SB0VENM
N-OCCASIOM
;hen
Energie van Jan
van Munster in
Kroller-Müller
tpticien.}}
NIEUW PUBLIEK VOOR TENTOONSTELLINGEN, THEATER EN KLASSIEKE CD's
door
Sport en toen weer sport
Van Goghs visie op het
oude Brabant in Rome
RELAX-UNE
EXTASE
mil-snip
SATISFACTION
Adverteren
s vooruitzien,
am 'i
Audet-«
bladen.
Rüttchen een van de grootste
verkoopt en dus ook veel
occasion staat een bedrijf
ENZ 190
IZ 200/300
VGENS METGRIJS KENTEKEN
4Z S-IOASSE
sarrr
MERKEN
KUNST doet het goed. Voor
steeds meer mensen wordt
een bezoek aan een mu
seum net zo gewoon als het
borreltje in het café om de
hoek. Theaters en schouwbur
gen noteren forse, soms tot vijf
tig procent meer bezoekersaan
tallen. Artotheken verkopen
beeldende kunst 'zonder dat we
reclame hoeven maken'. In
klassieke muziek, vooral op CD,
constateren platenzaken een
verkoopstijging van 12 procent.
Museum-j aarkaart
'Pretpark'
Media
'Must'
ZATERDAG 16 JANUARI 1988
A88
door de
arder
ebracht
erzoeke
otschap
recht
ïancieel
ivestigd
ende te
ië) ten
ts kie-
ore van
irwaar-
a Evere
I. Cons-
316 als-
aan de
raat no.
van de
arders
en J.H
exploit
nd aan
zonder
■laats of
jf zowel
derland,
res van
rs even-
een af-
exploit
van de
ie stuk
ecember
trtsdeur-
wen uit-
exploit
mzetting
verleden
an Staes
België
atoir be
irden in
al beslag
06-320.320.06
06-320.320.07
06-320.320.08
06-320.320.66
50 ct. p. nUa
„Amerikanen willen hun hits
droevigMen wil songs over gebroken
hartenvreemdgaan en
dronkenschap.
Kim Wilson (Fabulous Thunderblrds)
DE STEEK
G1
■aarders-
s Voe-
ichstraat
da.
ichtingen: De Stem, 076-236911
rFtakfgqtk?)
ibriek wordt
jks gelezen
meer dan
niljoen
rlanders In
Speciale tarievei
op aanvraag
bel: 077-551221
OI077-551222
ol schrijf naai
Postbus 65,
5900 AB Venlo.
ww-st
ilarm-sb-radio
rbs-sb
d.G.-uitvoering
renzo-sd-ww-cv-alarm-all.velgen-rbs
ch.ant.
-sd-ww-airco-rbs-cv
.acc.
ww-rbs-alarm-arml.
2e sp.
antenne
all.velgen-ww-cv-rbs
oiler a.-ww-th-rbs
emp.-sd-hfdst.a.-rbs-arml.-ww
v-rbs
M.G.-uitvoering
sd-ww-cv-rbs-alvelgen
-ww-cv-el.antenne-hfdst.a
v-cv-rbs-alarm-th
co-aut-rbs-ww
-ww
t.-ww-sd
ww-cv-rbs-LPG
t. -rbs-radio-ww-alarm-elantenne
tem.m.-sd-abs-th-arml.-ww-al.velgen
-abs-ant-th-ww
i-abs-arml.-ww-radio Becker
l-aut.-ant.-th
radio-cassette
l-abs-ant.-arml.-2x al.ramen-ww-radio-cassette
-ww
l-ant.-ww-radio-cassette
l-aut.-abs-ant.-th-arml.-ww
l-ant.-th
l-ant.-arml.-radio Becker
Lit.-ww-el.ramen-abs-speakers a.
1-wwmr-
elours-antenne-aut.-w.w.
fdst. -cv-ww-rbs-radio-velgen-aut. -th-arm 1
'w-cv-ant.-rbs-arml.
Lit.-WW
et.
met.
et.
net.
net.
net.
met.
aut.-ww-rbs-th
aut-sd-rbs-hfdst.a.-al.velgen
ww-rbs-al. velgen
stationcar
radio-cass. Kenwood-airco-5-bak
rbs-alarm
rbs-alarm-radio
warmtewerend glas, s.d.= schuifdak,
k, airco airconditioning, hfdst.a.= hooi
eratuurmeter, arml.= extra armleuning
e zijramen, lspr.a.= luidsprekers achter,
iti Blokkeer Systeem.
irgvlietstraat 1, Breda, 076-653950^
Door Marja Klein Obbink
De trend: een echt kunstwerk aan de
muur en eens per week 'aan cultuur
doen'. „Die voorstelling moét je ge
zien hebben!". De scepticus: „Het is
één groot populair pretpark". Een
ander noemt het een golfbeweging.
