ëvën UITBLAZEN Groei afval door wegwerpartikelen 'Rambo-Rico' demonstreert frustratie Argentijnse leger WRR: Mooie woorden ZIEKEN Soep in de bus ZELF DENKEN WE ERG MAKKELIJK OVER HET MILIEU Hier bleef ons afval Actievoerders willen BVD- dossiers inzien DE STEM C Gebrekkig co DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 20 JANUAR11988 DE STEM Waar blijft ons afval? Waar gaat ons huisvuil heen? DE STEM BIN DEN HAAG - De me mer is tegen het pl< (Volksgezondheid) april van dit jaar ee> len. Voorstel Zestig gulden T5 WIM KOCK OVER busreizen is door de gemiddelde vakantieganger ja renlang met enig dédain gesproken. Een beetje te begrijpen was dat wel. De busreis was voor de na de oorlog pas volwassen ge worden generatie nog 'n eendagsbegrip: de watervallen van Coo, de Drachenfels, de pi ramide van Austerlitz of hoog uit vijf dagen naar de Eiffel. Dat soort tochtjes, déér was een snel groeiende groep va kantiegangers door de welvaart bovenuit getild. De laatste ja ren echter zit het reizen per bus weer 'in de lift'. Je kon met de bus steeds verder en langer weg en de bus sen zelf werden beter en com fortabeler. Er kwamen een ge koelde kist in voor drankjes, een koffiezetapparaat en een toilet, dat ook de mannelijke passagiers werd aanbevolen, mét het beleefde en niet zelden door de chauffeur in humoris tisch bedoelde volzinnen ver pakt verzoek, er ook voor het plengen van een plas op te gaan zitten. Nu wordt er al gesproken over het verstrekken van warme maaltijden in bussen en deze week werd in Amsterdam een bus gepresenteerd die 600.000 gulden kost, waar schijnlijk de duurste touringcar ter wereld. Het is een dubbel dekker. Boven kunnen zesen veertig passagiers een gerief lijke plaats vinden. Beneden is nog plaats voor tien reizigers terwijl er ook nog negen in de restauratieruimte kunnen zit ten. Ik neem aan dat voor een reis met die bus maar zesenvijf tig passagiers worden geboekt. Zelfs dan nog zal het nodig zijn een soort rooster te hanteren voor het gebruik van de restau ratie. In tegenstelling tot veel mensen die ik erover hoor, vind ik het reizen per bus niet onaar dig. Nu moet ik er wel bij ver melden dat ik nog nooit met de bus naar de Costa Brava of naar een andere, echt verre be stemming ben geweest. Ook heb ik nog nooit een verzorgde busvakantie genoten. Niette min heb ik aardig wat kilome ters in touringcars afgelegd, voornamelijk tijdens meer daagse persexcursies en uitwis- selingsreizen met scholieren naar een met mijn woonplaats jumelerende Engelse gemeente. Ik heb met bussen door het At lasgebergte gereden en pas nog langs de diepe ravijnen van het Canarische eiland La Gomera. Langs ravijnen rijden is een van de onaangenaamste erva ringen die een buspassagier kan hebben. Alle gaten in de weg lijken aan de leant van het ra vijn te zitten en telkens als de bus een beetje helt, zo lijkt het, helt hij over de rand. Vanaf je hoge zitplaats gezien lijkt de weg niet breder dan de bus zelf en over de eerste meters zie je de rand van het ravijn niet eens. Bij elke bocht naar rechts (tijdens de klim, naar links tij dens de afdaling) rijzen je de haren te berge bij de confronta tie met het niets. De weg is ver dwenen en je ziet slechts de overzijde van de kloof. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiii Een moderne, zogenaamd h luxe touringcar is zeker com- fortabeler dan de charterjumbo §1 naar Malaga. Daar staat tegen- over dat je er met de jumbo eerder bent. Het voordeel van E de bus is weer dat je onderweg meer ziet, al lopen de hoofdwe- gen niet meer door schilderach- 1 tige stadjes en idyllische dor- 5 pen. Passagiers van charter- vliegtuigen zijn (nog steeds!) zo dankbaar dat ze applaudisseren E als de piloot het toestel niet al te ruw op de landingsbaan kwakt, maar er heeft nog nooit E iemand in de handen geklapt 3 voor de chauffeur nadat die de bus feilloos voor de ingang van het hotel in Malaga heeft ge- parkeerd. Daar staat dan weer tegenover dat tegen het einde van de busreis er altijd wel een E passagier opstaat om met de pet rond te gaan. Verkeersvlie- i gers krijgen die fooi niet, maar E hebben weer hogere salarissen 3 etc. De mooiste plaats in de bus, hoewel ook de gevaarlijkste 3 denk ik, is die van de reisleider, 3 naast de chauffeur. Geen enkel vervoermiddel biedt zo'n riant 3 uitzicht als de voorruit - als je j§ die glazen gevel nog zo mag noemen - van een bus. Die E plaats is steeds vaker vrij. De E touroperator heeft een hostess ter vakantieplekke en de rest is 3 vervoer, chauffeurswerk. Som- mige chauffeurs hebben er het werk van de reisleider bijgeno- E men. Ik kan geen oordeel vellen 3 over de kwaliteit van hun toe- ristische informatie, daartoe s schiet mijn ervaring tekort. Die 3 paar chauffeurs echter, die ik dergelijke informatie heb horen geven maakten er een potje 3 van. Iets van een paar honderd 3 jaar oud was bij hen al gauw door de Romeinen aangelegd. 3 Eén ding bevalt me niet aan het verder door mij wel met E sympathie bekeken touringcar- 3 wezen. Het ingebouwde toilet, het gepraat over warme maal- E tijden, de 'restauratieruimte' in E die bus van zes ton, de 'Mid- night Express'-, dit alles wijst erop de busreis louter vervoer 5 wordt. De 'Midnight Express' en andere slaapbussen uitge- E zonderd misschien, vind ik dat 3 een touringcar van tijd tot tijd ergens hoort 'aan te leggen'. Door het toilet verdween de sa- E nitaire stop en door de ver- 3 pakte warme hap dreigt nu ook de lunchstop uit het rijschema E te worden geschrapt. Er moet verschil blijven tus- sen reizen en vervoerd worden. E Een vliegtuig kan alleen maar E vervoeren, maar met een bus 3 kan gereisd worden en dat zou, E vind ik, zo moeten blijven. Ook 3 met die bus van zes ton met 3 magnetronoven. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, incl. B.T.W., bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; f 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. f 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Wegwerpartikelen, ver pakkingen, piepschuim: vooral daardoor is de af valberg in ons land de laatste jaren onrustbarend gegroeid. Alleen al ver pakkingsmateriaal vult een kwart van de doorsnee vuilniszak. Willen we iets aan de afvalberg doen, moeten we beginnen bij de bron. Dat zijn we zelf. Beperken aan de bron, minder wegwerpspullen, en afval gescheiden inzamelen zijn enkele adviezen van dr. G.S. Jonker. Hij is directeur van het Centrum voor Tech nische Milieukunde van de Technische Universiteit Delft. Jonker is er van overtuigd dat er veel meer gedaan kan wor den aan het voorkómen dat afval ontstaat. Om dicht bij huis te begin nen: de wegwerpartikelen. „We denken al gauw: het is kapot, weg ermee. We moeten produkten hebben met een langere levensduur. Maar ja, de producent verkoopt graag iets." Zou een keurmerk voor mi lieuvriendelijke produkten iets zijn? „Daar zit ik al jaren aan te denken", antwoordt Jonker. Westduitsland heeft zoiets, maar de Nederlandse over heid vindt het veel te inge wikkeld. „Er zijn wel plannen geweest", zegt een woord voerder van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruim telijke Ordening en Milieu, „maar je zou een enorm appa raat moeten opbouwen, wil je alle produkten kunnen keu ren. Misschien is het eerder iets voor de milieuorganisa ties. Net zoals je het keurmerk hebt van de Nederlandse Ver eniging van Huisvrouwea" En al