De mannetjesmakers en de president als waspoede] Grt Duisenbf BET, PRESIDENTSVERKIEZINGEN BEHEERST DOOR SNELLE RECLAMEJONGENS VERLINDE B.V. AMSTERD A.J. DE RIJK DONKERS GARAGE FAASSEN JANSEN RAAMSDONK B.V. H. GLERUM HERMANS VAN DER LINDEN B.V. JOOP FOKKEMA GARAGE VAN RIEL J. VAN SPRUNDEL J.A.C. BARTELEN ESKES DESTEM BUITENLAND DONDERDAG 28 JANUAR11988 DE STEM Flf WASHINGTON (AP) - Verkiezingscampagnes worden in de Ver enigde Staten in toene mende mate beheerst door snelle reclamejon gens. De mannetjesma kers achter de kandi daten leggen een grauwsluier over de politieke opvattingen van hun opdrachtge vers en veranderen hun uiterlijk in fel ge kleurde etalageverpak kingen. •JU Nedlloyd en E uitschieters MAZDA MAAKT DE TOP BEREIKBAAR, 'Black Decker w :>¥>xW; WW£%Mm Vraag de folder aan met alle informatie bij N.V. AUDET Advertentieafd. Postbus 65, 5900 AB Venlo of bel: Tel. 077-551221 of 077-551222 AUTOBEDRIJF Vossendaal 41 (naast Adidas) 4847 AA Etten-Leur - Tel. 01659-4650 ffKS Off. Mazda-dealer AUTOBEDRIJF Dorpsstraat 41 - Chaam -Tel. 01619-1228, postbus 44 Pr. Reinierstraat 6 - Steenbergen - Tel. 01670-63291 Leverancier personenauto's en E-serie Bestelwagens AUTOMOBIELBEDRIJF Luitenambachtstraat 41 - Raamsdonk - Tel. 01621-12991 GARAGEBEDRIJF Flierstraat 104 - Lage Zwaluwe - Tel. 01684-2430/4349 Off. Mazda-dealer voor Bergen op Zoom e.o. AUTOMOBIELBEDRIJF Pieter Breughelstraat 19- Bergen op Zoom (Nieuw-Borgvliet) - Tel. 01640-34254 AUTOBEDRIJF Pr. Beatrixstraat 31 - Willemstad - Tel. 01687-2403 Off. Madza-dealer voor Breda e.o. AUTOBEDRIJF Deinzestraat 385 - Breda - Tel. 076-879331 Ü2E; Officiële Mazda-personenwagendealer voor Breda e.o. Tevens alléén dealer voor RX 7 sportwagens en E-serie bestelwagens. Gen. Maczekstraat 8-14, Breda, 076-213825 ','.'14.'. AUTOMOBIELBEDRIJF Verk.: Bredaseweg 241 - 4705 RN Roosendaal - Tel. 01650-50272 Hfd.-werkplaats: Molensingel 1,4724 CC Wouw, Tel. 01658-1697 AUTOMOBIELBEDRIJF Essenseweg 15-Nispen, off. Mazda-dealer-Tel. 01656-313 AUTOBEDRIJF Ohmstraat 2 -Tholen - Tel. 01660-3682 AUTOBEDRIJF Eikenlaan 36-38 - Koewacht - Tel. 01146-1661 Door William Welch Intussen verliezen steeds meer kiezers hun vertrou wen in de politiek. Bij de laatste Congres-verkiezin gen liet minder dan 40 pro cent van het Amerikaanse electoraat nog van zich ho ren. President Reagan stond jaren lang bekend als de 'Great Com municator', de man voor wie uitstraling en cameravoering meer betekenden dan kennis van zaken. Maar met het ver trek van Reagan zal de rol van de account-executive in de po litiek niet zijn uitgespeeld. In tegendeel. Een typerend voorbeeld voor de ontwikkelingen in de Ame rikaanse politiek is het verhaal van de Democratische senator Joseph Biden, die een pak kende uitspraak van de Britse sociaal-democraat Neil Kin- nock 'leende' voor eigen ge bruik. Hij werd betrapt op pla giaat en ook nog op regelrechte leugens over zijn academische kwaliteiten. De verantwoorde lijke 'adviseur' werd direct aan de kant gezet. Biden zelf ver dween ook in het geschiedenis boek van mislukte merkartike len. „Bidens problemen gaan veel verder dan de ontdekking dat zijn redevoeringen waren overgeschreven", zei Tom Ma thews, een specialist in het in zamelen van campagnegelden via de post ten behoeve van Democratische kandidaten. „Zijn kandidatuur is bedacht door een aantal zeer getalen teerde en slimme mensen. En zoals dat bijna altijd gebeurt als een kandidaat door iemand anders wordt bedacht, valt de uitvinding' uiteindelijk in dui gen". In de oppervlakkigheid van hun politieke