Rechtse ridders regeren in 't geniep Jeroen Bosch op zijn plaats gezet marilyn french Baarmoeders dochter ONTHULLEND BOEK OVER DUISTERE GENOOTSCHAPPEN Dochters erven schuld en verdriet Biesheuvelgeschenk 198! Whitbreadprijs naar Ierse schrijver Nolan ROMAN DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 23 JANUAR11988 BEGIN DEZE week overleed Zijne Emi nente Doorluchtigheid Angelo De Mojana di Cologna, de groot meester van de uit de tijd van de Kruistoch ten stammende Soeve reine en Militaire Orde van Malta (SMOM). Thule Gulden Vlies Von Habsburg Neo-fascisten MARILYN FRENCH SCHREEF BOEIEND FAMILIEFEUILLETON Waanzinnige Berusting Carrieère Kinderen kri; Ouwe flauwe G2 Door Wim van Leest De SMOM geldt als de ex clusiefste charitatieve or ganisatie ter wereld. De orde telt rond 9.000 leden en heeft diplomatieke be trekkingen met 42 landen. De titel van grootmeester staat gelijk aan die van kardinaal en wordt voor het leven gegeven. De Soevereine en Militaire Orde van Malta is zuiver katholiek en is een echte orde. De SMOM is echter niet de enige orde die claimt de erf genaam te zijn van de be roemde Maltezer ridders uit de tijden van de kruistochten. Er bestaan ook nog de 'Knights of Malta', voluit de Sovereign Order of Saint- John of Jerusalem, Knights of Malta, International Grand Priory. In dit geval gaat het om een nep-orde die door ene Don Kelinu Vella-Haber is gesticht. In het boek 'Ridders van nu' van de Belg André van Bosbeke wordt uitgebreid in gegaan op de talloze echte en vooral onechte ridderordes die zich op veelal prachtig briefpapier en met een over vloed aan titulatuur en an dere franje manifesteren. Van Bosbekes boek heeft als on dertitel 'Over occulte genoot schappen en ridderordes in de 20-ste eeuw'. Occult betekent geheim, verborgen Je denkt bij het woord al gauw sekta rische groeperingen die er al leen voor ingewijden zijn en die zich in het slechtste geval bezig houden met zwarte ma gie. Van Bosbeke beweert in zijn boek dat die zwart-magische genootschappen er ook inder daad zijn. Als historische voorbeeld noemt hij het be ruchte Thule-genootschap. Dat genootschap was min of meer geïnspireerd door de Britse magiër Alister Crowley die zeer ver ging met zwart- magische, veelal gruwelijke experimenten. Aan de wieg van het Thule-genootschap stond de Duitser Dietrich Otto von Habsburg: de centrale figuur in het rechtse netwerk dat André van Bosbeke heeft blootgelegd. foto anp Licio Gelli: met zijn vrijmetselaarsloge had hij grote macht in Italië. - foto ap Eckhardt. Hij ontwikkelde een esoterische lering, waarin teruggegrepen werd naar oude Germaanse rituelen en andere magische tradities. Hij mengde er elementen uit het Tibetaanse boeddhisme door heen en er ontstond een le vensvisie waarin supermen sen centraal stonden. Eckhardt had dus een 'prachtige' theorie, maar hij was zeer benieuwd hoe die theorie in de praktijk uit zou pakken. Uiteindelijk vond hij een fanatieke volgeling die dat wel wilde uitproberen. Zijn naam: Adolf Hitler. Hit ler trok vier jaar lang (van 1919 tot Eckhardts dood in 1923) intensief met Eckhardt op en aangenomen mag wor den dat Hitier toen de spiri tuele vorming (of misvor ming) kreeg die later zou lei den de waanzinnige ideologie achter het nazisme. Van Bosbeke wijst in zijn boek op ook nu nog bestaande esoterische genootschappen die in de geest van het Thule- genootschap bezig zijn. Die moeten volgens hem onder meer gezocht worden in hoge inwijdingsgraden van de Ro- zekruizers-orde en bij de Or- dre Magonique Oriental du Rite Ancien et Primitif de Memphis-Misraïm. Laatstge noemde is eep zeer geheime vrijmetselaarsloge die zich in zijn