'België: katholicisme a la carte' HEIDU D WAARD? Commercieel net biedt Britten straks nacht-tv ERT IKS. rel OM UITZENDYERBOD DOCUMENTAIRE 'GOD IN VLAANDEREN' kro-directeur hulshof heeft al vaker ingegrepen Leonard Cohen en de gruwelen van de liefde Germaine Greer is niet onder indruk van aids 8, RENAULT HILVERSUM - Ruim veertig medewerkers van de afdeling Infor matief van KRO-TV hebben schriftelijk ge protesteerd tegen het besluit van KRO's tele visiedirecteur Gerard Hulshof om op het laat ste ogenblik, de uit zenddag, vertoning van de documentaire 'God in Vlaanderen' te ver bieden. ZANGER-DICHTER DONDERDAGAVOND IN TV-PROGRAMMA 'KIPPEVEL' WOENSDAG 20 JANUARI 1988 Proef Grote vijf ibetaling(25%). er 36 maanden, It dan de onge- (Het maximaal i dan f 15.000,-). Ivandaag nog bij „Als ik jaloers ben omdat mijn man te veel aandacht besteedt aan een andere 1 vrouw, vind ik het lekker daarvoor dan uit te komen ook" Leonl Jansen, kleinkunstenares DE STEM T2 (O-medewerkers zijn boos Programma-maker onneveld: op vakantie. - FOTO ARCHIEF DE STEM Van onze rtv-redactie Tot de ondertekenaars ho ren de medewerkers van rubrieken als Brandpunt, Sport op Vrijdag, de Ver van mijn Bed Show en 100 Jaar Dokteren. Onder meer Ton Verlind, Aad van den Heuvel, Milou van Sprang, Willebrord Frequin en Fons de Poel deden een drin gend beroep op Hulshof en me dia-directeur Richard Schoon hoven alsnog op het besluit te rug te komen. Een uitzendverbod, aldus de bezwaarden, schaadt de belan gen en integriteit van de KRO als communicator en de per soonlijke belangen en integri teit van de programmamakers die tesamen de afdeling Infor matief vormen. Het recht van de leiding om zich te mengen in een inhoudelijke discussie rond informatieve programma's wordt erkend en gerespecteerd. Maar de afgelopen maanden zijn er voldoende mogelijkhe den geweest voor de leiding van de televisiedienst om zich te oriënteren op de vorderingen rond deze moeilijke produktie. Uit het feit, dat er geen na dere inhoudelijke discussie heeft plaatsgevonden, mochten de collega's, aldus de brief, af leiden, dat ze met dit produkt bleven binnen de vastgestelde kaders. Dat op de uitzenddag naar zo'n zwaar middel wordt gegrepen, zal door velen binnen en buiten het bedrijf niet be grepen worden en uitgelegd worden als slecht beleid. Aldus de afdeling Informatief. Zoals vermeld greep Gerard Hulshof op het allerlaatste ogenblik maandagavond per soonlijk in omdat hij 'God in Vlaanderen' onduidelijk en verwarrend vond. Hij over weegt de documentaire alsnog uit te laten zenden, mits er enige veranderingen worden aangebracht. Programmama ker Ad Zonneveld, op vakantie, kon volgens de KRO niet meer bereikt worden. De chef van Informatieve Programma's, Fons Peeters, kwam woedend in verzet, maar schijnt zich in middels neergelegd te hebben bij de ingreep. Hij ziet de daad van zijn baas nu als een 'be drijfsongeval.' De film is een gezamenlijk project van KRO en BRT. De Nederlanders maakten 'God in Vlaanderen', de Belgen bogen zich over 'God in Nederland.' (Deze laatste wordt 8 februari bij de KRO uitgezonden). Huls- hofs grootste bezwaar is het feit dat de veelal religieuze beelden van processies en (oiJanKoesen ILVERSUM - KRO's TV- jecteur Gerard Hulshof, eigenhandig te elfder re uitzending van de docu- lentaire 'God in Vlaande- n' verbood, heeft al eerder I gegrepen, toen hij nog ra- odirecteur bij diezelfde mroep was. Hulshof sprak :en geleden ook zijn veto it bij sketches van Frans lalsema en Paul Haenen. n motief is deze keer dat de mmentaire onduidelijk en marrend is, „omdat voort- irend in het midden wordt ten wie aan het woord is en welke kwaliteiten of be- Megdheden iemand uitspraken Verwarrend omdat er deelden worden vertoond met mmentaren eronder die zo laaks op elkaar staan dat of- elhet beeld niet klopt, ofwel tgeluid niet klopt," zegt hij. zo? Daar is