IWERKNEMERS VAN DE SCHELDE GAAN 1988 ONZEKER I
HENSTEN
HENSTEN
DDIENSTEN
)E STEM VAN ZEELAND 4 DONDERDAG 31 DECEMBER 1987
Wakker
Gelaten
Stormen
Arie Smit
Bar slecht
Schrikken
Gaten
Aardenburg: 19.30 u. Hery./(
ref. dienst in St Baafskerk.
Breskens: 19.30 u. gezam. dier
in Geref. Kerk. 1 jan.: 10.30 u.
M. torier, gezam. dienst van viè
kerken in Aardenburg.
Oostburg: 19 u. ds. M. Lorier.
Schoondijke: kand. W. Jansen.
GEREFORMEERDE
(VRIJGEMAAKT)
Axel: 19.30 u. ds. G. de Kimpe.
j an.10 u. ds. T. Bosma.
Terneuzen: 19.30 u. ds. C: Mewe.
Zaamslag: 19.30 u. ds. A Kruizis
ga. 1 jan.: 10 u. ds. A. Kruizinga.
CHRISTELIJK
GEREFORMEERDE KERK
Zaamslag: 14.30 u. ds. M. Ta:
Sliedrecht 1 jan.: 10 a leesdiei
EVANGELISCHE GEMEENTE
Terneuzen (De Kandelaar):
jan.: 10 u. nieuwjaarsdienst
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Aardenburg: 19.30 u. ds. H. Val
(dienst in St Baafskerk).
WALCHEREN
Middelburg - H. Petrus en Paul
lus, Lombardstr. 31 dec.: 19 u.
jan,: 10 u.
Vlissingen: Paauwenburg. KerkJ
centrum Open Hof, A. Gogelwej
1 jan.: 11 u. Lieve Vrouweker!
Singel: 31 dec.: 19 u.
Souburg - Martinuskerk. 31 dec.
19 u.
Steunkomitee weer wakker
Wilhelminadorp - Tel. 0111
12456.
Oost-Zuid-Beveland - Tel. 011!
1545.
Zak van Zuid-Beveland - Ti
01106-1615.
Hulst en Hontenisse - Tel. 011'
12191.
West Zeeuwsch Vlaanderen - Tl
01170-3139. Dag en nacht bereik]
baar. (dringende boodschai
inspreken op antwoordapparaat)]
Oost Zeeuwsch Vlaanderen - V(
spoedgevallen dag en nacht
reikbaar onder tel. nr. 01140-12i(
(boodschap inspreken op an!
woordapparaat).
Kruisver. Kanaalzone Zeei
Vlaanderen - Dag en nacht
reikbaar voor dringende hulpi
lening onder tel. 01150-19049.
kunt naam en telefoonni
inspreken, zodat de dienstdi
wijkverpleegkundige u kan berd]
ken.
DIERENARTSEN
Goes, Heinkenszand en Noord-]
Beveland - Dierenarts H.v. Dijk
Simonswei 2, Heinkenszand,
01106-1290.
Ovezande, Goes, Kapelle en Rel-|
merswaal - Dierenarts J. Gakc
Bloemenstr. 4, Ovezande,
01195-283.
Hulst en Hengstdijk - Vrije
dierenarts E. de Nijs, Wilhelmina]
laan 11, Hulst, tel. 01140-13004. Zat
en zond R- Versol en J. Versol-t
Hoope, Plevierstr. 18, Hengstdijk
tel. 01148-2365. Spreekuur om 13 u]
Breskens - Dierenarts G.A.M.
Bruijckere, Dorpsstraat 133,
01172-2769. Spreekuur za. en
11.30 u. en volgens afspraak.
Midden-Zeeuwsch-Vlaanderen
Terneuzen en Axel - Dond
vrijd dierenarts A. Evers, Axel-
sestr. 108, Zaamslag, 01153-13"
Zat. en zond dierenarts J. Kc
Bastionstr. 3, Axel, tel. 01155-14
zaterdag; Terneuzen, W. de Zwij
gerlaan 2b, tel. 01150-9500,j
spreekuur 13.30-14 u. en Axel Die
renkliniek, Bastionstr. 3,
01155-1488. Spreekuur 11-12
Verder volgens afspraak, -
01150-95017, 01155-1488 en Ö115
1366.
Terneuzen e.o. - Peter de Vos, Po-]
likliniek voor kleine huisdie
'De Steenberghe', v. Steenbergen^
laan 7, Terneuzen, tel. 01150-9641"
Spreekuur: zat. 12-13 u. Verder i
telefonische afspraak.
