ONTDEK Dl Spijt en opluchting na vertrek Höfei Ontdekking van Lauweriks Ad Snijders |)E STEM GIDS 3 |0 P L 0 DE STEM GIDS 2 DONDERDAG 31 DECEMBER 1987 DONDERDAG Geen filmvoorstellin gen. VRIJDAG ONDER D AG NEDERLAND 2 'RUDA G NEDERLAND 2 Suske en Wiske: „De Woeste Wespen Even Piekeren Hambone Boes M£T P/T MEPICUH D^7] i Sr Mm h1 'UITSLAND 2 T3Z J.L.M. Lauweriks, architectuur, kunstnijverheid en typografie. Museum Boymans-Van Beunin- gen, Rotterdam, open: di.-zo. (zo. 11.00)-17.00 uur. Tot 8 februari. Een hele verrassende ten toonstelling, die eerder te zien was in Duitsland (Krefeld en Hagen). Ze geeft een beeld van een veelzijdig Neder lands kunstenaar, die in het begin van deze eeuw vanuit Düsseldorf en Hagen met name invloedrijk is geweest in het kunstonderwijs en de artistieke inrichting van de maatschappij. Mathieu Lau weriks (1864-9132), wordt wel beschouwd als een belang rijke schakel tussen Jugend stil en Bauhaus. De expositie en een uitvoe rig boekwerk (ƒ45) proberen niet alleen te laten zien tot welke interessante ontwer pen hij is gekomen, hoe ver strekkend zijn invloed als pe dagoog is geweest, maar for muleren ook een antwoord op de vraag waarom Lauweriks ten onrechte zo onbekend is gebleven? Was het Nic Tum- mers die met zijn publicatie 'Der Hagener Impuls' hem al in 1972 uit de vergetelheid haalde, deze tentoonstelling illustreert nu pas dat dit te recht was. De zeventiger ja ren waren waarschijnlijk nog niet rijp om deze artistieke uitingsvormen te verteren. De herwaardering van Art Nouveau/Jugendstil en de sfeer van Blavatsky's theoso fie en Rudolf Steiners' kunst theorie (van 1912-1914 was Lauweriks Steiners opvolger in de theosofische vereniging) maken dit momenteel beter mogelijk. Mathieu Lauweriks werd geboren in Roermond als zoon van een Antwerpse beeldhou wer, die werkte in de kerke lijke werkplaats van Cuy- pers, en Maria Stapper uit die stad. Hij groeide derhalve op binnen een neo-gotisch kli maat en de theorie van Viol- let-le-Duc. Mentaal stond hij dichter bij het socialisme van Domela Nieuwenhuis en de theosofie mét geometrie en proportiesystemen als uit drukkingsmiddel van een ho gere orde in de kunst. Met de jonge bouwkundige K. de Ba zel breekt hij met Cuypers en ze hebben samen vijf jaar lang een eigen atelier voor architectuur, kunstnijverheid en decoratieve kunst. Tummers vindt zelfs dat Lauweriks een innoverende rol heeft gehad op het latere functionalisme in de bouw kunst. In de catalogus zegt Gerda Breuer dat hij op deze manier Lausweriks probeert onder te brengen in be staande kaders om zo greep op hem te krijgen. Het pro bleem met deze man is dat hij zo universeel was en dat hij door de kritiek is opgedeeld in allerlei specialismen (bouw kunstenaar, architectuur theoreticus, ontwerpen voor de kunstnijverheid, graficus, pedagoog, theosofisch-sym- bolistisch kunstenaars etcete ra), terwijl hij zijn nieuwe vormgevingsideeën baseerde op de grondbeginselen van de kosmos (Gestalt der Univer sum). Kunst als opvoering van een kosmisch drama: het totaal-kunstwerk dat even later in het Bauhaus aan de orde zou zijn. Een van zijn Duitse leerlingen (Adolf Meyer) werd naaste mede werker van Walter Gropius. Het was Peter Behrens, die hem in 1904 naar de kunstnij verheidsschool in Düsseldorf haalde. Ook Berlage toonde belangstelling voor deze do cent-functie. Daar werkte hij vooral zijn architectuurtheo rie uit. Op basis van een tweedimensionale diagram en de theosofie geleedde hij de ruimten. Lauweriks was vooral een theoreticus. Maar tekeningen, foto's en maquet tes vertellen op de expositie