9 19 59 DE STEK RIC ANTONIS, NIEUWE LEIDER ZUIDELIJK TONEEL: Dat wordt knokken met overheid' ^SlÉ BRT wacht even met 'God in Vlaanderen' Janis Joplin-museum IRGERS stuks, DONDERDAG 21 JANUARI 1988 Pink Floyd geeft concert in Kuip Zicht op Zeeland Natte kunst Een der grootsten 'Dansende' beelden 04-03-11A „Onze Lieve Heer heeft vreemde kostgangers, maar waarom laat hij ze allemaal inschrijven bij de Nederlandse Dambond?" Douwe de Jong, bestuurder Dambond .fyO°' T2 v>v A<v°' eü° «rMarjan Mes jet wordt een harde tijd. Het zal knokken ge lazen worden, vooral in verband met de tijds- waaronder de zaak gerealiseerd moet wor- iitelijk moet in september al de eerste voorstelling wor- i geven. Minister Brinkman moet me maar een jaar ia geven voor de nieuwe theatervoorziening, want het nende seizoen kan alleen maar een overgangsfase zijn ar een definitieve constructie. gediend maar nog niet gehono reerd. Daaruit wil ik een aantal goede keuzes maken, maar on dertussen opheel korte termijn een degelijk artistiek beleids plan indienen voor de daarop volgende drie jaar. Ik ben geen theatermaker en zal dus de ar tistieke invulling gaan delege ren aan een kleine vaste kern van toneelmakers." Antonis - zachtaardig, mooie Vlaamse stem en energiek - denkt daarbij aan een regis seur als Karst Woudstra, die momenteel in Vlaanderen fu rore maakt met het regisseren van eigen Norénvertalingen, en aan Guy Joosten van De Blauwe Maandag Compagnie. „Woudstra was als leider van het Publiekstheater onge schikt, maar als kunstenaar van hoog niveau Met politieke en strategische taken moet je zo iemand ook niet opzadelen. Daar ga ik mij mee bezig hou den. Ik zal op de eerste plaats goodwill moeten kweken bij de gemeente Eindhoven en de an dere Brabantse gemeenten, die in de culturele sector financieel veel hebben moeten inleveren maar daar weinig voor hebben teruggekregen. Die voelen zich bekocht door WVC. Ik moet het vertrouwen zien te herstellen door iets goeds aan te bieden, dat artistiek zuiver en integer is. Op den duur moet het een vast ensemble worden waar van voelbaar is dat het deel uitmaakt van de Eindhovense gemeenschap. Het is de vijfde stad van het land, maar alle kwaliteit van het leven wordt daar weggeplunderd. Dadelijk maakt alleen nog PSV de dienst uit en dat moet echt voorkomen wordea" Eric Antonis werd eerder isin het seizoen 1989/1990 zal indhoven een echt nieuwe elvoorziening kunnen üoneren. Maar de subsidie 1 maar voor drie jaar, dus 1 wordt nog heel wat pende laar Rijswijk." (6-jarige Vlaming Eric An- wordt definitief artis- 1/zakelijk leider van een toneelvoorziening voor f zuiden van het land. Hij is nog directeur van het red centrum De Warande (het Belgische Turnhout en een gigantisch groot Jital bestuursfuncties op cul- il terrein. Hij is begeesterd j theater en van de idee om i aangenaam cultureel kli- Bt in Eindhoven en tussen Brabantse steden te schep- iOndanks het besef dat zijn racht om zowel als theater tent als als coördinator ir de Brabantse podiumkun- lop te treden, veelgevraagd 't hij er duidelijk zin in. Jet is een enorme klus dit het beleidsplan van de irkgroep Zuidelijk Theate- uctuur is uitermate bitieus. Ze willen eigenlijk i toneelgroep op zo kort mo- termijn, maar ook een idelgrote dansgroep in Bra- |nt, een theaterwerkplaats in en een danswerk- lats in Breda. Dat kan alleen igewijs worden gereali- 1 We moeten absoluut zien (voorkomen dat er na de op- j van Globe een leemte laat. Daarom heeft de op- j van Globe mijn eerste oriteit. het komende seizoen i dan niet anders dan door 1 van samenwerking met bestaande groepen en jjekten, die bij WVC zijn in- Eric Antonis, nieuwe leider zuidelijk toneel: „Er moet na Globe geen leemte ontstaan". - foto de stem dick de boer voor eenzelfde soort functie ge vraagd bij de theaterproduk- tiekern De Voorziening in Gro ningen, waarvan hij overigens bestuurslid is. „Maar", zegt hij, „als Kempenaar