En de optimist ziet een trend, die
zich door zal zetten: „Het is geen mo
deverschijnsel".
Over het hoe en waarom verschil
len dus de theorieën. „Maar er is iets
aan de gang", zegt Frank Tiesing, di
recteur van 'De Beyerd' in Breda. Dit
centrum voor beeldende kunst biedt
jaarlijks zeker 20 zeer gevarieerde
tentoonstellingen. „En daar is steeds
meer belangstelling voor", zegt Tie
sing. „Die trend heeft zich anderhalf
jaar gelden ingezet. Ik zie een nieuw
publiek. Veel jongeren..mensen die
je vóór die tijd nooit in een museum
zag. Neem je de huidige tentoonstel
ling over de film, 'Hollywood', dan
loopt die dwars door alle leeftijdsca
tegorieën heen".
Sommigen 'wijten' de toenemende
belangstelling voor kunst en cultuur
aan de 'Brinkman-politiek': zorg
voor publiekstrekkers en je ver
kóópt. Of het nou kaartjes of schil
derijen zijn. Tiesing ziet de positieve
effecten daarvan. „Mammoet-ten
toonstellingen als het goud van Me
xico of de oude meesters in het rijks
museum brengen duizenden mensen
op de been. Dat heeft een na-ijl ef
fect. Mensen die nooit in een mu
seum kwamen, ontdekken hoe leuk
het kan zijn; dat een museum niet
stoffig of saai hoeft te zijn".
Meer vrije tijd, al dan niet gewon-
gen, is een van de oorzaken van deze
ontdekkingsreis naar kunst en cul
tuur. Maar, en dat zegt ook Frank
Tiesing: „Wij hebben veel te danken
aan de museum-j aarkaarten. Jonge
ren kunnen zo'n kaart tegen korting
voor maar een tientje kopen. Ook
van het CJP (Cultureel Jongeren
Paspoort, MKO) worden waanzin
nige aantallen verkocht. Bovendien
zijn wij goed op scholen bezig..en
dat werkt door. En volgens mij is het
echt geen modeverschijnsel".
De museum-jaarkaart. Dankzij de
inspanningen van de Stichting Mu
seum-jaarkaart in Leiden is het fe
nomeen een begrip geworden. „Ik
wil me niet op de borst slaan", zegt
stichtings-directeur F. Verbaas,
„Maar je moet eens kijken wat wij
met onze campagnes voor invloed
hebben gehad. In vergelijking met
vorig jaar hebben we 40- tot 50.000
jaarkaarten méér verkocht: er zijn
nu 225.000 mensen die met zo'n kaart
op zak lopen. Een onderzoek van In-
tomart heeft vorig jaar uitgewezen
dat tien procent van de houders van
zo'n kaart tussen de 30 a 40 keer per
jaar naar een museum gaat. Ik vind
dat nogal wat".
De musea trokken in '87 16 miljoen
bezoekers. Verbaas: „Dat is evenveel
als in '86. Die stijgende lijn stabili
seert zich op dit hoge niveau".
Jammer vindt Verbaas het wel
dat de stichting minder geslaagd is
m het bereiken van het 'andere' pu
bliek. „De kaarten zijn vooral ge
kocht door mensen die toch al regel
matig naar een museum gaan".
Die vaste museum-bezoekers
pan ook naar het 'kleine' museum.
Maar de grootste klap in het totale
bezoekersaantal geven toch de pu
bliekstrekkers, zegt Verbaas. Zo
beeft het Noordbrabants museum
alleen al ruim 107.000 mensen naar
baar museum getrokken. Soms
masten ze daar drie kwartier in de
file' staan voor over hebben. En al-
Weer wordt het Brinkman-beleid ge-
prezen: „Door alle bezuinigingen
Jjn de musea zich bewuster gewor-
ben van hun publieke taak. Wat dat
betreft heb ik voor de minister alle
'°f". zegt Verbaas.