die wegwerpbestek- ken en plastic koffiebekertjes bijvoorbeeld? Volgens Jonker laten ze zien hoe de werkgelegenheid in onze welvaartsmaatschap pij verschuift. Veel bedrijven en instellingen bezuinigen op keuken- en schoonmaakper soneel. In die hoek wordt be wust geautomatiseerd. Het gevolg is meer afval. Dus bloeit aan het eind van de af valstroom een complete be drijfstak op, om die zoveel mogelijk in te dammen. „Betere schone technologie vóóraf dan schoonmaaktech- nologie achteraf", verzucht De afgelopen tien jaar heeft de Tweede Kamer een stroom moties aangenomen om de afvalstroom in te dammen. De volksvertegenwoordiging verzocht onder meer om maatre gelen om afval te voorkómen (1978), een beleidsplan herge bruik afvalstoffen (1979), milieu-informatie op consumen- tenprodukten (1979), verlenging van de levensduur van goederen en bevordering van reparatie en onderhoud (1980), het toetsen van provinciale plannen voor afvalstof fen (1982) en voorrang voor het voorkómen, hergebruik en ontgiften van niet verwerkbaar chemisch afval (1984). Een half jaar geleden kwam de Centrale Raad voor de Milieuhygiëne tot de slotsom, dat al deze moties niet of nauwelijks zijn uitgevoerd. Het bleef vooral bij mooie woorden. 3.000.000 (x 1000 kilo) 2.500.000 2.000.000 1.500.000 1.000.000 500.000 V y y 76 77 78 79 Storten Verbranden 80 81 82 83 VAM-afvoer Composteren 84 85 Door Kees Buijs en Laur Crouzen Er zijn veel methoden om het milieugevaar van che misch en radioactief afval te beperken. Een ervan is het smelten van dit afval tot glasachtige brokken. - de Limburger schoorstenen en wervelbed den schoner te maken. Heel belangrijk, nu kolengestookte energiecentrales het lijken te gaan winnen van kerncentra les. Bij dat schoonmaken blij ven aïvalgips, vliegas en bo- demas over. De kunst is om, door middel van scheidings processen, niet alleen schone rookpluimen maar ook zo schoon mogelijk afval over te houden. Want hoe schoner het afval, des te beter is het op nieuw te gebruiken. Helaas, aan het opnieuw gebruiken van afvalstoffen zitten veel haken en ogen. Vaak gaat het om stoffen met een geringe economische waarde. Dan nemen bedrijven liever zuivere grondstoffen in plaats van de vuile. Veel afval is bruikbaar als grondstof voor wereldmark ten, „maar kennelijk is dat niet meer terug te draaien." En het milieu betaalt de reke ning... „Telkens is het probleem: worden reststoffen geaccep teerd?" zegt Jonker. „Je moet verzekerd zijn van de afzet, anders mislukt het. Daarom is een reststoffenbeurs van groot belang." Verder pleit hij voor een landelijk instituut dat kwali teitsgaranties afgeeft voor produkten en stoffen. Al is hij zich er van bewust dat zo'n systeem van certificaten een heidens karwei is. Nu al moet een fabrikant die een nieuwe chemische stof op de markt wil brengen, een technisch basisdossier opmaken op grond van de wet milieuge vaarlijke stoffen. Kosten: 125.000 gulden. „Het is haast onmogelijk om dat te gaan doen voor de enorme ver scheidenheid aan produkten die op de markt is." Dat ziet er somber uit voor het milieubewuste produkt- beleid, dat de overheid heel aarzelend wil gaan voeren. Voor chemische stoffen bij voorbeeld legt de wet milieu gevaarlijke stoffen de verant woordelijkheid bij de produ cent. Die zijn bij de introduc tie van nieuwe stoffen aan wettelijke regels gebonden. Tenminste, wèl voor de jaar lijks dertig nieuwe stoffen die op onze markt komen - voor de Europese Gemeenschap is dit aantal het tienvoudige- maar niet voor de honderd duizend al bestaande stoffen! En als de overheid dan een beetje milieuvriendelijk stuurt, lijkt ze er van te schrikken. De premie op mi lieuvriendelijke investerin gen, die