zit ik toch lie ver in Brabant, want het noor den van Nederland is toch fun damenteel anders, alleen al vanwege de taal. Boven de ri vieren voel ik mij te onzeker. Je zit daar toch als een soort gastarbeider en dat kan niet goed zijn. Je moet je in kunnen leven in de cultuur van de mensen. Als artistiek onderne mer - ik vind de term een beetje vreemd - moet ik vooral een goed klimaat kunnen scheppen, waarin regisseurs en acteurs kunnen gedijen, maar waarin ook het publiek in de zuidelijke provincies zich her kent zonder dat de voorstellin gen iets provincialistisch heb ben." „Het zal moeilijk zijn om ac teurs te interesseren, maar ik denk dat er een aantal mensen is dat heel graag terugkomt naar het zuiden als daar iets aan de hand is-dat de moeite waard is. Als ik twee mooie boegbeelden (Antonis doelt op twee regisseurs van niveau, red.) kan krijgen voor het vol gend seizoen dan verwacht ik veel briefjes van leuke acteurs, die best terug willen keren naar Eindhoven." De bevlogen maar ook rea listische cultuurmanager is zich er van bewust dat van voortdurende ad hoc-produk- ties met wisselende acteurs op den duur weinig goeds valt te verwachten. „Je hebt toch een soort gezelschapsstructuur no dig, waarin een herkenbare ar tistieke lijn wordt uitgezet. Re gisseurs en acteurs moeten een goede samenwerking krijgen en voor het publiek moet het duidelijk zijn wat voor soort theater het kan verwachten. Het mooiste theater krijg je toch als er een band groeit tus sen de regisseuren en acteurs en tussen de acteurs en het pu- bliek. Kijk maar naar het voor malige Werktheater. We moeten een soort mid denweg zien te vinden met een vaste keine kern met een her kenbaar gezicht, die toch ook mensen van buiten aan kan trekken voor een produktie. Of dat ook muziektheater- en grootschalige totaaltheater- voorstellingen kunnen worden, hangt af van de financiële mid delen. Mijn eerste zorg zijn echter de grote en kleinere zaal-toneelprodukties." Antonis acht het 'kapitaalver spilling' wanneer geen gebruik wordt gemaakt van de be staande accommodatie en tech nische outillage van Globe aan de Kleine Berg in Eindhoven. „De know-how van Globe, dat deel tenminste dat goed is ge motiveerd, moet je gewoon ge bruiken. Vanuit een eerlijke artistieke bekommernis wil ik gaan praten met de Eindho vense bestuurders. Het kleine zaaltje van Globe is anderhalf jaar niet gebruikt. Dat is toch treurig. Hopelijk weet ik de ge meente te interesseren om in vesteringen te doen met de be lofte dat zij er iets voor terug krijgt, dat de stad ten goede komt, maar ook een uitstraling zal krijgen in de zuidelijke pro vincies en in heel Nederland. Tenslotte gaat het wel om een toneelvoorziening van lande lijk niveau." Eric Antonis wil graag be middelen tussen de vier grote Brabantse steden wat betreft de totstandkoming van een theater- en danswerkplaats en eventueel een middelgroot dansgezelschap in Tilburg. Voor dat laatste ziet hij voor alsnog geen directe, artistieke aanleiding. „Krijgen wij maar 3,5 miljoen van het ministerie dan vervallen deze plannen van de Werkgroep Zuidelijke Theaterinfrastructuur voorlo pig. Maar wordt het ruim vijf miljoen dan kun je meer doen. Mijn tweede prioriteit geldt het contact met de theater- en dansgroepen in Brabant en tenslotte de plannen voor de werkplaatsen. Het leukste zou zijn wanneer je daaruit talent zou kunnen doorspelen naar de grote groep in Eindhoven." „Het wordt een strategie van samenwerking en niet van: hoe trek ik bepaalde dingen, zoals de dans, naar mij toe. Je moet je eigen rol in beperkte kring kunnen wegcijferen voor een zuiver artistiek beleid, dat op den duur zijn weerslag krijgt in brede kring." Antonis reali seert zich terdege dat het, na alle problemen rond Globe, niet eenvoudig zal zijn om op korte termijn een aantrekkelijk soort theater voor de regio en daar buiten te creëren. Wat hij wil is niet een theater voor