UITBLAZEN 'It's now or never' voor Gerrit Brokx Cao-wegvervoer: de chauffeurs mogen het zeggen Kinderen willen inspraak bij scheiding O u 'DE1 w even..^ FNV: O Brand in de chunnel R /oorbaric DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 2)3 JANUAR11988 -DE STEM- TILBURG VREEST HAAGSE 'OVERVAL' BIJ BENOEMING BURGEMEESTER KINnCREN PESTEM B Kritiek naunyMt', Over een paar maan den beslissen de bouwers van de Eurotunnel - dat is de toe komstige tunnel onder hét Kanaal door- of de pas sagiers die hun auto bij zich hebben tijdens de treinreis in de auto's moe ten blijven zitten of elders in de trein zullen worden onderge bracht. Ik vrees dat het wel het eerste zal worden. Waarom an ders nu al geoefend met wa gons vol auto's met mensen er in? In een afgelegen hoek van de Elzas, zo lees ik in een krant, werd vorig weekend een ram pen-oefening gehouden met als doel uit te vinden wat men moet doen als te zijner tijd, in de door de tunnel rijdende trein, brand uitbreekt. Voor de oefening waren speciale wa gons gebouwd met een ver voerscapaciteit van honderd auto's elk. Honderden vrijwilli gers uit de omgeving waren aangetreden' om voor passa giers te spelen. Alleen hartpatiënten werd afgeraden mee te doen omdat het er realistisch toe zou kun nen gaan. Voor dat laatste zorgden de specialisten van een spektakelfirma, die er hun be roep van hebben gemaakt speelfilms van speciale effecten te voorzien. Zij bliezen de vlammen aan en lieten dikke wolken ongevaarlijke, maar er zeer echt uitziende rook over het tafereel rollen. Of de oefe ning aan de verwachtingen heeft voldaan en welke conclu sies eruit getrokken moeten worden, is nog niet bekend. Eén conclusie zal er zeker niet uit getrokken worden: dat het beter is de tunnel maar hele maal niet te bouwen. T5 WIM KOCK in de kathedraalachtige 'ka mers' van de leisteenmijn in Wales, die ik met de kinderen meermalen bezocht, heb ik me nooit op m'n gemak gevoeld. Ondanks de ontzagwekkend hoge, door mensenhanden uit gehakte, ruimte was ik me steeds te zeer bewust van de ontelbare megatonnen graniet van de berg die op de grillige gewelven rustten. Op grotten, lange tunnels en mijngangen heb ik het niet zo begrepen. De Maastunnel is mij lang genoeg. De Kanaal tunnel, zo heb ik mezelf be loofd, zal ik nooit van binnen zien. Zelfs een uitnodiging voor een gatis rit zal ik beleefd doch beslist afslaan. Mij niet gezien. Het artikel dat berichtte over de brandoefening in de Elzas, gaat ook nog nader in op de be scherming van de tunnel tegen terroristen. Vorige maand werd van gezaghebbende zijde nog op de kwetsbaarheid van de tunneltrein gewezen. Men hoeft slechts de benzinetank van één van de honderden auto's tot ontploffing te brengen om een ware hel te doen losbreken. Daar wordt natuurüjk wel rekening mee gehouden, maar nu al hoor je ook met betrek king tot de tunnel het bekende verhaal dat er geen waterdichte defensie tegen terrorisme be staat. De man die aan de En gelse kant belast is met de ver antwoordelijkheid van de vei ligheid van de tunnel: „Als geld gëen rol zou spelen zou ik de tunnel wel honderd procent veilig kunnen maken. Maar dan zou er geen kip meer in- of uitkomen. Daar bouw je na tuurlijk zo'n ding niet voor." Ik blader ook nog even door de documentatie die Eurotun nel, het Frans-Britse consor tium dat de tunnel bouwt, me een tijd geleden heeft gestuurd. Daarin lees ik dat, dankzij de tunnel, een transportonderne mer in Cardiff, Wales die wat af te leveren heeft in Amster dam, dat binnen een en