over de door hem gereali seerde huizen aan de zogehe ten Stirnband in Hagen. Naar deze 'Poort van het Sauerland' was hij in 1909 vertrokken om met steun van de mecenas Osthaus het insti tuut voor handvaardigheid te leiden. Hagen vestigde een kunstenaarskolonie, waarvan nu niet zoveel meer bekend is. Thron Prikker (met zijn ra men) kom je nog wel eens te gen, maar dat ook keramist Bert Nienhuis er les gaf weet niemand meer. Lauweriks bouwde er huizen op een strak schema, met stede- bouwkundige verdiensten, waarvan het Walküre-decor dat deze periode ook typeerde door een bepaalde Neder landse nuchterheid met bak en natuursteen in bedwang werd gehouden. Ook de edelsmid Frans Zwollo werkte er en Lauwe riks maakte ontwerpen voor hem. De zilveren schalen, het kerkelijke vaatwerk en de sieraden, op de expositie te zien, zijn prachtige voorbeel den van rationele frivoliteit. Toch staan ze dichter bij de Jugendstil dan het Bauhaus. Anders is dat met zijn meu belontwerpen, die veelal sier kunst binnen geometrische belijningen laten zien. Bij de grafiek tref je beide polen aan. Het is een heel typisch sfeertje, dat velen nog zullen herkennen uit de interieurs van hun trendbewuste opa's en oma's. Het begin van deze eeuw blijt nu een tijd geweest met grote artistieke evoluties (niet alleen in de schilderkunst), die veelal gevoed werden vanuit kunstenaarskolonies als Hagen, waar je in de door Lauweriks ontwerpen huizen niet alleen Thorn Prikker trof, maar ook beeldhouwster Milly Steger, de musicus Schlüngeler, schilderes Auguste Voswinckel, schrij ver Enst Lorenzen, beeldhou wer Lammaert, 'de koning der anarchisten' Hugo Hert wig, de schilder Max Schulze- Sölde en vele anderen. Vanuit Hagen werd de kunstenaars kolonie Worpswedde gesticht. En in die tijd was de Monte Verita in Ascona ook een brandpunt van jewelste (met o.a. Jung, Boekanin, Duncan, Domela Nieuwenhuis, Van Eeden, Hes, Steiner). Deze tentoonstelling is enerzijds verrassend als een ontdekking (nauwelijks van herontdekking te spreken) van een interessante Neder landse artiest, Mathieu Lau weriks; anderzijds is zij vooral boeiend als beeld van een cultuurgebeuren in Europa aan het begin van deze eeuw. Het reactionaire EXHUSITIES t Lauweriks: Ontwerp voor een ciborie. van onze tachtiger jaren met zijn retro's en andere over zichten heeft dan toch nog een positieve kant: de be wustwording van het feit dat onze hedendaagse cultuur deze bouwstenen in het verle den heeft. Hoe zullen deze verwerkt worden? Puur do cumentair of als aanzetten tot een eigentijdse verwerking? H.E. Ad Snijders, tekeningen 1985- 1987. Van Abbemuseum Eindho ven. Open: di.-zo. 10.00 (zo. 13.00-) 17.00 uur. Tot 31 januari. Behalve de afscheidspa- rade van Rudi Fuchs, met zijn Regenboog in het oude mu seumgedeelte, is er in het nieuwe deel een tentoonstel ling van een onvervalste Bra bander met veel-kleuren- pracht. Ad Snijders (Eindho ven 1929) heeft overigens Da niel Buren nog als buurman met een zaal vol met zijn be kende verticale strepen; de autonome neutraliteit twintig jaar lang. Rekende hij af met iedere schilderkunstige illu sie, bij Snijders ontdekte Fuchs een 'artistiek gevecht tegen de mechanisering als de weg van de grootst mogelijke waardigheid'. Snijders zei zelf eens over zijn werk: 'Ik ben altijd for meel met het vak bezig ge weest. De materie is voor mij altijd belangrijker geweest dan de betekenis van de let terlijke figuratie. Het ging mij om verf, kleur en de com positie van het vlak'. Dezelfde kunstenaar maakte ooit deel uit van een groep kunste naars met de sprekende 'groepsnaam' SAS (Schijt Aan Schilderkunst). In Eind hoven heeft hij een grote col lectie krijttekeningen opge hangen, die allen een hang naar de schilderkunst heb ben; heimwee naar Cobra achtige bewondering uit het verleden en een sterk gevoel voor mythe. Vanuit duistere achter gronden lichten hele bonte fantasieën op die de kijker prikkelen als bij een psycho logische test; of als hij die prikkels niet ervaart, hem binnenvoeren in sprookjes achtige mysteries. Het geheel Dit kunstwerk van Karl Schmidt-Rotloff maakt deel uit van de tentoonstel ling 'Expressionistische grafiek uit Duitsland, die tot 18 januari te zien is in De Amersfoortse Zonnehof. Het werk van ruim twintig kunstenaars uit de periode 1907-1933 is afkomstig uit de verzameling van de Kunstholle in Kiel. Deze bevat onder meer namen als Barlach, Beckmann, Dix, Klee, Kollwitz, Macke, Mare, Holde, Pechstein en Campendonck. Het gaat om minder bekend werk dat in Nederland zelden te zien is. De serie 'Peter Schlemihls wunderbare Geschichte' van Kirchner, die in een zeer beperkte oplage ver scheen, is geheel afgebeeld in de catalogus. Open: di.- zo. 10.00 (zo. 13.00-) 17.00 uur. Nieuwjaarsdag geslo ten. overziend ontkomen we niet aan een zekere monotomie eigen aan een methode, die in plaats van nieuwe spannin gen eerder vervlakking op roept. H.E. AMSTERDAM: In de Zonne- ruiter op Schiphol exposeert de Hongaarse Sarika Göth (1900) uit Veere olieverven en collages. Tevens laat Rini Dado (1955) er haar bronsplas tieken en sieraden zien. Dage lijks van 8.30-23.00 uur; tot 7 februari. En bij Arti et Amici- tiae, Rokin 112, laten acht al lochtonen onder de titel 'Van ver weg en dichtbij' hun werk zien; onder meer Nelson Car- rilho, Yvon Muskita, Latif Ab- daaoui en Nuray Atas. Open: weekdagen 11.00-17.00 uur en zondag 11.30-16.00 uur. DORDRECHT: 'Diep in het glas kijken' is een glasten toonstelling in museum mr. Simon van Gijn, Nieuwe Ha ven 29. Meer dan tweehonderd glazen uit de 15e tot en met de 20e eeuw, sinds kort voorzien van een wetenschappelijke ca talogus; de eerste van een glasverzameling in Nederland. Open: di.-zo. 10.00 (zo. 13.00-) 17.00 uur. NUENEN: Realisten in het Weefhuis, Lucas Van Hau- themlaan 1. Reijnier de Muynck uit Goes, Will Leen- ders uit Weert en Frank War merdam uit Haarlem zijn de exposanten. Daarbij vallen op de superrealistische of magi sche wereld die De Muynck oproept met zijn geschilderde draperieën, knopen, linten, gordijnen e.d. Open: di.-zo. 14.00 (zo. 13.00-) 17.00 uur; tot 18 januari. ROTTERDAM: Tot 29 fe bruari is in het Bouwcentrum te zien de tentoonstelling 'Ne derland in 2050: hoe gaan we het vormgeven'. Een expositie die eerder te zien was in de Beurs in Amsterdam. Rotter dam heeft er nog drie plannen bijgevoegd die van belang zijn voor de toekomst van deze stad. Voor een tientje kun je er kijken di.-zo. 10.00 (zo. 11.00-) 17.00 uur (zo. 16.00). En in het -Museum voor Volkenkunde, Willemskade 26, is tot 11 ja nuari, onder meer te zien 'De Burton Brothers, expeditiefo tografie uit Nieuw-Zeeland rond 1885. Onder meer oor spronkelijke foto's bij de Mao ri's. Open di.-zo. 10.00 (zo. 11.00-) 17.00 uur. AMSTERDAM: Het Van Goghmuseum laat nog tot 18 januari zien 'Alle prenten van Toulouse-Lautrec'. Niet alleen zijn 28 beroemde afiches, maar ook de 360 litho's van artiesten, paarden, prostituees, toneel spelers, dandy's, grandes da mes etc. die hij maakte tussen 1891-1901. Open: di.