ingewij den', maar "visueel boeiend theater dat ook bereiktbaar is voor niet-intellectuelen zonder dat er artistieke concessies bo ven te worden gedaan'. „Als een razende rijd ik mo menteel 's avonds door Neder land om me te oriënteren bij de kleine groepen. Daar moet ik het programma voor het sei zoen 1988/1988 vandaan halen. Wat het uiteindelijke beleids plan voor de daaropvolgende drie jaar betreft, zal ik ook de Brabantse schouwburgdirec ties consulteren, want die ken nen hun publiek, neem ik aan. Het eerste effect van ons Zui delijk Theater, zoals ik mij de naam van de nieuwe voorzie ning voorstel, wordt toch in de zuidelijke provincies gesor teerd. Ik denk aan zoiets als een synthese tussen het aanbod vein de vrije produktie en het 'Am sterdams' toneel, dat soms niet iets te modieus is. De stukken die blijven liggen in die twee sectoren, zouden voor ons inte ressant kunnen zij a De sprei ding van toneel is in Nederland een zorgenkindje. Het rijk moet daar bijzonder attent op zijn want anders treedt er een enorme verarming op, vooral als de drie grote randstelijke gezelschappen niet genegen zijn om met al hun voorstellin gen naar de regio te komen. Dat Toneelgroep Amsterdam het volgend seizoen met al haar voorstellingen naar Eindhoven komt, zoals ik heb gehoord, lijkt mij een verheugend feit Het worden echter nog moei lijke discussies met WVC en in Brabant om hiere iets echt goeds van de grond te krijgen." Door Raoul van den Booren BRUSSEL - De BRT heeft besloten de uitzen ding van de KRO-docu- mentaire 'God In Vlaan deren' op te schorten. Het programma was gepland voor maandag 8 februari. De Belgische omroep wil over eventuele uitzen ding nu eerst overleggen met de KRO die afgelo pen maandagavond plot seling besloot dit pro gramma zelf niet op het scherm te brengen. De documentaire 'God In Nederland', die de BRT zelf maakte, blijft ge handhaafd en is op de Belgische televisie te zien op maandag 25 januari. De twee programma's ma ken deel uit van een geza menlijk project van de BRT en KRO. De opzet daarvan was om het thema Gods dienst en Kerk vanuit beide landen te bekij ken. De BRT toonde zich on aangenaam verrast, maar desondanks wel gevoelig voor de beslissing van de KRO. „We hebben besloten om samen met de KRO dit project uit te voeren. Als onze partner dan plotseling besluit dat de eigen bijdrage niet goed genoeg is voor uit zending kunnen we daar moeilijk omheen", meent BRT-perschef Hugo Mor- rens. De Belgische omroep is er altijd vanuit gegaan dat de KRO-documentaire ge schikt was voor uitzending. „Maar vergeet niet dat de BRT een openbare omroep is en de KRO een ideologische. Hun overwegingen kunnen anders zijn dan de onze," meent Morrens. BRT-medewerker E. Pertz, die voor zijn omroep de documentaire God In Ne derland filmde, kan zich de kritiek van de Nederlandse omroep wel voorstellen. „De KRO-medewerkers zijn heel anders te werk gegaan dan wij", meent Pertz. „De beel den van de documentaire zijn nogal emotioneel, maar de begeleidende teksten erg zakelijk. De kijkers zouden daar aanstoot aan kunnen nemen. Het Nederlandse programma bestaat qua tekst uit verknipte inter views. Op bepaalde momen ten worden dingen gezegd die niet overeenkomen met de beeldea Dat maakt het voor de kijker allemaal soms moeilijk te volgen," al dus de BRT-man. PORT ARTHUR (AP) - In Port Arthur in Texas is deze week een herdenkingsmuseumpje geopend voor Janis Jop- lin, de 18 jaar geleden aan een overdosis bezweken pop- en blueszangeres. Het oliestadje Port Arthur, dat Janis Joplin ontvluchtte in de vaste overtuiging dat zij er geen vrienden had, heeft te kampen met economische pro blemen door de ingestorte olie- markt „Dit kan voor Port Ar thur worden was Elvis Presley voor Memphis heeft gedaan", aldus Edith Huber van het toe ristenbureau van Port Arthur. Vierduizend mensen waren naar het conventiecentrum van Port Arthur gekomen, op wat de 45ste veij