[een hechte gemeenschap met ruk verenigingsleven 'Geen gemeentelijke belastingen voor laagstbetaalden' GRAAUW poooooo LINK B.V. 0 RK KERKDIENSTEN PASTORIEDIENSTEN A61 IE STEM VAN ZEELAND 3 ZATERDAG 2 JANUAR11988 tieburo OOOOOOOI George Weemaes O o o o o o Jonge Bobtails SLUISKIL, EEN buiten staander wordt er niet met een vrolijker van. Grauwe industrie, een biologisch zo goed als dood kanaal, het triest verhaal van een af braakwij k dat laatst het I tv-journaal nog haalde. Misprijzen Reis van Colsen hSm' Kauwgombal Afgeouwehoerd Amputatie Bejaardenoord VROUWENBOND SCHRIJFT TERNEUZEN 0 T16 veede lid. DE RUILVERKAVE- erkaveling maakt het ver de ruilverkaveling i 1988 dus toten met de provincie Zeeland, ek tot registratie. Het achtersregistratie zal stburg, Sluis en Aar- - Sluis - Rijksgrens - en welke voorzien zijn inzage op de navol- ën van Aardenburg, e kunnen worden ver- 988, op woensdag 13 6.00 uur, in hotel de en, hetgeen dan geldt akt opnemen met het E. Tange). hts in aanmerking de zing van het gebied, de goedkeuring van de wettelijke duur dan voor zes jaren is ver en voldoet, wordt hem itie. an beschrijft de land- astrale grootte van het er stemgerechtigd is. achtovereenkomst in melding van de kada- ie van de oppervlakte rmeld dat en op welke ,en gemaakt, dan niet tot registratie slissing. Daarbij wordt in een uitspraak van de worden onderworpen. I de beslissing van de irecht van de pachter. t 4, Terneuzen 362 privé 97008 TIONING INIEK VERWARMING /PAKKETTEN landbouwwerktuigen Zandberg - Graauw aan klanten, familie en vrienden een Zalig en 3elukkig Nieuwjaar □I (huisjdieren Het andere dorp Sluiskil O ECH. herder pup. J A. onings. Tel. 01650- 1519. et waterdichte schrifte- ke garantie. 04992-2379. K. Golden Retrieverpups et stamboom, ouders D-vrij, met volledige arantie. 04998-72816. K. Golden Retrieverpups iet stamb. ing. en ontw. el. 04138-75556. LONDE bouvierpups met amboom, ingeënt en ont- ormd.lnl. 01652-6803. OTTWEILERPUPS met iamboom, ingeënt en ont- ormd. Inl. 01652-6803. K. Golden Retriever ups met stamb., ing. en ntw., tel. 04241-1549. Door Joep Trommelen Krante-artikelen beschrijven een dorp in verval, zo lijkt het. Maar onder de grauwe, depri merende buitenkant bloeit een hechte gemeenschap met een rijk verenigingsleven. Sluiskil heeft veel stormen doorstaan. Het zijn misschien wel de be dreigingen van buitenaf die de Sluiskillenaars tot zo'n hechte club maken. Honoré Colsen, de man de de electri- citeit naar het kanaaldorp haalde, is voor velen nog steeds het grote voor beeld. „Een echte vechter". De re cente ontwikkelingen rond Sluiskil- Oost hebben het dorp voor de zoveel ste maal in een kwaad daglicht ge steld, meent een aantal dorpsbewo ners. „De mensen lezen niet Sluiskil- Oost, maar denken meteen aan Sluiskil", zegt middenstander R. van Meerendonk. Een poging tot eerher- j stel. „Het misprijzen tegenover Terneu zen, dat van oudsher al bestaat, is te genwoordig alleen nog maar bij de ouderen aanwezig. De jongeren ken nen dat niet meer zo. De achterstel ling zoals die er vroeger misschien was bestaat ook niet meer. We vin den heus wel gehoor binnen de mu ren van het stadhuis. Maar we moe ien ook niet met ieder flauwekulletje aankomen", zegt