de zelfde werkdag kan doen. Het blijft een roteind rijden natuur lijk en daarom zal het ook een lange werkdag zijn. En omdat de vrachtwagen in elk geval niet meer op dezelfde dag terug in Cardiff kan zijn, blijft een vergelijking met een autoveer schip interessant. Uitgaande van de snelle veerschepen op de route Dover-Calais, ongeveer hetzelfde trajekt dat de trein volgt, is de tijdwinst per trein zegge en schrijve veertig minu ten. De 'verloren' tijd op het veerschip kan de chauffeur be nutten om wat extra rust en ontspanning te vinden, want -. zoals al gezegd- van Cardiff naar Amsterdam, het is 'n ro teind rijden. Aan beide kanten van het Kanaal is al heel wat werk ver zet en sinds vorige maand wordt onder Shakespeare's Cliff, vlak boven Folkestone, al geboord. Alleen de zee zelf of de aardlaag, waar de tunnel doorheen moet, kunnen nu nog verhinderen dat Brittannië's in tegriteit als eiland wordt aange tast door deze, voor de econo mie zo onontbeerlijk geachte, vaste verbinding met Frankrijk. De tunnel gaat voor het groot ste deel door een laag kalkmer- 'gel, een materiaal dat door de bouwers ideaal voor de tunnel bouw wordt genoemd. Alleen aan de Franse kant is die kalklaag wat minder homogeen en stabiel. Daar 'injecteren' de boormachines de laag met een mengsel van beton en klei. Ik weet niet goed hoe ik me daar van een voorstelling moet ma ken, maar het klinkt stevig. In dwarsaanzicht biedt de tunnel ongeveer het beeld van de doorsnede van een ondiepe schaal. Eerst daalt hij geleide lijk, om tegen het eind van de oversteek weer even geleidelijk te klimmen. Op het diepst gele gen stuk, de bodem van de schaal, ligt de tunnel veertig meter onder de zeebodem. Een griezelige gedachte. Ik ben wel eens vele honderden meters diep in een Engelse kolenmijn geweest. In de lift waarin we af daalden kon je niet eens nor maal rechtop staan. Dat was een benauwend avontuur. Ook iiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiI Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, incl. B.T.W., bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. j 1per maand, J 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Sen/ice-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ranlrrolatioc Postgiro 1114111 —ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Pieter Eggen DE GEMEENTERAAD van Tilburg staat klaar voor de benoeming van een nieuwe burgemeester. Deze week rondt een werkgroep uit de raad haar voorbereidingen af en kan de profielschets voor de opvolger van de inmiddels met ziekteverlof vertrokken Letschert wor den geschreven. Volgende maand zal de Bra bantse commissaris van de koningin, mr. F. Houben, de profielschets komen ophalen en zelf een lijstje presenteren van kandidaten, die volgens hem geschikt zijn voor Til burg. Daarna volgen de solli citatiegesprekken met de kandidaten en de voordracht aan minister Van Dijk (Bin nenlandse Zaken). De ver wachting is dat ergens in april of mei de benoeming een feit zal worden. Dat is allemaal nog behoor lijk ver weg, maar toch vre zen vooral Tilburgers dat de race om het burgemeester schap al lang gelopen is. Voor die vrees lijkt alle reden. De kans dat er vanuit Den Haag een kandidaat wordt 'gepara chuteerd' is zeker aanwezig. In Den Haag én in Brabant wordt de geschiedenis van de benoeming anderhalf jaar ge leden van Havermans tot eer ste burger van de residentie in herinnering geroepen. De Haagse en de Tilburgse benoemingskwesties vertonen opvallend veel overeenkom sten. In 1985 meldde de