P?H Industrie deed licht weer aan voor Jan van Gogh door CD -verkoop nog niet op verzadigingspunt •DOCUMENTAIRES OYER KATHOLIEKEN IN VLAANDEREN EN NEDERLAND De TROS wordt oud KUNSTENAAR MAG MET GLAS EXPERIMENTEREN IN LABORATORIUM VAN PHILIPS PLATENINDUSTRIE OPTIMISTISCH Discussie over Israel in Capitool TERDAGI A AR119881®+ ZATERDAG 9 JANUARI 1988 „LVERSUM - De RK Kerk in Vlaanderen jorlt vaak als keurslijf ervaren. Daarop ligt het jent in de documentaire 'God in Vlaanderen', iele KRO maandag 18 januari uitzendt. iging Macht Stromingen Lamp Uitzakken „Sinds Karpov zijn titel kwijt is, is hij een stuk sociabelerIk begin hem zelfs al eeen beet j e te mogen" Jan Timman, schaker DE STEM G1 «ge kerken, levende folkore Van onze rtv-redactie i documentaire, samengesteld door Ad Zonneveld, jeit als ondertitel 'Een tweeslachtig beeld van folklore leegloop' en wil aantonen dat er Vlamingen zijn die ol»ens Zonneveld 'tussen wal en schip terecht komen'. er lebben de omslag in ir het ondernemer- ijn aangevoeld, 'ten lieten de toplie- ifsleven de afgelop( a het woord. Tv-pro- adpunt in de Markt' keken 'Aktua Export' ook spiegels van een 'osken liggen nu vol laden en de geschrif- s John Naisbitt (Me- ucker en Tom Peters ence) zijn ook in Ne- geworden. En onder- ih omringd met een a voorlichters die het het bedrijf voor hen Wisse Dekker (nu laad van Toezicht) is sproken belichaming idernemer die de bui- ïst tegemoet treedt, ds leider van het Phi- ser zestig procent van (mmunicatie. lit jaar kreeg hij van ten op dit punt een erlands Genootschap ons en Voorlichting. naar de jaren tachtig externe-betrekkingen- :e koerswijziging aan- ie op de veranderde ite van de multinatio- zei Dekker bij die veranderden in feite If staand instituut tot nisme binnen de sa- itrast met de traditio- 'low profile' gaan we de beste manier is de tellen wie we zijn, wat \re aan het doen zijn". end verschil met 1977, ietzelfde trachtten te lenleving ook luistert. ondernemer dus weer man. Maar zijn kre- Er komen steeds meer alen, misbruik van n de effectenhandel, en nieuw type zaken- koste van bloeiende wil maken. ingen blijven niet zon- le maatschappelijke ernemer. Het instorten markten zou tot enige ng kunnen zijn. Hoog- le val en hebzuchtigen op de neus. ner op het punt staat se voetstuk te vallen? lol dacht enig verband economische groeibe- 50 van de ondernemer, t de economie een dui- kunnen de directeur s dus de borst nat ma- het woord komen onder 1 de godsdienstsocioloog Dobbelaere, hoogleraar aan Katholieke Universiteit te wen, die erop wijst dat 'jitig procent van de Vlamin- ji officieel katholiek is, maar >t slechts twintig procent van katholieken praktizeert. „•der komen mensen aan het lord die de kerk vaarwel bben gezegd en twee vrou- 31, die niet meer aan een ka- jjolieke school mogen werken, it hun leefwijze niet xikt met de leer van de kerk. |De documentaire, die 8 fe- lari in Vlaanderen wordt v ;onden, maakt deel uit jeen project van de KRO en BRT. In het kader daarvan de Vlaming Erik Pertz documentaire gemaakt 'God in Nederland', die op januari door de BRT en op 8 liruari door de KRO wordt (gezonden Aanleiding voor de beide do- ïentaires is de uiteenlo- pde manier waarop paus Jo- ines Paulus II in 1985 in Ne- Jrland en Vlaanderen is ont ogen. In Nederland wachtte t hoofd van de RK Kerk een ele ontvangst, in Vlaanderen i hij enthousiast onthaald, ineveld wilde nagaan, in «verre het beeld van 'God als 