uitspraken zijn de kandidaten zo op elkaar gaan lijken, dat zij zich alleen nog kunnen profileren door eikaars prive-leven door het slijk te halen. Waar ideologisch niets te bestrijden valt, kunnen alleen laster en achterklap nog resultaat opleveren. „In plaats van zorgvuldig beredeneerde antwoorden te geven beginnen alle kandida ten te klinken als Max Hea droom," zei politicoloog Wil liam Schneider, met verwijzing naar de video-robot van de te levisie. Sinds president Kennedy zijn verkiezingsoverwinning tie danken leek te hebben aan een televisiedebat met Richard Ni xon, dat Nixon 'verloor' omdat hij zichtbaar transpireerde, is de politiek in Amerika steeds meer een televisiebedrijf ge worden. De adviseurs hebben de campagnes verlengd, de kosten opgedreven en uiterlijke trucs boven inhoud verheven. Met hun tv-technologie en in stant-opinieonderzoek kunnen deze campagnetechnologen even dictatoriaal zijn als de po litieke bazen die zij hebben vervangen. Alleen opereren ze niet meer vanuit rokerige ka mers, maar vanuit glanzende studio's en met computers uit geruste kantoren. Harriett Woods, de Demo cratische vice-gouverneur van Missouri, stuurde in 1986, tij dens haar campagne voor de Senaat, al haar media-advi seurs de laan uit. „Ik denk dat de rol van adviseurs is veran derd tot een punt waar zij zo wel financieel als politiek een blok aan het been kunnen wor den," zei zij. „Je neemt een ad viseur aan en ontdekt dat hij de hele campagne gaat overne men, in een richting waar je het niet mee eens bent. Ze pro beren dan een kandidaat aan te passen aan wat volgens hen de winnende formule is." Woods verloor overigens de verkiezin gen. Adviseurs in alle soorten en maten zijn er al tientallen ja ren. Maar nooit eerder waren de adviseurs in de Ameri kaanse politiek zo massaal aanwezig. Bovenaan de lijst staan de beeldvormende media-advi seurs, die de reclamebood schappen voor de televisie ma ken en per campagne honderd duizenden dollars opslokken, en de ontwerpers van de alge mene strategie, die iedere twee jaar van de ene campagne naar de andere overstappen en tus sendoor wat lobby-activiteiten uitvoeren voor grote onderne mingen. De specialismen hebben zich gevormd langs steeds myste rieuzer lijnen. Er zijn specialis ten in radioreclame, zelfs in ra dio voor minderheden; in ver kiezingen; in het inzamelen van geld via de post of via poli tieke actiecommissies; in de or ganisatie van campagnes of in de eigenlijke verkiezingen. Enkele van de nieuwste technologische snufjes worden gebruikt bij de afdeling 'kij- kerrespons'. Geselecteerde 'doel'-groepjes krijgen televi siebeelden van de kandidaat voorgeschoteld en worden door middel van toetsen of zelfs via op hun lichaam bevestigde electroden getest op hun reac tie. De uitkomst wordt door de specialist gebruikt om de bood schap van de kandidaat te ver fijnen. Dalen de kijkcijfers, dan daalt het prestige. Naarmate politici meer op onafhankelijke ondernemers gaan lijken, worden hun bin dingen met andere politici bin nen het partijapparaat losser. Partijgenoten zijn huiverig zich te zeer met een president te identificeren, omdat hij van de ene op de andere dag in on genade kan vallen. „Om te kunnen regeren moet een pre sident er dus voor zorgen dat zijn populariteit op peil blijft, en dat is het moment waarop de politieke adviseurs om de hoek komen kijken," aldus Schneider. Zelfs op beleidsni veau zijn de reclamejongens hun toontje gaan meeblazen. Het zijn ook de adviseurs ge weest die sommige campagnes hebben gereduceerd tot video gevechten