JOSKA SOOS LAAT MENSEN HUN EIGEN NATUUR ZIEN DES CRI u aar ben jij geweest?" De sja maan, in één hand een klank-schaal, loopt op kouse voeten tussen slaapzakken door en blijft staan. De trommelstok raakt een meisje aan. Ze ligt op de grond en vertelt, nog wat soezerig, over haar meditatie. „Ik liep in een mooi landschapHet was er héél rus tig". De sjamaan is Joska Soos (spreek uit: Josjka Soesj). Hij werd in 1921 geboren in Hongarije, in de clan van Bacsa-sjamanen. Nu heeft hij een praktijk in Brussel. Joska Soos is een weekeinde in Valkenburg. Dat biedt de kans mij op het pad van de sjamaan te begeven. Negen vrouwen en vijf mannen zullen ruim tien uur lang in de ban zijn van zijn trommel en stem. Klank-schalen Beschermgeesten Boze kat Leerling Wandelen Concerten Snobisme De blanken vi Aborigin /fustralië, m rukt, afgesl 'oor de blar maar ook eer Het epos van *;n en hun c irste Goelac rfpcide. Austi hét knallende doen nog ste» itzichtloo w Door Jos Stijfs Het uiterlijk ritueel: de sjamanisatie, zal zelfs de moegebeukte videokijker verras sen. Wat er achter zit, het reizen in de geest en door de tijd, is echter vele malen spannender. Vanouds maakt de sjamaan gebruik van krachten en geesten in en buiten de natuur. Als hij dat wil, raakt hij trance. De eerste genezers ter wereld waren sjamanen. Tal tos noemen de Hongaren ze: 'ge vleugelde mannen'. De sjamaan lijkt op een vogel omdat hij de verbinding tussen hemel en aarde onderhoudt. Zo ont popte hij zich ook bij volkeren in Siberië, Finland, Tibet, Japan en Amerika. De sjamaan is zowel genezer, zanger, musi cus, psychotherapeut als priester van de oer-godsdiensten. De genezer herstelt voornamelijk met klanken de door ziekte verstoorde-harmonie. jQ^fca,;S9os is 'met de helm' (in het moedervlies) geboren. Dat is bij veel vol ken een wonder. Hij werd opgevoed bij grootouders en onder bescherming geno men van de dorps-sjamaan. Jarenlang leerde die hem alles wat de sjamaan we ten moet: de geheimen van de natuur: mensen, dieren, bomen, het weer, de kos mos, de sterren, de klanken. De gehei men van het leven, de dood, het verle den, maar ook van de toekomst. De trommel ligt klaar. Een kaars en wierook-kegels branden in Kasteel Oost, Valkenburg. Een zaal met uitzicht op de tuinen waar konijnen spelen. Er liggen dekens en slaapzakken op het parket. Enige deelnemers knuffelen bekenden van vorige 'workshops'. Ik krijg een de ken, trek als de anderen mijn schoenen uit en installeer me in hurkzit. Anderen kiezen de lotushouding of liggen op de rug. Joska Soos zit op een Chinees tapijt te gen de lambrizering. Voor hem staan drie grote en zeven kleine Tibetaanse klank-schalen. Links: de beschilderde trommel. Rechts: de trommelstokken, bellen, ratel, klokjes, sambbaballen, de kinkhoorn-schelp, een glas water. Daar naast een bos rozen als welkomstgroet. Joska Soos tikt de klankschalen licht aan zodat ze zingen. Melodieuze tonen vullen de zaal en langzaam aanzwellend breekt het ritme van de trommel door. De sjamaan zingt met een laag keelge luid dat af en toe nog dieper daalt. Het klinkt ongeveer zo: 'Wowwoww- wóóóww..wóö. Brgrrrrr!' Het trom melen lijkt sóms op het vallen van regen druppels, dan op het voorbijstormen van paarden of het geluid van dieren in het bos. In de zang van de sjamaan klinken oergeluiden en mantra's: 'Aah-hiée-ha- hóó!'