LA'S. DE STEM Tante Lien terug met late show EEL. n J m flETEKE YAN DORT BLEEF HAAR CREATIE RUIM TIEN JAAR TROUW Ejnissaim ABN Bank Lisa Bonet en Diane Keaton slechtst geklede vrouwen 2,95 DONDERDAG 14 JANUARI 1988 Ava Gardner in hospitaal Teksten Bezwaar Arquitectonica-show Will Vaes Sjef Stovers Sint Joost sculptuur Bloemen ieve Ttendbadge achterzijde. Spatlappen vóór en achter. oor toepassing van de weljjksextraargumen- bird Tïend' wordt gele- uw metallic of donker- 'ah, Vanette, Urvan en Cabstar. Door Dirk Vellenga Wieteke van Dort keert te rug op het scherm als tante Lien. De eerste opnamen van de 'Late late Lien show' werden in 1977 gemaakt (maar pas in het voorjaar van 1979 door de VARA op de tv gebracht), werd daarna met grote tussenpo zen uitgezonden en wordt nu vanaf maandag (18 ja nuari) elke maand door de AVRO gepresenteerd. „Ik ben meer een kind van In- Wieteke van Dort, rechts in de stoel, ontvingt als tante Lien weer gasten. - foto anp Baljuw Veltersweg 1, de beleggingsmarkt opnieuw historie schrijft, lijkt het gedaan met de moeiteloze succes- imobielbedrijf More!, verscherpte risico's vragen meer dan ooit om een duidelijke visie en om behendige manoeuvres in een complexe markt. Vragen om ftill-time professionals die dicht op de markt zitten. Vragen om adviseurs die, telefonisch of op afspraak, snel en makkelijk te bereiken zijn. De ABN-Beleggingsadviesdienst, van oudsher de bekendste, anticipeerde op die groeiende behoefte. De ABN heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in haar adviseurs en haar net werk van adviesdiensten. Van het resultaat kunt u, desgewenst, direct profiteren. DeABN-Beleggingsadviesdiensten. 4800 MC Breda, Chasseveld 1, tel. 076-280293. 5600 AM Eindhoven, Wal 15, tel. 040-333911. 5201 AE 's-Hertogenbosch, Parade 14, tel. 073-139111. SANTA MONICA (UPI) - De Ameri kaanse ex-filmdiva Ava Gardner is in het ziekenhuis opgeno men voor terugke rende ademhalings moeilijkheden die verband houden met een vroegere longont steking. De 65-jarige Gardner werd op 6 januari opge nomen in het St. John's Hospital and Health Center van Santa Mo nica 'voor een algemeen onderzoek en behande ling van adenhalings- stoornis die verband houdt met een vroegere opname wegens long ontsteking', aldus een woordvoerster. Gardner is getrouwd geweest met Mickey Rooney, bandleider Ar tie Shaw en Frank Sina tra. De eerste twee hu welijken duurden een jaar, het derde zes. Tus sendoor waren er nog romances met o.a. Ho ward Hughes. dië dan van Nederland", zegt Wieteke van Dort. „Het liefst zou ik de ene helft van het jaar in Indië willen wonen, onder de klapperbomen zitten en schil deren". Ze bracht haar eerste 14 levensjaren door in wat toen Nederlands-Indië werd ge noemd en kwam pas in 1957 naar Nederland. „Tante Lien is een oude Indi sche dame, zo'n bazig type. Iedere zaterdagavond houdt ze een koempoelan, een gezellige avond waar iedereen welkom is. Ik ontvang gasten die iets moeten doen tussen de schuif deuren", zegt Wieteke, die, bijna principieel, woont in de meest Indische stad van Neder land, Den Haag. Als kind op Oost-Java kwam ze al in contact met verschil lende vormen van cultuur en amusement. Haar (tweede) va der was eigenaar van een rub berplantage en ontving in zijn woning grote toneelspelers van Cruys Voorbergh en Albert Vo gel. In Nederland bezocht ze de toneelschool en leerde ze het vak bij de Nieuwe Komedie en bij Wim Kan. De komische kant van haar schooltijd in Ne- derlands-Indië inspireerden haar later tot de LP 'Ot en Sien' die ze maakte met Willem Nij- holt. In het eerste programma in de nieuwe reeks ontvangt