mCEST-DOCUMENTAIRE MET INTERVIEWS EN MINI-DRAMA 'Je kunt het zo gek niet bedenken' klaar voor eeuwfeest Francis Poulenc, een onderschat componist Music Award voor Whitney Houston Muziekbeurs Cannes beheerst door CD DE FRANSE MOZART OVERLEED 25 JAAR GELEDEN Impresario Da Silva overleden If" <iis -SWïIBEfflj HILVERSUM - De NOS-documen- taire 'Gezocht: Lieve vader en moe der', die vanavond om 20.20 uur op Nederland 2 wordt uitgezonden, be handelt op spektaculaire wijze het thema incest. Afschuwelijk Religieus Franse slag WOENSDAG 27 JANUARI 1988 jESTEM GID r IEDERLAND 2 23.00 DUITSLAND 1 20.15 Suske en Wish iambone AMSTERDAM (ANP) - De renovatie van het Amster damse Concertgebouw na dert haar voltooiing. Er wordt overal in het gebouw nog'wel druk gewerkt maar dat heeft voornamelijk te maken met de afwerking. „We liggen op schema en op budget", aldus Concertge bouw-directeur drs. M. Sanders. Hij laat er geen twijfel over bestaan dat al les op 11 april gereed zal zijn en het Eeuwfeest van gebouw en orkest dan kan beginnen. Er zijn nu kleedkamers voor de musici, die zich niet meer, zoals vroeger nog wel eens gebeurde, tussen het binnenstromend pu bliek moesten omkleden. Er zijn stemkamers, zodat de mu sici hun instrumenten niet meer op het podium behoeven te stemmen, er zijn solistenka mers met voorzieningen als douches, opslagruimten voor onder meer instrumenten die, als het bij voorbeeld vleugels betreft, met liften zo naar het podium gebracht kunnen wor den. Er is zelfs een kleine lift, die de dirigent komend van de kleedkamer naar het podium brengt. Keukens, een kantine voor de musici, een werkplaats voor het technisch personeel en nog andere ruimten, dat alles kan men nu vinden in een grote kelderruimte, die er vroeger niet was. Pronkstuk is een grote ovaalvormige instemzaal voor koren, precies onder de Spiegelzaal, die weer onder de Kleine Zaal ligt. Ook met het budget gaat het dus goed. Met steun van buiten heeft men zelf al meer dan 40 miljoen gulden voor de alge hele verbouwing binnen kun nen halen: 18 miljoen van het bedrijfsleven, 12 miljoen van de gemeente Amsterdam, 4 mil joen via eigen acties van het JtïrS i rj i sp* f"ï Zo gaat het Concertgebouw in Amsterdam er uit zien. Aan de linker kant komt de hoofdingang. - fotoanp Concertgebouw, 3,5 miljoen provincie Noord-Holland. De van particulieren en nog eens renovatietoeslag (een gulden op 3,5 miljoen subsidie van Rijk en elk entreekaartje en vijftig cent voor abonnementhouders) zal aan het eind van het seizoen worden stopgezet. Voor het eerst zal het Con certgebouw de gehele zomer open zijn. Samen met vier an dere grote theaters in Amster dam (Muziektheater, Stads schouwburg, Carré en de thea tercombinatie De la Mar/Bel- levue) is afgesproken dat gedu rende de gehele zomerperiode één a twee niet in het Neder lands opgevoerde voorstellin gen per week worden gegeven om Amsterdam toeristisch te verkopen, aldus Sanders. Ge noemde theaters zullen per toerbeurt open zijn, het Con certgebouw echter het gehele zomerseizoen. Voor het zover is, is het Eeuwfeest al begonnen. Op 11 april, de dag dat het Concertge bouw precies 100 jaar bestaat, zal het Concertgebouworkest een feestelijk galaconcert ge- HHHH1 Door Jan Koesen Om duidelijk te maken wat voor ellende deze misdaad kan oproepen, hebben de maaksters Sarah Marij nissen en Agna Rudolph geen effect geschuwd. Behalve de trieste verhalen van de slachtoffers krijgen we een mini-drama te zien dat tussen de interviews door is vervlochten en een