'België: katholicisme a la carte'
HEIDU
D WAARD?
Commercieel net
biedt Britten
straks nacht-tv
ERT
IKS.
rel OM UITZENDYERBOD DOCUMENTAIRE 'GOD IN VLAANDEREN'
kro-directeur hulshof heeft al vaker ingegrepen
Leonard Cohen en de gruwelen van de liefde
Germaine Greer is niet
onder indruk van aids
8,
RENAULT
HILVERSUM - Ruim
veertig medewerkers
van de afdeling Infor
matief van KRO-TV
hebben schriftelijk ge
protesteerd tegen het
besluit van KRO's tele
visiedirecteur Gerard
Hulshof om op het laat
ste ogenblik, de uit
zenddag, vertoning van
de documentaire 'God
in Vlaanderen' te ver
bieden.
ZANGER-DICHTER DONDERDAGAVOND IN TV-PROGRAMMA 'KIPPEVEL'
WOENSDAG 20 JANUARI 1988
Proef
Grote vijf
ibetaling(25%).
er 36 maanden,
It dan de onge-
(Het maximaal
i dan f 15.000,-).
Ivandaag nog bij
„Als ik jaloers ben omdat mijn man te
veel aandacht besteedt aan een andere
1 vrouw, vind ik het lekker daarvoor dan
uit te komen ook"
Leonl Jansen, kleinkunstenares
DE STEM
T2
(O-medewerkers zijn boos
Programma-maker
onneveld: op vakantie.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Van onze rtv-redactie
Tot de ondertekenaars ho
ren de medewerkers van
rubrieken als Brandpunt,
Sport op Vrijdag, de Ver
van mijn Bed Show en 100
Jaar Dokteren.
Onder meer Ton Verlind, Aad
van den Heuvel, Milou van
Sprang, Willebrord Frequin en
Fons de Poel deden een drin
gend beroep op Hulshof en me
dia-directeur Richard Schoon
hoven alsnog op het besluit te
rug te komen.
Een uitzendverbod, aldus de
bezwaarden, schaadt de belan
gen en integriteit van de KRO
als communicator en de per
soonlijke belangen en integri
teit van de programmamakers
die tesamen de afdeling Infor
matief vormen. Het recht van
de leiding om zich te mengen in
een inhoudelijke discussie rond
informatieve programma's
wordt erkend en gerespecteerd.
Maar de afgelopen maanden
zijn er voldoende mogelijkhe
den geweest voor de leiding
van de televisiedienst om zich
te oriënteren op de vorderingen
rond deze moeilijke produktie.
Uit het feit, dat er geen na
dere inhoudelijke discussie
heeft plaatsgevonden, mochten
de collega's, aldus de brief, af
leiden, dat ze met dit produkt
bleven binnen de vastgestelde
kaders. Dat op de uitzenddag
naar zo'n zwaar middel wordt
gegrepen, zal door velen binnen
en buiten het bedrijf niet be
grepen worden en uitgelegd
worden als slecht beleid. Aldus
de afdeling Informatief.
Zoals vermeld greep Gerard
Hulshof op het allerlaatste
ogenblik maandagavond per
soonlijk in omdat hij 'God in
Vlaanderen' onduidelijk en
verwarrend vond. Hij over
weegt de documentaire alsnog
uit te laten zenden, mits er
enige veranderingen worden
aangebracht. Programmama
ker Ad Zonneveld, op vakantie,
kon volgens de KRO niet meer
bereikt worden. De chef van
Informatieve Programma's,
Fons Peeters, kwam woedend
in verzet, maar schijnt zich in
middels neergelegd te hebben
bij de ingreep. Hij ziet de daad
van zijn baas nu als een 'be
drijfsongeval.'
De film is een gezamenlijk
project van KRO en BRT. De
Nederlanders maakten 'God in
Vlaanderen', de Belgen bogen
zich over 'God in Nederland.'
