Italiaanse tv in greep van politiek
Nederlands tango-orkest El Choclo te gast bij Niehe
Azteekse cultuur herleeft in Brussel
mmrm
Muziektheater A'dai
niet nadelig
voor de andere zalei
CHRISTENDEMOCRATEN EN SOCIALISTEN BEHEERSEN HET NIEUWS
Zes architecten makej
ontwerp voor
Architectuurmuseum!
COLLECTIE VAN 32 MUSEA SAMENGEVOEGD TOT MONSTER-EXPO
ROME - De politiek drukt steeds sterker zijn
stempel op de Italiaanse televisie.
Berlusconi
Liefde
Wortels
Oorlogsbuit
Onbegrip
Afkeer
raSTEM GIDS 2
DUITSLAND 1
Musea
„Al te veel aandacht voor
milieukwesties kan averechts
werken. Bah, alweer zure regenI
wordt dan de reactie"
Karin de Groot, presentatrice 'Ja,
natuurlijk'
DE STEM
Van onze correspondent Gerard Kessels
Christendemocraten en socialisten beheersen de nieuws
uitzendingen van de twee belangrijkste netten van de
staatstelevisie RAI. Het kleine derde net is het domein
van de communisten.
Officieel moet de geldverslin
dende kolos RAI neutraal en
onpartijdig berichten over wat
zich in de Italiaanse samenle
ving en politiek afspeelt. Er is
zelfs een permanente parle
mentaire commissie ingesteld
die daar toezicht op moet hou
den. Maar in plaats van de po
litiek buiten de redactie-loka
len te houden hebben de grote
partijen de omroepkoek onder
ling verdeeld. Tot grote woede
van de kleine partijen en de be
wegingen in de samenleving
die zich ernstig tekort gedaan
voelen.
De greep van de politieke par
tijen op het nieuws is des te
ernstiger omdat het alternatief
ontbreekt. De staatstelevisie
RAI heeft een monopolie op
nieuwsuitzendingen. Silvio
Berlusconi, de koning van de
privé-televisie, staat te trappe
len van ongeduld om ook op dit
terrein de RAI concurrentie
aan te doen. Hij hoopt dat de
wetten die dit verbieden nog
dit jaar worden opgeheven.
Het nieuws is immers de
blinde vlek in het televisie-im
perium van Berlusconi. Met
zijn uitstekend geoutilleerde
studio's en miljarden aan re
clame-inkomsten is hij met
zijn overige programma's de
evenknie van de RAI. Het wet
telijke alleenrecht op het uit
zenden van nieuws is echter
een formidabel wapen in de
handen van de gevestigde tele
visie-makers.
Nieuwsuitzendingen, dat
geldt niet alleen in Italië, beho
ren immers tot de meest beke
ken programma's. En hoge
kijkcijfers zijn voor Berlusconi
De socialist Bettini Craxi
schoof een van zijn mannen
naar voren als topman bij de
RAI. - FOTO AP
ook hoge reclame-inkomsten.
De televisie-magnaat, in zijn
vrije tijd president van Ruud
Gulliis' AC Milan, staat met
een dikke beurs klaar om hon
derden van Italië's beste jour
nalisten weg te kopen bij kran
ten en RAI zodra de wettelijke
obstakels uit de weg zijn ge-
Silvio Berlusconi zou met
zijn commerciële tv-concern
graag concurreren met de
Italiaanse staatsomroep op
het gebied van nieuwsuit
zendingen. - FOTO AP
ruimd.
Italië is een 'partitocrazia', het
zijn de partijen die de dienst
uitmaken. Wanneer een kabi
net valt gebeurt dat niet in de
ministerraad of het parlement,
maar in het overleg van de
partij-leiders. De partijen be
heersen ook staatsbedrijven,
banken, gezondheidswezen en
televisie. Maar al te vaak zijn
persoonlijke kwaliteiten niet
doorslaggevend bij het bezet
ten van een belangrijke baan,
maar het partij-lidmaatschap.
Zo hebben christendemocra
ten en socialisten maandenlang
gevochten over de benoeming
van een topman voor de RAI.
Uiteindelijk werd het pleit ge
wonnen door de socialisten van
ex-premier Bettino Craxi, die
het presidentschap konden toe
schuiven aan hun senator En
rico Manca. Voor de christen
democraten was er een troost
prijs: hun man Biagio Agnes
werd directeur-generaal van
het televisie-bedrijf.