recon structie van een kinderverkrachting met pop pen. In dat mini-drama dreigt een vader een poes de oven in te stoppen omdat zijn dochtertje ongeh oorzaam is geweest. We zien de ellendeling in de loop der jaren schoftiger worden. Hij overvalt zijn dochter in de badkuip. Uiteindelijk ligt hij onder de dekens te slapen en richt zijn dochter, inmiddels vele jaren ouder en verbitterder, een pistool op haar vader. De emoties die bij de kijker worden opgeroe pen zijn dan voornamelijk woede. Voor nuances is geen ruimte. Omdat het drama op patronaat stoneel lijkt, schiet het zijn doel op sommige mo menten voorbij. De maaksters zeggen dat ze niets verzonnen hebben en dat alles wat wordt getoond of gedramatiseerd, ook zo gebeurt. „Je kunt het zo gek niet bedenken". De film gaat uitsluitend van de optiek van de slachtoffers uit en bemoeit zich niet met dader, justitie, ouders en omgeving. Dat maakt hem eerder tot een pamflet dan een documentaire. Rond de film, die al een poos in filmhuizen wordt vertoond, is veel heibel geweest. Zo heeft de moeder van een van de slachtoffers (het meisje met de poppen) met succes van de rechter geëist dat haar kind onherkenbaar wordt weer gegeven. Daar heeft de NOS zich mokkend bij neergelegd. Het verzoek van de moeder is begrijpelijk. Haar dochtertje komt huppelend in beeld, zo te zien is ze een jaar of negen, tien. De hulpverleenster heeft de poppen en een bed klaarstaan. Dat schijnt een gebruikelijke methode te zijn die met name in de VS succes heeft, maar die bij mij nogal stemmingmakerig overkomt. „Wat heeft hij gedaan?" vraagt de hulpver leenster. „Heeft hij je uitgekleed?" Ja, knikt het kind. De hulpverleenster kleedt de kleinste pop uit. Dan wordt de grote mannenpop in stelling gebracht. Dat is de buurman die zich ook ont doet van kleding en op het kind gaat liggen. De hulpverleenster maakt er de passende bewegin- Dit is een fragment uit een dramatisering van een incest-zaak. Het meisje op de foto wordt jaren misbruikt door haar vader en zal uiteindelijk een pistool op hem richten. - foto nos gen bijzoals vroeger een explicateur de stomme film uitlegde aan zijn publiek. Daar komt de moederpop die toekijkt terwijl haar kind ver kracht wordt. „Wat had je gewild?", vraagt de professional. Het kind mompelt iets dat haar moeder haar te gen die buurman had moeten beschermen. Een door Joop Bartman Zaterdag is het vijfen twintig jaar geleden dat de Franse componist Francis Poulenc overleed. In Nederland wordt Poulenc niet overmatig hoog aange slagen. Nog twee weken gele den noemde een criticus hem 'oppervlakkig' en zijn 'Répons pour les ténèbres' - muziek voor de lijdenstijd - werden gekenschetst als 'pasteltin ten'. Daarom is het opmerkelijk dat zes Nederlandse blazers en een pianist zich als 'Le groupe des Sept' - De groep van Zeven - zich beijveren dit jaar Poulenc met een serie concerten te herdenken. De naam van dit jeugdige gezel schap - de meeste spelers stu deren nog - verwijst naar 'Le groupe des Six', een in de ja ren twintig roemruchte com ponistenclub, waartoe be halve Poulenc ook Darius Milhaud, Arthur Honegger, Georges Auric, Germaine Tailleferre en Louis Durey behoorden. Hun belangrijkste gezamenlijke produktie was een spektakel op tekst van Jean Cocteau, Les mariés de la Tour Eiffel, nog onlangs door Tilburgse studenten met veel artistiek en matig pu bliekssucces opgevierd. Francis Poulenc mag bij uitstek een 'musicien francais' worden genoemd. Zijn leven beweegt zich tussen twee po len, Parijs en het