J.P. de Vós, Kliniek van kleine I
huisdieren en bijzondere dieren, v. f
Diemenstr. 83, Terneuzen, teL
01150-19628. Spreekuur zat. 12.30-]
14 u. en na telefonisch overleg.
Sluis, Aardenburg en Oostburg - j
Dierenarts A.v. Bruinissen, BkI
manlaan 28, Aardenburg, teL
01177-2398 (vrijd) en W. Kapsen-
berg, I Novemberstr. 1, Sluis, teL
01178-1225 (zat. en zond). Spreek
uur om 13 uur. L
Praktijk IJzendijke - Dierenarts
H.v.d Vijver, IJzendijke, teL
01176-1388. Spreekuur zat om 13
uur en zond om 12 uur in de die-1
renkliniek Minnepoortstr. 14, D*
zendijke en volgens afspraak.
TANDARTSEN
West-Zeeuwsch-Vlaanderen
Tandarts A.v. Herk, Breedestr. 25,1
Oostburg, tel. 01170-2493 (do. t/mj
zo.). Spreekuur 12-12.30 uur.
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen
Tandarts J. Mathijssen, Heren-]
gracht 13, Terneuzen, tel. 01150*
12004 (dond en vrijd.). Spreekuur
12-12.30 u. Tandarts P. de Boojr,
Canadalaan 1, Sas van Gent
01158-3022, privé: 01156-544 (zaten
zond). Spreekuur zat. 10-10.30 en
18-18.30 en zond 12-12.30 u.
Walcheren - Tandarts W.vd
Heijden, Kon. Wilhelminastr. *j>
Westkapelle, tel. 01187-21®
(vrijd.) en tandarts D. Chardon, f
Damplein 26, Middelburg, 1JM
01180-28207 (zat. en zond). Spreek
uur 11-12 uur.
Zuid- en Nootd-Beveland - Tarw*
arts S. Tamminga, Grote Kade Al
Goes, tel. 01100-16727. Spreekuur]
10-11 uur.
APOTHEKEN
Axel - Apotheek Axel, Oranjes*
6, tel. 01155-2888. Geop. zat
en 16-17 uur. Verder uitsluiteiw
voor spoedgevallen en recepten-
Goes - Zeeuwse apotheek, Grow
Markt JO, tel. 01100-15255.
Hulst - Apotheek Hulst. Geop. 23
11-12 uur en 15.30-17.30 uur, tf
11-11.30 u. en 16.30-17.30 u. Vctf
spoedgevallen buiten openings^
den is de dienstdoende apotne*1
kersassistente thuis bereikb331
tel. 01140-14255.
Middelburg - Tot vrijd 24 u. aPj
theek Stromenwij k-'t ZajJJ
Maasstr. 56, tel. 35565. Vanaf vrij*
24 u. apotheek L.v.d E
Vrijlandstr. 79, tel. 27471.
Vlissingen - Apotheek PapegajH
enburg, Papegaaienburg 24-26, wf
66345 (vrijd.) en apotheek J-X'-iJ
Sande, Badhuisstr. 30-34, tel.
(zat. eri zond).
ZIEKENHUIZEN ZEEUWSC#
VLAANDEREN
Voor eerste hulp bij ongeluk**®
eerst dienstdoende huisarts raa
Hulst St. Liduinaziekenhuis
01140-12651. J
Oostburg - St Antoniusziekeif
huis, tel. 01170-3355. jj
Terneuzen - Juiianaziekennw?
01150-12851 „j,
Sluiskil - St Elisabethziekennw»
01157-1451
AMBULANCE EN BRANDW®^
Zeeuwsch-Vlaanderen - I
01150-12200.
VOLGEND jaar verliest
de Koninklijke Maat-
schappij De Schelde 540
arbeidsplaatsen. Dinsdag-
I middag 8 december hoor
den de werknemers in het
Scheldekwartier de som
bere boodschap van de di-
rectie gelaten aan. De
vakbonden vroegen met
een een sociaal plan om de
gevolgen van het verlies
van 540 banen op te van
gen. Anders werken de
bonden niet mee aan de
reorganisatie. Districtsbe
stuurder W. Waumans
van de Industriebond
FNV verwacht dat halver
wege februari 'de zaak
helder is'.
Met inbegrip van het aan
staande verlies zijn er bij
het Zeeuwse bedrijf sinds
1983 bijna 1300 arbeids
plaatsen verdwenen. Ooit
telde de trots van Vlissin
gen bijna 5000 werkne
mers. Een terug- en een
vooruitblik.