(Deze laatste wordt 8 februari
bij de KRO uitgezonden). Huls-
hofs grootste bezwaar is het
feit dat de veelal religieuze
beelden van processies en
(oiJanKoesen
ILVERSUM - KRO's TV-
jecteur Gerard Hulshof,
eigenhandig te elfder
re uitzending van de docu-
lentaire 'God in Vlaande-
n' verbood, heeft al eerder
I gegrepen, toen hij nog ra-
odirecteur bij diezelfde
mroep was. Hulshof sprak
:en geleden ook zijn veto
it bij sketches van Frans
lalsema en Paul Haenen.
n motief is deze keer dat de
mmentaire onduidelijk en
marrend is, „omdat voort-
irend in het midden wordt
ten wie aan het woord is en
welke kwaliteiten of be-
Megdheden iemand uitspraken
Verwarrend omdat er
deelden worden vertoond met
mmentaren eronder die zo
laaks op elkaar staan dat of-
elhet beeld niet klopt, ofwel
tgeluid niet klopt," zegt hij.
zo? Daar is maar één
anier om daar achter te ko-
:a En dat is de dokumentaire
bekijken. Regisseur Ad
iveld brengt stemmings-
le beelden van Belgische ka
lieken. Boetelingen in naar-
geestige Klu-Klux-Klan gewa
den sluipen over de kasseien,
een gemartelde Christus
sjouwt zijn kruis, priesters en
bisschoppen zegenen in vol or
naat en verrichten hun kleri
kaal werk, Maria wordt in
triomf rondgedragen.
Misdienaartjes en communi
cantjes komen lieflijk in beeld,
ouders staren verrukt naar het
ceremonieel, er zijn prachtige
shots van gebrandschilderde
ramen en kerken in de mist.
Wat beeld betreft is 'God in
Vlaanderen' een van de mooi
ste dokumentaires van de laat
ste jaren. En als het Belgische
equivalent 'God in Nederland'
ook zo mooi is, dan heeft de
Vlaams-Hilversumse co-pro-
duktie eindelijk iets goeds op
geleverd.
Wie het geluid afgezet heeft,
ziet een fraaie film van een
volk dat zich totaal aan gods
dienst heeft overgegeven en
daar blijdschap, troost en steun
aan beleeft. Wat dit betreft zou
de dokumentaire in een Ita
liaans landschap passen.
Dan komt de aap uit de
mouw waar Hulshof zo'n
moeite mee heeft. De beelden
worden namelijk begeleid door
Belgische stemmen die niet na
der aangeduid worden. En dan
volgt cynisch commentaar,
waarmee de romantiek van het
beeld wordt ondergraven. Dan
wordt de ondertitel wel erg
duidelijk: 'Een tweeslachtig
beeld van folklore en leegloop.'
God, Maria en Rome beheer
sen het landschap, maar de
kerken zijn akelig leeg. Vol
gens de stemmen is België he
lemaal niet zo katholiek als het
lijkt. „De helft van die diege
nen die meelopen in een pro
cessie komt nooit in de kerk."
zegt een Belg en een ander is
nog cynischer: „Slechts een op
de vier Belgen is praktiserend
katholiek. 25 tot 20 procent doet
de kerkgang. Maar de reste
rende 80 procent blijft zich wel
katholiek noemen. Dit is ka
tholicisme a la carte. Men kiest
uit het geloof wat men gebrui
ken kan, voor doopsel, vormsel,
huwelijk en begrafenis. En
daar houdt de religieuze bele
ving mee op: het is slechts folk
lore. Voor kinderen betekent de
eerste communie niet meer dan
een mooie pakje aan en ca
deautjes krijgen en niet dat
men Christus zelf binnen
krijgt. Een processie is bij ons
een mooi uitstelraam."
Een architect verzucht: „Ik
ben al sinds '69 architect en ik
heb nooit een opdracht van de
gemeente gekregen. Het is
enigszins gevaarlijk bij ons een
niet-katholiek te zijn. Het zou
beter zijn om de goede katho
liek uit te hangen. In traditie
zijn wij Belgen heel sterk."
Een onderwijzeres wordt na
vier jaar uit haar ambt ontzet
omdat ze ongehuwd moeder is
geworden. Schrijver Hugo
Claus leest voor uit zijn 'Ver
driet van België' waarin een
kapelaan likkebaardend zoge
naamd uit naam van de biecht
een meisje uithoort dat zich
heeft laten kussen. „Wat voelde
je precies? Wat deed hij Kuste
hij je van boven of anders?"