dal van de Loire, in de buurt van Tours. In Parijs werd hij op 7 januari 1899 geboren in een patri ciërswoning aan de Place des Saussaies, op een steenworp van het Elysée, niet ver van de Madeleine. Hij overleed ten gevolge van een hersenbloe ding 64 jaar later op zijn land goed 'Le grand Coteau' (De grote helling) bij het dorp Noizay. In Parijs bewoonde hij een appartement met uit zicht op de tuinen van het Lu xembourg. Poulenc was dus bemid deld. Geen wonder, zijn vader behoort tot de stichters van het chemische concern dat nu bekend staat als Rhöne-Pou- lenc. Zijn moeder kwam eveneens uit een gezeten fa milie van degelijke fabrikan ten in de woninginrichting. Geen mensen die uitstuitend belangstelling hadden voor de materiële kant van het leven. Integendeel. Zijn vader sloeg geen concert of première in de opera over, hoewel hij zelf geen noot speelde. Dat laatste deed zijn moeder wel, die was een verdienstelijk amateur pianiste. De ouders verschil den nog in een ander opzicht. De vader was streng-katho- liek, zijn moeder geloofde het wel. Nadat zijn vader was ge storven is Francis een tijdlang buitenkerkelijk geweest, maar na 1935 keert hij terug tot een eenvoudig geloof, „dat van een dorpspastoor', zoals hij zelf zei. De ommekeer komt na de plotselinge dood van een vriend. De componist bevindt zich dan in de nabijheid van Rocamadour. Hij schrijft er de 'Litanieën aan de Zwarte Maagd', waarvan het beeld daar wordt vereerd. Van dat moment af keren religieuze thema's voortdurend in zijn werk terug. De oorlog inspi reert hem tot vier motetten voor een tijd van boetedoe ning, later volgen nog een Stabat mater en een Gloria met als onmiskenbaar hoog tepunt de Dialogen der Kar melieten op een tekst van Georges Bernanos. Die opera is het omvangrijkste werk van Poulenc, wiens stijl in 't algemeen uitmunt door bon digheid. De componist heeft kans gezien een gegeven zonder ro mantische intriges voor een breed publiek spannend te houden. Het gaat immers over kloosterzusters tijdens de Re volutie, die terwille van hun geloof de dood door de valbijl verkiezen boven het verloo chenen van hun overtuiging. Het werk heeft dan ook stand gehouden na de première in 1957, beleefde opvoeringen in Milaan, Keulen, Londen en New York en - in concert- vorm - een uitvoering voor de KRO. De religieuze muziek van Poulenc blijft vaak onderbe licht, vandaar vorenstaande uitweiding. Maar natuurlijk: hij is een 'musicien frangais', lichtvoetigheid en gemakke lijkheid, een zekere neiging tot behagen, kortom een Franse slag zijn hem inge schapen. Hij speelt vaak leentjebuur, vooral bij Mo zart, de lievelingscomponist uit zijn jeugd. In zijn piano concerten, in het ballet 'Les biches' citeert hij op het onbe schaamde af, maar die flar den Mozart worden wel weer Poulenc. Hij heeft prachtige muziek Pierre Bernac en Francis Poulenc (rechts). foto archief de stem voor uiteenlopende combina ties van blazers geschreven, speelse pianopartituren - waarin zijn bewondering voor Chabrier en Satie te onder kennen vallen - maar vooral een schitterende verzameling liederen. Dankzij de pro grammachef van Radio Vero nica, Peter Bree, hebben we de complete liederenschat via Radio 4 kunnen horen. Pou lenc was zelf een begenadigd pianist, ook als begeleider van zijn onafscheidelijke vriend de bariton Pierre Bernac. Vele grammofoonplaten ge tuigen daarvan. De muziek van Poulenc heeft met die van Mozart gemeen dat een schijnbare opgewekt heid vaak een weemoedige ondertoon maskeert. Maar ze