maar één anier om daar achter te ko- :a En dat is de dokumentaire bekijken. Regisseur Ad iveld brengt stemmings- le beelden van Belgische ka lieken. Boetelingen in naar- geestige Klu-Klux-Klan gewa den sluipen over de kasseien, een gemartelde Christus sjouwt zijn kruis, priesters en bisschoppen zegenen in vol or naat en verrichten hun kleri kaal werk, Maria wordt in triomf rondgedragen. Misdienaartjes en communi cantjes komen lieflijk in beeld, ouders staren verrukt naar het ceremonieel, er zijn prachtige shots van gebrandschilderde ramen en kerken in de mist. Wat beeld betreft is 'God in Vlaanderen' een van de mooi ste dokumentaires van de laat ste jaren. En als het Belgische equivalent 'God in Nederland' ook zo mooi is, dan heeft de Vlaams-Hilversumse co-pro- duktie eindelijk iets goeds op geleverd. Wie het geluid afgezet heeft, ziet een fraaie film van een volk dat zich totaal aan gods dienst heeft overgegeven en daar blijdschap, troost en steun aan beleeft. Wat dit betreft zou de dokumentaire in een Ita liaans landschap passen. Dan komt de aap uit de mouw waar Hulshof zo'n moeite mee heeft. De beelden worden namelijk begeleid door Belgische stemmen die niet na der aangeduid worden. En dan volgt cynisch commentaar, waarmee de romantiek van het beeld wordt ondergraven. Dan wordt de ondertitel wel erg duidelijk: 'Een tweeslachtig beeld van folklore en leegloop.' God, Maria en Rome beheer sen het landschap, maar de kerken zijn akelig leeg. Vol gens de stemmen is België he lemaal niet zo katholiek als het lijkt. „De helft van die diege nen die meelopen in een pro cessie komt nooit in de kerk." zegt een Belg en een ander is nog cynischer: „Slechts een op de vier Belgen is praktiserend katholiek. 25 tot 20 procent doet de kerkgang. Maar de reste rende 80 procent blijft zich wel katholiek noemen. Dit is ka tholicisme a la carte. Men kiest uit het geloof wat men gebrui ken kan, voor doopsel, vormsel, huwelijk en begrafenis. En daar houdt de religieuze bele ving mee op: het is slechts folk lore. Voor kinderen betekent de eerste communie niet meer dan een mooie pakje aan en ca deautjes krijgen en niet dat men Christus zelf binnen krijgt. Een processie is bij ons een mooi uitstelraam." Een architect verzucht: „Ik ben al sinds '69 architect en ik heb nooit een opdracht van de gemeente gekregen. Het is enigszins gevaarlijk bij ons een niet-katholiek te zijn. Het zou beter zijn om de goede katho liek uit te hangen. In traditie zijn wij Belgen heel sterk." Een onderwijzeres wordt na vier jaar uit haar ambt ontzet omdat ze ongehuwd moeder is geworden. Schrijver Hugo Claus leest voor uit zijn 'Ver driet van België' waarin een kapelaan likkebaardend zoge naamd uit naam van de biecht een meisje uithoort dat zich heeft laten kussen. „Wat voelde je precies? Wat deed hij Kuste hij je van boven of anders?" Uit dit geluid is duidelijk af te leiden dat de Belg, ondanks overgave aan bourgondische pracht en praal, niet wezenlijk kerkelijk is. Dit is bij Gerard Hulshof in het verkeerde keel gat geschoten Maker Zonne veld had dit probleem gemak kelijk kunnen opvangen door via ondertitels mede te delen wie aan het woord was, maar heeft dit niet gedaan om zijn mooie beelden niet te verzie ken. Van hoger ingrijpen is geen sprake, verklaart de KRO. Er is geen wenk van hogerop geko men, noch van kardinaal Simo- nis, noch van zijn Belgische i taak berekend te zijn, regelmatig, in totaal zo'n r jaar. Die tijd is verdeeld avonden van 3 a 5 uur en (5 a 8 uur) in het foor deze oefeningen ont- een tegemoetkoming in de ligheid u een tijd waard? meer infor- >r onder in in te orwaarde is uw militaire it achter de rug en andere militaire En dat uw leeftijd en 50 jaar ligt. Ik wil graag meer informatie over de NATRES tor Dirk Vellenga 'Bloemen voor Hitler' is de titel van een van de dicht bundels van de Canadese -poeet Leonard