toen malige burgemeester van Den Haag, mr. Frans Schols, zich ziek. Een opvolger diende met spoed gezocht. De Haagse ge meenteraad had het meeste trek in mr. Gerrit Brokx en die liefde was wederzijds. Maar Brokx - toen nog staats secretaris van volkshuisves ting - mocht het kabinet niet uit. Lubbers stond niet toe dat leden van het kabinet tussen tijds naar elders gingen en dus bleef Brokx. Op hoog politiek niveau werd toen beslist dat Haver- mans (burgemeester van Doe- tinchem en vele malen gepas seerd voor fraaie benoemin gen) de opvolger van Schols werd. De Haagse politiek stond op zijn kop, maar had uiteindelijk de voldongen fei ten te accepteren. De latere wethouder Verduyn Lunel merkte tijdens de inhuldi gingszitting van de raad fijntjes op: „De raad heeft alle inspraak gehad, die ze wilde. Er waren maar twee rand voorwaarden: het moet een CDA'er zijn en hij moet Ha vermans heten". Het Haagse voorbeeld lijkt in Tilburg school te zullen maken. Straks zal een Til- burgs raadslid kunnen ver zuchten: 'Er zijn twee rand voorwaarden. Het moet een CDA'er zijn en hij moet Ger rit Brokx heten". Deze oud-staatssecretaris verkeert in ongeveer dezelfde positie als Havermans eerder. Hij werd enige malen hard handig gepasseerd voor een fraaie post. Van de PvdA mocht Brokx Van Agt niet op volgen als commissaris in Den Bosch en ook tegen oud-mi nister Van Kemenade moest Brokx het afleggen in de race om Eindhoven. De verguisde en beweende Brokx eist eer herstel voor de al te snel uit gedeelde rode kaart eind 1986, toen hij met de parlementaire enquete bouwsubsidie in het vooruitzicht het veld moest ruimen. Brokx wierp zich daarna verwoed in de strijd om Bra bant en Eindhoven, maar viel beide keren buiten de prijzen. De eerste keer heette hij nog te besmet. De parlementaire enquete moest nog beginnen en misschien zou Brokx' fei len nog wel blijken. In de kwestie-Eindhoven speelde dit argument veel minder, maar waren de machtsver houdingen van te doorslagge vend gewicht. Het CDA Laatste kans voor Gerrit Brokx. waagde de strijd met de PvdA niet, die op historische gron den Eindhoven claimde. De sociaal-democraten zetten de 'zware' kandidaat Van Keme nade in en wonnen. Als troostprijs zullen Til burg en Den Bosch voor het CDA behouden blijven. Kan didaten van PvdA-huize heb ben zich niet aangediend voor Tilburg. Deze benoeming is een CDA-onderonsje. Hoezeer dat het geval is, bleek wel uit de uitlatingen van premier Lubbers, tijdens de persconferentie waarop hij Van Kemenades benoeming bekend maakt. Lubbers noemde bij die gelegenheid Brokx een 'uitstekende kan didaat voor Tilburg'. Kringen rond Lubbers be vestigen dat deze 'losse' op merking van de premier twee doelen dient. „Op de eerste plaats moest Tilburg weten serieus rekening te houden met de komst van Brokx. Dat was nodig omdat Brokx zich eerder wat laatdunkend over Tilburg had uitgelaten. En het was tegelijk voor Brokx het signaal dat hij nü moet solli citeren. Een volgende gele genheid kan te laat zijn", al dus een CDA'er uit de omge ving van Lubbers. Voor Brokx geldt nu Elvis Presley's evergreen 'It's now or never'. Lubbers wil Brokx graag aan een leuk baantje helpen, om dat hij zijn vertrek als een soort ereschuld ziet. 