Uit dit geluid is duidelijk af
te leiden dat de Belg, ondanks
overgave aan bourgondische
pracht en praal, niet wezenlijk
kerkelijk is. Dit is bij Gerard
Hulshof in het verkeerde keel
gat geschoten Maker Zonne
veld had dit probleem gemak
kelijk kunnen opvangen door
via ondertitels mede te delen
wie aan het woord was, maar
heeft dit niet gedaan om zijn
mooie beelden niet te verzie
ken.
Van hoger ingrijpen is geen
sprake, verklaart de KRO. Er is
geen wenk van hogerop geko
men, noch van kardinaal Simo-
nis, noch van zijn Belgische
i taak berekend te zijn,
regelmatig, in totaal zo'n
r jaar. Die tijd is verdeeld
avonden van 3 a 5 uur en
(5 a 8 uur) in het
foor deze oefeningen ont-
een tegemoetkoming in de
ligheid u een
tijd waard?
meer infor-
>r onder
in in te
orwaarde is
uw militaire
it achter de rug
en andere militaire
En dat uw leeftijd
en 50 jaar ligt.
Ik wil graag meer
informatie over de NATRES
tor Dirk Vellenga
'Bloemen voor Hitler' is de
titel van een van de dicht
bundels van de Canadese
-poeet Leonard Co-
I, Aan het einde van de
iaren zestig kreeg hij grote
bekendheid met songs als
'Suzanne' en 'So long, Ma
rianne' en dweepten vele
iongeren met zijn bezwe
rende, monotone stem en
ijn mystieke teksten. An-
leten veegden de 'quasi
diepzinnigheid' van de Ca
nadese troubadour schou
derophalend van tafel.
Prov.:
rankeerde enveloppe sturen aan:
irdnummer ÏOIOO, 2800 VB Gouda.
Eindredactie wim van leest
|an Douwe Kroeske zocht
tonard Cohen op in Parijs
v°or het programma 'Kippe-
dat donderdagavond om
>1.47 uur door de VARA op
ïriand 2 wordt uitgezon
den. Cohen praat over de six-
J®, onder meer over Jim
Morrison van de Doors, met
hij optrad tijdens het
^festival van het eiland
Wught in 1970. Morrison, die
*n klein jaar later stierf, was
jet als Cohen nogal weg van
mysterieuze zangeres Nico,
gezongen had bij de Vel-
^Underground van Lou
Van Leonard Cohen ver-
nieuwe elpee en
komt aan de orde. Er
Jn 'Kippevel' verder oude
nieuwe beelden te zien van
nu 53-jarige dichter-zan-
In 1986 hield Cohen zich
intensief bezig met de
fas?
Leonard Cohen.
Spaanse dichter Federico
Garcia Lorca, die in het begin
van Burgeroorlog werd ge
ëxecuteerd. Hij bewerkte een
van de gedichten van Garcia
Lorca tot de song 'Take this
Waltz'. Tien andere artiesten,
waaronder Angelo Bran-
duardi, George Moustaki, Do
novan en Mikis Theodorakis,
baseerden ook een nummer
op het werk van de Spaanse
dichter en het resultaat was
de elpee 'Poets in New York'
die vorig jaar verscheen.
De positie van Cohen is al
tijd een beetje moeilijk ge
weest. Gevestigde dichters
zagen hem als een showman,
popliefhebbers vonden hem
een sombere moeilijkmans.
Leonard Cohen is altijd zijn
eigen weg gegaan. Om te be
ginnen koos hij al niet de
richting die zijn vader, een
rijke textielbaas in een chi
que wijk van Montreal, voor
hem had uitgestippeld. Leo
nard studeerde verschillende
vakken, maar bleek uiteinde
lijk het meeste op te steken
van literatuurgeschiedenis.
