A s P E C E K Gehandicapten op safari in Keniaanse wildparken I I Campingvluchten naar Griekenland blijven mogelijk MAKE-LOVE DE STEM 'ARTSEN KENNELIJK REISLUSTIG VOLKJE' IOBANK IN CLIMAX auto ilant. ïheid 320-321-20 06- 320.321.80 r> -7 •V/•/•xAsflSffl9h9 Als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld ging de oudste luchtvaartmaatschappij, de KLM, in 1933 over tot de oprichting van een eigen Bedrijfs geneeskundige Dienst. Initiatiefnemer was de oprichter van de Koninklijke Luchtvaart Maat schappij en toenmalig directeur Albert Plesman. De Geneeskundige Afdeling van de KLM houdt zich niet alleen bezig met het welzijn van de bemanning maar ook met passagiers die ziek wor den of zijn. Over modern ziekentransport over de gezondheid en/of ziekte van de passagiers, de ex treme gevallen (overlijden of geboortes tijdens een vlucht) spreekt dr. J. van der Slikke, bedrijfsarts bij de KLM. n ons vernieuwde iwacht houden wij op Dpen-huis. 5S en belangstellenden nemen in de nieuwe feestelijk drankje en ian. MITSUBISHI MOTORS 5LX-TD. 06- VRIJDAG 15 JANUAR11988 Op 12-1-1988 is door ge- rechtsdeurwaarder j.h. voeten uitgebracht een exploit ten verzoeke van maria adriana van loon, wonende te Tilburg, te dezer zake woonplaats kiezende te Tilburg, aan de Heuvel no. 1, ten kantore van de advocaat en procureur Mr. J.J.J.M. Leemans, bij welk exploit is ge dagvaard ian david brown, zonder be kende woonplaats oi werkelijk verblijf zowel in als buiten Nederland om op dinsdag, de vijfde april negentienhonderd achtentachtig des voor middags om 10.00 uur, niet in persoon doch vertegenwoordigd door een procureur te ver schijnen ter zitting van de arrondissements rechtbank te Breda, als dan aldaar zitting hou dende aan de Sluissin gel no. 20 te Breda, en zulks onder vermelding dat een afschrift van dit exploit kan worden verkregen bij de hoofde dezes genoemde advocaat. De vordering strekt tot ontbinding van het tussen partijen op 20 juli 1986 gesloten huwelijk. Gerechtsdeurwaarders kantoor Pieters en Voe ten, Nieuwe Bosch- straat 24, Breda. f P"V Dokteren in de wolken RS B.V., Door Helen Goote Iedereen die zich per vliegtuig naar een andere plaats laat ver voeren, moet meestal geruime tijd voor vertrek op de luchthaven Schiphol doorbrengen. Normaal ge sproken zal iemand die zich ziek voelt de reis van te voren annuleren. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat een gezonde passagier, die op Schiphol zijn vlucht afwacht, onwel wordt. In dat geval zorgt de GGD van Amsterdam, die een post heeft op Schiphol, voor de eerste hulp, waarna de passagier meestal ge woon op reis kan. Mocht er sprake zijn van een ernstige situatie, dan wordt de passagier per ambulance naar een van de Amsterdamse zie kenhuizen vervoerd. Wanneer iemand tijdens de vlucht ziek wordt, dan is de Geneeskundige Afdeling van de KLM verantwoordelijk voor een goede gang van zaken. En hoezeer de KLM zich ook be kommert om het welzijn van haar passagiers, normaal gesproken be hoort tijdens de vlucht een arts niet tot de bemanning. Niettemin bevin den zich aan boord, behalve eerste hulp koffers, ook koffertjes met me dische instrumenten, die alleen door artsen mogen worden gebruikt. In dien zich een (nood)geval voordoet en medische hulp moet worden ge boden, dan blijkt er vaak 'een dokter in de zaal' te zitten. BESLISSING „Kennelijk een reislustig volkje die artsen", meent Van der Slikke. „Van elk incident aan boord maakt de pur ser een rapport dat ik altijd onder ogen krijg. Daarin lees ik dan dat er meestal een arts onder de passa giers bleek, die bij accute situaties hulp kon bieden. Als een patiënt er ernstig aan toe is, wordt er met ons (artsen van de Geneeskundige Afde ling) overleg gepleegd. De captain belt