-zo. 10.00 (zo. 13.00-) 17.00 uur. OIRSCHOT: Bloem- en inte rieurschilders uit het begin van de 20e eeuw (Bieling, Boot, Maks, Pessers, Van Rees, Slui ter, Dooijewaard etc.) zijn tot 8 februari te zien in de Bra bantse Kunstgalerie, Kanaal straat 33, op zaterdag en zon dag van 13.00-17.00 uur. Tot 10 januari exposeert aan de Markt 1 (NBKS) Henk Eike naar uit Riel schilderijen en tekeningen. 'Zij lijken op rönt genfoto's van wat zich afspeelt onder de verleidelijke schoon heid van de voltooiing'. Di.-zo. 13.00-17.00 uur. KOEWACHT P. de Vllegher - 13.30 u. schieting voor bejaarden. KLOOSTERZANDE Molenhof - 13.30 u. schieting voor bejaarden CLINGE Galerie Esprit - Groepsten toonstelling. Schilderijen en beeldhouwwerk. Geop. do. 13.30-17.30 u. (tot 11 jan.) HULST Galerie van Geyt - 'Feest der kleine formaatjes'. Schilderijen, grafiek, beeldhouwwerk en kera miek. Geop. do. 9-12 en 14-18 u. (tot 12 jan.) ST. NIKLAAS Galerie de Equilibrist - Schil derijen van Harrie Dister. Geop. do. 14-18 u. (tot 25 jan.). Stedelijk Museum - Tekenin gen van Henri Evenepoel. Geop. do. 14-17 u. (tot 10 jan.). GOES Grand Theater 14 u. Taran en de toverketel. 19 u. Donna Donna. 21.30 u. The secret of my suc cess. HULST De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Donna Donna. 19 en 21.30 u. Urbanus in Hec tor. 19 u. Masters of the universe. 19 u. Angel heart. 21.30 u. The witches of Eastwic 21.30 u. The untouchables. TERNEUZEN Luxor I II 19 en 21.30 u. Donna Donna. 19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop VLISSINGEN Alhambra I 14 u. Peter Pan. 19 en 21.30 u. Donna Donna. Alhambra II 14 u. Masters of the universe. 19 u. Bigfoot and the Hender sons. 21.30 u. Full metal jacket. GENT Studloscoop 15 u. Bambi. 15 u. Amarican tail. 15 en 17.30 u. The name of the rose. 17.30 u.The mission. 17.30 u. 9'/2 Weeks. 20 en 22.30 u. Aria. 20 en 22.30 u. Castaway. 20 en 22.30 u. Maurice. Poedersuiker en kaarslicht r afsluiting van 1987 pre- nteert de EO het oude- arsprogramma Tussen edersiüker en kaarslicht'. Le Poole en Henk Bin- ndijk kijken met diverse Bten terug op het afgelopen ar en wagen een voorzich- e blik in de toekomst. Bin- a- en buitenlandse arties- a fleuren het programma onder wie Dianne Mar- al, Vicky Brown, Joe urne, Viktor Klimenko en Zweedse zangeres Char- te Höglund. Bedankt lieve mensen >t het uitzenden van het itste concert van de Zange zonder Naam neemt de evisie op haar beurt af leid van de koningin van t levenslied. Eind novem- groeide haar afscheids- icert in de schouwburg Tilburg uit tot een emo- iele happening, waaraan I Nederlandse artiesten bijdrage leverden. De :ten traden voor de Zange- op of voerden een ge- ■kje met haar onder het :end oog van presentator Douwe Kroeske. Programma van 't jaar Veronica kijkt terug op jaar, maar de omroep dit in tegenstelling tot op een amuserende [er. Bijna anderhalf uur presenteert Koos Pos- ia de opmerkelijkste ge- nissen van 1987. Era- gebeurtenissen worden jewisseld met meer frivole ;en, zoals het optreden van missen van 1988 en Tat- Simic uit de film 'Flod- Brigitte Nielsen komt r nieuwste lied zingen en ■ard Cox alias Drs. P Stof- geeft als schoonmaker bij NOS zijn mening over Van onze correspondent Rink Drost BONN - Het toch nog plotseling gekomen vertrek van WDR-tv-journalist Werner Höfer als gespreksleider in het zondag morgenprogramma 'Der internationale Frühschoppen' heeft in de Duitse journa listieke wereld zeer verschillende reacties teweeggebracht. Nog voordat het vertrek van Höfer bekend werd gaf de Haagse correspondent van de Frankfurter Rundschau, Hermann Bleich, via de WDR-radio telefonisch een vlammend com mentaar. Bleich is oud-voorzitter van de ver eniging van buitenlandse journalisten in Den Haag. Hij noemde het