'Oosters christendom verrijkt het westen' Terugkeer naar principes helpt Kerk uit verwarring' Ato< UIT DE KERKEN pestemm WEGWIJZER Strauss i VS willei Afghaans NIEUW IOCJNSTTTUUT START CURSUSSEN AAN NIJMEEGSE UNIVERSITEIT KAMERLE NUNTIUS CASSIDY OVER SITUATIE IN NEDERLAND: DE STEM EXTRA DONDERDAG 21 JANUAR11988 NIJMEGEN - Bij gods- dienstfanatisme denk je niet meteen aan Griekenland. Insituut Driejaar tijd Overslaan Gemeenschappe lijk Studeren Brieven Van Montfoort gespreksleider Pater Creemers directeur CMC Lefebvre nu ook actief in België BRUSSEL/BONN Pakistan in de afgf bedoeld de kennis productie van atoon VN-BEMIDDEI T48 Door Jan Bouwmans Maar de Grieks Orthodoxe Kerk kan er ook wat van. Dat heeft drs. Bert Groen uit Nijmegen ontdekt tij dens zijn driejarige studie periode aan de Aristotele- suniversiteit van Thessalo niki. „De Griekse kerk, althans de bovenlaag ervan, is fanatiek", zegt hij. „Ze wil niks met het westers christendom te maken hebben. Dat is ketters. Ik kon als katholiek aan de universi teit geen tentamens doen. Maar ik heb erger meegemaakt. Op Athos ben ik als ketter een kerk uitgegooid. En toen ik met Griekse vrienden te gast was bij de monniken op de Athos, moest ik helemaal alleen in een donkere hoek eten, terwijl mijn vrienden bij de monniken aan tafel zaten. De monniken, zo werd mij nadien verteld, kon den het niet met hun geweten in overeenstemming brengen om met een ketter aan dezelfde tafel te eten. Hoewel ik toch hun gast was." „In de Grieks Orthodoxe Kerk bestaat ook nog veel ont- wetendheid over het westerse christendom. De vooroordelen tieren er welig. Bijvoorbeeld in de schoolboekjes, die ik erop na heb gelezen. Maar ja, wat daarin over Turken staat, is nog veel erger." Maar niet op grond van dit soort ervaringen huldigt Bert Groen de opvatting, dat elke pastor in Nederland - katholiek of protestant- een stuk gede gen kennis van oosterse theolo gie en oosterse geloofservarin gen in zijn of haar bagage zou moeten hebben. Die opvatting is positief gefundeerd. „Het christendom is versplinterd. Het westerse christendom is maar één tak ervan. Wij zijn sterk geneigd onze tak te ver eenzelvigen met hét christen dom. Het is heel verhelderend en verrijkend om kennis te ne men hoe in andere takken van het christendom wordt aange keken tegen allerlei zakea Om te ontdekken dat allerlei zaken ook anders kunnen." Bert Groen begon zijn theo logiestudie in Nijmegen. Na zijn kandidaatsexamen ging hij in Amsterdam pastoraal- theologie doen. Vervolgens trok naar naar Trier en Bonn om daar liturgie en nieuw Grieks te studeren. Dat voerde hem tenslotte in verband met zijn proef schift voor drie jaar naar de Aristotelesuniversiteit in Thessaloniki, de tweede stad van Griekenland. In die drie jaar had hij intensief contact met de orthodoxe kerk van de Byzantijnse traditie, in Grie kenland nog altijd staatskerk. Het is deze Bert Groen die sinds 1 september 1987 is belast met het op poten zetten van het 'Instituut voor Oosters Chris tendom' (IOC) aan de univesi- teit van Nijmegen. Het is nog niet gegarandeerd dat dit insti tuut er definitief komt. Want dit nieuwe initiatief heeft nou niet direct de tijd mee, bezui nigd als er moet worden op de universiteiten. De KUN kan of wil er dan ook zelf geen geld insteken. Bert Groen moet geldbronnen van buiten de universiteit zien te vinden. Als alles lukt, krijgt de KUN wel een instituut dat enig is in zijn soort