P
c
I
I
K
xclusiviteit Jaguar beslist race met BMW
JAGUAR
DE STEM
Driehoek voldoet niet
1
WÊÊÊÊÊÊÊBm
CONCURRENTEN
Drie merken beheersen het hoogste marktsegment
van de Nederlandse automarkt: Mercedes, BMW
en Jaguar. Wij reden met de twee nieuwste types:
de Jaguar 3.6 Sovereign en de BMW 735i.
VRIJDAG 8 JANUAR11988
Door Willem Reijn
Twee knopjes typeren het
verschil tussen de BMW en
de Jaguar. In de BMW zit
rechts van de bestuurder een knop
waarmee in drie standen de versnel
lingsbak kan worden geregeld: van
economisch rijden naar 'handbe
diend' en naar sportief rijden. Bij de
Jaguar zit aan de rechterhand een
knopje waarmee de asbak wordt ge
opend. Als het knopje wordt inge
drukt gaat langzaam, stijlvol het
klepje open.
De twee knopjes symboliseren de
vijf meter lange auto's treffend. De
onlangs geheel vernieuwde BMW 7-
serie is allereerst een snelle, spor
tieve wagen, de Jaguar is een auto
mobiel met een grote distinctie.
Er is tussen de Duitser en de En
gelsman een wereld van verschil.
Want hoewel er zeker een fors aantal
overeenkomsten is te noemen (prij
zen van rond de 125.000 gulden, vrij
wel gelijke acceleratie naar honderd
kilometer, vrijwel even hoge top,
ruim interieur, perfecte afwerking) is
de beleving van het rijden totaal an
ders.
De BMW nodigt uit tot snel rijden.
De wagen vraagt als het ware om
snelheid. De Jaguar niet. De wagen
wil wel, maar hoeft niet zo nodig. Het
is een auto om oude vrouwtjes voor
rang mee te geven, een wagen om je
met waardigheid in voort te bewe
gen. En bij waardigheid hoort abso
luut geen haast.
Beide wagens hebben zes-cilin-
der-motoren, die fluisterend hun
werk doen, tot het gaspedaal flink
wordt ingetrapt. De BMW-motor is
dan iets soepeler, iets sneller. De
Jag doet spinnend als een tevreden
poesje, zijn werk, maar bij een 'kick
down' gromt de panter en wordt de
bestuurder in zijn stoel gedrukt.
AUTOMATISCH
De twee auto's beschikten over een
automatische versnellingsbak. Bij de
Jaguar is die standaard, BMW rekent
een meerprijs. BMW heeft een elek
tronisch gestuurde versnellingsbak,
die werkt als boven is beschreven:
voor normaal gebruik wordt de bak
in 'economie' gezet. Moet het snel,
dan kan het knopje op 'S' worden af
gesteld en zeker bij snelle inhaalma
noeuvres is dat handig. De stand
'manueel' is eigenlijk alleen nodig in
de bergen als tegen steile hellingen
wordt gereden of als op de motor
moet worden afgeremd. BMW loopt
met de ontwikkeling van deze
nieuwe versnellingsbak duidelijk
voorop.
Ondanks de automaten zijn de wa
gens natuurlijk nog heel snel: beide
gaan in ongeveer negen seconden
naar de honderd. De topsnelheid van
de BMW ligt vijf kilometer boven die
van de Jaguar (223 om 218) maar
wie maalt daar om?
BUST
De 211 (BMW) en 224 (Jaguar) paar-
dekrachten in de lange limousines
zijn overigens makkelijk in de hand
te houden. De veilige van ABS voor
ziene remmen, de automatische ver
snellingsbakken en de standaard
stuurbekrachtiging zorgen ervoor
dat de bestuurder zich zonder de ge
ringste moeite voortbeweegt. Er
heerst ook een weldadige rust in de
wagen: de motoren zijn nauwelijks te
horen, windgeruis is de wagens vrij
wel vreemd.