J. Klaassen, bank- employee. De 'actie Goethals' van twee jaar jeleden bracht de plaatselijke CDA'er Goethals met voorkeurstem men in de raad. Maar Goethals kan de faam die Honoré Colsen aan het begin van deze eeuw als raadslid ge noot nooit evenaren. Ook een eigen politieke partij, zoals de PAS waar mee Els de Koning in de Terneu- zense raad terechtkwam, heeft anno f geen zin, vindt Klaassen. „Onze belangen kunnen beter via de grote partijen worden behartigd", zegt hij. ,;En dat lukt ook aardig". De eerder genoemde Honoré Colsen is hét voorbeeld van een strijdende Sluiskillenaar, hoewel hij in Terhole geboren. Hij redde in 1917 de 'blauwe brug' over het kanaal. Deze zou worden afgebroken, maar Col- ging hoogstpersoonlijk naar mi nister Lely in Den Haag om voor de brug te pleiten. En met succes. Colsen was slager en reed op een motor. Een bekende verschijning in het dorp. Hij was tevens een fervente voorvechter van vrije veren over de Westerschelde. Hield noodslachtin- in de donkere dagen van de Tweede Wereldoorlog. Hij nam in het initiatief tot de Reis van Colsen, een bejaardenreis 'zonder subsidie' die nog steeds bestaat. In d gehouden door Sluiskil zelf en ieder jaar weer een groot succes. Colsen gaf Sluiskil een eigen gezicht, beweren velen. Iets wat het dorp nooit kwijt is geraakt Klaassen wijst op de factor die Sluiskil bijeen houdt: de industrie. Het dorp begon in 1911 als kool te Stoeien als natuurlijk aanhangsel van de Cokesf abriek. Later kwam de Nederlandse Stikstof Maatschappij (NSM). „Vroeger waren de mensen ontzettend verbonden aan de fabriek War ze werkten. De directies had den in de gemeenschap ook heel veel in brengen. Meer dan je zou vermoe- n", zegt Klaassen. „Als de indu strie zou verdwijnen, werd Sluiskil een dood dorp. Het ziekenhuis gaat ju al weg, en als dat dan nog zou ge beuren. HET REFREIN van een zevenstrofig Sluiskil-lied, gecomponeerd en ge schreven in 1945. Wordt nog steeds bij feesten, evenementen en partijen gezongen: Al ben je maar een klein vlekje Sluiskil mijn geboorte-plekje Van jou hou ik het meest Aan jou wijd ik dit lied Vergeten, vergeten, dat doe ik jou niet! De laatste twee strofen van een nieuw lied, in Sluiskils dialect, ge schreven in augustus 1987 't Frietkraam, de brug, 't kiosje de Dollefsendiek en 't Bosje 't weg allemaal 't most breejer, 't kanaal Sluuskille, m'n durp was 't klosje. Wa wudder nou allemaal weten en wa wudder nooit niet vergeten 't Hart van Sluuskü de kern zo je wil ed alt in de mensen gezeten. - I:..,. i F De Pierssenpolderstraat met op de achtergrond de NSM en de Cokesfabriek. FOTO'S DE STEM COR J. DE BOER fabrieken hebben we altijd al vreemdelingen gehad. Sluiskil is daarom geen gesloten maar een open gemeenschap. De saamhorigheid die hier ontstaan is werkt niet afstotend, het trekt juist mensen aan". Piet van Hecke, zelf woonachtig in het te slopen Sluiskil-Oost: „Katho liek en protestant heeft hier altijd door elkaar gewoond. Ik kan me nog herrinneren dat de zusters op school tegen ons zeiden over de protestan ten: daar mag je niet mee spelen, hoor! Dan schold je even tegen ze maar een kwartier later liep je weer met elkaar te spelen". Industriële ontwikkelingen heb ben de vervelende eigenschap dat ze elkaar