>ESTEM CRIMINELEN NAAR PLAATS, ERGER DAN DE HEL ZATERDAG I 30 JANUAR119881 oncerten ustralië bestaat tweehonderd jaar. e blanken vieren feest, de oorspronkelijke bewoners, de Aboriginals, rouwen. Zij zijn al 30.000 jaar in Australië, maar sinds de blanke furie zijn zij onder drukt, afgeslacht en bijna tenonder gegaan. Voor de blanken is het bicentennial wel een feest, maar ook een mijlpaal van vreugdeloze herdenking. Het epos van blank Australië is geen verhaal over hel den en hun daden, maar een verhaal over 's werelds ejterste Goelag, honger, wreedheid, moord en zelfs ge hooide. Australië is onbarmhartig opengescheurd op ttfet knallende ritme van de Britse zweep en de wonden doen nog steeds pijn. itzichtloos Het Systeem Rampzalig Griezelig Schandvlek Haat Pommies E zondagsrust duurde 10 uur en daarna l je weer tien uur in de berg. Werken mediteren. Vijf maanden was ik een de vijf boerenknechts op de Zonne- g. Als ik aan Maastricht denk, herin- ik me de roes van de bevrijding, hoe chaakte met de zoon van de boer die dent was, de geur van stad en de |eiende lindebomen.En ook Van igh en de knoken van de heiligen". >e bedoelt u? Herinnert u zich niet dat de eerste n Gogh-tentoonstelling na de oorlog het Bonnefantenmuseum werd gehou- i. Toen ik er kwam voelde ik de ge ldige uitstraling van deze genius. Hoe tt het trouwens met meneer Istvan :nassy, de Hongaarse directeur. Haha, boerenknecht ging naar de stad en :ft met hem gepraat! In de Servaas- k waren opgravingen. Ik voelde er bijzondere vibratie. Je kon toen zo- ar de knoken die ze hadden opgegra- in je handen nemen. En in de oude iminicanerkerk, daar waren in die tijd tchtige concerten". 'oska Soos mocht niet in Nederland (ven. Hij ging naar België. Na drie ar in de kolenmijnen te hebben ge- rkt, kreeg hij er een vaste verblijfsver- aning. Na een crisis - zijn vrouw ver- hem in 1975 nadat zij op een tolken- igres in Mexico een jongere man !rde kennen- legde Joska Soos zich volledig toe op het werken als sja- an. De hevige gevoelsontlading over- n hij door in zijn flat bij Brussel da- nlang op een aluminium bakplaat en arna een plastic keukenemmer te >mmelen, Tot ze aan flarden gingen. Ihele buurt beklaagde de tromme lde gek. Joska Soos wist echter zijn sis te bezweren en kreeg zekerheid lke weg hij moest gaan. De weg van sjamaan, waarvoor hij al als kind was geleid. ska Soos - 'Ik genees niet, ik herstel de harmo- i.s.m. Robert Hartzema. Uifg. Karaak, 26,-. bert Hartzema - 'Sjamanisme het genezende nwicht'. Uitg. 27,50. irie-Lu Lörter - 'Praktische natuurmagie. Hand- ïk voor de moderne sjamaan'. Uitg. Bres. 39.90. ANA, nr. 37 'Sjamanisme'. Uitg. Ankh-Hermes. 0,50. en als op het toastje wil blijven liggen. duurste landbouwgrond in Engeland st een fractie meer dan een dubbeltje per irkante centimeter. Ik reken dit alles uit in Blakes. Een par uur van Mozart heeft 183.750 per vier- nte duim gekost, een tekening van Ra- ïael 63.375 per vierkante duim en er as een postzegel uit Baden die 2.870.000 per vierkante duim, of 448.440 per vingerafdruk haalde. De ssen van Vincent van Gogh kostten 103.480 per vierkante duim. Een vier- inte duim in de britse krant de Star heeft i een smaadproces 39.760 gekost en ze kolom kost u nog geen halfje. Een :rkante duim toiletpapier van de duurste zaliteit kost een dubbeltje. Maar wat doe met een vierkante duim? A Door Anton Theunlssen AÜSTRALIE, eind januari 1788. Een vloot van elf schepen onder commando van kapitein Arthur Phillip gaat voor an ker in Port Jackson, het huidige Sydney. Aan boord: 548 mannen en 188 vrou wen. Zij zijn de eerste 'convicts', de kleine criminelen, door de genadeloze hand van de wet uit de