Daar is ook een gevaar aan ver
bonden: juist daardoor merk je pas
dat je hard rijdt, als je al die andere
wagens zo langzaam vindt rijden. En
die andere automobilisten kunnen
jouw hoge snelheid moeilijk inschat
ten. De auto's zijn dus zo veilig, dat
de bestuurder een groter risico kan
worden. Zie daar de paradox waar
voor een fabrikant van pure veilig
heid zich ziet geplaatst.
VERBRUIK
Het brandstofverbruik viel ons lang
niet tegen. Met de BMW reden we 1
op 7, ondanks het vele gebruik van
de 'S'-stand. De Jag reden we bijna
zoals het betaamt, rustig dus, en no
teerden 1 op 7,5.Zowel de BMW als
de Jag kunnen 1 op 8 halen zonder
echt met fluwelen voet te hoeven rij
den. Dat is gezien de forse maat van
de wagens (bijna 1700 kg zwaar)
netjes. Als je de uitstoot van kwalijke
stoffen tenminste even vergeet. De
BMW was overigens voorzien van
een katalysator.
Het comfort van de automobielen
is uitstekend. De vering van beide
wagens was niet superzacht, maar
zeker ook niet hard. De BMW had
wel wat last van hobbels op slecht
bestrate wegen.
STILTE
De stilte in de wagens draagt sterk
bij in het comfort. In de Jaguar kun je
een speld horen vallen, bij de BMW
zul je maar net iets beter hoeven te
luisteren. De goede stoelen (voor
volledig elektrisch in alle richtingen,
behalve zijwaarts, te verstellen), de
grote ruimte en de prettige vering
helpen de reiziger aan een welda
dige rust. De aankleding van de Ja
guar is door het gebruik van zorgvul
dig geselecteerd en bewerkt noten
hout exclusiever. Het gebruik van di
gitaaltjes in het houten dashboard is
typisch Engels: op de rand van
smaak en kitsch wordt door een
combinatie van moderne techniek
met ouderwets handwerk een wel
haast landhuislijke sfeer gecreëerd.
Zowel de BMW als de Jag heeft
een ruime kofferbak. Maar de koffer
bak van de laatste wilde niet zo mak
kelijk open. Slordigheidje. Ook de
degelijke Duitser liet een steekje val
len: de rechterspeaker van de ste
reo-installatie deed zijn werk niet
naar behoren. Een kleine onvolko
menheid valt juist bij de verder zo
nadrukkelijk aanwezige perfectie op.
KOSTEN
Hoe duur zijn dergelijke wagens in
de praktijk? Bij 40.000 kilometer
per jaar geeft een onafhankelijke lea
semaatschappij voor de BMW een
prijs van 97 en voor de Jaguar 93
cent per kilometer op. Daar zitten
onderhoud, reparatie, afschrijving en
leasekosten in, maar de hoge verze
keringspremie, de brandstofkosten
en de BTW moeten er nog bij wor
B.M.W. 735i kat. automaat
TYPE
JAGUAR Sovereign
ƒ129.360.-
PRIJS
133.400.-
491 x 184x141
MATEN
499x200x136
1630 kg
GEWICHT
1700 kg
3430 cc 6-cilinder
MOTOR
3590 cc 6-cilinder
155 kW
MAX. VERMOGEN
165 kW
automaat
AANTAL
VERSNELLINGEN
automaat
9.8 sec. (fabrieksopgave)
222 (fabrieksopgave)
PRESTATIES:
acceleratie
naar 100 km u
Topanelheld
8.8 sec. (fabrieksopgave)
217
VERBRUIK
(fabrieksopgave)
1 op 12.7
1 op 10.3
1 op 6.0
1 op 7.0
90 km u
120 km u
stadsrit
Testgemiddelde
1 op 12.7
1 op 10.8
1 op 6.7
1 op 7.5
automatische
versnelling
makkelijk te rijden
soepele motor
afwerking
wegligging
GOED
fraai interieur
klassiek model
afwerking
zeer stil
exclusieve auto
zeer complete uitrusting
verwerking kleine
oneffenheden
dure accessoires
MINDER
geen waarschuwing
brandend licht
ruitewisser werkt
onvoldoende
den opgeteld. De verzekering op
zichzelf zal al een fortuin zijn. Uit de
cijfers blijkt dat de Jaguar verrassen
derwijs goedkoper is dan de BMW.