Door Romain van Damme
VLISSINGEN/TERNEUZEN
-Het Steunkomitee is weer
wakker, ruw gewekt uit een
slaap die eind 1983 begon. In
dat jaar speelde het RSV-dra-
ma. De Koninklijke Maat
schappij De Schelde leek niet
te redden toen het in Den
Haag opgevoerde pokerspel
rond de RSV gierend uit de
klauwen liep. Miljoenen ver
dwenen als sneeuw voor de
zon en Vlissingen beefde. 'Ra
ken wij De Schelde kwijt?'
Verontruste en wanhopige
Zeeuwen sloegen in de strijd
om het behoud de handen in
een. Het Steunkomitee Behoud
KMS-groep kreeg een zeer
strijdbare voorzitter. De Ca-
pucijner pater Jan Scheffers.
Hij predikte gloedvol verzet
De Schelde bleef in leven. Het
Steunkomitee ook. Bijeen ko
men en actie voeren was niet
meer nodig. Het Steunkomitee
leidde een slapend bestaan.
Tot enkele weken geleden.
Toen kwamen de leden onder
leiding van Jan Scheffers
weer bijeen.
„We zijn weer wakker", zegt
de in Middelburg woonachtige
Capucijner. „Door de laatste
ontwikkelingen besloten we
opnieuw bij elkaar te komen.
Om de situatie te bespreken.
Enerzijds hebben we ons uit
voerig laten informeren door
ondernemingsraad en de vak
bonden Anderzijds hebben we
bekeken hoe we eventueel ac
tie moeten voeren als dat no
dig is. Tijdens de onlangs ge
houden bijeenkomst kwam in
ieder geval tot uiting dat er
momenteel voor ons nog geen
taak weggelegd is".
Dat kan nog komen. Maar dan
zal het anders zijn dan vier
jaar geleden Toen was er
sprake van een groeiend ver
zet. Verzet van wanhopige
mensen die niet begrepen dat
een gezond bedrijf op springen
stond. 'Er tegenaan' stond er
op een pamflet. 'De werkgele
genheid van vele Zeeuwen
staat op het spel. Daar komt de
Zeeuwse bevolking tegen in
het verzet!' Bestuurders, ver
tegenwoordigers van de kerk,
vakbondsmensen en de onder
nemingsraden vormden één
front.
Nu is er sprake van een gela
ten sfeer. „Dit zat er aan te ko
men", zei een van de werkne
mers onmiddellijk na het be
kend worden van het nieuws.
»Er moest iets gebeuren, zo
kon het niet langer". Jan
Scheffers daarover: „In 1983
kwam de bedreiging van bui
ten. Met De Schelde op zich
ging het niet slecht En toch
zag het er naar uit dat het be
drijf zou verdwijnen. Dat het
bedrijf de dupe zou worden
van fouten die elders gemaakt
werden. Ik hoor de toenmalige
burgemeester van Vlissingen,
Westerhout, nog roepen, slui
ting van De Schelde betekent
voor Vlissingen een werkloos
heidspercentage van veertig
procent Een ramp".
„Nu was er al meer vermoe
den. De mensen zagen het
aankomen. Er was geen werk.
Je merkte dat. Voor het Steun
komitee ligt het daarom wat
anders. Ja, je staat machtelo
zer. Je kunt dit niet tegen hou
den. Je kunt roepen dat er
meer werk moet zijn, maar dat
15 gemakkelijker gezegd dan
gedaan. Het enige wat je kunt
doen, is de slachtoffers zo goed
mogelijk opvangen Proberen
Het steuncomité aan het werk tijdens het conflict in 1983. In het midden achter de microfoon pater Jan Scheffers, naast hem de toenma
lige burgemeester van Vlissingen Theo Westerhout en uiterst rechts op de foto vakbondsbestuurder Wil Waumans. - foto jaap wolterbeek
In april '81 gingen Schélde-arbeiders ook al de barricaden
op. Toen grepen zij een bezoek van minister Van Aardenne
van Economische Zaken aan om te protesteren tegen de
dreigende concentratie van de ketelbouw in Hengelo,
waardoor in Vlissingen mensen op straat kwamen te staan.
Van Aardenne schudt gedeputeerde Van den Bosse de hand.
Naast Van den Bosse staat burgemeester Westerhout, naast
de burgemeester voelt Commissaris der Koningin dr. C.