in heel universitair Ne derland. Bert Groen hoeft niet vanuit het niets te beginnen. In deze kolommen werd al eerder be richt over de overeenkomst tussen de congregatie van de paters Assumptionisten en de „Het is heel verhelderend, en verrijkend om kennis te nemen hoe in andere takken van het christendom wordt aangekeken tegen allerlei zaken. Om te ontdekken dat allerlei zaken ook anders kunnen." - fotoepa Nijmeegse universiteit om te proberen het particuliere 'In stituut voor Byzantijnse en Oecumenische Studies' van deze paters in Nijmegen over te hevelen naar de universiteit. En het daar uit te bouwen tot een universitair 'Instituut voor Oosters Christendom'. De pa ters kunnen daarvoor direct aanleveren een gespeciali seerde bibliotheek van 17.000 boeken en ruim 100 lopende tijdschriften. Ze kunnen ook hun eigen wetenschappelijk tijdschrift 'Het Christelijk Oos ten' inbrengen. Maar voor een universitair in stituut komt meer kijken. Bert Groen heeft drie jaar de tijd gekregen om dat meer op poten te zetten. „Eigenlijk heb ik maar twee jaar. Want als na twee jaar niet duidelijk is dat het lukt, houdt het meteen op", verduidelijkt hij op zijn werk kamer, driehoog, in het gebouw van de theologische faculteit. Groen moet er dan voor ge zorgd hebben dat er aan de Nij - meegse universiteit weer feite lijk onderwijs wordt gegeven over oosters christendom. Hij moet daarvoor niet slechts een programma ont wikkelen, maar ook de docen ten ervoor vinden. En geld om ze te betalen. Hij moet dan een duidelijke opzet klaar hebben voor een wetenschappelijke onderzoeksprogramma van dat IOC. Het moet dan duidelijk zijn of, waar en hoe de gespe cialiseerde bibliotheek van de Assumptionisten op de univer siteit kan worden onderge bracht en toegankelijk ge maakt voor studenten. Waarbij beveiliging tegenwoordig een van de grootste problemen blijkt te zijn, want er wordt op universiteiten tegenwoordig wat afgestolen. En dan moet er ook klaarheid zijn over de toe komst van het tijdschrift 'Het Christelijk Oosten', of dit na melijk door een IOC kan blij ven worden uitgegeven. Het eerste wapenfeit van het IOC i.o. wordt deze maand ge schreven. Met ingang van 18 januari wordt aan de KUN weer onderwijs gegeven over oosters christendom. En wel in twee doctoraalcursussen. Het loopt geen storm met studen ten. Voor de ene cursus hebben zich 9 studenten gemeld, voor de andere 7. Nou heeft ook geen enkele studierichting 'oosters christendom' verplicht gesteld. „Wij moeten het echt hebben van studenten die geïnteres seerd zijn. Maar men kan bij ons even goed tentamens doen waarmee studiepunten gehaald worden. Zowel op de theologi sche als op de letterenfaculteit. Onze cursussen worden wel aanbevolen door diverse vak groepen: arabistiek, slavistiek, kunstgeschiedenis, dogmatiek, spiritualiteit." De belangstelling voor het oos terse christendom in al zijn verscheidenheid -Grieks or thodox, Russisch orthodox, Koptische kerk, Armeense kerk, Syrische kerk, Palestijns chrsitendom om er eens wat te noemen - is in Nederland nooit erg groot geweest Noch bij ka tholieken noch bij protestan ten. Ten onrechte, zegt Bert Groen. „Het Christendom is in het oosten ontstaan. Het westen heeft alles aan het oosten te danken; daar heeft ook ons christendom zijn vorm gekre gen. Wij hebben de neiging dit over te slaan en direct terug te springen naar de bronnen." Het belang van het oosterse christendom voor het westen