Htunist kapitaal Geen onderzoek naar euthanasiepil !0NDER VERSTERKING OPENBAAR VERVOER BLIJVEN FILES 'Lubbers werkt alleen aan behoud coalitie' Lof en kritiek van Kamer voor plan hoger onderwijs I )e$re|yd Soldaat gratis met de bus en de trein BINNENLAND TERST SMAL rde op zaken Verbranding afval kan verdubbelen kSTEM BINNENLAND DINSDAG 26 JANUAR11988 'CONTROLE OP ARTSEN MOEILIJK DOOR BEROEPSGEHEIM' ^Randstad verdwijnen niet zonder een duide- Zuidafrikaanse vakbond bij FNV op bezoek L versterking van het openbaar vervoer. Mossing Tolheffing Taak van overheid Op de korrel )E STEM COMMENTAAR neen CATASTROFALE ramp is ditmaal geen sprake, maar ele tientallen vogels hebben reeds het leven gelaten en voor eens honderden vogels moet worden gevreesd dat zij het ebad' in de Oosterschelde niet zullen overleven. KOK (PVDA) OP SPREEKBEURT: CDA wil openheid inzake olieramp Olivetti: Geen computer programma's voor Zuidafrika NIEUWSOVERZICHT Kenya Airways bestelt twee Fokkers Woede over uitlenen pasfoto's aan politie TBR voor zestienvoudige brandstichter Vorig jaar ruim 30.000 in de VUT ANWB voorziet tekort aan wegenwachters BONDEN BLU MET VOORSTEL T28 fe- fTijk lei- de- ben gat lie- rer- lin- er- kie- on- op •erd. uto- kan nen 10 rto- jns- mo- de een ge- is rer- rer- jste- ken t de de- dat uwe e 75 miljoen dollar bevroren hulp blijft echter in Washington totdat Haïti democratischer wordt. De verdediging van Mani- gat: verkiezingen als die in het Westen bestaan zijn niet I mogelijk in een land zonder democratische traditie; het le-1 ger is de overheersende factor in de Haïtiaanse politiek en zijn verhouding met het leger I moet groeien; hij zal opposi- tieleiders vragen deel te ne-1 men in de regering; hij zal buitenlandse hulp vragen om de ontwikkeling van het land te financieren. Manigat ontkent dat hij door het leger is uitgekozen als nieuwe president. „Het le- ger zegt de macht te willen I overdragen. Zij willen af van de politieke verantwoorde lijkheid. Dat geloof ik," zei hij. J Zijn persoonlijke doelstel ling, zo zei hij, is het verbete ren van de betrekkingen tus sen de relatief welgestelde I stedelingen met een lichte huid, die nakomelingen zijn van de Europese kolonisten, I en de straatarme afstamme lingen van de Afrikaanse sla- ven die 95 procent van de be volking vormen. Haiti telt 6 miljoen inwoners.(AP) Iji onze Haagse redactie |jN HAAG - Justitie zal ,n onderzoek instellen iar de handelwijze van jen die ongeneeslijk ■Ice kinderen een zogehe- 'euthanasiepil' geven. jster Korthals Altes (Justi- i heeft dit gisteren geant- $rd op schriftelijke vragen CDA- en SGP-kamerle- De zaak kwam verleden it dat in de periode van de hausse dat enorm was, de rente hoger en de in- :neens. Ven noemt dat 'tegenstrijdig' en oorzaken, die eerder binnen dan bui- urs moeten worden gezocht. De koer- :n losgeraakt van de werkelijkheid en jeen enkel verband meer met de pro- :n winstverwachtingen van bedrijven, ypische hausseverschijnselen uit 19" anwezig, constateert ze: fantasieprij- aandelen, de elkaar steeds sneller op- omzetrekords, de kranten boordevol uws, de beurscompetitie, steeds emissies en de sterk expanderende erlening met de gekochte effecten als nd. die duidelijke voortekenen was bij een van de krachten die de hausse in stand in te zien dat de onevenwichtigheden rkt ontstellend veel groter waren dan en twintig, toen computers en optie- niet eens waren uitgevonden, ie gevolgen is Van de Ven kort: er is geld herverdeeld. Eind