de regering tot 1990 wilde handhaven, werd on langs plompverloren afge schaft. „Geen goede zaak", meent Jonker. „De meest praktische oplossingen zijn meestal niet de beste uit oog punt van milieutechniek. Dat laatste kost gewoon meer. Met een milieutoeslag zijn bedrij ven eerder geneigd om voor 55,5% 39% storten verbranden zo'n methode te kiezen. Milieu en economie, het blijven tegenpolen. Ook al groeien ze de laatste tijd wat naar elkaar toe. „Zelf vind ik dat de economie nog teveel de overhand heeft in het milieu beleid", aldus Jonker. En om dicht bij huis te ein digen: de melkpakken. Jonker zou er geen enkel probleem mee hebben wanneer de melkfles terug zou komea „Ik heb dat van die pakken nooit begrepen. Maar ja, het is ook wel makkelijk Misschien dat we door het gemak van die acceptatie ook wel erg mak kelijk over het milieu den ken..." Jonker. „Die laatste kost han denvol geld om het milieu weer schoon te maken." Aan onze wegwerpmaat schappij zit overigens ook een hygiënische kant. En niet al leen vanwege de rand erwtensoep op de metalen le pel in de kantine, of de lippen stift op het kopje. Delftse on derzoekers keken bijvoor beeld wat er aan wegwerp spullen een Amsterdams zie kenhuis in en uit ging. „Dat is nogal wat, en het gaat vol strekt ongecoördineerd. Elke specialist bepaalt op eigen houtje wat hij nodig vindt, ongeacht de hoeveelheid af' val. En men is niet bereid om dat terug te draaien, want hy giëne gaat boven alles." Bedrijven krijgen meer oog voor het afvalvraagstuk, meent Jonker. Een bekend voorbeeld is het proces bij de fabricage van vinylchloride, de grondstof voor plastic, dat proces komt zoutzuur vrij, een agressief gas, dat vroeger zo het milieu in ging. Hoechst en Akzo Chemie voeren het weer terug in het proces. Deze kringloop spaart het milieu, en de industrie heeft minder zoutzuur nodig. Een ander voorbeeld van wat met een duur woord pro cesintegratie heet, is het af valzuur waarmee het bedrijf Tiofine in de maag zit. Dat komt vrij bij de produktie van de witmaker titaandioxyde, Een Utrechtse hoogleraar ontdekte dat olivijn (een ge steentevormend mineraal) met afvalzuur reageert tot waterglas (een glasachtige massa). Daar is vraag naar, en zo komt het zuur niet in het milieu. Van de 150 wetenschappers die aan de Delftse universiteit aan milieuvraagstukken wer ken, is een aantal bezig aan methoden om gassen uit Dit Is het tweede deel In de mA Waar blijft ons afval? Volgende afle vering: Afvalscheiding hèt probleem. Door Mathieu Kothuis BIJ de jongste rebellie in het Argentijnse leger gaat het minder om de aanstichter, luitenant-kolonel Aldo Rico, dan om de algemene frustratie binnen het Argen tijnse leger die hiermee opnieuw is aan getoond. De muiterij in het legergamizoen in Monte Caseros in het noordoosten van het land legt opnieuw de grote problemen bloot die het le ger heeft met de voor Argentinië zo rampzalig verlopen Falklands-oorlog maar vooral met zijn gewijzigde rol in de Argentijnse samenle ving. Aldo Rico, bijgenaamd 'Rambo-Rico', een nationale held door zijn aandeel in de Falk lands-oorlog, verklaarde zondag dat hij met zijn aanhangers vooral vechtte voor de 'eer en waardigheid' van het Argentijnse leger. De rebellenaanvoerder die ook met Pasen vorig jaar was betrokken bij een legeropstand, zei dat hij met zijn actie de pensionering wilde af dwingen van een aantal legerofficieren die hij verantwoordelijk achtte voor de Argentijnse nederlaag in de Falklandsoorlog. Bovendien stelde hij die officieren verantwoordelijk voor het feit dat ze niet hadden voorkomen dat an dere legerofficieren ter verantwoording wer den geroepen voor hun aandeel in de militaire dictatuur, de 'vuile