'ifde' dat de Vlaamse kerk zou merken, juist is. Pertz |3de vooral onderzoeken, of de Gods' bepalend is voor houding van de katholieken ^protestanten in Nederland. Zonneveld acht de KRO het i medium voor een kriti- i documentaire als 'God in ^anderen'. „Als een niet-con- BSionele omroep zo'n pro- zou uitzenden, zou rder worden gezegd, dat men i van een dergelijke om- p kan verwachten". (laak wordt gedcht dat Vlaan ten in godsdienstig opzicht fleurig afsteekt bij Nederland", aldus Ad Zonneveld. „Dat dwaalspoor is onze Bourgoni- sche buren wel lief. Tussen de prachtige maar misleidende beelden van processies en com muniefeesten probeer ik het feitelijke godsgeloof van de Vlamingen te achterhalen. Ze noemen zich katholiek, maar dat is va«L ir:.r ccn kwestie van gewoonte dan van overtui ging". Uit de documentaire van Zonneveld blijkt dat Vlaande ren, als het om de geloofsbele ving gaat, een land is van te genstellingen. Zo dient de aartsbisschop van Mechelen- Brussel, kardinaal Godfried Danneels, het vormsel toe aan slechts tien vormelingen in de bijna lege Sint Romboutkathe- draal in Mechelen. Ook zijn er beelden van de Hanswijkpro- cessie in Mechelen, waarin Danneels onder de ogen van duizenden Vlamingen de mon strans ronddraagt. Dobbelaere schrijft het ge ringe aantal belijdende katho lieken toe aan de toenemende gewoonte van de Vlaamse ka tholieken 'niet meer het menu te nemen maar een katholi cisme a la carte'. Katholieken negeren de elementen in het geloof, zoals de kerkgang en de, moraalleer, die hun niet meer aanstaan maar verbinden daaraan niet de consequentie zich niet langer als katholiek te beschouwen. Er is in toene mende mate 'gelegenheids kerkgang'. Dat wil zeggen dat katholieken alleen voor een doop, eerste communie, plech tige communie, vormsel, huwe lijk of uitvaart in de kerk ko men. Het bezoek van de paus was een feest, maar leidde niet tot vergroting van het aantal kerkgangers. Een processie in Vlaanderen: Vlamingen blijven gesteld op uiterlijk vertoon. De documentaire gaat uitge breid in op de macht die de kerk uitoefent in het onderwijs en de gezondheidszorg. Tachtig procent van de scholen is ka tholiek. Ruim de helft van de ziekenhuizen, verpleeghuizen en psychiatrische inrichtingen heeft een katholieke identiteit. „De macht van de kerk is on menselijk", aldus een onder wijzeres van een katholieke school die ontslagen werd om dat ze als ongehuwde zwanger was. Een directrice van een ka tholieke school, die ook ontsla gen is, hekelt de huichelachtig heid van de kerkleiding. Een kuisvrouw (schoonmaakster) wordt veel gemakkelijker ont slagen dan de directeur van een ziekenhuis wegens de hoogte van de afkoopsom. Zonneveld constateerde bij het maken van de documen taire dat maar weinig Vlamin gen bereid waren voor de ca mera over hun problemen met de kerk te vertellea Dat komt mede doordat er voor mensen die uit de kerk stappen, geen alternatief is. Er is bij voor beeld geen grote protestantse kerk in België. Sommige vrij zinnigen organiseren voor hun kinderen een feest als tegen hanger van bij voorbeeld de plechtige communie, maar an deren verzetten zich tegen der gelijke 'vrijzinnige plechtighe den'. Toch gelooft Zonneveld niet dat de vrijzinnigheid op korte termijn zal toeslaan in Vlaan deren: „Vlamingen zijn gesteld op uiterlijk vertoon. Om me Dobbelaere te spreken: ze wil len de hoogtepunten in hun le ven kerkelijk vieren. En dan ben je op de katholieke