ligt echter niet alleen in het verleden, maar is ook actueel. Wij beginnen hier nu pas de nabijheid van de islam te on dervinden en zoeken naar een dialoog en verstandhouding. Maar een aantal oosterse ker ken leeft al eeuwen lang samen met islam. Hun ervaring kan ons goede dienst bewijzen. Iets soortgelijks kan gezegd worden ten aanzien van jodendom en christendom in het Midden- Oosten. Het Russische christendom heeft de langste ervaring met het leven in een godloze (gese culariseerde) staat. De Rus sisch Orthodoxe Kerk bestaat dit jaar trouwens 1000 jaar. Bert Groen heeft daarom het plan om in het komende najaar in Nijmegen een symposium over de Russische orthodoxie te organsiren. Het 'Instituut voor Oosters Christendom', welis waar nog in oprichting, begint van zich te doen spreken. DEN HAAG (ANP) - „Als de RK Kerk in Nederland niet vasthoudt aan de fun damentele principes, is zij geen Rooms-Katholieke Kerk meer. Er blijft aan het eind van de eeuw nog slechts een heel kleine RK Kerk in Nederland over, als de huidige chaotische situa tie zich voortzet. Het is ont moedigend om te zien dat de kerk hier snel bergafwaarts holt. Daarom is het dringend nodig dat de katholieken in Neder land boven hun emoties uitko men en weer bij elkaar ko men." Terugkeer naar de funda mentele principes betekent volgens mgr. dr. E. Cassidy, pauselijk nuntius (ambassa deur) in Nederland, geenszins dat de kerk er uit moet zien zo als voor het Tweede Vaticaans Concilie. Dat kan ook niet, om dat deze sindsdien in veel op zichten is veranderd. „Het gaat er alleen om dat de fundamen tele principes niet worden prijsgegeven", aldus Cassidy, die met deze principes doelt op „trouw aan het geloof en het wezen van de kerk". Tot dat laatste behoort onder meer de hiërarchische structuur van de kerk. Het grote probleem in de Ne derlandse RK Kerk is volgens hem het diepgaande verschil van mening over wat de Kerk is en moet zijn. „Een uitweg uit deze chaotische situatie" is dan ook moeilijk te zien, vindt hij. Toch constateert de nuntius een lichte kentering in rooms- katholiek Nederland. „De hele sfeer is veranderd, de spannin gen zijn verkleind." Trok de Acht Mei Beweging zich direkt na het ontstaan heel weinig van de bisschoppen aan, nu ziet hij die houding stap voor stap veranderen. „Vooruitgang kan alleen door samenwerking. Als je geen onderdeel van het ge heel wilt zijn, gebeurt er niets. Dan ontstaat er alleen verwar ring." Het komend gesprek tussen de bisschoppen en de Acht Mei Beweging later deze maand kan volgens Cassidy alleen re sultaat hebben als beide par tijen een gemeenschappelijk uitgangspunt hebben. Weder zijds respect en erkenning is daarbij noodzakelijk. De Acht Mei Beweging moet bereid zijn de bisschoppen in hun rol te er kennen. Van de bisschoppen kan zijn inziens niet worden verwacht dat ze alle standpun ten van de Acht Mei Beweging goedkeuren. „Als we aan bo vengenoemde principes willen vasthouden, moet de ene partij wellicht iets meer toegeven dan de andere", aldus de nuntius. Mgr. Cassidy (64) is sinds drie jaar nuntius in Nederland. Daarmee is hij zo ongeveer op de helft van zijn verblijf hier. Hij kwam niet met bijzondere verwachtingen of bedoelingen naar ons land, behalve dat hij voor iedereen open wilde staan. „Ik ben blij dat ik hier ben en dat ik op bescheiden wijze een bijdrage aan de communicatie tussen de Nederlandse kerk provincie en het Vaticaan kan leveren." „Maar