Maar het zijn niet alleen de
topfuncties, die een speelbal
van de politiek zijn Vrijwel
alle journalisten van de RAI
zijn lid van een politieke partij.
Bij de benoeming van redactie
chefs speelt het partij-lidmaat
schap vaak een doorslagge
vende rol. Bij het veelbekeken
eerste net staan elf van de vijf
tien afdelingschefs op de leden
lij st van Ciriaco de Mita's
christendemocraten De drie
presentatoren van het nieuws
van acht uur zijn eveneens
christendemocraten en ze ste
ken hun politieke voorkeur niet
altijd onder stoelen en banken.
Het christendemocratische
stempel op de nieuwsuitzen
dingen is drukkend. Christen
democratische politici worden
uitgebreid geinterviewd, de an
deren moeten het met een
'flash' doen.
Op het tweede net is het om
gekeerd. Hier hebben de socia
listen praktisch vrij spel en
wordt op de inbreng van an
dere partijen beknibbeld. De
communisten, na de christen
democraten de tweede partij
van het land, komen er maar
bekaaid af. Zij mogen het
kleine derde net hebben dat
over veel minder geld en man
kracht beschikt dan de beide
andere.
De politisering doortrekt ook
de hele programmering. Wan
neer het eerste (christendemo
cratische) net over corruptie in
het stadsbestuur bericht, wor
den bij voorkeur steden uitge
zocht waar de socialisten over
de schreef zijn gegaan. Pakt
het tweede (socialistische) net
hetzelfde onderwerp op dan
moeten de christendemocraten
er aan geloven.
Door Tom Smeets duizendste versie van overbe-
HILVERSUM - De tango is aan een nieuwe jeugd be
gonnen. Zelfs in de hitparade duikt zo af en toe een
tango op, terwijl dat toch een plaats is waar electronisch
en computer gestuurde muziek troef is. Nederland heeft
zelfs een heus tango-orkest: El Choclo. In de 'Tv-show'
van Ivo Niehe kan televisiekijkend Nederland vanavond
kennismaken met dit ensemble (Nederland 1,22.10 uur).
El Choclo bestaat overigens al
iets langer dan vandaag. Het
orkest werd al in 1983 opge
richt door violist Hub Mathij-
sen. Hij formeerde een groep
van acht heren en twee da
mes, stuk voor stuk ge
schoolde conservatorium-mu
zikanten. En allemaal musici
die regelmatig sessie-werk
doen.
El Choclo is voor geen van hen
een volledige dagtaak. Ze
werken allemaal in andere
orkesten, variërend van het
Residentie Orkest, het Metro-
pole Orkest, het Schönberg
Ensemble of het orkest van
het Nationaal Ballet' Een
aantal leden heeft ook ge
werkt bij het inmiddels opge
heven Boulevard of Broken
Dreams.
Aanvankelijk speelde men
de typische vijftiger-jaren
tango, zoals die in ballrooms
pleegde te klinken, aangevuld
met enkele originele stukken
uit de jaren twintig. Daarbij
werd gebruik gemaakt van
vooroorlogse arrangementen,
afkomstig uit Duitsland en
Frankrijk.
Maar El Choclo zou geen Ne
derlands ensemble zijn als het
van lieverlee niet een eigen
weg was gegaan. De leden be
gonnen zich steeds meer te
verdiepen in de geschiedenis
van de tango, de wortels van
deze bijzondere dansvorm.
Daarover zijn niet voor niets
in de loop der jaren stapels
boeken geschreven, films over
gemaakt en theaterstukken
opgevoerd.
Het tango-orkest El Choclo: geen 'Olé guapa'.
Dankzij de arrangementen
van drie orkestleden - pianist
Eddy van Dijken, accordeo
nist Gerrit Hommerson en gi
tarist Dick van der Harst -
kan El Choclo nu beschikken
over een repertoire dat als een
samensmelting van de klas
sieke Argentijnse tango en de
zogenaamde tango nuevo kan
worden beschouwd.
Die visie wordt bevestigd
door de eerste lp van de groep,
die eind vorig jaar op de
markt is verschenen. De plaat
heet 'Original tango'. Daaruit
blijkt dat de groep zich niet
heeft laten verleiden met een
duizendste versie van overbe
kend repertoire op de proppen
te komen. En zeker niet tot het
in een tango-jasje gieten van
bekende melodietjes, zoals
sommige orkesten ook wel
eens doen. Geen 'Olé guapa'
dus. Nog sterker, er komt
überhaupt geen Malando op
voor.