kerk aangewezen. Alternatieven zijn er eigenlijk niet, zoals iemand in de film zegt: als je uit de katholieke kerk stapt, moet je dan een nieuw soort re ligie gaan aanhangen?" In de uitzending die de Vla mingen onder leiding van Erik Pertz maken over het katholi- sicme in Nederland worden ook de reformatorische kerken be keken. De twee christelijke stromingen hebben elkaar in ons land nu eenmaal doorlo pend beïnvloed. De katholieke kerk moest in het begin van deze eeuw nog een flinke emancipatiestrijd voeren. Daarna kwam de oecumeni sche gedachte en wordt veel meer gestreefd naar samen werking. „We laten zien hoe de gere formeerde kerk democratisch is, met meer deelname van le- - FOTOANDflEDEMAEGHT ken en met vrouwen in het ambt", licht Erik Pertz toe. „Mogelijk heeft dat als voor beeld naar rooms-katholiek Nederland gewerkt en is de ka tholieke progressiviteit voort gekomen uit de contacten met de reformatie". In 'God in Holland' zijn beel den te zien uit het 'Rijke Room- sche Leven', toen het Vaticaan nog prijzend sprak over de ge loofsbeleving in Nederland. In de jaren zestig veranderde dat allemaal. Samensteller Erik Pertz: „Er is veel in beweging in godsdienstig Nederland.' Er wordt veel werk gemaakt van teksten en gezangen, er zijn veel mensen die veel presteren. Er is polarisatie omdat mensen met hun mening naar buiten komen maar ik vind dat goed. In Vlaanderen gebeurt dat te weinig". Door Henk Egbers „Mijn ervaringen als kun stenaar met de industrie zijn geweldig. Wat ik hier in het Natuurkundig La boratorium van Philips in één jaar geleerd heb, be treffende de kwaliteit van mijn vak, betekent voor mij een brug van vijftien jaar. Ik zou kunstenaars willen adviseren om ook contacten te leggen met de I industrie. Dan hebben ze geen 'steun' meer nodig," aldus de enthousiaste glaskunstenaar Jan van Gogh. .Eigenlijk moet ik niets heb- I ben van kapitalisme en je weet wel. Maar toen zo'n tachtig procent van mijn glasobjecten kapot sprongen door een te snelle opvoering van de spanning, begreep ik dat ik adviezen nodig had I over het materiaal zelf". Jan, I me in Asten woont, dacht aan het Philips Laboratorium in net nabijgelegen Eindhoven. Na enkele gesprekken daar wilde men het wel eens met ™sm proberen Hij mocht een pjdje meelopen. Het werd een laar. .,Er is hier een enorme er varing met glas, maar de in- I valshoek van het ermee om- I gaan is een andere dan die 1 van de kunstenaar. Ik heb nier technisch erg veel kun- nen laren over de kwaliteiten van het glas en omgekeerd ?eeft de industrie mogelijk ideeën gekregen over andere toepassingen van hun eigen I materiaal. Misschien dat de glazen armatuur, of mijn zo- geheten Van Gogh-lamp, 1 tvaar in een industriële pro- I duktie kan terugkeren in glas drie-dimensionaal-plas- tisch te maken. Hij ging glas blazen, maar vond zijn voornaamste uit drukkingskracht in het laten uitzakken van glaspartijen in de door hem gewenste vor men; via allerlei steuntjes en experimenten met gradaties in de temperatuur. Een me thode, die niet alleen gevaar voor kitscherige resultaten in zich draagt, maar ook veel af val produceert. Maar een in terne expositie in het Philips lab bij de afsluiting van zijn jaar experimenteren liet zien, dat zijn plastieken doorgaans van een verfijnde opvatting getuigen en het materiaal zelf nu minder problemen voor hem oplevert. Zijn wekelijks bezoek aan het laboratorium heeft hem veel geleerd omtrent de