Engelse samenle ving gestoten. Het zijn kleine boeven, die de pech hebben gehad betrapt te zijn bij het stelen van een korst brood, een kip, een jurk, een paar schoenen of een broek. Zij vormen de voorhoede van een grote klasse underdogs, naam- en spra keloos van ellende die van Australië 's werelds eerste Goelag zal maken en later een winstgevende kolonie. Het transport van de Engelse veroor deelden naar terra Australis incognita is een uniek sociaal experiment. „Nog nooit is een kolonie gesticht op zo'n grote afstand van het moederland en met zo weinig kennis van het bezette land". Een totaal onbekend continent, in 1770 namens koning George III door de ont dekkingsreiziger James Cook opgeëist voor de Britse kroon, wordt een strafko lonie van kruimeldieven, door een muur van twintigduizend kilometer zee en lucht gescheiden van het moederland. De verdoemden worden naar een land getransporteerd dat verder van de ver beelding afstaat dan de hel - later wor den de strenge strafkampen in Australië 'old hell' genoemd waarmee de mees ten in het wanordelijke en tuchteloze En geland van het Georgiaanse tijdperk al vertrouwd zijn. Australië is een conti nent waar volgens een van de convicts 'de natuur omgekeerd' is en de inboor lingen van een ander species lijken te zijn: deels mens, deels beest. „Het is een andere planeet, verder weg nog dan de maan, want kunnen ze tenminste zien. De strafkolonie - in de Engelse volks mond toen nog Botany Bay geheten - is vreemd, maar ook dichtbij, zoals het on- lerbewustzijn zich tot het bewustzijn verhoudt". ENGELAND, rond 1770. De Engelse samenleving kan gevoeglijk een zooitje worden genoemd. Onder meer door de opkomst van de industriële revolutie maakt de schoksgewijze maatschappe- Ujke ontwikkeling onnoemelijk veel slachtoffers. Voor de doorsnee Britten is pet leven een hel. Hun leven is uitzicht- os. De mensen kreperen van de hon- ;er. Alcoholisme is een gigantisch pro- leem. In Londen, toen de grootste stad ter wereld, leven 115.000 mensen, één van de acht mensen, van de kleine crimi naliteit. De stad telt 50.000 hoeren. „De mensen uit de lagere klassen trou wen niet meer, zij gaan naar onze har lots, de hoeren", klaagt de koning die vreest dat menigte (voor hem een syno niem voor de criminele klasse) in op stand zal komen. „Het proletariaat leeft van terreur en minacht het gezag", heet het in de officiële geschriften, maar de werkelijke oorzaken van de ellende wil de bezittende klasse niet onderkennen. De Britse rechtspraak is misdadig streng. De beulen maken overuren. Kinderen worden voor kleine vergrijpen opgehan gen. George III hangt de goedzak uit door kwistig van gratieverzoeken toe te wijzen, maar dit feit verhult slechts de wreedheid van het wat de Australische schrijver Robert Hughes 'Het Systeem' noemt. Het Systeem is in feite het streven van de bezittende klasse - het gezag - om haar privileges veilig te stellen. Engeland gist in die dagen en van de vele beerputten mogen de deksels hoe dan ook niet ge licht worden. De gevangenissen zijn overvol en vergaarbakken van ellende. Uit de obsessie van de rijken wordt een kwalijke rechtsgang gecreëerd: vergel ding en isolatie. Alle elementen die pa tronen verstoren, de fatsoensnormen overschrijden, die koste wat kost een be legde boterham willen en zich ontevre den tonen met hun miserabele bestaan en verworven zekerheid van de rijken in twijfel trekken, moeten worden verwij derd. „In hun meest optimistische buien ho pen de Britse autoriteiten dat Australië uiteindelijk de gehele criminele klasse zal verzwelgen. Niet alleen hopen ze zich van die klasse te ontdoen, maar deze, zo mogelijk, ook te vergeten. Australië