ons op en samen met de arts passagier bespreken we wat er ver der met de zieke passagier moet ge beuren. Het advies van de in het vliegtuig aanwezige arts zal meestal opgevolgd worden; hij is immers ter plekke en kan de ernst van de situa tie beter inschatten dan een van ons hier achter het bureau. Het komt wel eens voor dat wij de gezagvoerder adviseren zo snel mogelijk te lan den". Het laat zich raden dat een dergelijke ingrijpende beslissing (on der verantwoordelijkheid van de ge zagvoerder) gevolgen heeft. Je zet een Boeing 747 niet op elke luchtha ven even op de grond. Bovendien verstoort een onverwachte landing het reisschema van de andere pas sagiers. Maar natuurlijk geeft het le vensbelang van de ernstige zieke mens uiteindelijk de doorslag". En als de niet geplande tussenlan ding plaatsvindt, staat alles gereed en kan de zieke passagier meteen doorgevoerd naar het ziekenhuis. Maar gelukkig zijn dergelijke toe standen niet aan de orde van de dag. Voor een passagier die zich onwel voelt, kan vaak een maagtablet of een eenvoudige pijnstiller wonderen doen. Het cabinepersoneel heeft een e.h.b.o.-opleiding gehad en kan dus heel goed kleine lichamelijke onge makken opvangen. „Over het algemeen komen ern stige gevallen, zoals hartinfarct, acute aanvallen van nier- of galste nen erg weinig voor. Een passagier die tijdens de vlucht overlijdt, ook dat komt zelden voor, zo ook met ge boortes aan boord. Wij staan ook niet meer toe dat een zwangere vrouw gaat vliegen als de zwanger We groepsreizen voor gehandicapten worden mogelijk gemaakt door de Stichting Vakantiereizen Gehandicapten en Ouderen (SVGO). De stichting is vorig jaar opgericht fl" is een non-profitorganisatie, die voor honderd procent met behulp van vrijwilligers haait. Men werkt vanuit Eindhoven. Men richt zich op heel Nederland en België, wk voor ouderen zijn er mogelijkheden. Meegaan met zo'n reis is natuurlijk een on metelijke gebeurtenis. Maar het is wel een dure grap. Dat is een gevolg van de aan passingen tijdens de reis. Zo moeten er rolstoeltoegankelijke en geschikte accommo daties worden gevonden. Er moet gezorgd worden voor speciale vervoermiddelen. De 'ais- en verblijfkosten van de vrijwilligers moeten ook betaald worden. En dan kosten p°k de noodzakelijke hulpmiddelen geld. De deelnemers kunnen wel een gedeelte van e kosten terug krijgen via allerlei fondsen. Voor dit jaar zijn er veertiendaagse reizen gepland naar Kenia en naar Israël. De Ke- aia-reizigers gaan van 12 tot en met 25 maart echt op safari. Het is de eerste keer dat '°'n aangepaste reis vanuit Nederland wordt georganiseerd. Vanuit de hoofdstad Nai- 'obi worden onder meer tochten gemaakt naar wildparken, waar ook overnacht wordt, o gehandicapte betaalt voor deze all-in-reis 5700 en de begeleider 4400. °e reis naar Israël duurt van 15 tot en met 29 mei. De deelnemers maken vanuit Tel piv een rondreis door het land en komen onder meer in plaatsen als Jeruzalem, Beth- em> Nazareth en Jericho. De kosten zijn f 4200 voor de gehandicapte en f 2700 ,0°r de begeleider. v°lgens voorzitter Frank Nanning is de SVGO bedoeld als aanvulling op de reeds be- ponde organisaties. Men wil voor gehandicapten de vakantiemogelijkheden uitbrei- vo" behalve de reizen naar Kenia en Israël zijn er nog enkele andere bestemmingen in orbereiding, onder andere voor ouderen. schap de 36 weken gepasseerd is. Toch gebeurde het vorig jaar dat de gezagvoerder in Casablanca een tussenlanding moest maken voor een vrouw die daar haar baby baarde en vervolgens weer met kind en al doorvloog. Maar dit is echt een heel uitzonderlijk geval", vertelt van der Slikke. OREN Wanneer iemand twijfelt of zijn ge zondheid het toelaat om een vlieg reis te maken en ook zijn huisarts