uit- zettingscoëfficient en de af koelingsperiode van glas. Af koelen mag bijvoorbeeld niet sneller dan tien graden Cel sius per uur. Ook op het ge bied van gietvormen (vorm-, zand in plaats van ferro- staal) deed hij ervaringen op. Tevens zag hij kans gekleurd glas te maken waarbij hij de invloed van de temperatuur op de kleurnuances kon on derzoeken. Jan van Gogh ont dekte hoe hij koper en melkglas met elkaar kan la ten versmelten. Jan van Gogh bij zijn Van Gogh-lamp; op de achtergrond een door hem geschilderd doek. - FOTO AflCHIEF DE STEM plaats van allerlei kunststof produkten". Jan is vooral vol van de idee, dat nu kunstenaars, die door de afschaffing van de BKR financieel nogal in de problemen gekomen zijn, via de industrie (bijvoorbeeld door een experimenten werkverband met gesloten beurzen) nieuwe kansen krij gen Van Gogh kreeg zijn oplei ding aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven, St.-Joost (monu mentaal) in Breda, Antwer pen (schilderen) en de Staatli- che Hochschule in Stuttgart (één jaar architectuur). Als bijvak deed hij glas-in-lood. Omdat nij ook werkte in ke ramiek, kreeg hij de idee ook Trots is hij op de door hem bedachte lamparmatuur. Deze bestaat uit aan elkaar bevestigde glasplaten met als afsluiting een glaskegel. De instraling van het licht ge beurt op een manier, dat de stralen zo worden afgebogen dat er verrassende effecten ontstaan. Deze Van Gogh- lamp werd aanleiding voor verder onderzoek naar aan straling van glas. Daarbij kwamen hem de deskundige adviezen van een opticus in het laboratorium weer goed van pas. Jan heeft ervaren dat de technische mensen van zo'n industrieel laboratorium - gericht op het maken van een verkoopbaar podukt - via zijn experimenten ook met andere ogen naar glas gingen kijkea Omgekeerd kwam hij tot een beter besef dat kunstenaars vaak boeiende zaken kunnen bedenken, die aan knullige constructies ten onder gaan. Die wisselwerking is zeer vruchtbaar. Glas als materiaal voor' beeldende kunst is in opmars. In 1986 was er bijvoorbeeld in het fort Asperen te Acquoy een glassymposium en ten toonstelling met gerenom meerde kunstenaars uit de hele wereld die wel eens wat wilden met deze stof. Ook Jan van Gogh was niet enthou siast over de resultaten Glas vraagt veel oefening, die kunst baart. Van de kans om te experimenteren en te oefe nen binnen een goed geoutil leerd industrieel complex, zo als hij die in Eindhoven kreeg, wil hij graag getuigen. Dat zou meer moeten gebeu ren! De onvermijdelijke slot vraag: Van Gogh en Bra bant? Hij is bezig te onder zoeken of de wereldberoemde Vincent in zijn stamboom zit Hij voelt zich wel met hem verwant. Daarom is hij kun stenaar. Bereikbaar is hij via postbus 135, 5720 AC Asten, want hij wil graag nog tij dens zijn leven zijn licht laten stralen en als het kan via fraai gevormd glas. gljli: Veronica heeft de eerste tik van het j aar uitgedeeld. Ik be- M doel niet de dans van Joop Zoetmelk met een blote danseres m van Brasil Tropical, maar het feit dat Veronica de grootste l™; -omroep van Nederland is geworden. Vooral voor de TROS was het zuur. Die omroep verloor flink wat leden, terwijl >:K:| TROS-programma's juist zo hoog scoren in kijkersonder- iSS zoeken. :jS: Dinsdagavond toonde de TROS vol trots dat de 'Honeymoon ijijiji: Quiz' en 'De eerste de beste' tot de populairste uitzendingen ijljiji van het vorige kwartaal behoren. Maar later constateerde S& Ivo Niehe dat de TROS het