. Maar als hij praat is de stem hel der met een zangerig Hongaars accent. Roffelend roept Joska Soos de 27 be schermgeesten op van zijn trommel en van hemzelf, de geesten van de aarde, het water, de lucht, het vuur en de oer- klank 'die alles leven doet'. De sjamaan neemt de gedraaide schelp en blaast een langgerekte toon. Gemediteerd wordt over 'De zeven personages': vent/wijf, vader/moeder, meester/heks, tovenaar/ tovenares, fee (m)/fee(vr), patriarch/ma triarch, godheid/godin. Die zeven perso nen zijn verbonden met zeven energie- centra, de zogenaamde chakra's in het li chaam. Zij bevinden zich, opklimmend van onder tot boven, van de voeten tot aan het hoofd. Elk centrum verwijst naar organen als keel(stem), hart, milt (de wil), nieren en voorplantingsorganen. Joska Soos legt uit dat het laagst gele gen energiecentrum het zuiver instinc tieve in de mens is. „Schakel de gedach ten uit, richt u op het instinctieve in uzelf. Tracht U in de geest op te lossen, als het zout in het water". De trommel maakt geluiden die op praten üjken, de gedempte trilling is soms angstaanjagend. Joska Soos laat in de gebronsde schalen de klanken rond- Joska Soos gaat al trommelend In trance. Voor hem staan de klank-schalen. - FOTO THIJS HABETS Een sjamaan uit Hongarije zingen. Hij neemt een zingende schaal in de handen en blaast er tegen, waarbij een vreemde ruimtelijke galm ontstaat en daarna een gierend effect. Als ieder een met de ogen dicht in de ban is van de klanken, is het tijd een nog meer intense beleving. Joska Soos neemt een grote zingende schaal en wandelt rond. Hij plaatst ze bij iedereen op de buik, slaat er op en de mediterende neemt met de vingers de klank over. Het geluid tintelt in de vingers. Het veroorzaakt een loom maar toch helder gevoel dat zich voort plant. Hoe dieper de meditatie gaat, des te méér komt boven. Vóór mij uit hoor ik af en toe huilen, zuchten en grommen. De sjamaan spreekt: „Niet huilen, niet slaan, niet schreeuwen, maar uitblazen als de boze kat, dat is efficiënter". Ik voel me door klank omgeven, zie geel licht. Links en rechts van mij twee zwarte handen. Als Joska Soos verklaart dat het licht de geest, en de handen de aarde voorstellen, sta ik er niet bij stil. Later valt me op, dat ik - inmiddels zit tend wegens rugpijn - de gestrekte han den naast de knieën houd. Het beeld in mijn hoofd was een omkering. De witte handen werden zwart. De donkere om geving werd licht. Niets bijzonders dus. Net als de zwarte vlek die optreedt als je in een gloeilamp hebt gekeken. Ik be wonder de ervaringen van anderen: „Ik hep in heuvels, helemaal wit". „Ik zag een witte vrouw die me iets wilde ge ven", of „ik had het gevoel dat alle vlees van me afviel". Hoe verder de cursus vordert, hoe los ser de sfeer wordt. Meditatie en trance laten zich niet afdwingen. Joska Soos: „Weten en waarnemen zijn prachtig, maar belangrijker is beléven en daarna worden, ja: zijn!!". De sjamaan vertelt vóór de meditatie over het aspect van de magiër in elke mens, dat atoomwetenschappers leer ling-tovenaars zijn, omdat zij het afval probleem niet onder knie hebben. „We ten met ge-weten behoort tot de kundig heden van de sjamaan. Hij overziet zijn daden en kan goed rekenen". Na de trance kan ik tot niet geringe te vredenheid rapporteren dat ik mezelf zag vanuit een ruimte. Onder lag een woest berglandschap. De sjamaan noemt het „waarnemen met het derde oog": "Je moet zoiets als een wakkere droom be handelen. Je moet leren zo'n toestand weer terug te roepen. Het werkt door als een lach, een klank, een geluid dat je je herinnert". Het