DE STEEft i schrijver in DOCUMENTAIRE OVER PAUL BOWLES OP NOS-TELEVISIE De j azzy kant van Cybill Shepherd Afrika werkt aai B'HMI'Im eigen politiefilm Twee boeken me Brabants dialect Je kunt bijna geen grote stad in de Derde Wereld bezoeken of er woont wel een westerling die die plaats als oord voor een vrijwillige ballingschap heeft gekozen. Cult-figuur Botsing culturen Kif Anna Domino Durutti Column Yung Wu WOENSDAG 6 JANUARI li iE STEM GIDS 2 WOEI fi mm Coolen )UITSLAND 1 Oudenbosch DUITSLAND 2 Dongen „Ik voldoe aan de definitie van 'rechts' van wijlen profNagel: graag naar parades kijken, de vlag uitsteken op Koninginne dag" Dr.Ph.M. Bosscher, marine-officier - T2 Door Wim van Leest Meestal gaat het om excentrieke Engelsen die zich ter plekke met een of ander vaag wetenschappelijk doel en veel drinken bezighouden. Soms zijn het Amerikanen, van wie iedereen vermoedt dat ze wel iets met spionage te maken zullen hebben. Hoe het ook zij, het gaat meestal om zeer kleurrijke fi guren die veel meegemaakt en veel te vertellen hebben. Ze zijn behept met een mengeling van cynisme en fatalisme. Niet voor niets zijn er veel speel films en vooral veel boeken aan dergelijke figuren opgehangen. De Amerikaanse schrijver Paul Bowles is zo'n figuur. Hij verblijft al sinds 1947 in Tan- ger, Marokko. De NOS-tv zendt vanavond van 22.45 tot 23.40 uur op Nederland 2 in stereo een documentaire van George van Breemen en Hans Hul- scher óver Bowles uit. Paul Bowles is misschien wel het bestbewaarde geheim van de Amerikaanse literatuur. Bij het grote publiek is hij niet of nauwelijks bekend, maar voor insiders geldt hij als een groot schrijver. Hij wordt in de Ame rikaanse literatuur beschouwd als een schakel tussen de 'Lost generation' van de jaren '20 en de 'Beat generation' van de ja ren '50. Een veelschrijver is Paul Bowles (inmiddels de 76 gepas seerd) nooit geweest. Zijn be langrijkste werk verscheen in de jaren vijftig. Het was een triologie die zich in Noord- Afrika afspeelde. Het eerste boek in die reeks was 'The sheltering sky' uit 1949 (begin vorig jaar kwam dat als 'Het dak van de hemel' bij uitgeve rij Contact uit). In 1952 volgde 'Let it come down' en in 1955 kwam 'The spider's house' (in 1986 verscheen daarvan bij Contact de vertaling 'Het huis van de spin'). Andere romans van Bowles zijn 'Points in time' en 'Up above the world' uit 1966. Daar naast waren er de autobiogra fie 'Without stopping' en de verhalenbundels 'Midnight mass', 'Collected stories' en 'A little stone'. Ook verscheen er nog de gedichtenbundel 'Next to nothing'. 'A little stone', een verzame ling korte verhalen, maakte destijds diepe indruk op de toenmalige Amerikaanse schrijverswereld. Norman Mailer schreef er later over: „Paul Bowles gaf de term 'Hip' inhoud. Hij stopte er moord in, drugs, incest, de dood van het gewone, de roep om orgieën, het einde van de beschaving. Hij heeft ons uitgenodigd om ook met die thema's te gaan werken en hij schreef een kort verhaal 'Pages from Cold Point', dat een van de beste korte verhalen is, die ooit door iemand werden geschreven." Paul Bowles woonde in 1931 al eens in Tanger en na de tweede wereldoorlog vestigde hij zich er definitief. Zijn aan wezigheid daar was voor veel aankomende schrijvers reden om een tijdlang naar Marokko te gaan. Truman Capote ver bleef jaren in zijn omgeving, William Burroughs werkte met Bowles zijn 'cut-up-techniek' uit en ook Jack Kerouac en Al len Ginsberg bezochten Bow les. Ondanks die verering door vakgenoten is Paul Bowles al tijd een cult-figuur gebleven. Dat kwam vooral, doordat