'Lubbers heeft zeker verwachtingen gewekt'. Lubbers wilde Brokx niet kwijt, maar moest hem laten vallen toen Bert de Vries en de CD A-fractie in zijn spoor het heengaan van Brokx eiste. Brokx heeft volgens goed ingevoerde bronnen de oproep van Lubbers begrepen en een briefje geschreven. De Tü- burgse politici voelen er wat minder voor om als onder- duik-adres voor Brokx te die nen. „Natuurlijk, de raad zal heus wel vragen: en hoe lang denk je hier te blijven Bra bantse en Haagse CDA-krin- gen geven ruiterlij k toe dat de Tilburgers wat beducht zijn voor „een al te overheersende Brokx. 21e hebben liever een .burgemeester die collegiaal is en o'e wethouders niet te veel voor' de' voeten loopt". Of het is. omdat hij zijn kans rook, niet duidelijk, maar ook ouq1 -staatssecreta ris Marius van .Amelsvoort (ook gepasseerd vb°r Don Bosch) liet van zijn belang stelling blijken. Zelf onu>ent hij gesolliciteerd te hebbeD. maar hij verhult niet belang stelling te hebben. „Als ik ge vraagd wordt, zal ik daar ze ker goed over nadenken", al dus Van Amelsvoort. Van Amelsvoorts kansen op Tilburg worden zeer laag aangeslagen door mensen die het kunnen weten. „Het is ze ker zo'n beetje de laatste kans voor Van Amelsvoort en waarschijnlijk is het een goede burgemeester. Maar het punt is, dat hij het niet wordt", weet een Haagse bron. Deze zegsman wijst op de positie van Brokx en hij legt uit: „Het is zo dat éls de ver trouwenscommissie van de raad Brokx op de lijst zet, hij het ook wordt. Ook als hij niet nummer één op die lijst staat". Anders gezegd: Als Lubbers een kansje krijgt om Brokx in Tilburg te benoe men, dan zal hij dat niet nala ten. Ook de andere kandidaten zijn kansloos. Godfried van den Heuvel, eerste burger van Borsele, heet een goede te zijn, maar is kansloos is het spel der kanonnen dat in Tilburg wordt gespeeld. En Maarten van Rooijen (oud-staatssecre taris van Financiën onder Den Uyl) telt helemaal niet mee. Hij schijnt van te voren niet eens de moeite te hebben genomen het CDA in Den Haag op de hoogte van zijn plannen te brengen. Toch is het niet gezegd dat Brokx dus burgemeester van Tilburg wordt. Voor die con clusie is het wat te vroeg. Hei liger nog dan de wens van po litiek Den Haag om Brokx in Tilburg te krijgen, is het oor deel van de vertrouwenscom missie. Als die Brokx hele maal niet op de voordracht zet, dan komt hij niet in aan merking. In dat geval zal de keuze vallen op de huidige burgemeester van Rosmalen, mr. Ton Burgers. Hij wordt in CDA-kring een .jonge, enthousiaste en zeer goede bestuurder" ge noemd, die voor zijn ambts uitoefening in Rosmalen een dikke voldoende krijgt. De keuze voor de Tilburgse raaoi is simpel: Burgers of Brokx. Wil de raad de eerste, dan mag de naam van Brokx niet meer op de voordracht staan. En wil de raad Brokx, dan doet het er toe op welke plaats hij staat. „Als Van Amelsvoort één staat. Bur gers twee en Brokx drie, dan wordt het Gerrit Brokx". Van belang voor Tilburg zal de komende tijd zijn of het CDA in de kruikenstad erin slaagt de Haagse druk en Brokx te weerstaan. Lukt dat niet dan komt Brokx er. Het alternatief is Burgers. Zo be zien gaat de vergelijking met Den Haag en Havermans toch niet helemaal op. Tilburg heeft meer keus. Door Thom Meens OOK DE zevende onderhandelingsronde tussen werkgevers en werknemers in het wegvervoer heeft geen nieuwe cao ge bracht. Sterker nog. De partijen zijn uit onderhandeld zonder dat er een echt ak koord op tafel ligt. De onderhandelaars (Bergmans voor de werk gevers en Van den Bergh voor de werknemers) gaan nu terug naar hun leden voor een laatste bespreking. Daarin zal het eindbod van beide partijen worden beoordeeld. Eindbod, want van een akkoord willen in ieder geval de werk nemers niets weten. Daarvoor is de uitkomst van alle overleg in hun