Dat neemt niet weg dat er
enkele melodieën op deze lp
voorkomen die de liefhebbers
bekend in de oren zullen klin
ken. Zoals de tango waaraan
dit orkest z'n naam ontleent.
Maar ook 'A media luz' en
'Caminito'. Maar dat gebeurt
zonder^ commerciële conces
sies te iioen. In die zin is 'Ori
ginal tango' niet de meest ge
makkelijk in het gehoor lig
gen de plaat.
De instrumentale klanken
worden af en toe aangevuld
met zang van Nanette Currie
en Juan Tajes. Hartstochte
lijke zang, zoals het in dit
genre betaamt. Bij een optre
den beperkt dit duo zich niet
tot deze zang, maar wordt er
ook een dansje gepleegd. Wel
licht dat we ook daarvan bij
Ivo Niehe vanavond een
staaltje krijgen te zien.
Door onze correspondent
Frans Boogaard
BRUSSEL - Van 15 januari
tot en met 17 april wordt in
de Koninklijke Musea voor
Kunst en Geschiedenis in
Brussel een overzichtsten
toonstelling over de Az
teekse cultuur gehouden,
die door het Vlaamse minis
terie van Cultuur tot de
grootste in haar soort wordt
gerekend.
'De Azteken - Kunstschatten
uit het oude Mexico' is een rei
zende tentoonstelling, die al
vier Westeuropese steden heeft
aangedaan, maar die nu voor
het eerst (en voor het laatst) in
de buurt van Nederland komt
De meer dan 300 meester
stukken uit de Azteekse be
schaving, speciaal voor deze
toernee samengebracht, zijn
afkomstig uit 32 musea in
Europa, Mexico en de VS.
De aard van de tentoonstel
ling en de ervaringen in Hil-
desheim, München, Linz en Ko
penhagen, waar zij al eerder te
bezichtigen was, doen de de
missionaire gemeenschapsmi
nister van Cultuur in Vlaande
ren, Patrick Dewael, op 200.000
bezoekers rekenen.
De Azteekse beschaving vindt
haar oorsprong in de tweehon
derd jaar durende zwerftocht,
die de Azteken of Mexica in de
loop van de twaalfde eeuw in
zetten. Gedurende die tijd
bouwden zij zich een reputatie
op als krijgers, waarvan an
dere volkeren in het Centraal-
Een van de Azteekse beelden die te zien zijn in Brussel.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Mexicaanse hoogland - in ruil
voor gastvrijheid - graag pro
fiteerden.
In 1325, een slordige twee
honderd jaar nadat ze hun my-
tische woonplaats Aztlan had
den verlaten, kregen de Azte
ken toestemming zich op een
paar drassige eilandjes in de
lagune van het Texcoco-meer
te vestigen. Daar stichtten ze
hun stad Mexico-Tenochtitlan,
die van een uit rieten hutten
bestaande, bescheiden neder
zetting, in korte tijd uitgroeide
tot het centrum van de Az
teekse beschaving.
Zeker toen de Azteken hun
gezag aan heel Centraal-Me-
xico hadden opgelegd en alle
oorlogsbuit voor de uitbouw
van Tenochtitlan werd ge
bruikt, kreeg deze stad het
aanzien van een zeer luxe ver
blijfplaats.
Brede straten verbonden de
woonwijken, waarin al huizen
van tweehoog te vinden waren,
met in exotische tuinen gelegen
paleizen van hoogwaardig
heidsbekleders. Stevige brug
gen overspanden de kanalen,
die dienden voor waterafvoer
en transport van goederen, en
in het centrum werden in
drukwekkende tempels opge
richt in de vorm van pyrami-
des, die soms tot veertig meter
reikten. In deze tempels offer
den de Azteken hun tiendui
zenden krijgsgevangenen, die
slachtoffer werden van het Az
teekse geloof dat het univer
sum tot stilstand zou komen,
als de zon niet met een dage
lijks offer van mensenbloed in
beweging werd gezet.
Bij de inwijding van de belang
rijkste cultusplaats, de aan de
zonnegod Huizilopochtli en de
regengod Tlaloc gewijde Tem-
plo Mayor, werden om die re
den niet minder dan 20.000
krijgsgevangenen geofferd.