tante Lien maandag de Blue Dia monds, de krontjong-zanger Guus Becker en de Indone sische zangeres Ariany. Ze krijgt les in een zelfverdedi gingstechniek, die tegelijk een dans is. De techniek heet 'pen- cak silat' en wordt gedemon streerd door de heer Pheffer- korn uit Zeist. Aanwezig is verder weer de zus van Lien, Toetie, en Wies van Maarseveen komt met een In disch recept. Wieteke van Dort schrijft de teksten samen met Eduard Koning. In 1979 ging de 'Late late Lien show' van start met ideeën en teksten van Wie teke van Dort, Jan Riem, Wal ter Kous en Johan Fabricius. De regie was toen in handen van Frans Boelen, die daarvoor de beroemde Stratemakerop- zeeshow had geregisseerd. In die show vergaarde Wieteke haar eerste roem, onder meer als de winden latende Deftige Dame. Tot 1981 werden er door de VARA Lien-shows uitgezon den, maar ook daarna liet Wie teke van Dort haar creatie niet los. Ze gebruikte haar onder meer voor een STER-spot voor Verkade-wafels. „Weet je luitjes, froeher als wij in Soe- rabaya op ons platje thee zaten te drinken, dan kregen wij van ons maatje so'n lekker Ferkade wapeltje", kwebbelt ze. „En nou nog is tante dol op Ferkade wapeltjes. Eerst so heerlijk krtjk, krjk tussen jouw tanden ja...". Tegen die reclame werd be zwaar aangetekend door men sen die vonden dat Wieteke in haar rol als Indische vrouw een bevolkingsgroep belachelijk maakte. Maar de Reclameraad oordeelde dat Indische mensen in het geheel niet bespot wor den door tante Lien: „Zij heeft haar creatie 'Tante Lien' in de commercial voorzien van ge zond verstand, gevoel voor hu mor en weerbaarheid". Volgens de raad met de STER-spot ge zien worden als een 'soort dier bare herinnering aan het oude Indië'. Dat was een mooie steun de rug voor Wieteke van Dort, die zich ook op andere manieren inzette voor mensen die afkom stig zijn uit Indië. Ze pleitte tot in de Tweede Kamer voor de financiële aanspraken van de KNIL-militairen en trad op op verbroedingsfeestjes van Zuid- Molukkers en Nederlanders. Na de VARA-uitzendingen bracht Wieteke haar Lien naar de schouwburgen als theater programma, maar het bleef haar wens de gezellige tante weer op de tv te brengen. Dat lukte niet bij de VARA, maar wel bij de AVRO. Bert Koetzier nam de regie op zich en tante Lien en haar publiek zijn nu gehuisvest in een nieuw decor, een veel kleinere woning, om dat ook zij wat zuiniger aan is gaan doen. Lisa Bonet, hier met Mickey Rourke in de film 'Angel Heart'. foto archief de stem LOS ANGELES (RTR) - De actrice Lisa Bonet, die een naam kreeg dankzij de televisieserie 'The Cosby Show' en de film 'Angel Heart', voert dit jaar de lijst van slechtstgeklede vrouwen aan van Mr. Blackwell, de kritische Amerikaanse mode-ontwerper. Hij noemt de wijze waarop zij zich kleedt 'Dracula's idee van leut'. Bonet wordt gevolgd door de actrice Diane Keaton. Zij lijkt volgens Blackwell op een dakloze zwerfster die de loterij heeft gewonnen. Nummer 3 op de lijst is Justine Bateman, de oudste dochter uit de televisiereeks 'Fa mily Ties': 'een worst, zonder mededogen geperst in een vermoeid oud zwempak van Esther Williams'. Cyndi Lauper en Cher plaatsen zich ex-aequo vier de. Zij zijn 'afdankers, maar geven het nog niet op'. Prinses Stephanie van Monaco kan met haar kleding alle (seks-)kanten op, volgens Mr. Blackwell, en 'de he mel sta de monarchie bij'. Shelley Long, voorheen uit de televisieserie 'Cheers', is 'van top tot teen een 'comedy of errors'. Joan Collins van 'Dynasty' is meer een 'Baby Jane, Dressed to (met een variatie) Chili'. Actrice Sally Keilerman is een 'slecht verklede vent vóór de chirurgische