aardag van de zan geres zou zijn geweest In het Joplin-museum van Port Arthur liggen onder meer haar Bijbel, twee jaarboeken van haar school, een gouden plaat en wat sieraden. Het mu seum is bedacht door zaken man John Palmer, een vroe gere klasgenoot van Janis Jop lin. DEN HAAG (ANP) - De popgroep Pink Floyd zal op 14 juni een concert geven in het Feyenoord Stadion te Rotterdam als onderdeel van haar Europese tournee. Dit is gisteren bekendge maakt door het impressa- riaat van de groep. Er wordt in het stadion een speciaal podium gebouwd met een vrije overspanning van 25 meter. Het concert begint om negen uur 's avonds en zal tot middernacht duren In verband met het late tijdstip worden door de Nederlandse Spoorwe gen extra treinen ingezet. Voor de pauze speelt de groep nieuw werk, erna wordt uitsluitend oud materiaal ge bracht De voorverkoop start zaterdag 6 februari. •Zicht op Zeeland, Galerie 'rit, Gravenstraat 99, Clin- Open wo. t/m zo. van 1-1730 en di gesloten. Tot februari. Galerie Esprit te Clinge, ie km van Hulst, zet het sei- m 1988 in met een groeps- ïntoonstelling onder de titel 'icht op Zeeland. Wie zou en dat het hier gaat om expositie van Zeeuwse of Zeeland woonachtige beel- nde kunstenaars, die in hun »erk een visie op Zeeland, it landschap en de proble- riek van deze provincie, de menergie, de olie op de it, de chemische indu- le> de bootverbindingen Zeeuws-Vlaanderen ge- komt voor het grootste W bedrogen uit Alleen Nellie van Nieu- "'nhuyzen en de overleden "Mteurschilder - met pro- ®»nele - kwaliteiten Fer- 1#and Slock vertelden, zoals dat van hen gewend is, «Zeeuwse landschap met einders en boerde- en sfeervol in res- «tievelijk water- en olie- «f. Ook bij Willem van An- tod wiens werk zich op de van figuratief en nonfi- "itief beweegt, is hier en een vleug van herken- rij teeuwse landschappe- *"öd aanwezig, maar alle ire exposanten, te weten Bakker, Quido Eek- 't, W. de Houck, Ernest 'chim, Mans Lücken, W. de «i Marcel Robbe, Marcs i,„„yter> Cees de Valk en Verschoore laten er geen over bestaan dat men '"«1 van deze expositie nt te interpreteren niet als 1 acht op Zeeland zelf, w als een zicht op de beel- 'de kunst in Zeeland. 20 riet men dan in het ezige werk verschil de nchtingen en stromin- weerspiegeld: het ietwat- ■le in de schilderijen de Valk, de invloed rtf^oon- en stripverhalen e olieverven van W. de e®1) gedempt poëtisch ®me bij Marcel Robbe en erschoor een vooral veel abstrakt en half-abstrakt werk, waartoe de bijdragen van Quido Eckhardt, Hans Lücken, die ditmaal niet met etsen, maar met even sensibel gedane komposities in meng techniek op papier aanwezig is, de kleine maar monumen tale bronsplastieken van Er- nest Joachim en de vooral van felle kleur en effekt le vende schilderijen van H. de Ruyter behoren. Merkwaardig te zien hoe in de grote olieverfkomposities van Wim Bakker de geest van de vroege Raymond Kimpe schijnt op te leven en hoe Wim de Maat, die in zijn ke- ramiekmaskers en portretten, bestaande uit op neutraal glas geplakte brokken ge kleurd glas niet boven het ni veau van de kunstnijveraar uitkomt, plotseling met twee schilderijen zich een accepta bel schilder betoont Men ziet een tentoonstelling, die, mits men de titel op de juiste wijze interpreteert, een rijkdom aan visuele belevenissen biedt w.E. Hans van Meeuwen: Spookrijders. Lokaal 01, Kloosterlaan 138, Breda. Open: vrijdag, zaterdag en zondag as. van 1130-1730 uur. De laarzen staan klaar voor de bezoekers. Dat is no dig want Lokaal 01 staat on der water. Midden in deze verlichte vijver van muur tot muur staat een metalen zuil waaraan een als autoweg ge signeerde plank, waarop een speelgoedautootje vastzit. In het verlengde daarvan be vindt zich een twee meter hoge doorzichtige driehoek, waarover water stroomt. Daarachter staat even hoog een als autoweg gemarkeerd object. Dit is zo objectief mo gelijk, hoop ik, beschreven wat er sèc