het is moeilijk te wer ken in een gemeenschap die zo verdeeld is als de Nederlandse RK Kerk. Als buitenstaander verbaas je je erover dat de visie op het wezen van de kerk in zo'n korte tijd zo diepgaand kan veranderen zoals sinds het Tweede Vaticaans Concilie is gebeurd in Nederland." Misschien hangt dit samen met de Nederlandse manier van kijken naar dingen, oppert de nuntius. „De eigen mening is hier erg belangrijk. Dat is ze ook, maar je eigen overtuiging moet wel op bepaalde feiten zijn gebaseerd. Niet 'ik denk dat...' maar '...omdat'." Daarom moet er volgens Cas sidy in de Nederlandse RK Kerk weer grondig worden be studeerd wat de Kerk is en wat de belangrijkste waarden van het evangelie zijn die via de katholieke traditie tot de men sen zijn gekomen. „Dan kan de Nederlandse Kerkprovincie weer uitgroeien tot de rol die zij in het verleden heeft ge speeld. Zo'n twintig jaar gele den droeg de Nederlandse Kerk in de missielanden en ook tij dens het Vaticaans Concilie nog geweldig bij aan de gehele Kerk. Toen ik hier kwam, had ik het gevoel dat die rol voorbij was. Gelovigen waren in ver warring geraakt omdat er naar hun mening zo'n onzekerheid heerste in de kerk. Nog steeds denkt men in het buitenland dat van de Nederlandse katho lieken niets is te leren of te ver wachten." De paus en zijn medewer kers zijn zeer goed geïnfor meerd over de situatie in Ne derland, aldus Cassidy, die zichzelf „het oog en de oren, maar ook de mond van de paus in Nederland" noemt. Het pro bleem is niet de informatie, maar de manier waarop het Vaticaan die beoordeelt. „Nog maals, de paus kent Nederland zeer goed." Het Vaticaan krijgt zijn informatie bijna uitslui tend via de nuntiatuur of via de bisschoppen. De nuntius bestrijdt met klem dat hij zijn informatie over de Nederlandse Kerk vooral ba seert op brieven uit conserva tieve hoek. Die vormen lang niet de belangrijkste bron van informatie. Hij ontvangt overi gens brieven van zowel pro gressieve als van conservatieve gelovigen en groeperingen. Veel mensen willen de paus in formeren over hun activiteiten of opvattingen. Ook van brie ven die verontruste gelovigen rechtstreeks naar het Vaticaan sturen, krijgt de nuntius een afschrift - „als de inhoud ten minste de moeite waard is." Een belangrijke taak van een nuntius is de voordracht op te maken voor een bisschopsbe noeming. „Daarbij wordt gelet op verschillende kwaliteiten: het karakter en de intelligentie, pastorale geschiktheid, be- stuurservaring en de geloof sopvattingen van de kandida ten." Er is volgens Cassidy dan ook geen sprake van dat het benoemingsbeleid het laatste decenniumn is veranderd. „Sinds 1955, toen ik in diploma tieke dienst van het Vaticaan trad, gebruik ik een vragenlijst die in wezen hetzelfde is geble ven. Ze is na het Vaticaanse Concilie alleen wat uitgebreid omdat het takenpakket van de bisschoppen groter was gewor- Nuntius Cassidy: „Het is ontmoedigend om te zien dat de kerk hier snel bergafwaarts holt. Daarom is het dringend nodig dat de katholieken in Nederland boven hun emoties uitkomen en weer bij elkaar komen.