Blijkbaar hebben onafhankelijke des
kundigen veel vertrouwen in de sterk
verbeterde kwaliteit van de Engelse
wagen (een anekdote zegt dat rond
'80 een Jaguar-rijder altijd twee
auto's kocht om er zeker van te zijn
dat een van de Jags het toch zou
doen) èn in de tweedehands-waarde.
Wie zich een wagen in deze prijs
klasse kan permitteren, kan zich
door een aantal criteria laten leiden.
De BMW is sportiever en de motor
wat soepeler. De Jaguar heeft meer
stijl. Bij een Jag heb je echt het ge
voel in een dure en exclusieve wa
gen te rijden. Als er objectief weinig
verschillen zijn, dan komen gevoels
waarden om de hoek kijken. Op dat
gebied ligt de Jaguar Sovereign een
straatlengte voor op zijn Duitse con
current. De op de voorpagina aange
haalde advertentie van BMW in het
Engelse blad Car had dat verschil
niet beter kunnen onderstrepen.
De gevarendriehoek Is niet opvallend genoeg en
vaak slecht geconstrueerd, waardoor hij gemak
kelijk omvalt of omwaait. Bovendien Is het plaat
sen ervan omslachtig en niet zonder gevaar.
Tot deze conclusie komt de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
SWOV. De wettelijke verplichting om de geva
rendriehoek te plaatsen bij pechgevallen, moet
dan ook volgens de SWOV herzien worden. Het
inschakelen van de waarschuwingslichten van
de auto voldoet in de praktijk veel beter, maar dit
'noodsignaal' Is onder de huidige verkeerswet-
geving verboden.
De SWOV vindt overigens wel dat het meene-
nem van een gevarendriehoek in de auto ver
plicht moet blijven, want wanneer een elektri
sche storing optreedt, kunnen immers de waar-
schuwingsknipperllchten niet gebruikt worden.
ZWARTE DOOS IN AUTO
Een computer in de auto is op
zich niets nieuws meer, maar wel
de toestand die VDO Nederland
b.v. in Amsterdam nu op de
markt brengt. Het gaat om een
apparaat dat alle mogelijke infor
matie tijdens het rijden vast legt
per auto en per chauffeur. Een
soort zwarte doos, net als bij
vliegtuigen. Het vernuftige ding
heet ook 'car black box'.
Je kunt er gegevens mee vast
leggen als tijdsduur, ritduur, ge
reden aantal kilometers, brand
stofverbruik, naam van de be
stuurder, kenteken van de wagen
enz.
De vraag is inmiddels enorm.
Een woordvoerder van VDO zegt
het niet bij te kunnen benen. De
box wordt gekocht door bedrij
ven met serviceauto's, taxi-on-
dernemingen, vertegenwoordi
gers, overheidsinstanties en
transportbedrijven met vrachtwa
gens. Maar ook door privé-rijders
met een dure wagen. Allemaal
doen ze er hun voordeel mee en
niet alleen op het punt van belas
tingen.
Het systeem bestaat uit drie
delen: een in de wagen inge
bouwde recorder, een uitneem-
bare, persoonsgebonden geheu
genmodule en een speciale per
sonal computer met printer. De
recorder registreert, de module
onthoudt alles wat interessant, is
om de kosten te drukken en het
beeldscherm thuis of in kantoor
maakt alles visueel oproepbaar.
