P c I I K xclusiviteit Jaguar beslist race met BMW JAGUAR DE STEM Driehoek voldoet niet 1 WÊÊÊÊÊÊÊBm CONCURRENTEN Drie merken beheersen het hoogste marktsegment van de Nederlandse automarkt: Mercedes, BMW en Jaguar. Wij reden met de twee nieuwste types: de Jaguar 3.6 Sovereign en de BMW 735i. VRIJDAG 8 JANUAR11988 Door Willem Reijn Twee knopjes typeren het verschil tussen de BMW en de Jaguar. In de BMW zit rechts van de bestuurder een knop waarmee in drie standen de versnel lingsbak kan worden geregeld: van economisch rijden naar 'handbe diend' en naar sportief rijden. Bij de Jaguar zit aan de rechterhand een knopje waarmee de asbak wordt ge opend. Als het knopje wordt inge drukt gaat langzaam, stijlvol het klepje open. De twee knopjes symboliseren de vijf meter lange auto's treffend. De onlangs geheel vernieuwde BMW 7- serie is allereerst een snelle, spor tieve wagen, de Jaguar is een auto mobiel met een grote distinctie. Er is tussen de Duitser en de En gelsman een wereld van verschil. Want hoewel er zeker een fors aantal overeenkomsten is te noemen (prij zen van rond de 125.000 gulden, vrij wel gelijke acceleratie naar honderd kilometer, vrijwel even hoge top, ruim interieur, perfecte afwerking) is de beleving van het rijden totaal an ders. De BMW nodigt uit tot snel rijden. De wagen vraagt als het ware om snelheid. De Jaguar niet. De wagen wil wel, maar hoeft niet zo nodig. Het is een auto om oude vrouwtjes voor rang mee te geven, een wagen om je met waardigheid in voort te bewe gen. En bij waardigheid hoort abso luut geen haast. Beide wagens hebben zes-cilin- der-motoren, die fluisterend hun werk doen, tot het gaspedaal flink wordt ingetrapt. De BMW-motor is dan iets soepeler, iets sneller. De Jag doet spinnend als een tevreden poesje, zijn werk, maar bij een 'kick down' gromt de panter en wordt de bestuurder in zijn stoel gedrukt. AUTOMATISCH De twee auto's beschikten over een automatische versnellingsbak. Bij de Jaguar is die standaard, BMW rekent een meerprijs. BMW heeft een elek tronisch gestuurde versnellingsbak, die werkt als boven is beschreven: voor normaal gebruik wordt de bak in 'economie' gezet. Moet het snel, dan kan het knopje op 'S' worden af gesteld en zeker bij snelle inhaalma noeuvres is dat handig. De stand 'manueel' is eigenlijk alleen nodig in de bergen als tegen steile hellingen wordt gereden of als op de motor moet worden afgeremd. BMW loopt met de ontwikkeling van deze nieuwe versnellingsbak duidelijk voorop. Ondanks de automaten zijn de wa gens natuurlijk nog heel snel: beide gaan in ongeveer negen seconden naar de honderd. De topsnelheid van de BMW ligt vijf kilometer boven die van de Jaguar (223 om 218) maar wie maalt daar om? BUST De 211 (BMW) en 224 (Jaguar) paar- dekrachten in de lange limousines zijn overigens makkelijk in de hand te houden. De veilige van ABS voor ziene remmen, de automatische ver snellingsbakken en de standaard stuurbekrachtiging zorgen ervoor dat de bestuurder zich zonder de ge ringste moeite voortbeweegt. Er heerst ook een weldadige rust in de wagen: de motoren zijn nauwelijks te horen, windgeruis is de wagens vrij wel vreemd. Daar is ook een gevaar aan ver bonden: juist daardoor merk je pas dat je hard rijdt, als je al die andere wagens zo langzaam vindt rijden. En die andere automobilisten kunnen jouw hoge snelheid moeilijk inschat ten. De auto's zijn dus zo veilig, dat de bestuurder een groter risico kan worden. Zie daar de paradox waar voor een fabrikant van pure veilig heid zich ziet geplaatst. VERBRUIK Het brandstofverbruik viel ons lang niet tegen. Met de BMW reden we 1 op 7, ondanks het vele gebruik van de 'S'-stand. De Jag reden we bijna zoals het betaamt, rustig dus, en no teerden 1 op 7,5.Zowel de BMW als de Jag kunnen 1 op 8 halen zonder echt met fluwelen voet te hoeven rij den. Dat is gezien de forse maat van de wagens (bijna 1700 kg zwaar) netjes. Als je de uitstoot van kwalijke stoffen tenminste even vergeet. De BMW was overigens voorzien van een katalysator. Het comfort van de automobielen is uitstekend. De vering van beide wagens was niet superzacht, maar zeker ook niet hard. De BMW had wel wat last van hobbels op slecht bestrate wegen. STILTE De stilte in de