meestal (te) snel opvolgen. Sluiskil is om die reden deze eeuw min of meer als een kauwgombal be handeld; stukjes zijn er afgehaald, vervormd, en ergens anders weer aangeplakt. Bruggen over het ka naal, de levensader van het dorp, verrezen en werden weer neerge haald. Fabrieken schoten als padde stoelen uit de grond. Een deel van Sluiskil, nota bene het centrum, ver dween haast letterlijk in het kanaal omdat de industrie vroeg om een breder en dieper vaarwater. Vier ca fés en het station waren plotseling verdwenen. Dat is nu nog te merken. Louck van Hecke, de zoon van Piet: „We hebben eigenlijk nooit meer een echt centrum gehad. We hebben geprobeerd het weer op nieuw op te zetten rond het Lely- plein, maar dat is niet gelukt. Waar zou het nu moeten komen? En is dat sowieso wel mogelijk, een echt cen trum uit de grond stampen? Je kunt de ondernemers toch niet dwingen?" Van Meerendonk, die duidelijk stelt op persoonlijke titel te spreken, vindt dat de middenstandsvereni ging desondanks als nooit tevoren tegen de stroom in roeit. „De consu ment wil iets geslotens, zodat hij niet afhankelijk is van de weersomstan digheden. Maar het Lelyplein is open. Toch kopen de Sluiskillenaars het meeste wat ze nodig hebben in het eigen dorp. De middenstandsver- i Meerendonk ziet dat echter nog 5 niet gebeuren. Volgens hem ft de Cokesfabriek grootse plan- J®. Plannen die tevens de doorslag hebben gegeven voor de sloop van Sluiskil-Oost. Want hoewel de deel nemers beweren de 'andere kant van Sluiskil' te willen laten zien, komt bet gesprek telkens weer terug op de JP handen zijnde amputatie van de "ogelbuurt. Als de Cokesfabriek niet uit wilde breiden, zou de sloophamer er nooit 'erschijnen, beweert van Meeren- ®>nk. „Terneuzen heeft het laatste industrieterrein aan het water aan SPgelhardt uitgegeven. Daarom rioet Oost plat", zegt hij stellig, «aar de Cokesfabriek ontkende en isle weken geleden nog plannen in "re richting te hebben. Het geforceerde uit de grond 'tampen van Sluiskil door de indu strie zorgde voor een bevolking die overal vandaan kwam. Een 'melting naar Amerikaans model. Klaas- en: „Iedereen werd gelijk opgeno- ®en> dat kon ook niet anders. Dat Savoe] zit er nog steeds in. Met die De omgewaaide tent tijdens de laatste Gïldefeesten. Vrijwilligers zijn al weer hard bezig een nieuwe tent op te bouwen. Honoré Colsen toen hij negen tig werd in 1975. eniging voelt ook wel dat ze iets moet doen om de klanten te trekken". Klaassen: „Er wordt hier inderdaad behoorlijk gekocht. Zelfs meer dan in vergelijkbare plaatsen". „En als je gaat winkelen, trek dan maar gerust een hoop tijd uit, want er wordt wat afgeouwehoerd onder elkaar", vertelt Louck van Hecke verder. „Ik kan nog een prachtig verhaal vertellen wat dat betreft Ik had bij Verschuren behang gekocht. Ik stond dus thuis op dat trapje, m'n best te doen om de rollen zo recht mogelijk tegen de muur aan te plak ken. Gaat de telefoon. Ik vloekend dat trapje af. Wat denk je: Verschu ren. Hoe het ging met het behangen, want hij was toch wel nieuwsgierig. Ik kwam terug in de kamer en toen bleek dat de strook die ik net met veel moeite had opgehangen weer naar beneden was gevallen. Onge looflijk, maar dat soort dingen maak je hier mee". „De