mooist vind ik Joskas opmerking over de fee die ook tot menseüjke aspec ten behoort. „Hij of zij is noch goed, noch boos, maar zjuust!" Het afstemmen op klank hoeft niet per se met exotische instrumenten te gebeuren. Voor de mo derne sjamaan is het dreunen van de trein op de rails en het gebrom van de automotor geschikt om zijn vibraties te sturen. Dicht bij Joska Soos zit een jongen die alles op band opneemt. Het blijkt een 34-jarige Belgische leerling-sjamaan te zijn. Hij heeft zelfs al een 'ingewijde' trom gekregen. Als Joska even naar bui ten gaat en vraagt of hij met de séance verder wil gaan, durft hij dat kennelijk niet aan. Even later praat ik met hem. Hij is vier jaar in de leer. Overdag werkt hij als electriciën, bouwvakker en schoonma ker. „Ik kreeg in 1984 mijn trommel. Ik kan zelfstandig sjamaniseren, maar treed nog niet op. Ik werk (mediteer) vaak in een zweethut die ik heb gebouwd. Het is een soort kerk voor de natuurmens. Ik onderga daar mijn zuivering. Wanneer mijn opleiding voltooid is? Dat weet ik niet. Zoals je weet, treden de meeste sja manen pas op na een zware crisis die ze ervarenDe makkers op het werk? Met sommigen kan ik heel normaal pra ten over waar ik mee bezig ben. Je ziet vaker bij ons zogenaamde Indiaanse sja manen optreden. Maar bijna niemand weet hoe weinig die vaak voorstellen. Anderen meten zich hier na één work shop aan dat ze sjamaan zijn. Flauwekul. Het pad van sjamaan is zwaar, daar komt heel wat meer bij kijken". Joska Soos praat met een jongen die een paar uur in de Sint Pietersberg wil gaan mediteren. „Wat zeg je? Vier uur, ik had verstaan vier dagen. Deze medita tie is een heel klein begin. Weet je dat de Tibetaanse lama-priesters van volle maan tot volle maan mediteren Ach tenvijftig dagen lang. Dan heb je pas er varing opgedaan, beste vriend. In Hon garije zegt men, onthoud dat: Een tal tos (sjamaan) is iemand met een warm hart en een koude kop".' De sjamaan Joska Soos gaat in de pauze tussen de meditaties in Valkenburg wan delen in het bos rond Kasteel Oost. Hij noemt namen van bomen en maakt grapjes over sommige quasi diepzinnige vragen. Met uitzicht op een oude plataan - „die is meer dan 200 jaar oud" - zit hij later in een cafeetje aan de Oosterweg. Ik vraag: Hoe staat het met uw leerlingen, de opvolgers? „Ze doen hun best. Maar sjamaan zijn is geen hobby, geloof me. Het eist je hele wezen op. Er zijn veelbelovende mensen bij. Maar wat ik mis, dat is moed. De sjamaan moet zeer moedig zijn. Hij moet na een crisis, na de leerlingentijd, zelf standig aan de slag gaan. Als het goed is, zegt zo iemand tegen mij: Ik kan het be ter. Maar wat niet is kan nog komen Het lijkt of U deze omgeving goed kent. „Dat klopt. In de oorlog was ik dwangarbeider in Duitsland. Na de be vrijding kwam ik de Nederlandse grens over. Maastricht was mijn eerste halte. Ik ben in 1946 als knecht terechtgeko men bij een boer op de Zonneberg in Maastricht. Hij had een champignon kwekerij, akkers, weiden en zo'n twintig koeien. Toen heb ook de berg leren ken nen. De heel aparte atmosfeer onder gronds die bewustzijnsverruiming geeft. De zondagsrust duurde 10 uur en daarna ging je weer tien uur in de berg. Werken en mediteren. Vijf maanden was ik een van de vijf boerenknechts op de Zonne berg. Als ik aan Maastricht denk, herin ner ik me de roes van de bevrijding, hoe ik schaakte met de zoon van de boer die student was, de geur van stad en de bloeiende lindebomen.En ook Van Gogh