Htunist
kapitaal
Geen onderzoek naar euthanasiepil
!0NDER VERSTERKING OPENBAAR VERVOER BLIJVEN FILES
'Lubbers werkt alleen
aan behoud coalitie'
Lof en kritiek van Kamer
voor plan hoger onderwijs
I )e$re|yd
Soldaat gratis met
de bus en de trein
BINNENLAND
TERST SMAL
rde op zaken
Verbranding
afval kan
verdubbelen
kSTEM BINNENLAND DINSDAG 26 JANUAR11988
'CONTROLE OP ARTSEN MOEILIJK DOOR BEROEPSGEHEIM'
^Randstad verdwijnen niet zonder een duide- Zuidafrikaanse vakbond bij FNV op bezoek
L versterking van het openbaar vervoer.
Mossing
Tolheffing
Taak van overheid
Op de korrel
)E STEM COMMENTAAR
neen CATASTROFALE ramp is ditmaal geen sprake, maar
ele tientallen vogels hebben reeds het leven gelaten en voor
eens honderden vogels moet worden gevreesd dat zij het
ebad' in de Oosterschelde niet zullen overleven.
KOK (PVDA) OP SPREEKBEURT:
CDA wil openheid
inzake olieramp
Olivetti: Geen
computer
programma's
voor Zuidafrika
NIEUWSOVERZICHT
Kenya Airways bestelt twee Fokkers
Woede over uitlenen pasfoto's aan politie
TBR voor zestienvoudige brandstichter
Vorig jaar ruim 30.000 in de VUT
ANWB voorziet tekort aan wegenwachters
BONDEN BLU MET VOORSTEL
T28
fe-
fTijk
lei-
de-
ben
gat
lie-
rer-
lin-
er-
kie-
on-
op
•erd.
uto-
kan
nen
10
rto-
jns-
mo-
de
een
ge-
is
rer-
rer-
jste-
ken
t de
de-
dat
uwe
e 75
miljoen dollar bevroren hulp
blijft echter in Washington
totdat Haïti democratischer
wordt.
De verdediging van Mani-
gat: verkiezingen als die in
het Westen bestaan zijn niet I
mogelijk in een land zonder
democratische traditie; het le-1
ger is de overheersende factor
in de Haïtiaanse politiek en
zijn verhouding met het leger I
moet groeien; hij zal opposi-
tieleiders vragen deel te ne-1
men in de regering; hij zal
buitenlandse hulp vragen om
de ontwikkeling van het land
te financieren.
Manigat ontkent dat hij
door het leger is uitgekozen
als nieuwe president. „Het le-
ger zegt de macht te willen I
overdragen. Zij willen af van
de politieke verantwoorde
lijkheid. Dat geloof ik," zei hij. J
Zijn persoonlijke doelstel
ling, zo zei hij, is het verbete
ren van de betrekkingen tus
sen de relatief welgestelde I
stedelingen met een lichte
huid, die nakomelingen zijn
van de Europese kolonisten, I
en de straatarme afstamme
lingen van de Afrikaanse sla-
ven die 95 procent van de be
volking vormen. Haiti telt 6
miljoen inwoners.(AP)
Iji onze Haagse redactie
|jN HAAG - Justitie zal
,n onderzoek instellen
iar de handelwijze van
jen die ongeneeslijk
■Ice kinderen een zogehe-
'euthanasiepil' geven.
jster Korthals Altes (Justi-
i heeft dit gisteren geant-
$rd op schriftelijke vragen
CDA- en SGP-kamerle-
De zaak kwam verleden
it dat in de periode van de hausse dat
enorm was, de rente hoger en de in-
:neens.