kleinschaligheid van zaken doen betekent service en vriende lijkheid voor de klanten", zegt Van Hecke. Van Meerendonk knikt in stemmend. Uiteraard kan hij zich als middenstander goed vinden in zulke woorden. Niemand bevuilt immers zijn eigen nest. Maar een manifesta tie als de jaarlijkse Gildefeesten op het einde van de zomer lijkt te be wijzen dat de middenstand wel de- gelij k een rol van betekenis speelt. Zelfs een omgewaaide tent kan de feestvreugde dan niet temperen. De laatste keer bevolkten 1200 mensen de tent op Groenoord die het centrale punt van de feesten vormde. En dat terwijl Sluiskil net 4000 zielen telt. Volgens Van Hecke een bewijs van de saamhorigheid in Sluiskil. „De rangen en standen liggen hier ook veel korter bij elkaar dan elders. Er is geen hiërarchie. Een bovenlaag heb je hier nooit echt gehad". Vermeerdonk begint over een an der onderwerp dat speelt binnen de gemeenschap. „Er moet meer gele genheid komen voor bejaarden die hier geboren zijn om hun laatste ja ren in Sluiskil te slijten. Er zitten op dit moment al zo'n veertig mensen in andere dorpen die eigenlijk veel lie ver hier zouden zijn. Er bestaat een brief van de gemeente Terneuzen naar de provincie om te protesteren tegen de acht plaatsen in tehuizen die er tot 1995 in Sluiskil voor be jaarden bij mogen komen. Dat is veel te weinig. Er komen veel meer oude ren". Ook het verdwijnen van het St.- Elisabethziekenhuis baart de Sluis killenaars zorgen. Maar ook nu wil len de Sluiskillenaars 'niet bij de pakken blijven neerzitten', zoals Klaassen het zegt. Het ziekenhuis betekent veel voor de plaats. Werk gelegenheid, maar ook omzet voor de middenstand, sfeer en bezette bed den in hotels. Iedereen is het erover eens dat er iets voor in de plaats moet komen. Sluiskillenaar P. Luijcks ziet het leegkomende hospitaalgebouw als een uiterst geschikte plaats voor een bejaardenoord. Maar ook het Gilde- huis en de scouting zouden er een plaatsje in kunnen vinden. Als er niets gebeurd, zal het gebouw en ook de directe omgeving verloederen, menen de Sluiskillenaars. Het laat ste woord over het ziekenhuis is nog niet gezegd. Het andere gezicht van Sluiskil is ook de Terneuzense burgemeester C. Ockeloen niet ontgaan. Enkele we ken geleden nog zei hij tot een jubi laris, die zelf ook actief was binnen het verenigingsleven: „Ik kom zelf heel graag in Sluiskil. Er is altijd wel wat te doen. Als er een plaats actief is, dan is dat Sluiskil wel. Ik ken niet één Sluiskillenaar die niet in het verenigingsleven actief is. Als dat le ven er niet was zou Sluiskil weieens een heel triest dorp kunnen zijn". NOORD - ZUID - BEVELAND Goes - Parochie Maria Magdale- na: zat. 19 u. zond. 9.00 en 10.30 u. Zierikzee - H. Willebrord, Mo- lenstr. 62, zat. 9 u. zond. 11 u. Hansweert - O. L. Vrouw Onbe vlekte Ontvangenis, zat. 17 u. zond. Hu. Maria-oord, zat. 10.30 u. Lewedorp - H. Eligius, zat. 19 u. zond. 10.30 u. Rilland-Bath.- H. Jozet, ofwel zat. om 19 u. ofwel zond. om 9.30 u. (om de 14 dagen). Yerseke - H. Anna: ofwel zat. 19 u. ofwel zond. 9.30 u. (Om de 14 dagen). Ovezande - O. L. Vrouw Hemel vaart, zat. 19 u. zond. 9.30 u. WEST - ZEEUWSCH - VLAAN DEREN Aardenburg - Maria Hemel vaart, zat. 19 u., zond. 10 u. Biervliet - H. Maagd Maria On bevlekt Ontvangen, zat. 19 u. zond., 10 u. Breskens - H. Barbara, zond. 10 u. Eede - H. Maria Hemelvaartzat. 