ingreep' en nummer 9, actrice Meg Ryan, 'Dainty Meg - de lappenpop van het jaar'. Op de tiende plaats zet Mr. Blackwell ex-aequo de Braziliaanse actrice Sonia Braga en Susan Sullivan, beiden 'mode-rampen van de harem van de sjah'. Koningin Sofia van Spanje, de Britse ballerina Dame Margot Fonteyn en de filmactrices, de veterane Loretta Young, Ali McGraw en Shirley MacLaine, staan ook op Mr. Blackwells zwarte lijst. Gevraagd waarom de vrouwen van de Britse ko ninklijke familie erop ontbreken, antwoordt Mr. Blac kwell: „Zij zijn hopeloos. Koningin Elizabeth is niet meer te helpen en de hertogin van York, de vroegere Sarah Ferguson, ziet er uit of ze koningin van een plat- telandsfancy-fair wil worden". Alleen de prinses van Wales ziet er nogal eens goed uit, volgens de couturier. jshirt'Panda', it kleine loonheids- jtjes. Bleu, mint, quoise en >e. One size ,95 bor lad stof heupslips in vijf kleuren- fe-M-L-Xl 4 stuks 10,- iadstof bikinislips in zes leuren. S-M-L 10,- 121 Tel. 01150-17685 Tel. 01140-19660 MIJN L I J Arquitectonica, yesterday, today, tomorrow. Galerie Westersingel 8, Rotterdam. Open di.-zo. 11.00 (zo. 12.00)- l'-OO uur. Tot 7 februari. Voor de eerste keer in Europa (toernee volgt; tot in Japan) is deze architectengroep uit Miami, met de zichtbare re sultaten over de jaren 1977- 1984, een intrigerende con frontatie. Een cocktail van het grote geld en veel lef laten je met de ogen knipperen. Mede omdat de eerste tekenen van dit soort architectuur zich ook in ons land beginnen af te te kenen (vergelijk de nieuwe ontwikkelingen in Den Haags binnenstad of Amsterdams Bullewijk, dat plakplaatje Dallas aan het worden is) is oen kennismaking met Arqui tectonica erg interessant Dit architectenbureau werd m 1977 door vijf man in Miami opgericht (het heeft nu depen dances in New York en Hous ton). Op dit moment wordt het vooral gedreven door twee mensen: Laurinda Spear, die mie aanwezige ontwerpen te kende en Bernardo Fort-Bres- cja, een rijke bankierszoon uit Peru/Lima, die de zakelijke sant behartigt. Architect Riem Koolhaas, die vanuit zijn Amerikaanse tijd met hen be vriend is, opende de expositie met een even uitdagend un derstatement als deze archi- kvtuur karakteriseert. Mij zei dat Arquitectonica 3ch in zajn architectuur ken- door oppervlakkigheid, ijkheid en herhaling! Er wordt schaamteloos geope- en de verbluffende pro- ouktie getuigt van weinig na- denken, maar wel van een grote economie bij het ont werpen. Koolhaas sprak ener zijds van manipuleren, ander- ?Jds van een hele realistische hatting. „Als wij in Ne derland 'goedkoop' bouwen lijkt het ook goedkoop en is het naargeestig. Bij Arquitec tonica is dat niet het geval." De expositie bestaat uit prachtige bouwtekeningen, fraaie maquettes en platte gronden, die duidelijk maken dat de verkoop al begint bij de eerste presentatie. De archi tectuur is show geworden: ge raffineerd en knap. In de ca talogus (ƒ15) worden allerlei verwijzingen gedaan naar o.a. Le Corbusier, de Russische constructivisten, Wright en de afwezigheid van post-moder- nistische tendenzen. Spear verstaat de kunst een geraffi neerd mixture te maken van strakke geometrische vlakken en, de architectuur niet al te eigen, kromme lijnen. Het ge heel wordt met zeer primaire kleuren optisch uitgebuit. Woonhuizen, woontorens, bankgebouwen, stedebouw- kundige plannen etc. in Flori da, Californië, Peru getuigen van een filmdoek/illusie-ar chitectuur die even aantrek kelijk als verwerpelijk is. Dat zijn twee eigenschappen die de mens eigen zijn. Dus toch architectuur voor mensen! Maar voor welke? Voor hen die zich een romantisch