en de knoken van de heiligen". Hoe bedoelt u? „Herinnert u zich niet dat de eerste Van Gogh-ten toonstelling na de oorlog in het Bonnefantenmuseum werd gehou den. Toen ik er kwam voelde ik de ge weldige uitstraling van deze genius. Hoe gaat het trouwens met meneer Istvan Szénassy, de Hongaarse directeur. Haha, de boerenknecht ging naar de stad en heeft met hem gepraat! In de Servaas- kerk waren opgravingen. Ik voelde er een bijzondere vibratie. Je kon toen zo maar de knoken die ze hadden opgegra ven, in je handen nemen. En in de oude Dominicanerkerk, daar waren in die tijd prachtige concerten". Joska Soos mocht niet in Nederland blijven. Hij ging naar België. Na drie jaar in de kolenmijnen te hebben ge werkt, kreeg hij er een vaste verblijfsver gunning. Na een crisis - zijn vrouw ver bet hem in 1975 nadat zij op een tolken- congres in Mexico een jongere man leerde kennen- legde Joska Soos zich pas volledig toe op het werken als sja maan. De hevige gevoelsontlading over won hij door in zijn flat bij Brussel da genlang op een aluminium bakplaat en daarna een plastic keukenemmer te trommelen, Tot ze aan flarden gingen. De hele buurt beklaagde de tromme lende gek. Joska Soos wist echter zijn crisis te bezweren en kreeg zekerheid welke weg hij moest gaan. De weg van de sjamaan, waarvoor hij al als kind was opgeleid. 'Joska Soos - 'Ik genees niet, ik herstel de harmo nie'. i.s.m. Robert Hartzema. Uitg. Karaak. f 26,-. Robert Hartzema - 'Sjamanisme het genezende evenwicht'. Uitg. 27,50. Marie-Lu Lörler - 'Praktische natuurmagie. Hand boek voor de moderne sjamaan'. Uitg. Bres. 39,90. PRANA, nr. 37 'Sjamanisme'. Uitg. Ankh-Hermes. 10,50. Alleen de snob kan met een rede- bjke mate van gezag over luxe spreken. Hij is op scheefgelopen bottines naar de Burlington Arcade in het hart van Londen gewandeld om niet over het herstel, maar over de restauratie van het schoeisel te spreken, alsof hij een paar afgetrapte kathedralen aan zijn voeten had. Ik probeer me in te leven in de wereld van de snob, die aan de binnenzijde met mink is gevoerd en aan de buitenkant is beslagen met goud. Want zie, het regent buiten. In de stationsrestauratie ruikt het naar zuurkool. Als dat zo bbjft durf ik oud en arm te worden. Nochtans word ik hier, in deze kaanhal, besprongen door luxe visioe nen. Dat hebben wel meer mensen bij het breken van de eerste maand van het jaar. De vleespotten van Kerst en de wijnsloe pen van Sylvester zijn voorbijgeschoven; er is een lange periode van onevenwichtige so berheid gevolgd en nu beginnen banketten en bacchanalen weer de verbeelding binnen te sluipen. Ik krijg weer trek: Londen, de zetel van het internationale snobisme, biedt uitkomst. Iemand pro beerde me terug te lokken met een knip seltje uit het Sunday Express Magazine. Er is een horloge te koop voor 798 duizend gulden (info daarover: 09 1 493 5916). Bij Harrods staat een potje kaviaar met een in houd van 18 ons en een theelepeltje voor 4.725 of 2,60 per gram. Het is Royal Beluga, die het zeer goed doet op gewone chippies. De snob weet dat gele of grijze kaviaar het zeldzaamst is en niet van de ce tacean Delphinaptarus leucas, de witvis, maar van de acipenser huso komt, de grote witte steur die in de Zwarte Zee en de Kas pische Zee zwemt. Met die Rolex aan de pols en het potje Royal Beluga en de chips achteloos in de zak van de Montycoat gaan we naar Blakes Hotel, dat discreet is gelegen aan de Ro land Gardens in South Kensington. Daar