'Vrouwen hebben ook recht schurk te zijn' Drieluik over 'bejaardenfuik' EEL M/V NORMAN MAILER (65) VERFILMT ZIJN EIGEN BOEK 'TOUGH GUYS DON'T DANCE' Katholieke gevoeligheid Ook wGod in Nederland' voorlopig niet op tv A71 ind /eek G1 ollicitatieprocedure 39 9L sÉ "V randstad uitzendbureau DEZE WEEK gaat in Ne derland de film 'Tough Guys Don't Dance' ('Echte Kerels Dansen Niet') met Ryan O'Neal en Isabella Rossellini in première. Afkeer ZATERDAG 23 JANUARI 1988 KRO EN BRT OVERLEGGEN VERDER OPNIEUW SOCIAAL DOCUMENT VAN SCHMIDT EN DOEBELE Beleid en algemeen psychia- ijdse inzichten in de |n polikliniek, 26 plaatsen eling te Middelburg, worden uitgebreid tot hn afdeling voor deeltijd- pt aan kandidaten die tus- ir zijn en in het bezit zijn diploma of gelijkwaardig. Ifhankelijk van leeftijd en jarige arbeidsvoorwaarden hstig de CAO voor het Zie- br deze funktie kunt U in- fieer O. Otten, hoofd cen- sl.01100-37000, toestel 1.00-16.00 uur. plicitaties, onder vermel- katurenummer linksboven kunt U binnen 10 dagen hoofd van de dienst per van het Psychiatrisch Zie- id, Postbus 253, 4460 AR iderneming van ingevende Postorder- voor de landen Hulst. I behoort ondermeer ■delingen direkt lie, Post- en Order- ties van de door ons in de Ismede het bijhouden van ïnt u kontakt opnemen met mer 01140-18362. Iding van uw persoonsge- 'soneelszaken „Ik vind het juist leuk: een wat oudere omroepster tussen al die jonge meiden". Elles Berger, tv-omroepster DE STE1R vakantiebijslag, 25 vakan- n een studiekostenregeling, ontvangt u een interne oplei- staat de mogelijkheid tot het externe opleidingen. Boven- r binnen de functie ruime ijkheden, alsook promotie- u geïnteresseerd in deze veel- ctie en voldoet u bovendien telde eisen, stuurt u dan uw e sollicitatie binnen 10 dagen rictskantoor Randstad Uit- u, t.a.v. de heer J.T. Neumeier, 12,4701 EV Roosendaal, meer informatie kunt u bel- icole Voets, functie afgestemd isch onderzoek itmaken van dei jcedure. Door Johan van de Beek Though Guys Don't Dance' is een verfilming van het gelijkna mige boek uit 1984 van de be faamde Amerikaanse schrij ver/journalist Norman Mailer. Het is niet de eerste keer dat werk van Mailer wordt verfilmd. Ook zijn bekende debuutroman 'The Naked and The Dead' ('Helden zonder Glo rie') werd verfilmd, evenals 'An Ame rican Dream' en zijn meer recente The Executioner's Song' ('Het lied van de Beul'). Het opmerkelijke van nieuwe literatuurverfilming is dat Mailer zélf regisseerde. Ondanks zijn 65 jaar is Norman I Mailer nog steeds een imposante ver schijning. Zijn wilde haardos is in middels witgrijs, maar in zijn brede schouders en enorme handen schuilt de kracht van de man die ooit op een persconferentie wereldkampioen zwaargewicht boksen Sonny Liston uitdaagde tot een vuistgevecht. Mai ler gaat er prat op dat hij nog nooit in zijn leven voor iemand een stap opzij is gegaan. Mailers afkeer van interviews is groot en hij geeft ze dan ook maar zelden. Tegen een journalist van de I Amerikaanse 'Playboy' zei hij ooit dat interviewer slechts één procent I van zichzelf in de vragen legt, terwijl de man die antwoordt 99 procent moet geven. Op het moment dat ik aan een interview begin voel ik me geëxploi teerd'. Maar van Mailers bedenkingen is tijdens dit gesprek weinig te mer- Hij spreekt met een ongelooflijk I rap, staccato uitgesproken Brooklyn- accent. Maar hij is ook voorkomend, zelfs charmant. Serveert mineraal water en excuseert zich voor een lichte verkoudheid. Ook staat hij erop I dat ik controleer of mijn bandopna- I meapparatuur goed functioneert zo dat ik niet met 'een mijl ruis' naar huis ga. -i&uiu - Er zijn mensen die zich zullen afora- jen waarom een gerenommeerd schrijver als u zijn nek uitsteekt door m film te maken. Als kunstvorm keft film nog steeds niet de status die literatuur wél heeft. „Je kunt film en literatuur niet ver gelijken. Ze zijn eikaars tegenpolen. Het