wagens draagt sterk bij in het comfort. In de Jaguar kun je een speld horen vallen, bij de BMW zul je maar net iets beter hoeven te luisteren. De goede stoelen (voor volledig elektrisch in alle richtingen, behalve zijwaarts, te verstellen), de grote ruimte en de prettige vering helpen de reiziger aan een welda dige rust. De aankleding van de Ja guar is door het gebruik van zorgvul dig geselecteerd en bewerkt noten hout exclusiever. Het gebruik van di gitaaltjes in het houten dashboard is typisch Engels: op de rand van smaak en kitsch wordt door een combinatie van moderne techniek met ouderwets handwerk een wel haast landhuislijke sfeer gecreëerd. Zowel de BMW als de Jag heeft een ruime kofferbak. Maar de koffer bak van de laatste wilde niet zo mak kelijk open. Slordigheidje. Ook de degelijke Duitser liet een steekje val len: de rechterspeaker van de ste reo-installatie deed zijn werk niet naar behoren. Een kleine onvolko menheid valt juist bij de verder zo nadrukkelijk aanwezige perfectie op. KOSTEN Hoe duur zijn dergelijke wagens in de praktijk? Bij 40.000 kilometer per jaar geeft een onafhankelijke lea semaatschappij voor de BMW een prijs van 97 en voor de Jaguar 93 cent per kilometer op. Daar zitten onderhoud, reparatie, afschrijving en leasekosten in, maar de hoge verze keringspremie, de brandstofkosten en de BTW moeten er nog bij wor B.M.W. 735i kat. automaat TYPE JAGUAR Sovereign ƒ129.360.- PRIJS 133.400.- 491 x 184x141 MATEN 499x200x136 1630 kg GEWICHT 1700 kg 3430 cc 6-cilinder MOTOR 3590 cc 6-cilinder 155 kW MAX. VERMOGEN 165 kW automaat AANTAL VERSNELLINGEN automaat 9.8 sec. (fabrieksopgave) 222 (fabrieksopgave) PRESTATIES: acceleratie naar 100 km u Topanelheld 8.8 sec. (fabrieksopgave) 217 VERBRUIK (fabrieksopgave) 1 op 12.7 1 op 10.3 1 op 6.0 1 op 7.0 90 km u 120 km u stadsrit Testgemiddelde 1 op 12.7 1 op 10.8 1 op 6.7 1 op 7.5 automatische versnelling makkelijk te rijden soepele motor afwerking wegligging GOED fraai interieur klassiek model afwerking zeer stil exclusieve auto zeer complete uitrusting verwerking kleine oneffenheden dure accessoires MINDER geen waarschuwing brandend licht ruitewisser werkt onvoldoende den opgeteld. De verzekering op zichzelf zal al een fortuin zijn. Uit de cijfers blijkt dat de Jaguar verrassen derwijs goedkoper is dan de BMW. Blijkbaar hebben onafhankelijke des kundigen veel vertrouwen in de sterk verbeterde kwaliteit van de Engelse wagen (een anekdote zegt dat rond '80 een Jaguar-rijder altijd twee auto's kocht om er zeker van te zijn dat een van de Jags het toch zou doen) èn in de tweedehands-waarde. Wie zich een wagen in deze prijs klasse kan permitteren, kan zich door een aantal criteria laten leiden. De BMW is sportiever en de motor wat soepeler. De Jaguar heeft meer stijl. Bij een Jag heb je echt het ge voel in een dure en exclusieve wa gen te rijden. Als er objectief weinig verschillen zijn, dan komen gevoels waarden om de hoek kijken. Op dat gebied ligt de Jaguar Sovereign een straatlengte voor op zijn Duitse con current. De op de voorpagina aange haalde advertentie van BMW in het Engelse blad Car had dat verschil niet beter kunnen onderstrepen. De gevarendriehoek Is niet opvallend genoeg en vaak slecht geconstrueerd, waardoor hij gemak kelijk omvalt of omwaait. Bovendien Is het plaat sen ervan omslachtig en niet zonder gevaar. Tot deze conclusie komt de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. De wettelijke verplichting om de geva rendriehoek te plaatsen bij pechgevallen, moet dan ook volgens de SWOV herzien worden. Het inschakelen van de waarschuwingslichten van de auto voldoet in de praktijk veel beter, maar dit 'noodsignaal' Is onder de huidige verkeerswet- geving verboden. De SWOV vindt overigens wel dat het meene- nem van een gevarendriehoek in de auto ver plicht moet blijven, want wanneer een elektri sche storing optreedt, kunnen immers de waar- schuwingsknipperllchten niet gebruikt worden. ZWARTE DOOS IN AUTO Een computer in de auto is op zich niets nieuws meer, maar wel de toestand die VDO Nederland b.v. in Amsterdam nu op de markt brengt. Het gaat om een apparaat dat alle mogelijke infor matie tijdens het rijden vast legt per auto en per chauffeur. Een