)OMINOBOUWER MARCUS VAN UNEN OVER RECORDPOGING: Kinderen voor de rechter in tv-serie van IKON 'Hé, droegen ze toen zulke schoenen?' door dl Een j aar zonder slot THF.A BECKMAN: JEUGDBOEKEN VOL HISTORIE EN EMANCIPATIE ten ZATERDAG 2 JANUARI 1988 is volstrekt ont- lannen en heel zeker zijn zaak. Dit lukt, wordt een wereldre- rd. Marcus van Unen uit Roosendaal sft de afgelopen §aand in de grote ex- sitiehal van Autotron Rosmalen meege- erkt aan een gigan- dominostenenta- eau. Grijze vloer Levensecht Schavot Optimistisch Capitool over media en criminaliteit ERDAGI A Rl19881*+ eke kerk geen en- hebben. Ook on- taat behoefte aan overheid heeft in gesproken aan de er wil gaan druk- De overheid be niet mee. hristelijke kerk in trein", vertelt dr. plaatse bevestigd evolutie, van 1979 end zijn. Die ker- ofdzakeiijk in de gebieden. Op het tteland functione- gspunten'. 'sch Chinese naam. ken noemen. Het :t hun kracht ge- Mensen komen bijbel te lezen en te e dag, maar zeker gemeenten zijn uit de enorm toegeno- Ik heb er een be- Nanjing. Die huis- uitwijken naar een 600 aanwezigen te e 600 aanwezigen uwen en 100 man- en niet. De men- pen voor over." endaagse Chinese groepjes, vertelt 'et kunnen vinden en die zich afzijdig en niet bekend, ftijd van de predi- 60 en 65 jaar. Door :e is een hele gene- ggevallen. Maar se- weer. Het semina- 155 studenten, dat at van Peking onge- reekt de seminaries oenlijk studiemate- kerij in Nanjing et protestantisme in en vijftig zijn afge- kenschetst de kerk nominalistisch'. Het erschillende kerkge- voor China afge- tantse kerk wil een et nieuwe China. k in China is ervan de opbouw van het christelijk volksdeel zijn. Ze zal dat doen ectuur aan te bieden uthentieke plaats in eving in te nemen, "ten, die bijdragen heffing van het Chi- oodzaak overal in t. Men wil een gods- westerse import is, hinees. De kerk in fd weer boven water r de overtuiging dat moet zijn bij de op- unistische China. De de richtlijnen van de die niet in strijd zijn sen katholiek en pro- nog zeer ver weg. Er ct met de 'Chinese het hoogste protes- heel groot probleem ze een verschillende God hebben. „Dat emtoonde dr. Kruys- olieken geen gebruik en van de bijbeldruk- g even. De behoefte 'dent. In de huisge- yswijk bezocht, had Er zijn groepen waar iplaar in tien stukken idat tien groepjes met dg kunnen zijn. Niet- door het lezen van on- ïgo en Leo Tolstoi be- >ekregen om de bijbel it in het hedendaagse ibutie. Er is volgens et zo gek veel infra- ^root probleem is ook le kerkgangers op het lezen en schrijven. Je k, moeten werken met settes. Maar daar heb sr bij nodig en stroom, ander verhaal. DE STEM G1 Dit jaar kan het niet misgaan' Marcus van Unen bij een van de domino-creaties. Twente hopen dat ze meer geluk hebben dan vorig jaar toen steenlje nummer 755.537 weigerde om te val len. Vanavond om 19.12 uur is in het programma 'De eerste de beste' van de TROS te zien of het do mino-wereldrecord wordt ge broken. In TROS-uitzendingen hebben verslaggevers Walter Tiemessen en Tom Blom laten zien welke vorderingen de der tig studenten de afgelopen maand maakten. Tiemessen en Blom spraken dit keer aanzienlijk minder vaak met dichtgeknepen strot en op fluistertoon dan vorig jaar. En ook bij Marcus van Unen is er geen twijfel: „We hebben geleerd van de fouten die vorig jaar gemaakt zijn". Dan in vaktaal: „De aorta loopt langs de motieven. G&êt het in een van de motieven