Co- I, Aan het einde van de iaren zestig kreeg hij grote bekendheid met songs als 'Suzanne' en 'So long, Ma rianne' en dweepten vele iongeren met zijn bezwe rende, monotone stem en ijn mystieke teksten. An- leten veegden de 'quasi diepzinnigheid' van de Ca nadese troubadour schou derophalend van tafel. Prov.: rankeerde enveloppe sturen aan: irdnummer ÏOIOO, 2800 VB Gouda. Eindredactie wim van leest |an Douwe Kroeske zocht tonard Cohen op in Parijs v°or het programma 'Kippe- dat donderdagavond om >1.47 uur door de VARA op ïriand 2 wordt uitgezon den. Cohen praat over de six- J®, onder meer over Jim Morrison van de Doors, met hij optrad tijdens het ^festival van het eiland Wught in 1970. Morrison, die *n klein jaar later stierf, was jet als Cohen nogal weg van mysterieuze zangeres Nico, gezongen had bij de Vel- ^Underground van Lou Van Leonard Cohen ver- nieuwe elpee en komt aan de orde. Er Jn 'Kippevel' verder oude nieuwe beelden te zien van nu 53-jarige dichter-zan- In 1986 hield Cohen zich intensief bezig met de fas? Leonard Cohen. Spaanse dichter Federico Garcia Lorca, die in het begin van Burgeroorlog werd ge ëxecuteerd. Hij bewerkte een van de gedichten van Garcia Lorca tot de song 'Take this Waltz'. Tien andere artiesten, waaronder Angelo Bran- duardi, George Moustaki, Do novan en Mikis Theodorakis, baseerden ook een nummer op het werk van de Spaanse dichter en het resultaat was de elpee 'Poets in New York' die vorig jaar verscheen. De positie van Cohen is al tijd een beetje moeilijk ge weest. Gevestigde dichters zagen hem als een showman, popliefhebbers vonden hem een sombere moeilijkmans. Leonard Cohen is altijd zijn eigen weg gegaan. Om te be ginnen koos hij al niet de richting die zijn vader, een rijke textielbaas in een chi que wijk van Montreal, voor hem had uitgestippeld. Leo nard studeerde verschillende vakken, maar bleek uiteinde lijk het meeste op te steken van literatuurgeschiedenis. Hij ging gedichten schrij ven, maar geloofde niet dat dat iets op zou leveren. Uit bittere noodzaak besloot hij toch maar voor de textiel firma van zijn vader te gaan werken. Korte tijd later werd zijn eerste dichtbundel (1956) uitgegeven. Leonard won li- terarire prijzen, kreeg naam in Canada en ontving een aantrekkelijke werkbeurs, die hem in staat stelde eerst naar New York te gaan en la ter naar het Griekse eiland Hydra. In een woning zonder water en elektriciteit werkte hij aan gedichten en de ro man 'Beautifil Losers'. Ver der leefde hij een beatnik achtig leven met brood, wijn, vriendinnen en uitputtende gesprekken. Hij begreep dat een dichter maar een heel beperkt pu bliek heeft en probeerde af en - FOTO CBS toe een gedicht te brengen terwijl hij piano speelde. Hij merkte dat zijn werk meer ritme en sfeer kreeg, maar hij bleef stekea De songs die hij anderen aanbood, werden niet geschikt bevonden. Zijn nieuwe woonplaats nabij Nashville ('Music City USA') bracht hem geen succes in de muziekwereld. Pas in het midden van de jaren zestig kwamen er kan sen voor Leonard Cohen. Folkmuziek werd populair, Bob Dylan gaf poëtische tek sten een elektrische ruuge- steun. „Ik hoorde Bob Dylan en dacht: dat is precies wat ik ook wil", zei hij. „Zo goed en eenvoudig mogelijk schrijven en het de massa voor de voe ten werpen". Hij ging verder met songs schrijven en de showwereld opende zich voor het eerst toen Judy Collins van hem het nummer 'Suzan ne' op de plaat zette. Ze nam Cohen mee op het podium en CBS was bereid de toen (al) 33-jarige Canadees een plaat te laten maken. „Andere kunstvormen hebben gefaald, dit is het tijdperk van de song", riep hij enthousiast. 