ogen veel te mager. Beide partijen hebben heel wat uit te leggen. De werkgevers omdat ze toch weer meer geld hebben uitgegeven dan ze van plan waren. Ze zijn de onderhandelingen begonnen met een pakket dat tal van verslechteringen bevatte ten opzichte van de huidige cao. Zaken als ver laging van de ploegen- en zaterdagtoeslagen, bevriezing van overuren voor buitenland- chauffeurs en een beperking van het loon voor bijrijders stonden op dat lijstje. Dat is geheel van de baan. Alles blijft bij het oude, met dien verstande dat er één procent loonsverhoging wordt betaald en dat er twee extra vakantiedagen komen voor mensen on der de veertig. Bergmans denkt dat zijn trans portachterban uiteindelijk morrend akkoord zal gaan. Minder optimistisch zijn de werknemers. De bonden zullen hun leden een neutraal advies geven. Ze zijn bepaald niet gelukkig met het bereikte resultaat. Vooral de geringe loonsver hoging (er was drie tot vier procent gevraagd) en de schamele toezegging van extra vakantie (de bonden wilden vijf dagen meer) vallen slecht. Maar omdat de verslechteringen van de baan zijn, zullen de bonden geen negatief ad vies geven. „Die verslechteringen zaten onze leden nogal hoog", zegt de FNV. Of de leden komende weken akkoord zullen gaan met de voorstellen wordt in ieder geval binnenshuis bij de FNV betwijfeld. „Van de achterstand ten opzichte van andere sectoren wordt niets goedgemaakt. De kloof wordt eigenlijk alleen maar groter." Daar staat tegenover dat werknemers in het vervoer niet snel bereid zijn tot acties. De ge ringe rechtszekerheid speelt daarbij zeker een rol. In ieder geval tot na de raadpleging van de leden zullen de bonden de voorbereidingen van acties stopzetten. De werkgevers gaan er zelfs van uit dat acties definitief van de baan zijn, maar dat wordt weersproken door de bonden. Op dit moment is werkgeversaanvoerder Bergmans degene die het meest reden tot la chen heeft. Hij heeft weliswaar de minlijn moeten verlaten, maar verder nauwelijks in geleverd. Daarom denkt werknemersonder handelaar Van den Bergh dat er meer is te ha len bij de werkgevers. Veel meer. „Alleen kan dat niet via de weg van de onderhandelingen. Aan tafel is op dit moment niets meer te berei ken. Als we meer willen, zullen we actie moe ten voeren, dan moet er druk op de ketel wor den gezet." Materieel hebben de 70.000 chauffeurs wei nig te verliezen bij acties. Maar ze lopen kans dat dan ook het akkoordje dat is gesloten over een bedrijfsgezondheidsdienst weer wordt opengebroken. Die dienst kost 7,5 miljoen gul den per jaar en zal vrijwel geheel door de werkgevers worden betaald. Dat is een over winning voor de werknemers want aanvanke lijk wilden de bazen niet meer dan de helft van de kosten dragen. Tot zover de geldelijke kant. Op het immate riële vlak zijn nog veel minder resultaten ge boekt. Partijen hebben alle twistpunten voor zich uit geschoven. Pas als er een akkoord ligt over de poen zullen deze zaken in zeven nieuwe onderhandelingsrondes worden bekeken. De werknemers zijn daar niet blij mee want het gaat om gevoelige zaken als de invoering van een 'zwarte doos' in de cabine, de verbetering van de arbeidsomstandigheden, een regeling van werk- en rusttijden en de opleiding van nieuwe chauffeurs. Het is echter vooral de zwarte doos (bekend uit de vliegtuigwereld) die voor problemen zorgt. Chauffeurs zien de doos als een aantas ting van de privacy. De beroemde vrijheid van de grote jongens van de weg is geheel verdwe nen als de baas via een doosje kan