Wereld Natuur Fonds aan dui- zenden nieuwe leden heeft geholpen, maar zelf nu ook een ledenwervende uitzending nodig heeft jijijij: Mogelij k zij n TROS-leden massaal overgestapt naar het Natuurfonds. Niehe probeerde ze terug te winnen met een jijijij: aapje en via gesprekken met overbekende Nederlanders, jijijij „De paar talkshows in dit land zitten in dezelfde pot te roe- jijijij ren", zegt Ivo deze week in he KRO-blad 'Studio', maar hij ijijiji confronteerde ons wel zonder blikken of blozen met voor- ijijiji: spelbare antwoorden van Willem van Hanegem en penose- ijijijj peetvader Frits van de Wereld. ijijijj Veronica heeft nauwelijks programma's die aan de kijk- ijijijij dichtheid-top staan. Woensdag werd het hele programma jjjjjiji omgegooid voor het 'Indoor Soccer Toernooi'. Sponsor Opel jijiiij was er heel blij mee, maar de vraag is of de kijkers enthou- jijijij siast waren over de flitsen van zeven minuten. De vraag is jijijij ook of ze de moeite namen naar tussenliggende program- jijijij ma's als 'Nieuwslijn' en 'Parallalax' te kijken, ijijiji: Dat laatste is wel een heel vreemd verschijnsel op de tv. In ijijijij de derde aflevering ging het om reïncarnatie en daarvoor ijijij? zijn spiritisme en telepathie behandeld. De opgevoerde to- ijijiji neelstukjes zijn zo kinderlijk en onhandig dat ze bedoeld lij- jijijiji ken bij een weldenkend mens elk sprankje van geloof in het jijijij bovennatuurlijke te doven De deskundigen die tussen het jijijij: verhaal door aan bod komen, kunnen daarentegen onge- jijijij: stoord hun theorieën kwij t en zonder tegenspel gevoelige zielen naar him praktij kruimte lokken, ijijijj Ih de aflevering over telepathie kregen een paar paragnos- ijijijj ten foto's op hun bureau van onbekende mensen. De een ijijiji maakte rare schokbewegingen als hij 'een ervaring' kreeg, ijijiji een tweede zei 'Deze krijg ik niet helder door, nee, niet hei- Si;:;: der" en een derde wendde zijn gelaat af en sprak verstikt dat jijijij hij over de afgebeelde persoon liever niets wilde vertellen, jijijij Daarop rekende de programmamaker ons voor hoeveel de jijijij paragnosten 'goed' hadden. Wat met 'goed' was bedoeld, jijijij: werd ons niet duidelijk gemaakt, ijijiji Het kan zijn dat programma's als 'Parallalax' en 'Het ijijiji zwarte gat' (op de radio) doorwerken in het onderbewuste ijijiji van de Nederlanders en dat zo de winst van Veronica te ver- ijijiji klaren is. Maar waarschijnlijk is de oorzaak veel aardser. iiiÜii Het zij n niet de programma's die het hem doen, zoals TROS jijijij denkt, maar de programmabladen. Met het Veronicablad jijijij heb je de tv-gegevens en de Hitkrant in één en dat vinden jijijij jonge Nederlanders die iets te besteden hebben veel leuker ;i;i;i;: dan dat kleine TROS-Kompasj e. ijijji; Een paar j aar geleden werd de AVRO op grond van de cij - ijijiji ferlij sten al gedegradeerd tot bej aardenomroep. De TROS is ijijiji inmiddels terechtgekomen in de 'midlife crisis' en als de ca- ijijiji mera binnenkort bij Ron Brandsteder (die toch al te veel i;i;i;i praat over zijn opgroeiende kinderen) de eerste grijze haren jijijij bespeurt, is het gebeurd met deze omroep, jijijij Nederlanders willen een mooi blad en vragen zich niet af jijijij welke omroep welk programma uitzendt. 