is een riool, onzichtbaar, vuil en onbe schrijfelijk". Het niemandsland Australië, deze witte plek op de kaart en in de geest, biedt een uitgelezen gelegenheid het kwaad, gemakshalve toegeschreven aan een complete, overbodige klasse, de have-nots, deze rotte plek in de samenle ving, rigoureus te verwijderen. Engeland, inventief als altijd, probeeert twee vlie gen in één klap te slaan: Deportatie naar de 'fatale kust', naar Botany Bay, garan deert de eliminatie van zowel gevange nen als gevangenissen uit het koninkrijk en levert bovendien goedkope arbeids krachten op om het nieuwe wingewest te exploiteren. „De Engelsen tekenen als het ware de blauwdruk voor de nog gro tere en verschrikkelijker onderdruk kingstechniek van deze eeuw, de Goe lag". De lang door historici aangehangen theorie als zou Engeland Australië zijn gaan koloniseren om het verlies van Amerika (onafhankelijk op 4 juli 1776) Het prototype van een boot waarmee de 'criminelen' van Engeland naar Australië werden vervoerd. Het ritueel met 'katte-zweep'. Tweehonderd stokslagen, een relatief milde straf, werden een 'voelertje'genoemd. Australië: de fatale kust goed te maken kan feitelijk niet gestaafd woren. Ook het verhaal dat premier Wil liam Pitt onder zware politieke druk zou staan het verlies van Amerika te com penseren, in welke vorm dan ook, kan feitelijk niet staande worden gehouden. De idee om Australië te koloniseren is afkomstig geweest van James Mario Ma- tra, een Britse diplomaat van Ameri kaanse afkomst. Hij schrijft rond 1770 brieven aan Wil liam Pitt en de minister van koloniën Lord Sydney (de stad van die naam is naar hem genoemd) over Australië als zijnde een nuttig strategisch land voor de Britse vloot en een 'voor het koninkrijk onmisbare producent van hout en vlas' (beide grondstoffen zijn nodig om zeilen voor de schepen te maken). De Britse re gering schuift de brief van Matra hoog hartig ter zijde. De bezittende klasse blijft haar wel onder steeds zwaardere druk zetten om het land te verlossen van de 'criminelen', 'the dreadful banditti'. In 1785 moet een commissie onder lei ding van Lord Beauchamp gaan bekij ken waar de convicts gedropt kunnen worden. Er zijn vijf mogelijkheden: Het eiland Lemane in West-Afrika, Das Voltas Bay in Zuidwest-Afrika, Gromorivire nabij Kaapstad, Tristan da Cunha en Australië. De keus valt uiteindelijk op Australië. De commissie rapporteert aan Pitt dat de onderneming in Australië re latief weinig geld zal kosten. De lan dingsoperatie zal 29,300 pond vergen. Het eerste jaar Australië zal Londen 18,669 pond kosten, het tweede 15,449 pond en het derde "al geen 7000 pond meer. Daarna zal Australië selfsuppor ting zijn misschien zelfs geld gaan ople veren. ENGELAND, 6 januari 1787. De eerste convicts worden ingescheept. Zij leven op water en water in de pikdonkere scheepsruimen, wachtend op de afvaart. Pas op 13 mei 1787 vertrekt de vloot van Arthur Phillip uit Portsmouth. De reis naar Australië, via Tenerife, Rio de Ja neiro en Kaapstad, duurt 252 dagen. De eerste transporten verlopen rampzalig. De mensen worden in kettingen geboeid en als vee vervoerd. Velen sterven onder weg aan ziekten, ondervoeding of mis handeling. Zij die de reis overleven wor den in de kolonie voor de looptijd van hun vonnis - zeven, veertien jaar en vaak levenslang - aan het werk gezet als dwangarbeiders. Ruim 160.000 mannen, vrouwen en kinderen worden in tachtig jaar als lijfei genen van het Britse Rijk naar de nieu we, verre kolonie gedeporteerd. De Australische schrijver Robert Hughes vergelijkt het moment van de aankomst van de eerste vloot met het openbreken van een capsule. Op de haven waar de schepen