^eer sceptisch daarentegen is Reg
J?n Zijthoff, directeur van de Bre-
pse Stadsschouwburg. „Ja natuur-
Nk hebben we een heel erg goed sei
zoen gedraaid. Precieze cijfers heb ik
"iet, maar het vorige seizoen was
~p "1 heel explosief. Maar laten we
alsjeblieft niet juichen: het is een en
vertrossing, vervlakking. Een he-
eboel schouwburgen vergijzen. Zij
ken naar wat het publiek wil zien.
an echt artistiek beleid is steeds
""nder sprake. Het loopt allemaal
Parallel met het wollige geschreeuw
marketing, public relations en
hp?nS<?ring' 's 601 enorme druk op
ve'd om je te conformeren aan de
In de rij voor Van Gogh bij het Noordbrabants Museum in Den Bosch.
FOTOCORDEKOCK
meer in tèek
LXVdrf r*> a V#*--
ISf
De Hollywood-tentoonstelling
leverde de Beyerd in Breda veel
bezoekers op.
FOTO DE STEM /JOHAN VAN GURP
grijsheid van de programma's. Ik
heb net het theater-aanbod voor vol
gend jaar voor mij liggen, nou daar
kijk ik soms met lichtelijke walging
naar. Het is één groot populair pret
park. Echt, de publieksgroei is een
windbuil: die groei wordt niet artis
tiek gedragen".
Maar de reactie van directeur
Henk Scholten van het Zuidland-
theater in Temeuzen, staat lijnrecht
tegenover die van zijn Bredase colle
ga. Het Zuidland-theater heeft voor
het seizoen '87/'88 twee keer zoveel
abonnementen als anders verkocht.
Maar hier geen signalen van een
lach-of-ik-schiet-cultuur. Directeur
Scholten: „Gelukkig is die stijging
niet alleen in het populaire pro
gramma te vinden. Een voorbeeld?
Behalve dat John Lanting weer voor
de onvermijdelijke klapper zorgde,
kwamen ook heel veel bezoekers af
op het, zeg maar, alternatieve cir
cuit. Het concert van het Willem
Breuker Collectief, samen met Vera
Beths trok 350 man publiek. En dat is
echt heel veel voor dit theater. Ja,
muziek doet het goed. Want ook Paco
Pena, de Spaanse flamengo-gitarist
was goed voor 350 bezoekers".
Gevraagd naar zijn filosofie hier
over zegt Scholten: „Cultuur is in.
Kranten en tv, de media besteden er
meer aandacht aan. Ik heb zo de in
druk dat uitgaan in het algemeen
weer mag. In de jaren '60 en '70 was
uitgaan nog een besmet woord. Hoe
ik dat bedoel? De mensen kleden
zich er weer voor. Gala-premières
worden druk bezocht. Ik denk dat
het een golfbeweging is. Het televi
sie-tijdperk is voorbij. De mensen
komen er van terug".
Niettemin zet Scholten vraagte
kens bij het WVC-beleid. „De musi
cal Cats, Amsterdam als culturele
hoofdstad, die evenementen hebben
op zich een positief effect. Alleen, het
risco wat dit met zich meebrengt is
de korte termijn-investering. Ik
denk dat er zich op termijn veel ver
schraling zal voordoen".
Scholten zei het al en Leo Kievit, di
recteur van de Roosendaalse
schouwburg de Kring noemt het ook:
„De mensen zijn televisie-moe aan
het worden. Kwissen, grootschalige
tv-programma's zijn er niet meer".
Toch zullen er mensen aan hun tv-
toestel gekluisterd blijven, want vol
gens Kievit is het een vast percen
tage mensen dat geregeld naar de
schouwburg gaat. Ze komen nu al
leen wat vaker. Kievit: „Wat weg
was, komt weer terug. Na het diepte
punt in de vrije toneelsector, zo'n
drie, vier jaar geleden, is het tij ge
keerd. Die gezelschappen leveren be
tere kwaliteit".
Ook bij De Kring zorgt niet alleen
het 'feestprogramma' voor publieks
trekkers. „De publiekstoeloop is ze
ker anderhalf keer zo goed als vorige
jaren. En dat geldt ook voor het ge
subsidieerde toneel als Globe, Thea
ter en De Appel. Op een dure pro-
duktie als het Nederlands Dansthea
ter kwamen ook veel mensen af. En
in de kleine zaal trok Pauline Da
niels met haar solotoneel 82 bezoe
kers. Dat is voor landelijke normen
heel veel".