Hij ging gedichten schrij
ven, maar geloofde niet dat
dat iets op zou leveren. Uit
bittere noodzaak besloot hij
toch maar voor de textiel
firma van zijn vader te gaan
werken. Korte tijd later werd
zijn eerste dichtbundel (1956)
uitgegeven. Leonard won li-
terarire prijzen, kreeg naam
in Canada en ontving een
aantrekkelijke werkbeurs,
die hem in staat stelde eerst
naar New York te gaan en la
ter naar het Griekse eiland
Hydra. In een woning zonder
water en elektriciteit werkte
hij aan gedichten en de ro
man 'Beautifil Losers'. Ver
der leefde hij een beatnik
achtig leven met brood, wijn,
vriendinnen en uitputtende
gesprekken.
Hij begreep dat een dichter
maar een heel beperkt pu
bliek heeft en probeerde af en
- FOTO CBS
toe een gedicht te brengen
terwijl hij piano speelde. Hij
merkte dat zijn werk meer
ritme en sfeer kreeg, maar hij
bleef stekea De songs die hij
anderen aanbood, werden
niet geschikt bevonden. Zijn
nieuwe woonplaats nabij
Nashville ('Music City USA')
bracht hem geen succes in de
muziekwereld.
Pas in het midden van de
jaren zestig kwamen er kan
sen voor Leonard Cohen.
Folkmuziek werd populair,
Bob Dylan gaf poëtische tek
sten een elektrische ruuge-
steun. „Ik hoorde Bob Dylan
en dacht: dat is precies wat ik
ook wil", zei hij. „Zo goed en
eenvoudig mogelijk schrijven
en het de massa voor de voe
ten werpen". Hij ging verder
met songs schrijven en de
showwereld opende zich voor
het eerst toen Judy Collins
van hem het nummer 'Suzan
ne' op de plaat zette. Ze nam
Cohen mee op het podium en
CBS was bereid de toen (al)
33-jarige Canadees een plaat
te laten maken. „Andere
kunstvormen hebben gefaald,
dit is het tijdperk van de
song", riep hij enthousiast.
'The Songs of Leonard Co-
hen' verscheen in 1967 (met
'Suzanne' erop). Later volgen
'Songs from a room' en 'Songs
of love and hate'. De hippies,
wereldhervormers, dromers
en zoekers van toen luister
den gretig naar zijn woorden
of zochten hem op als hij met
zijn sessiemuzikanten en zan
geressen optrad In 1970 en
1972 deed hij een aantal Euro
pese landen aan, waaronder
Nederland.
De zinnen die Leonard zin
gend voordroeg klonken in
drukwekkend: „And you
know that you can trust her,
for she's touched your perfect
body with her mind". De ge
dachten die erachter schuil
gingen werden hier minder
goed begrepen. Duidelijk is in
ieder geval dat Cohen heel
persoonlijke gevoelens pro
beerde om te zetten in beel
dende taal. Het woord liefde
komt het meeste voor in zijn
songs, maar bij Cohen heeft
het streven naar liefde vaak
gruwelijke gevolgea Hemel
en hel liggen vlak naast elk
aar. Dat schoonheid en lelijk
heid, goedheid en slechtheid
in zijn visie in elkaar over
gaan, blijkt al uit verschil
lende titels van elpees en
dichtbundels: 'Songs of love
and hate', 'Flowers for Hitier',
'Parasites of Heaven', 'Beau
tiful Losers'. Op een platen
hoes schreef hij eens: „Soms
kan ik de zoetheid van de
dood proeven".
In de loop van de jaren ze
ventig ging hij het iets rusti
ger aan doen. Hij trok zich
weer enige tijd terug in Grie
kenland en maakte in 1974 de
plaat 'New Skin For The Old
Ceremony'. Met geluidsfreak
Phil Spector nam hij in 1977
'Death of a Ladies' Man' op.
Het aardige was dat Bob Dy
lan en dichter Allen Ginsburg
op de achtergrond meededen,
het teleurstellende dat de so
bere sfeer van Cohen geheel
verloren ging door de dikke
muzikale aankleding. Leo
nard Cohen verliet voortijdig
de studio en vertelt daarover
nog het een en ander in het
programma van Jan Douwe
Kroeske.
Van de elpee 'Recent Songs'
(1979) diende het nummer
'The Guests' als rode draad
voor een tv-film. Daarna was
het weer jaren stil tot in 1984
'Various Positions' verscheen.