controleren wie wat waar en wanneer heeft gedaan. Vol gens vakbondskringen registreert de doos zelfs tijdens nachtelijke rusturen wat er zich in de cabine afspeelt. De werkgevers vinden die angst voor de nieuwe technologie overdreven. „Je moet met de tijd meegaan", zegt Bergmans. Hij vindt zulke zaken van zo weinig belang dat hij ze eigenlijk helemaal niet in de cao wil opnemen. De bonden hebben op dit terrein nog geen water bij de wijn willen doen Als ook de leden hun poot stijf houden kan deze 'immateriële paragraaf' zelfs als er al een akkoord zou zijn over de andere zaken, alsnog roet in het eten strooien. „De voorbereidingen van de acties zijn even stopgezet, maar uitstel is bepaald geen afstel", zegt Van den Bergh dreigend. Het is aan de le den om te beoordelen of die dreiging een reële is. Daarbij zal in ieder geval de vraag een rol spelen hoe hard de financiële toezeggingen van de werkgevers tot nu toe zijn. Bergmans heeft al eens geroepen dat hij vindt dat chauffeurs tot de best betaalden uit de samenleving beho ren. „Veertig mille netto per jaar. Daar komen niet veel mensen aan." Hij heeft dat bedrag nooit met een loonstrookje van wie dan ook kunnen staven, maar dat neemt niet weg dat de werkgevers vinden dat ze nu al te royaal zijn. Ze wijzen daarbij graag naar het buitenland waar slechter wordt betaald. „Je ziet nu al steeds meer buitenlandse vrachtauto's hier rondrijden. Als in 1992 de EG-binnengrenzen opengaan, kapen die hier alle werk weg", zeg gen ze.Verslechtering van het arbeidsvoor waardenpakket is dus eigenlijk in het voordeel van de chauffeurs, aldus de redenering. De bonden bestrijden dat met een Zwitserse stu die. Daaruit blijkt dat Nederlandse chauffeurs weliswaar het best worden betaald, maar dat ze ook het beste werk afleveren. Gerekend naar de prijs per product is Nederland een goedkoopte-eiland. Als de werkgevers uit woede over eventuele acties besluiten toch weer op de minlijn te gaan zitten, zal dat in ieder geval niet verande- Door Jan van de Ven WIE KIJKT er nog op van scheiding? Een op de drie a vier huwelijken komt zo aan een eind. Gevallen van echtscheiding komen in elke straat voor, in de beste families zelfs. Voor rechters zijn scheidingen lopende handwerk gewor den. Toch lijken scheidin gen niet zo normaal als we veronderstellen. Wat ogenschijnlijk de ge woonste zaak van de wereld is wordt nog steeds met een waas van geheimzinnigheid omgeven. Een besluit om uit elkaar te gaan betreft immers twee mensen. Alleen zij en niemand anders spreken er over en zij bepalen wie in de besluitvorming wordt betrok ken. Kinderen horen zeker niet bij de raadgevers. Kinde ren worden voor het blok ge zet als de stap om uit elkaar te gaan al is gezet. Toch hebben kinderen een mening. En graag zouden zij ervaren, dat volwassenen met hun mening rekening hielden. Negen van de tien kinderen, deel uitmakend van de door Carla van Wamelen onder vraagde groep, willen in spraak in geval hun ouders uit elkaar gaan. Of hadden het gewild als de breuk al de finitief is. Slechts een op de tien ziet de noodzaak van in spraak niet in. 