zijn gescheiden kunsten. Litera tuur is als een vriend, een kompaan die je je hele leven begeleidt. Films I daarentegen hebben een spookachtige kwaliteit, tenminste als ze goed zijn. Ze brengen mensen in een vreemde toestand, tussen dromen en herinne- ringen in Daarom denk ik dat films, als ze I tenminste niet op televisie worden vertoond, behoren tot de meest exis tentiële vormen van kunst. Zodra een film op tv wordt vertoond, verlies je die kwaliteit weer. Televisie is mon sterlijk, het medium vreet films op en laat er niets van over". ff heeft in de jaren zestig twee films Smaakt ('Maidstone' en 'Wild 90') die niet bijster succesvol waren. „Dat waren experimenten. Het kwam er op neer dat ik met een paar vrien den voor de camera improviseerde. Het zijn waarschijnlijk de slechtste films ooit gemaakt, hoewel er een Paar momenten inzaten waar ik nu aog trots op ben. Behalve de titel 'Ce- til B. DeMille van de underground- film' leverden die films me bovendien een faillissement op. Het geld dat ik Met schrijven verdiende stak ik in film en dat bleek een bodemloze put". Norman Mailer: „Je moet bedenken dat een film twee jaar van je leven kost". foto guy van grinsven Waarom dan toch begonnen aan 'Tough Guys'? „Ik was de verfilmingen die van mijn boeken werden gemaakt beu. Boven dien bleek Menahem Golan (de baas van Cannon-films, die opties heeft genomen op het hele Maüer-oeuvre, JvdB) bereid tien miljoen gulden in het project te steken. Mehahem had een deal bedacht die er pp neer kwam dat ik de film zelf mocht maken als ik de hoofdrol zou spelen in Jean-Luc Godard's 'King Lear'. Later bleken Godard en ik niet zo goed met elkaar overweg te kunnen en mijn rol in 'King Lear' ging niet door. Maar ik mocht 'Tough Guys' toch maken". Over Golan doen boze geruchten de ronde. Hij zou zijn regisseurs geen millimeter ruimte geven en als een dictator optreden. „Ik mag Menahem. Tijdens het voor bereiden en maken van de film heb ik bijna dagelijks met hem te maken ge had. Hij is komisch en erg genereus. Als je in moeilijkheden zit, helpt hij je. Soms lijkt het of je deel uitmaakt van een Italiaanse familie, met al het geruzie dat daarbij hoort. Je moet be denken dat een film twee jaar van je leven kost. In die tijd kun je niet schrijven. Je bent als het ware ge trouwd met een aantal mensen die je soms wel, maar vaak ook niet mag. En als de film klaar is zie je ze nooit meer. Een merkwaardige ervaring. Toen ik op mijn 25-ste als schrijver debuteerde voelde ik me een soldaat. Veertig jaar later krijg ik plots mijn eigen leger en ben ik een generaal. Ik heb daar veel plezier aan beleefd. Met Mehahem was de relatie tamelijk ex plosief. Hij is net als ik een mens die zegt wat hij denkt. Toen 'Tough Guys' klaar was vond hij de film, die toen twee uur en tien minuten duurde, niet goed. Na de eerste 'cut' vond hij hem iets beter. Een maand voor de wereld première op het filmfestival van Can nes twijfelde hij nog. Maar na de eer ste persvoorstelling sloeg hij me op de schouder en riep „Wonderful! Mis schien kunnen we er nog geld mee verdienen". Het is een bizarre film geworden. Ko mischer dan het boek, hoewel er veel scenes in zitten waarbij niet duidelijk is of de humor opzettelijk is. Ik had de indruk dat in Cannes soms op de ver keerde momenten werd gelachen. ..„Ja, je, kunt.de filjti jüetiiv.een>pkje;,| plaatsen, en ik weet nu al dat dat mensen wanhopig zal maken. Maar ik houd ervan als kijkers zich niet al te comfortabel voelen Ze mogen rustig twijfelen of iets komisch bedoeld is of niet. Dat is een haast ideale situatie omdat film zo een belevenis wordt die heel dicht bij het echte leven staat. Wat bedoelt hij? Is het een tragedie of een farce? De toeschouwer weet het niet en dat maakt het pas interessant. Teveel films zijn voorspelbaar. Maar nog erger zijn de sponzige dia logen waarmee je wordt opgescheept. Dan heb je zo'n scene (Mailer begint te acteren) waar een meisje tegen een man zegt 'wat denk je?'