leringen o.a. schijnt te ba seren op oude Egyptische ri ten en opvattingen. De loge heeft maar liefst 97 inwij dingsgraden, terwijl 'gewone' loges niet veel verder gaan dan 33. Het overgrote deel van 'Ridders van nu' gaat evenwel in op de ridderorden zoals die zich in velerlei vormen mani festeren. André van Bosbeke (hij deed eerder van zich spre ken met het boek 'Opus Dei in België') is daartoe stad en land afgereisd om de ridders van diverse pluimage te spre ken te krijgen. Van Bosbeke is tijdens zijn speurtochten ge stuit op een gigantische wir war van ridderordes en soort gelijke genootschappen die allemaal met elkaar gemeen hebben dat ze uit zijn op zo veel mogelijk aanzien en als het even kan ook macht. Van Bosbeke beschrijft de of ficiële ridderordes zoals de eerder genoemde Soevereine en Militaire Orde van Malta en de twee takken (Oosten rijks en Spaans) van de Orde van het Gulden Vlies. Op die ordes is niet zo gek veel aan te merken, al schrik je in som mige gevallen wel als je ziet hoeveel invloedrijke figuren er lid van zijn. Onthullend wordt Van Bos bekes boek wanneer hij de handel en wandel van de nep- ordes uit de doeken doet. Er blijken tegenwoordig nogal wat ordes te bestaan die zich baseren als zijnde de enige echte erfgenamen van de il lustere Tempeliers. De offi ciële tempeliers-orde werd aan het begin van de veer tiende eeuw in de ban gedaan door het Vaticaan, nadat de ridders zich wat al te ketters hadden gedragen. Die ban vloek is door Rome nimmer opgeheven, maar niettemin wemelt het nu van ridderge nootschappen als 'Ordre Re- nové du Temple' en 'Ordre Souverain et Militair du Jeru salem'. In die moderne ridder- kringen bewegen zich boven dien figuren die zich uitgeven voor enige echte erfgenamen van inmiddels verdwenen ko ninkrijken en keizerrijken. Zo lopen er diverse Russische en Joegoslavische troonpreten denten rond. Het bontst maakt het ene Guillermo III Monteczuma die maar liefst aanspraken maakt op de reeds lang verdwenen Az teekse troon. Je zou zo zeggen dat derge lijke nep-ordes getuigen van onschuldige fantasie en een hang naar folklore, maar Van Bosbeke beweert dat er veel meer achter zit en om dat te staven legt een imposant net werk van verstrengeling van machten bloot. Centrale fi guur in dat netwerk is de Oostenrijkse Europarlemen tariër Otto von Habsburg. De Habsburgers zaten eeuwen lang op de Oostenrijkse kei zerstroon en in sommige Europese vorstenhuizen zoals dat van België kom je (aange trouwde) Von Habsburgen te gen. Otto von Habsburg maakt er geen geheim van ooit weer de Oostenrijkse troon te willen bestijgen en als dat niet kan dan wil hij best de president van het Ver enigd Europa worden. De kringen rond Otto von Habsburg staan bekend als extreem rechts en dat rechtse extremisme heeft in veel ge vallen ook post gevat in de nauw gelieerde ridderorden. Bovendien zijn er volgens Van Bosbeke zeer nauwe ban den met de fel anti-commu nistische Moon-sekte en met de Amerikaanse World Anti Communist League, terwijl ook herhaaldelijk de naam van de CIA opduikt. Op het oog lijkt het mis schien verregaand om in het netwerk rondom Otto von Habsburg een complot te zien dat de westerse democratieën bedreigt, maar in de kringen rondom Otto duiken figuren op die je ook tegenkomt rondom Licio Gelli, de groot meester van de inmiddels op gerolde Italiaanse vrijmetse laarsloge Propaganda Due, kortweg P 2. Gelli's organisa tie was erin geslaagd om vat te krijgen op vrijwel alle seg menten van de Italiaanse sa menleving en had zich verre gaande macht verworven. Gellis macht strekte zich zelfs tot in het Vaticaan uit. Het fi nanciële schandaal rondom de aan