zijn toenmalige uitgevers nauwe lijks iets deden aan de promotie van zijn boeken of niet begre pen hoe belangrijk zijn werk was. In Engeland werd bij voorbeeld het eerdergenoemde 'Pages from Cold Point' zelfs uit de verzameling 'A little sto ne' geweerd, omdat het te ruig was. Bovendien heeft de be trekkelijke onbekendheid te maken met het feit dat Bowles Paul Bovoles, sinds 1947 woonachtig in Marokko: „Terug naar New York? Dat is een uitnodiging tot zelfmoord". - foto alle lansu zo weinig geschreven heeft. Wel deed hij veel vertaalwerk en schreef hij door de jaren heen korte verhalen en gedich ten, maar ook die werden nau welijks opgemerkt Veel meer bekendheid kreeg zijn vrouw Jane Bowles, die met het boek Two serious la dies' opzien baarde als de eer ste vrouw die openlijk over les bische relaties durfde schrij ven. Jane Bowles overleed in 1973 na een ziekbed van 16 jaar als gevolg van een beroerte. Paul Bowles verzorgde haar al die jaren. De levensgeschiedenis van Paul Bowles laat zich lezen als een avonturenroman. Op 14-ja- rige leeftijd wordt hij zo gegre pen door 'Les caves du Vatican' van André Gide dat hij zich voorneemt om schrijver te worden. Hij schrijft gedichten en stuurt die naar het in Parijs gevestigde blad 'Transition'. We schrijven dan het jaar 1926. 'Transition' plaatst de gedich ten en Bowles raakt zo in de ban wat er zich in Parijs op dat moment afspeelt dat hij de uni versiteit van Charlotsville, Virginia laat voor wat hij is en de boot naar Europa pakt. Hij is dan 18 en zijn reis voert hem achtereenvolgens naar Parijs, het Zwarte Woud, Zwitserland en de Rivièra. Tijdens die reis doet Paul Bowles ook zijn eer ste sexuele ervaringen op; de eerste met een vrouw, de tweede met een man. Terug in Charlotsville sluit Paul Bowles vriendschap met de avant-gardecomponist Aaron Copland. Bowles ont wikkelt zich tot componist en zal later muziek schrijven bij theaterstukken van onder an deren Tennessee Williams, Or son Welles en Arthur Koestier. In 1931 is Bowles weer eens in Parijs en hij gaat daar op bezoek bij o.a. Gertrude Stein. Zij raadt hem om eens naar Tanger te gaan. Bowles gaat erheen, zoekt er een huis en laat Aaron Copland overkomen om samen met hem in Tanger te componeren. De volgende ja ren brengt Paul Bowles door met reizen. Terug in Amerika, in New York om precies te zijn, leert hij de jonge lesbische schrijf ster Jane Auer kennen. Bowles is er dan zelf al achter homofiel te zijn en hij en Jane besluiten te trouwen, omdat ze dat wel 'amusing' vinden. Het echtpaar Bowles vormt in de jaren kort voor en tijdens de tweede we reldoorlog zo'n beetje het mid delpunt van de New Yorkse in crowd. Figuren als W. H. Auden, Benjamin Britten, Ten nessee Williams, John Cage, Max Ernst, Marcel Duchamp en Jean-Paul Sarte behoren tot de kennissenkring. Bowles is zo'n beeije de eerste figuur die in een serieuze krant, The He rald Tribune, aandacht be steedt aan jazzmuziek en hij maakt zich op voor het 'grote schrijven'. De oorlog heeft er voor ge zorgd dat Paul en Jane min of meer vastzaten in de States, maar zodra het verkeer met de rest van de wereld weer enigs zins normaal is, vertrekken Bowles en vrouw voorgoed richting Tanger. Tanger is dan de stad van de Internationale Zone. Het wemelt er van de on duidelijke figuren die zich be zig houden met zo mogelijk nog onduidelijker zaken. Het paar komt in 1947 in Tanger aan. Bowles begint vrijwel meteen aan zijn debuutroman The sheltering sky'. 'The sheltering sky' is het ver pletterende relaas van een echtpaar dat knettergek wordt in de woestijn van Algerije. Bowles ontrafelt in dat boek de menselijke psyche. 