Muziek doet het ook goed. Niet al
leen worden concerten druk bezocht;
ook de platenzaken doen goede za
ken als het om klassieke muziek
gaat. „Landelijk gezien is er een stij
gende lijn", zegt de bedrijfsleider
van platenzaak Van Leest in Breda.
„Vorig jaar is er 12 procent meer aan
klassiek verkocht. Dat komt mede
Willem Breuker: 'moeilijke'
muziek nu opeens populair.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
door de compact-disc. Ik geloof niet
dat daar een ander, nieuw publiek
op afkomt. Wel op de aanbiedingen.
We verkopen dan vrij populaire mu
ziek. De Bolero, Eine Kleine Nacht-
musik en zo".
De beeldende kunstenaars mogen
ook niet klagen. Breda probeerde
het: de 'kunstkijkdagen' en het bin
nenhalen van de Brabantse Biënna
le. Het waren klinkende successen.
Dat geldt zeker ook voor het 'open
atelier': 30 Bredase kunstenaars
hielden een week lang open huis. De
De Biënnale in Breda vms vorig jaar een groot succes.
gemeente heeft het geweten. Op haar
toch al zeer gewaagde initiatief om
de koper van elk kunstwerk voor 25
procent te subsidiëren, heeft zij zich
finaal misrekend.
Beyerd-directeur Frank Tiesing,
een van de organisatoren: „In één
weekeinde is er zeker voor drie ton
aan kunstwerken verkocht. Dat be
tekent dat de gemeente minstens
75.000 gulden heeft moeten bijleggen.
Nou, ik kan je garanderen dat ze
daar niet op hadden gerekend. De
vraag was groter dan het subsidie-
polje. Triest voor de gemeente, maar
eigenlijk ook heel leuk: we hebben
iets aangeraakt wat succesvol is ge
bleken. We moeten er voor zorgen
dat er in de toekomst gewoon meer
geld voor deze evenementen gereser
veerd wordt".
Het lenen van kunst bij een kunst
uitleen of artotheek is maatschappe
lijk gezien bijna een 'must', zegt Els
Wagemans van de Bredase arto
theek. „Sociaal gezien hoort het er
bijje moet echte kunst aan de muur
hebben hangen. Ik weet wel zeker,
ook al heb ik nog geen cijfers, dat we
weer meer abonnementen hebben
verkocht. Hoe het komt? Ik denk dat
de media er ook aan meewerken.
Neem het NOS-journaal, dat be
steedt bijna elke avond een onder
werp aan kunst. Of kijk naar de
kranten. De Volkskrant had vroeger
een halve kunstredacteur of zo; nu
zijn het er een stuk of drie, vier. De
media geven wat dat betreft een
goede afspiegeling van de maat
schappij".
In een 'vertrossing' gelooft Wage
mans niet. „Daar ben je zelf bij. Wij
pretenderen kunst uit te lenen en
dan stel ik een benedengrens. Je
eigen houding, mentaliteit en en
thousiasme hebben ook hun invloed
op het koopgedrag van het publiek".
Commercie en kunst zijn niet lan
ger onverenigbaar. Tentoonstellin
gen en theatervoorstellingen die op
het grote publiek zijn afgestemd,
maar ook de commercie zelf die
kunst koopt. Wagemans: „De kunst
uitleen aan bedrijven heeft een
enorme vlucht genomen. Onder het
mom van 'bij een mooie inrichting
van je kantoor hoort een goed kunst
werk aan de muur te hangen'".
Er is duidelijk meer behoefte aan
het beleven van kunst. Maar het rijk
bezuinigt maar door. Dat botst. Pro
vincies en gemeenten moeten roeien
met de riemen die ze hebben. Neem
de provincie Zeeland. De kunstuit
leen loopt als een trein, het Zeeuws
museum in Middelburg trok ruim 30
procent meer bezoekers en een klein
museum als het streekmuseum in
IJzendijke noteerde vorige week op
de openingsdag van een tentoonstel
ling over poesie-albums - en dat is
ongekend - 200 bezoekers.