'Achter het jijijij nieuws' wordt hoger gewaardeerd dan 'Nieuwslijn', maar jijijij dat wil niet zeggen dat meer mensen principieel de VARA ijijiji verkiezen boven Veronica. Hoe komt het dat er toch nog ijijij; steeds mensen zijn die denken dat ons omroepbestel iets te M maken heeft met principes? Door Tom Smeets Het gaat goed in de grammofoonplatenbranche. Jan Cor- duwener, directeur van Phonogram, vat de situatie zo sa men: „De grote verwachtingen over 1987 zijn voUedig uitgekomen. Het is een heel goed jaar geworden, geluk kig niet alleen voor ons, maar voor de hele industrie". Maar over het algemeen is ook klassieke muziek in 1987 uiter mate goed verkocht De reden daarvoor is al langer dan van daag bekend. Het beter gaan van de geluidsindustrie heeft alles te maken met de nog steeds spectaculaire verkoop van de compact disc. En onder de cd-kopers zijn nogal wat liefhebbers van klassieke mu ziek. Jan Corduwener: „De cd- hausse zet zeker door. AI moe ten we er natuurlijk wel reke ning mee houden dat de situa tie voorbij zal gaan dat alles wat op cd verschijnt ook ver koopt. We hebben een periode gehad dat men gewoon een cd kocht om een cd te hebben. Het gaat nu weer om het repertoire dat erop staat Het repertoire is nu weer belangrijker dan de geluidsdrager. Dat verschijnsel heeft zich eigenlijk al in 1987 afgetekend, maar dat zal zon der twijfel nog erger gaan spe len" Het verzadigingspunt is ech ter nog niet bereikt „Op geen stukken na", meent Jan Cordu wener zelfs. De tijd dat nieuwe produkties niet meer als lp ver schijnen maar uitsluitend als cd, is dan ook nog niet geko men. „Bij Phonogram zitten we wat het populaire repertoire betreft op dit moment op een fifty/fifty-verdeling, dus vijf tig procent op cd en vijftig pro cent op de gewone geluidsdra gers, lp of cassette. Bij klassiek gaat het wel al een stuk harder. Ik denk dat op dit moment al zo'n tachtig procent van de klassieke verkoop cd-verkoop is. Dus dat gaat heel hard." De eerste produkties die al leen op cd zullen verschijnen, zullen dan ook zeker in de klas sieke hoek zijn te vinden. Maar ook dat zal nog niet in 1988 zijn. Jan Corduwener: „We moeten daar ook voorzichtig mee zijn. Ik zou het heel jammer vinden. Vergeet niet dat er in ieder huisgezin in Nederland een platenspeler staat. En dus moe ten we niet in eens zeggen dat de cd alleen zaligmakend is. Laten we in godsnaam nog zwarte schijven blijven verko pen." De verwachtingen voor 1988 zijn over het algemeen gema tigd optimistisch. Jan Cordu wener drukt het zo uit: „We moeten niet de fout maken te denken dat het goed gaat. Het gaat beter, maar nog niet goed genoeg. We verkopen in aan tallen nog steeds niet de aan tallen van de echt goede jaren 1978 en '79. In waarde zijn we omhoog gegaan, maar dat heeft weer alles met het cd-verhaal te maken. Daarom ben ik ge matigd optimistisch. We moe ten proberen de opgaande lijn door te trekken en daar moeten we met z'n allen heel hard aan werken." HILVERSUM (ANP) - In het Nos-televisiepro- gramma Het Capitool (Ne derland 2, 12.00 uur) wordt zondagmiddag gediscus sieerd over 'Israel en de Pa lestij nen'. Gespreksleidster is Maartje van Weegen. Te gast in de studio zijn L. Jaaser, Palestijnse, J. van Amerongen, politicoloog, R. Friedberg, sympathisant Likoed, en J. Lipschits, his toricus. Het KRO-programma ,5 voor 12' besteedt zondag (Ned. 1, 11.55 uur) aandacht aan het ad limina-bezoek dat de Neder landse bisschoppen aan het Va ticaan brengen. Vooraf aan dit bezoek had presentator Ad Langebent een gesprek met kardinaal Simonis.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29