De module doet zijn werk tot
ongeveer vier weken na de in
breng. De recorder en de modu
le, dus het deel dat de wagen in
gaat, kosten ongeveer 1500 gul
den. De prijs hangt af van het
aantal auto's dat met de box
wordt uitgerust. Daarnaast kost
de afleesapparatuur 8000 gul
den. Dat is dan een speciale per
sonal computer, bestaande uit
beeldscherm, toetsenbord, disk
ruimte en printer. Volgens VDO is
het in theorie mogelijk om met
wat aanpassingen een al in ge
bruik zijnde pc te gebruiken, wat
natuurlijk een stuk goedkoper is.
Het bedrijf propageert dit echter
niet 'om technische mankemen
ten te voorkomen'. Het inbouwen
duurt ongeveer twee uur. Er be
staat een landelijk net van in-
bouwstations.
NIEUWE SKODA
De nieuwe Skoda is er wel, maar
het zal nog tot 1989 duren voor
hij in Nederland te koop is. De
Favorit, zoals hij gedoopt is,
komt voorlopig niet over de Tsje
chische grens heen. De fabriek
wil eventuele kinderziekten dicht
bij huis wegwerken voordat er
geëxporteerd gaat worden.
De wagen oogt totaal anders
dan we jarenlang gewend zijn
geweest. Het eerste model is een
136L met 1300 cm3 motor. De
wagen heeft een lengte van 3,82
meter. Dat is een stuk korter dan
de huidige modellen maar voor
de inzittenden is er desondanks
meer ruimte. Het model is vijf-
deurs en rijdt volgens de impor
teur aantrekkelijk zuinig: 1 op
15,4. De motor voldoet aan de
nieuwste uitlaatvoorschriften en
kan dus lopen op loodvrije benzi
ne.
De bestaande Skoda's, de ty
pen 105, 120 en 130 blijven nog
volop in de produktie.
SNELBUS VOOR STUDERENDEN
Studerenden kunnen vanaf 15 ja
nuari zeer voordelig reizen. Dan
start de coöperatieve vereniging
Stubus International in Amster
dam een voor Nederland nog ge
heel nieuwe wijze van vervoer. In
de weekeinden zal er een bus rij
den, die voor een zo laag moge
lijk tarief studerenden gaat ver
voeren van universiteitsplaats
naar het ouderlijk huis en terug.
Er komen twee basisroutes tus
sen Amsterdam en Maastricht en
tussen Amsterdam en Gronin
gen. Ook komt er een aanvoer-
route Leiden-Delft-Rotterdam-
Utrecht. Afhankelijk van de vraag
zijn er uitbreidingen mogelijk.
De tarieven zijn verdeeld in
drie zones: 10 tot 100 km,
12,50 tot 150 km en f 14,50
voor een afstand boven 150 km.
Er dient een lidmaatschap be
taald te worden van 5 per jaar.
Alleen HBO'ers en studenten
kunnen mee op vertoon van een
geldige collegekaart of een in-
schrijvingsbewijs van de school.
ZONNE-ENERGIE UITSCHUIFDAK
Volkswagen heeft een studie uit
gebracht over een zonnegenera-
tor in een schuifdak van gelaagd
glas. De generator heeft een ver
mogen van 100 Watt. De energie
kan gebruikt worden voor het
elektrisch systeem in de wagen.
Normaal wordt die energie gele
verd door de dynamo, die op zijn
beurt vermogen onttrekt aan de
verbrandingsmotor. Er wordt dus
brandstof uitgespaard.
Volgens de studie kan de zon-
ne-stroom aangewend worden
voor koeling van het voertuig
door middel van de frisselucht-
aanjager, voor een koelkast, voor
het laden van een accu en voor
het aandrijven van kleine elektri
sche apparaten. Er zijn natuurlijk
allerlei mogelijkheden te beden
ken. Duidelijk is wel dat er veel
meer elektriciteit voor handen is
dan in de huidige auto's.
V