. En de man zegt 'ik weet het niet'. En dan zegt het meisje 'ik weet het ook niet'. En dan kijken ze allebei in de camera en wordt het beeld zwart. Daar word ik dus ziek van". Geweld is een steeds weer terugkerend thema in uw boeken. Ook 'Tough Guys'staat bol van de moordpartijen. „Geweld fascineert me, zeker. Het is niet zo dat ik er elke dag mee wordt gefronteerd, maar feit is dat het kli maat in Amerika veel gewelddadiger is dan in Europa. Er lopen miljoenen Amerikanen rond die elke dag op staan met de vraag of ze einde van de dag zullen halen zonder te worden be roofd of beschoten. Dat is misschien een irreële angst, maar ze bestaat. 'Tough Guys' gaat ook over die ang sten. Jaren geleden werd in Province- town, het dorpje waar de roman speelt en waar ik woon, een serie vre- selijke moorden gepleegd. Een jonge man vermoordde zeker vier meisjes, misschien meer, we weten het niet. Hij hakte de lichamen in stukjes en begroef ze in de bossen rond de stad. Het was de eerste gewelddaad in het dorp sinds vijftig of honderd jaar. Maar in plaatsen als Provincetown mag je iets dergelijks verwachten. Het is een vissersdorpje, zeer spook achtig en eenzaam in de winter. Er \vqmin vreemde _rpeqsen, kluizenaars en 'drop-outs', mensen die zich uit de samenleving hebben teruggetrokken. Er werd nauwelijks verrast gerea geerd op de moorden. Het leek alsof iedereen wist dat het móést gebeuren Ik heb er jaren op zitten broeden, wilde er een verhaal over schrijven. Maar de man die de moorden had ge pleegd, was niet interessant genoeg voor een roman. Toen ik, veel later, het idee kreeg voor een mysterie-no- vel, dacht ik weer aan de Province- town-moorden. Ik koos een schrijver als hoofdpersoon en het boek schreef 'zichzelf' in nauwelijks twee maan den. Het filmscript nam nog eens zes maanden in beslag omdat ik de beste stukken dialoog uit het boek ook in de film wilde hebben". Er zitten nauwelijks personages in de film waar je sympathie voor kunt op brengen. „Boek én film gaan over slechte men sen. Zowel de vrouwen als de mannen zijn slecht. Ze beroven en bedriegen elkaar doorlopend. Ik denk dat vrou wen er net zo veel recht op hebben schurk te zijn als mannen. Ik denk dat échte vrouwenbevrijding daar pas begint". Geen echt opwekkende gedachte. „Je moet je afvragen wat 'slechtheid' is. Er zijn twee soorten. Je hebt men sen, zoals ik, die doorlopend dingen doen waarvan ze niet zeker weten hoe ze aflopen. Als in een pokerspel ver hogen ze constant de inzet zonder te weten waar het toe leidt. Ze vragen zich ook niet af of het goed of slecht is wat ze doen. Ze doen het omdat ze rusteloos zijn, of verveeld. Ze willen het gevoel hebben dat ze léven. Daar naast heb je ook nog échte slechtheid in mensen. Zij willen verwoesten, we ten heel goed waar ze mee bezig zijn. Ze maken dingen kapot die anderen dierbaar zijn". Als we de Amerikaanse films van het afgelopen jaar bekijken valt op dat de Vietnam-mge nog steeds niet is uitge woed. Heeft u een verklaring voor de 'revival'? „Ik heb met mijn twee oudste zoons (Mailer heeft vier zoons en vijf doch ters uit zes huwelijken, JvdB) naar 'Platoon' gekeken. Het was een goede film. Zeker het eerste half uur deed me sterk denken aan mijn eigen erva ringen in de Tweede Wereldoorlog (Mailer vocht met de 112th Cavalry op de Filipijnen, JvdB). Het eindeloze wachten van de soldaten op actie die maar niet komt. En éls het geweld losbarst, ben je compleet verloren omdat het zo onverwacht komt. Wat dat betreft leek 'Platoon' in veel opzichten op situaties die ik heb beschreven in 'Helden zonder Glorie'. Dat Amerikanen niet genoeg kunnen krijgen van Vietnam komt omdat ze die oorlog nog steeds niet verwerkt hebben. De Duitsers hebben na de Tweede Wereldoorlog tenminste nog een aantal serieuze pogingen gedaan in die richting gedaan. Amerikanen niet. Wij