mo dernisme willen en kunnen veroorloven en plezier hebben in het bewonen van collage achtige architectuur-'schilde rijen' met een knipoog die af leidt van de business. H.E. Collages en applique's van Will Vaes, kunsthandel De Ark, Veemarktstraat 17 Bre da. Open: maandag van 13.00 tot 18.00 uur, dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur, donderdag tot 21.00 uur, zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur, tot en met 23 januari. Het is plezierig om te zien hoe Will Vaes van oorsprong een pure textiel kunstenares zich niet meer zo sterk bekom merd om het materiaal waarin ze zich uitdrukt maar meer acht slaat op het doel dat ze wil bereiken. Hierdoor zijn een aantal werken van klein formaat in mengtech nieken ontstaan in een rijke, f ij nzinnige beeldtaal. Will Vlaes plakt, borduurt of tekent voornamelijk struc turen; kiezelachtige vormen die ze integreert in de totaal beelden die altijd verwijzen naar strand en zee. Het is interessant om te zien hoe een ontwerp in ver schillende materialen het doet. Een groot appliqué wandkleed over het strandle ven hangt naast een geschil derde versie, die de indruk geeft het resultaat van het 'geplakte' voor-ontwerp te zijn. Heel sterk zijn evenwel twee recente, totaal in textiel uitgevoerde werken, waarin op een monumentale manier een vrouw op het strand is af gebeeld, die door de forse vor men sterk aan Henry Moore's vrouwen doet denken. De doeken hebben een surrealis tische sfeer en vormen een verbazende ontwikkeling in het uitdrukkingsvermogen van Will Vaes, die er voor de duidelijkheid een wat zoetig vroeger doek naast hing, waaruit vooral spreekt dat materiaal en techniek toen de hoofdrol speelden. Dat ze daarin zeer bedre ven is kunt u zien aan de serie colliers, fijn kralenborduur- werk in één kleur, dat prach tig schitterd en heel decora tief is. LIA ROOSE Sjef Stovers, recent werk, in galerie Zero, Willem II straat 18 Tilburg, open: woensdag tot en met zaterdag van 14.00 tot 17.30 uur, tot 29 januari. Sjef Stovers wil beeldend kunstenaar zijn in de ruimste zin van het woord. Zijn pro jecten omvatten daarom werk uit de verschillende dis ciplines. In Zero wilde hij de doelstellingen van de galerie als uitgangspunt nemen: Mi nimal Art presenteren is de belangrijkste daarvan. Dus dacht Sjef een tentoonstelling bij elkaar, die op deze ge dachtegang aansloot. Zelf was hij vooral geïnteresseerd in de ervaringen van de be zoeker wanneer deze in de galerie aan het kijken is. In het persbericht staat: 'De in stallatie, als resultaat, kan worden gezien als thematise ring van de ruimtelijke erva ring van de kijker'. Dat klinkt heel in drukwekkend maar wat nu precies de inhoud van deze fraaie volzin is in relatie met wat er te zien is en te beleven valt, is mij niet helemaal dui delijk. In de kleine ruimtes hangen koperen panelen van diverse afmetingen. Ze zijn geheel volgens het principe van de Minimal Art gedeco reerd. De groen-blauwe figu raties erop zijn ontstaan doordat er een onaangenaam scherp zuur tegenaan is ge gooid. Als je er één gezien hebt brengt de rest werkelijk geen verrassingen meer. In de centrale ruimte, die ook de entree van de galerie vormt, valt meer te beleven. Daar ligt op de grond een vorm van koperen platen, die een ernstige botsing heeft ge had. De onderstede helft is net ontsnapt aan de confron tatie en vertoont nog enige gelijkenis met een plaat. Het bovenste deel echter heeft het zwaar te verduren gehad en heeft meer de vorm van een uit zijn krachten gegroeide piek voor de kerstboom. Het is ontegenzeglijk een span nend en ook wat mysterieus geval. Maar ik