19 u. zond. 10 u. Groede - H. Ba vo. zat 19 u. zond. 9 u. Hoofdplaat - H. Eligius. zat. 17 u. zond. 9 u. Oostburg - H. Eligius. zat. 19 u. zond. 10.30 u. Schoondijke - H. Petrus Apostel, zond. 9.45 u. Sli jkplaat - Maria Sterre der Zee. zat. 17 u. IJzendijke - H. Maria Hemel vaart. zat. 19 u. zond. 10.30. Huize Emmaus. zond. 11.15 u. Sluis - H. Johannes de Doper. zat. 19 u. zond. 10 u. WALCHEREN Middelburg - H. Petrus en Pau- lus, Lombardstr. zond. 10 a Kerkcentrum De Hoeksteen, Ro zenburglaan, zond. 11.30 u. Vlissingen: Paauwenburg. Kerk centrum Open Hof, A. Gogelweg: zond. 11 u. en 19 u. Lieve Vrouwe- kerk, Singel: zat. 19 en zond. 9.30 u. Souburg - Martinuskerk. zond. 10 u. Domburg- Willibrorduskerk- zat. 19.15 u. OOST - ZEEUWSCH - VLAAN DEREN Clinge - H. Hendricus. zat. 19 u. zond. 9.30 u. Hulst - H. Willibrordus. zat. 19 u. zond. 9.30 en 11.30 u. Graauw - Maria ten Hemelope- ning. zat. 19 u. St. Jansteen - H. Johannes de Doper. zat. 19 u. zond. 10.30 u. Boschkapelle - H. Petrus en Pau- lus. zond. 9.30 u. Westdorpe - O. L. Vr. Visitatie, zat. 17 u. zond. 09.30 u. Hengstdijk - H. Catharina. zond. 11.00 u. Heikant - H. Theresia. zat. 19 u. zond. 10 u. Kloosterzande - H. Martinus. zat. 17 u. zond. 11 u. Koewacht - H. H. Philippus en Jacobus, zat. 17 u. zond. 9.00 u. Lamswaarde - H. Cornelis. zond. 9.30 u. Nieuw-Namen - H. Jozef. zond. 11.00 u. Ossenisse - H. Willibrordus. zond. 9.30 u. Stoppeldijk - H. Gerulphes. zat. 18.30 u. Sluiskil - St. Antonius. zat. 19 u. zond. llu. Terhole - H. Gerardus Majella. zond. 11.00 u. Axel - H. Gregorius de Grote. zat. 19 u. zond. 11 u. Philippine - O. L. Vr. Hemel vaart. zat. 17 u. zond. 9.30 u. Sas van Gent - Maria Hemel vaart. zat. 19 u. zond. 9 en 11 u. Zandstraat - H. Pastoor van Ars. zond. 10 u. Terneuzen - H. Willibrordus(Tri- niteitskerk). zat. 19 u. zond. 9.15 en 10.30 u. Verrezen Christus: Maand. t.m. zat. 19 u. zond. 9.30 en 11 uur. Hoek - H. Kruiskerk, zond. 10.30 u. Zuiddorpe - H. Maria Hemel vaart. zat. 17 u. zond. 9.45 u. PASTORIEDIENSTEN Van zondag 12 u. tot dinsdag 12 uur is voor geestelijke bijstand onderstaande pastorie te berei ken. OOST-ZEEUWSCH-VLAAN- DEREN Hulst, Hontenisse en Koewacht - Past. J. ter Braak, Hulst, tel. 01140-19595, of Ziekenhuis Hulst, tel. 01140-12651. TERNEUZEN - De afdeling Terneuzen van de Vrouwen bond FNV heeft het gemeentebestuur van Terneuzen verzocht om, in navolging van andere Nederlandse ge meenten, een regeling te treffen voor het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen voor alle minima. In een brief aan het college en de gemeenteraad stelt het be stuur van de afdeling dat 'een dergelijke regeling geen struc turele oplossing is, maar dat het een verlichting kan beteke nen van de financiële last waarin velen verkeren.' Eind 1987 heeft de Terneu zense afdeling van de FNV- Vrouwenbond zich bezigge houden met een scholingspro ject. Het thema van dit project was 'solidariteit tussen ma xima en minima'. Over dit thema werd gediscussieerd en uiteindelijk werden de ver schillende conclusies op een rijtje gezet. Een van de voornaamste conclusies was dat de