Ven noemt dat 'tegenstrijdig' en
oorzaken, die eerder binnen dan bui-
urs moeten worden gezocht. De koer-
:n losgeraakt van de werkelijkheid en
jeen enkel verband meer met de pro-
:n winstverwachtingen van bedrijven,
ypische hausseverschijnselen uit 19"
anwezig, constateert ze: fantasieprij-
aandelen, de elkaar steeds sneller op-
omzetrekords, de kranten boordevol
uws, de beurscompetitie, steeds
emissies en de sterk expanderende
erlening met de gekochte effecten als
nd.
die duidelijke voortekenen was bij een
van de krachten die de hausse in stand
in te zien dat de onevenwichtigheden
rkt ontstellend veel groter waren dan
en twintig, toen computers en optie-
niet eens waren uitgevonden,
ie gevolgen is Van de Ven kort: er is
geld herverdeeld. Eind september 1987
de waarde van alle Nederlandse aan-
miljard gulden. Na de krach was dat
lts 151 miljard gulden,
ermogensverlies zal de koopkracht
n, al is nu nog niet exact te zeggen hoe
kt. Nieuwe emissies zijn voorlopig uit
en menig bedrijf zal daardoor voorge-
nvesteringen bij gebrek aan kapitaal
ge baan schuiven. De uitvoer zal min-
groeien en de concurrentiepositie van
irlandse bedrijfsleven wordt een stuk
"lorissant.
ïedicijn'? Loonmatiging, roepen kabi-
ndememers in koor. Waarmee de wer-
an en vrouw de rekening krijgt gepre-
van een uit de hand gelopen en door
banken en ondernemers bevorderde
krach van '87' door Pauline van de Ven.
ana, 146 pag.
*k- en
minis-
lertien
ven is
wordt
vat er
ir 2000
de be-
inister
ers. Al
lebben
lij, een
„Soms
veran-
e hou-
i niet-
troost.
e VUT
veran-
icht hij
ichten,
labbeis
ie pijn
;int de
zetting
Volks-
xleden
es nog
n over
nissie-
emene
voor-
n. De
;rotin-
Navo-
Don-
Ie pas-
ioar in de publiciteit, toen de
Amsterdamse kinderarts dr. P.
Voute erkende regelmatig on
geneeslijk zieke kinderen pil
len of poeders te geven waar
mee ze zichzelf van het leven
kunnen beroven, als ze dat wil
len.
Voüte bleek niet alleen te
staan in zijn doen en laten. Een
onderzoek van de Geneeskun
dige Inspectie in Noord-Hol
land wees aan dat deze prak
tijk veel vaker voorkomt. Het
Openbaar Ministerie achtte
deze praktijk op zichzelf reden
voor een strafrechtelijk onder
zoek, maar omdat de artsen
zichzelf nooit bekend zullen
maken, zal het onderzoek heel
moeilijk worden, zegt Korthals
Altes. Artsen kennen een zoge
heten beroepsgeheim. Ze mo
gen vertrouwelijke informatie
van patiënten nooit doorgeven
aan anderen.
De minister zal wel samen
met zijn collega Brinkman
(WVC) een onderzoek laten in
stellen door de inspectie naar
de kwaliteit van de medische
beroepsuitoefening bij eutha
nasie en hulp bij zelfdoding.
Onder die laatste omschrijving
wordt Voütes optreden gerang
schikt.
Kritiek op verkeersplan
j onze Haagse redactie
Lendien is nog helemaal niet bekend of de file-oplos-
Iddelen van minister Smit-Kroes (Verkeer en Water
aat) werkelijk effect hebben. Daar moet grondig onder-
ïk naar gedaan worden.
egenwoordigers van open
vervoerbedrijven, de ge
nten Rotterdam, Amster-
Den Haag, NS en Natuur
[Milieu maakten dit gisteren
i de Tweede Kamer duide-
[t De verkeersdeskundigen
tde Tweede Kamer luister-
jnaar de bezwaren van die
Mrdvoerders tegen de plan-
jvan Smit-Kroes.
|ïS-directeur Ploeger ver
jaarde dat de Nederlandse
loorwegen mee kunnen hel-
aaan de filebestrijding door
[de spitsuren maximaal 40
ient meer reizigers te ver
foren. „Daar moeten dubbel-
tstreinen voor ingezet wor-
i Dat kost 730 miljoen gul-
i extra. Maar dat betekent
[or de NS een exploitatiever-
ivan ongeveer 31 miljoen
;den omdat we die treinen
4 voortdurend kunnen laten
in," zo liet hij weten,
ji woordvoerder van de
reniging van Nederlandse
meenten (VNG), Kret, denkt
de tolheffing en de aanleg
i nieuwe tunnels het filepro-
em niet oplost. „Maar een
1 ei is in ieder geval beter
neen lege dop," zo zei hij be
tend.