Maar wat vooral problemen gaat
opleveren is het 'grote gat' tussen de
vele aanvragen voor culturele acti
viteiten vanuit de bevolking en het
geld dat de provincie daarvoor be
schikbaar heeft. W. de Meurichy,
hoofd van het bureau cultuur en on
derwijs van de Zeeuwse provincie:
„Er zijn zoveel aanvragen binnenge
komen bij de Zeeuwse Culturele
Raad, dat er om alle aanvragen in te
willigen een tekort is van 200.000 tot
400.000 gulden. De Provinciale Staten
voelen niets meer voor een tussen
tijdse verhoging van het budget. We
kunnen er nu nog redelijk mee uit de
voeten. Maar volgend jaar wordt het
in ieder geval anders: dan worden er
ook cultuur-budgetten uit de post
toerisme gehaald. Nee, vroeger kon
den we elk jaar met dezelfde begro
tingspost rondkomen. Maar die tijd
is voorbij".
- FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
Er zijn mensen die uiterst somber worden als de toekomst
van de mensheid ter sprake komt. Steeds meer tv-netten
kunnen we ontvangen en wat krijgen we? Meer van hetzelf
de, een golf Dallas en Dynasty, zeggen ze. Versuft en afge
stompt, het achterwerk broeiend in de luie stoel, de af-
tstandbediening vastgeplakt aan de rechterhand, zo berei
ken wij het jaar 2000.
Maar is dat nu wel zo? Wat we de afgelopen jaren hebben
kunnen constateren is dat niet alleen de glamour-series toe
nemen maar ook de sportuitzendingen langzaam maar
uiterst zeker oprukken. Opvallend is dat sport nu ook als se
rieus nieuws wordt beschouwd. Het Journaal opende kort
geleden de uitzending met een uitgebreid verslag van het
ontslag van Johan Cruijff bij Ajax. En welk beschouwend
programming heeft ondertussen nog niet de bom bij Neder-
land-Cyprus laten zien?
Deze week ging de emotionele toespraak van voetballer
Ruud Gullit een eigen leven leiden op de Nederlandse buis.
Maandagavond deelde hij mee dat zijn prijs (sportman van
het jaar) naar een inmiddels overleden voetbalfan zou gaan.
Hij deed dat in de sportverkiezingsuitzending van de AVRO,
die behoorlijk uitliep (inderdaad, sport dijt aan alle kanten
uit op het scherm). De volgende dag stortten twee TROS-
programma's zich op Gullit. Niehe's 'TV-show' had de
ouders van de overleden jongen, die overigens te geroerd
waren om iets te kunnen zeggen. Aktua volgde de Europese
voetballer van het jaar op zijn drukke wegen.
Niets aan de hand natuurlijk, maar het past heel duidelijk in
een trend. Actualiteitenprogramma's worden steeds doller
op sport-onderwerpea 'Achter het nieuws' heeft elke zon
dagavond een sportieve reportage, verzorgd door Felix
Meurders. 'Brandpunt' heeft de zaken nog grondiger aange
pakt. In de vrijdagavond-uitzendingen wordt om half elf
een voetbal-samenvatting uitgezonden en daarvoor zijn
zelfs competiewedstrijden verplaatst. Zo duikt bij Brand
punt na een probleem in de Derde Wereld steeds weer dat
dikke hoofd op van Kees Jansma die, klemgezet tussen zwe
tende kerels in een overvolle kleedkamer van een eerste di-
visieclub, iets beschouwends probeert te zeggen.
In april krijgen we Nederland 3 erbij en dat net hoopt kij
kers te trekken door eens flink uit te pakken met sport.
Live-verslagen op zaterdag en zondag, 's zomers lekker veel
Wimbledon en Tour de France en elke woensdag, zaterdag
en zondag Studio Sport. En dan zijn we er nog niet, want
wedstrijden moeten voorbeschouwd worden en na het week
end ook even geëvalueerd (de BRT heeft al 'Extra Time').
Programmamakers worden steeds vindingrijker op sportge
bied. De BBC trekt uren en uren uit voor 'snooker', de TROS
maakt van een domino-spelletjes een media-happening, de
VARA toont aan dat zelfs een simultaan-schaker tenslotte
de uitputting nabij is. Sky Channel brengt naast de weke
lijkse uizending over Nederlands voetbal (met Jan Rietman)
ook gretig beelden van mensen die door de Sahara jakkeren
in ht kader van een of andere bizarre wedstrijd.
Dit j aar is het echt raak, met de Olympische winter- en zo
merspelen en de EK Voetbal als extraatjes. Dat worden heel
wat uren (uren? etmalen!) met Heinze Bakker op de centrale
schakelpost. Actualiteitenrubrieken en praatshows slaan
hun tenten op aan de zijlijn om ook een paar zweetdruppels
op te vangen. Wie klaagt er nog over 'meer van hetzelfde'?