'Let it come down' verhaalt over een Ame rikaan die in Tanger verstrikt raakt in een vreemde cultuur en uiteindelijk in zijn waanzin een moord begaat. 'The spider's house' heeft als decor de Ma rokkaanse strijd voor onafhan kelijkheid. Het boek brengt vooral de botsing tussen de westerse en islamitische cul tuur onder woordea Over die botsing van cultu ren zei Bowles in een interview met NRC-Handelsblad: „Ik wil alleen maar laten zien hoe slecht voorbereid de gemid delde westerling is op het con tact met hem onbekende cultu ren of culturen die hij slechts dénkt te kennen. Hoe meer hij erin probeert door te dringen hoe erger het wordt. De 'primi tieve' mens heeft iets behouden dat de westerse mens allang is kwijtgeraakt: hij kan zich handhaven in een natuurlijke omgeving. Amerikanen zijn in dergelijke omstandigheden nog slechter toegerust dan Euro peanen, omdat zij ervan uit gaan dat hun manier van leven de beste is. Daardoor is het contact met anderen voor hen nog moeilijker." In datzelfde artikel om schrijft Bowles zichzelf ook als schrijver en denker: „Ik ben een existentialist, maar niet op zijn Sartriaans. Ik zit mis schien dichter bij Camus. Ik vond 'L'Etranger' een prachtig boek. Ik geloof dat datgene wat gebeuren moet, gebeuren zal. In het begin vond ik het moei lijk om romans te schrijven, omdat ik niet kon verplaatsen in de beweegredenen van men sen. Maar ik zie de mens niet als een van nature geïsoleerd wezen, althans niet meer dan hijzelf verkiest" Paul Bowles is anno 1988 een bejaarde man die in Tanger min of meer als mentor op treedt voor Noordafrikaanse schrijvers en muzikanten. Hij rookt voortdurend kif, een lo kale hasj-variëteit, en houdt zich verre van drank. Bowles' positie in Tanger en de verhalen die over hem in het cult-circuit de ronde doen, heb ben in de loop der jaren tal van alternatievelingen richting Marokko doen vertrekkea Fi guren als Ginsberg, Burroughs en Kerouac waren nog zijn aardigste bezoekers, maar Bowles heeft in de loop der tijd ook talloze hippies aan de deur gehad die dachten dat hij wel leuk zou vinden als ze bij hem hasj kwamen roken. Paul Bowles mag dan Ame rikaan van geboorte zijn en met flink wat goede wil tot de Amerikaanse literatuur gere kend worden, hij voelt zich al lang geen Amerikaan meer. Tegenover William Rothuizen van de Haagse Post verklaarde hij in een interview: „Waar zou ik naar toe moeten als ik Ma rokko moet verlaten? Ik zou het niet weten. Naar New York? Dat is een uitnodiging tot zelmoord." Aan de ene kant is het wel licht jammer dat Paul Bowles niet meer romans geschreven heeft, aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat hij vooral in zijn Noordafrikaanse trilogie zo veel heeft gegeven en een zo'n hoog niveau heeft bereikt, dat het met die drie romans eigenlijk allemaal al gezegd was. Bowles heeft zeker niet al zijn kruit verschoten, maar be zit zelfkennis en het weten dat overbodigheid en nodeloze her haling nergens toe leiden. Er zijn bosjes schrijvers die daar een voorbeeld aan zouden kun nen nemen. SOMS KAN roem alsnog alles ten goede doen ke ren. Neem nou Cybill She pherd. Ze is tegenwoordig zeer in trek, omdat ze naast Bruce Willis een hoofdrol vertolkt in de succes-serie 'Moonligh ting'. Alles wat Cybill aanraakt, verandert als het ware in goud. •Vroeger was dat wel even anders. Toen was ze een on beduidende actrice en opna men maken voor een plaat betekende toen nog niet dat die plaat ook meteen werd uitggbracht. Zo kon het dus gebeuren dat Cybill in 1976 samen met muzikanten