september 1987 de waarde van alle Nederlandse aan- miljard gulden. Na de krach was dat lts 151 miljard gulden, ermogensverlies zal de koopkracht n, al is nu nog niet exact te zeggen hoe kt. Nieuwe emissies zijn voorlopig uit en menig bedrijf zal daardoor voorge- nvesteringen bij gebrek aan kapitaal ge baan schuiven. De uitvoer zal min- groeien en de concurrentiepositie van irlandse bedrijfsleven wordt een stuk "lorissant. ïedicijn'? Loonmatiging, roepen kabi- ndememers in koor. Waarmee de wer- an en vrouw de rekening krijgt gepre- van een uit de hand gelopen en door banken en ondernemers bevorderde krach van '87' door Pauline van de Ven. ana, 146 pag. *k- en minis- lertien ven is wordt vat er ir 2000 de be- inister ers. Al lebben lij, een „Soms veran- e hou- i niet- troost. e VUT veran- icht hij ichten, labbeis ie pijn ;int de zetting Volks- xleden es nog n over nissie- emene voor- n. De ;rotin- Navo- Don- Ie pas- ioar in de publiciteit, toen de Amsterdamse kinderarts dr. P. Voute erkende regelmatig on geneeslijk zieke kinderen pil len of poeders te geven waar mee ze zichzelf van het leven kunnen beroven, als ze dat wil len. Voüte bleek niet alleen te staan in zijn doen en laten. Een onderzoek van de Geneeskun dige Inspectie in Noord-Hol land wees aan dat deze prak tijk veel vaker voorkomt. Het Openbaar Ministerie achtte deze praktijk op zichzelf reden voor een strafrechtelijk onder zoek, maar omdat de artsen zichzelf nooit bekend zullen maken, zal het onderzoek heel moeilijk worden, zegt Korthals Altes. Artsen kennen een zoge heten beroepsgeheim. Ze mo gen vertrouwelijke informatie van patiënten nooit doorgeven aan anderen. De minister zal wel samen met zijn collega Brinkman (WVC) een onderzoek laten in stellen door de inspectie naar de kwaliteit van de medische beroepsuitoefening bij eutha nasie en hulp bij zelfdoding. Onder die laatste omschrijving wordt Voütes optreden gerang schikt. Kritiek op verkeersplan j onze Haagse redactie Lendien is nog helemaal niet bekend of de file-oplos- Iddelen van minister Smit-Kroes (Verkeer en Water aat) werkelijk effect hebben. Daar moet grondig onder- ïk naar gedaan worden. egenwoordigers van open vervoerbedrijven, de ge nten Rotterdam, Amster- Den Haag, NS en Natuur [Milieu maakten dit gisteren i de Tweede Kamer duide- [t De verkeersdeskundigen tde Tweede Kamer luister- jnaar de bezwaren van die Mrdvoerders tegen de plan- jvan Smit-Kroes. |ïS-directeur Ploeger ver jaarde dat de Nederlandse loorwegen mee kunnen hel- aaan de filebestrijding door [de spitsuren maximaal 40 ient meer reizigers te ver foren. „Daar moeten dubbel- tstreinen voor ingezet wor- i Dat kost 730 miljoen gul- i extra. Maar dat betekent [or de NS een exploitatiever- ivan ongeveer 31 miljoen ;den omdat we die treinen 4 voortdurend kunnen laten in," zo liet hij weten, ji woordvoerder van de reniging van Nederlandse meenten (VNG), Kret, denkt de tolheffing en de aanleg i nieuwe tunnels het filepro- em niet oplost. „Maar een 1 ei is in ieder geval beter neen lege dop," zo zei hij be tend. ■tegenstelling tot de grote ge- enten en de NS denkt de ..thting Natuur en Milieu dat Ifilebestrijding echt tot mis- Iken gedoemd is. Volgens de lichting leveren alle voorge nen maatregelen van minis- Smit-Kroes uiteindelijk jts op. „Ze zuigen extra itoverkeer aan, het roept el- is nieuwe files op en de reeds je verzuring neemt ten nog maar toe," denkt latuur en Milieu. I .De enig mogelijke oplossing p de verstopte randstad is i