aankomen heeft de Europese ge schiedenis nog geen sporen achtergela ten. Voor de 300.000 aboriginals bestaan tijd noch data. Tot de eerste convicts kent Australië een statische cultuur, sinds onheuglijke tijden bevroren in pri- Kapitein Arthur Phillip. HIJ hees de Britse vlag In Australië op 26 Januari 1788. - FOTO'S KNOPF mitiviteit en onveranderbaar landschap. En nu is het 'beschermglas van de af stand' plotseling gebroken om nooit meer hersteld te worden. Het leven van de eerste convicts in Australië is 'erger dan de hel'. De zweep roept even griezelige als welsprekende categorieën en woorden in het leven: De 'Iron men', die geen krimp geven onder gruwelijke mishandelingen, en de 'sand stone' voor slachtoffers, die kermend ge broken worden onder het schrikbewind van de 'roodjassen', de Britse bewakers. Berucht is de 'cat-o-nine-tail', een gese ling met een zweep met negen kattestaar- ten. „Een beruchte gevangenisbewaarder ziet er na een geseling uit als een slager. Zijn cat is net een slagersmes, bedekt met het vlees van de lichamen van de slachtoffers", schrijft een convict aan zijn broer in Engeland. Tweehonderd zweepslagen - een milde straf - heet een 'feeier', een voelertje. De terreur tast uiteraard de mentale weerbaarheid van de convicts aan. De dwangarbeiders staan elkaar vaak naar het leven, sadistische vormen van homo seksualiteit - kenmerkend voor een ge vangenissamenleving - zijn schering en inslag. Talrijk zijn de verhalen over kan nibalisme en zelfmoord. De veroordeel den vermoorden elkaar uit solidariteit en steken hun ogen uit om zich te onttrek ken aan de slavenarbeid. Als ze niet wer ken, worden ze gefolteerd. Ontsnappen is onmogelijk. De ruige natuur van het land leent er zich eenvou dig niet voor. Gedurfde ontsnappingspo gingen lopen uit op niets en worden streng gestraft. Wie in Australië de wet overtreedt, wordt opnieuw gestraft. „De strafkampen ter plaatse zijn even erg als de Duitse concentratiekampen", oor deelt Robert Hughes. Het beruchtste is de strafkolonie op het afgelegen Norfolk Island. Gevange nen doen alles om er vandaan te komen. Er zijn gevallen bekend van mannen, die in hun wanhoop onder elkaar het lot la ten beslissen wie een medegevangene mag vermoorden, opdat zijn kameraden zullen worden overgebracht naar Sydney om een getuigenverklaring af te leggen, de enige manier om de 'bewoonde we reld' te bereiken. De galg in Sydney is voor de gevangenen - vaak katholieke Ieren, altijd opstandig en gelouterd in lij den en misère - te prefereren boven het leven op Norfolk Island. De dubieuze afkomst van zijn inwoners heeft Australië opgezadeld met een trau ma, dat het hele geeestelijke klimaat van het werelddeel heeft beinvloed. De pe riode van de convicts en de strafkolonie is voor de Australiërs in de ngentiende en het grootste deel van de twintigste eeuw een bron van nationale verlegen heid geweest. Tot 1950 is die geschiede nis bewust genegeerd. Van de lagere scholen tot en met de universiteiten: geen woord over de 'gehate schandvlek'. Officieel Australië wil zijn echte geschie denis het liefst laten beginnen in het midden van de negentiende eeuw - de tijd waarin Australië respectabel wordt, waarin het aantrekkingskracht uitoefent vanwege het goud, de wol en andere rijk dommen. Zelfs in het woordgebruik wordt de convict tot half deze eeuw ver stopt. Er wordt niet over 'convict' ge sproken, maar over 'de governement man'... Pas in 'de jaren zestig worden de ver halen - tot in televisieseries toe - breed uit de doeken gedaan. De Aussies leren sindsdien dat de gschiedenis niet altijd gaat over grote mannen en helden, maar dat hun historie vooral gaat over helden zonder