als Stan Getz in 1976 opnamen maakten die tot voor kort veilig opgeborgen lagen op een of andere archiefplank. Nu Cybill een ster is, zijn die De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Der Plan, 8 januari in Tilburg (Noorderligt) Ted Hawkins en De Breakers, 15 januari in Tilburg (Noorderligt) ILegendary Pink Dots, 24 januari in Den Bosch (Willem II) John Cougar Mellencamp, 20 ja nuari in Den Haag (Congresge bouw) Lloyd Cole the Commotions, 20 januari in Utrecht (Vredenburg) Jonathan Richman, 22 januari in Breda (Para) Pablo Moses, 22 januari in Til burg (Noorderligt) The Alarm, 28 januari in Utrecht (Vredenburg) Depeche Mode, 22 februari in Rotterdam (Ahoy) Sfravie Ray Vaughaa, 23 februari in Rotterdam (Ahoy) Heart en Hooters, 24 februari in Rotterdam (Ahoy) Toto, 2 maart in Rotterdam (Ahoy) Supertramp, 7 maart in Rotter dam (Ahoy) opnamen ijlings tevoorschijn gehaald en is er onder de titel 'Mad about the boy' een elpee verschenen. Zoals gezegd doet Stan Getz op die plaat mee en dat betekent dat je jazzy muziek mag verwachten. 'Mad about the boy' laat zwoele jazz ho ren die door dame Shepherd op gepaste wijze van zang wordt voorzien. Een hogere kwalificatie dan gepast kan niet gegeven worden, want Cybills vocale capaciteiten zijn, net als haar acteertalen ten trouwens, tamelijk be perkt en eenzijdig gericht Voor de liefhebbers van Stan Getz is de plaat wellicht de moeite waard en fana tieke Shepherd-fans mogen hem natuurlijk niet missen, maar wie het lezen van dit stukje niet warm of koud ge worden is, moet dat vooral zo houden. Je mist niks aan 'Mad about the boy'. DE WEG naar de roem kan soms lang zijn. Zangeres Anna Domino is al sinds eind 1984 onder eigen naam on derweg naar erkenning en voordien deed ze al mee in de cultformatie Polyrock. An nas eerste plaatprodukt was de mini-elpee 'East and west'. Daarop liet ze jazzy en vooral melancholieke muziek horen. Daarna volgde de 'grote' elpee 'Anna Domino' in 1986. Op die plaat was naast jazz ook latin te horen. Onlangs verscheen 'This time'. Die elpee laat horen dat Anna steeds meer muzi kale genres voor haar be speelbaar acht. Gevolg is dat 'This time' een redelijk geva rieerde plaat is met zo nu en dan heel aardige momenten. Cybill Shepherd met Bruce Willis in Moonlighting. Op plaat is Cybill zo mogelijk nog saaier. fotoanp Mensen die in muziek de pose minstens zo belangrijk vin den, zullen aan deze 'This ti me' veel plezier kunnen bele ven. Anna laat een soort post-new wave horen. Ze klinkt verantwoord artistiek vaag en haar zang is opper vlakkig genoeg om niet irri tant te zijn. Anna maakt haar platen voor het Belgische Les dis- ques du crépescule-label en ze heeft Brussel als thuisha ven. Die omstandigheden roepen onwillekeurig verge lijkingen op met een Belgi sche grootheid als Jo Lemai- re. Tegen Jo moet Anna het afleggen, vooral omdat ze er vooralsnog niet in slaagt om pakkende songs te schrijven. Niettemin is This time' best een aardige plaat en ik denk dat wanneer Anna muzikan ten tegen het lijf loopt die haar echt kunnen inspireren, en dus niet braaf begeleiden zoals op This time' het geval is, ze tot veel meer in staat is. BIJ HET grote publiek kreeg The Durutti Column enige bekendheid door het feit dat de drummer en de bassist van de groep overstapten naar Simply Red. Ingewijden zullen weten dat Durutti Co lumn vooral een onderne ming is van gitarist Vini Reilly. Reilly experimenteert op platen driftig met de mo gelijkheden van de gitaar. Dat leverde een reeks aar dige elpees op die zo nu en dan aan Robert Fripp deden denken. 