lopen nog steeds rond met een slecht geweten. We houden ons zelf voor dat we er niet heen hadden moeten gaan. Of we roepen dat we grote fouten hebben gemaakt en daarom verloren. Het enige positieve hiervan is dat een nieuw Vietnam, in Centraal- Amerika bijvoorbeeld, onwaarschijn lijk is geworden. De onrust die in de jaren zestig in Amerika heerste zou dan onmiddellijk terugkeren, mis schien zelfs nog in verhevigde mate. Er is in Amerika een nieuwe genera tie opgestaan die ik niet zou willen omschrijven als revolutionair, maar wel rebels. Ze hebben geen echte ge zamenlijke idealen, maar een Ameri kaanse interventie in Nicaragua zou hen zeker op één lijn brengen. En daar heeft het rechtse establishment in Amerika geen enkele behoefte aan. Dus blijven ze hun spelletjes met de Contra's spelen. Amerikanen ver woesten nu de economieën van die landen 'die ze eigenlijk militair zou den willen overwinnen". Terug naar uw boeken. Vóór 'Tough Guys Don't Dance' kwam het langver wachte epos 'Avonden in de Oudheid' uit over het Oude Egypte. Was u te leurgesteld door de gemengde reac ties? „Nogal ja. Ik heb, met tussenpozen, twaalf jaar lang gewerkt aan dat boek. Maar slechts een enkeling schijnt het echt helemaal uit te lezen. Jammer, want er zit veel in dat tot het beste behoort wat ik geschreven heb. Een dergelijk omvangrijk boek zal ik ook niet meer schrijven. Ik zou het aangenaam vinden als ik nu elke drie jaar een roman zou kunnen schrijven, en vervolgens een film ma ken. Ik denk dat ik dan langer kan blijven doorgaan. Het vooruitzicht om j aar in j aar uit boek na boek te schrij - ven trekt me niet meer aan". Na de dood van Hemingway heeft u meerdere malen laten ivaten dat u zichzelf zag als de enige schrijver die nog in staat was 'The Great American Novel' te schrijven. Komt die superro man nog? „Nee, ik denk het niet. Ik ben, nu ik de zestig ben gepasseerd, te oud gewor den. Er zijn nog een aantal boeken die ik graag zou willen schrijven en die misschien heel goed zullen worden. Maar de 'Great American Novel' zal nooit geschreven worden Amerika is te groot geworden. Het zou neerko men op het schrijven van een soort Encyclopedia Brittannica, en dat kan niemand". HOE God in Frankrijk leeft weten we allemaal, maar hoe God het in Vlaanderen doet, zullen we waarschijnlijk nooit mogen vernemen. De KRO schrapte maandag de documen taire van Ad Zonneveld. Het is een besluit geweest van de KRO-leiding zelf. 'Achter het Nieuws' liet ooit beelden val len van Rudi Carrells grappen over Khomeiny, maar dat ge beurde op dringend verzoek van minister Van den Broek, Veronica heeft ook wel eens zelfcensuur toegepast. Een uit zending van RUR ging niet door, omdat gaste Miep Brons het te bont maakte, en een aflevering van 'Gemene Verha len' is definitief uit de planning gehaald in verband met de zaak-GJ Heijn. Het gaat om programma's die, zelfs volgens de normen van Veronica, een beetje te stuitend en te schok kend zouden kunnen zijn. Om echte gewetenszaken ging het niet. Zedenkwetsende programma's of uitzendingen die indruis ten tegen de goede smaak zorgden vroedger nog wel eens voor een rel (Phil Bloom, Barend Servet). Dé fatsoensnor men van 'het Nederlandse volk' waren af en toe in geding. Daaraan kan de KRO echter niet gedacht hebben, want de grenzen tussen wat wel kan op de buis en wat niet zij n de laatste tien jaar sterk verschoven, misschien zelfs helemaal uit het zicht verdwenen. 