- fotoanp den." Het komt bovendien ook niet voor dat een paus van te voren instructies geeft naar welke soort kandidaten moet worden uitgekeken. „De paus speelt pas op het allerlaatste moment een rol door een keuze te maken uit de drie priesters die worden voorgedragen", al dus Cassidy. In Nederland is veel kritiek geweest op de benoeming van traditiegetrouwe bisschoppen Simonis, Gijsen en Ter Schure, benoemingen waarbij Cassidy niet of nauwelijks een rol heeft gespeeld. Zo schreef de gods dienstsocioloog prof. dr. Walter Goddijn dat de gebruikelijke voorwaarden voor een kandi daat het „sinds 1970 soms moe ten afleggen tegen een scherp besef van de crisis in de kerk, een grote volgzaamheid ten aanzien van Rome alsmede de bereidheid de nieuwe orthodo xie te verdedigen tegen een meerderheid van priesters en andere gelovigen in". Cassidy: „Men let er in Neder land alleen maar op of iemand al dan niet conservatief is. Naar de persoonlijke kwalitei ten wordt weinig gekeken. Maar iemand die hier als con servatief wordt beschouwd, neemt in de wereldkerk een middenpositie in." Het diocesaan kapittel, het adviescollege van de bisschop, stelt in Nederland als eerste een lijst met kandidaten voor een bisschopszetel op. De bis schoppenconferentie kan deze veranderen of er namen aan toevoegen. Die voordracht wordt aan de nuntius overlegd. „Op basis van gesprekken en correspondentie met de bis schoppen, dekens en priesters en ook leken maak ik dan een voordracht. Die stuur ik naar de congregatie voor de bis schoppen in Rome, die - als ik mijn werk goed heb gedaan - de voordracht overneemt. De paus heeft dan het laatste woord." UTRECHT/NIJMEGEN (ANP) - Dr. Th.C.M. van Montfo, (65), assumptionist, vicaris van het bisdom Den Bosch, is de de Bisschoppenconferentie aangewezen als gespreksleider vi het gesprek met de Acht Mei Beweging. Pater Van Montfa; staat volgens de bisschoppen bekend als een nuchter, object; en ter zake goed ingevoerde gespreksleider die midden in kerk staat. Zelf omschreef pater Van Montfoort zich kort geleden „iemand die met de bisschoppen door één deur kan". De Ad Mei Beweging, die om een onafhankelijke gespreksleider h gevraagd, heeft geen bezwaar tegen de persoon Van Montfoo; maar meent wel dat hij wegens zijn functie als vicaris met ei der partijen is te identificeren en daarom niet geacht kan v;: den een onafhankelijk gespreksleider te zijn. Het eerste sprek is op 27 januari in Utrecht gepland. OEGSTGEEST (ANP) - Tot directeur van het Centraal Mi Commissariaat (CMC) in Oegstgeest is benoemd pater W.H.M. Creemers ofm. Creemers volgt hiermee drs. J. van Hof op, die begin december overleed. Het CMC ondersteunt opdracht van de Nederlandse religieuzen missieactiviteit van onder meer religieuzen. Creemers werkte tussen 1958 1973 als missionaris in Japan. Sinds 1981 was hij belast met dienst missionair personeel bij het CMC. ANTWERPEN (ANP) - Sinds kort kunnen Belgische room katholieken weer op de wijze van vóór het Tweede Vatica: Concilie misvieringen in het Latijn bijwonen. De uiterst servatieve rooms-katholieke aartsbisschop Lefèbvre heeft Antwerpen zijn eerste kerkgebouw in België ingewijd. Lefebvre werd in de jaren '70 geschorst als aartsbisschop,on dat hij weigerde de vernieuwingen van het Tweede Vaticaa Concilie te erkennen. Sindsdien leidt hij zijn eigen priestersti denten op die een niet-erkende wijding ontvangen. Het Va; caan onderzoekt momenteel op welke wijze de breuk met priesterbroederschap Pius XI hersteld kan worden. Tijdens een congres in Antwerpen zei Lefebvre dat hij n steeds hoopt op een verzoening met Rome. Hij ziet het mees heil in een oplossing, waarbij de traditionalistische bewegh een eigen bisschop mag behouden en kantoorruimte in hetV< ticaan krijgt. Bovendien zou zijn