soort zwarte doos, net als bij vliegtuigen. Het vernuftige ding heet ook 'car black box'. Je kunt er gegevens mee vast leggen als tijdsduur, ritduur, ge reden aantal kilometers, brand stofverbruik, naam van de be stuurder, kenteken van de wagen enz. De vraag is inmiddels enorm. Een woordvoerder van VDO zegt het niet bij te kunnen benen. De box wordt gekocht door bedrij ven met serviceauto's, taxi-on- dernemingen, vertegenwoordi gers, overheidsinstanties en transportbedrijven met vrachtwa gens. Maar ook door privé-rijders met een dure wagen. Allemaal doen ze er hun voordeel mee en niet alleen op het punt van belas tingen. Het systeem bestaat uit drie delen: een in de wagen inge bouwde recorder, een uitneem- bare, persoonsgebonden geheu genmodule en een speciale per sonal computer met printer. De recorder registreert, de module onthoudt alles wat interessant, is om de kosten te drukken en het beeldscherm thuis of in kantoor maakt alles visueel oproepbaar. De module doet zijn werk tot ongeveer vier weken na de in breng. De recorder en de modu le, dus het deel dat de wagen in gaat, kosten ongeveer 1500 gul den. De prijs hangt af van het aantal auto's dat met de box wordt uitgerust. Daarnaast kost de afleesapparatuur 8000 gul den. Dat is dan een speciale per sonal computer, bestaande uit beeldscherm, toetsenbord, disk ruimte en printer. Volgens VDO is het in theorie mogelijk om met wat aanpassingen een al in ge bruik zijnde pc te gebruiken, wat natuurlijk een stuk goedkoper is. Het bedrijf propageert dit echter niet 'om technische mankemen ten te voorkomen'. Het inbouwen duurt ongeveer twee uur. Er be staat een landelijk net van in- bouwstations. NIEUWE SKODA De nieuwe Skoda is er wel, maar het zal nog tot 1989 duren voor hij in Nederland te koop is. De Favorit, zoals hij gedoopt is, komt voorlopig niet over de Tsje chische grens heen. De fabriek wil eventuele kinderziekten dicht bij huis wegwerken voordat er geëxporteerd gaat worden. De wagen oogt totaal anders dan we jarenlang gewend zijn geweest. Het eerste model is een 136L met 1300 cm3 motor. De wagen heeft een lengte van 3,82 meter. Dat is een stuk korter dan de huidige modellen maar voor de inzittenden is er desondanks meer ruimte. Het model is vijf- deurs en rijdt volgens de impor teur aantrekkelijk zuinig: 1 op 15,4. De motor voldoet aan de nieuwste uitlaatvoorschriften en kan dus lopen op loodvrije benzi ne. De bestaande Skoda's, de ty pen 105, 120 en 130 blijven nog volop in de produktie. SNELBUS VOOR STUDERENDEN Studerenden kunnen vanaf 15 ja nuari zeer voordelig reizen. Dan start de coöperatieve vereniging Stubus International in Amster dam een voor Nederland nog ge heel nieuwe wijze van vervoer. In de weekeinden zal er een bus rij den, die voor een zo laag moge lijk tarief studerenden gaat ver voeren van universiteitsplaats naar het ouderlijk huis en terug. Er komen twee basisroutes tus sen Amsterdam en Maastricht en tussen Amsterdam en Gronin gen. Ook komt er een aanvoer- route Leiden-Delft-Rotterdam- Utrecht. Afhankelijk van de vraag zijn er uitbreidingen mogelijk. De tarieven zijn verdeeld in drie zones: 10 tot 100 km, 12,50 tot 150 km en f 14,50 voor een afstand boven 150 km. Er dient een lidmaatschap be taald te worden van 5 per jaar. Alleen HBO'ers en studenten kunnen mee op vertoon van een geldige collegekaart of een in- schrijvingsbewijs van de school. ZONNE-ENERGIE UITSCHUIFDAK Volkswagen heeft een studie uit gebracht over een zonnegenera- tor in een schuifdak van gelaagd glas. De generator heeft een ver mogen van 100 Watt. De energie kan gebruikt worden voor het elektrisch systeem in de wagen. Normaal wordt die energie gele verd door de dynamo, die op zijn beurt vermogen onttrekt aan de verbrandingsmotor. Er wordt dus brandstof uitgespaard. Volgens de studie kan de zon- ne-stroom aangewend worden voor koeling van het voertuig door middel van de frisselucht- aanjager, voor een koelkast, voor het laden van een accu en voor het aandrijven van kleine elektri sche apparaten. Er zijn natuurlijk allerlei mogelijkheden te beden ken. Duidelijk is wel dat er veel meer elektriciteit voor handen is dan in de huidige auto's. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17