'Het Nederlandse volk' kan nauwelijks weer gekwetst wor den. In 'Pin Up Club' wordt aan de lopende band bloot ge toond, zonder dat pastoors en predikanten schande roepen. Dé goed smaak? Niemand gooit een steen door de ruit bij de TROS als Ivo Niehe zijn gasten kleineert. Deze week maakte hij een interview met actrice Sylvia Millecam 'spannend' door haar met vioolmuziek en rookwolken in de war te brengen. Daarna liet hij een paardenliefhebber uit de Achterhoek met de pet op zijn hoofd onder de hete studiolampen zitten. De man onthulde dat Ivo hem had gevraagd die pet op te houden, omdat dan duidelijk zou worden dat hij uit de agra rische wereld kwam. Dat pikken we allemaal als kijker. Waarom zou de KRO dan denken dat wij ons storen aan beelden van katholieken in België? Het antwoord is dat de KRO niet aan dat vage be grip 'het Nederlandse publiek' heeft gedacht, maar zich vooral zorgen maakt over de eigen achterban. De KRO heeft zich nog steeds redelijk weten te handhaven, maar vreest dat er best eens scheuren zouden kunnen vallen in het front van de 'begunstigers'. Rust is de eerste nood zaak, elke rimpeling zou kunnen werken in het voordeel van de RKO, de omroep van behoudende katholieken die buiten het bestel op een kans staat te wachten. De trouwe achterban roert zich af en toe. Je hoeft alleen maar de ingezonden brieven in de KRO-gids te lezen. Vooral het programma '100 jaar dokteren' moet het de laatste maanden ontgelden. In de uitzending van 5 november wer den middelen getoond die zwangerschap kunnen verkomen. 'Gebruikers' vertelden waarom ze kozen voor het kapotje of het spiraaltje. Presentator Will van Neerven zei: „We moe ten ethiek niet altijd verbinden met het geloof". Het regende brieven. „In de uitzending wordt aan hele jonge mensen ge vraagd welk voorbehoedmiddel ze gebruiken, of dat goed gaat en of ze het weer zo zouden doen. Als daar nu verder niets corrigerends over wordt gezegd, geeft dat de indruk: zie je wel, bij de KRO is dat ook heel gewoonen dat is het toch zeker niet?" Een andere briefschrijver stelt: „Zoals iedereen weet, zijn voorbehoedmiddelen op goede gronden door de H. Kerk ver boden (Humanae Vitae). Dat weet de KRO ook heel goed, maar zij doet alsof dat verbod (voor haar) niet bestaat. Wat vragen ons af wat er bij de KRO nog van de katholieke ge loofsopvatting over is". Het programma hoort thuis bij de TROS of Veronica, meent een volgende: „Dat moet u in het vervolg achterwege laten, anders zou het u wel eens leden kunnen gaan kosten". De uitzending van '100 jaar dokteren' van 17 december stoorde een vrouw die net met haar opgroeiende kinderen koffie zat te drinken. Er kwam een blote vrouw op het scherm! „Ik vond het oneshetisch en onbeschoft dat u liet zien hoe een v' -trijkje gemaakt wordt". kers van '100 jaar dokteren' hebben net als de mensen van .dpunt en 'De ver van m'n beid show' geprotesteerd bij hun baas tegen het verbieden van 'God in Vlaanderen'. Het heeft niet geholpen, het behoudende deel van de achter ban heeft voorlopig gewonnen. HILVERSUM (ANP) - De KRO en de BRT hebben besloten de BRT-documentaire 'God in Nederland' voorlopig niet uit te zenden. De documentaire zou maandag via de BRT worden uitgezonden. De KRO zou de documentaire twee weken later uitzenden. 'God in Nederland' is onderdeel van een tweeluik over de geloofsbeleving in Vlaanderen en Nederland. Begin deze week besloot Gerard Hulshof, programmaleider KRO-te- levisie, de uitzending van het KRO-aandeel in het twee luik, 'God in Vlaanderen', op te schorten. Volgens Hulshof kwamen in de documentaire, die door Ad Zonneveld was gemaakt en de Vlaamse RK Kerk vooral als keurslijf weergaf, de bedoelingen onvoldoende duidelijk naar voren en kon zij op onderdelen aanleiding tot misverstanden ge ven. De BRT, die de documentaire op 8 februari wilde uit zenden, besloot daarvan voorlopig af te zien. Tegen 'God in Nederland' zijn geen bezwaren gerezen. Het uitstel van de uitzending ervan is ingegeven door de wens vast te houden aan de tweeluik-formule. De BRT en de KRO (zowel de programmaleiders als de programmamakers) gaan volgende week met elkaar pra ten over de noodzakelijke wijzigingen in 'God in Vlaande ren'. Ook al verschillen de twee documentaires van opzet, volgens Hulshof krijgen ze een 'meerwaarde' als ze in sa menhang worden uitgezonden. Daarbij doelt Hulshof erop dat Nederlanders