beweging niet onder zag van de plaatselijke bisschoppen moeten vallen. OECUMENE - De St. Willibrord Vereniging voor oecumenet ganiseert op vrijdag 22 januari 1988 een studiedag in O.L.V. Eem in Amersfoort. De dag begint om tien uur 's morgens, Or derwerp van studie is de vraag of de oecumene beter voor: wordt geholpen door gesprekken direct van kerk tot kerk (bil terale dialogen) dan door oecumenische gesprekken met aantal kerken tegelijk. Hieraan wordt de vraag gekoppeld ook in Nederland met zulke tweegesprekken moet worden gonnen. Een en ander zal worden bestudeerd aan de hand de bundel 'Erkenning zonder vernieuwing? Een kritische duo lichting van de luthers/rooms-katholieke dialoog over ambt in de kerk', die tegen die tijd wordt wordt gepresenteei Inleidingen worden gehouden door dr. H. Witte, de Haarlem hulpbisschopmgr. dr. J. Lescrauwaet en secretaris-genen van de Nederlandse Hervormde Kerk dr. K. Blei. Deeto kost 25,-. Informatie: tel. 073-136471 JONGERENKOREN - Onder de titel 'Overal vandaan' op zaterdag 23 januari 1988 in het gebouw van de Katholid Universiteit Brabant in Tilburg een werkdag voor jongere,-li; ren gehouden. Op deze werkdag wordt een aantal nieuwe 1» deren gepresenteerd die speciaal voor jongerenkoren gemaai zijn. Verder worden een twintigtal workshops gehouden Va der worden twee brochures gepresenteerd: 'Van vieren wetat'1 over jongeren en liturgie en 'Jonge gasten' over gesprekki tussen jongeren bij gastouders. Op de werkdag zullen broek res, partituren en casette met de liederen verkrijgbaar zijn.i foramtiecommissie werkdag j ongerenkoren, tel. 013 - 6 Van onze correspondenten De contacten tussen ka nucleaire technologie bedrijfsleven en de i veel te hecht geweest. Dat is de stelling van de B< den De Batselier en Sleeck gie gespecialiseerde volk hebben aangekondigd van ferentie him beweringen n bouwen. Duitsland mag (tot nu t worden niet betrokken te z tuele illegale transporten i geschikte splijtstoffen naa INCEST - Op vrijdag 29 januari wordt er in de Amersfoort een studiedag gehouden over 'godsdienst en incesf een zorg voor de kerk'. De dag is bestemd voor pastores deren die vanuit hun functie of werk met incest te maken M ben. Carla van Liehtenburcht van de Utrechtse gemeentepoli tie geeft informatie. Pastor Marianne Schulte gaat in vraag hoe kerk en godsdienst invloed hebben op het on en doen voortbestaan van incestpraktijken. Inlichtingen: fi tholiek Bureau voor Seksualiteit en Relatievorming, tel, 718713 WEEKEND GERECHTIGHEID - In het Abdij huis van de Ab dij van Berne in Heeswijk-Dinther wordt van 29 tot 31 janiffl een weekend gehouden over 'economische gerechtigheid voa allen?'. Het weekend is speciaal bedoeld voor mensen dieakfc zijn als kaderlid van belangengroepen uitkeringsgerechtigde, vakbonden, bedrijfspastoraat, diaconiegroepen en zo meer. To sprake komen vragen als: is economische gerechtiheid vooral len mogelijk, wat betekent dit voor onze normen tot handel» en hoe kunnen bouwstenen worden gevormd voor een p» gramma 'economische gerechtigheid in Nederland'. De brie van de Amerikaanse bisschoppen over economie vormt het ui gangspunt. Informatie: W. Timmers, tel. 073 - 143925 of J. Va kuylen. tel. 04139-1755 FEMINISTISCHE THEOLOGIE - In het Abdij huis van de A dij van Berne in Heeswijk-Dinther is van 5 t/m 7 februari ee weekend voor mannen en vrouwen die zich willen verdiepen feministsiche theologie. Aan bod komen zaken