het Vaticaan gelieerde Banco Ambrosiano was het regelrechte gevolg van de ma nipulaties van P 2. Een grote vriend van Licio Gelli was en is de Italiaanse neo-fascist Stefano della Chiaie. Hij wordt ervan ver dacht de man achter de bloe dige aanslag op het station van Bologna te zijn. Della Chiaie is de bedenker van de 'Strategie van de spanning'. Die strategie wordt als volgt verwoord: 'Wij geloven dat de eerste fase in de politieke ac tiviteit erin bestaat chaos te creëren in alle structuren van het regime. Eerst moeten we de structuur van de democra tisch staat vernietigen onder de dekmantel van communis tische activiteiten.Met an dere woorden: wil je iets be reiken dan zul met aanslagen wanorde moeten creëren. Schrijf die aanslagen toe aan linkse extremisten en je krijgt een politiek klimaat dat uiter mate gunstig is om rechtse politici die een krachtdadig optreden beloven, aan de macht te helpen. Van Bosbeke beweert niet dat organisaties als RAF, Ac tion Directe, CCC en Rode Brigades verkapte fascisti sche organisaties zijn, maar het zou best eens kunnen dat ze als linkse groeperingen ge bruikt zijn voor een heel an der doel dan ze zelf voor ogen hadden. 'Ridders van nu' draagt ge noeg stof aan om een derge lijke complot-theorie voor mogelijk te houden. Je moet daarbij André van Bosbeke op zijn woord geloven. Het is niet zozeer dat zijn gegevens oncontroleerbaar zijn, maar het zou je misschien wel jaren kosten om, even gefundeerd als Van Bosbeke dat gedaan heeft, het tegendeel te bewij zen. Van Bosbekes boek laat zich inmiddels wel lezen als een spannende roman. Bij vlagen zijn de feiten zo on voorstelbaar dat ze haast niet verzonnen kunnen zijn. Zelfs de grootste fantast zo zoiets ongelofelijks niet kunnen be denken. André van Bosbeke: "Ridders van nu'. Epo Dossier. XJitg. De Geus, prijs 65^ De titel van het boekenweekgeschenk 1988 dat J.M.A. Bies. heuvel heeft geschreven is 'Een overtollig mens'. De Stich ting Collectieve Propaganda van het Boek (CPNB) heeft dit deze week meegedeeld. Uitgeverij Meulenhoff brengt in maart het 'Album J.M.A. Bies. heuvel' uit, met foto's en teksten van de auteur en bijdragen Maarten 't Hart, Hanneke 't Hart, Anton Korteweg en Karei het Reve. De 53-boekenweek wordt gehouden van 16 tot 26 maart. Zii staat in het teken van 'De relatie Nederland-Vlaanderen'. Naa aanleiding van dit thema brengt de Stichting CPNB in de boeken week ook een essay van Jeroen Brouwers, getiteld 'Sire, er zijn geen Belgen'. Bovendien zal in samenwerking met de Nederlandse Taalunie een avond worden georganiseerd over het boekenweek thema. Door Henk Egbers ER IS al een boekenkast vol geschreven over de befaamde Brabantse kunstenaar Jeroen Bosch (ca. 1450-1516). Het® pagina's tellende boek van dr. Paul Vandenbroeck 1 echter geen overbodige toevoeging. Met dit boek heeft, aldus dr. Herman Pleij van de universi teit van Amsterdam, het Bosch-onderzoek een nieuwe wending gekregen. De ondertitel van het boek 'Jheronimus Bosch' luidt: 'Tus sen volksleven en stadscul tuur'. Als je het overdadig ge documenteerde tekst leest krijg je een uitstekend beeld van de tijdgeest van Bosch, de cultu rele context van zijn artistieke tekeningen/schilderij en. Vandenbroek vertrekt bij het publiek waarvoor Bosch werkte (de stedelij k-burgelij- ken) en analyseert uitputtend him cultuur als paradigma voor zijn kunst. Hij leidt daar uit af het waarden- en nor menstelsel achter de Bosch iconografie, hetgeen hem leidt tot een uiteenrafelen van de burgercultuur in relatie met de volkse of subalterne cultuurla gen. Het was een woelige tijd aan de vooravond van de Reforma tie (Bosch stierf een jaar voor dat