Op deze twee elpees is zange
res Jennifer Warnes, die be
kend werd via duetten met
Joe Cocker en Bill Medley
('The time of our lives'), dui
delijk aanwezig. Waar de ar
tistieke eenling uit Montreal
op dit moment staat, komen
we donderdagavond te weten.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Legendary Pink Dots, 24 januari
in Den Bosch (Willem II)
John Cougar Mellencamp, 20 ja
nuari in Den Haag (Congresge
bouw)
Lloyd Cole the Commotions, 20
januari in Utrecht (Vredenburg)
Jonathan Richman, 23 januari in
Breda (Para)
Pablo Moses, 22 januari in Til
burg (Noorderligt)
The Alarm, 28 januari in Utrecht
(Vredenburg)
Depeche Mode, 22 februari in
Rotterdam (Ahoy)
Stevie Ray Vaughan, 23 februari
in Rotterdam (Ahoy)
Heart en Hooters, 24 februari in
Rotterdam (Ahoy)
Toto, 2 maart in Rotterdam
(Ahoy)
Supertramp, 7 maart in Rotter
dam (Ahoy)
Joe Cocker, 6 maart in Rotter
dam (Ahoy)
Warren Zevon, 3 februari in
Utrecht (Vredenburg)
Eddie Floyd, 13 februari in Rot
terdam (Rotown)
Aztec Camera, 5 februari in Am
sterdam (Paradiso)
Fischer Z, 12 februari in Tilburg
(Noorderligt)
Whodini, Fresh Prince, Jazzy
Jezz en Kool Moe Dee, 15 fe
bruari in Amsterdam (Paradiso)
INXS, 16 februari in Utrecht
(Vredenburg)
Bhundu Boys, 19 februari in Rot
terdam (Hal 4) en 25 februari in
Den Bosch (Willem II)
Red Hot Chilli Peppers, 18 fe
bruari in Eindhoven (Effenaar)
Jimmy Cliff, 1 maart in Utrecht
(Vredenburg)
roomse kerkgebruiken worden
begeleid door doorgaans ano
nieme Belgische stemmen die
er op wijzen dat slechts een
kwart van de Belgen praktise
rend roomskatholiek is en dat
de rest zich slechts om folklori-
sche en traditionele redenen
overgeeft aan puur ceremo
nieel zonder verdere betekenis.
De afkeuring door de afde
ling Informatief wordt door de
KRO niet gezien als een split
sing. Hulshof heeft met de me
dewerkers gesproken en zijn
standpunt uuteengezet. Wrevel
is blijven hangen, maar van
een opstand is vooralsnog geen
sprake. Hulshofs daad wordt
allerwege 'als stom' bestempeld
en koren op de molen van die
genen die de KRO en het ka
tholicisme een kwaad hart toe
dragen.
collega Danneels. Hulshof is
steeds benauwder gaan worden
toen hij een stuk of 20 reacties
kreeg. Op het allerlaatste ogen
blik, de uitzenddag, durfde hij
de dokumentaire niet meer uit
te zenden.
Hulshof meent dat de beel
den iets anders suggereren dan
het geluid en omgekeerd. On
dervraagd in zijn eigen Echo en
Ratel, twee radiorubrieken, zei
hij: „Ik krijg de indruk dat de
beelden gebruikt zijn en dat
mensen soms misbruikt zijn."
De KRO-directeur meent ove
rigens het volste recht te heb
ben om in te grijpen. „Bij een
krant is het ook af en toe ge
bruikelijk dat een hoofdredac
teur af en toe wat in de prulle-
mand gooit. Dat wil ik van deze
dokumentaire overigens niet
zeggen. Er zitten veel mooie
stukken in. Natuurlijk is er wel
een fout in de bedrijfsvoering
gemaakt. We hadden de one
nigheid eerder moeten signale
ren. Maar bij relevisie en radio
leef je in een glazen huisje. Als
Zonneveld teriug is van vakan
tie, wil ik met hem komen tot
een versie die wel uitzendbaar
is."
ij: NEW YORK (AP) - Ger
ij;;;; maine Greer werd in 1969
ji: jubelend bijgehaald in fe-
Ijijij ministenkringen na de
jjjjjj publicatie van haar boek
ij: 'De Vrouw als Eunuch',
■jijij dat als een feministisch
jljij: manifest gezien werd.