■tegenstelling tot de grote ge-
enten en de NS denkt de
..thting Natuur en Milieu dat
Ifilebestrijding echt tot mis-
Iken gedoemd is. Volgens de
lichting leveren alle voorge
nen maatregelen van minis-
Smit-Kroes uiteindelijk
jts op. „Ze zuigen extra
itoverkeer aan, het roept el-
is nieuwe files op en de reeds
je verzuring neemt
ten nog maar toe," denkt
latuur en Milieu.
I .De enig mogelijke oplossing
p de verstopte randstad is
i samenhangend plan dat
jop gericht is het autoverkeer
[verminderen, bijvoorbeeld
por middel van een brandstof -
ïg," zo stelt de Stichting
De burgemeester van De
venter, Waal, was de enige
woordvoerder die het opnam
voor de steden buiten de rand
stad. Volgens de Deventer bur
gemeester erkennen de be
stuurders buiten de randstad
dat er wat moet worden gedaan
aan het dichtslibben van de
randstad. Dit mag echter niet
ten koste gaan van het het we
gennet en openbaar vervoer in
de rest van Nederland, zo bena
drukte hij.
De organisaties verenigd in
de Stichting Weg (ANWB, BO-
VAG, Federatie Wegvervoer en
EVO) wezen het door de minis
ter voorgestelde systeem van
elektronische tolheffing, het
zogenoemde roadpricing, van
de hand.
Volgens de Stichting Weg is
tolheffing een dure en onprak
tische methode om bijdragen
van weggebruikers te innen.
De stichting schat de innings-
kosten op 100 miljoen gulden
per jaar. Hoofddirecteur mr.
P.A. Nouwen van de ANWB re
kende voor dat tolheffing een
landelijk net van registratie-
posten vereist dat meer dan een
miljard gulden kost, en met het
aanbrengen van registratie-
kastjes aan de auto zal nog eens
zo'n 300 miljoen gulden zijn ge
moeid.
Volgens de Stichting is de zorg
voor de infrastructuur echter
in de eerste plaats een taak van
de overheid. Secretaris Sturing
van de stichting zei: „Holland
wordt een tolland in plaats van
een rolland. In plaats van een
distributieland een contribu-
tieland". Waarop kamerlid
Castricum (PvdA) interrum
peerde: „Maar het probleem is
dat Holland een vol land is".
De Stichting Weg pleitte er
voor in plaats van tolheffing de
motorrijtuigenbelasting tijde
lijk met 40 gulden per jaar te
verhoeen.
De Senaat spreekt alleen in
commissieverband over en
kele milieuzaken.
BOEREN voelen zich overval
len, milieu-activisten klagen
steen en been, de politieke
partijen zijn verdeeld. Mest,
of liever het gigantische over
schot, is daar de oorzaak van.
Er is al heel wat over af ge
praat en geschreven. Vlak
voor de jaarwisseling ver
scheen de mestnotitie van de
ministers Braks (Landbouw)
en Nijpels (Milieu).
De heren zijn het ogen
schijnlijk eens. Grote mestfa-
brieken moeten de hopen
stront verwerken tot bruik
bare korrelmest, die vervol
gens geëxporteerd moet wor
den.
Deze oplossing krijgt pu
bliekelijk de warme steun van
CDA, WD en de PvdA. Maar
in de wandelgangen van het
Binnenhof geven de politici
toe dat de technische maatre
gelen te laat komen en geen
oplossing bieden voor de am-
moniakvervuiling van het
milieu. En of het buitenland
staat te springen om de Ne
derlandse mestkorrels wordt
al even hard betwijfeld.
Dat de politiek met de ogen
open de korrels omarmt, heeft
alles te maken met de natuur
lijke neiging van politici eerst
een gemakkelijke oplossing te
kiezen en dan pas de moeilij
ke. Die moeilijke is de ver
kleining van de veestapel.
Voordat je die aanpakt krijg
je eerst nog te maken met de
landbouwlobby. En dat kan
lang knokken worden, zoals
D66'er Doeke Eisma recent
verzuchtte, met een variant
op de traditionele huwelijks
belofte: „Tot de schijt ons
doodt".