in negatieve publici teit, ook al klagen zij zelf over de opkomst van de aanvallende spots die de campagnes voor de Congresverkiezingen van 1986 ontsierden. Hun tv-boodschap- pen, die een halve minuut du ren, moeten emoties opwekken, hetzij positief, hetzij negatief. „Het zijn gevoelens waarop mensen stemmen", zei Robert Goodman, een Republikeinse adviseur die zijn reclamebood schappen vaak vergezeld doet gaan van orkestwerken van eigen hand. „Het is belangrij ker dat je iemand vertrouwt dan dat je het met hem eens bent." Dr, Feelgood, zoals Goodman vanwege het stichte lijke en theatrale karakter van zijn spots wordt genoemd, voelt zich dezer dagen zo goed niet meer. Gold hij eerder als een van de besten in zijn vak, in 1986 werd hij de grote verliezer. Alle zes senaatszetels waar voor hij was ingehuurd, waar van er vier in handen waren van de Republikeinse partij, gingen verloren. „De gemene toon van vorig jaar heeft denk ik iedereen be zoedeld," zei Goodman in zijn kantoor in een gerestaureerde molen in Baltimore. „Ik ben nog steeds aan het bijkomen van de ervaring om vijf spots per dag te moeten produceren om aantijgingen te weerleg gen". Sommige adviseurs zijn kleine beroemdheden gewor den - hun naam wordt dikwijls genoemd in artikelen over poli tiek, of zij worden dik betaald om hun twijfelachtige kennis over het politieke bedrijf door te geven. De Democratische opinie-onderzoeker Patrick Caddell is wijd en zijd bekend vanwege zijn beslissende in vloed op een serie presidentiële campagnes, waarvan de meeste overigens zonder succes ble ven: George McGovern, Jimmy Carter, Gary Hart en Biden. De meeste adviseurs blijven echter onzichtbaar voor de miljoenen aan wie zij stemmen trachten te ontlokken. Zij behoren in feite tot die alwetende 'Grote Noemers' die kandidaten naar voren schuiven door alleen maar te zeggen wie volgens hen een kans maakt - en wie niet. „Het is een heel beperkt we reldje, de een jaagt de ander op, en iedereen haalt dezelfde mensen aan", zei David Garth, een mediaconsulent die na meer dan 25 jaar geldt als een van de meest geslaagden in het adviseursgilde. Hij is een van de weinigen die voor zowel De mocraten als Republikeinen werkt. De gevechten om het presi dentschap en de senaatszetels vormen de eredivisie van het adviseurendom, en nu al is een stoelendans gaande over wie met wie in zee zal gaan bij de komende campagnes. „Meestal zijn de ego's zo groot als een huis," zei de Re publikeinse adviseur Timothy Sullivan over zijn vakbroeders. „Voor de adviseurs wordt het niet zozeer de ene kandidaat tegen de andere kandidaat als wel adviseur tegen adviseur." Roger Ailes is een media-ad viseur aan wie het succes wordt toegeschreven Ronald Reagan te hebben gered van de stortvloed van raadgevingen waarmee deze werd overstept na zijn rampzalige eerste debat met Walter Mondale in 1984. Op Ailes' advies ontzenuwde Reagan onrust over zijn hoge leeftijd met de kwinkslag: „Ik zal de jeugd en onervarenheid van mijn tegenstander niet voor politieke doeleinden uit buiten." In zijn in oktober uitgeko men boek 'De boodschap ben jij' vertelt Ailes dat hij Rea- gans adviseurs het volgende ultimatum had gesteld: Hij eiste het laatste half uur voor het debat met de president al leen gelaten te worden. „Als jullie me dat geven, wint hij," hield Ailes hen voor. „Zo niet, dan zal hij waarschijnlijk ver liezen." De verkiezing van een van de machtigste mensen ter we reld is afhankelijk van zijn op treden in een enkele minuten durend debatje. Media-adviseurs strijken doorgaans 15 procent