'The Songs of Leonard Co- hen' verscheen in 1967 (met 'Suzanne' erop). Later volgen 'Songs from a room' en 'Songs of love and hate'. De hippies, wereldhervormers, dromers en zoekers van toen luister den gretig naar zijn woorden of zochten hem op als hij met zijn sessiemuzikanten en zan geressen optrad In 1970 en 1972 deed hij een aantal Euro pese landen aan, waaronder Nederland. De zinnen die Leonard zin gend voordroeg klonken in drukwekkend: „And you know that you can trust her, for she's touched your perfect body with her mind". De ge dachten die erachter schuil gingen werden hier minder goed begrepen. Duidelijk is in ieder geval dat Cohen heel persoonlijke gevoelens pro beerde om te zetten in beel dende taal. Het woord liefde komt het meeste voor in zijn songs, maar bij Cohen heeft het streven naar liefde vaak gruwelijke gevolgea Hemel en hel liggen vlak naast elk aar. Dat schoonheid en lelijk heid, goedheid en slechtheid in zijn visie in elkaar over gaan, blijkt al uit verschil lende titels van elpees en dichtbundels: 'Songs of love and hate', 'Flowers for Hitier', 'Parasites of Heaven', 'Beau tiful Losers'. Op een platen hoes schreef hij eens: „Soms kan ik de zoetheid van de dood proeven". In de loop van de jaren ze ventig ging hij het iets rusti ger aan doen. Hij trok zich weer enige tijd terug in Grie kenland en maakte in 1974 de plaat 'New Skin For The Old Ceremony'. Met geluidsfreak Phil Spector nam hij in 1977 'Death of a Ladies' Man' op. Het aardige was dat Bob Dy lan en dichter Allen Ginsburg op de achtergrond meededen, het teleurstellende dat de so bere sfeer van Cohen geheel verloren ging door de dikke muzikale aankleding. Leo nard Cohen verliet voortijdig de studio en vertelt daarover nog het een en ander in het programma van Jan Douwe Kroeske. Van de elpee 'Recent Songs' (1979) diende het nummer 'The Guests' als rode draad voor een tv-film. Daarna was het weer jaren stil tot in 1984 'Various Positions' verscheen. Op deze twee elpees is zange res Jennifer Warnes, die be kend werd via duetten met Joe Cocker en Bill Medley ('The time of our lives'), dui delijk aanwezig. Waar de ar tistieke eenling uit Montreal op dit moment staat, komen we donderdagavond te weten. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Legendary Pink Dots, 24 januari in Den Bosch (Willem II) John Cougar Mellencamp, 20 ja nuari in Den Haag (Congresge bouw) Lloyd Cole the Commotions, 20 januari in Utrecht (Vredenburg) Jonathan Richman, 23 januari in Breda (Para) Pablo Moses, 22 januari in Til burg (Noorderligt) The Alarm, 28 januari in Utrecht (Vredenburg) Depeche Mode, 22 februari in Rotterdam (Ahoy) Stevie Ray Vaughan, 23 februari in Rotterdam (Ahoy) Heart en Hooters, 24 februari in Rotterdam (Ahoy) Toto, 2 maart in Rotterdam (Ahoy) Supertramp, 7 maart in Rotter dam (Ahoy) Joe Cocker, 6 maart in Rotter dam (Ahoy) Warren Zevon, 3 februari in Utrecht (Vredenburg) Eddie Floyd, 13 februari in Rot terdam (Rotown) Aztec Camera, 5 februari in Am sterdam (Paradiso) Fischer Z, 12 februari in Tilburg (Noorderligt) Whodini, Fresh Prince, Jazzy Jezz en Kool Moe Dee, 15 fe bruari in Amsterdam (Paradiso) INXS, 16 februari in Utrecht (Vredenburg) Bhundu Boys, 19 februari in Rot terdam (Hal 4) en 25 februari in Den Bosch (Willem II) Red Hot Chilli Peppers, 18 fe bruari in Eindhoven (Effenaar) Jimmy Cliff, 1 maart in Utrecht (Vredenburg) roomse kerkgebruiken worden begeleid door doorgaans ano nieme Belgische stemmen die er op wijzen dat slechts een kwart van de Belgen praktise rend roomskatholiek is en dat de rest zich slechts om folklori- sche en traditionele redenen overgeeft aan puur ceremo nieel zonder verdere betekenis. De afkeuring door de afde ling Informatief wordt door de KRO niet gezien als een split sing. Hulshof heeft met de me dewerkers gesproken en zijn standpunt uuteengezet. Wrevel is blijven hangen, maar van een opstand is vooralsnog geen sprake. Hulshofs daad wordt allerwege 'als stom' bestempeld en koren op de molen van die genen die de KRO en het ka tholicisme een kwaad hart toe dragen. collega Danneels. Hulshof is steeds benauwder