Boertien of zijn das nog wel netjes zit. - fotoanp
het leed iets te verzachten.
Meer kun je niet doen. Hoe
graag je dat ook wil".
De Koninklijke Maatschappij
de Schelde is bijna 113 jaar
oud. Een respectabele leeftijd
voor een bedrijf dat in zijn be
staan de nodige stormen te
verwerken kreeg. Dat Vlissin
gen vandaag de dag beschikt
over een bedrijf dat ondanks
alles toch nog altijd aan dui
zenden mensen werk ver
schaft, heeft het in zekere zin
te danken aan Napoleon Bo
naparte. In 1809 kreeg Ant
werpen een Brits bombarde
ment te verwerken. Napoleon
besloot toen dat de marine
werf van de Belgische haven
stad naar de monding van de
Westerschelde verplaatst
moest worden. De marinewerf
zelf verdween zestig jaar gele
den. Eén officier bleef achter
op een wervingskantoor in
Vlissingen.
We gaan naar Engeland. Daar
verbleef in die j aren de mari
ne-officier J. Tideman. Hij
was hoofdingenieur van de
toen nog niet verdwenen ma
rine-werf in Vlissingen. Hij
vond dat het Zeeuwse stadj e
geschikt was voor een goed lo
pende scheepswerf. Om zijn
plannen te kunnen uitvoeren,
had Tideman tien miljoen gul
den nodig. Dat geld kreeg hij
niet bij elkaar. Tien jaar later
kwam de ommekeer. Walche
ren kreeg een spoorlijn en een
kanaal en Vlissingen een voor
die tijd moderne haven. In 1873
opende koning Willem III die
haven. Tideman was er bij en
vroeg terloops of het mogelijk
was de niet in gebruik zijnde
marinewerf af te staan aan
particulieren. De koning ant
woordde positief.
Niet veel later dook in Vlissin
gen Arie Smit uit Slikkerveer
op. Hij wilde voor zich zelf be
ginnen. Tideman kon hem hel
pen en na twee jaar onderhan
delen nam hij de werf over.
Vlissingen bouwde weer sche-
In maart '84 sleepte De Schelde nog een marinecontract binnen. Defensie-staatssecretaris
Van Houwelingen (tweede van rechts) kwam persoonlijk naar Vlissingen om het voorlopig
contract te tekenen. - fotowillem mieras
pen. De viskotter De Zeeuw
was het eerste scheepje dat
vanaf de werf de golven in
dook. Het tweede schip was
een stoomschoener voor de
marine. Dat was in 1877.
Vanaf dat moment is de ma
rine een vaste klant van de
werf.
De Schelde deed het niet
slecht. De orders stroomden
gestaag binnen. Het bedrijf
overleefde twee wereldoorlo
gen. Tot de jaren vijftig was
de orderportefeuille uitste
kend gevuld. De Nederlandse
werven hadden de handen vol
aan de wederopbouw van de
koopvaardijvloten. Het aantal
arbeiders zat ver boven de
4000. Oorlogsschepen waren
nodig omdat de Korea-oorlog
en niet veel later de Suez-cri-
sis speelden. De Schelde had
zijn werk.
Met de j aren zestig in zicht
ging het snel bergafwaarts
met de orders. In het nabije
oosten en Azië was er geen di
rect oorlogsgevaar meer. Bo
vendien had de koopvaardij
vloot te maken met dalende
vrachtprijzen en gooide Japan
zich weer op de scheepsbouw.
De Japanners deden dat met
zeer concurrerende prijzen. De
Schelde kreeg het moeilijker.
Ondanks het feit dat er door
de werf af en toe nog records
gebroken werden. Zes juni
1959 werd de reuzentanker
'Barendrecht' te water gela
ten, een schip van 32.000 ton,
met aan boord een 15.600 Pk
sterke dieselmotor, goed voor
119 omwentelingen per mi
nuut. Toen het grootste tank
schip ooit in Nederland ge
bouwd. Het was een van de
paradepaardjes van De Schel
de. Dat was ook de 'Willem
Ruys', twee jaar na de oorlog
het vlaggeschip van het Rot
terdamse Lloyd.
Op 25 november 1965 fuseerde
de Koninklijke maatschappij
De Schelde met de Rotter
damse Droogdokmaatschappij
en de motorenf abriek Tho
massen. De steeds slechter
wordende positie van de Ne
derlandse scheepsbouw lag
aan de basis van de fusie. Het
ging niet slecht. Halverwege
'70 moest De Schelde zelfs op
zoek naar personeel.