DEN HAAG (ANP) - Van 27
januari tot 4 april wordt in
het grootste museum voor
moderne kunst in Rome een
expositie gehouden, gewijd
aan het werk van Vincent
van Gogh (1853 - 1890). Mi
nister Brinkman van cul
tuur opent de expositie.
Met 41 schilderijen en veertig
tekeningen van de kunstenaar,
aangevuld met vijftien schilde
rijen van door hem gewaar
deerde schilders van de Haagse
School, wordt in de Galleria
Nazionale d'Arte Moderna in
beeld gebracht hoe de thema's
uit het boerenleven in zijn ge
boorteland Brabant belangrijk
bleven in het gehele oeuvre van
Van Gogh.
De expositie vloeit voort uit
het Nederlands-Italiaanse Cul
tureel Verdrag. Dit werd tien
jaar geleden gesloten. Bij die
gelegenheid legde minister
president Van Agt er de na
druk op, dat het maar eens tot
deze manifestatie moest ko
men.
In het kader van hetzelfde
akkoord wijdt het Rijksmu
seum Van Gogh in Amsterdam
van half september tot medio
november een tentoonstelling
aan de Italiaanse schilderkunst
van 1870 -1908, de tijd tussen de
strijd om de nationale onaf
hankelijkheid van Italië en de
intrede van het futurisme.
Hiervoor is werk gekozen van
Umberto Boccioni (1882 - 1916)
en Giovanni Segantini (1858 -
1899). Later volgt het Rijksmu
seum Kröller-Müller in Otterlo
met een expositie van werk
van de beeldhouwer Mernardo
Rosso (1858- 1928).
De kunstwerken die van ons
land naar Rome zijn, komen
voor het overgrote deel uit de
beide genoemde rijksmusea, en
overigens van musea in Gro
ningen, Dordrecht en Den
Haag, ook wel in samenspel
met de Rijksdienst Beeldende
Kunst. In Rome zullen onder
andere werken hangen die tot
vorige week in het nieuwe Bra
bants Museum in Den Bosch
waren te zien en er onverwacht
veel bekijks trokken onder
meer uit het buitenland.
Waardering van Van Gogh
voor werk van zijn collega's
was voor de samensteller van
de expositie, F. Leeman van het
Van Goghmuseum in Amster
dam, aanleiding andere wer
ken aan de Van Goghs toe te
voegen.
OTTERLO (ANP) - Van 30
januari tot 7 maart laat Jan
van Munster in het Rijks
museum Kröller-Müller in
Otterlo zien hoe hij de laat
ste acht jaar het verschijn
sel energie in allerlei vor
men zichtbaar heeft ge
maakt: met licht, warmte
en kou.
Eind vorig jaar was deze ten
toonstelling in het Wilhelm-
Hack Museum in Ludwigsha-
fen te zien. Op het voorterrein
van het museum op de Veluwe
maakt de kunstenaar een groot
plus en min-teken van ver
warmde lijnen die zich bij
sneeuw en vorst aftekenen.
De tentoonstelling is voorbe
reid door medewerkers van
Kröller-Müller. Ze is een ver
volg op de expositie die tien
jaar geleden in dit museum
werd gehouden van werken
van Jan van Munster, David
van de Kop en Cornelius Rog
ge.
Van Van Munster zijn nu
twintig werken bijeengebracht.
Ze zijn in drie groepen ver
deeld. De ene bestaat uit onbe
schilderde en beschilderde
(neon)lichtwerken. Tot de
warmtewerken behoort onder
meer 'Warm Kruis' uit 1983. Bij
de koude werken staan de 'IJs-
tafels' uit 1986 en 1987. Het
nieuwe werk op het voorter
rein is ingegeven door de pola
riteit, waarmee het begrip
energie onlosmakelijk is ver
bonden.
In het museum Kröller-Mül
ler is in februari en maart
voorts een overzichtstentoon
stelling gewijd aan de Ameri
kaanse kunstenaar Barry Le
Va. In elk van de vier zalen van
de nieuwe vleugel wordt een
installatie van hem opgesteld
in combinatie met een aantal
tekeningen die uit eenzelfde
ontwerp als het ruimtelijke
werk zijn voortgekomen. In het
werk zijn twee thema's aan te
wijzen: verandering en waar
neming. Le Va beschreef zijn
werken als een tijdelijk onder
broken staat van voortdurende
verandering zonder nadere
aanduiding van begin of eind.