verklankt ook de heuvels, de bossen en de beemden en de tuinen van Touraine waar hij zo vaak vertoefde. Dat land schap krijgt gestalte in zijn Concert champêtre, in zijn Soirées de Nazelles (hoewel hij dat werk zelf verfoeide) en bovenal in dat prachtige tra gische lied C, niet alleen in die toonsoort geschreven, maar ook - op tekst van Paul Eluard - steeds op die klank eindigende. Het gedicht gaat over de laatste wanhopige slag die de cadetten van Sau- mur in 1940 leverden om de Duitsers tegen te houden bij de bruggen over de Loire bij het plaatsje Cé. Smartelijker werd deze herinnering aan die rampza lige meidagen, die voor de Fransen voor immer een einde maakten aan de belle époque van de Derde Repu bliek, nog niet op papier gezet en zeker niet binnen twee mi nuten. (Voornaamste bronnen: Henri Hell: Francis Poulenc, Parijs 1958; Stéphane Audel: Francis Poukenc et ses amis, Parijs 1963). ven. Voor het eerst sinds 1971 zal het orkest onder leiding van Bernard Haitink dan de Acht ste Symfonie van Gustav Mah ler uitvoeren. Ter gelegenheid van de afsluiting van de reno vatie, die drie jaar heeft ge duurd, zullen overdag boven dien diverse feestelijke activi teiten worden gehouden. Eigenlijk begint het eeuw feest op 14 april met de eerste van een serie recitals door so listen van wereldklasse, aldus Sanders. De eerste solist die op treedt is de gehandicapte vio list Ithzak Perlman. Dank zij de renovatie en een speciale in stallatie zal hij met een lift in zijn rolstoel op het podium worden gebracht. In het kader van het Eeuw feest zullen uitgebreider dan andere jaren naast Concertge bouworkest ook andere we reldberoemde orkesten in het hernieuwde Concertgebouw optreden: Staatskapelle Dres den, Boston Symphony Orche stra, Wiener Philharmoniker, Cleveland Symphony Orche stra en Chicago Symphony Or chestra. Jan Klaassen en Katrijnachtige scène wordt nu door de hulpverleenster in beeld gebracht. Ik vind het nogal overbodig en niet geheel van smaak getuigen en ik laat dat Sarah Marij nis sen en Agna Rudolph weten die ietwat kribbig reageren. Ze hebben niets overdreven, het gaat natuurlijk niet om een poppenspel, maar om een veelgehanteerde therapie en het is ook geen re constructie, want het geeft de gevoelens van het kind weer. „Er zijn zeven maanden over heen gegaan. Het kind heeft via dat poppenspel heel veel kwijt gekund", is het antwoord van de maaksters. Volwassen vrouwen vertellen over hun afschu welijke jèugdervaring. Zo is ér Margo: „Een van de trieste dingen van seksueel misbruik is dat er tegen je gezegd wordt dat het gebeurt omdat hij van je houdt. En je koestert je in dat idee. Later kom je erachter dat dat helemaal niet waar is. Het is intens gemeen hoe dan met jouw kinder- gevoelens gespeeld wordt. Ieder kind heeft liefde nodig. Maar als je die liefde alleen op die manier kunt krijgen, gekoppeld aan seksuali teit... dat is heel arm. Dan voel je je pas echt ver neukt". De beelden worden ondergebroken met schokkende kindertekeningen van grote mensen die kinderen misbruiken. Maar ook hier wordt enigszins met de kijker gemanipuleerd, want de tekeningen zijn door een dertigjarige vrouw ge maakt die ook die ervaringen heeft gekend. Heel afschuwelijk, maar het is niet fair om te sugge reren dat een kind ze gemaakt heeft. Duidelijk wordt in ieder geval wél hoe ver woestend incest kan zijn. De slachtoffers voelen nog vele jaren en misschien wel altijd de litte kens van deze ontwrichting van hun integriteit. „Geen enkele ouder hoeft zich