fout, dan - foto cos de kock Een blik op de werkvloer (een oppervlakte van 30 bij 60 meter) in Rosmalen. or Kees den Exter I iderhalf miljoen domi- «tenen staan er klaar. identen van de techni- le universiteiten in udhoven, Delft en loopt de aorta gewoon door. Het Twente-effect, ontstaan door teruglopende lussen, hebben we uitgeschakeld. We hebben nu een veel beter systeem. Dit kan niet misgaan. Daar is iedereen van overtuigd". Marcus van Unen is tweede jaars student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek in Delft. In augustus heeft hij zich aan gemeld als dominobouwer: „Het leek me een ervaring op zich en ik hoorde leuke verha len van de bouwers van vorig jaar. Ik wilde het graag een keer meemaken en ook het goede doel sprak mij erg aan". De maanden september, okto ber en november werden benut voor het maken en uitwerken van ontwerpen: „Het moest er aardig uitzien, er moesten technische snufjes in worden verwerkt, maar het moest na tuurlijk ook allemaal nog om kunnen vallen. Je verdiept je écht in de vraag wat er nu wel én niet kan met een dominos teen". Op 29 november vond de eer ste kennismaking plaats: jat is heel positief verlopen. Met acht nieuwe mensen was onze ploeg het meest onervaren. Maar we zijn door de anderen in de afgelopen weken prima meegetrokken. We begonnen met drie ploegen van tien man, nu is het één ploeg van dertig man geworden". Op 4 december begon de daad werkelijke bouw: „In het begin schoot het niet op. Je kijkt heel lang naar een grote, grijze vloer waarop ogenschijnlijk maar een paar stenen staan. En al heel snel verloor iedereen alle notie van dag en uur. Dat krijg je als je zeven dagen per week werkt. Maar eentonig werd het nooit. Er waren vol doende ontspanningsmogelijk heden". Aanvankelijk waren de studenten ondergebracht in vakantie-huisjes. Momenteel vertoeven ze in motel Vin- keloord, pal naast Autotron: „In en bij het motel kunnen we tennissen, tafeltennissen en zwemmen en hier in de hal kunnen we lezen, televisie kij ken, een plaatje draaien of wat lezen. Nee hoor, verveeld heb ik me nog geen moment" Van een onverwacht geluid schrikt Marcus van Unen niet meer op: „In het begin heb je dat wel hoor. Dan vrees je wel eens dat er van alles omvalt. Maar de hele zaak is goed be veiligd. In het begin zijn er he laas een paar rampen gebeurd. De grootste was toen in 'Italië' 8000 stenen omvielen. Gelukkig stonden ze in rechte rijen, maar dan nog praat je over twee mandagen werk die in enkele minuten verloren zijn. Was dat aantal echter in bochten omge gaan, dan was het nog veel er ger geweest, want in de boch ten werken we met pincetten en dat duurt veel langer". Het thema is deze keer 'Europe in domino'. Van de twaalf leden van de Europese Gemeenschap zijn karakteris tieke afbeeldingen gemaakt De scheve toren van Pisa voor Ita lië, 'Du pain, du vin et du bour- sin' voor Frankrijk, Suske en Wiske voor België, Stephen Ro che voor Ierland, een olijfboom voor Spanje en Amsterdam als Culturele Hoofdstad van Europa namens Nederland en dat alles vormgegeven in an derhalf miljoen dominostenea De 'finale' is een gigantisch vlak van een half miljoen ste nen met daarin de twaalf na tionale vlaggen. Ook in andere Europese lan den is belangstelling getoond voor de Nederlandse domino marathon. Hilversum heeft onze oud-en-nieuw-gevoelens deze week op wrede wijze genegeerd. Overzichten van het afgelopen jaar waren