FNV-voorzitter Hans Pont ontving gistermiddag in Amsterdam een delegatie van de Zuidafrikaanse vakcentrale COSA-
777 F J om 9.X 9t *u FOTO ANP
Nebben we het alleen nog maar over de directe gevolgen
ie olieramp op de Oosterschelde. Over eventuele negatieve
eten op langere termijn valt nog niet veel te zeggen. Men
t echter geen milieu-specialist te zijn om te kunnen conclu-
en dat honderd ton ruwe stookolie in een zo kwetsbaar milieu
dat van de Oosterschelde in de toekomst nog voor veel kwaad
i zorgen.
k olieramp nabij de Philipsdam en de Grevelingendam is de
«de in korte tijd. Twee weken geleden was er sprake van een
antische olielozing door de Roemeense ertscarrier Borcea die
'ernstige verontreiniging van de Nederlandse kust en de dood
"duizenden vogels tot gevolg had.
Mom, in nauwelijks veertien dagen tijd zijn er twee forse
en gepleegd op het toch al zo aangetaste Nederlandse
au. Politici roepen bij dit soort geruchtmakende incidenten al
om het hardst dat er strengere maatregelen moeten komen,
'ster Neelie Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat - altijd in
een kernachtige uitspraak - heeft zich al in die zin uitgela
at als het Euro-parlementslid Hanja Maij-Weggen pleit mi
er Smit voor strenge straffen voor illegale lozingen op zee.
■en bittere noodzaak, zo blijkt uit cijfermateriaal van Rijkswa-
'taat. Vorig jaar registreerde deze instantie 539 olievlekken op
1 naar schatting goed voor bijna een miljoen liter olie. Zo lang
boetes zo laag blijven als ze nu zijn, zullen er steeds reders
die hun afvalolie op zee lozen.
oewel de meeste EG-landen het met elkaar eens zijn dat mis-
len tegen het milieu niet ongestraft mogen blijven, mag niet
den verwacht dat op korte termijn strengere maatregelen zul-
worden genomen. De totstandkoming van internationale ver
sion is een zaak van de lange adem, hoe dringend de achter-
jonde kwestie ook is. Het zou al mooi meegenomen zijn, wan-
Jr de EG-landen het eens zouden kunnen worden over een in-
overklaring.
Nederland is echter niet in alles afhankelijk van internationale
d'agen. Justitie zou bijvoorbeeld een fijnmaziger controlesys-
J" kunnen opzetten om de pakkans van illegale lozers te ver
aanvaring op de Oosterschelde is tevens aanleiding voor de
'9 of die drukbezette vaarroute wel voldoende beveiligd is. De
•uwse Milieu Federatie eist dan ook terecht een calamiteiten-
™ng voor de Oosterschelde. Het is een goede zaak dat onze
'dnale politici zich blijven inzetten voor maatregelen in interna
ls verband, maar dat ontslaat ze niet van de plicht om eerst
'9en huis orde op zaken te stellen.
DEN HAAG (ANP) - Er kan
twee keer zoveel huishou
delijk en vergelijkbaar be
drijfsafval worden ver
brand als thans het geval is.
Dit blijkt uit een voorlopig rap
port van het Haagse advies- en
constructiebureau Tebodin aan
het ministerie van VROM. Mi
nister Nijpels (milieubeheer)
had om het onderzoek ge
vraagd omdat hij het storten
van verbrandbaar afval bin
nen vijf tot tien jaar volledig
wil beëindigen.
De totale voor verbranding
in aanmerking komende jaar
lijkse hoeveelheid afval zal, re
kening houdend met een groei
van 1,4 procent per jaar, over
ruim tien jaar ongeveer 7,5
miljoen ton bedragen, zo heeft
Tebodin berekend. Op het
ogenblik wordt ongeveer 3 mil
joen per jaar in verbrandingso
vens verwerkt.
De resultaten van de studie
moeten richting geven aan het
toekomstige afvalstoffenbeleid
van de overheid en vormen bij
gevolg een discussiestuk voor
overleg tussen de provincies,
die in eerste instantie verant
woordelijk zijn voor de verwij
dering van afvalstoffen.