aangesproken te voelen als het niet zijn of haar werkelijkheid is", zeggen de maaksters. Iets nieuws voegt de film niet toe aan datgene wat al jaren bekend is, maar wellicht zal hij wat meer begrip voor de slachtoffers opwekken die dan ook eerder ge loofd worden. Whitney Houston. - fotoap LOS ANGELES (AP) - Country-zanger Randy Travis heeft bij het 15de jaarlijkse American Music Awards-festival de rivalen in zijn catego rie ver achter zich gelaten door vier trofeeen in de wacht te slepen. Twee onderscheidingen ieder gingen naar Anita Baker, Whitney Houston en Paul Simon. Whitney Houston won de onderscheidingen voor de beste zangeres in het genre pop-rock en voor haar single 'I Wanna Dance With Somebody (Who Loves Me)'. Travis, een bordenwasser en kok voor hij carrière maakte in de s how-business, won de trofee voor het beste country-album met 'Always and Forever', de trofee voor de beste country-zanger, en twee trofeeën voor de single 'Forever And Ever, Amen', meest ge draaide single en meest vertoonde videoclip. Anita Baker won de prijzen voor de beste rythm, soul- and blues-zangeres en voor het beste album in die categorie met haar bijna twee jaar oude elpee 'Rapture'. Reba McEntire won in de categorie country de trofee voor de beste zangeres. Paul Simon won in de categorie pop de prijs voor de beste zanger. Simons 'Graceland' kreeg de onderscheiding van het beste pop-rock al bum. Simon won in 1987 ook al een Grammy voor het album. Michael Jackson vergaarde met 'Bad' de trofee voor de beste soul, rythm and blues single. Noch Simon noch Jackson was aanwezig om hun onderscheidingen in ontvangst te nemen. Andere winnaars waren Bon Jovi voor de beste groep in de categorie pop en rock; Cameo voor de beste groep in de categorie soul, rythm and blues; en Ala bama als de beste country-groep. Janet Jackson, zuster van Michael, won de trofee voor de beste videoclip in de gecombineerde catego rieën pop-rock en soul, rythm and blues met 'When I Think Of You'; Luther Vandross sleepte de onder scheiding in de wacht voor beste zanger in het genre soul, rythm and blues. De Beach Boys werden geeerd met een onderschei ding van Verdienste wegens 'uitzonderlijke bijdragen' aan de muziek. Dat was de enige onderscheiding die niet op een opiniepeiling was gebaseerd. Nederland 2'-^ Muziekland Veronica's 'Nederland jekiand' komt rechtsta uit Groningen. Naast de redens van de 'gewone' (lesten zorgen Wim Kers trie Ribbens, De Deun ;ers, Dolf Brouwers en javenzangers voor een n ley van carnavalshits. lieuw onderdeel is de iriek 'Mijn idool', gepres erd door Chiel van Pr< Ie deze rubriek ook in idio-programma verzor Is eerste gast wordt Rol lijs geïnterviewd. Van gewest tot gewest De NOS-rubriek 'Van ger lot gewest' brengt drie jerwerpen. Een uitgebr reportage is gewijd aan Buul op Terschelling, de o verzekeringsmaatscb ter wereld. De Buul w in l587 in het leven geroet totdat bijna de gehele be ling in de scheepvaart wt nam was. Voorts wordt woek gebracht aan de b jy\verkplaats Dukenbur; Nijmegen. Het derde one werp komt van Walche; waar honden worden traind om mensen op te s ren. De thuiskomst Met de korte film 'De thi komst' deed Jacqueline E amp vorig jaar eindexan tan de Nederlandse Film Jelevisie Academie. De uige biochemicus Ste 'olboom keert na andert tar van een ver eiland n uis terug. Hij brengt 2 vriendin, zijn professor ojn moeder een bezc naar komt daarbij tot «aangename ontdekking. Ungleiches Paar Bet ongelijke paar wordt ipeeld door Judy Winter Diego