natuurlijk jammer dat Pellenaars er niet meer is, maar wat voorbij is, is voor bij!". Voor veel mensen bezat Kees Pellenaars door zijn ka rakter geen echte public-re- lations-eigenschappen. Ex- wielrenner Rini Wagtmans, die onder meer in de beginja ren zeventig bij de ploeg Goudsmitt-Hoff zat, met Kees Pellenaars als ploeglei der, spreekt dit tegen. Wagt mans: „Hij was wel degelijk een echte pr-man. Toen hij leider van de Televizierploeg was, gingen de oplagecijfers van de Televizier-gids in een paar jaar tijd van dertigdui zend naar driehonderddui zend. Pellenaars was echt professioneel bezig. En dan zeggen sommigen nog dat De Pel zijn waar niet kon verko pen". RINI WAGTMANS begrijpt wel waarom bepaalde men sen zich niet lovend over Kees Pellenaars uitlaten. „Kees was een goede ploeg leider, maar wel een harde. Als hij kwaad op zijn renners was, dan was hij ook goed kwaad. Maar stak hij in een goede bui, dan liet hij dat ook merken. Hij joeg door zijn karakter nogal wat mensen tegen zich in het harnas. Ik denk dat bijvoorbeeld Gerrit Voorting niet naar zijn be grafenis zal gaan. Ik heb in ieder geval heel veel opgesto ken van Kees. Je leert verder te kijken dan je wielercar- rière lang is. Als renner moet je ook aan de toekomst den ken, niet alleen aan het wiel rennen. Dat is te weinig". De Pel met bijna onafscheidelijke sigaar. - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 13