gaan worden toen hij een stuk of 20 reacties kreeg. Op het allerlaatste ogen blik, de uitzenddag, durfde hij de dokumentaire niet meer uit te zenden. Hulshof meent dat de beel den iets anders suggereren dan het geluid en omgekeerd. On dervraagd in zijn eigen Echo en Ratel, twee radiorubrieken, zei hij: „Ik krijg de indruk dat de beelden gebruikt zijn en dat mensen soms misbruikt zijn." De KRO-directeur meent ove rigens het volste recht te heb ben om in te grijpen. „Bij een krant is het ook af en toe ge bruikelijk dat een hoofdredac teur af en toe wat in de prulle- mand gooit. Dat wil ik van deze dokumentaire overigens niet zeggen. Er zitten veel mooie stukken in. Natuurlijk is er wel een fout in de bedrijfsvoering gemaakt. We hadden de one nigheid eerder moeten signale ren. Maar bij relevisie en radio leef je in een glazen huisje. Als Zonneveld teriug is van vakan tie, wil ik met hem komen tot een versie die wel uitzendbaar is." ij: NEW YORK (AP) - Ger ij;;;; maine Greer werd in 1969 ji: jubelend bijgehaald in fe- Ijijij ministenkringen na de jjjjjj publicatie van haar boek ij: 'De Vrouw als Eunuch', ■jijij dat als een feministisch jljij: manifest gezien werd. •jijij Vijftien jaar later riep zij jijiji de woede en verontwaar diging van diezelfde en jjjjjj nieuwe feministen over jjjjjj zich uit met haar boek ijjjjj 'Het Lot van de Vrouw', jijiji Wat haar zelf betreft was ijjjjj het woede uit onbegrip, ivi; In haar nieuwste boek 'The jijiji Madwoman's Underclothes' jijiji heeft Greer een aantal es- jijiji says die zij de afgelopen 20 jijiji jaar schreef gebundeld om jijiji aan te tonen dat zij in al die jijiji jaren steeds hetzelfde heeft ;i;i;i beweerd. ;i;S De 48-jarige schrijfster ;i;i;i vertoonde uiterlijk niets van ;i;i;i haar strijdlustige imago in ijijij New York, waar zij was om ijijij haar nieuwste boek aan te ijijij prijzen. Maar zo gauw ze ijijij haar mond open doet of haar ijijij pen ter hand neemt, blijkt Si; zij nog steeds een vrouw met Si; uitgesproken opvattingen en jijiji een onstuitbare overtui- jijijj gingsdrang. „Toen 'Het lot van de Si Vrouw' uitkwam heb ik te- ;i;i;i gen mijn uitgever gezegd ijijij dat ik het onderhand zat ijijij was om steeds maar te moe- ijijij ten horen dat ik zo'n enorme ommezwaai gemaakt had. iw Dat is niet zo. Ik zeg al 20 jijiji jaar hetzelfde... Ik vind dat we maar eens een lijst moe- jijiji ten opstellen van mijn pu- jijiji blicaties over deze onder- ;iji;i werpen om de mensen te la- Si ten zien dat 'Het Lot van de ijijij Vrouw' een logische stap ijijij verder is". jijiji Wat Greer de afgelopen 20 ;j;i;i jaar heeft willen duidelijk ijijij maken is, zoals ze zelf ijijij schrijft in de inleiding van ijijij 'The Madwoman's Under- ijijij clothes', dat zij niet gepleit Si; heeft voor vrije seks of de jijiji 'geïnstitutionaliseerde on- jijiji derdrukking' die daar bij jijiji hoort, maar voor 'een min- ;i;i;i der banale en commerciële ijijij benadering van sexualiteit'. ijijij 'The Madwoman's Under- Sij clothes' verschijnt in augus- i;i;i; tus of september in het Ne- jijiji derlands bij Uitgeverij jijiji Meulenhoff onder de titel jijiji 'Bent u nog feministisch?' jijiji Het is een onconventionele Si bundeling van essays over ijijij zulke uiteenlopende onder- ijijij werpen als het legaliseren ijijij van marijuana, 'intiem ijijij sprays', abortus, het pre- menstrueel syndroom en Germaine Greer. FOTO ANP hervestigingskampen in het door droogte geteisterde Etiopie. Greer gebruikt haar es says om lezers op een lucht hartige toon op misstanden of merkwaardige gewoonten te wijzen. Een voorbeeld daarvan is 'Going Without', voor het eerst gepubliceerd als column in de Londense Sunday Times. Haar vrou welijke arts had haar ge vraagd waarom ze onder broeken droeg. Was het soms voor de warmte, of ter bescherming van de tere de len, of uit schaamte? Greer kon er geen