glorie en onderdogs, de convicts. De Australische Mary Gilmore brengt in haar gedicht 'Old Botany Bay' een simpelde ode aan de tienduizenden ver doemden: I was the convict sent to heil, To make in the desert The living well: I split the rock I felled the tree The nation was Because of me. AUSTRALIË, 1988. De Australiërs zijn na vele jaren in het reine gekomen met hun verleden. In hun ogen is het vijfde continent al lang niet meer 'een mislukt en verplaatst bestaard-Engeland', maar een samenleving in de nieuwe wereld die in haar korte geschiedenis eigen karak tertrekken heeft ontwikkeld. De vraag of Het Systeem een blijvende invloed heeft gehad of heeft is niet zo ge makkelijk te beantwoorden. Robert Hughes komt tot de conclusie dat 'kame raadschap, fatalisme, minachting voor hemelbestormers en godslasteraars, wrange humor, opportunisme, de laat dunkendheid van de overlevende voor zelfbespiegeling en een houding ten op zichte van het gezag waarin persoonlijke wrok is vermengd met ogenschijnlijke berusting' een povere bagage aan cultu rele waarden vormden die de convict meebrachten naar Australië. „Tevens brachten ze, als het mannen waren, de fallocratie van de kroeg en het bordeel met zich mee en, als het vrouwen betrof, een soort harde passiviteit, een manier om het leven te zien zonder verwachtin gen". Dit is de mening van een Australiër en wie lang in het land heeft geleefd is ge neigd die in grote lijnen te onderschrij ven. Zetten we er ook eens een mening van een Engelsman tegenover, van Peter Ackroyd, een journalist van The Times. „En dus hebben we dit nieuwe ras, dat is gezegend met een gevoel van fysieke vrij heid en een verwantschap met de natuur, terwijl het tegelijkertijd wordt achter volgd door de duistere figuren van de Engelse verbeeldingskracht - alsof de ergste uitspattingen van Jan Klaassen en Katrijn worden opgevoerd voor het zandsteen en de eucalyptus". De Britse arrogantie en gevoel voor rela tivering winnen het weer eens van de Australische terughoudendheid. Engels man en Aussie kunnen nog steeds moei lijk door één deur. Wie ooit in Australië heeft gewoond valt het onmiddellijk op dat er een geweldige psychologische bar rière bestaat tussen de Ozzies en de Pommies - nog steeds een gangbare scheldnaam voor de Engelsen. Die bar rière bestaat niet tussen Aussies en an dere Europeanen. Als een lrit met een Australiër praat, voelt de Brit zich vaak ongemakkelijk, 'unloved' en zelfs met enige vijandigheid bejegend. Omgekeerd voelt de Australiër zich in zijn contacten met Engelsen als pratend tegen zijn pa troon, de beter gestudeerde, de meer ge cultiveerde mens die je moet wantrou wen. Australië pleegt op 26 januari Austra lia Day te vieren, de dag waarop Arthur Phillip de Britse vlag in Syney heeft ge hesen. Alle pogingen om van die dag een nationale feestdag te maken zijn mislukt. De Australiërs wensen niet van hun dankbaarheid te getuigen voor een 'per fide Albion, zeker niet op die dag waarop de kermende kreten van de con victs nog gehoord kunnén worden tussen de kerkerresten in Norfolk Island en Darlinghurst', zoals een schrijver zegt. Diep in het geheime hart van Austra lië leeft, ondanks zijn stoerheid en trots, een herinnering aan menselijk lijden en haat tegen degenen die dat veroorzaak ten. Citaten en gegevens voor dit artikel al aan; Robert Hughes: 'The fatal shore*. URpei AIM A. Knopf, New York. Manning Clark: 'History of Australia*. Uitgave An gus and Robertson, Sydney. John Douglas Pringle: 'Australian accent*. Uitgave Chatto and Windus, London. A.G.L. Shaw: 'The story of AwtraHa*. UMpw ft- ber and Faber, London.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23