samenhangend plan dat jop gericht is het autoverkeer [verminderen, bijvoorbeeld por middel van een brandstof - ïg," zo stelt de Stichting De burgemeester van De venter, Waal, was de enige woordvoerder die het opnam voor de steden buiten de rand stad. Volgens de Deventer bur gemeester erkennen de be stuurders buiten de randstad dat er wat moet worden gedaan aan het dichtslibben van de randstad. Dit mag echter niet ten koste gaan van het het we gennet en openbaar vervoer in de rest van Nederland, zo bena drukte hij. De organisaties verenigd in de Stichting Weg (ANWB, BO- VAG, Federatie Wegvervoer en EVO) wezen het door de minis ter voorgestelde systeem van elektronische tolheffing, het zogenoemde roadpricing, van de hand. Volgens de Stichting Weg is tolheffing een dure en onprak tische methode om bijdragen van weggebruikers te innen. De stichting schat de innings- kosten op 100 miljoen gulden per jaar. Hoofddirecteur mr. P.A. Nouwen van de ANWB re kende voor dat tolheffing een landelijk net van registratie- posten vereist dat meer dan een miljard gulden kost, en met het aanbrengen van registratie- kastjes aan de auto zal nog eens zo'n 300 miljoen gulden zijn ge moeid. Volgens de Stichting is de zorg voor de infrastructuur echter in de eerste plaats een taak van de overheid. Secretaris Sturing van de stichting zei: „Holland wordt een tolland in plaats van een rolland. In plaats van een distributieland een contribu- tieland". Waarop kamerlid Castricum (PvdA) interrum peerde: „Maar het probleem is dat Holland een vol land is". De Stichting Weg pleitte er voor in plaats van tolheffing de motorrijtuigenbelasting tijde lijk met 40 gulden per jaar te verhoeen. De Senaat spreekt alleen in commissieverband over en kele milieuzaken. BOEREN voelen zich overval len, milieu-activisten klagen steen en been, de politieke partijen zijn verdeeld. Mest, of liever het gigantische over schot, is daar de oorzaak van. Er is al heel wat over af ge praat en geschreven. Vlak voor de jaarwisseling ver scheen de mestnotitie van de ministers Braks (Landbouw) en Nijpels (Milieu). De heren zijn het ogen schijnlijk eens. Grote mestfa- brieken moeten de hopen stront verwerken tot bruik bare korrelmest, die vervol gens geëxporteerd moet wor den. Deze oplossing krijgt pu bliekelijk de warme steun van CDA, WD en de PvdA. Maar in de wandelgangen van het Binnenhof geven de politici toe dat de technische maatre gelen te laat komen en geen oplossing bieden voor de am- moniakvervuiling van het milieu. En of het buitenland staat te springen om de Ne derlandse mestkorrels wordt al even hard betwijfeld. Dat de politiek met de ogen open de korrels omarmt, heeft alles te maken met de natuur lijke neiging van politici eerst een gemakkelijke oplossing te kiezen en dan pas de moeilij ke. Die moeilijke is de ver kleining van de veestapel. Voordat je die aanpakt krijg je eerst nog te maken met de landbouwlobby. En dat kan lang knokken worden, zoals D66'er Doeke Eisma recent verzuchtte, met een variant op de traditionele huwelijks belofte: „Tot de schijt ons doodt". FNV-voorzitter Hans Pont ontving gistermiddag in Amsterdam een delegatie van de Zuidafrikaanse vakcentrale COSA- 777 F J om 9.X 9t *u FOTO ANP Nebben we het alleen nog maar over de directe gevolgen ie olieramp op de Oosterschelde. Over eventuele negatieve eten op langere termijn valt nog niet veel te zeggen. Men t echter geen milieu-specialist te zijn om te kunnen conclu- en dat honderd ton ruwe stookolie in een