Dat gebeurde in het kader van
de gehele Rijn Scheldegroep
waartoe het bedrijf toen in
Vlissingen behoorde. Een ci
taat uit een krantebericht: 'De
zaken gaan de laatste tijd zo
goed dat er over de hele linie
enkele duizenden mannen bij
moeten om alle orders op tijd
te kunnen leveren. De Schelde
heeft voor zijn verschillende
afdelingen alleen al veertig
lassers, negentig bankwer
kers, twintig pijpenbewerkers
en zestig ijzerwerkers nodig'.
Begin '71 begon de KMS aan
de bouw van de grootste over
dekte werf ter wereld (12 mil-
Februari '83: werknemers
van De Schelde verlaten
massaal het bedrijfsterrein,
op weg naar een
demonstratie tegen
dreigend banenverlies.
foto de stem /corj. de boer
joen gulden), maar nauwelijks
twee j aar later zei de toenma
lige directeur Ir. J. Bout bij het
te water laten van het schip
'Dyvi Skagerak' (opdracht van
een werf uit Oslo) 'dat er voor
lopig geen nieuwe scheepsor-
ders zijn'. Toen was de KMS
bijna een jaar onderdeel van
het RSV-concern. Op advies
van de regeringscommissie
Winsemius werd het noodlij -
dende Verolme toegevoegd
aan de Rijn Scheldegroep. Dat
nieuwe concern moest er voor
zorgen dat de Nederlandse
scheepsbouw weer mee zou
tellen in de wereld.
Aanvankelijk loopt het alle
maal goed. Driejaar later
heeft het bedrijf in Vlissingen
voor anderhalf miljard gulden
aan orders in de knip. Maar
het gaat mis. De toenmalige
minister van Economische Za
ken bedenkt een paar con
structies voor noodlijdende
scheepswerven. Die construc
ties blijken niet al te stevig in
elkaar te zitten. De regering
moet handenvol geld uitgeven
om de zwakkere Nederlandse
scheepswerven overeind te
houden.
In mei 1979 zegt een woord
voerder van de Nederlandse
scheepsbouw: „Het gaat bar
slecht met de Nederlandse
scheepbouw. De grote uitzon
dering is de Koninklijke
Maatschappij De Schelde".
Hoe slecht het gaat blijkt on
geveer vier jaar later. De
Schelde weet dan overigens al
wat vechten is. De regering
wil namelijk de ketelbouw ge
heel onderbrengen bij Stork in
Hengelo, de grote concurrent.
De Schelde vecht om het be
houd van 1200 arbeidsplaat
sen.
En de Schelde kan blijven
vechten. De RSV staat op
springen. Het is 1983. Twee
jaar daarvoor beschikte De
Schelde over 543.243.364 gul
den. Nagenoeg alles verdween
naar verlies gevende projecten
van RSV. De KMS-panden in
Vlissingen werden verzwaard
met een eerste hypotheek van
honderd miljoen gulden. KMS
is hoofdelijk aansprakelijk
voor een door de Nationale In
vesteringsbank en een tweetal
handelsbanken aan het RSV-
concern verstrekt krediet van
118 miljoen gulden. Tegenover
de Staat der Nederlanden
heeft de KMS zich mede aan
sprakelijk gesteld voor schul
den van RSV.
Daarom doet het des te meer
pijn als op 28 januari 1983
schout-bij-nacht W. Kool bij
de officiële overdracht van het
fregat 'Abraham Crijnssen'
aan de Koninklijke Marine
zegt: „De Schelde is één van de
beste merken ter wereld".
Leuk om te horen, maar de
Zeeuwen hebben er op dat mo
ment geen boodschap aan Zij
moeten vechten voor het be
houd van hun werk. Er ont
staat een soort *watersnoodso-
lidariteit'. Protesten, demon
straties en andere acties vol
gen elkaar snel op. De Schelde
overleeft en kan op eigen be
nen weer verder, al is de be
taalde prijs hoog.
KMS verliest ongeveer 850 ar
beidsplaatsen. 425 miljoen gul
den verdwijnt in de bodemloze
put van RSV. Van de overheid
krijgt het 362 miljoen gulden.
Daarbij inbegrepen de 50 mil
joen van de provincie. Daarom
zegt Jan Scheffers van het
Steunkomitee nu: „Er is nu
ook sprake van een politieke
verantwoordelijkheid. In '83
hebben we al gezegd, dat met
die pantservoertuigen ligt
straks op zijn gat. De politiek
wist dat ook".