er genoeg, maar de wijze man die alles op de juiste plaats zet via een komische sketch en een vertederend liedje, werd ons onthouden. Wim Kan komt alleen terug in herdenkingsprogramma's, dat weten we. Maar zonder een waardige opvolger gaan we allemaal onvoldaan en onvast het nieuwe jaar in. Paul van Vliet moest maandagavond al wijken voor de opsporingsactiviteiten van de AVRO. Toen bleef er niks over. Geen Seth Gaaikema, geen Freek de Jonge, zelfs geen Youp van 't Hek of Herman Finkers. We moeten zelf maar in het reine komen met onze zonden van 1987. Misschien hebben sommigen baat gevonden bij het EO-slotwoord van dominee Velema, maar waarschijnlijk zaten de meeste Nederlanders toen naar een zingende Herman Kuiphof te kijken. Koot en Bie deden zondagavond of ze zich in het winterse Lech voorbereidden op hun oudejaarsconference. Koot liet zich al snel afleiden door de wintersport-glamour en Bie kwam niet verder dan een paar oubollige rijmpjes op Deetman en Brinkman. Daar komt in Nederland een oudejaarspreek op neer, lieten de heren ons weten. Misschien hebben ze gelijk. Maar hoe begin je aan nieuw televisie-jaar als je niet eerst je mening mag geven over een show die het hele land gezien heeft? De laatste complimenten van 1987 gaan naar de NOS die op woensdagavond een boeiende en prettige samenvatting gaf van wat Journaal en Studio Sport het vorige j aar hebben getoond. Het was geen strakke aaneenschakeling van beelden die we allemaal nog kennen, maar de feiten van 1987 werden voorzien van een achtergrond en er werd opnieuw gesproken met mensen die in het nieuws geweest zijn. De parlementaire onderzoeken naar bouw- en visfraude werden teruggebracht tot korte, duidelijke samenvattingen, terwijl alle tijd werd genomen voor een gesprek met twee jongens, die hun ouders hadden verloren bij de ramp met de Herald of Free Enterprise. De opdracht om voor wat lol te zorgen tussen alle ellende was misschien wat erg zwaar voor de Frisse Jongens. Ze deden het echter niet gek. Zijn de oude heren Huyg en Bleeker dan de wijze mannen die ons in de toekomst van het ene jaar in het andere kunnen helpen? Opvallend was de rol die Noortje van Oostveen speelde. Het hele jaar is ze de rust zelve. Haar kapsel veandert steeds, maar haar stem blijft steeds begrijpend-neutraal. Nu interviewde ze onder meer Lubbers en ze leek deze kans aan te grijpen om haar grootste ergernis van 1987 eruit te gooien. „Dat voetbalvandalisme, meer Lubbers, dat is toch om razend van te worden?" Kijk, nu weet je dat Noortje zich in zit te houden als ze op maandagavond op kalme toon meldt hoeveel er in het weekend weer vernield is aan de treinen. Er was misschien wat weinig buitenland en wat veel sport in het NOS-overzicht en we misten de klap die de Indiase leider Rajiv Gandhi kreeg op Sri Lanka, maar de uitzending was van begin tot eind de moeite waard. Dat belooft toch iets voor Nederland 3, het net dat komende week al met een testbeeld begint, in februari beelden brengt van de Olympische Winterspelen en in april volwaardig wordt. Toch nog een positieve conclusie bij het begin van 1988. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De IKON brengt vanaf dinsdag 5 ja nuari vier programma's die zich afspelen voor een tele visie-rechtbank. „In de haar werkkamer staan alle Beekmannen in een boekenkast. Ze heeft 21 boeken geschreven, de meesten zijn uitgegeven door Lemniscaat in Rotter dam. Een aantal is ver- l in het Engels, Spaans, Duits en Hon- s. Het zijn boeken voor alle leeftijden met een on dergrens van tien jaar. k de loop der jaren kreeg ze duizenden brieven van kinde- een gestage stroom die steeds voortduurt. „Ze Wagen ook heel vaak of ze me "logen komen interviewen, 'oor een werkstuk of voor de schoolkrant. Maar ik denk wel dat ze gewoon nieuws gierig zjjn: hoe woont dat "ons, hoe ziet ze er uit?" Misschien bespaart ze een teleurstelling door meestal Seen tijd te hebbea „Als ik ®ar aan begin, kom ik niet "teer tot schrijven, zit ik hier 'edere middag met kinderen." Veel te zien is er niet. Haar temer is uiterst sober. Haar hulpmiddelen bij het schrij- 'en zjjn een elektrische type machine, een platenspeler "aar altijd wel iets klassieks "P ligt, een rij naslagwerken "lot titels als: De mysteries van de menselijke geest, Grote mysteries van Moeder Aarde, "o wonderen van het planten en dierenrijk, Het Romeinse Nk. De wereldbol staat cen taal in de kamer. Thea Beekman mag dan een Sloot schrijfster zijn, ze is 'brassend klein van gestalte. ™oe, kinderogen krijgen hier Weinig om zich aan te verga- Die kunnen zich maar "eter op haar boeken richten. 'Hasse Simonsdochter' gaat er de spannende weder waardigheden van een zeer onafhankelijk meisje met ra venzwart haar en fonkel- zwarte ogen die als jongen verkleed in de vijftiende eeuw jagend door de rietlanden en de moerassen trekt. Ze trouwt met Jan van Schaffelaar en blijft tijdens al hun avonturen haar mannetje staaa Thea Beclönan: „Ze zeggen altijd dat ik over geschiedenis schrijf maar dat is niet waar. Ik heb maar zeven boeken over historische onderwerpen geschreven en veertien over andere. Geschiedenis boeit mij bij zonder, vooral de Middeleeu wen waarover nogal wat mis verstanden bestaan. Ik ben niet zo geïnteresseerd in veld slagen en koningshuizen, wel in het leven van het gewone volk dat in die tijd niet mee telde maar er toch zeer na drukkelijk was." De Tweede Wereldoorlog is voor haar een belangrijke pe riode geweest. Ze was zeven tien jaar toen hij uitbrak. „Ik ging toen beseffen dat een mens zichzelf pas goed leert kennen in een crisissituatie. Dan ontdek je wat je eigenlijk waard bent." Sindsdien is de onthullende functie van het avontuur haar blijven boeien. Je wordt er een ander mens door en dat thema staat centraal in haar boeken. Thea Beekman werd in 1923 geboren, trouwde in 1945, kreeg drie kinderen en toen die groot waren, besloot ze een oude droom in vervulling te laten gaaa Ze ging psycholo gie studeren. In 1981 studeerde zij af in de sociale psychologie. Wellicht is het mede aan die studie te danken dat de drijf veren en gedragingen van de personen in haar boeken zo le vensecht en herkenbaar zijn. Pleegt zij in haar boeken geschiedvervalsing? „Dat verwijt krijg ik wel eens. Bij Hasse Simonsdochter was een geschiedenisleraar heel boos op mij. 'U schrijft uw boeken zo overtuigend dat de kinderen denken dat het ook allemaal echt is gebeurd.' Als je je afvraagt: wat is geschiedvervalsing en wat niet, dan kom je tot de conclu sie dat je niet mag sjoemelen met feiten zoals jaartallen, oorlogen, bepaalde geografi sche situaties. Vervolgens zit je met de uitleg van de feiten. Ik ben het lang niet altijd eens met de historici. Zij studeren geschie denis aan de faculteit der let teren maar geschiedenis is in feite een sociale wetenschap. Historici hebben van men