DEN HAAG - Premier Lubbers kiest niet voor extra geld
om de werkloosheid op te lossen maar om het kabinet bij
een te houden. Lubbers wil geen ruzie met zijn collega's De
Korte (Economische Zaken) en Ruding (Financiën) en met
VVD-fractieleider Voorhoeve. Maar wat is belangrijker:
de werkloosheid lager of dat drietal geruststellen?
WimKok
- FOTO DE STEMUOHAN VAN GURP
DEN HAAG - Het CDA
heeft in schriftelijke vragen
aan minister Smit-Kroes
(Verkeer en Waterstaat) ab
solute duidelijkheid ge
vraagd over de toedracht
van het ongeval met de
Roemeense ertstanker Bor
cea.
De vervuiling kostte vele tien
duizenden vogels het leven. Het
CDA-Kamerlid Esselink wil
van Smit-Kroes weten of het
verhaal klopt dat 'de Neder
landse autoriteiten' al op 4 of 5
januari constateerden dat de
Borcea na een aanvaring op de
Westerschelde olie lekte, maar
dat ze het schip desondanks lie
ten doorvaren.
Deze visie verkondigde PvdA-
fractieleider Kok gisteravond
op een spreekbeurt in Gori-
chem. Kok zei zich te verbazen
over het gebrek aan maatrege
len om toch de doelstelling van
het regering te halen: een half
miljoen werklozen in 1990. Vol
gens Kok duidt dit 'gebrek aan
daadkracht' op een gebrek aan
eensgezindheid in het kabinet.
„De doelstelling waar pre
mier Lubbers vorig jaar nog
zijn politieke lot aan verbond,
die doelstelling gaat de mist in
en de ministers nemen rustig
de tijd voor onderling gekibbel.
Zonder dat de minister-presi
dent laat zien waar hij staat
om zijn geloofwaardigheid
overeind te houden. De heer
Lubbers zegt dat je jezelf te
genkomt als je meer overheids
inspanningen levert ter bevor
dering van werkgelegenheid.
Ik geloof daar niets van. Lub
bers komt vooral Ruding, De
Korte en Voorhoeve tegen," al
dus Kok.
DEN HAAG (ANP) - De
Tweede Kamer heeft zich
maandag waarderend uit
gelaten over het Hoger On
derwijs en Onderzoekplan
(HOOP) van minister Deet-
man (Onderwijs).
De PvdA vindt het een docu
ment van formaat, het CDA
sprak van een mooi (maar wel
te lijvig) document, de WD
van een waardevol stuk met
veel informatie, terwijl D66 het
plan een goede stap in de goede
richting noemde.
Maar daarnaast kreeg de
minister veel kritische vragen
te beantwoorden over het plan,
dat de universiteiten en hoge
scholen niet alleen inzicht moet
geven in het beleid en de ver
deling van de geldmiddelen,
maar ook in de plannen met het
hoger onderwijs op middel
lange en lange termijn.
De onderwij sspecialisten
wilden van de minister weten
welke status zijn plan heeft.
Deetman was voornemens het
HOOP na overleg met de in
stellingen definitief vast te
stellen, maar dat bleek niet
naar de zin van de PvdA. Deze
drong aan op een voorlopige
vaststelling om het parlement
de kans te geven nog een af
sluitend debat te houden.
Naar het oordeel van het
CDA kan het plan de Tweede
Kamer niet binden. De chris
ten-democraten willen pas van
instemming of afwijzing laten
blijken bij de behandeling van
de betrokken wetsvoorstellen,
aldus CDA'er Lansink.
Deetman zei dat er bij wet
wordt besloten. Pas na die be
sluitvorming is duidelijk wat
het parlement wil. Maar los
daarvan wilde hij wel weten
hoe het parlement er nu over
denkt. De discussie tussen hem
en de instellingen zou daarmee
een 'niet onbelangrijke' aan
vulling kunnen krijgen.
De minister zegde toe dat het
HOOP zal worden vastgesteld
na over overleg met de Kamer.
Definitieve beslissingen komen
pas aan de orde bij de afzon
derlijke onderdelen. „Het stuk
is echter niet te amenderen,
wel te beïnvloeden", aldus
Deetman.