Luther zijn stellingen op hing), al wordt die relatie niet expliciet gelegd. Als je zelf die relatie legt lijkt een reactionair burgerdom de voedingsbodem geweest voor die kerkcrisis. De stedelijke burgercultuur identificeerde zonde met nar/ duivel en deugd met wijsheid. Ze werd beheersd door een ra tionale moraal, die het abnor male en het gekke in die tijd begon op te bergen in de gek kenhuizen. Bosch' Narrenschip hangt onder meer samen met die mentaliteit, die een min achting inhield voor het ge wone volk, dat geïdentificeerd werd met ondeugd en zonde. Zijn schilderijen hekelen dan ook de ondeugden van de ge wone man. Bosch als gezeten burger stond onder invloed van het vroeg humanisme (al is het leggen van een relatie met Erasmus, aldus de auteur, uit den boze) en de Moderne Devo tie (je kunt zijn schilderijen be kijken met 'De Navolging van Christus' in de hand, waarmee velen in onze eeuw nog zijn op gevoed!). Maar ook in de Rederijkers literatuur vind je pendanten. „Bosch sluit zich aan bij de ideologie van een stedelijke middenklasse van ambachts lieden en kleinproducenten, voor wie economie evenzeer een morele aangelegenheid was. Zijn beeldtaal is daarvar een weerslag: geeft de hele in. tellectuele en sociale problema tiek van de toenmalige stede lij k-burgelijke 'elite' weer. De volksheid op Bosch' si derijen is slechts schijn. Zijn beeldtaal is elitair; heeft niets met occultisme of heterodoxie te maken, maar met het ver langen van bepaalde sociale kringen met intellectualisti sche aspiraties om zich zo kunnen profileren. Als elemen ten voor die gedachtenwereli behandelt Vandenbroeck on dermeer de charivari (fe met ketelmuziek e.d.) en de om keringsfeesten; de burgelijke feestcultuur, waarvan schilde rijen met onder anderen Tuin der Lusten, St. Antonius, Spot- tornooi op het ijs en Boeren bruiloft getuigen. De auteur besluit met 'hel volkscultuurbeeld bij Bosch bezit dan ook geen direct docu mentaire waarde, maar z heel wat over de waarden normen van de dominante groepen'. In het boek wordt in tensief ingegaan op de raak vlakken tussen de burgelijke en onderliggende culturen (be wuste en onbewuste overna me). Het proces waarin de bur gelijke cultuur zich van haar wortels lossneed heeft zich over een vijftal eeuwen uitgestrekt Je zou kunnen zeggen dat opdt schilderijen van Bosch het be gin van de klassestrijd is af te lezen. Vandenbroeck zegt de kunsttheorieën van de tweede helft der 16e eeuwei later rationalisaties achtera! zijn met verklarende en le merende doeleinden. De negentien pagina's bliografie bewijzen dat al heel wat auteurs hun tanden heb ben kapotgebeten op die 'my thische' Jeroen Bosch. In dit boek wordt, met een enormt hoeveelheid materiaal, op zeer interessante wijze en op een nogal nuchtere manier hel oeuvre van de Bossche schilder op zijn plaats gezet. De moeite waard. Dr. Paul Vandenbroeck: 'Jhtroul- mui Bosch'. XJitg. EPO/De Ge» prijs! 95. Door Dirk Vellenga HET KOST enige tijd de meer dan 800 bladzij den van 'Haar moeders dochter' van Marilyn French door te werken. Toch hebben tienduizen den dat al gedaan, want het boek heeft zich in middels al genesteld aan de top van de leeshit- parade. Zijn het alleen vrouwen die het boek gekocht hebben? Marilyn French staat bekend als een 'feministische schrijfster', ze werd razend populair met 'Ruimte voor vrouwen' (1977) en 'Het bloedend hart' (1980) en legde in 'Macht als onmacht: vrouwen, mannen, moraal' in maar liefst 1300 pagina's uit hoe door de tijden heen over vrouwen is gedacht. Toch is 'Haar moeders dochter' geen boek alleen voor vrouwen. Het beschrijft vier generaties van een Pools-Amerikaanse familie