'Een kind kan er immers toch niets aan doen als vader en moeder elkaar niet meer verdragen'. Wat zouden kinderen hun ouders dan willen zeggen? Waaruit bestaat hun mening? Zij blijken er volwassen ideeën op na te houden. Kin deren laten hun ouders vrij. Willen zij uit elkaar? Prima, maar er wordt wel een voor behoud gemaakt voor het ge val er nog jonge kinderen in het gezin zijn. In dat geval be hoort in de optiek van de jeugd het gezin bij elkaar te blijven. Hoe jong is jong, als de on dervraagde groep bestaat uit tien- tot twaalfjarigen? Kin deren uit de lagere schoolleef tijd vinden kleuters jong. In de ogen van middelbare scho lieren is de lagere schooljeugd jong. Carla van Wamelen kreeg te horen, dat van echt scheiding geen sprake zou mogen zijn als er kleuters in een gezin zijn. De conclusie, dat tienjari gen zich groot genoeg achten om een scheiding op te vangen en ouders met kinderen vanaf die leeftijd dus de vrije hand hebben, mag voor de hand lig gen, maar moet als niet te recht worden afgewezen. Kin deren willen zich niet kinder achtig opstellen en met hun gedrag beslissingen van oude- Hoe denken kinderen over echtscheiding? Niemand vraagt ernaar. Zelfs na maatschappe lijke aanvaarding van echt scheiding wordt er angstig over gezwegen. Voor Carla van Wa melen aanleiding kinderen op te zoeken en te vragen hoe zij over uit elkaar gaan van ouders denken. Haar bevindingen zijn neergelegd in 'Ouderschap en ouderlijk gezag na scheiding'. Daarin neemt zij het op voor kinderen, een verwaarloosde groep ren blokkeren. De essentie van hun stellingname is ech ter: Wij hebben beide ouders nodig. En zolang onze rust niet met ruzies wordt ver stoord, willen wij het gezin bij elkaar houden. Een andere gevolgtrekking lijkt niet mogelijk. Kinderen ontdekken vanuit de rust van het gezin de wereld: eerst de straat voor het huis, vervol gens de wijk, de gemeente, de streek en dan de rest. Uitbrei ding van het te ontdekken territoir gaat gepaard met op bouwen van levenservaring. Telkens komen zij daarbij nieuwe mensen, andere situa ties tegen. Een proces, waarbij de zekerheid van het ouder lijk huis onontbeerlijk is. Ze hebben in de evenwichtige ontwikkeling van hun per soonlijkheid het gezin nodig totdat ze op eigen benen kun nen staan. Wanneer mag de omslag naar de volwassenheid wor den verwacht? Laat men de natuur zijn gang gaan, dan valt het passeren van de grens van jeugd naar volwassen heid rond het achttiende le vensjaar waar te nemen. Net als bij de eerste stapjes gaat de jongvolwassene dan, niet geheel zeker nog, zijn eigen gang. Tot die tijd heeft het kind dagelijks de zekerheid van beide ouders in het gezin nodig. En pas daarna zal het zich in geval van een gebro ken gezin niet meer van na ture verzetten tegen een nieuwe vriend voor moeder of vriendin voor vader. Een onderzoek onder Schotse kinderen, zo be schrijft Carla van Wamelen, heeft uitgewezen, dat ouders niet de vrijheid krijgen uit elkaar te gaan. Schotse kinde ren willen vader en moeder bij elkaar houden. Ook als de volwassenen samenleving Diet meer zien zitten. In de kem zijn Nederlandse kinde ren, ondanks hun liberale op stelling in onze libertijnse sa menleving, net zo intolerant. Zij wensen verantwoord vol wassen te worden. Aan het onderzoek van Van Wamelen deden kinderen mee uit Delft en Arnhem. Stads kinderen, die bij toeval hun mening mochten geven. Pas nadat onderwijzers toestem ming voor klassikaal onder zoek hadden gegeven en ouders zich eveneens met het stellen van de vragen hadden akkoord verklaard, kwomen de kinderen aan het woc'rd. Met of zonder echtscheidings ervaring, zij hebben een dui delijke mening. En zij hebben rechtsgeleer den van naam mee. Van Oven bijvoorbeeld stelt in het gezin het belang van het kind abso luut. Volgens Van Oven, aldus Van Wamelen, is het echt scheidingsprobleem een kin derprobleem. 