als: wat is f® nistische theologie, welke stromingen zijn er, beelden van® bij vrouwen en mannen. Verder zijn er workshops rond I Onze Vader en de lofzang van Maria en een scheppingsverte: Informatie: Abdijhuis, tel. 04139-1755 GESCHEIDEN - Voor jongeren van 16 tot 26 jaar, van wie ouders zijn gescheiden, organiseert het jongerencentrum 'I Uithof' van de Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther van 51' 7 februari een themaweekend. Het zal gaan over vragen I hoe ga je om met je vader en moeder rond scheiding, ook1 een van hen een nieuwe partner heeft; wat voor invloed hef diepgaande onenigheid of scheiding op jouw leven als ren; wat is jouw plaats in die verwikkelingen, ook met het® op je eigen toekomst. Naast gesprekken en spelvormen is ruimte voor rust, ontspanning en gezelligheid. Inlichtingen Uithof, tel. 04139-1755 STUDIEDAG MENSENRECHTEN - In samenwerking meti r.k. Commissie Justitia et Pax Nederland organiseert Kont der Kontinenten in Driebergen op woensdag 10 februari studiedag over 'mensenrechten in de kerk'. De Vlaamse zustf organisatie heeft eerder in het Europese samenwerkings" band een uitgebreid rapport over de stand van de mensenr® ten in de R.K.Kerk gepresenteerd. In Driebergen word' kwestie ingeleid door de kerkjurist mr. dr. P. Huizing 4 vanuit historisch/cultureel gezichtspunt door dr. R. van RJ® sum sscc. Informatie: Justitia et Pax Nederland, tel. 558436 OOST-EUROPA - De Werkplaats Vredestheologie, een iw® tief van het Franciskaans Studiecentrum in Utrecht en Christi, organiseert een bijeenkomst over theologie in 0® Europa in relatie tot het vredesvraagstuk. De bijeenkom heeft op vrijdag 12 februari plaats op de Utrechtse univers'» en begint om half twee 's middags. Onderwerp is de tv# theologenconferentie van Boedapest, die daar in december1 rig jaar werd gehouden. Inlichtingen: Pax Christi, de h< Arends, 070 - 507100 De Beierse premier landse Zaken, Pik Botl KAAPSTAD (RTR) - sident Pieter Botha Zuidafrika heeft Westduitse gast Josef Strauss woer een hartelijk weikon reid. De twee 72-jarige wisselden voor het oog de camera tien Van onze correspondent ROME - De Amerikaar reid Italië 72 F-16-jachtl schenkea De vliegtuigi Spanje gestationeerd zij drie jaar uit dat land wq ken. De Italiaanse regering h' overleg gepleegd over het krijgen de kapitale vliegtu Ais tegenprestatie moet It, fiere deelname aan het 'I Samen met West-Duitslf Spanje werkt Italië aan de 1 fighter. ISLAMABAD (RTR/UI "et islamitische verzetj Afghanistan, dat strijdt gen het door de Sovjet utilitair gesteunde bev •n Kabul, is verdeeld u de komst van Diego Coi vez - bemiddelaar voot Verenigde Naties - naar kistan en Afghanistan. Wijkt uit verklaringen gisteren door verschille facties van het verzet wtgegeven. Cordovez is in de Pakista hoofdstad Islamabad aai "jen, voor het begin van Pendeldiplomatie' tussen wee landen die in februai r®neve een nieuwe ronde n voeren in de vredesbes stegen over de kwestie-Af j JWtan. Dinsdag liet Y1 Khalis, leider van de co an de zeven belangrijkste agingen binnen het islar* scne verzet, weten dat del pandelingen niet met Cordr wensen te praten. Iwee van de zeven ver ^Wegingen in de m 1 i 11 1X1 U maakten woensdag echter nvl i Khalis met hen v®.r,,eS heeft gevoerd over lav, ring' Volgens Sibghe at t »*er van de Jabha-I-J «i-I-Milli, heeft Khalis sle p Persoonlijke titel gespro

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 4