'The guitar and other ma chines' is de titel van de nieuwste Durutti Column-el- pee en ook die plaat staat, zo als de titel al zegt, voor een belangrijk deel in het teken van Reillys gitaar. 'The gui tar and other machines' be vat heel sfeerrijke, soms iet wat dromerige muziek. In de elf stukken op de plaat wordt zo nu en dan gezongen, maar er is nergens sprake van af geronde liedjes. De meeste nummers lijken geen voor opgezet doel te hebben gehad, maar toevallig op de plaat te zijn beland. Daar is op zich niks op tegen. Liedjes willen, zeker als ze niet briljant zijn, nog al eens de neiging verto nen om te gaan vervelen. Met fragmentarische muziek stukken loop je die kans min der snel, omdat ze afgelopen zijn eer je er erg in hebt Vini Reilly toont zich op 'The guitar and other machi nes' een meester in zeer ge nietbare vaagheid. Je mist eigenlijk niks aan deze plaat, maar als je er eenmaal inten sief naar gaat luisteren, gaat-ie je onwillekeurig heel intens bezighouden. DE GROEPSNAAM Yung Wu en ook de hoes van de el- EINDREDACTIE WIM VAN LEEST pee 'Shore leave' doen ver moeden dat je met misschien wel Chinese popmuziek te maken hebt Beluistering van de plaat leert echter dat dat niet het geval is. Yung Wu is een Amerikaanse groep uit Hoboken, New Jer sey en de muziek is net zo Chinees als een Chevrolet Yung Wu maakt merk waardige muziek die zo nu en dan het midden lijkt te houden tussen rare bands als Pearls Before Swine en In credible String Band. Af en toe klinkt de muziek op 'Shore leave' als regelrechte folk. Met een beeije fantasie hoor je dan muziek zoals je die vroeger bijvoorbeeld bij Fairport Convention kon ho ren. Bijkomende moeilijk heidsfactor bij het kwalifice ren van Yung Wu is dat de groep, net als REM vroeger, de zang haast onverstaan baar heeft gemaakt, zodat je als luisteraar alleen via zeer ingespannen beluistering hoort waar Yung Wu het nou precies over heeft. Yung Wu maakt al met al leuke muziek die fris aandoet en gezien het veelal eenvor mige aanbod uit de States best opmerkelijk genoemd mag worden. Yung Wu: be stel het niet bij de Chinees, maar bij je platenboer. ABIDJAN - Afrika krijgt zijn eigen Miami Vice. In de Ivoriaanse hoofdstad Abidjan wordt de eerste zwarte, Afrikaanse poli tiefilm opgenomen: 'Les Guerisseurs, De Gene zers'. Acteurs komen uit heel Afrika en uit Frank rijk. Het verhaal speelt zich voor een groot deel af in een slop- penbuurt van Abidjan, waar de flink gespierde en kaal hoofdige Attila, gespeeld door de Ivoriaan Loukou Yao, de scepter zwaait. De rolprent, die komisch is, schetst het leven van de krottenbewoners, met hun eigen wetten en codes. De Ivoriaanse reggae zanger Alpha Blondy zingt in de film en de Malinees Salif Keita maakte de mu ziek. De bekende Franse ac teur Gerard Depardieu speelt eveneens mee. „Het westen kent de Afri kaanse stad niet", zegt de Ivoriaanse regisseur Sijiri Bakaba. „Mijn film is een wandeling door een zieke, Afrikaanse stad, waar de mensen geen plek meer heb- (in dó v ben om 's avonds verli aan elkaar te verts waar misdaad heerst, genezers nodig zijn." De regisseur, die ciele steun kreeg van Ivoriaanse ministerie cultuur en de Franse heid, wil geen politiek el krijgen opgeplakt. „De is commercieel en één show", onderstreept Bi ba, in het dagelijks theaterdirecteur en expressie aan het Natioi Instituut voor Kunstr Abidjan. Augustin Dahouet-B W ny, distributeur en co-] ducent, zegt: „Bakaba laten zien dat Afrika menselijk en creatief voir heeft los van alle p tieke problemen." Hij dat 'Les Guerriseurs' de kan vrijmaken voor de A kaanse film in het