zo kwetsbaar milieu dat van de Oosterschelde in de toekomst nog voor veel kwaad i zorgen. k olieramp nabij de Philipsdam en de Grevelingendam is de «de in korte tijd. Twee weken geleden was er sprake van een antische olielozing door de Roemeense ertscarrier Borcea die 'ernstige verontreiniging van de Nederlandse kust en de dood "duizenden vogels tot gevolg had. Mom, in nauwelijks veertien dagen tijd zijn er twee forse en gepleegd op het toch al zo aangetaste Nederlandse au. Politici roepen bij dit soort geruchtmakende incidenten al om het hardst dat er strengere maatregelen moeten komen, 'ster Neelie Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat - altijd in een kernachtige uitspraak - heeft zich al in die zin uitgela at als het Euro-parlementslid Hanja Maij-Weggen pleit mi er Smit voor strenge straffen voor illegale lozingen op zee. ■en bittere noodzaak, zo blijkt uit cijfermateriaal van Rijkswa- 'taat. Vorig jaar registreerde deze instantie 539 olievlekken op 1 naar schatting goed voor bijna een miljoen liter olie. Zo lang boetes zo laag blijven als ze nu zijn, zullen er steeds reders die hun afvalolie op zee lozen. oewel de meeste EG-landen het met elkaar eens zijn dat mis- len tegen het milieu niet ongestraft mogen blijven, mag niet den verwacht dat op korte termijn strengere maatregelen zul- worden genomen. De totstandkoming van internationale ver sion is een zaak van de lange adem, hoe dringend de achter- jonde kwestie ook is. Het zou al mooi meegenomen zijn, wan- Jr de EG-landen het eens zouden kunnen worden over een in- overklaring. Nederland is echter niet in alles afhankelijk van internationale d'agen. Justitie zou bijvoorbeeld een fijnmaziger controlesys- J" kunnen opzetten om de pakkans van illegale lozers te ver aanvaring op de Oosterschelde is tevens aanleiding voor de '9 of die drukbezette vaarroute wel voldoende beveiligd is. De •uwse Milieu Federatie eist dan ook terecht een calamiteiten- ™ng voor de Oosterschelde. Het is een goede zaak dat onze 'dnale politici zich blijven inzetten voor maatregelen in interna ls verband, maar dat ontslaat ze niet van de plicht om eerst '9en huis orde op zaken te stellen. DEN HAAG (ANP) - Er kan twee keer zoveel huishou delijk en vergelijkbaar be drijfsafval worden ver brand als thans het geval is. Dit blijkt uit een voorlopig rap port van het Haagse advies- en constructiebureau Tebodin aan het ministerie van VROM. Mi nister Nijpels (milieubeheer) had om het onderzoek ge vraagd omdat hij het storten van verbrandbaar afval bin nen vijf tot tien jaar volledig wil beëindigen. De totale voor verbranding in aanmerking komende jaar lijkse hoeveelheid afval zal, re kening houdend met een groei van 1,4 procent per jaar, over ruim tien jaar ongeveer 7,5 miljoen ton bedragen, zo heeft Tebodin berekend. Op het ogenblik wordt ongeveer 3 mil joen per jaar in verbrandingso vens verwerkt. De resultaten van de studie moeten richting geven aan het toekomstige afvalstoffenbeleid van de overheid en vormen bij gevolg een discussiestuk voor overleg tussen de provincies, die in eerste instantie verant woordelijk zijn voor de verwij dering van afvalstoffen. DEN HAAG - Premier Lubbers kiest niet voor extra geld om de werkloosheid op te lossen maar om het kabinet bij een te houden. Lubbers wil geen ruzie met zijn collega's De Korte (Economische Zaken) en Ruding (Financiën) en met VVD-fractieleider Voorhoeve. Maar wat is belangrijker: de werkloosheid lager of dat drietal geruststellen? WimKok - FOTO DE STEMUOHAN VAN GURP DEN HAAG - Het CDA heeft in schriftelijke vragen aan minister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) ab solute duidelijkheid ge vraagd over de toedracht van het ongeval met de Roemeense ertstanker Bor cea. De vervuiling kostte vele tien duizenden vogels het leven. Het CDA-Kamerlid Esselink wil van Smit-Kroes weten of het verhaal klopt dat 'de Neder landse autoriteiten' al op 4 of 5 januari constateerden dat de Borcea na een aanvaring op de Westerschelde olie lekte, maar dat ze het schip desondanks lie ten doorvaren. Deze visie verkondigde PvdA- fractieleider Kok gisteravond op een spreekbeurt in Gori- chem. Kok zei zich te verbazen over het gebrek aan maatrege len om toch de doelstelling van het regering te halen: een half miljoen werklozen in 1990. Vol gens Kok duidt dit 'gebrek aan daadkracht' op een gebrek aan eensgezindheid in het kabinet. „De doelstelling waar pre mier Lubbers vorig jaar nog zijn politieke lot aan verbond, die doelstelling gaat de mist in en de ministers nemen rustig de tijd voor onderling gekibbel. Zonder dat de minister-presi dent laat zien waar hij staat om zijn geloofwaardigheid overeind te houden. De heer Lubbers zegt dat je jezelf te genkomt als je meer overheids inspanningen levert ter bevor dering van werkgelegenheid. Ik geloof daar niets van. Lub bers komt vooral Ruding, De Korte en Voorhoeve tegen," al dus Kok. DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer heeft zich maandag waarderend uit gelaten over het Hoger On derwijs en Onderzoekplan (HOOP) van minister Deet- man (Onderwijs). De PvdA vindt het een docu ment van formaat, het CDA sprak van een mooi (maar wel te lijvig) document, de WD van een waardevol stuk met veel informatie, terwijl D66 het plan een goede stap in de goede richting noemde. Maar daarnaast kreeg de minister veel kritische vragen te beantwoorden over het plan, dat de universiteiten en hoge scholen niet alleen inzicht moet geven in het beleid en de ver deling van de geldmiddelen, maar ook in de plannen met het hoger onderwijs op middel lange en lange termijn. De onderwij sspecialisten wilden van de minister weten welke status zijn plan heeft. Deetman was voornemens het HOOP na overleg met de in stellingen definitief vast te stellen, maar dat bleek niet naar de zin van de PvdA. Deze drong aan op een voorlopige vaststelling om het parlement de kans te geven nog een af sluitend debat te houden. Naar het oordeel van het CDA kan het plan de Tweede Kamer niet binden. De chris ten-democraten willen pas van instemming of afwijzing laten blijken bij de behandeling van de betrokken wetsvoorstellen, aldus CDA'er Lansink. Deetman zei dat er bij wet wordt besloten. Pas na die be sluitvorming is duidelijk wat het parlement wil. Maar los daarvan wilde hij wel weten hoe het parlement er nu over denkt. De discussie tussen hem en de instellingen zou daarmee een 'niet onbelangrijke' aan vulling kunnen krijgen. De minister zegde toe dat het HOOP zal worden vastgesteld na over overleg met de Kamer. Definitieve beslissingen komen pas aan de orde bij de afzon derlijke onderdelen. „Het stuk is echter niet te amenderen, wel te beïnvloeden", aldus Deetman. De PvdA-fractieleider be sloot met de constatering dat de coalitie van CDA en WD een 'verwarde en gedemoraliseer de' indruk maakt. „Besluite loosheid en krachteloosheid strijden om voorrang. Daarmee kan het land niet vooruit. Re gering regeer, zou ik zeggen. En als het niet