goede reden voor bedenken en zo verliet ze opgelucht de spreekka mer met haar slipje in haar handtas. Als het woord aids valt komen al Greers haren overeind. „Het maakt me echt kwaad als Elizabeth Taylor met veel misbaar staat te janken omdat Rock Hudson overleden is aan aids. Wie doet hetzelfde als iemands moeder overlijdt aan baarmoederhalskan ker? Baarmoederhalskan ker is te genezen, maar dat doen we niet.Ik zal je eens wat zeggen: aids kan mij geen zak schelen. Ik maak me druk over baarmoeder halskanker". Greer is al weer bezig aan haar volgende boek, over haar in 1983 gestorven va der. „Ik besefte pas toen hij op sterven lag dat ik hem helemaal niet kende", ver telt Greer. Ze hoopt een be vredigend antwoord te vin den 'op die eeuwige vraag die dochters zich stellen: hield mijn vader van mij?' Greer zelf heeft daar nog geen beeld van: „Ik weet niet of hij van mij van mij gehouden heeft of niet". Door onze correspondent Roger Simons LONDEN - Lijders aan slapeloosheid komen vanaf vol gende maand beter aan him trekken op het Britse commer ciële televisiehet. Op 15 februari gaan verschillende ITN- maatschappijen van start met echte nachttelevisie. Eén van de grootste Britse tv-bedrijven, Thames, blijft al se dert geruime tijd de hele nacht in de ether. blemen zitten, hulp aan werk zoekenden en een 'Beste van de week'-keuzeprogramma. Er wordt gemikt op kijkers van 18 tot 24 jaar. De televisiereus Thames heeft al ondervonden dat nacht-tv lonend is op het ge bied van reclame. De opbrengst daalt wel in evenredigheid tot de lagere kijkdichtheid, maar daartegenover staat dat er heel weinig personeel nodig is om de nachtelijke uitzendingen te verzorgen. Na middernacht is bij Tha mes die taak toevertrouwd aan slechts zeven mensen, van wie de nachtionen maar de helft hoger liggen dan de uurlonen van overdag. De duurste per soon die aanwezig moet zijn is een directeur, wiens salaris 125 pond per nacht bedraagt. Maar in de ogen van de pro grammamakers zijn de nachte lijke uitzendingen van Thames geen echte nacht-tv, omdat zij hoofdzakelijk bestaan uit speelfilms en dingen afkomstig uit de Verenigde Staten (recht streeks, per satelliet). Thames weet met oude Kojaks vaak wel 250.000 kijkers aan te trek ken, waarna in het Londense de nachtelijke kijkdichtheid evenwel blijkt te zakken tot minder dan 50.000 personen. Per 15 februari komt er ver andering. Vanaf die datum blijven drie andere Britse tv- maatschappijen eveneens 's nachts in de ether, maar dan doorlopend met eigen werk. Dagprogramma's kosten zo'n 60.000 pond per uur, maar nachttelevisie is stukken goed koper. De maatschappijen Granada, Central, Yorkshire TV en mis schien ook de commerciële tv van Schotland staan al in de startblokken om dag en nacht eigen programma's uit te zen den, zeven dagen de week en als proef zes maanden aan één stuk. Daarna zal worden on derzocht of zij voldoende bijval hebben genoten om ermee door te gaan. De programma's van deze drie belangrijke regionale pro ducenten kunnen ook worden aangekocht door kleinere maatschappijen zoals Tyne Tees, Border, TV South West, Grampian en Ulster. Het aan bod zal bestaan uit praatshows, sport, muziek, een adviesser vice voor mensen die in de pro- Verwacht wordt dat ITN (de gezamenlijke nieuwsdienst van de Britse commerciële tv) vol gende week nachtelijke nieuwsprogramma's zal aan kondigen. De grote vijf (Tha mes, Granada, London Week end, Central en Yorkshire) zul len deze wel op de buis bren gen. De BBC die destijds pio nierde met ontbijt-tv, is nog niet van plan ook aan nacht-tv te gaan doen. Er is bij de BBC geen geld voor een dergelijke service. De enige mogelijkheid die door algemeen directeur Michael Checkland wordt on derzocht, is een speciale nacht dienst voor dokters, die ver vormd op het scherm zou wor den gebracht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 15