•jijij Vijftien jaar later riep zij
jijiji de woede en verontwaar
diging van diezelfde en
jjjjjj nieuwe feministen over
jjjjjj zich uit met haar boek
ijjjjj 'Het Lot van de Vrouw',
jijiji Wat haar zelf betreft was
ijjjjj het woede uit onbegrip,
ivi; In haar nieuwste boek 'The
jijiji Madwoman's Underclothes'
jijiji heeft Greer een aantal es-
jijiji says die zij de afgelopen 20
jijiji jaar schreef gebundeld om
jijiji aan te tonen dat zij in al die
jijiji jaren steeds hetzelfde heeft
;i;i;i beweerd.
;i;S De 48-jarige schrijfster
;i;i;i vertoonde uiterlijk niets van
;i;i;i haar strijdlustige imago in
ijijij New York, waar zij was om
ijijij haar nieuwste boek aan te
ijijij prijzen. Maar zo gauw ze
ijijij haar mond open doet of haar
ijijij pen ter hand neemt, blijkt
Si; zij nog steeds een vrouw met
Si; uitgesproken opvattingen en
jijiji een onstuitbare overtui-
jijijj gingsdrang.
„Toen 'Het lot van de
Si Vrouw' uitkwam heb ik te-
;i;i;i gen mijn uitgever gezegd
ijijij dat ik het onderhand zat
ijijij was om steeds maar te moe-
ijijij ten horen dat ik zo'n enorme
ommezwaai gemaakt had.
iw Dat is niet zo. Ik zeg al 20
jijiji jaar hetzelfde... Ik vind dat
we maar eens een lijst moe-
jijiji ten opstellen van mijn pu-
jijiji blicaties over deze onder-
;iji;i werpen om de mensen te la-
Si ten zien dat 'Het Lot van de
ijijij Vrouw' een logische stap
ijijij verder is".
jijiji Wat Greer de afgelopen 20
;j;i;i jaar heeft willen duidelijk
ijijij maken is, zoals ze zelf
ijijij schrijft in de inleiding van
ijijij 'The Madwoman's Under-
ijijij clothes', dat zij niet gepleit
Si; heeft voor vrije seks of de
jijiji 'geïnstitutionaliseerde on-
jijiji derdrukking' die daar bij
jijiji hoort, maar voor 'een min-
;i;i;i der banale en commerciële
ijijij benadering van sexualiteit'.
ijijij 'The Madwoman's Under-
Sij clothes' verschijnt in augus-
i;i;i; tus of september in het Ne-
jijiji derlands bij Uitgeverij
jijiji Meulenhoff onder de titel
jijiji 'Bent u nog feministisch?'
jijiji Het is een onconventionele
Si bundeling van essays over
ijijij zulke uiteenlopende onder-
ijijij werpen als het legaliseren
ijijij van marijuana, 'intiem
ijijij sprays', abortus, het pre-
menstrueel syndroom en
Germaine Greer.
FOTO ANP
hervestigingskampen in het
door droogte geteisterde
Etiopie.
Greer gebruikt haar es
says om lezers op een lucht
hartige toon op misstanden
of merkwaardige gewoonten
te wijzen. Een voorbeeld
daarvan is 'Going Without',
voor het eerst gepubliceerd
als column in de Londense
Sunday Times. Haar vrou
welijke arts had haar ge
vraagd waarom ze onder
broeken droeg. Was het
soms voor de warmte, of ter
bescherming van de tere de
len, of uit schaamte? Greer
kon er geen goede reden
voor bedenken en zo verliet
ze opgelucht de spreekka
mer met haar slipje in haar
handtas.
Als het woord aids valt
komen al Greers haren
overeind. „Het maakt me
echt kwaad als Elizabeth
Taylor met veel misbaar
staat te janken omdat Rock
Hudson overleden is aan
aids. Wie doet hetzelfde als
iemands moeder overlijdt
aan baarmoederhalskan
ker? Baarmoederhalskan
ker is te genezen, maar dat
doen we niet.Ik zal je eens
wat zeggen: aids kan mij
geen zak schelen. Ik maak
me druk over baarmoeder
halskanker".