De PvdA-fractieleider be
sloot met de constatering dat de
coalitie van CDA en WD een
'verwarde en gedemoraliseer
de' indruk maakt. „Besluite
loosheid en krachteloosheid
strijden om voorrang. Daarmee
kan het land niet vooruit. Re
gering regeer, zou ik zeggen. En
als het niet meer lukt, stap dan
op."
TILBURG (ANP) - Het
computerconcern Olivetti,
met een vestiging in Leiden,
ontkent beschuldigingen
dat het bedrijf computer
programma's zou schrijven
voor leger en politie in
Zuidafrika.
Het concern ontkent evenzeer
dat aan het Zuidafrikaanse le
ger en politie computerappara
tuur zou worden geleverd. Dat
schrijft Olivetti aan het college
van bestuur van de Katholieke
Universiteit Brabant (KUB) in
Tilburg.
De Italiaanse multinational
heeft in Zuidafrika vestigingen
met in totaal 700 werknemers
en beheert er momenteel 30
procent van de markt voor per
sonal computers. Uit onderzoek
is gebleken dat Olivetti compu
ters van AT&T, dat een belang
heeft van 22,3 procent in Oli
vetti, aan de Zuidafrikaanse
markt levert.
Toen dit bekend werd, be
sloot een meerderheid van de
Tilburgse universiteitscom
missie alle contacten met Oli
vetti te verbreken. Aanstaande
donderdag kan dit besluit wor
den bekrachtigd wanneer een
motie in stemming wordt ge
bracht.
J
i/ v?
DE rijkspolitie te water heeft een groot probleem. De huidige
patrouilleboten deugen niet. De in 1984 aangeschafte boten
zijn zo krakkemikkig dat de opvarende rijkspolitie echt de
kans loopt te water te raken.
De RP te W moet met de boten ook de Noordzee op, maar
boven windkracht 4 is het levensgevaarlijk om je ermee op
de woelige baren te wagen. Ze zitten mooi in 't schip met die
boten.
De patrouilleboten zijn motorisch erg slecht, er deugt geen
moer van.
Voor de PvdA-Kamerleden Stoffelen en Kosto is de boot
aan. Zij vinden dat minister Korthals Altes er rap wat aan
moet doen. De minister kennende zal hij wel weer een
smoes vinden om de boot af te houden.
Of misschien komt-ie wel met het voorstel om meerdere dis
tricten in één boot te laten varen, terwijl hij toch zou moeten
weten dat ze allemaal al in hetzelfde schuitje zitten.
Het zal voorlopig nog wel even schipperen blijven.
Misschien is het ook wel beter om die patrouilleboten een tijdje
aan de wal te houden. Want zolang de scheepvaart er niet in
slaagt om zich aanvaringvrij over onze toch immens grote wa
teren te bewegen, verhoogt elk schip alleeri maar de kans op
ongelukken.
De beste stuurlui raken aan lager wal.
MERIJN
SCHIPHOL (ANP)- De Kenyaanse luchtvaartmaatschappij
Kenya Airways heeft bij Fokker een order geplaatst voor de
levering van twee Fokker 50-vliegtuigen. De toestellen zullen
in de loop van dit jaar nog worden afgeleverd. Dit is maandag
door Fokker bekendgemaakt. Kenya Airways heeft sinds de
tweede helft van de jaren zeventig Fokker F27-vliegtuigen in
gebruik. Welk bedrag er met de order is gemoeid werd niet
meegedeeld. Met de Kenyaanse order is het aantal verkochte
vliegtuigen van het type Fokker 50 gekomen op 53, besteld door
negen luchtvaartmaatschappijen in negen landen. Kenya Air
ways is de tweede Afrikaanse klant voor de Fokker 50.
DEN HAAG - De PvdA is ontstemd over het feit dat verschil
lende gemeentelijke en provinciale griffies pasfoto's hebben
uitgeleend aan de gemeentepolitie van Nijmegen. De Nij
meegse politie had om die pasfoto's gevraagd in het kader van
het onderzoek naar de Mariënburg-ontruiming.
Dat blijkt uit vragen van PvdA'er Stoffelen aan de verant
woordelijke ministers Korthals Altes (Justitie) en Van den
Broek (Buitenlandse Zaken). Volgens Stoffelen is het verstrek
ken van foto's van mensen die niet als verdachten zijn aan te
merken, 'een ongerechtvaardigde inbreuk op de privacy en
derhalve onjuist'.