Begin dit jaar zwol de geruch
tenstroom aan. Het zou slecht
gaan met de werkgelegenheid
bij De Schelde. Ondanks het
gegeven dat het bedrijf niet
eens in de rode cijfers zit Drie
j aar geleden werd nog een
netto-winst gemaakt van 10.8
miljoen gulden en zag de her
start, De Schelde los van RSV,
er redelijk uit Volgens de di
rectie is reorganisatie nu no
dig om investeringen te kun
nen doen. Die investeringen
moeten er voor zorgen dat De
Schelde ook straks de strijd
kan aangaan met de concur
rentie. Dat kost dus 540 ar
beidsplaatsen, verspreid over
alle afdelingen. Van dat hoge
aantal schrok Zeeland. Maar
het doorbrak de gelatenheid
niet.
De telefoon op het kantoor van
de Industriebond in Goes gaat
automatisch over. Een stem
meldt dat dit j aar de deuren
niet meer open gaan en wenst
de luisteraar een goed en
strijdbaar 1988 toe. Dat zal no
dig zijn. „Halverwege februa
ri, misschien iets eerder is er
helderheid over de situatie",
zegt distrisctsbestuurder Wil
Waumans van de Industrie
bond FNV. „Voor de komende
weken zijn er vijftien ge
sprekken gepland met de di
rectie. Ook de ondernemings
raden moeten nog aan bod ko
men. Het is een enorme klus.
In Terneuzen is het probleem
wel helder. Daar gaat het om
de werkplaats. Die moet ver
dwijnen. Dat is duidelijk. Bij
de andere afdelingen praatje
over bedrijfjes binnen het be
drijf. Hoe moet je dat regelen,
hoe moetje dat aanpakken.
Alles moet goed doorgespro
ken worden".
In de eerste week van januari
beginnen de onderhandelin
gen. Van negen uur 's morgens
tot negen uur 's avonds. Ver
moeiende dagen, ongetwijfeld.
Wil Waumans zet aan de voor
avond van die onderhandelin
gen de zaken nog eens op een
rijtje, waarom De Schelde
moet reorganiseren. „Gebrek
aan werk, dat is punt een. Het
bouwen van marineschepen is
door de regering verschoven
naar een later tijdstip. Dat
heeft tot gevolg dat er twee
jaar lang bijna geen werk was.
In de afgelopen jaren wezen
de vingers meer dan eens be
schuldigend naar de top van
het bedrijf. Niet capabel ge
noeg, luidde het oordeel. In een
regionale krant laat Dirk
Meijer zijn licht nog eens
schijnen over het bedrijf dat
hem buiten de poorten zette.
Hij was als lid van de onder
nemingsraad lastig voor de
top. Te lastig, vond de directie.
Nu zegt hij„Het reorganisa
tieplan is het grote gelijk van
Dirk Meijer. Daaruit blijkt
precies waarvoor ik altijd ge
waarschuwd heb. Het wanbe
leid aan de top, het zijn als
mensen geen beroerde lui,
maar het zijn tweede-rangsfi
guren. Elke jojo die zich aan
meldt voor een staffunctie
wordt aangenomen".
Die woorden zal Wil Wau
mans nooit in de mond nemen.
Sterker nog, de vakbondsman
neemt het deze keer op voor
het management. „Ja, vaak
wordt gesuggereerd dast dit
alles te danken is aan een mis
management. Daar heeft het
niets mee te maken. Het be
drijf kan hier niets aan doen.
Want wat is er gebeurd. Het
bedrijf is steeds kleiner ge
worden. De omzet is terug ge
lopen. De kostenstructuur is te
hoog. De reparaties zijn terug
gelopen. Ook daar kun je niets
aan doen. Daar hebben alle
scheepswerven over de gehele
wereld mee te maken".
„Waar je wel kritiek op kan
hebben, is het gegeven dat de
produkten die nu gemaakt
worden, geen groeiers zijn. Er
moeten andere produkten ge
maakt worden. Je zou kunnen
zeggen dat daar te weinig geld
voor vrij gemaakt wordt.
Maar verder is het bedrijf af
hankelijk van kabinetsbeslui
ten. Wat we nu kunnen doen is
er voor zorgen dat deze reor
ganisatie zo goed mogelijk
naar ieders tevredenheid op
gelost wordt. Dat zal moeite
kosten, maar de slachtoffers
mogen niet in de kou komen te
staan".
Het Steunkomitee kan voorlo
pig nog niet terug naar bed.