meer lukt, stap dan op." TILBURG (ANP) - Het computerconcern Olivetti, met een vestiging in Leiden, ontkent beschuldigingen dat het bedrijf computer programma's zou schrijven voor leger en politie in Zuidafrika. Het concern ontkent evenzeer dat aan het Zuidafrikaanse le ger en politie computerappara tuur zou worden geleverd. Dat schrijft Olivetti aan het college van bestuur van de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) in Tilburg. De Italiaanse multinational heeft in Zuidafrika vestigingen met in totaal 700 werknemers en beheert er momenteel 30 procent van de markt voor per sonal computers. Uit onderzoek is gebleken dat Olivetti compu ters van AT&T, dat een belang heeft van 22,3 procent in Oli vetti, aan de Zuidafrikaanse markt levert. Toen dit bekend werd, be sloot een meerderheid van de Tilburgse universiteitscom missie alle contacten met Oli vetti te verbreken. Aanstaande donderdag kan dit besluit wor den bekrachtigd wanneer een motie in stemming wordt ge bracht. J i/ v? DE rijkspolitie te water heeft een groot probleem. De huidige patrouilleboten deugen niet. De in 1984 aangeschafte boten zijn zo krakkemikkig dat de opvarende rijkspolitie echt de kans loopt te water te raken. De RP te W moet met de boten ook de Noordzee op, maar boven windkracht 4 is het levensgevaarlijk om je ermee op de woelige baren te wagen. Ze zitten mooi in 't schip met die boten. De patrouilleboten zijn motorisch erg slecht, er deugt geen moer van. Voor de PvdA-Kamerleden Stoffelen en Kosto is de boot aan. Zij vinden dat minister Korthals Altes er rap wat aan moet doen. De minister kennende zal hij wel weer een smoes vinden om de boot af te houden. Of misschien komt-ie wel met het voorstel om meerdere dis tricten in één boot te laten varen, terwijl hij toch zou moeten weten dat ze allemaal al in hetzelfde schuitje zitten. Het zal voorlopig nog wel even schipperen blijven. Misschien is het ook wel beter om die patrouilleboten een tijdje aan de wal te houden. Want zolang de scheepvaart er niet in slaagt om zich aanvaringvrij over onze toch immens grote wa teren te bewegen, verhoogt elk schip alleeri maar de kans op ongelukken. De beste stuurlui raken aan lager wal. MERIJN SCHIPHOL (ANP)- De Kenyaanse luchtvaartmaatschappij Kenya Airways heeft bij Fokker een order geplaatst voor de levering van twee Fokker 50-vliegtuigen. De toestellen zullen in de loop van dit jaar nog worden afgeleverd. Dit is maandag door Fokker bekendgemaakt. Kenya Airways heeft sinds de tweede helft van de jaren zeventig Fokker F27-vliegtuigen in gebruik. Welk bedrag er met de order is gemoeid werd niet meegedeeld. Met de Kenyaanse order is het aantal verkochte vliegtuigen van het type Fokker 50 gekomen op 53, besteld door negen luchtvaartmaatschappijen in negen landen. Kenya Air ways is de tweede Afrikaanse klant voor de Fokker 50. DEN HAAG - De PvdA is ontstemd over het feit dat verschil lende gemeentelijke en provinciale griffies pasfoto's hebben uitgeleend aan de gemeentepolitie van Nijmegen. De Nij meegse politie had om die pasfoto's gevraagd in het kader van het onderzoek naar de Mariënburg-ontruiming. Dat blijkt uit vragen van PvdA'er Stoffelen aan de verant woordelijke ministers Korthals Altes (Justitie) en Van den Broek (Buitenlandse Zaken). Volgens Stoffelen is het verstrek ken van foto's van mensen die niet als verdachten zijn aan te merken, 'een ongerechtvaardigde inbreuk op de privacy en derhalve onjuist'. DEN BOSCH (ANP) - De rechtbank in Den