op van de kosten voor televisietij d, die zelfs in een kleine staat al gauw in de miljoenen lopen. Verder worden zij betaald voor het werk en de kosten die ge moeid zijn met de productie van de spots. De groei van het aantal ad-' viseurs kan worden afgemeten aan de omvang van hun bond, het Amerikaanse Genootschap van Politieke Adviseurs, die in tien jaar tijd groeide van 75 naar 650 leden. Voorzitter Brad O'Leary schat dat bij elkaar zo'n 3.000 mensen kunnen wor den gerekend tot de beroeps groep van politieke adviseurs. „Als tien jaar geleden 200.000 dollar werd uitgegeven voor een Congrescampagne dan was dat heel wat," zei O'Leary, een Republikeinse deskundige voor geldinzamelingen per post. „Nu kost een strijd om een senaat- of huiszetel in een staat al evenveel. Doordat ook in die plaatselijke verkiezingen steeds meer geld omgaat is er in het hele land een net van litieke adviseurs ontstaan", Adviseurs spelen nog een dere, weliswaar subtiele nf-:pt „^4™ aan het wellicht even belangrijke J GENEEVE (ANP) - D sident van De Nede sche Bank, dr. W.F. D berg, heeft woensda bens een door de Eu. Vrijhandels Ass<| (EVA) georganiseerd' diebijeenkomst beple ook de Europese land de politiek van vandaag: P®0 selecteren van kandidaten plaats van de zegen te ven* ven van partij bazen zal dei derne kandidaat eerder prrf ren zijn geloofwaardigheid vestigen en bijdragen los krijgen door te wapperen i grote namen van adviseurs hij voor zijn camapgne weten te strikken. Na de Congresverkieziij van november 1986, waai slechts 37,7 procent van Amerikaanse kiezers zich door de reclameboodschap; ter stembus had laten lokit klonken er in sommige krini verontruste geluiden over dreigend bankroet van Amerikaanse democratie. 1 bliciSteif en OOk enkele poli Oddwtnkkcr zeiden zich zorgen te mal Bondssp.c.n,/o n.<i. 7.06 5 jaar vast» Annuïteite werke- opc rijke ge\ rente ren over het verliezen van hetvi Bondssp.M.d./N./o.N.d. 7,00 trouwen van het volk. De vi zwoische Alg. 7,11 commercialisering van dept tiek werd aangewezen C en E Utrecht Friese Bondssp. 7,22 6,9 van de waarschijnlijke ooni| amevhyp-Bedr ken. Maar het systeem Ij duurzaam verankerd en de clameyuppies hebben zich 1 niet weg te denken plaats het politiek establishment vi worven. Eind dit jaar zal het Amei; KaboHypoth. kaanse volk opnieuw kurap AegonHypoth. kiezen tussen twee presides kandidaten. Beiden zullen j Avista Bank (CL) 7.27 6,9 heel vernieuwde Ronald Si nmbT27 gans zijn, van wier werkelij tWoonfondsHoii. 7.27m9 politieke bedoelingen de te DaektbankT33to zers misschien minder zuil Meiaiiicus7/33(L9 weten dan van hun sexleven 6.7 6.8 amro 7,22 6,9 7,22 6,9 7,22 6,9 Gelders.Utr.sp. 7,22 6,9 Postbank Ver. Spaarbank W.U.H. ABN(ABHK) Nutssp.'s-Grav.7,33 7,0 Mees Hope Nutssp.West Ned. 7,36 7,0 BUSREIZEN ORGANISEREN TE HUUR? Uw bussen zitten tot de nok toe vol, nadat u in de rubriek AMSTERDAM (ANP) - Nedlloyd I waren woensdag uitschieters 01 sterdamse effectenbeurs. Het El '39 er voor de rest weer groter wachtend en lusteloos bij. In do was het wachten op de groeicijfel Amerikaanse economie in he kwartaal van 1987, maar toen middag loskwamen wekten zij w Ihousiasme. De beurs kabbelde einde dat weinig grote verschuiv zien en de omzet bleef steken re', miljoen. De meeste aandelenkoers) men uit onder de slotkoers van dag, maar in de meeste gevallen j verliezen niet dramatisch. Op de obligatiemarkt werd 1 een behoorlijke omzet van 1 m naald en de stemming was er vriel Bij de belangrijkste aandele opnieuw Nedlloyd eruit, die heen schoot tussen 171,50 en 