oorlog', in de jaren zeven tig. De jongste rebellie onder aanvoering van Rico toont ook aan dat de anti-demoncratische krachten binnen het Argentijnse leger nog steeds niet bereid zijn zich neer te leggen bij de spelregels van de nieuwe Argentijnse de mocratie. Kennelijk hebben de opstandelingen deze keer ook moed geput uit de toegevingen die president Alfonsin vorig jaar moest doen om de rust in het leger terug te brengen. Heel cryptisch deelde Rico dit weekend ook mee dat hij president Alfonsin tevens beschul digde zich niet te hebben gehouden aan andere afspraken die vorig jaar werden gemaakt. Wat die afspraken waren is nooit duidelijk ge worden, maar al direct na de Paas-rebellie uitten mensenrechtenorganisaties hun beden kingen tegen de rol van Alfonsin bij beëindi ging van de opstand. Gevreesd werd dat de processen tegen de militairen die in de vuile oorlog de rechten van de mens hadden over treden zouden worden stopgezet. De rampzalige afloop van de Falklandsoor log heeft binnen grote delen van het leger geen verandering gebracht in het idee dat de mili tairen een prominente rol moeten spelen tegen vormen van 'communisme' en aantasting van de 'westerse en christelijke waarden' van de Argentijnse samenleving. Wat wel veranderde was de houding van de Argentijnse publieke Luitenant-kolonel Aldo Rico opinie tegenover het leger. Militaire verwijten dat Alfonsin en de zijnen verkapte communis ten zouden zijn vonden geen enkele weerklank bij het publiek en het aanzienlijke militaire verlies in de Falklandsoorlog stelde president Alfonsin juist in staat het leger drastisch te reorganiseren. Over die gewijzigde houding ten opzichte van het leger gaat het in feite bij de voordu rende onrust en frustratie binnen het leger. Erheerst nog een wijdverspreid gevoel dat de militairen hoe dan ook greep moeten zien te houden op de politiek. Bij de bespreking van de nieuwe wet op de defensie, in augustus '86, barsten in de Argentijnse karzernes hooglo pende ruzies los over de vraag in hoeverre het leger de uiteindelijke scheidsrechter en de enige echte hoeder van de nationale belangen zou moeten blijven. De nieuwe wet kwam uit eindelijk wel door het parlement maar de op vatting dat de militairen tussenbeide moeten kunnen komen bij 'ideologische subversie' bleef eveneens bestaan. Die laatste opvatting heeft uiteraard ook een historische achtergrond. Sinds de militaire staatsgreep van 1930 waren de generaals bijna voortdurend actief op het politiek toneel. De onafhankelijkheidsoorlogen, de burgeroorlo gen, de oorlog tegen Paraquay en de onder drukking van de opstanden door de Indianen in de vorige eeuw versterkten bovendien de autonomie en de 'zendingsdrang' van het Ar gentijnse leger. Zolang die drang geen demo cratische richting krijgt valt de vrezen dat de jongste rebellie zeker niet de laatste is ge weest. Door Ad Burger DE Binnenlandse Veilig heids Dienst (BVD) mag met recht de mistigste en voor het publiek minst on toegankelijke overheids organisatie in Nederland heten. Iedereen weet wat de BVD ongeveer doet - toezien op de staatsveilig heid - maar bijna nie mand weet hoe de veilig heidsdienst exact werkt. En dat wil politiek verant woordelijk minister Van Dijk (Binnenlandse Zaken), het liefst zo houden. Want het aardige van een organisatie die zich met geheime zaken bezighoudt, zoals de BVD, is dat die zaken geheim dienen te blijven. Om die reden krij gen burgers die bij de veilig heidsdienst aankloppen met de vraag of de BVD een dos sier over hen heeft aangelegd en, zo ja, wat daar in staat, altijd nul op het rekest De reden: een kwaadwillige in formant zou alleen uit het feit of de BVD al dan niet een dossier over