FNV- vrouwen in Terneuzen die soli dariteit gestalte wilde geven door het op te nemen voor ge zinnen en alleenstaanden die van een minimum-uitkering of het minimum-loon moeten rondkomen. Voor deze categorie mensen, constateert de afdeling, ziet het er voor 1988 allerminst rooskleurig uit. „Voor velen in onze maatschappij een uit zichtloze situatie," aldus het af delingsbestuur. „Gelukkig zijn er nog ge meentebestuurders", vervolgt de afdeling, „die het opnemen voor die minima, die door de centrale overheid in de steek zijn gelaten." Een aantal ge meenten heeft namelijk een re geling getroffen, waarin diege nen die in aanmerking komen voor een eenmalige uitkering, de gemeentelijke belastingen wordt kwijtgescholden. Met klem verzoekt de afde ling het Terneuzense gemeen tebestuur en de raadsleden om ook een dergelijke regeling te treffen voor de minima in de Scheldestad. Voor wie op oudejaarsavond wil gaan zingen, al dan niet met de rommelpot erbij, zijn we net te laat op gang. Bewaar de liedjes voor volgend jaar, dan zie je daar niks meer van. In Guust Lybaart zijnen jongen tijd zong men: Ik heb zo lang met de doedelpot gelopen, ik heb geen geld om een broodje te kopen. Ei, ei, oude boerderij, geeft mij een centje dan ga ik voorbij. Ook bij de rommelpot werd ge zongen: 't Was op een oudejaarsavond, toen sloeg de bakker zijn wijf al met een hete knuppel zodaning op haar lijf. De knuppel wou niet breken, 't wijf dat wou niet spreken. De knuppel die brak, het wijf dat sprak, o wat rare dingen zijn dat. Het wijf al in den oven, den bakker haar achterna. Ze waren heet gestoven, 't liep tegen de nieuwejaar. Nieuuoejaarke zoet, 't verreke heeft vier voeten, vier voeten en ene staart, 't verreke is geen duitjen waard. Wat zullen we de bakker geven? al voor zijne nieuwejaar? Een kindje in een wiegske, net zwarte krullekens haar. Hoe moet dat kindje heten? Ol, drol, peperbol, geeft den bakker nen schop voor zijn hol dat hij van de trappen rol, van de trappen op de stoep al in een grote paardepoep. Op Koewacht zong men onge veer hetzelfde, alleen kreeg daar het kindje van de bakker 'werme sokskes' aan. Mevrouw Cor de Wever-Strij- donk uit Hoofdplaat, die een bijna gelijkluidende versie van 'Al op een Oudejaarsavond' in zond, schrijft erbij: 'Dit is een Hulsters lied, want mijn opa Strijdonk zong dit al toen ik zes jaar was, nu bijna zestig jaar geleden. Ik zing het nu voor mijn kleinkinderen, want ver leren doe je het nooit en doe het dan liefst in het Hulsters, dan is het 't mooiste.' Ook mevrouw A. Wauters noemt dit versje in haar boek 't Kroniekske. Zij heeft ook het volgend versje opgetekend op De Kauter: Nievejaarke, kom te buiten, ik eb een kurfke, da kan goed sluiten. Ik eb een touwke, dat ligt vol kneupen, Bazinnelce geef mij een duitje Dan gane'k ik leupen. Ook van De Kauter zong me vrouw Y. Bleyenberg voor ons: Nievejaarke zoete, Mijn moeder is een troete, Mijn vader is een wit konijn, Mag da nie gezongen zijn? Zit u toch, nu met die vele zondagen, wat te rommelen in die oude liedjesschriften van u en u vindt iets wat geschikt is voor deze ru briek, neem dan contact op met: Van Vollenhovenstraat 5,4561 JJ Hulst. Pegam

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19