corni |a( ciele bioscoopcircuit, dien zou de nieuwe film voorbeeld kunnen zijn andere cineasten. Data Boigny: „Er komen schien betere of slecht films, maar deze zal deji filmmakers in elk aanmoedigen." derde aflevering van Ta- lax' behandelt de reïncar- •ie, de wedergeboorte van ael. De Amerikaanse psy- oloog Ian Stevenson heeft wereld afgereisd om ver ende gevallen van reïn- uatie te onderzoeken. Een «j die gevallen werd ge rikt voor het gedramati- ,rde verhaal over de Bra- aanse vrouw Sinja. In het j van deze eeuw gaf zij voor haar dood te ken- in een ander lichaam te- te zullen keren. Door Henk Egbers BRABANT kent niet één, maar talrijke dialecten, wonSü 22.20 Parallax The Hitch hiker ■onica's Hitchhiker pre- teert deze keer het ver- il 'Nachtploeg'. In een be rdenhuis werkt een ver- .gster, die bevriend is met pianist. De mans carrière loopt weinig succesvol, it de verpleegster hem pjeert te helpen met de ju- len van haar patiënten. re J Bot ,beei 8i 10,20 Geen gevoel meer over Engelse drama is de ver- oing van Elizabeth Bo as roman 'Death of the at', die als een van haar ite boeken wordt gezien. 4 verhaal speelt in de cede helft van de jaren rtig te Londen. Na de dood haar moeder komt de tienjarige Portia bij haar t naar genegenheid zoe- Een in 1983 uitgeschreven prijsvraag door het Noordbra bants Genootschap en het Cul tureel Contact in Goirle le verde heel wat inzendingen in het Brabants dialect op. Het grootste deel van de bundel 'Hedde gij....' is gevuld met de beste inzendingen. De auteur, A. Hagen, gaat onder meer in op de differen tiatie binnen het taalgebruik, dat door Wijnen verder is uit gewerkt. Eén van de bedreigin gen van het Brabants dialect wordt gezien in het feit dat pa en ma met elkaar wel dialect spreken, maar met hun kinde ren zoiets als ABN menen te moeten hanteren. Dialect en prestige/standenverschil speelt in Brabant een grotere rol dan in Limburg. Een tachtigtal verhalen e.d. uit evenzoveel plaatsen in Noord- Brabant illustreren in dit boek op een daadwerkelijke manier wat Wijnen in zijn studie theo retisch heeft vastgesteld. Het gaat daarbij om de dialecten en niet om de literaire waarde (want die is meestal niet hoog). Dat blijkt bijvoorbeeld uit de mededeling dat er geen aan dacht wordt besteed aan een auteur als Antoon Coolen, die geen authentiek dialect ge schreven zou hebben. Wijnen daarentegen: „Coolen vermijdt de dialectklank maar zoekt in woordenkeus en syntaxis het typische... Zijn hele stijl ver toont een locale inslag." Om dichtbij huis te blijven. Voor Bergen op Zoom leverde de technicus Wim van Vliet en technisch tekenaar Ad van de Goorbergh hun bijdragen. 'Nou was Nol mé z'n stoefertje op zak nogal 'n sjiek ventje, zo eentje van: 'emmeke rak me gatje nie'. Voor Breda schreef A. Oomens 'Maaikus Dost'. En theologie-student Berry van Oeres schreef in onvervalst Chaams (al ontbreken jod' en 'nund'): 'Meneer dun dokter, oos Jantje heet heel veul ostap- peltjes gegeten, nou heet ie toch zon bukpijn. Het lekt wel asof ur nun zog mee stekken aon zun spenen op zunnen rug dur ut mozzegotje glijdt; hij kwekt den gaasen dag'. wordt tot uitdrukking gebracht in de nieuwe bundel vi halen 'Hedde gij, zedde gij - Edde gij, zijde gij', uitgej Ja£ meisje "heeft grote ven door Het Noordbrabants Genootschap. Wie vani «te om zich aan te passen constatering de achtergronden wil weten kan zich nu a i haar omgeving, die koel nog de tweede bijgewerkte uitgave van het door prof.i a/s*a?d®}ük bUjft. Ook A.A. Wijnen geschreven 'De dialecten van Noord-Bi hét "rieden, bant' aanschaffen. doet. De Heen-Nieuw-V« meer mag in dit boek steeds pronken met A.M. Jong (Flierfluiters Onoptho» 'Veul geluk oai ze in dur ven wók niej gad, want ze? al zeuvetig jaor ne bedrogeli of un oagweeuw, net ag o Sidney Lumet is de film emme wouwt...'