Veel voorwerpen uit deze
tempel, die in 1978 tijdens
grondwerken bij de Plaza de la
Constitution in Mexico-Stad
werden teruggevonden, vor
men nu de kern van de ten
toonstelling in Brussel.
Maar om meer inzicht te ge
ven in de Azteekse beschaving,
hebben de samenstellers van de
tentoonstelling ook aandacht
besteed aan de culturele erfenis
van hun soms verre voorgan
gers, tot aan de Olmeken, die
vanaf 1500 vóór Christus de ba
sis legden voor het schrift, de
ceremoniële centra, de kalen
der, het balspel en de maïsteelt.
In de ontwikkeling van hun
eigen cultuur hebben de Azte
ken zich voor een belangrijk
deel laten leiden door de groot
ste cultuurdragers van Cen-
traal-Mexico, de Tolteken, wier
rijk in de tiende eeuw ten on
der ging.
In hun officiële geschied
schrijving lieten enkele van de
meest in aanzien staande Azte
ken zich zelfs doorgaan voor
afstammelingen van Quetzal-
coatl, de verjaagde priesterko
ning van de Tolteken, die mis
schien ooit zou terugkeren om
de Azteken aan zich te onder
werpen.
Het ogenblik waarop dat kon
gebeuren deed zich volgens een
oude voorspelling om de 52 jaar
voor, en werd door de Azteken
in 1519 opnieuw verwacht.
Toen de op dat moment heer
sende 'Grote Spreker', Mote-
cuhzoma II, dan ook geruchten
opving over reuzekano's met
vleugels, grote rijdieren en
mannen met zwarte baarden,
was voor hem duidelijk dat
Quetzalcoatl in aantocht was.
Korte tijd later maakten de
Spaanse ontdekkingsreiziger
Hernan Cortés en zijn conquis
tadores hun opwachting. Zij
werden vriendelijk ontvangen,
keerden huiswaarts met
scheepsladingen gouden en zil
veren geschenken, maar maak
ten in 1521 heel Tenochtitlan
toch met de grond gelijk. Reli
gieus fanatisme, onbegrip voor
de Azteekse gebruiken en een
diepe afkeer van de mensenof
fers die de Azteken hun goden
brachten, waren voldoende
voor de Spanjaarden om de
Door Henk Egbers
ROTTERDAM - De stuurgroep Archtectuur Institi
onder voorzitterschap van WVC-ambtenaar J. Jes
run, heeft zes architecten aangewezen, die voor Ijl
1988 een voorlopig ontwerp mogen inleveren vooij
nieuwbouw van het Nederlands Instituut voor
tectuur, Stedebouw en Landschapsarchitectuur!
Rotterdam.
Het zijn vier Nederlanders
en twee buitenlanders: bu
reau Jan Benthem en Mels
Crouwel, Amsterdam; Jo
Coenen, Eindhoven; Wim
Quist, Rotterdam; Rem
KoolhaasOMA, Rotterdam;
Ralph Erskine, Stockholm
en Luigi Snozzi, Locarno.
Een commisie zal zes los
staande oordelen geven,
waarna het bestuur van het
museum zijn keuze zal doen.
Deze commissie bestaat uit
A. Bodon, architect; ir D.
Dicke, hoogleraar civiele
techniek; drs R. de Leeuw,
directeur van het Van
Goghmuseum en als voor
zitter de architect ir J. Pee
reboom Voller. De ontwer
pen worden deze zomer ge-
exposeerd in het museum
Boymans-Van Beuningen in
Rotterdam.
[HU2^
Verdacht
Dit museum wordt opge
nomen in een museumpark
Tegenover wordt het archi
tectuurmuseum gebouwd,
terwijl daar weer tegenover
een Kunsthal komt. De ar
chitect voor deze 'Kunsthal-
Ie' is Rem Koolhaas, die dus
temidden van de zes voor de
meervoudige opdracht van
het architectuurmuseum
een voorsprong lijkt te heb
ben.
De keuze van genoemde
zes wordt als nogal behou
dend gekrakteriseerd.
Rijksbouwmeester F. van
Gooi, lid van de con
zei dat geprobeerd was]
veel mogelijk stron
aan bod te laten koia
Projectleider H. Andets
vertelde dat over ruim l
derd architecten was i
dacht. B. Colenbrander J
het Nederlandse Docu
tatiecentrum voor
kunst, dat in het instit]
zal opgaan, erkende
vraag 'Waarom weer Qui|
voor de hand ligt.