Greer is al weer bezig aan
haar volgende boek, over
haar in 1983 gestorven va
der. „Ik besefte pas toen hij
op sterven lag dat ik hem
helemaal niet kende", ver
telt Greer. Ze hoopt een be
vredigend antwoord te vin
den 'op die eeuwige vraag
die dochters zich stellen:
hield mijn vader van mij?'
Greer zelf heeft daar nog
geen beeld van: „Ik weet
niet of hij van mij van mij
gehouden heeft of niet".
Door onze correspondent Roger Simons
LONDEN - Lijders aan slapeloosheid komen vanaf vol
gende maand beter aan him trekken op het Britse commer
ciële televisiehet. Op 15 februari gaan verschillende ITN-
maatschappijen van start met echte nachttelevisie. Eén
van de grootste Britse tv-bedrijven, Thames, blijft al se
dert geruime tijd de hele nacht in de ether.
blemen zitten, hulp aan werk
zoekenden en een 'Beste van de
week'-keuzeprogramma. Er
wordt gemikt op kijkers van 18
tot 24 jaar.
De televisiereus Thames
heeft al ondervonden dat
nacht-tv lonend is op het ge
bied van reclame. De opbrengst
daalt wel in evenredigheid tot
de lagere kijkdichtheid, maar
daartegenover staat dat er heel
weinig personeel nodig is om de
nachtelijke uitzendingen te
verzorgen.
Na middernacht is bij Tha
mes die taak toevertrouwd aan
slechts zeven mensen, van wie
de nachtionen maar de helft
hoger liggen dan de uurlonen
van overdag. De duurste per
soon die aanwezig moet zijn is
een directeur, wiens salaris 125
pond per nacht bedraagt.
Maar in de ogen van de pro
grammamakers zijn de nachte
lijke uitzendingen van Thames
geen echte nacht-tv, omdat zij
hoofdzakelijk bestaan uit
speelfilms en dingen afkomstig
uit de Verenigde Staten (recht
streeks, per satelliet). Thames
weet met oude Kojaks vaak
wel 250.000 kijkers aan te trek
ken, waarna in het Londense
de nachtelijke kijkdichtheid
evenwel blijkt te zakken tot
minder dan 50.000 personen.
Per 15 februari komt er ver
andering. Vanaf die datum
blijven drie andere Britse tv-
maatschappijen eveneens 's
nachts in de ether, maar dan
doorlopend met eigen werk.
Dagprogramma's kosten zo'n
60.000 pond per uur, maar
nachttelevisie is stukken goed
koper.
De maatschappijen Granada,
Central, Yorkshire TV en mis
schien ook de commerciële tv
van Schotland staan al in de
startblokken om dag en nacht
eigen programma's uit te zen
den, zeven dagen de week en
als proef zes maanden aan één
stuk. Daarna zal worden on
derzocht of zij voldoende bijval
hebben genoten om ermee door
te gaan.
De programma's van deze
drie belangrijke regionale pro
ducenten kunnen ook worden
aangekocht door kleinere
maatschappijen zoals Tyne
Tees, Border, TV South West,
Grampian en Ulster. Het aan
bod zal bestaan uit praatshows,
sport, muziek, een adviesser
vice voor mensen die in de pro-
Verwacht wordt dat ITN (de
gezamenlijke nieuwsdienst van
de Britse commerciële tv) vol
gende week nachtelijke
nieuwsprogramma's zal aan
kondigen. De grote vijf (Tha
mes, Granada, London Week
end, Central en Yorkshire) zul
len deze wel op de buis bren
gen.
De BBC die destijds pio
nierde met ontbijt-tv, is nog
niet van plan ook aan nacht-tv
te gaan doen. Er is bij de BBC
geen geld voor een dergelijke
service. De enige mogelijkheid
die door algemeen directeur
Michael Checkland wordt on
derzocht, is een speciale nacht
dienst voor dokters, die ver
vormd op het scherm zou wor
den gebracht.