is niet geheel zeker van de zaak, dan zal de huisarts contact opnemen met een KLM-arts en hem om advies vra gen. Van der Slikke: „Ja dit komt regel matig voor. Een huisarts kan ook niet inschatten wat er in bepaalde geval len in de lucht met iemand kan ge beuren, hij heeft er ook niet dagelijks mee te maken zoals wij. Aan boord van het vliegtuig dat in de hogere lucht vliegt, is de luchtdruk lager en dit veroorzaakt minder zuurstof, ook in het lichaam. Dit drukverschil voelt iedereen aan z'n oren, die gaan dicht zitten. Gas in een afgesloten ruimte gaat bij verschillen van druk in de omgeving uitzetten of inkrimpen. Een dichtzit- tende voorhoofdsholte bijvoorbeeld; in dit holte zit gas, gaat het vliegtuig omhoog dan gaat het gas uitzetten en geeft dus spanningsgevoel boven de ogen. Een paar neusdruppels kunnen al meteen verlichting geven. Mensen die een buikoperatie hebben ondergaan mogen nooit direkt na de ingreep vliegen. De gassen in de buik kunnen de operatiewond zowel inwendig als uitwendig openblazen. Een gezond mens kan goed tegen die drukverschillen. Maar voor men sen met een chronische hart- of/en longaandoening kunnen tijdens de vlucht, door de drukverschillen, pro blemen ontstaan". PLEISTERTJES Ook komt even reisziekte ter sprake. Hiervoor kan iemand een zoge naamd reispilletje nemen voor hij gaat vliegen, een zeereis maken of een auto/bustocht. Deze pilletjes voorkomen weliswaar dat een passa gier tijdens de reis ziek wordt, maar hebben wel eens slaperigheid tot ge volg. Iets dat net zo goed werkt en geen bijwerking heeft zijn de kleine pleistertjes, die voor de reis achter het oor geplakt moeten worden en de passagier vervolgens geheel vrij houdt van reisziekte. Deze pleis tertjes zijn zonder recept te verkrij gen bij apotheek en drogist. GEHANDICAPTEN Een artikel dat van der Slikke voor zich op zijn bureau heeft liggen ver meldt als kop: „Minder valide mede mens mobiliseert". Daaronder staat vervolgens: „De reislust van minder valide mensen neemt toe. Meer en meer willen gehandicapten aan het leven van alle dag deelnemen en dat betekent dat we ze veelvuldiger aan boord zullen tegenkomen. In het sei zoen 1984/1985 hebben zich maar liefst een kleine drieduizend gehan dicapten bij de Geneeskundige Afde ling gemeld voor een vliegreis met de KLM". Van der Slikke vertelt hierover: „Zelfs per bed worden mensen door ons vervoerd. Per jaar reizen onge veer duizend mensen op een bed naar hun plaats van bestemming. Maar er is wel onderscheid tussen zieken en gehandicapten. De zieken verkeren meestal in instabiele toe stand, terwijl de conditie van de ge handicapten redelijk stabiel is. Het vervoer van laatst genoemden ver eist speciale voorzieningen, voor het vervoer van zieken is toestemming van de Medische Dienst nodig. Of een patiënt op een bed kan reizen bekijken we per individu. De gezond heid van dat moment wordt goed be keken, zeker vanwege de al eerder genoemde verminderde zuurstof spanning en de cabinedruk aan boord van het vliegtuig die van in vloed zijn op de toestand van de pa tiënt. Voor rolstoelgebruikers is het heel belangrijk, dat wij van tevoren goed zijn geïnformeerd ten aanzien van de zelfredzaamheid van de passagier. Zoals: kan hij/zij helemaal niet meer lopen en is het nodig dat hij of zij ge reden wordt tot aan het vliegtuig en vervolgens in het vliegtuig getild moet worden? Of kan de rolstoelge bruiker zelf lopend een kleine af stand overbruggen? Dit te melden bij het boeken van de reis kan alles vóór de vlucht veel soepeler laten verlo pen. Is een rolstoelgebruiker niet in staat om te lopen en reist hij/zij al leen, dan is het bijvoorbeeld nodig om voorzieningen te treffen die er voor zorgen dat de passagier tijdens de vlucht niet naar het