schandalig dat Höfer, die met zijn commentaren jarenlang het nazidom niet alleen had gediend maar ook had gepropa geerd, direct na de oorlog weer als journalist werkzaam was geworden. De schande is vol gens Bleich deste groter omdat Höfer door de jaren heen zijn naziverleden verborgen heeft gehouden en, voorzover het niet te ontkennen viel, heeft gekleineerd. In die sfeer schrijft ook Bleichs collega 1 rich Reifenrath een commentaar in de FraJ furter Rundschau: „Het zij vergund naar schel en Wallraff te verwijzen, die in hunII kens verschillende schandalen eveneens nie! moed vonden voor het opklarende woord, zelfde gebrek verzwakt op dit moment dea| sen van de tv-ster, om zich aan het eind vam lang en verdienstelijk beroepsleven eervol het actieve leven terug te trekken. Weer isi4j geneigd, het gebrek aan lef, het onverbltt® toegeven van wat gebeurd is, als typisch I'J te bestempelen." Een andere geest ademt het commentaar de Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Het g Mayer Award voor kreeg, er niet om, Höfers mogelijke schuld te ontte I verhaal gaat over een nen of te kleineren," schrijft Mathias Schrei! ikbeeldige ontmoeting sen de militaire negerlei- „Echter, hij is geen man met een represei Malcolm X en ds. Martin tieve functie, niet eens een van die vreselijk!] risten die doodvonnissen hebben geveld i steeds ongehinderd voortleven. De openbare1 winding over zijn verleden komt in laat". Rli prolisser Baraba s dat te welen Aome, zal er wat zwaaien HORIZONTAAL: 1. Zo weinig dat het niet negatiever kan (5); 3. Die is nu nooit eens origineel! (5); 4. Volk voor het café met vaste klanten (4); 7. Tennisgewricht (5); 10. Gespeeld door nietszeggende mensen (9); 11. Voor het overzetten van een een stel? (8). VERTICAAL: 1. Genoten rustig met vrucht (7); 2. Wat er ontbreekt aan een telegrafist in Frankrijk (5); 5. Extra buffet voor de muziek (6); 6. Die soldaat is geen vrolijke Frans! (6); 8. Hoe is het mogelijk, hij breekt! (5); 9. Kerel het geld bij de rivier monding (5). OPLOSSING jeeAUBds n-o-B-m- 0fl.eminoi.s u-d-x-T-J T-B—xeipie UIB^S-U BTdOlJ -eB ^SUTtB VOEL T U 2ICH Morgbn T/ërf JAAR JOM6S.R! (Het TASf roert K. v mnf\ 7 N,£T \l - r*PBNS/OEN/TECHTErty J—' MW? 9 <1^1 u 22.40 De ontmoeting IKON presenteert het nerikaanse tv-spel 'De moeting', geschreven door If Stetson, die er de Louis •sjftrtt j0ous '01 'ueuiu Seexsi '6 'a)qoaj aapnoqos '8 'tsoa a) 'A v Tuenfiz '9 'uaoips -g 'safstA atip y 'pu»M 1 Supitiis '8 'U0Aoq sia uba uia 'z 'uaAoqsipfll ther King. In 1965 treffen elkaar op een armoedig elkamer in de Newyorkse k Harlem. Het gesprek, rij voeren, leidt tot een cussie over wat de juiste g is om de zwarte bevol- g van de VS tot haar recht aten komen. Terrible Joe Moran ie jaar geleden nacteur James Cagney zijn eerste tv-rol in Ter- Ie Joe Moran'. Hij was 31 85 jaar oud. De 'ver- rikkelijke' Joe Moran is voormalige profbokser, zijn bijnaam aan een bij ter succesvolle carrière te danken. Tengevolge blessures, die hij opliep, ogt Joe zijn leven in een 'toel door. Hij woont sa- li met de oud-bokser Troy "ien prachtig huis te New 'k. Op een dag krijgt Joe i°ek van zijn kleindochter, hij vijftien jaar niet heeft ten. Die Wicherts von nebenan avond start een nieuwe afleveringen over de levallen van het gezin Wi- Als geheugensteuntje gt het ZDF vanmiddag een keer de inleidende Hierin kan de kijker euw kennis maken met •rhard, van beroep meu- ""aker, rijn vrouw Han- Te, die in de kelder van huis een drankzaakje hun kinderen Rüdiger ~dy en tot slot oma Wi-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18