Walraff. Vera is lelfstandige vrouw van r< ie vijftig, die als mode-o 'erpster veel succes he r minnaar, de twin jongere Carlo, he eigen inkomen. Ca igeert in Vera's modesa1 een meisje voor al hij lijdt onder zijn lelijkheid. Vater eines Mörders Door Tom Smeets CANNES - Meer dan achtduizend mensen die op de een of andere manier iets met muziek hebben te maken, zijn naar de Zuidfranse stad Cannes gekomen. Daar wordt deze week voor de 22e keer de Midem gehouden, een vakbeurs voor muziek. De film is ontleend aan plijknamige boek van 2 led Andersch. In dit bc aschrijft de auteur voorval uit zijn middelb: «hooitijd in 1928. Op een d tijdens de Griekse les v «hijnt onverwacht de dt edereen gevreesde rector ie klas om de leerlingen ie leraar aan een test te if ierwerpen. In de loop v lesuur levert hij krit ep het leerboek, geeft de nar een uitbrander en stui tea leerling van school. Letterlijk vertaald betekent Midem 'Internationale markt voor platen en muziek'. En dat is het ook. Alle soorten muziek, van de laatste ontwikkeling op popgebied tot klassieke mu ziek. Typerend is dat er op de eer ste avond tegelijkertijd een ga- la-avond met nieuw talent op popgebied was en een concert in een nabij het festivalpaleis gelegen kerk, waar een kamer- muziekensemble uit Keulen optrad. Maar liefst 1500 verschil lende marktkooplieden hebben er een stand en ze vertegen woordigen daarbij vijftig ver schillende landen uit alle delen van de wereld. Bij die kooplie den zijn alle grote platenfir ma's, stuk voor stuk multina tionals. Maar er zijn ook kleine en tot nu toe onbekende firma's bij, die deze drukbezochte markt aangrijpen om hun waar aan de internationale man te bren gen. Bij voorbeeld een Neder landse firma die Europe Opti cal Disc heet en die in Cannes de laatste technologische ont wikkelingen op het gebied van de compact disc laat zien. De compact disc beheerst de beurs. De toekomst van de pla tenindustrie ligt in dat kleine schijfje. De hele week door worden er symposia aan de cd gewijd. Op het muzikale vlak spreekt Nederland nauwelijks een woordje mee. Elke avond zijn er in diverse zalen concer ten en in het verleden vielen daar ook wel eens Nederlandse klanken te beluisteren. Inter nationaal hebben we kennelijk weinig in de aanbieding, want geen enkele Nederlandse ar tiest zal in Cannes deze week het podium betreden. Dat hoeft niet in te houden dat Nederland niets zal verko pen, integendeel. Er is een op vallende gezamenlijke Neder landse beursstand, gegroepeerd rond Conamus, de club die al tijd op de bres springt als het om de Nederlandse muziek gaat. DEN HAAG (ANP) - Im presario, theaterproducent en muziekimporteur H.J. da Silva uit Den Haag is vrij dag na een tijdlang ziek te zijn geweest op 64-jarige leeftijd overleden. Dit heeft zijn familie gisteren meege deeld. Met zijn ijveren voor versprei ding van oorspronkelijke bui tenlandse muziek verwierf hij in ons land een speciaal pu bliek, met name voor de fla menco. Jarenlang organiseerde hij de tournee Fiesta Gitana met authentieke Spaanse dan sen. Als impresario was hij <je man die in 1958 de Indiase1 tarspeler Ravi Shankar naar Nederland en daarmee voor het eerst naar Europa haalde Shankar werd later beroem" door zijn samenwerking met de Beatles. Uitgesproken succes vol in de laatste tien jaar was hij met de presentatie van On- dekoza, een beroemde Japanse drumgroep. ifin ih itts mr je dom, profes «mjcwclóif, hoor. mil au m IVAT/S BK aan DÉ

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 16