ben wel blij dat de kunstenaar zelf me wees op de relatie die dit voorwerp met de ruimte had: in het plafond van deze ka mer is een rozet van pleister werk aangebracht met in het centrum een soort omge keerde pinakel waaraan een lamp hoort te hangen. En dóór verwees nu het tot piek opgetrommelde stuk koper naar. LIA ROOSE Ruimtelijke objecten. Waalse Kerk, Catharinastraat, Bre da. Open: dagelijks 13-17 uur. Tot 8 februari. De afdeling sculptuur en sculpturale keramiek van kunstacademie Sint Joost presenteert zich drie weken in deze kerkruimte. Het is een goede zaak dat dit instituut zich ook buiten de kortston dige eindexamententoonstel ling naar buiten profileert. Gebeurt nog te weinig, zeker wanneer dat geschiedt met de bescheidenheid die me opviel bij een bezoek. Komend van Zundert, van de expositie met naar mijn gevoel teveel pre tenties (zie hierboven) zei een van de exposanten:' Ja, maar dit is nog geen kunst'. Hij koppelde dat wel teveel aan het wel of niet afgestudeerd zijn. Een van de gevels die door het bureau Arquitectonia is opgeleverd; in Key Biscayne. Het is de bedoeling dat ieder van de drie weken vijf tot zes hogere jaars van ge noemde afdeling er een werk stuk laten zien. De zes van deze week hebben pech omdat ze zaterdagmiddag opzij moe ten met hun objecten terwille van de officiële opening daar van de tentoonstelling van Schrofer in De Beyerd. Sommige studenten hebben nadrukkelijk iets met de ruimte geprobeerd. Twee nis sen werden geaccentueerd met kleur en een architecto nische reactie. Aardig is het object, dat bestaat uit twee houten banken van puur hout, die met hun stapelingen aansluiting schijnen te zoe ken bij de kerk zelf; een 'trog' in het midden legt verband. Een eigenzinnige metalen le zenaar tegen de muur is es thetisch een mooi ding, dat verwijst naar kerkmeubilair. Op de vloer tref je verder nog een ruimtelijk object aan uit textiel en metaal, dat zich duidelijk aanwezig stelt en mooi van vorm is. De deur is geaccentueerd door twee be tonnen accenten, die weinig contact maken met de omge ving. Het zelfbewuste gebaar en de perfecte afwerking ont breken zo hier en daar wel. Daarom zijn de exposanten dan ook nog nog student; al kan dat geen excuse zijn. Een grappige bijkomstigheid is dat de aan de muur beves tigde 'sculptuur' gemaakt uit een opgegraven oude deur, door de aanwezigheid van de andere objecten, nu de allure krijgt van een kunstwerk zo als Frencken deze in de zesti ger jaren maakte. HE M.Kouwenberg, aquarellen. Gemeentehuis, Markt, Zun dert. Open: werkdagen 8.30 - 17 uur. Tot en met 30 januari. In de hal van Zunderts ge meentehuis zijn met name in de zomermaanden al heel wat groepsexposities gehouden met werk van professionele kunstenaars uit de regio. Er is een traditie met inhoud. Nieuwsgierig ben je dan naar dit solo-optreden. De hal hangt vol schilderijen met bloemen, het dahlia-dorp waardig. Maar het is jammer dat deze waardig gepresen teerde tentoonstelling zulk onrijp werk bevat. De aqua reltechniek wordt niet zo goed beheerst (of uitgevoerd?) en de bloemstillevens zijn praktisch allemaal volgens hetzelfde stramien gemaakt; de compositie-techniek is zwak. Links vooraan (er is geen nadere aanduiding of informatie aanwezig) hangen drie schilderijen waarop ge probeerd is wat meer met de compositie te doen, getuigt een bloemenveld van een meer intrigerende bladvul ling en laat de schilder zien toch ook transparant te kun nen werken. De vraag blijft of de exposant en het ge meentehuis zichzelf een dienst bewijzen met een der gelijke tentoonstelling. HE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19