te zien is. Maar kunst is ook iets ervaren, iets ondergaan. Het kan aan mijn stemming van dat moment gelegen hebben, ik heb met de laarzen aan vanuit verschil lende gezichtshoeken naar die ervaring gezocht, maar niet gekregen. Nu is Han van Meeuwen niet zo maar een jongen die grapjes uithaalt Onlangs kreeg hij een basisprijs bin nen het kader van de Prix de Rome. Zijn 'begripsdaden' - daarover heeft hij het - wor den gewaardeerd. In kunst omgezet intellectualisme le vert vaak concept-objecten op, die wel getuigen van de bevangenheid van de maker, maar nauwelijks overdraag baar blijken. Door er tevens een environment van te ma ken betrekt Han van Meeu wen zijn toeschouwers er wel goed in. Een stelletje moei lijke woorden op een rij, maar deze begrippen zijn al zo ge dateerd, dat ze langzamer hand wel gemeengoed gewor den zullen zijn. De spookrijder van Han van Meeuwen heeft te maken, zo menen we te begrijpen, met onze cultuur die tegen de aarde inrijdt Alle culturen laten sporen na op deze we reld, maar onze generatie is bezig vernietigende sporen te trekken. Hij tracht een tijd overschrijdende shock teweeg te brengen, die bewust maakt hoe wij bezig zijn te leven in het nu. HE Paul van Gijsegem, In Ga lerie William Wauters, Ant werpse Heirweg 5, Oosteeklo. Open: do. tot ma. van 14-19 uur. Waarschijnlijk het be kende spreekwoord indach tig, dat aan de eerste klap de waarde van een daalder toe kent, begint Galerie William Wauters het nieuwe tentoon- Dit is één van de foto's (gemaakt door Keiga), die te zien zijn op de tentoonstelling 'Kawahara Keiga, fotograaf zonder camera' in het Leidse Rijksmuseum voor Volken kunde (de 'moeder' van het Bredase Justinus van Nassau). Van 1641 tot 1854 sloot Japan zich voor de buitenwereld af. Ter controle van de handel beschikte de heerser van Naga saki over een groep schilders die met een fotografische perfectie de ingevoerde goederen in deze havenstad vastlegden. Eén van de groep was Keiga. Zoals bekend hadden de Ne derlanders een klein poortje naar Nagasaki in deze periode via het piepkleine eiland Deshima in de baai van Nagasaki. Door deze toegang brachten mannen als Frans von Siebold, J. van Overmeer Fisscher en Jan Cock Blomhoff grote verzamelingen van Japanse cultuurgoederen binnen. Daaron der bevindt zich een verzameling van 1200 werken die door Keiga en zijn atelier werden vervaardigd. Von Siebold heeft voor zijn boeken Nippon, Fauna Japonica en Flora Japo- nica er al gebruik van gemaakt. Op deze expositie is uit deze collectie prenten een keuze gemaakt die feesten en straat scènes, industrie en kunstnijverheid en planten, vogels en dieren fotografeerden'. Er is een engelstalige catalogus, die geschreven werd bij de expositie van dit werk in Tokyo, vorig jaar. De expositie in in Leiden te zien tot 11 april. Tevens is er een tentoonstelling van 'Chimu, pre-spaans aardewerk uit Peru'. Tel. 071 - 211824. stellingsseizoen met een hoogst belangwekkende ex positie. Zij is gewijd aan het werk van de Vlaamse beeld houwer Paul van Gijsegem, die, geboren in 1935 te Berla- re, zijn opleiding ontving aan de Akadèmie te Gent en het Hoger Instituut te Antwerpen en thans al weer jaren als professor voor beeldhouw kunst verbonden is aan de Gentse Akademie. Van Gijsegem is een den ken sociaal bewogen beeldend kunstenaar; hij verafschuwt oorlog, onderdrukking en ge weld, ziet de menselijke waarden ten ondergaan in een hand over hand nemende technologie en betreurt dat de homo sapiens te gronde gaat aan alle kennis die hij ver wierf. Zo ontwikkelden zich zijn skulpturen, die van de beginne af aan al een sterke plastische verschijningsvorm hadden, in de loop der jaren hoe langer hoe meer tot dwin gende bezweringstekenen in de ruimte, uitgevoerd in de meest verschillende materia len: ijzer, keramiek, hout, lood, brons, die alle met grote kennis en technische kunde worden be- en verwerkt. Van Gijsegems plastieken zijn