en Vlamingen elkaar in een tweeluik een spiegel voorhouden voorzover het de geloofsbeleving be treft. Door Mart van der Sanden HILVERSUM - „Bejaarden naar een verzorgings- of verpleegtehuis- verhuizen, «omen in een fuik terecht, te geven hun zelfstandig heid definitief op en worden steeds afhankelijker van nun verzorgers". U-maker Maarten Schmidt v« zo in een notedop de inhoud samen van een een documen- ™r drieluik over 'oud zijn in ■'«Ierland', dat hij samen met 3n, vaste partner Thomas "oebele heeft vervaardigd. In 9™w!an<? leven ongeveer «W.000 bejaarden in een tehuis. oe gemiddelde leeftijd van 26 mensen wordt steeds ho- Lw en bedraagt op dit moment b afr' Uat betekent dat de be- ,®r®n in een tehuis vaak te tizijn, te slecht ter been of Mentaal te zeer afgetakeld om °g een nieuw bestaan in het uis °P te bouwen en daar 1 echte vrienden- en kennis- nkring 0m zich heen te ver delen. In het indrukwekkende drie luik, dat door de VRPO vanaf komende zondag onder de titel 'De laatste voorziening' wordt uitgezonden, wordt een triest, tot in details verzorgd en soms ontroerend portret geschetst van mensen, die aan het eind van hun levensdagen hun zelf standigheid opofferen, vaak te gen hun wil in. Schmidt en Doebele filmden ongeveer twee maanden in Huize St.-Jacob in Amsterdam, een groot verzorgings- en ver pleeghuis tegenover Artis. Schmidt: „We hebben dit te-' huis gekozen, omdat het past in het beleid dat de huidige rege ring voorstaat. Het kabinet Lubbers wil grote bejaardente huizen, waar ook een verpleeg- afdeling in is ondergebracht". In het eerste deel, komende zondag om 21.05 uur op Neder land 2, worden vier bejaarden geportretteerd, die, allen om verschillende redenen, voor de keuze worden gesteld of zij al of niet naar St.-Jacob willen verhuizen. Een dementerende vrouw, die al lang voor de ver huizing haar spulletjes klaar zet voor 'de grote dag'. Een oud-NS'er, die zich uit alle macht verzet tegen de gang' naar het tehuis („Hier, in mijn eigen huis, liggen al mijn her inneringen, kisten vol met brieven en de vork waarmee mijn overleden vrouw nog heeft gegeten"). Een vrouw die lichamelijke klachten heeft en niet van haar dochter afhankelijk wil zijn' („Ik ben vreselijk vóór eutha nasie. Als dat mocht, ging ik niet naar het bejaardenhuis. Toen de poes werd wegge bracht voor een spuitje bij de dierenarts, dacht ik: 'Dat moesten ze met mij ook maar doen'"). En een vrouw, die in St.-Jacob weer wordt herenigd met haar man die lange tijd in een verpleeghuis heeft ge woond. Zij is de uitzondering, voor wie de verhuizing naar het tehuis een positieve omme keer vormt. Ontroerende momenten zijn er te over. De oud-NS'er, die bij een foto van zijn vrouw in tra nen uitbarst („Ik huil de hele dag") en de bejaarde dame, die zich bij het vertrek uit haar vertrouwde omgeving lijkt te hebben neergelegd, maar op het moment dat zij naar de bu ren afscheid zwaait, op de schouder van haar dochter moet uithuilen. In de volgende twee delen wordt de documentaire nog wranger. Die gaan respectieve lijk over het dagelijks bestaan in St.-Jacob en de heimwee naar vroeger en over de ver- pleegafdeling, waar bejaarden op hun dood liggen te wachten. Schmidt en Doebele maakten eerder voor de VPRO o.a. pro gramma's over langdurig werklozen en een privé-pen- sion voor daklozen in Amster- dam. Schmidt: „We zijn inder daad in de hoek van de sociaal verdrukten blijven hangen. Maar de toenemende vergrij zing in Nederland en het ge vaar dat er over pakweg 30 jaar niet genoeg geld is om alle bejaarden fatsoenlijk te ver zorgen, was voor ons de be langrijkste reden om dit drie luik te maken". De oud-NS'er die zich met hand en tand verzet tegen de verhuizing naar het bejaardente huis: „Ik heb nu 1841 gulden netto per maand. In het bejaardenhuis krijg ik 280 gulden zak geld. Dat is toch niks". fotovpro

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 37