??? Ja, rbotalks', die op heteer- Huij bergen en opgeschrei Duitse als 'Die Gottüche door landbouwer Kees Hoec rdt uitgezonden. Hierin Voor Oosterhout is men ten rit 10.15 Die Göttliche Anne Bancroft een gevallen op het verleden; i ®w met twee passies. De fragment uit 'n 'Braobaait ste is haar verering voor Zaangerke in de Tropen' i et» Garbo en de tweede Piet Kersten die dat in Ned reft haar dagelijkse stnjd lands-Indië als ambten en sociaal onrecht. Als de schreef in 1932. Uit het zeil wyorkse hoort, dat ze nog stamt een stuk van kort te leven heeft, ver- jaar stamt een Oosterhoutse missionaris Sternberg in Indië. 'De Bazzeliek' heet het sl over - het kan niet ander Oudenbosch, geschreven d een oud-inwoner, de voort lige concertmeester van 122.40 Brabants Orkest Anton Koe Michel de Koning bezingt de van het Oud Gasteis en H( riëtte Kegge schreef in 197) it ze haar zoon met een itste wens: eenmaal haar »1 Garbo in levende lijve mogen zien. Vincent, Franqols licht melancholische film Incent, Francois, Paul et les hetM^enbSfeUDaör"rnl'res' van Claude Sautet is nie ankommeVeehandel] verhaal van drie vnen- Drik de Bruyn uit Rijsberg 1 van middelbare leeftijd. ontmoeten elkaar regel- itig tijdens het weekend in uls huis op het platteland. 'Vruger was er gin vakaas daorveur hoie gin tijd/want mosse mee de zasie/gras maaie veur de geit...' De oud-Dongenaar Tiny van den Ouweland haalt jeugdhe rinneringen aan Dongen op. 'Econoom en wethouder' Frans Fakkers doet het op zijn Fijna arts; 'Die Soonie ja gurrels kennen dur ok wa van'... Voor 's-Gravenmoer werd geput uit 'Begraoven' van W. Van Bom mel Van Vloten uit 1882. "t Is 'n wonder ies bij de boerenmin- sen, ten minste as ze zoo wé nao de virtig gaon. Ze laachen nooit, hé, schreeuwen doe-en ze ok nie, neeje'. En Leo Geers uit Halsteren kent er ook wat van: 'Errebezies in 'n mandje/erpels in 'n meukesmaand/kommekes mee 'n gouw raandje/peeje butte op 't laand...' Terwijl si garenhandelaar Jansen uit de zelfde plaats ook zijn zegje Roosendaal heeft drie ver Uske eïl Wiske: „De genwoordigers met Kees ft kers (1997-1947), de gepens neerde PTT-ambtenaar Jo Mooij ('Da se meij 'm gestecl aar, omdat 'r n'm bostel gaauw kaol wier') en gepens neerd bibliothecaresse Heli Raaijmakers. Voor Ulvenh» het kan bijna niet anders. Dré: 'Zelfs onzen meester dikkes gezegd: D'n Blaauwe is mee 'n monica in de wieg leed'. Wijnen schrijft dat hij i teveel is gaan knoeien in herdruk van 'De dialecten Noord-Brabant', maar afef derlij k verbeteringen voorst Zoals wellicht bekend spreekt hij de maatschap: lijke en taalkundige struct® vanuit de historie en de spt ding over de provincie, voorbeelden in de tekst en toegevoegde kaarten ver!* derthij zijn studie. Wat er sedert 1951, toen eerste druk verscheen, bij dialectstudie gebeurde, tra hij in een slothoofdstuk aan] vullen met melding van werkzaamheden op wel schappelijk gebied en v( naamste publikaties. Tensla wijst hij op de wonderü grenslijn tussen Tilburg Breda. Ten oosten spreekt van rad, ten westen zegt wiel. „Het wonderlijke is deze lijn niet alleen Nc Brabant, zelfs niet alleen derland, maar bijna Europa in twee grote eenhi splitst." 'Hedde gij, zedde gij'. Uitg. Ni brabants Genootschap, J 17.50. Prof.dr.A.A. Wijnen: 'Dialf van Noord-Brabant'. Uitg. i' prijs 16,-.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14