hem heeft, kun nen afleiden hoe de veilig heidsdienst werkt. En ook de werkwijze van de BVD dient - uiteraard - geheim te blij ven. Morgen zou een eerste aan zet kunnen worden gegeven voor de afbraak van het 'ge heime' imago van de veilig heidsdienst. Dan namelijk dient voor de afdeling recht spraak van de Raad van State het verzoek van vijftien actievoerders om inzage te krijgen in hun BVD-dossiers, voor zover de veiligheids dienst die heeft aangelegd. De vijftien waren in 1984 be trokken bij een inbraak in het pand van de militaire Contra-Inlichtingen Dienst in Utrecht. Ze maakten daar dossiers buit, die ze later in een bijlage van het actieblad Bluf! in de openbaarheid brachten. De vijftien werden daarop aangehouden en wil len nu weten of hun acties destijds de belangstelling van de veiligheidsdienst hebben gewekt. Het ministerie van Bin nenlandse Zaken, dat door de actievoerders voor de Raad van State is gesleept, denkt er niet aan om de actievoerders eigener beweging antwoord op die vraag te geven. Dat is in strijd met het beginsel dat de BVD nooit en te nimmer informatie geeft aan 'gewone' burgers. De dossiers van de veiligheidsdienst staan wel open voor de fractievoorzit ters van de vier grote par tijen in de Tweede Kamer, verenigd in de commissie voor de inlichtingendiensten, en de Nationale Ombudsman. Mensen die klachten denken te hebben over het optreden van de BVD of denken ten onrechte in een dossierkast aan de Haagse Eisenhower- laan te zijn beland, moeten zich ook bij die instanties melden. Van echte democra tische openbaarheid is geen sprake, zo geeft men ook op het ministerie toe. De BVD moet wel het ant woord schuldig blijven op de vraag of ze een dossier over iemand hebben aangelegd, licht mr. C. Niessen van de stafafdeling Constitutionele en Wetgevingsaangelegnhe- den toe. „Stel dat iemand te horen krijgt dat hij wel in een dossier voorkomt. Dan weet zo'n persoon dat hij in de gaten wordt gehouden en zal hij zijn gedrag aanpassen. Stel dat een niet-bonafide in formant van de BVD het be richt krijgt dat er geen dos sier over hem is aangelegd, dan weet hij dat hij zijn acti viteiten kan voortzetten. En door het wel te zeggen wan neer we geen dossier over iemand hebben en te zwijgen als er wel een BVD-dossier bestaat, schieten we ook wei nig op". De enigen die wel de zekerheid hebben dat ze in de BVD-registers voorkomen, zijn overheidsdienaren die een 'vertrouwensfunctie' ver vullen: die worden tijdens hun sollicitatieprocedure on derworpen aan een veilig heidsonderzoek. Bovendien kan de melding alleen al dat de BVD een dos sier over een persoon heeft aangelegd, kwaadwillende betrokkenen een inzicht ge ven in de werkwijze van de dienst. Niessen geeft een „volstrekt willekeurig en denkbeeldig" voorbeeld van de in financiële moeilijkhe den verkerende ambtenaar die geheime informatie wil verkopen aan een buiten landse mogendheid. De man is nog nooit in aanraking ge komen met de BVD, die dus geen dossier over de man heeft aangelegd. „Om dat spul te verkopen belt de man, onervaren in het spionagevak als hij is, de ambassade van die buitenlandse mogend heid. Vervolgens vraagt hij de BVD of die soms een dos sier over hem heeft aange legd. Blijkt dat het geval, dan kan de persoon-in-kwestie slechts tot de conclusie ko men dat de BVD de telefoon van die ambassade heeft af geluisterd. Waarmee een ge deelte van de werkwijze van de dienst is blootgelegd". De vijftien actievoerders bekijken de zaak uiteraard heel anders. Zich baserend op de Wet Openbaarheid Be stuur (WOB) en de bepalin gen ter bescherming van de privacy in het Europees Ver drag, komen de actievoerders tot de conclusie dat de BVD wel degelijk