Ruud Brouwers van|
stichting Wonen, een
poot van het nieuwe i
tuut, sprak van een uil]
gende opgave om een p
blieksgebouw met
netto-vloeroppervlak
8000 vierkante meter ten
ken. De voorzitter van]
bestuur stichting Archil]
tuur Museum, N.T
meent dat het nieuwe i
seum, als het in
opend is, 'een voortdui
evenement' zal zijn
Jessurun wees eropl
het geen rijksinstit]
wordt, maar een part
liere instellin. De dep;
menten van WVC en1
hebben er 22 miljoen
beschikbaar voor gesteld]
gemeente Rotterdam
de grond. De exploitatiel
door WVC bekostigd wori
(32 man personeel en 10
wakers zijn gepland).]
zomer zal de directeur]
noemd worden.
[et tweede rechtbank-dra-
ia, dat de IKON uitzendt, is
ierdacht van geweldple-
„g*. Voor de kinderrechter
jrschijnt de achttienjarige
loost. Na een paar pilsjes
jeft hij ruzie gekregen in
■t jongerencentrum. Zijn
/oegere vriendin Jolanda,
[et wie hij nog een rekening
vereffenen had, kreeg
ierbij een glas in het ge-
icbt. Kan er van opzet
irake zijn?
20.20
Horizon
let licht ontvlambare wa-
srstof zal in de toekomst een
[langrijke energiebron
rorden. Er is een methode
«vonden, waardoor het over
")te afstand vervoerd kan
[orden. Een tweede belang-
Ijke ontwikkeling is kunst-
jt, dat uit algen wordt ge
taakt. De eigenschappen
de kunststof benaderen
cht bot. Daarnaast ging 'Ho-
>n' een kijkje nemen bij
>n onderzoek van TNO naar
gevolgen van de elektro-
tagnetische puls, een neve-
:ffect van kernexplosies.
elektrische puls is in
tat in één klap alle electro-
she apparatuur te ontre
den. Voorts besteedt deze
ïbriek ook aandacht aan de
IAT-recorder, waarmee
gekopieerd kunnen
rorden.
21.30
Lang leve
de mode
AMSTERDAM (ANP) - De belangstelling voor de
in Amsterdam is het afgelopen jaar zeer opvallendi
weest. Over de gehele linie kon een groei in de bezoel
aantallen worden vastgesteld die vaak zeer omvat,
was. Dat geldt zowel voor de podiumkunsten als voor|
tentoonstellingen in de diverse musea in Amsterdam.
hele Azteekse beschaving uit te
roeien. Maar vee] kunstschat
ten die toen al hun weg vonden
naar Europese verzamelingen,
zijn zorgvuldig bewaard, en in
de periode '78/82 aangevuld
met nieuwe vondsten uit het
hart van de Azteekse cultuur,
de toen net herontdekte Tem-
plo Mayor.
Pikant is dat de tentoonstel
ling van meer dan 300 Azteekse
beelden en beeldjes, juwelen,
stenen maskers en cultusvoor-
werpen, in Brussel feitelijk al
de tweede is.
In 1520, nog vóór Tenochtit
lan met de grond gelijk werd
gemaakt, werden de gouden en
zilveren geschenken die Cortés
van Motecuhzoma had meege
kregen - en die, eenmaal in
Europa, aan keizer Karei V
werden aangeboden - ook al
tentoon gesteld.
Tot de enthousiaste bezoe
kers van die tentoonstelling be
hoorde de Duitse schilder Al-
brecht Dürer, die in zijn dag
boek schreef dat hij van zijn le
ven nog niets had gezien „dass
mein Herz also erfreut hat."
Een mooiere aanbeveling
dan deze kunnen de organisa
toren van de tentoonstelling in
Brussel zich niet wensen.
'De Azteken - kunstschatten
van het oude Mexico' is te be
zichtigen van 15 januari tot en
met 17 april, dagelijks van 10.00
tot 17.00 en 's woensdags tot
21.00 uur. 's Maandags gesloten.
Bij de NS zijn speciale kaartjes
te koop voor een retour-Brus
sel (gereduceerd tarief), de me
tro, het toegangsbewijs en een
lunch. Op de meeste NS-sta-
tions zijn daarover gratis fol
ders verkrijgbaar.