DEN BOSCH (ANP) - De rechtbank in Den Bosch heeft maan
dag de 19-jarige S.B. uit Eindhoven wegens brandstichting
veroordeeld tot 15 maanden gevangenisstraf en terbeschik
kingstelling van de regering (tbr). De man heeft vorig jaar zes
tien branden gesticht, meestal door brandende kranten in de
brievenbus te stoppen. Daarbij brandde onder meer een speel
goedzaak in Eindhoven geheel uit, waardoor een schade werd
aangericht van ten minste drie miljoen gulden. Volgens de psy
chiater wilde de Eindhovenaar belangrijk lijken. Hij advi
seerde de rechtbank TBR op te leggen, omdat de Eindhovenaar
zonder psychische behandeling waarschijnlijk in herhaling zal
vervallen.
DEN HAAG (ANP) - Vorig jaar zijn 30.300 werknemers ver
vroegd uitgetreden. Dat zijn er 700 meer dan in 1986. Het Cen
traal Bureau voor de Statistiek CBS heeft dit voorlopig bere
kend na een onderzoek bij 21.000 bedrijven en instellingen. Uit
zendkrachten en mensen die een baan hebben bij het niet-we-
tenschappelijke onderwijs heeft het CBS niet meegeteld, zo
bleek maandag. In oktober vorig jaar had iets meer dan de
helft van de bedrijven en instellingen in ons land een VUT-
voorziening. Bij die bedrijven werkte 84 procent van het totaal
aantal werknemers. In de loop van vorig jaar zijn bij de over
heid 6.600 werknemers met VUT gegaan. In ziekenhuizen, be
jaardenhuizen en soortgelijke instellingen waren dat er 3.850.
Bij de particuliere bedrijven hielden bijna 20.000 mensen ver
vroegd hun baan voor gezien.
DEN HAAG - De ANWB heeft nog voor het eind van het jaar
zeker 50 nieuwe wegenwachters nodig. Lukt het niet om deze
mensen snel aan te trekken dan zullen de automobilisten daar
van volgend jaar de gevolgen ondervinden. De wachttijden
langs de weg zullen langer worden. Het tekort aan personeel is
een gevolg van het toenemend autogebruik en - vooral - de in
voering later dit jaar van de woonplaatsservice. Als mensen tot
voor hun voordeur hulp kunnen krijgen, zal het beroep op de
wegenwacht fors toenemen, denkt de ANWB.
Op dit moment werken er 600 wegenwachters, genoeg om
iedereen die met pech staat binnen redelijke tijd te helpen.
Daarbij moet worden aangetekend dat de hulp in de Randstad
doorgaans wat langer op zich laat wachten dan buiten de
Randstad.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Dienstplichtigen mogen vanaf 1 juli - ook
privé - gratis reizen met het openbaar vervoer. Deze rege
ling geldt de hele diensttijd. Vergoedingen voor soldaten
die met eigen vervoer reizen vervallen.
Staatssecretaris Van Houwe-
lingen (Defensie) heeft dat
voorstel gisteren gedaan aan
het georganiseerd overleg van
de militairen. De belangenver
enigingen AVNM en VVDM
hebben met instemming gerea
geerd maar wijzen het stoppen
van de vergoeding voor eigen
vervoer af.
Over het gratis-reisplan
heeft Defensie in grote lijnen
overeenstemming met de Ne-
derlandsze Spoorwegen en de
busondernemingen. Dit voor
stel van Van Houwelingen be
tekent een enorme administra
tieve verlichting voor Defensie,
omdat declaraties en militaire
vervoersbewijzen vervallen.
De belangenverenigingen
hebben er bezwaar tegen dat
dienstplichtigen hoe dan ook
met openbaar vervoer moeten
reizen, terwijl veel kazernes
met het openbaar vervoer zeer
moeilijk bereikbaar zijn. De
bonden willen van de staats
secretaris weten of dienstplich
tigen die in Westduitsland ge
legerd zijn ook alleen maar het
(in dit geval tijdrovende) open
baar vervoer mogen gebruiken,
of eigen vervoer op eigen kos
ten.