vanaf 1904 tot nu. Marilyn French is geen strijdster tegen mannen. We moeten het samen doen, vindt ze. „Het gaat niet over vrouwe lijke, maar over menselijke waarden". Ook vrouwen geloven te veel in macht. Het boek ziet eruit als een autobiografie, een waar gebeurde familiegeschiedenis. Er zijn oude fotootjes opgenomen die er op zouden kunnen wijzen dat de mensen in het boek echt bestaan hebben. De schrijf ster ontkent echter dat het boek over haar en de vrou wen in haar familie gaat. Het boek bevat voor een deel haar eigen werkelijkheid, maar ook 'geleende' feiten en fantasie. Er zijn in ieder geval duidelijke overeen komsten. De moeder van Marilyn French heet net als de moeder in het boek Isabelle (Isabella) en is óók ge boren in 1904. Sommige foto's in het boek komen bo vendien uit de albums van de schrijfster. al zijn moeders na een liefdeloos en teleurdstellend le ven nauwelijks in staat hun kinderen meer te geven dan ze zelf gehad hebben. „We zijn zo verslingerd aan die liefde, dat we verwachten dat ze absoluut is. Dat ze ook menselijk is, is onvergeeflijk. Aan vaders worden zulke eisen niet gesteld. Die mogen vrijwel alles zijn, en kinderen voelen zich al dankbaar bij de minste of geringste genegenheid die ze van hem krijgen. God vergeten oneerlijk". Moeders en dochters vormen in het verhaal van French een keten met 'een bloedige band'. Het begint met de Poolse immigrante Frances, die in het vreemde New York haar man (die overigens een dronken tiran was) verliest en verder leeft in verdriet, armoede en berusting. Die gevoelens gaan over op haar dochter Belle en zelfs op Belle's dochter Anastasia, hoewel die laatste in het emancipatietijdperk weigert 'plaats te nemen in de rij der offerdieren' en haar kinderen op te zadelen 'met een erfenis van lijdende zelfopoffering'. Moederliefde is een plicht in onze samenleving, ook French slaat soms aan het preken, maar relativeert gelukkig genoeg. Ze erkent bijvoorbeeld dat vaders ook eerder door hun kinderen worden afgedankt. Ze zijn niet zo belangrijk. Verder geeft Anastasia toe dat ze eigenlijk begrip heeft voor de bazige, egoïstische grootvader Michael Brez, 'de trotse, de waanzinnige': „Is het mogelijk dat ik word voortgedreven door wat hem voortdreef?" Anastasia is het meest aan het woord (gedeeltelijk in dagboek-fragmenten). Ze probeert tijdens rokerige gesprekken haar moeder uitspraken te ontlokken, die iets zeggen over haar echte gevoelens. Ze hoort slechts klaagzangen. „Moeder bijt zich vast in narigheid in elke gegeven situatie, mijn vader concentreert zich op successen". Moeder Belle, die als negenjarige al eten moet ko ken voor haar werkende moeder, is de eerste die na veel ellende toegang krijgt tot de Amerikaanse wereld van overvloed. Ze kan er niet van genieten. Anastasia wil het anders doen, ze wordt fotografe, leeft zich uit op seksgebied en lijkt om alles te lachen. Maar dan moet ze trouwen. Haar leven met Brad is armzalig, de scheiding is nog erger: „Als alles achter de rug is ben je niet dood, maar leef je verder - alleen". Ook een tweede huwelijk, met de veel jongere Toni, loopt voor Anastasia uit op een mislukking. De schul denlast van haar moeder en grootmoeder gaan op haar schouders drukken. Ze blijft over met twee doch ters en een carrière in de fotografie, die lijdt onder haar huiselijke plichten. „Ik ken geen enkele ge slaagde vrouw met liefde in haar leven. Mannen krij gen dat voor elkaar, vrouwen niet", stelt Anastatsia bitter. De conclusie van Marilyn French is dat onze maat schappij veel meer aandacht moet besteden aan de op voeding van kinderen en het werk eerlijker verdeeld moet worden tussen man en vrouw. 