to tems, die tot nadenken stem men, zonder dat de gedachte de artistieke vormgeving te kort doet. Nergens wordt zijn kunst door het programmatische overwoekerd, veel voorko mend verschijnsel heden ten dage, integendeel:.ook wan neer men de diepe zin ervan zou negeren blijven zijn skulpturen indrukwekkend monumentale werkstukken die ten allen tijde hun recht van bestaan houdea Negen plastieken, waaronder het' bovendimensionale 'Witch doctors Son' wijzen ook hier weer van Gijsegem uit als een der grootste eigentijdse Vlaamse beeldhouwers. Niet minder belangrijk zijn zijn tekeningen, die, hoewel na tuurlijk ten nauwste met zijn beeldhouwwerk samenhan gend, ook op zichzelf door hun ingenieuze en spanningrijke kompositie grote waarde ver tegenwoordigen. Merkwaardig is dat deze Vlaamse beeldhouwer, die ook in de wereld van de jazz als uitvoerend kunstenaar naam heeft en wiens liefde voor deze muziek zich ook in zijn plastieken duidelijk weerspiegelt, ondanks meer dere belangrijke prijzen, die hem ten deel vielen, tot nu toe betrekkelijk weinig kansen heeft gekregen in zijn land grote monumentale opdrach ten uit te voeren en ook maar zelden het genoegen smaakte één van zijn werken in de kollektie van een museum opgenomen te zien. Welnu, op deze expositie staan werken die zonder meer in een mu seum thuishoren. Het is dan ook te hopen dat de altijd ak- tieve en wakkere William Wauters de nodige invloed kan en zal uitoefenen op dat voor Van Gijsegem de poor ten van een belangrijke Vlaams museum open gaan! W.E. Peter Jacquemijn (beelden), Erwin van de Arend (schilde rijen) in het Tongerlohuis, Molenstraat 2, Roosendaal, dag. open van 14-17 u., tot en met 12 februari. De pulserend zwarte schil derijen aan de muur en de bi zar gehakte beelden vormen gezamenlijk een opwekkend, fris, en voor deze galerie on gewoon geavanceerd kijkfes- tijn. De Nederlander Erwin van de Arend, van oorsprong Roo sendaler en de Belg Peter Jacquemijn zijn respectieve lijk de schilder en beeldhou wer die voor deze tentoonstel ling verantwoordelijk zijn. De jonge kunstenaars, ze wo nen en werken allebei in Brussel hebben een intuïtieve manier van werken en be langstelling voor het formele aspect van de dans gemeen. Iedereen, aangedragen vanuit hun directe omgeving worden zonder veel omhaal in beel den omgezet Bij Jacquemijn is het de vorm van het hout, dat nog onbewerkt is, dat de uiteinde lijke vorm bepaalt. Hij kapt een boom, graaft de wortels uit (waardoor vele dankbare tuinbezitters hem voor de volgende te sneuvelen boom weer vriendelijk verzoeken) en pikt er de meest uitgespro ken uit om zijn beelden van te hakken. Een rechte stam zegt hem niets. Aanvankelijk werkte hij zijn houten nog zorgvuldig af, nu beperkt hij zich tot het grove hakwerk met als resultaat uitbundige clowneske mensfiguren in al lerlei formaten. In him primi tieve expressiviteit doen ze me wat aan de tronies van Ensor denken, al hebben ze wat karakter betreft meer weg van Breugeliaanse boe ren. Alhoewel.... Jacquemijn heeft ze allemaal danseressen genoemd. Erwin van de Arend, die woensdag 20 januari in de kwaliteit van geograaf nog met De Nieuwe Danserije in de Bredase schouwburg op trad schildert beweging, dans. Hij doet dat op een op merkelijke manier. In bijna fluorescerend turkoise en rose vliegen, buitelen en springen zijn met aarzelende lijnen neergezette figuurtjes over het zwarte onbewerkte doek. Hij is vooral geboeid door de vorm, de houding van de bewegende mens. Daarom ook deelt hij zijn tijd tussen het theater ('nee, ik ben geen choreograaf, ik bedenk alleen houdingen') en het schilderen. Kwetsbare, open beelden zijn het die al werkend ont staan. De hang naar esthetiek is nadrukkelijk, iedere vorm staat op zijn plaats, de cirkel is opvallend aanwezig. De aarzelende lijn suggereert be weging, de steeds wijzigende vorm van de dans. L.R.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21