toilet hoeft. Het cabinepersoneel heeft te veel ta ken om een rolstoelgebruiker op het toilet te tillen, hiervoor is gewoon geen tijd. In dergelijke gevallen krijgt zo iemand een tabletje dat de blaas- capaciteit tijdelijk vergroot (een on schuldige oplossing), of er kan een catheter tijdens de vlucht gebruikt worden. Maar volledig invalide reizi gers hebben meestal een begeleider mee of wij zullen dit adviseren als we de mobiliteit van de rolstoelgebruiker te gering vinden en hem of haar te afhankelijk van het cabinepersoneel. Informatie vooraf ten aanzien van bepaalde diëten is ook belangrijk. Hiermee wordt dan tijdens de vlucht rekening gehouden. Mensen die ve getarisch, zoutloos, suikervrij, koos jer eten willen, dit alles kan bij de re servering op het reisbureau gemeld worden en de passagier zal dan ook niet tijdens de vlucht van zijn dieet hoeven afwijken". Een zojuist uit het vliegtuig gedragen patiënt. FOTO ANP Van onze verslaggever AMSTERDAM - Nederlandse toeristen kun nen dit jaar gewoon met een campingvlucht naar Griekenland op vakantie gaan. De be perkende maatregelen die de Griekse over heid vorige week aankondigde om de toeris- tenstroom te controleren gelden niet voor Nederlandse chartervluchten. De Nederlandse reiswereld, verenigd In de ANVR, heeft dit woensdag te horen gekre gen tijdens overleg met de Griekse Natio nale Organisatie voor Toerisme (GNOT). Griekenland maakte vorige week bekend alleen nog toeristen toe te zullen laten, die bij aankomst kunnen aantonen te zullen overnachten bl] door de Griekse overheid goedgekeurde hotels, campings, apparte menten en pensions. Afgelopen dus met sla pen op het strand, kamertjes huren in kleine dorpen. Toeristen die niet kunnen aantonen dat hun overnachting is geregeld, zouden op kosten van de reisorganisator worden terug gestuurd. De GNOT heeft meegedeeld dat de nieuwe regeling dit jaar alleen geldt voor vluchten uit landen die de charterbepalingen In hoge mate overtreden. Nederlandse toe risten zouden niet behoren tot degenen die op grote schaal gebruik maken van illegale onderkomens of totaal geen onderkomen hebben, waardoor de Griekse overheid In komsten misloopt. Ingewijden schatten dat vele duizenden, vooral jonge Nederlanders met een cam pingvlucht of per lijnvlucht naar Griekenland gaan en daar zelf hun verblijf regelen. 'Is- land-hopping', het per veerboot van eiland naar eiland trekken, is bij deze groep een geliefkoosde bezigheid. De Nederlandse reiswereld zag daarom met de Griekse maat regel een niet onbelangrijke inkomstenbron In gevaar komen. Desalniettemin leefde met een de verwachting dat de Griekse regering noodgedwongen zou moeten terugkomen op het plan. SOEP De heer J. Kwakkelsteln van Reisbureau Meeüs in Breda: „Die soep is heter opge diend dan ie gegeten zal worden. Binnen de EG heersen zeer liberale opvattingen over het toelaten van Inwoners van andere lidsta ten. Griekenland zou vakantle-gangers uit andere EG-landen toch niet kunnen ver plichten om dingen te kopen die ze niet wen sen? Want daar praten we uiteindelijk over". SLECHTE ZAAK De heer Ruud Belns van het gelijknamige reisbureau in Oosterhout: „Die maatregel was een hele slechte zaak. De mensen die op de bonnefooi naar Griekenland trekken en daar zelf onderdak regelen vormen twin- fig procent van onze 'Griekse' omzet. En voor de tour-operators die zich specialise ren op Griekenland zou dit natuurlijk hele maal desastreus zijn. De Griekse regering realiseert zich natuurlijk niet dat de jongeren die nu op de bonnefooi gaan op termijn te rugkeren en dan wat meer comfort wensen. Dan boeken ze wél een appartement of ho tel. Men moet de onderkant van die pyra- mlde niet wegsnijden".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19