selijk gedrag en de interpreta tie daarvan vaak geen kaas gegeten. Dus ben ik zo vrij en zo brutaal er een eigen me ning op na te houden die soms nogal afwijkt. Een historicus is bovendien een kind van zijn tijd. Hij be kijkt de geschiedenis vanuit een bepaalde tijdgeest. Een voorbeeld: in deze tijd staat de gewone man centraal. Dus gaat men ook veel meer naar de gewone man in de geschie denis kijken. Een ander gegeven is dat de laatste tientallen jaren veel vrouwen geschiedenis zijn gaan studeren die vaststellen dat mannelijke historici de sporen van vrouwen in de ge schiedschrijving vaak hele maal onzichtbaar hebben ge maakt. Ook dat geeft een ver tekend beeld. Met al deze inzichten werk ik. Ieder boek bereid ik zo goed mogelijk voor. Ik ben maanden bezig met het verza melen van literatuur, boeken, het snuffelen in archieven, het bestuderen van oude platte- grondea Ik kan geen museum zien of ik loop naar binnen. Dan kijk ik naar een schilderij en ontdek: hé, droegen ze toen zulke schoenen?" Hasse heeft echt bestaan. „Ze is met een Kampense klok kengieter getrouwd geweest en in een bepaald jaar gestor ven. Dat is het enige wat we van haar weten. Dat ze Jan van Schaffelaar van het scha vot heeft gered door met hem te trouwen, heb ik zelf verzon nen. Wat bekend is, klopt in mijn boeken. Waar gegevens ontbreken mag je die aanvul len met je fantasie." Thea Beekman gaat er van uit dat ieder boek dat ze schrijft, anders moet zijn dan het vorige. Ze heeft ook boe ken geschreven over eigen tijdse problematiek. 'Mijn va der woont in Brazilië', 'Wij zijn wegwerpkinderen', Won derkinderen. Toch zit in ieder boek een flinke dosis Beek man. „Neutraal schrijven is piet mogelijk. Als ik terugkijk dan moet ik tot de conclusie ko men dat in ieder boek altijd wel een personage voor komt dat zich door niets of niemand laat intimideren." Is dat uit haar eigen leven gegrepen? De fonkelzwarte ogen van Hasse kijken mij een beetje weifelend aan. „Ik zou niet van mijzelf durven te bewe ren dat ik door niemand ben te intimideren." Haar hoofdpersonen heb ben vaak dezelfde karakter eigenschappen, ze zijn onaf hankelijk, koppig, kritisch, niet altijd even makkelijk in de omgang. Optmistisch, dat wel, maar ze hebben weinig gevoel voor humor. Thea Beekman: „Zelf heb ik inderdaad mijn hele leven een hang naar onafhankelijkheid gehad, ook financieel. Ik heb een gelukkig huwelijk maar vond toch altijd dat ik voor mijzelf moest kunnen zorgen." Waarom schrijft ze jeugdboe ken? „Ik ben een optimistisch mens, ik houd van het leven, ik vind de wereld prachtig, al maken mensen er een nare chaos van. Met zoveel blij moedigheid kun je in de mo derne literatuur niets begin nen. In jeugdboeken wel. Die moeten zelfs positief zijn, al is er natuurlijk ook plaats voor kritische en sceptische gelui den. Ik kan ook beter overweg met de jeugd dan met mijn eigen generatie. Misschien ben ik wel nooit volwassen gewor den." Daar waar het verleden zwij gt, het heden weifelt en de toekomst zich nog op geen en kele manier laat kennen, vindt Thea Beekman de ruimte om de werkelijkheid naar haar hand te zetten. Toch zet ze daarbij de realiteit niet over boord. Een voorbeeld daarvan is Thule, het ont dooide Groenland, in het jaar 2880. In Kinderen van Moeder Aarde maak je kennis met de Thulenen, een prachtig land met een rijke natuur. Moeder Aarde wordt er met groot res pect behandeld. Vrouwen - de Konega