zullen ze wel een magnumpje champagne hebben en er is een fraaie suite, die 1325 gulden per nacht kost. In de Ritz te Parijs slaap je onrustiger. Daar hebben ze een suite waarvoor je 15.750 gulden per nacht moet neertellen. Het onrustig woelen in het brede bed van de Parijse Ritz kost dus ruim duizend gulden per uur als je het er vijftien uur in uithoudt. Maar ik zou met de Beluga en de juiste tijd naar Blakes gaan. Je kunt daar met weinig minder arrive ren dan een Daimler en een chauffeur. Kosten daarvan: 345 gulden en 1,30 voor een reepje Cöte d'Or, aristocraat on der de chocoladestaven. De Daimlerchauf- feur krijgt een hand en deze kostbare reep. Eenmaal bij Blakes in het bad gezeten (nog maar een magnum opgeroepen om dë zilte smaak van de kaviaar weg te rinsen) voeren we een door de Sunday Telegraph geadver teerd spel voor snobs uit, waarbij de kosten van alles en nog wat worden herleid tot prijzen per vierkante duim. Een vierkante duim is een tik meer dan 6,4 vierkante centimeter. Deze vierkante duim-index zou de Dow Jones op Wall Street kunnen vervangen. Een vierkante duim Roquefort van uitnemende kwaliteit en ruim opgebracht kost ons 98 cent. Het duurste gebouw in Londen, dat van de Fi nancial Times, heeft 11,40 per vierkante centimeter, per vingerafdruk dus, gekost. Een toastje kaviaar van een vierkante duim kost 256,60 en dan mag je er zoveel op doen als op het toastje wil blijven liggen. De duurste landbouwgrond in Engeland kost een fractie meer dan een dubbeltje per vierkante centimeter. Ik reken dit alles uit in Blakes. Een par tituur van Mozart heeft 183.750 per vier kante duim gekost, een tekening van Ra phael 63.375 per vierkante duim en er was een postzegel uit Baden die 2.870.000 per vierkante duim, of 448.440 per vingerafdruk haalde. De Irissen van Vincent van Gogh kostten 103.480 per vierkante duim. Een vier kante duim in de britse krant de Star heeft na een smaadproces 39.760 gekost en deze kolom kost u nog geen halfje. Een vierkante duim toiletpapier van de duurste kwaliteit kost een dubbeltje. Maar wat doe je met een vierkante duim? Door Anton 'i AtJSTRALIE, eind vloot van elf scheper van kapitein Arthur ker in Port Jackson, Aan boord: 548 ma wen. Zij zijn de et kleine criminelen, d hand van de wet uit c ving gestoten. Het zij de pech hebben geha het stelen van een kt een jurk, een paar broek. Zij vormen de grote klasse underdo keloos van ellende werelds eerste Goelaj| een winstgevende kol Het transport van deelden naar terra A een uniek sociaal nooit is een koloni grote afstand van het zo weinig kennis var Een totaal onbekend namens koning Geor dekkingsreiziger Jan voor de Britse kroon, lonie van kruimeldie' van twintigduizend lucht gescheiden va De verdoemden woi getransporteerd dat beelding afstaat dan den de strenge strafk 'old hell' genoemd -, ten in het wanordelijl geland van het Geoi Ïertrouwd zijn. Aus ent waar volgens e de natuur omgekeer lingen van een andi zijn: deels mens, dee! andere planeet, verd maan, want kunnen De strafkolonie - in mond toen nog Bota Vreemd, maar ook di derbewustzijn zich erhoudt". vei ENGELAND, rond samenleving kan ge' worden genoemd. O opkomst van de hl maakt de schoksgeq lijke ontwikkeling slachtoffers. Voor de het leven een hel. Hi loos. De mensen krt eer. Alcoholisme is bleem. In Londen, tc ter wereld, leven 11 Van de acht mensen, naliteit. De stad telt i „De mensen uit de At

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 22