'In zijn visie rij zen de problemen met de toe wijzing van een scheiding al leen daar waar bij de schei ding kinderen betrokken zijn, die de zorg van hun ouders nog behoeven. Het belang van het kind kan bestaan in het continueren van de huwe lijksband, hoewel het huwe lijk is gestrand.' Leyten, een andere rechts geleerde, legt de huichelach tigheid bloot, die schuilgaat in de veel gehoorde opmerking •we scheiden in het belang van het kind'. Kinderen blij ken ook in een minder harmo nisch gezinsverband verder te willen leven met zowel vader als moeder. Van Wamelen on dervindt in haar onderzoek, dat kinderen op in het alge meen gestelde vragen best een vrijblijvende houding willen aannemen. 'Sommige ouders' mogen van hen uit elkaar gaan. Zeker als die sommige ouders elkaar het huis uit vechten. Uit de antwoorden van de kinderen blijkt echter niet, dat zij bereid zijn hun eigen leefsituatie op te geven. Serie met afleveringen op: 27, 28 e.i 29 januari JEN HAAG (ANP [VD-fractie in de (amer is in beginse fin voorstel te steur je PvdA om in ,penbare manifesto oproep tot gebed va moskee gelijk te stel jet luiden van de ki (.an christelijke voor religieuze doele get PvdA-wijziging moet daartoe nog wor gepast, onder meer om mondelinge oproep imam als een mechan: roep via geluidsappar; AMSTERDAM ziet dat de kome: ningnood uit de Voorzitter Schuller genoemd dat de reg trekt van de social bouwen huurwonin sprak in Amsterda RAI-expo die in ma Van de 79.500 woningt 1988 met subsidie van moeten worden gebou gen er 29.500 worde: voerd als woningwetw voorgaande jaren was tal bijna tweemaal Bovendien verstrekt geen leningen meer ningbouwvereniginger door die hun geld nu 1 gere rente moeten 1 banken en andere instellingea Schuller meent da woningbouw onmog zonder betrokkenheid rijk. „Wij houden vast", zei hij in relati door de FNV groeiende tekort aan t voor huishoudens met tot gemiddeld inkomer Ook zijn tegenspelei maatschappelijk verke zitter De Vilder van i werkgeversorganisatie uitte woensdag kriti* opstelling van de reg aanzien van de volk ting. Hij constateerde kabinet heeft verzuim te geven hoe woningb nigingen goedkoop blijven bouwen, nu geen laagrentende meer ter beschikking i De Vilder zei dat de bouwverenigingen nu veertig procent van h plannen uit 1987 geit MDS IS EEN ZIEKTE leeft gegrepen. Als eei Jaar als de vroegere 'i firus zich. De sombere biljoen mensen aan ai onder de jeugd zal worl Het is onvermijdelijk rende cijfers tot paniell Jen aids-patiënten gees egaan met lijders aanl enende instanties steil I soms zeer intolerant opl Het is de plicht van reling de kop in te c loede veiligheidsmaa! 'ormen de eerste belal Seriand vervult daarin! bondiaal verband fana Je dramatische opmar Jie momenteel in Lonc Jenoeg kan worden andsgrenzen. Oplossi; 'erband worden gezoc Een van de gevolge at de discussie rond "ijven en instanties hd «n verplichte test. De lering daargelaten - g "achten hoe de zaken en. Philips Nederland h wachtende houding.) !|tanten te gaan teste) temer met het aids-vi; «gewezen voor de job De handelwijze vanl 'arig. De leiding van hi Jen van de ingrijpend tot door medische or re discussie over het nog moet voeren Naast ethische bez loonden worden vero Jat staat volop ter dis ''tof is, nog niet ziek. ret later te worden. Q toeid uitgesloten, ter reeft nauwelijks betocj al hebben voor de alc Philips valt de laats) reihard personeelsbel iren eventuele risico's "orden ontzegd zijr Jat de storm van prot, ■rent brengt dat het be ren zaak is die zelfs "Qedaan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2