en de vrouwenraad- regeren het land. Mannen hebben vrijwel niets in te brengen. De geschiedenis heeft immers geleerd dat ze Thea Beekman: „Vrouwen maken minder misbruik van macht dan mannen". - foto archief de stem niet met macht kunnen om gaan. Op een dag wordt de rust ruw verstoord. Er verschijnt een onbekend expeditieschip uit het Badense Rijk, in het vroegere Europa gelegen. De Badeners willen Thule vero veren. Dat moet niet moeilijk zijn bij een land waarvan de regering uitsluitend uit vrou wen bestaat De poging van de Badeners mislukt en tegelijkertijd mis lukt ook het streven van de Thuleense vrouwen om hun mannen overal buiten te hou den. Vrouwen blijven de baas maar mannen mogen voor taan meedenken en meepra ten. In Het helse paradijs, het ver volg op Kinderen van Moeder aarde, ondernemen de Bade ners een nieuwe poging om van Thule een kolonie te ma ken. De Thulenen zijn een vreedzaam volk. Ze doden niet, ze leven en laten leven, in uiterste nood schieten de vrouwen pijlen af met een gif dat een tegenstander tijdelijk bewusteloos maakt. „Ach", zegt Thea Beekman, „Die Thulenen zijn ook niet van die engeltjes. De Badeners niet door en door slecht. Ze lij ken zo slecht, omdat wij het zelf zijn." Thea Beekman: „Ik ben er van overtuigd dat vrouwen anders met macht om gaan en er minder misbruik van ma ken. Niet die paar vrouwen aan de top natuurlijk, die moeten zich aan mannennor- men houden. "Thea Beekman heeft in haar leven een boel plezier van intuïtie gehad en heel vaak kon ze achteraf blij zijn dat ze naar die inwendige stem had geluisterd. krant lees je niets over kin derstrafzaken", zeggen de programmamakers. „Er mag geen publiek bij, je kunt je er nauwelijks iets bij voorstielen". In de serie 'Verdacht' worden zaken als inbraak, geweldple ging, winkeldiefstal en ver krachting behandeld door mid del van realistische scenes. Er treden echte kinderrechters, advocaten en officieren op, die te doen kregen met 'echte' pro cessen-verbaal en dagvaardin gen. Alleen de jongens en meis jes die voor moeten komen, zijn acteurs. Eindredacteur Boude wijn Klap en regisseur Wim Neij- man hebben zich voor deze vier programma's laten adviseren door prof. mr. J.E. Doek. De vier zaken zijn gebaseerd op echte feiten. In het research- stadium is gesproken met kin derrechters, reclassering, kin derbescherming en een kinder rechtswinkel. Vandalisme, voetbalgeweld en mishande ling waren zaken die de pro grammamakers steeds weer aantroffen in de dossiers. Het achterliggende idee van 'Verdacht' is: zijn jongeren in staat zich te verantwoorden voor hun daden? Uiteindelijk hoopt de IKON dat kijkers zich na de uitzendingen bezig hou den met de vraag of er binnen de jonge generatie andere nor men leven dan die van het recht, zoals dat honderd jaar geleden werd vastgelegd In de eerste uitzending, dins dag om 19.12 uur op Nederland 2, gaat het om inbraak. De 17- jarige Freek staat terecht we gens een serie van 34 inbraken, meestal gepleegd met vrienden. HILVERSUM (ANP) - In het Capitool wordt zondag gepraat over het onderwerp 'Zware cri minaliteit en de media'. Gasten zijn: Frank Kuitenbrouwer, journalist NRC-Handelsblad, Kees Sietsma, commissaris van politie Amsterdam, Peter de Vries, journalist Aktueel, Fons van Westerloo, adjunct-direc teur radio en televisie AVRO. Gespreksleider is Fred Verba kei. i I 9

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 25