een positief ant woord moet geven op het ver zoek om inzage in het dossier. Binnenlandse Zaken erkent dat de WOB de openbaarheid van overheidsdocumenten - en in principe dus ook van BVD-dossiers regelt - maar wijst tegelijk op artikel 4 van die wet waarin staat dat in formatie niet hoeft te worden verschaft als dat de veilig heid van de Staat schaadt. En het prijsgeven van BVD-in- formatie valt volgens het mi nisterie onder dat uitzonde ringsartikel. Het zal uiteindelijk de Raad van State-rechter zijn die zal beslissen of de inter pretatie van het ministerie de juiste is. Is dat niet het geval en mogen de actievoerders hun eventuele dossiers in zien, dan betekent dat een ge voelige klap voor de BVD. De veiligheidsdienst kan dan haar werkzaamheden nau welijks meer 'in het geheim' doen. Mr. Niessen: „Als het ministerie deze zaak verliest, kunnen we de BVD net zo goed opheffen". Van onze Haagse redactie DEN HAAG-De wet V< bedoeld is om langdurig tijdelijke baan te helper gebreid. Werkgevers en ten daarnaast afsprake scheppen van ervari werklozen, zodat zij hu werk vergroten. Die aanbevelingen staan i Wetenschappelijke Raad v Kar Van onze Haagse redactie Dat bleek gisteren tijde ting Volksgezondheid. CDA en PvdA toonden ziel wijzend tegenover Dees' v stel en vroegen van de windsman eerst een afger plan voor de hervorming de gezondheidszorg. In plan kan het invoeren van nieuwe premie voor ziel fondspatiënten een rol sp< vindt het CDA. Dees had het voorstel voor aparte premie eind verle jaar gepresenteerd, nadat tot de conclusie was geko: dat zijn aanvankelijke voor om de tandarts uit het ziel fondspakket te halen onh baar was geworden. De windsman zag met het fi van dit plan een gat in zijn zuiniging van een half milj gulden geslagen. Zijn alternatief komt neei een premie van zestig gul per volwassene en dertig den voor de eerste twee kil ren. In ruil daarvoor zou ziekenfondspremie iets omi kunnen. CDA en PvdA zijn teger snelle invoering van een der lijke premie, omdat, z CDA-woordvoerder Lanf zei, de laagstbetaalden meeste moeten betalen. „En terwijl aan de andere kant zuinigingen niet gehaald v den". De WD wil de prer verhoging wel accepteren, dat de liberalen bang zijn de bezuinigingen uit het geerakkoord anders niet n gehaald worden. Lansink tl felde gisteren openlijk aan HET BEDRIJVEN VAN struis nationaal Bureau voor Atoo perste kunst verheven. Offic trole op nucleaire brandsto tot niet-verspreiding van keri °at is een hele mond vol, 1 niet al te veel voor. Het IAE de informatie die door de a Dat de betrouwbaarheid vai I moet worden aangeslagen, ramp bij Tsjernobyl. Ondanks de ernst van de feiten aanvankelijk ontkenn ramp zonder weerga. Pas tc normen gigantisch werden 1 die de zaak zelf niet meer o concrete gegevens voor de c Dat gebrekkige controles) nationale atoomlobby die or, (voombureau nauwelijks aai van het gebruik van nucleai voortduring gewezen op de meebrengt. Het meest sprekende voq a'e.het verdrag tegen versp ondertekend, in het bezit ko ^materiaal. Bijkomend pre .,Ë?eid tussen vreedzame e aan te geven. Reden ge oij velen leven, volledig te or m Dat het bovengenoemde 'ej, de kwalificatie 'kwade aak Nukem-Mol. Het is niet M?u ^an Nuken"i of via het ^'splijtstoffen hun weg he 9eJijk zelfs Libië. Het Atoor» nm on'kent ze evenmin. V\ ■?nN^sÜtie erkend dat iede p"'tstoffen aan controle woi rvw nauwelijks worde nc PR nucleaire stoffer veiligheid wordt vaak one Hprh6c?^omische aard en a dip tlaaldeliik is gebleken de dip *frnenergie is, nog steei mauf pen en bijna-rampen svatfr' er niet toe kunnen b nlktteJ1 0p te zetten- Een v '"sdadig mag worden genoe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2