18! eindelijk belandde op 178, winst inhield van 5, Ook Bols bi 'orse winst van 4 op 103, o'ankencollege Heineken werd 'eruit gezet oo f 118.30. Fokker zakte weer naar eer Wmt, dat bereikt werd op 17 10,50 onder het slot van de vc was. De internationale aandelen 'P Koninklijke Olie na allemaal i "Pogovens ging in de ochtend omlaag tot ƒ25, wat een verli ™Kte van 1, maar het staalforl JP'de later terug tot ƒ25,80. leerde ƒ0,70 lager op ƒ28,70 e Peet op 24,30 twee kwartjes c S|ot van de vorige dag. Unilever smgen eveneens wat achteruit. 'Jke Olie sloot na een aanvankel leruitgang een paar dubbeltjes 1207,30. De uitgeverssector liet een voi J.®n wn 1,50 op 115,50 voor er en winsten van 1 voor 9 aaf en Wegener op respectievelf en c?22' eindi9<le gelijk, n Elsevier gingen een paar d achteruit. Bank. v. Hyp. Fin. 7,56 7,0 {F.G.H. Bovengenoemde percentages kc j plan kunt u samen met de NVM-n uw makelaar om nadere informat noord Okt. t/m dec. '86 f128 t.t/mdec. '87 f127 rijsafwijking t.o.v. 1. totaal'87 82 De prijsontwikkeling heeft betre de woningen. Per woningtype en f Copyright NVM Nieuwegem heeft geadverteerd! De rubriek die wekelijks meer dan 1 miljoen Nederlanders bereikt. De rubriek verschijnt elke zaterdag. SPECIALE TARIEVEN De nieuwe Mazda626. Comfort gaat verder dan ruimte. Natuurlijk is de nieuwe Mazda 626 Sedan een ruime auto. Maar dat gaat Mazda niet ver genoeg. Comfort gaat verder dan volledig verstelbare stoelen. Of een modem gestyled dashboard. Het is zelfs meer dan een eventueel in twee ongelijke delen te vergroten bagage ruimte. En het blijft niet bij het uitgekiende ventilatiesysteem, dat ervoor zorgt dat het altijd goed toeven is in de nieuwe 626. En niet alleen voorin. Comfort wordt ook bepaald door een prettig rijgedrag. En daar heeft Mazda zeker voor gezorgd. Door het toepassen van een McPherson voorwielophanging, in combinatie met het exclusieve TTL achter- wielophangingssysteem, heeft de 626 een rotsvaste wegligging. En de precieze tand heugelbesturing zorgt ervoor dat u de 626 altijd stevig in de hand heeft. Zo zit u niet alleen comfortabel maar ook ontspannen achter het stuur van de nieuwe Mazda 626. Dit gevoel van vertrouwen wordt versterkt door een nieuwe reeks duurzame krachtbronnen. U heeft de keuze uit drie milieu vriendelijke benzinemotoren. Zoals de 2.0 liter 12 klepper, waarmee u snel en gemakkelijk op een top van 186 Km/u zit. Of u kiest voor de krachtige, maar zuinige 2.0 liter dieselmotor. Voeg hierbij de hoge inruilwaarde ertu beseft dat het goed zitten is in de nieuwe Mazda 626. De comfortabele 626 Sedan is al ver krijgbaar vanaf (1. 26.495,-. De 626 Hatchback en de 626 Coupé staan vanaf respectievelijk fl. 28.595,- en fl. 29.845,- voor u klaar. Prijzen inclusief BTW (wijzigingen voorbehouden)Afleveringskosten fl. 395- Zes jaar carrosserie garantie. Importeur Auto Palace De Binckhorst Den Haag. Tel.: 070-489400. Bouwfonds N.G. Bflat. Ned. 'Optie' 7,44 7,1 1 De genoemde instellingen versti 'f bijvoorbeeld 3,7,10 of 12 jaar vast alleen de 5-jaars tarieven vermeit r'plus een aantal variabelen, die p« afsluitprovisie). Voorhypotheker vallen 0,2% hoger dan bovengen Peildatum: 22 januari 1988 Bron: Prijsontwikkeling p NEW YORK (VWD) - Hf wil American Standard t 1,8 miljard dollar. De fal gen en huishoudelijke ap] Dat is aanzienlijk meer \merican Standard op di De directie van Amer: rrein van air-conditioi ledig verrast door het ovi verklaarde dat hij tot du? met Black Decker en heldere hemel is gekomei]

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 6