Bosch heeft maan dag de 19-jarige S.B. uit Eindhoven wegens brandstichting veroordeeld tot 15 maanden gevangenisstraf en terbeschik kingstelling van de regering (tbr). De man heeft vorig jaar zes tien branden gesticht, meestal door brandende kranten in de brievenbus te stoppen. Daarbij brandde onder meer een speel goedzaak in Eindhoven geheel uit, waardoor een schade werd aangericht van ten minste drie miljoen gulden. Volgens de psy chiater wilde de Eindhovenaar belangrijk lijken. Hij advi seerde de rechtbank TBR op te leggen, omdat de Eindhovenaar zonder psychische behandeling waarschijnlijk in herhaling zal vervallen. DEN HAAG (ANP) - Vorig jaar zijn 30.300 werknemers ver vroegd uitgetreden. Dat zijn er 700 meer dan in 1986. Het Cen traal Bureau voor de Statistiek CBS heeft dit voorlopig bere kend na een onderzoek bij 21.000 bedrijven en instellingen. Uit zendkrachten en mensen die een baan hebben bij het niet-we- tenschappelijke onderwijs heeft het CBS niet meegeteld, zo bleek maandag. In oktober vorig jaar had iets meer dan de helft van de bedrijven en instellingen in ons land een VUT- voorziening. Bij die bedrijven werkte 84 procent van het totaal aantal werknemers. In de loop van vorig jaar zijn bij de over heid 6.600 werknemers met VUT gegaan. In ziekenhuizen, be jaardenhuizen en soortgelijke instellingen waren dat er 3.850. Bij de particuliere bedrijven hielden bijna 20.000 mensen ver vroegd hun baan voor gezien. DEN HAAG - De ANWB heeft nog voor het eind van het jaar zeker 50 nieuwe wegenwachters nodig. Lukt het niet om deze mensen snel aan te trekken dan zullen de automobilisten daar van volgend jaar de gevolgen ondervinden. De wachttijden langs de weg zullen langer worden. Het tekort aan personeel is een gevolg van het toenemend autogebruik en - vooral - de in voering later dit jaar van de woonplaatsservice. Als mensen tot voor hun voordeur hulp kunnen krijgen, zal het beroep op de wegenwacht fors toenemen, denkt de ANWB. Op dit moment werken er 600 wegenwachters, genoeg om iedereen die met pech staat binnen redelijke tijd te helpen. Daarbij moet worden aangetekend dat de hulp in de Randstad doorgaans wat langer op zich laat wachten dan buiten de Randstad. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Dienstplichtigen mogen vanaf 1 juli - ook privé - gratis reizen met het openbaar vervoer. Deze rege ling geldt de hele diensttijd. Vergoedingen voor soldaten die met eigen vervoer reizen vervallen. Staatssecretaris Van Houwe- lingen (Defensie) heeft dat voorstel gisteren gedaan aan het georganiseerd overleg van de militairen. De belangenver enigingen AVNM en VVDM hebben met instemming gerea geerd maar wijzen het stoppen van de vergoeding voor eigen vervoer af. Over het gratis-reisplan heeft Defensie in grote lijnen overeenstemming met de Ne- derlandsze Spoorwegen en de busondernemingen. Dit voor stel van Van Houwelingen be tekent een enorme administra tieve verlichting voor Defensie, omdat declaraties en militaire vervoersbewijzen vervallen. De belangenverenigingen hebben er bezwaar tegen dat dienstplichtigen hoe dan ook met openbaar vervoer moeten reizen, terwijl veel kazernes met het openbaar vervoer zeer moeilijk bereikbaar zijn. De bonden willen van de staats secretaris weten of dienstplich tigen die in Westduitsland ge legerd zijn ook alleen maar het (in dit geval tijdrovende) open baar vervoer mogen gebruiken, of eigen vervoer op eigen kos ten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 3