Het Amsterdamse Muziektheater.
de derde aflevering van
ag leve de mode' kijken de
bakers naar de kunst en de
ort in de mode. In de jaren
vintig putten de ontwerpers
}un inspiratie uit het ku-
Isme en de abstracte kunst,
ok de populair wordende
uto vormde een rijke
iüeeënbron. Oude filmbeel-
van een concours d'ele-
nce geven een goed voor-
eld van de invloed van de
uto in de mode. Na voor
einde stromingen kwam de
omfabriek Hollywood op,
|ie het modebeeld bepaalde.
or de jaren heen bleef ech-
jer toch de kunst een zeer ge-
lefde voedingsbodem.
Private
conversations
gelopen zondag bracht de
"D de verfilming van Ar-
Millers toneelstuk 'De
van een handelsreizi-
Als aanvulling hierop is
iavond de documentaire
ivate conversations' te
:n De film biedt een inte-
ant kijkje achter de
ermen van de productie,
iprekken en discussies
de enscenering worden
[gewisseld met anecdotes en
mmentaar van de acteurs
de studio. Bovendien praat
hur Miller over het ont-
an van het stuk, terwijl
'olker Schlöndorff zijn eigen
^egie belicht.
Dit zegt directeur A. van
Schendel van het Amsterdams
Uitburo (AUB). Het bezoek aan
het Concertgebouw groeide
met zo'n 5 a 6 procent naar
525.000 bezoekers. Carré, dat
zijn eeuwfeest vierde, kon zelfs
een groei van zo'n 40 procent
noteren in het afgelopen jaar.
De eveneens aan de Amstel
gelegen Kleine Komedie, die
met sluiting wordt bedreigd,
zag het bezoek stijgen met 19
procent. De Stadsschouwburg,
aldus Van Schendel, deed het
eveneens in 1987 beter dan in
1986, wat volgens hem opmer
kelijk is omdat in de eerste
helft van 1986 Het Nationale
Ballet en De Nederlandse
Opera nog in de schouwburg op
het Leidseplein zaten.
Het Muziektheater dat eind
1986 zijn poorten voor het pu
bliek opende had eveneens een
uitstekend jaar. Volgens direc
teur W. Sinnige van dit theater
waren er rond de 300.000 bezoe
ker. De operavoorstellingen
waren allemaal uitverkocht en
de balletuitvoeringen vaak,
maar nog niet altijd.
De vrees die velen hadden
dat het Muziektheater bezoek
zou wegtrekken bij andere
theaters is ongegrond gebleken.
Ondanks de hoge bezoekcijfers
van het Muziektheater groeide
ook het bezoek in andere thea
ters. Zowel Van Schendel als
Muziektheaterdirecteur Sin
nige zijn van mening dat het
Muziektheater juist een stimu
lans is geweest voor de belang
stelling van het publiek voor de
andere theaters.
De toegenomen kunstbe
hoefte bij het publiek werd ook
waargenomen in de Nes. Thea
ter De Brakke Grond,
vaak Vlaamse gezelscha
Vel cm V 1 ctcll i 1M gtjiClöUiu y fry
optreden, zag het vorig sd MlStte en IViske: De ft
zijn bezoek al verdubt
zqn
Deze keer is daar nog
schepje bovenop gedaan
De opgaande lijn in het
gold eveneens voor de mus
de hoofdstad. Het Rembrï
huis had met 100.000 lseza^4==
een topjaar, dat zelfde
geval met het Amsteti
Historisch Museum dat 1
205.000 bezoekers trok.
Joods Historisch Museum
sinds de opening op 3
100.000 bezoekers binnen
muren, wat ook nog nooit
toond was, maar dat W
vooral door de verhuizing
het kleine Waaggebouw
het geheel gerestaureerd!
nagogecomplex aan het J1
Daniël Meijerplein.
Het Van Goghmuseum
het jaar af met het record
680.000 bezoekers, het Rij'
seum telde er ruim een
tegenover 938.000 in .t
daarvoor en het Stedelijk
seum zo'n 510.000 mensen
laatste cijfer werd alleen
overtroffen in 1985 (550.001
zoekers. Dat was het
de afscheids tentoonstelling
Edy de Wilde, 'La Grande
rade', die uit alle hoeken
wereld bezoekers trok.
De opmerkelijke ff1
1987 is volgens Van ScK
niet alleen te BIN verklap
de manifestatie Ams'
Culturele Hoofdstad,
voorstellingen en tentoo'
lingen die daar niets
maken hadden trokken
meer mensen.