'Haar moeders dochter' is een boeiend feuilleton, waarin nu eens niet mannenzaken de dagelijkse werkelijheid vormen, maar opvallend veel ruimte wordt besteed aan het be- schrij ven van maaltijden en kleding. Het boek heeft één nadeel, Marüyn French heeft te veel woorden nodig (of zou de hang naar effiency iets typisch mannelijks zijn?) om het onafgebroken ver driet toe te lichten. Een enkele keer is ze juist te kort en te onduidelijk in haar beschrijvingen. Anastasia gaat naar Polen en praat daar met vrouwen: „Zij ver telden me over de tragedies in hun levens - en hun le vens waren inderdaad tragisch geweest". Verdere toe lichting ontbreekt. Met 400 bladzijden minder zou het boek nog sterker zijn geweest dan het nu al is. Marilyn French: 'Haar moeden dochter'. Ultg. Meulenhoff, prijs 49,90 De gehandicapte Ierse schrijver Christy Nolan heeft de 'Whitbread Book of the Year'-prijs, een van de belangrijkste literaire on derscheidingen in Groot- Brittannië, gekregen voor zijn roman 'Under the eye of the clock'. Aan de prijs is een geldbedrag van ongeveer 80.000 gulden verbonden. De 22-jarige Nolan is sinds zijn geboorte zwaar ge handicapt en typt zijn werk met behulp van een aan zijn voorhoofd bevestigd stokje. De bekroonde roman is het verslag van Nolans jarenlange strijd de stoornissen die hij bij zijn geboorte opliep te over winnen. De jonge schrijver, wiens werk vergeleken wordt met dat van Dylan Thomas en James Joyce, heeft geen con trole over zijn spieren en kan niet spreken. Hij schrijft zijn werk met een aan zijn voor hoofd bevestigd stokje, waarbij zijn moeder zijn hoofd vast houdt. Het kost hem soms een hele dag om een pagina uit te tikken. Bij de uitreiking van de prijs noemde John Carey, hoogle raar aan de universiteit van Oxford, Nolan een 'uitzonder lijk begaafd schrijver'. „Het lijkt misschien het beste geen acht te slaan op het feit dat hij gehandicapt is. Maar ik denk dat dat verkeerd is, omdat zijn handicap hem in staat stelt te spreken namens mensen die eeuwen lang hebben gezwegen. Wij horen niet alleen zijn stem, maar die van generaties van mensen als hij", aldus Carey. De rechter zou kinderer, aan het woord moeten lat Kinderen van gescheii ouders moeten zelf naar rechter kunnen als er probi men zijn over de bezoekreL ling. Dat zei het grootste d< van de Tweede-Kamerledi deze week. Vroeger werd aan kinde: niets gevraagd. Nü is het dat de rechter kinderen v: twaalf jaar en ouder moet ren als hun ouders ga: scheiden. Dat is om te kunn> bepalen bij welke ouder je beste kunt blijven woni Maar als een kind daarna i< wilde veranderen, kon hij nu toe nergens terecht. Het is al zo moeilijk o tussen twee ouders te kieze maar het wordt nog erger je een van de twee daan bijna nooit meer ziet. Omd er thuis steeds ruzie vj komt, bijv. De staatssecretaris mi vrouw Korte-Van Hem vindt het een slecht plan v£ dé Tweede Kamer. Zo'n prj bleem hoort niet bij de reel ter, dat moet je met je famil oplossen vindt ze. Maar d: WAT een vieze en flauwe moppen vertelden ze vroe ger Kinderen mochten toen absoluut geen vieze woorden gebruiken en daarom gingen de meeste moppen daar dus over. Deze bijv. Twee gekken komen bij een hoop stront. De ene gek zegt tegen de andere: Wat zou dat we zen De andere zegt: Ik weet het niet, maar het lijkt wel stront. De ene zegt: Ik zal even kijken. Hij steekt zijn vinger de rm en likt eraan. Ja hoor, zegt hij, het is stront Maz zel, zegt de andere, dat we er niet ingelopen zijn. weide LhrcU wv^£Jce>*iJ Cartoon van Frank Meeu' De Whitbread-jury onder scheidde verder lan McEwan voor zijn roman 'The child in

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 38